موضوعات داغ

تست و بررسی مرسدس بنز AMG GT در ایران؛ ملاقات با ببر ژرمن ها

30 شهریور 1397

مقدمه

مرسدس AMG GT پس از مدل SLS دومین خودرویی است که مراحل توسعه‌ی آن به طور کامل توسط بخش خودروهای اسپرت مرسدس یعنی AMG انجام شده است. این خودرو به عنوان جایگزین مرسدس بنز SLS، نخستین بار در نمایشگاه خودروی پاریس در سال 2014 رونمایی شد. با توجه به استقبال خوبی که از این خودرو در بازار شد، مرسدس AMG ابتدا دو نسخه از آن را با نام های GT و GT S روانه بازار کرد اما بعدها مدل های دیگری هم با نام های GT4، GT3 و GT R نیز به بازار عرضه شدند.

تولید این سوپراسپرت محبوب و قدرتمند در کارخانه‌ی مرسدس بنز در زیندلفیگن آلمان انجام می شود. مرسدس AMG GT S را باید اصلی ترین رقیب آلمانی پورشه 911 دانست. مدل رودستر AMG GT در بین محصولات روباز مرسدس بنز دارای بالاترین قیمت پایه است و مدل کوپه نیز پس از اس کلاس کوپه بالاترین قیمت پایه را در بین محصولات کوپه‌ی این خودروساز دارد. اما اخیرا خیابان های کشورمان میزبان یک دستگاه از مدل AMG GT S بودند که به طور گذر موقت وارد کشور شده بود و در ادامه نگاهی به این خودرو و توانایی های آن خواهیم داشت.

نگاهی به ببر آلمان ها

مرسدس AMG GTS با وجود داشتن 4.5 متر طول خودروی خیلی بزرگی نیست اما عرض آن زیاد است و با احتساب آینه ها از 2 متر متجاوز است. ارتفاع 1.3 متری نیز سبب می شود تا خودرو پهن تر و بزرگ تر از آنچه هست دیده شود. ظاهر خودرو پیرو سبک طراحی جدید مرسدس است و چراغ های بزرگ جلو در کنار جلوپنجره‌ی لانه زنبوری را باید اصلی ترین بخش های طراحی دانست. در نمای جانبی نیز به سبک سوپر اسپرت های قبلی مرسدس بنز یعنی مدل های SLR و SLS شاهد یک کاپوت کشیده و دراز هستیم. بخش عقبی اما قسمتی است که انتقادات بسیاری به آن وارد شده است و حتی به باور برخی در نگاه اول ممکن است آن را با محصولات پورشه اشتباه بگیرید. چراغ های عقبی نازک و کشیده هستند و یک بالچه عقب فعال نیز روی در صندوق عقب قرار داده شده است که بسته به سرعت خودرو و در هنگام ترمز گیری بالا می آید. البته این بالچه عقب را می توان با یک کلید از داخل کابین نیز فعال کرد.

در داخل کابین نیز GTS با هر مرسدس بنز دیگری فرق دارد و تنها بخش هایی که به سایر مرسدس بنزها شباهت دارند غربیلک فرمان و خروجی های چهارگانه سیستم تهویه هستند. سراسر کابین GTS با بهترین چرم پوشیده شده است و کیفیت ساخت این خودرو مثال زدنی است. ارگونومی نیز در بهترین سطح قرار دارد و شاید تنها بخشی که بتوان بدان ایراد گرفت پشت آمپرهای ساده‌ی این خودرو هستند چون این روزها اکثر رقبا از پشت آمپرهای تمام دیجیتالی استفاده می کنند.

قلب AMG

مدل جدید 2018 مرسدس AMG GT به یک موتور V8 توربو با حجم 4 لیتر مجهز است که با کد M178 شناخته می شود. این موتور یکی از جدیدترین موتورهای اسپرت AMG است که در سال 2015 معرفی شده است. توربوشارژرهای موتور M178 برخلاف بسیاری از V8 ها در بخش داخلی V قرار دارند که به این موتورهای اصطلاحا Hot-V گفته می شود. دو عدد توربوشارژر نصب شده در این موتور ساخت کمپانی صاحب نام بورگ وارنر هستند و سیستم سوخت رسانی نیز توسط شرکت بوش طراحی شده اند. این انژکتورها از نوع پیزو الکتریکی بوده و عملکرد بسیار دقیق و کارآمدی دارند و می توانند در هر سیکل احتراق 5 بار پاشش سوخت را انجام دهند.

قدرت این موتور به صورت پایه 469 اسب بخار و گشتاور آن 669 نیوتن متر است اما در مدل GTS قدرت آن به 515 اسب بخار و گشتاور آن نیز به عدد 680 نیوتن متر ارتقا پیدا کرده است. قوی ترین مدل AMG GT نیز مدل GTR است که 577 اسب بخار قدرت دارد. تمامی مدل های AMG GT به صورت استاندارد به یک گیربکس دوکلاچه با 7 دنده مجهز شده اند که نیروی موتور را به چرخ های عقبی انتقال می دهد.

یکی از امکانات جالبی که در AMG GTS وجود دارد سیستمی به نام Airpanel است که یک سیستم کمکی آیرودینامیک بوده و می تواند به صورت خودکار جلوپنجره را باز یا بسته کند تا به این ترتیب ضریب درگ خودرو کاهش پیدا کرده و عملکرد بهتری در پیست و یا جاده داشته باشد. این خودرو همچنین به صورت استاندارد به امکاناتی همچون سیستم تعلیق اسپرت AMG، سیستم انتخاب حالت های رانندگی مختلف با نام AMG Dynamic Select، دیفرانسیل لغزش محدود و صندلی های اسپرت AMG مجهز شده است. مشخصات فنی AMG GTS را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

مشخصات فني
مدلمرسدس AMG GTS
پيشرانهV8 توربو
حجم موتور3982 سی سی
حداکثر قدرت515 اسب بخار در 6250 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور670 نیوتن متر در 1800 تا 5000 دور بر دقیقه
شتاب رسمي3.8 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي9.6 لیتر در هر 100 کیلومتر
وزن1570 کیلوگرم
قيمتحدود 132 هزار دلار

ایمنی

در بخش ایمنی، مرسدس AMG GT همانند هر محصول دیگر این شرکت با دستی کاملا پر به میدان آمده است. این خودروی دو نفره دارای 8 عدد ایربگ است و سایر امکانات ایمنی آن شامل چراغ های هوشمند، دوربین دید عقب، سیستم هشدار نقطه کور، رادار بین خطوط، سیستم هشدار هوشیاری راننده و سیستم پیشگیری از تصادف که می تواند در صورت تشخیص حتمی بودن برخورد با خودروی جلویی به صورت خودکار ترمزها را فعال کند هستند. ترمزهای مرسدس AMG GTS از نوع فعال هستند و این سیستم در سرهای زیر 100 کیلومتر در ساعت فعال است. سیستم پیش فعالی ترمز نیز از دیگر فناوری های ایمنی ییشرفته در این خودرو است، این سیستم در می تواند فاصله‌ی لنت های ترمز با دیسک را کمتر کرده و به این ترتیب سرعت عمل ترمزهای خودرو را افزایش دهد. مرسدس سیستم خشک کردن خودکار ترمز را نیز روی AMG GTS به صورت استاندارد عرضه می کند. این سیستم می تواند با استفاده از نزدیک کردن لنت ها به دیسک، آب را از سطح دیسک ترمز پاک کرده و دیسک را خشک کند تا به این ترتیب در روزهای بارانی خللی در عملکرد ترمزهای ایجاد نشود. در انتها نیز باید به سیستم اتوهلد اشاره کرد.

رانندگی AMG GTS، تلفیق تکنولوژی و مهارت

موتور خودرو با فشردن کلیدی روی کنسول مرکزی روشن می شود و غرش V8 مرسدس بنز حسابی آدرنالین خونتان را بالا خواهد برد. این صدا به همین سادگی ها به دست نیامده است بلکه بخش ویژه ای در AMG به طور اختصاصی روی صدای اگزوز کار می کنند و در AMG GT نیز صدای اگزوز از غرش شیر الهام گرفته شده است.

سیستم لانچ کنترل را فعال کرده و تست شتاب را آغاز می کنیم، AMG GTS با داشتن گشتاور 670 نیوتن متری برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تنها به 3.8 ثانیه زمان نیاز دارد و موتور قدرتمند AMG جثه‌ی 1570 کیلوگرمی این خودرو را می تواند به حداکثر سرعت 310 کیلومتر بر ساعت نیز برساند.

اولین موردی که در هنگام رانندگی با مرسدس AMG GTS توجه راننده را به خود جلب خواهد کرد دینامیک بالا و عملکرد بسیار خوب شاسی آلومینیومی این خودرو است. پیشرانه‌ی AMG GTS به دلیل استفاده از طراحی کارتل خشک دارای نقطه ثقل پایینی است و همین مورد سبب شده تا نقطه ثقل کلی خودرو نیز پایین تر بیاید و عملکرد خودرو در پیچ ها بهبود پیدا کند. چیدمان خاص موتور و گیربکس نیز به مهندسین مرسدس این امکان را داده است که به تقسیم وزن فوق العاده خود 47/53 دست پیدا کنند و این مورد سبب شده تا کنترل خودرو در پیچ ها بسیار خوب باشد به طوری که با کمی راندن AMG GTS متوجه خواهید شد که چنین سطح پایداری و چسبندگی برای یک خودروی موتور جلوی دیفرانسیل عقب بسیار عالی است و حتی در سرعت های بالاتر از 200 کیلومتر بر ساعت نیز خودرو همچنان در دست بوده و کنترل عالی دارد.

برخی فناوری ها وترفندهایی که AMG در GTS بکار برده است این خودرو را از نظر فناوری در سطح خودروهای مسابقه ای و در زمره‌ی پیشرفته ترین سوپراسپرت های بازار قرار می دهند. مرسدس بنز در AMG GTS نیز همانند مدل SLS از میل گاردان فیبر کربنی استفاده کرده است که این میل گاردان تنها حدود 3 کیلوگرم وزن دارد. دیواره‌ی سیلندرهای این خودرو نیز از نانواسلاید ساخته شده اند که دو برابر سیلندرهای فولادی متداول استحکام دارند. استفاده از نانواسلاید همچنین اصطکاک کمتری را ایجاد می کند و به این ترتیب عمر و راندمان موتور بهتر از موتورهای عادی است. نانواسلاید قابلیت اطمینان موتور را به طرز چشمگیری افزایش داده است. لازم به ذکر این موضوع است که مرسدس بنز از سال 2014 این فناوری را در خودروهای فرمول یک خود نیز استفاده می کند.

عملکرد همه‌ی بخش ها در GTS از دریچه گاز گفته تا سیستم تعلیق دوبل جناغی و فرمان هیدرولیک همگی در بهترین شرایط ممکن هستند و با وجود دماغه‌ی بلند خودرو اصلا حس راندن یک خودروی موتورجلو را نمی دهند. موتور خودرو به لطف گشتاور بالا در قبال فشار به پدال گاز اصلا تاخیری از خود نشان نمی دهد و توربوشارژرهای نیز بهترین پاسخگویی را دارند. به این ترتیب در حالی که عملکرد GTS در خط مستقیم و در شتاب گیری بسیار رضایت بخش است با ورود به پیچ ها بیشتر نیز شگفت زده خواهید شد که مرسدس چگونه چنین چیزی را ساخته است.

مرسدس AMG GTS یک سوپر اسپرت فوق العاده با عملکردی عادی است که بیشتر از آنکه به محصولات مرسدس شباهت داشته باشد، عملکرد آن شبیه به محصولات پورشه است. با این وجود اما نباید اینطور فکر کرد که مرسدس بنز سعی کرده از پورشه 911 کپی برداری کند و تجربه رانندگی با AMG GTS کاملا خاص و متفاوت با محصولات پورشه است.

AMG GTS را باید نسخه‌ای تکامل یافته از SLS دانست که البته از زبان طراحی مدرن تری بهره مند است و به خوبی شایستگی ستاره سه پر مرسدس را دارد. موتور پیشرفته و قوی، چسبندگی بالا، صدای گیرا و جذاب، کیفیت ساخت بالا و گیربکس بسیار هوشمند از نقاط قوت این خودرو هستند. اگر بخواهیم به نقاط ضعف GTS نیز اشاره کنیم، قیمت بالا، اپشن های گران قیمت و البته بهتر بودن پورشه 911 ! را باید از نکات منفی این خودرو دانست.

در پایان ضمن تشکر از مالک خودرو شما را به دیدن گالری تصاویر این خودرو دعوت می کنیم.

32 عکس

نظرات کاربران

28 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/30
عاشق خودرو بانکم
1397/6/30
واقعا فوق العاده و رويايى.عاشقشم
1397/6/30
فیلمی ؟ صدای اگزوزی ؟ فیلم شتابی ؟ عکس درست حسابی ؟ از این غول فقط 30 تا عکس؟ :( خودرو بانک چیکار مکنی مثل اینکه زیاد نذری خوردی؟😊😁😁
1400/1/1
دیشب ۳۰.۱۲.۹۹ جلو بوبینگ عبدو بالای پل صدر دیدیمش، صداااااش واااای، رخخخخ، هرچی بگم کم گفتم🤩🤩🤩
1397/6/30
یا ابولفضل
خودرو بانک چی کار کردی تو با من !!!!!!
1397/6/30
و البته بهتر بودن پورشه ۹۱۱ !!!!!!
خواهشا نظرات خودتون وحی منزل نکنید .
1397/6/31
واقعا گل گفتی!!!!
1397/7/4
که البته شما این کار رو کردی یه ویدیو از درگ پورشه 911 و بنز amg gt وجود داره که gt برنده رقابت میشه
1397/6/30
اون عکسی که توش امضای شرکته پشت شیشه و نوشته A mercedes benz product خودش به کل خودرو سازی ما میارزه
1397/6/30
رویا.. رویا.. رویا..
1398/6/4
هیی عامو این یه نیازه رویا نیست 😌😌😌😌
1397/6/30
Wowwww
1397/6/30
با توجه به بنزین آشغالی ایران مصرف سوختش به 15 میرسه
1397/6/30
آدم میخواد گازش بگیره انقدر خوبه!
1397/6/30
جالبه 132 هزار دلار یعنی تا سال پیش میشد با 500 اینو خرید بدون گمرک و فلان واقعا چرا انقدر به ما ظلم میشه
1397/6/31
ماشین خوبی را بررسی کردید ولی کاش یه ویدیو حداقل یک دقیقه ای میزاشتید
بی ام و سری3 و برلیانس h320 موتور جدید هم بررسی ویدیویی بزارید
1397/6/31
اول که بگم درود بر مرسدس بنز و هرچی آلمانیه یه آفرین به صاحب این ماشین که سلیقه خرید ماشینش خوب بوده اما خدایی به خاطر بی سلیقه بودن در انتخاب رنگ باید چندتا حرف بووووق دار بزنم :D آخه مشتی مگه پراید خریدی یا پیکان سفید یخچالی؟! خدایا پول رو به کی میدی آخه. مرسدس تو تمام بنرهای تبلیغاتیش 2 رنگ سبز و زرد رو گذاشته بعد ایشون مثل سایر پولدارهای دیگه ایران ماشین اسپرت رو میان سفید میخرن..........
1397/6/31
سليقست ديگه
1397/7/1
1- AMG GT S اصلا رنگ زرد نداره
2- رنگ سبز مخصوص مدل GT R
1397/7/2
سلیقش حرف نداشته به این ماشین خیلی میاد...
1397/7/5
ای کاش یکم طولانی تر و دقیق تر به این شاهکار مهندسی می پرداختید ، من همینجوری سی ۲۴۰ پلیسشو میبینم ، خوف میکنم چه برسه به این
1397/7/5
دوست گلم علی جان عزیز ! با بنزین ایران بایک سنوا صدی ۱۵ میزنه که حجم موتورش نصف اینه البته میدونم نظرم علمی نیست و مصرف سوخت به فناوری موتور و رفتار راننده و ... بستگی داره
1397/7/5
خودروبانک عزیز دستت درد نکنه

یه چیزی ... عکسایی که گذاشتین یجوری به ادم القا میکنه که انگار صاحب ماشین اصلا نگذاشته سوار بشین.
تمامی عکس ها از بیرون گرفته شده!! حتی داشبورد و مانیتور و دنده و ... هم از بیرون ماشین و از پنجره گرفته شده...

در کل دمتون گرم...خدا قوت
1397/8/25
خیلی ماشین خوبیه. میخوام حتما بخرمش😁😍
1398/5/13
کمتر از ۲۰ ماه دیگه میخرمش
1399/9/22
یدونع از اینا میخام بیارم ایران انشاالله
1400/1/1
عالی خیلی زیبا است
1400/1/11
خیلی خوبه میخوامش🙌🙌😍😍❤😘🤩