موضوعات داغ

پژو 206 SD یا پژو پارس – جدال شیرهای پیر و خسته!

8 شهریور 1397

مقدمه

اگر نگاهی گذرا به افتخارات و میزان فروش 206 و 405 بیندازید متوجه میشوید که این دو از بهترین های کمپانی پژو بوده اند و هر دو در زمان خودشان توانسته اند نام خودروسازی فرانسه را حسابی بر سر زبان ها بیندازند. حتی شاید بتوان گفت که این دو در مقاطعی به عنوان منجی کمپانی خود به ایفای نقش پرداخته اند. پس در اینکه 405 و 206 در زمان خود، محصولات فوق العاده ای بوده اند هیچ شکی نداریم. اما اگر کسی تصور میکند که دنیا توسط ساعت برنارد ثابت مانده و 405 هنوز هم با استانداردهای امروزی میتواند خودرو سال اروپا شود، باید از او تست الکل گرفت! این قضیه در مورد 206 هم صدق میکند.

اما چه کنیم که ضعف مدیریت داخلی و تحریم های ناعادلانه خارجی دست به دست هم داده اند تا ما هنوز هم این ماشین های قدیمی را با کمی فیس لیفت ظاهری و تغییرات جانبی مورد استفاده قرار دهیم. البته امیدوارم با این روند افزایش قیمت، حتی خریدن این ماشین های قدیمی هم به آرزو تبدیل نگردد! به هر حال امروز خیال داریم ضمن آشنایی با مشخصات پژو 206 صندوقدار و پژو پارس، متوجه شویم کدامشان میتواند برای ما همراه مناسب تری در شهر و جاده باشد. پس لطفاً با خودروبانک همراه باشید.

طراحی خارجی

فکر نمیکنم موجود زنده ای در کشور ما یافت شود که با ظاهر میهمانان امروزمان ناآشنا باشد. پس بررسی موشکافانه طراحی این دو به جز اتلاف وقت فایده دیگری نخواهد داشت. اما برای خالی نبودن عریضه بد نیست به برخی نکات اشاره داشته باشیم. همانطور که میدانید پژو پارس نمونه فیس لیفت شده 405 است که با الهام گرفتن از چهره 406 به روز رسانی شده. البته باید این فیس لیفت را یکی از موفق ترین تغییر چهره های ایران بدانیم چراکه که در آن بدون بهم خودرن هماهنگی خطوط، ظاهر 405 یکی دو پله ارتقاء یافته است. اما این تعریف و تمجید ما برای همان زمان معنی داشت و حالا دیگر این سبک بدنه متعلق به دهه 80 و 90 میلادی که آن هم سالهای سال جلوی چشممان بوده و تکراری شده دیگر برای بیننده هیچ جذابیتی ندارد. البته شاید بگوئید هنوز هم طراحی این محصول از امثال تندر یا سمند و برخی ماشین های ارزان قیمت دیگر بهتر است اما در هر صورت تیپ و قیافه پارس برای این روزها کاملاً از مد افتاده محسوب میشود.

ولی چیزی که پارس را در این رقابت امیدوار نگاه داشته این است که رقیب امروزش هم خودرو پا به سن گذاشته ای است. البته من همواره طراحی 206 را تحسین کرده ام و معتقدم این ماشین حتی اگر همین امروز به بازار جهانی عرضه میشد باز هم میتوانست با بسیاری از ماشین های هم قیمت روز "از نظر ظاهری" رقابت کند. اما اینجا دو مشکل وجود دارد. اول اینکه نیمی از زیبایی 206 بخاطر نسبت عالی میان طول و عرض و همچنین فرم تخم مرغی بدنه اش است؛ اما حالا با صندوقی که به مدل SD اضافه شده این تناسب اندام مقداری بهم خورده. در واقع SD با این صندوق عقب شبیه به فردی شده که در باشگاه بدنسازی حرکات را اشتباه زده! نکته منفی دوم اینکه هرچند 206 ظاهر کاملاً مدرن تری نسبت به پارس دارد اما بدلیل عرضه زیاد در سالهای طولانی، مشابه رقیب امروزش با مشکل تکراری شدن روبرو شده و در نتیجه دیگر کسی از دیدن چشمان زیبای 206 هیجان زده نمیشود.

پس در یک جمع بندی کلی باید بگوئیم هر دو ماشین امروز ما در زمان خودشان طراحی خوبی داشته اند اما هر دو در حال حاضر قدیمی و تکراری شده اند. ضمناً در قیاس با یکدیگر 206 SD ظاهر مدرن تری دارد اما در عوض ابعاد و خطوط بدنه پارس از هماهنگی بهتری "در مقایسه با مدل صندوقدار 206" برخوردار است.

طراحی داخلی

ابتدا نگاهی به کابین SD بیندازیم. باید اعتراف کنم که داشبورد 206 در زمان خودش از ماشین های همرده جلوتر بود و حتی هنوز هم طراحی اش تا حدودی مدرن به نظر میرسد. البته افت کیفی سالهای اخیر در کنار عدم به روز رسانی، از جذابیت روزهای ابتدایی کابین 206 کاسته اند اما در مجموع از هارمونی میان قطعات و حس صمیمی و شورانگیز داخلی راضی هستیم. تنها مشکل اینجاست که این شکل و شمایل اسپرت، متناسب با طراحی جوان پسندانه مدل هاچ بک این ماشین طراحی شده و با حال و هوای یک خودرو خانوادگی همخوانی چندانی ندارد. به غیر از این، اگر به فضای سرنشینان عقب "بخصوص قسمت پا" نگاهی بیندازید متوجه میشوید که 206 صندوقدار حتی یارای رقابت با هاچ بک هایی مثل ساندرو را هم نخواهد داشت چه برسد به اینکه بخواهد به عنوان یک ماشین سدان از مسافران عقبی میزبانی نماید.

اما در طرف مقابل کابین پژو پارس با اینکه از نظر روح طراحی در سطح پایین تری نسبت به 206 قرار میگیرد اما با فضای سرنشینان کافی، توانسته بهتر از رقیب در نقش خودرو خانواده ظاهر گردد. داشبورد جدید پارس هم هرچند از نظر کیفیت تعریف چندانی ندارد و با خشکی بیش از حد متریالش حس بدی به سرنشینان میدهد اما با خطوطی مدرن تر از قبل و رنگ بندی مناسب موفق شده تا حدودی سن و سال این شیر پیر را مخفی نماید. ضمناً قسمت های زیادی از جمله دسته دنده، آمپرها، فرمان و.. هم مورد بازنگری قرار گرفته اند و همه اینها در کنار اضافه شدن برخی آپشن ها در مدرن تر دیده شدن کابین پارس نسبت به گذشته تاثیر گذار بوده اند.

در مقایسه با بکدیگر باید بگویم با اینکه شخصاً به طراحی داخلی هیجان انگیزتر 206 علاقه دارم اما بدلیل سگمنت ماشین ها و نکات مثبت و مفید بیشتر پارس، میبایست نمره برتر این قسمت را به فرزند خلف 405 بدهم.

راستی صندوق عقب را از قلم نیندازیم. با گشودن درب صندوق هر دو ماشین با فضایی کافی روبرو شدیم؛ البته صندوق 470 لیتری پارس در حدود 20 لیتر بزرگتر از رقیب است اما محفظه SD هم به راحتی پاسخگوی نیازهای معمول خواهد بود.

آپشن های رفاهی و ایمنی

در بخش امکانات هر دو ماشین نسبت به سطح قیمت خود، گزینه های متوسطی را ارائه میدهند. هر دو خودرو به آپشن هایی از قبیل سیستم ترمز مجهز به ABS و EBD ‌، کیسه های هوا برای راننده و سرنشین کناری، تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه ها و آینه های برقی، سنسور دنده عقب، دماسنج و مواردی از این دست تجهیز شده اند که البته در برخی تیپ ها اندکی تفاوت هم میانشان دیده میشود. مثلاً تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل SD امکان پذیر است و پارس در مدلهای فول تر (مثل ELX ) علاوه بر موارد فوق از آپشن های دیگری مثل تنظیم برقی پشتی صندلی جلو و رینگ های 15 اینچی آلومینیومی و.. هم بهره میبرد.

اما در خصوص ایمنی بدون شک 206 خودرو برتر میدان است زیرا این محصول در سال 2000 توسط Euro-NCAP آزمایش شده و توانسته 4 ستاره از 5 ستاره ایمنی این موسسه را در خصوص امنیت سرنشینان بزرگسال بدست آورد. پس با توجه به اینکه تستی از پژو پارس (و 405) در دسترس نیست و حتی نتایج تست نسخه ی جدیدتر این محصول یعنی 406 هم ضعیف تر از 206 از کار درآمده، میبایست دست SD را به عنوان برنده قطعی بخش ایمنی بالا ببریم.

پیشرانه و توانایی های حرکتی

در زیر کاپوت 206 صندوقدار همان موتور معروف TU5 پژو قرار گرفته که در نمونه های جدید بدلیل اصلاحاتی که در جهت کاهش مصرف سوخت و بهبود میزان آلایندگی بر رویش انجام شده اسب هایش از عدد 110 به 105 کاهش یافته است. اما میزان گشتاور همچنان همان 142 نیوتن متر را نشان میدهد. البته با وجود قدیمی بودن این پیشرانه و تمامی بلاهایی که در این سالها سر موتور و ECU آمده، هنوز هم قدرتش برای 206 کافی به نظر میرسد.

اما پژو پارس با انواع و اقسام انجین ها در بازار کشورمان عرضه شده که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. اجازه بدهید موتور اصلی پارس یعنی XU7JP/L3 را ملاک قرار دهیم و بقیه را با آن مقایسه کنیم. این پیشرانه 1.8 لیتری 8 سوپاپه قادر است در بهترین حالت 100 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده قرار دهد و شهرتش هم به این است که گشتاور نسبتاً مناسبی را در دور موتور پایین "دور 3000" ارائه میکند. اما زیر کاپوت پارس های LX همین پیشرانه 206 یعنی TU5 قرار گرفته که این موتور با 16 سوپاپ، اسب بخار بالاتر و مصرف سوخت پایین تر، بر روی کاغذ همه جوره برتر از XU7 به نظر میرسد. اما در عمل بدلیل پایین بودن گشتاور و ناهماهنگی هایی که میان این موتور با گیربکس پارس وجود دارد واکنش های پدال گاز پارس TU5 نسبت به XU7 مقداری ضعیف تر می باشد.

به غیر از اینها ما پارس ELX هم داریم که موتوری با کد XU7JP4/L4 در سینه دارد. این انجین از نظر حجم مشابه همان XU7 ساده است اما با 16 سوپاپ و نسبت تراکم بالاتر توانسته قدرت، گشتاور و شتاب بهتری ارائه دهد و همزمان مصرف سوخت کمتری هم داشته باشد.

ضمناً پارس ELX با موتور XUM هم تولید شده که با 1.9 لیتر گنجایش، پرحجم ترین پیشرانه در میان انجین های پیش روی ما است. البته تکنولوژی نه چندان جدید و 8 سوپاپه بودن این موتور باعث شده که درعمل شتابش خیلی بهتر از پارس معمولی نباشد و در جایگایی بینابین ELX با موتور 16 سوپاپ و پارس سال با موتور XU7 قرار گیرد.

فکر میکنم این همه عدد و رقم و کد موتور مقداری گیج کننده بود؛ برای همین مشخصات این پیشرانه ها را در کنار مشخصات 206 صندوقدار، در یک جدول آماده کرده ایم که در پایان مقاله میتوانید آنرا مشاهده بفرمایید.

ضمناً جعبه دنده هر دو ماشین امروز ما از نوع 5 سرعته دستی است.

تجربه رانندگی

طبق عادت در شروع تست، سعی میکنم دید به اطراف و میزان تسلط بر روی ماشین ها را بررسی کنم. بدنه باریک و کاپوت کوتاه 206 باعث شده که در ترافیک و یا پارک کردن کارمان مقداری ساده تر از پارس باشد اما از طرف دیگر بدلیل شیب زیاد درب موتور مرزهای جلوئی ماشین قابل روئیت نیستند و باید به صورت حسی به اندازه های خودرو عادت کنید. این مشکل در مورد دید عقب حتی شدیدتر هم احساس میشود چون در آنجا ستون های پهن و طراحی خاص صندوق SD دید به عقب را محدود ساخته اند. اما پارس مثل اکثر ماشین های قدیمی با ستون های باریک و شیشه های بلند، دید به اطراف قابل قبولی دارد. میزان نرمی فرمان و راحتی تعویض دنده ها نیز در هر دو ماشین متوسط است و نه میتوان ایراد شدیدی به آنها گرفت و نه تعریف و تمجید کرد. البته از نظر ارگونومی استفاده از ادوات شرایط مناسب به نظر میرسد.

در مورد سواری هم با توجه به اصلاحاتی که بر روی تعلیق عقب 206 های صندوقدار صورت گرفته شاهد نرم تر شدن سواری هستیم؛ البته هنوز هم کوبش کمک های عقب به طور کامل بر طرف نشده اما در مجموع کیفیت سواری در قیاس با مدل هاچ بک ارتقاء یافته. اما با تمامی این بهینه سازی ها، باز هم سواری پارس مقداری بهتر می باشد.

در خصوص هندلینگ باید بگوئیم که هر دو ماشین به نسبت انتظاری که از این رده میرود پایداری مناسبی از خود نشان میدهند. البته شاید برخی از بابت تعادل 206 نگرانی هایی داشته باشند اما بازنگری های صورت گرفته روی تعلیق SD در این خصوص موثر واقع شده و ماشین بهتر از 206 های هاچ بک به زمین چسبیده است.

اما از شتاب صحبت نکردیم. راستش را بخواهید هر وقت صحبت از شتاب 206 میشود به یاد اولین سری از تیپ 5 های چابک می افتم که بدلیل کیفیت بهتر قطعات موتور و پردازشگر مرکزی، شتاب بسیاری خوبی "در حدود 9.5 ثانیه" داشتند. اما 206 های جدید در برابر آن پیرمردها، جوان روغن نباتی محسوب میشوند و با شتاب رسمی 11.4 ثانیه، با اینکه پاسخگوی نیازهای معمول یک خانواده خواهند بود اما دیگر فرز و چابک به حساب نمی آیند. در طرف مقابل پارس با موتور XU7 هم شتاب و سرعت تقریباً مشابهی ارائه میکند که باز هم برای یک سواری عادی کافی است. البته قدیمی بودن این موتور باعث شده که SD از نظر صدای پیشرانه و بخصوص مصرف سوخت با فاصله زیادی بهتر باشد. ضمناً اگر بدنبال ماشین قویتری هستید بهتر است که به سراغ ELX با موتور 16 سوپاپ بروید.

راستی در مورد ترمزها صحبت نکردیم. با فشردن پدال ترمز متوجه میشویم که وضعیت SD به شکل محسوسی بهتر است؛ البته نمونه های دیگر پارس مثل ELX، با رینگ های بزرگتر و ترمزهای 4 چرخ دیسکی نسبت به میهمان امروزمان عملکرد بهتری دارند و این مقایسه ما در مورد ماشین مورد تست عنوان شد.

نتیجه گیری

خوب همانطور که در طول مقاله مشاهده شد امروز با ماشین هایی قدیمی طرف بودیم که به لطف قیمت پایینتر نسبت به رقبای چینی و نکات مثبتی مثل دسترسی عالی به قطعات، بازار دست دوم خوب، پراکندگی مناسب نمایندگی ها در سطح کشور و مواردی از این دست همچنان مورد استقبال مردم قرار میگیرند. اما انتخاب میان این دو به کاربردهای شما بستگی خواهد داشت. اگر یک خانواده جمعیتی دارید و اهل مسافرت های دسته جمعی هستید، پژو پارس با کابین جادارتر، صندوق اندکی بزرگتر و سواری تا حدودی نرم تر میتواند انتخاب بهتری برایتان باشد. هرچند پیشنهاد دادن ماشینی با امنیت کمتر، آن هم برای مسافرت، شاید خیلی منطقی به نظر نرسد! اما در طرف مقابل اگر بتوانید با کوچکی کابین 206 SD کنار بیائید این ماشین با مصرف سوخت مناسب تر، موتور کم صدا تر و از همه مهمتر ایمنی برتر میتواند همراه مطمئن تری برای شما باشد.

در پایان ضمن تشکر از مالکین اتومبیل های مورد تست، توجه شما را به جدول مشخصات فنی ماشین ها جلب می نمائیم.

مدل206 SDپارس سالپارس ELXپارس ELX موتور XUMپارس LX
کد موتورTU5‍‍‍‍XU7JP/L3XU7JP4/L4XUMTU5
حجم موتور1587 سی سی1761 سی سی1761 سی سی1905 سی سی1587 سی سی
حداکثر قدرت105 اسب بخار در دور 5800100 اسب بخار در دور 6000110 اسب بخار در دور 5500105 اسب بخار در دور 5500108 اسب بخار در دور 5600
حداکثر گشتاور142 نیوتن متر در دور 4000153 نیوتن متر در دور 3000155 نیوتن متر در دور 4250155 نیوتن متر در دور 3750142 نیوتن متر در دور 4000
شتاب رسمی11.4 ثانیه11 ثانیه9 ثانیه10.9 ثانیه13.2 ثانیه
حداکثر سرعت193 کیلومتر در ساعت190 کیلومتر در ساعت195 کیلومتر در ساعت190 کیلومتر در ساعت190 کیلومتر در ساعت
مصرف ترکیبی6.61 لیتر9.1 لیتر8.1 لیتر8.6 لیتر7.5 لیتر
گیربکس5 سرعته دستی5 سرعته دستی5 سرعته دستی5 سرعته دستی5 سرعته دستی
وزن1086 کیلوگرم1165 کیلوگرم1165 کیلوگرم1155 کیلوگرم1185 کیلوگرم

70 عکس

نظرات کاربران

51 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/8
کیفیت کابین پارس نسبت به سالهای قبل خیلی افت کرده و اصلا دلچسب نیست.یعنی گیفیت داشبورد پیکان های مدل 50 یا حتی پراید از این بهتره واقعا.من میخواستم پارس بگیرم ولی با دیدن این عکسها نظرم عوض شد.ولی در مورد 206 sd بگم که به نظر میاد کیفیتش به هیچ عنوان تغییر نکرده ولی دیگه خیلی قدیمی شده و جلب نظر نمیکنه ولی تو این رنج قیمت ماشین سرتری وجود نداره و همشون قدیمی هستند.
1397/6/8
سلام خدمت همه
من هردو تا ماشین رو داشتم ( پارس ELX و 206 SD )
خدایی سواری پژو پارس خیلی بهتر بود ( از هر لحاظ)
اما از لذت رانندگی با 206 در داخل شهر هم نمیشه گذشت .
1397/6/8
ممنون از مقایسۀ تحلیلی و منصفانه تون
1397/6/8
چرا کلا با پارس TU5 مشکل دارید چندین مقایسه پژو پارس با رقبا انجام دادید اما همه موتور XU7 داشتند این مدل الان دیگه خیلی قدیمی شده
1397/6/9
چونکه اولا حداکثر گشتاور موتور معمولی تو دور پایین تری بدست میاد و این بهتره بعد هم با توجه به اینگه کیفیت موتور TU افت کرده و همچنین ایرانخودرو محدودش کرده واسه بحث مصرف و هم اینکه گیربکسی که استفاده میشه با موتور TU مچ نیس چون واسه موتور معمولیه .موتور TU فقط رو 206 خوبه چون وزن ماشین کمتره و بهتر شتاب میگیره ولی واسه پرشیا چونوزنش بیشتره و به دلایل بالا اصلا خرید پرشیا TU5 به صلاح نیس.
1397/6/8
افسوس که واسه خیلیامون دیگه ارزو شدن ماشیناییی که تولیدشون مال 20 سال پیش بوده
1397/6/8
الان باز یسری میان میگن این لگنا چیه مقایسه میکنید توی عراق با 100 هزار تومن میشه پرشیا خرید ...بعد سایت میره پورشه پانامرا با بی ام و x4 رو مقایسه میکنه باز یسری میان میگن اینا چیه مقایسه میکنی ملت پول ندارن پراید بخرن ..... واینگونه شد ایران شد ایران
1399/7/24
چی بگند خوبه؟
1397/6/8
هر دو خودرو در سه چیز مشترک هستند:بسیار بی کیفیت و پرمصرف و از رده خارج!!!
1399/2/4
احسنت به شیری که تورو خورد.
1397/6/8
با سلام.به نظرم در بحث امنیت باید هر دو خودرو مردود شوند و نباید این مسئله را پررنگ میکردید که 206 چهار ستاره از تست یورو داره . چون اون تست روی نمونه فرانسوی انجام شده و نه نمونه ی ایرانیزه که قوطی حلبی به جای ورق بدنه استفاده میکنند.
1397/6/8
اینا شیر نیستن سگای پیرن
1399/1/27
vagheaan rast gofti))))
1399/11/14
سگ پیر خودتی با sdخوب حرف بزن شیر فرانسوی دز
1397/6/8
از اونجایی که راحتی اتاق و صندوق عقب برام مهم تره، پارس . البته که دیگه به اینا نمیشه گفت ماشین !
1397/6/9
من هر دو ماشینو داشتم 206 Sd v8 و پژو پارس سال سفارش مدیران به نظر من برای استفاده روزمره تو خیابون های ایران پارس ماشین مطمعنتر و بی دردسرتریه
1397/6/9
خیلی ناعادلانه مقایسه شدن، ۲۰۶ فقط ۶ هزار تا کار کرده ولی پرشیا حدود ۶۳ هزار تا!!!
1397/6/9
206 هر مدلش چه هاچبکش چه سدانش فقط تو شهری هستن و اصلا به درد جاده و مسافت طولانی نمیخورن.کلا 206 استایل رانندگیش نسبت به ماشینای ایرانی فرق داره و خیلی خیلی راحت تره ولی نسبت به ماشینای دیگه موجود تو ایران اصطحلاک جلوبندیش خیلی بیشتره و به دلیل پیشرفته بودن سیستم برقی ماشین چون اکثریت آشنایی ندارن باهاش با تغیرات غیر اصولی مثل دزدگیرهای غیر فابریک و .... سیستم برقیش رو داغون میکنن و همچنین قیمت قطعاتش هم خیلی خیلی بالاست.ولی در کل ماشین توشهریه خوبیه به شرطی که از لحاظ هزینه هاش مشکلی نداشته باشید و صدالبته رعایتش کنید و بهش فشار زیادی نیارید و فکر دنده کشی باهاش نباشید.
1397/6/9
هر دوشون ماشینای پر فروشی بودند ولی از نظر طراحی ۲۰۶ بهتر ولی خدایی پرشیا همی مدلاش تیز هستن از نظر موتور ولی کلا ازنظر من ۲۰۶ بهتر هست هر کی با من موافق لایک کنه 😊😊😊😊👌👌🚘🚘🚘🚘
1397/6/9
من کاری با مقایسه ندارم/دوستان این ماشین پارس هستش نه پرشیا.پرشیا هم قدرت و گشتاورش بیشتره هم کاملا وارداتیه هم اصلا چهرش خشن تره
1397/6/12
وارداتی؟ 😑
1397/9/30
😂😂😂😂😂پرشیا وارداتی
1397/10/23
تعریفت از واردات چیه؟ با رسم شکل پلیزززز
1399/9/27
آقای عزیز ۲۰۶همه جوره از پرشیا و پارس بهتره چون هم امنیتش بیشتره هم کیفیتش هم شتاب و هم سرعت و هم قیافه و هم اینکه پرشیا لش میشه ولی ۲۰۶هرچی هم ازش کار بکشی لش نمیشه چون سبکه در ضمن برو تو گوگل بنویس ۲۰۶آرسی اونقد پرشتابه که پورشه و بی ام و رو هم میزنه اکثر بچه تهرونیا۲۰۶سوارن
1397/6/10
سلام. سال 93 یه sd گرفتم که همزمان با من یکی از اقوام نزدیک یه پارس سال صفر گرفت.
مزایا و معایب رو با توجه به تجربه شخصی در اولین سال استفاده از هردو ماشین می گم؛
+معایب sd:
1.کیفیت نسبتا کم مونتاژ ( مثلا درها آب میزنه به داخل اتاق) 2. خرابی های جزیی( کم کردن آب که پای ثابت همه ماشینای ایرانیه و کمی کم کردن روغن که البته خیلی جدی نیست و فقط وقت آدمو توی نمایندگی میگیره) 3. کیفیت کم بعضی قطعات( مثلا تسمه ماشین جنس خیلی خشکی داره و به صدا میفیته و نمایندگی هم مدام میگه صابون بزنید تا رفع بشه ! باید 5 بار مثل من بری نمایندگی تا بالاخره کل تسمه رو عوض کنن. همچنین صدای لنتها هم که دیگه طبیعی شده)4. دید نسبتا نامناسب( طراحی اتاق 206 نسبتا خاصه و دید ستون ها و جلو اصلا مناسب نیست.5. کمبود فضای اتاق( تقریبا بدترین ماشین از نظر فضای پا همین 206 که خصوصا عقبش خیلی داغونه) 6.عدم راحتی صندلی ها ( صندلی های ماشین در حد پراید هم ابر نداره و توی مسافرت ها خیلی اذیت می کنه) در کل پراید به مراتب صندلی ها و فضای داخلی بیشتری داره، 206 اگرچه عریض تر از پرایده ولی فضای داخلی فدای طراحی بروزترش شده.
+مزایای sd:
1. طراحی( به نظر من 206 بین ماشینای ایرانی بسیار طراحی خاصی داره و فرم صندق عقبش هم دوس داشتنیه، طراحی فضای داخلی که معرکس و توی هیچ ماشین ایرانی و چینی نمیشه با اندازه 206 هارمونی رو حس کرد...برگ برنده 206 همین طراحی ماشین به خصوص در نمای داخله...فرمون خوش دست و کوچیک و داشبورد عمیق و حتی طراحی برف پاک کن ها هم خاصه...نوع طراحی حجیم شده گلگیرهای جلو و هواکش رو کاپوت جلو و هماهنگی چراغ های عقب و جلو واقعا توی هیچ ماشین چینی یا ایرانی پیدا نمیشه.) 2. موتور ( تقریبا تنها ماشین ایرانخودرو که موتور و گیربکس خاص خودشو داره و استاندارد با طراحی خودرو بوده، همین 206 .قدرت و کشش خوبی هم داره و در ضمن صدای موتور جذابی هم داره ! ) 3. کیفیت ( اگرچه ماشین ایرانی کیفیت خاصی نداره ولی در زمانی که من ماشین خریدم بعد از l90 با کیفیت ترین خودرو همین 206 بود.) 4. ایمنی( ترمزای نسبتا خوب و استحکام اتاق بالاتر، مثلا اینکه به راحتی میشه حس کرد که کیفیت مونتاژ قطعات 206 یا استحکام ورقه های به کار برده شده خیلی بهتر از پارس یا سمنده...ماشینی مثل سمند یا پارس بعد از چندسال توی دست اندازهای شهر حتی بدون خوردگی هم اتاقشون لق لق داره یا مثلا جلوپنجره و لونه زنبوری هاشون استحکام کمتری داره،) 5. 206 خصوصا ازنوع sd کلا با کلاس تر از پارس و یه جورایی بدرد سلیقه های خاص یا خونواده های کم جمعیت و باکلاس می خوره اما پارس یه جورایی دست همه هست و هر آدمی از هر سلیقه ای چه پیرمرد روستایی یا یه جوون شهری تجربه پارس رو داره اما 206 بیشتر مخصوص خاص سواران بی پوله ! و یا پولدارانی که برای استفاده شهری یک خودرو جمع و جور و استاندارد می خوان!)
هنوز که هنوزه کسی نفهمیده مالک 206 یه بی پوله تازه به دوران رسیده س یا یک کارمند و شهروند با فرهنگ و یا یک پولدار که به عنوان خودرو شهری ازش استفاده می کنه !
+معایب پارس:
1. کیفیت کم مونتاژ ( دیگه توی همه ماشینا هست ولی پارس به خاطر تیراژ تولید بالا و فروش زیاد، کیفیتش کمتر از بقیه س) 2. کیفیت کم قطعات ( اکثر ادوات داشبورد سطح پایینه و حتی از رنگ و روشم میشه فهمید که پلاستیک جنس بدی استفاده شده...خراب شدن دستگیره ها و سوختن چراغ ها هم که همیشگیه) 3.خرابی های جزیی ( همون بحث کم کردن آب و روغن و صدای لنت و سوختن چراغ ها و خراب شدن ریموت و...) .4. خرابی های کلی ( ماشین این قوم ما خرابی های دل زننده هم داشت؛ گیربکسش از اول مشکل داشت و تعمیر هم نشد، توی کیلومتر 15000 گیربکس عوض کرد که بازم خیلی جالب نیست. روغن سوزی شدید داشت که تعمیرکارای نمایندگی هم جوابش کرده بودن چون کلا متخصصای خیلی حرفه ای ندارن و آدم مجبوره به خاطر گارانتی 10 بار به نمایندگی بره و کارشم راه نیفته ! ) 5.قطعات بدنه بی کیفیت ( اگه با انگشت سقف پارس رو فشار بدی کاملا میره داخل ! یا بعد یه مدتی اتاقش به صدا میفیته و یا یه سری قطعات مثل جلوپنجره یا ابروی زیر چراغ ها خودشو ول میکنه !)6. طراحی نامناسب داخلی ( هرچند سلیقه ایه ولی به نظر من داشبورد قبلی بهتر بود و الان پارس تبدیل به یک پیکان لوکس شده چون داشبوردش هیچ جذابیتی نداره و طرحش خیلی ساده و بدون خلاقیته و کمبود کیفیت و رنگ و روی بدش هم به بدتر شدن طراحی کمک کرده.)
+مزایا پارس:
1. اتاق راحت ( پارس از اولش هم ماشین جاده بود، صندلی هاش راحتن و چون طراحی خیلی قدیمی و ستون های باریک و شیشه های بزرگ داره، هم دیدش مناسبه و هم فضای دلباز و راحتی داره...در کل به خاطر طرح قدیمی اتاق و نازک بودن درها و ستون ها فضای داخلی زیادی داره که البته بخشی از ایمنی ماشین رو هم زیز سوال میبره. کمک ها و تعلیق هم اگرچه از پراید نرم تره ولی نسبت به ماشینای خارجی خشک تره و به سبب همین خشکی توی دست اندازها کمتر می کوبه و کاملا مناسب فضای شهره ). پارس نقطه قوت خیلی خاصی غیر همین راحتیش نداره و تقریبا با 5 سرنشین ، خیلی کشش خارق العاده هم نداره، اما برای یک خانواده 4 یا 5 نفره که بخوان با ماشینشون مسافرت هم برن مناسب تره و راحتی خیلی بیشتری نسبت به sd داره.
به شخصه بین ماشینای چینی یا ایرانی، 206 sd رو خیلی دوس دارم اما بعد از حدود یکسال و نیم متوجه شدم که انتخابم برای استفاده خانوادگی اشتباه بوده و 206 رو فروختم.
آرزوی کاهش قیمت خودرو خارجی یا تولید خودرو ایرانی با استاندارد خودروهای خارجی که در حد همون آرزو باقی می مونه اما؛
امیدوارم قیمت خودروها یا توان خرید مردم به جایی برسه که حداقل یک خانواده متوسط ایرانی بتونن یک 206 به عنوان خودرو نسبتا استاندارد شهری و یک پارس برای مسافرت بخرن.
1397/8/9
به نظرم نظرتون راهگشا و منطقی است و برای افراد تازه کار خیلی کمک کننده است. به طور دقیق مزیت پژو پارس رو گفتین که صندلی و اتاق راحت برای مسافرین و مزیت اس دی کلاس و هماهنگی اونه
به عنوان شخصی که دوزاده سال هست پشت این ماشینا نشسته دو نکته رو هم بهش اضافه میکنم نقطه ضعف اس دی در سر پیچ ها هست که راننده را بریا عبور سریع می ترسونه ولی پژو پارس جرئت بیشتری به راننده میده ولی در عوض در حرکت مستقیم احساس پایداری اس دی بسیار بالاست و شما در سرعت بالا حس ترس کمتری نسبت به زمانی که پشت فرمان پارس هستید، دارید پرچه پژو پارس هم تقریبا قابل قبوله
1397/6/10
به یاد آرزوهایم سکوتی میکنم بالاتر از فریاد...
1397/6/11
کوتاه و مختصر
اول از همه ماشین های مدل 90 به بالا همه افتضاح و اصلا صلاح نیس که مقایسه کنیم (کیفیت ساخت بسیار پایین)
2 تا خودروی 206 و پارس خودرو های خوبی هستن البته از نظر من فقط مدل های زیر 90 مخصوصا 85-86
این دو کاملا سلیقه ای هستن و بستگی به نظر خواهانش داره
از لحاظ ایرودینامیک 206 خیلی قوی تره(کاپوت جمع و جور - استایل تخم مرغی - هندلینگ راحت در سرعت های بالا و تعادل نسبتا خوب- سر پیچ ها sd به هیچ عنوان با سرعت زیاد عقبش در نمیره چون اکسل عقب 206 rc روش نصبه)
عقب 206 کوچیکه اما پارس بزرگتر
اتاق 206 نسبت به پارس خیلی کمتر به صدا میوفته (تو دست انداز ها)
استعلاک جلو بندی پارس بالاتره چون وزن کاپوت بیشتره
توی شتاب و سربالایی ها sd خیلی راحت بالا میره فقط با سرگاز
توی کفی و نهایت سرعت 206 با شتاب 5 کیلومتری بیشتر از پارس فاصله میگیره که نهایت زور این دو ماشینه
اما پژو پارس های موتور زانتیایی هنوز افسانه ای هستن که واقعا بهتر از 206 و پارس های معمولی راه میرن اما تو سرعت بالای 180 تا تعادل کم میشه نسبت به خود زانتیا
در کل تجربه این دو خودرو رو در هر شرایط رانندگی داشتم. (برفی - بارانی- یخبندون- جاده کوهستانی- دمای بالای 50 درجه)
میتونم بگم 206 تا 20 % بهتر از پارس عمل کرده
1397/9/23
سلام. باید گفت که درسته 206 از نظر امنیت بهتر است ولی انکه میگوویید 4 ستاره را در سال 2000 کسب. کرده اتفاقی است که در سال 2000 افتاده و اتفاقات جدیدی رخ داده. از نظر من 206 اگر دوباره تست شود شاید 2.5 ستاره بگیرد. انهم بخاطر اینکه موتور پس از تصادف وارد کابین خودرو نمیشود و درون شاسی میرود که هم امری خوب و هم بد است. من خودم چند سال 206 داشتم و چند ماه پیش فروختم و الان هم ساینا فول دارم. باید گفت از نظر. امکانات بهتر و از نظر امنیت برابر و از نظر اصالت پایین تر و البته متأسفانه به دلیل امکانات بالا از ما سوء‌استفاده شده و قیمت بالا یی دارد. ولی باز هم همون سمندو بگیرید واسه خانواده بهتره. هم جاش بیشتره، هم مصرفش کمی پایین تره.
1397/11/2
سلام من هر دو ماشین رو سوار شدم هر دو ماشین ضعف هایی دارند مثلا پژو پارس گیر بکسش بعد از مدتی سرو صدا میکنه که این مورد در ۲۰۶هم هست به علت کیفیت بد گیر بکس دوما پژو پارس اصلا صندلی های راحتی ندارد مثل لگنه خوب ۲۰۶صندلی بهتری دارد سر رو صدای پارس بیشتر از ۲۰۶هست من باشم ۲۰۶رو برای خرید انتخاب میکنم
1398/1/2
ماشین باید پارس باشه

خودشم elxباشه

مدل ۸۹باشه

بعد با۲۰۶ بسته بندی کنی بندازی آشغال باو دیگه رده خارج شدن دوتاشونم ولی از بعضی لحاظ ۲۰۶ بهتره بعضی از لحاظ پارس

برای مثال:فنر های خشت ۲۰۶،تو تیپ۲ ترمز کاسه ای،کم توان بودن موتور نسبت به وزن

و اما پارس:وزن زیاد،مصرف سوخت بالا،در مدل های جدید داشبورد بی کیفیت و زشت

و مزایا:۲۰۶ وزن کم،مصرف سوخت پایین

مزایا پارس:شتاب فوق،فنر عالی،سرعت بالا،با کیفیت بودن قطعات،ترمز abs،خوش رخ
1400/9/26
ببا پایین سرمون درد گرفت
1398/9/25
پژو پارس ماشین جادار و هندلینگ مناسب و سیستم فنربندی قوی داره

منصفانه و منطقی کلاس بدنه پژو پارس خانوادگی و جادار است ولی 206 کلاس بدنه شهری و کوچک هست

صندلی عقب 206 کوچیک تر از پرایده چه برسه به پژو پارس
1398/10/3
با عرض سلام خدمت دوستان
من خودم بیست سالمه 206 تیپ پنج دارم ولی کلا صندوق دارو قبول ندارم هم زشته هم دستکاریش کردن اونم از نوع ایرانی و اما بحث مقایسه با پارس درسته هر دو قدیمین ولی 206 به روز تره هنوز و اصالت خودش رو حفظ کرده و هم موتور هم گیربکس هم شاسی مال خودشه اما پارس موتور و شاسی 405داره و اصالت نداره به نظر من فرقش تو دو تا چراغ عقب و جلو هس با405 ولی برا خونواده پر جمعیت و مسافرت و هم اینکه کلاس داشته باشه و خوشکل باشه پارس خوبه چون مجبوره
ولی اگه کم جمعیت باشه و نیازی به فضای زیاد نداشته باشه و ایمنی و خوشکلی و امکانات قابل قبول رو داشته باشه فقط206رو توصیه میکنم بین ایرانیا و چینیا حتی میتونید خودتون تحقیق کنید.اونایی ک موافقن لایک کنن😉
1398/12/8
سلام.دوستان من تجربه رانندگی هرودو خودرو رو داشتم هردو عالین فرق چندانی من ندیدم ولی با تعادل پارس و اصطحلاکش حال کردم خدایی اصلا اذیتم نکرد و یبار با ۲۰۶ درحال رانندگی تو جاده بود که یه نیسان آبی چپ کرده بود نتونستم کنترل کنم زدم بهش شاید باور نکنین ولی موتور ۲۰۶ دقیقا یادمه سینه ماشینو شکست افتاد بغلم
1399/7/22
راننده نبودی
1399/5/9
به نظر من 206 از پارس خیلی سر تره
اما هر کسی صلیقه خودش را دارد.
1399/11/20
عکس ها رو با دقت نگاه کردم
همه نظرات رو هم خوندم
و بیشتر از قبل ناراحت شدم ، ناراحت اینکه چرا با 29 سال سن هنوز نتونستم یک ماشین داشته باشم حتی نمیتونم به خریدش فکر کنم فقط جز رویاهامه ،
تا الان یکبار هم 206 یا پارس رو نروندم و نمیدونم چجوریه ، همیشه تاکسی ، تاکسی ، تاکسی ، تاکس ...
خوشبحالوتن که یکبارهم ک شده راننده این ماشین ها بودید.
من در اخرین روزهای جوانیم هستم و زمانی برای جوونی کردن ندارم متاسفانه هیچ راهی جز رفتن در مسیر فعلی زندگیم همراه با فقر و مشکلات و بدبختی های زیاد ندارم...
بازم خوش بحال همتون
واقعا از ته دل براتون آرزوی بهترین ماشینها رو میکنم هر چی که تو رویاتون هست 🙂
1399/12/11
سلام من هم دقیقا همین حس را دارم دوست دارم یک تیپ پنج مدل پایین داشته باشم ولی چه کنیم باید صبور بود
1399/11/30
اصلا 206 در حدی نیست که بخواد با سلطان پژو پارس مقایسه بشه . 206 رو باید با پراید و اینجور ماشینا مقایسه کنی نه با پرشیااا !
1399/12/11
سلام دوست عزیز من به شما پیشنهاد می دهم که کمی بیشتر راجب ماشین ها تحقیق کنید شاید نظرتان عوض شد.
پژو ۲۰۶ تیپ پنج مدل های ۸۳ ۸۴ موتور های فرانسوی مونتاژی دارند که از ای سیو بوش ۷.۴.۴ و دریچه گاز برقی و از همه مهم تر سیستم مالتی پلکس bsi بوش بهره میبرند.
حالا این مالتی پلکس به چه دردی می خورد به دلیل اینکه با این سیستم به راحتی هر آپشنی را می توان روی ماشین نصب کرد و دردسر های سیم کشی و جعبه فیوز و... نداره مخصوصا ۲۰۶ که خودش چند آپشن پنهان داره. این سیستم مالتی پلکس با مالتی پلکسی که روی سمند هست فرق داره کیفیت این بهتره تا اون گند کاری ایران خودرو رو سمند.
دوم اینکه این ماشین ۱۱۰اسب بخار قدرت داره ولی ۲۰۶های ایرانیه مدلهای بالاتر از ۹۰ فقط ۱۰۵ اسب قدرت داره که از لحاظ فرمان پذیری و سیستم تعلیق و گیربکس مدلهای پایینی بهترند.
همون طور که بعضی از دوستان هم گفتند پژو ۲۰۶ چهار ستاره یورو آن کپ را دارد مخصوصا اگر مونتاژی قدیم باشه که کیفیت بهتری دارد. این ماشین راحت میتونید همه جا پارک کنید.
فقط یک پیستون nfu لازمه تا ماکسیما ۶ سیلندر رو راحت قورت میده یعنی موتور tu5 تو حالت فابریکی خوبه هم تو تقویت قدرت دهی بسیار بالایی داره میتونید ببینید بعضی ها هستند تا ۵۰۰تا ۶۰۰ اسب بخار هم ماشینشون قدرت داده.
و اگر ماشین مشکل هندلینگ یا تعادل داره با یک اکسل عقب یا esp بازو متحرک آرسی حل میشه که رو نمونه sdهم فکر کنم باشه.
در کل پارس تنها مزیتی که به ۲۰۶ داره اینکه جادار و خانوادگی بودنشه وگرنه سرعت و شتاب کیفیت و..‌ خلاصه ۲۰۶ماشین بهتریه.
1400/2/4
بخواب بابا ..نظرت بدرد عمه ات میخوره ، راننده نیستی
1399/12/18
مگه میشه سلطان رو با ۲۰۶ مقایسه کرد. از نظر سرعت ، شتاب ،همه چی نه فقط از ۲۰۶ از همه ی ماشین های ایرانی پرشیا خوبه.سلطان جاده پرشیاست❤❤💯
1399/12/28
الان یه خرشیا با یه تخم مرغ شیر هستن ؟!اونم پیر و خسته؟! شیر فرانسوی 405 عه نه فرغون های ایران خودرو . تخم مرغ { 206 } طراحی و ساختش برای خود فرانسه بوده . اون خرشیا بدبخت هم ایران.
1400/1/7
نه همون ۴۰۵ دو ستاره بی کیفیتی که تو سوهرش میشی خوبه
لش سوار
1400/1/7
چرا انقدر چرت و پرت میگین
آخه ۲۰۶ قراضه بیخود رو دارید با پرشیا مقایسه میکنید؟
ممنون از مقایسه تخیلی مسخره تون.
1400/9/17
من پارس سال ۱۴۰۰داشتم خداییش مبلمانش سواریش بد نبود اما کیفت قطعات بد بود همیشه یه سوژه برا رفتن به نمایندگی داشتم مصرفشم زیاد هرچند ماشینای داخلی شانسیه یکی خوب در میاد یکی بد ولی با توجه به علاقه ای که به ۲۰۶صندوق دار داشتم با یه مدل ۹۹معاوضش کردم الان خداییش راضیم تو سرعت بالا۱۳۰یکم نصبت ب پارس شاید ضعیف باشه ولی بصورت کلی من بین پارس و ۲۰۶نظرم ۲۰۶هست.
1400/11/1
از هر لحاظ به نظر من پرشیا مناسب خانواده‌های ایرانیه. البته در کل الان که دیماه ۱۴۰۰ هست قیمتش به ۲۸۰ رسیده و قرعه کشی هم که دیگه کلا هیچوقت برنده نمیشیم
1400/11/10
اخه این رنگ کرم چیه زدن تو پارس داشبورد مشکی حس خوبی داره
1401/5/4
206 sd واقعا عالیه . به نظر من اگه بعد از sd میخاید ماشینتون رو عوض کنید بهتره ماشین خارجی بگیرید
1402/12/17
سلام یک نکته اینکه پژو پارس ایمنی بهتری نسبت به پژو 206SD دارد و پژو 406 هم در یورو آن کف پنج ستاره ایمنی دارد پس بروید برنامه محصولات پژو فیلم (غیر رسمی) را دانلود کنید و پژو 406 را انتخاب کنید و متن را بخوانید ممنون