موضوعات داغ

ملاقات با پیرمرد های کاری؛ نگاهی به وضعیت پژو 405 و سمند کارکرده در بازار

16 مهر 1397
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

در این روزها که صنعت خودرو اوضاع چندان مناسبی ندارد و نفسهای آخر خود را میکشد، دلالها افسار بازار را به دست گرفته و آن را به هر سویی که دلشان میخواهد میبرند. به همین خاطر بسیاری از کسانی که مدتها پول خود را پسانداز کرده بودند تا خودرویی ارزان قیمت خریداری کنند، دیگر امروز قادر به خرید آن نخواهند بود. هر روز قیمتها سر به فلک میکشد و از افزایش چند میلیونی قیمت خودروها در بازار میشنویم. این افزایش آنقدر بدون حساب و کتاب است که مالکان خودروهای کارکرده نیز خودروهایشان را با قیمتهای باورنکردنی و بدون هیچگونه منطقی برای فروش میگذارند.

اما در این میان میتوان با کمی جستجو خودروهای کارکردهای را انتخاب کرد که قیمت نسبتا مناسبی دارند و از هزینه نگهداری چندان بالایی هم برخوردار نیستند. بسیاری از مردم عقیده دارند که خودروهای صفر کیلومتر در چندسال ابتدایی عمرشان هزینه نگهداری به مراتب کمتری دارند و یا به دلیل وجود برخی آپشنهای نه چندان کاربردی سراغ چینیهای نسبتا بی کیفیت میروند. اما باید این نکته را درنظر گرفت که خودروهای داخلی مدل پایین از جمله پژو 405، پژو پرشیا یا همان پارس، انواع سمند و پژو 206، گزینه هایی هستند که در صورت سلامت فنی و ظاهری، میتوانند تا چندین سال با مراقبتهای منظم و به موقع، سواری بدون دردسر و نسبتا خوبی را به شما بدهند. ما در این مقاله قصد داریم دو خودروی داخلی مدل پایین یعنی پژو 405 مدل 81 و سمند مدل 82 را در کنار یکدیگر قرار دهیم و به بررسی مشخصات فنی و امکانات رفاهی آنها بپردازیم.

نگاهی به تاریخچه این خودروها

اوایل دهه 70 شمسی با ورود پژو 405 به صنعت خودرو کشور، تحولی اساسی در آن رخ داد. در واقع میتوان این خودرو را یکی از مهمترین عوامل رشد این صنعت دانست. زیرا در همان زمان باتوجه به نبود خودروهای متنوع، پژو 405 توانست نظر قشر وسیعی از جامعه را به خود جلب کند و با موفقیت بالایی رو به رو شود. بعدها پلتفرم پژو 405 توسط ایرانخودرو مورد استفاده قرار گرفت و خودروهای گوناگونی با استفاده از آن راهی بازار شد که اتفاقا سمند اصلیترین محصول این پلتفرم بهشمار میرود. در واقع خدمت بزرگی پژو 405 به صنعت خودرو کشور کرد و از آن یاد شد، همین پلتفرمی است که تاکنون مورد استفاده قرار گرفته و خودروهای بهظاهر مدرنی را راهی بازار کرده است.

حدودا 10 سال پس از ورود پژو 405 به بازار ایران، سمند به عنوان نخستین خودروی ملی با بهرهگیری از پلتفرم و مشخصات فنی پژو 405 به بازار معرفی شد. البته از همان زمان حرف و حدیثهایی مبنی بر ملی نبودن این خودرو به گوش میرسید که باید گفت تا حد زیادی هم درست به نظر میرسد، زیرا اصلی ترین اجزای آن یعنی پلتفرم و قوای محرکه آن مربوط به خودروساز فرانسوی یعنی پژو بوده، همچنین تحلیل‌ها نشان می‌دهد که هر بخش از سمند چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ فنی و ساختاری، از خودروسازان جهان به امانت گرفته شده‌است. این بدان معناست که سمند نه تنها اصالت ظاهری ندارد بلکه مشتری وقتی از این موضوع اطلاع پیدا می‌کند کمی نسبت به امنیت و اصالت سمند مردد می‌شود.

طراحی ظاهری

پژو 405 هنگامی که وارد بازار ایران شد، به دلیل داشتن طرحی نسبتا به روز و زیبا مورد استقبال خریداران قرار گرفت. این خودرو با دو نسخه GLX و GL به بازار عرضه میشد که تفاوت آنها در پیشرانه 2 لیتری و 1.6 لیتری، آپشنها و برخی جزئیات ظاهری بود. ایران خودرو طی این سالها نه تنها تولید پژو 405 را متوقف نکرد، بلکه تغییرات زیادی را در بخش فنی و ظاهری این خودرو اعمال کرد. اما از آنجایی که تکنولوژی در صنعت خودروی ما واژه غریبی است، هنوز هم شاهد خودرویی قدیمی و نه چندان کاربردی از آن هستیم.

خودروی مورد نظر ما در این مقاله، از همان نمونه های مدل پایینی است که دارای قالپاق های طرح فرانسوی و جلوپنچره فرانسوی است. نشان تجاری پژو یا همان شیر معروف که روی جلوپنجره این خودرو نصب شده با نمونههای تولید شده در سالهای اخیر تفاوت دارد که این نیز از همان تغییرات ایرانیزه شدن 405 توسط ایران خودرو است. 405 سدانی متوسط است که از یک طرخ ساده و کلاسیک فرانسوی برخوردار است، همین موضوع سبب شده هنوز هم این خودرو مورد استقبال بسیاری از علاقه مندان به خودروهای سدان شهری باشد. در حال حاضر این خودرو مورد پسند دو قشر از جامعه است، اول کسانی که میخواهند خودرویی نسبتا بزرگ و راحت برای خانواده داشته باشند و سپس جوانانی که میخواهند با بودجهای معقول، یک خودروی اصلاحا کف خواب و اسپرت را تهیه کنند.

اما ایران جایی است که برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا، پس از 10 سال از عرضه یک محصول و بکارگیری از پلتفرم آن، محصولی نه چندان زیبا با ظاهری محافظه کارانه و قدیمی راهی بازار میشود. سمند خودرویی است که سال 1381 به صورت رسمی به بازار عرضه شد. ظاهر این سدان بسیار کسل کننده و قدیمی است که همین موضوع سبب میشد مالکان آن در همان ابتدا تعییراتی را در ظاهر آن به خصوص در نمای عقب و چراغ های بزرگ آن ایجاد کنند. نمای جلوی سمند در مقایسه با سایر بخشهای آن از طرح متفاوت تری برخوردار بود که چراغ های کریستالی جلو در آن خودنمایی میکرد. اما نمای جانبی آن به دلیل عدم وجود هیچگونه المان مدرن و بدنه های فاقد حجمهای آیرودینامیکی، از جذابیت ظاهری برخوردار نبوده و یادآور خودروهای قدیمی با طرحهای از رده خارج شده است.

فضای کابین

یکی از اصلیترین دلایل محبوبیت پژو 405 در آن دوران، فضای بزرگ کابین و صندلیهای نرم و راحت آن بود. با ورود به کابین این خودرو میتوان در همان لحظاهت ابتدایی این قضیه را بهخوبی مشاهده کنید. از همین جهت پژو 405 طی این سالها علاوه بر استفاده های شهری و برون شهری توسط خانواده ها، خودرویی مناسب در ناوگان تاکسیرانی کشور نیز شناخته شد. اما سادگی بیش از حد کابین ممکن است در مدت زمان طولانی سرنشینان را خسته کند، اما نکته های که درخصوص این خودرو طی سالهای عرضه مشاهده شده است. افت کیفیت آن در سالهای اخیر است. به گونهای که کیفیت قطعات درون کابین نمونه های مدل پایین به قدری بالاست که هنوز هم در خودروهای سالم و سرحال میتوان سالها از آنها استفاده کرد و از کارایی انها اطمینان هاطر داشت. اما پژو 405 های تولید شده در این سالهای اخیر آنقدر نامرغوب و بی کیفیت هستند که تنها با یک نگاه از پشت شیشه به درون کابین نیز میتوان به کیفیت نامطلوب قطعات بکار رفته درون کابین پی برد.

پژو 405 GLX یکی از خودروهای نسبتا فول آپشن در زمان خود بود که از فرمان هیدرولیک، شیشه بالابر برقی جلو، فندک برقی و کولر بهرهمند بود. این امکانات در دهه 70 شمسی واقعا قابل تحسین بود، اما این که اکنون پس از گذشت حدودا 3 دهه از تولید این خودرو، همچنان این امکانات روی این خودرو نصب میشود، جای تاسف و نگرانی است. البته ناگفته نماند که سمند نیز وضعیت بهتری از این خودرو ندارد.

سمند هم مانند پژو 405 از اتاق بزرگ و جاداری برخوردار است که صندلی های نرم و راحت آن سبب شده این خودرو هم مثل 405 وارد ناوگان تاکسیرانی شود. اما نمیتوان تفاوت چندانی در کابین این دو خودرو مشاهده کرد. اما یکی از معایب پژو 405 صندلیهای جلوی آن بوده که دارای قابلیت تنظیم در چند جهت نیست، انتظار میرفت با ساخت سمند این مشکل برطرف شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداد و در سمند نیز شاهد صندلی ساده با تنظیمات ابتدایی به صورت دستی هستیم. اما چند سال بعد و با عرضه نسخه های گوناگون سمند این مشکل تاحدودی برطرف شد و تنظیمات برقی به صندلی آن اضافه شد.

یکی دیگر از معایبی که درون سمند دیده میشود، دید نسبتا کم از اطراف است که به دلیل ستونهای عریض و پهن نسبت به پژو 405، این مشکل ایجاد شده است.

سر و صدای درون کابین در هر دو خودرو به یک میزان بوده و همیشه یکسری صدای اضافی از جلوبندی و موتور و درها درون کابین به گوش میرسد که به عقیده کسانی که سالها از این دسته از خودروهای استفاده کردهاند، این صداها طبیعی است و با بالا بردن صدای سیستم صوتی میتوان به راحتی از شر آنها خلاص شد.

مشخصات فنی و قابلیتها

همانطور که گفته شد پژو 405 طی این سالها تغییرات زیادی را به خود دیده است که از مهمترین آنها میتوان به تغییرات پیشرانه اشاره کرد. نسخه GLX این خودرو در ابتدا از یک موتور چهار سیلندر کاربراتوری با حجم دقیق 1905 سیسی بهره میبرد که توانایی تولید نیرویی معادل 98 اسببخار در دور موتور 5750 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 150 نیوتون متر در دور 2750 دور در دقیقه را داشت.

این مدل که به پژو 2000 معروف شده بود، به دلیل داشتن موتوری نسبتا قوی، تا سالها مورد استقبال خریداران قرار گرفت. اما نسخه GL نیز با موتور XU5 به بازار عرضه شد که از یک پیشرانه 1.6 لیتری بنزینی تشکیل شده بود.

بعدها ایرانخودرو موتور دو لیتری 405 را با نمونه 1.8 لیتری یا همان XU7 جایگزین کرد که از آن پس این موتور روی تمامی محصولات این شرکت قرار گرفت.

مشخصات فنی این پیشرانه عبارت است از موتور چهار سیلندر بنزینی 8 سوپاپ با حجم دقیق 1761 سیسی که توانایی تولید 100 اسب بخار قدرت و 153 نیوتون متر گشتاور را دارد. هر دو خودرو برای انتقال قدرت از یک جعبه دنده 5 سرعته دستی بهره می گیرند که نیروی تولید شده موتور را به چرخهای جلو منتقل میکند. اما از آنجایی که وزن سمند حدود 120 کیلوگرم از پژو 405 بیشتر است، شتاب این خودرو از پژو 405 کمتر است. همچنین مصرف سوخت سمند به همین دلیل کمی بیشتر از پژو 405 است. گفتنی است این موضوع در نمونه های که از پیشرانه XU7 بهره میگیرند به خوبی قابل مشاهده است. زیرا مشخصات فنی هردو یکسان است اما عملکرد و بازدهی موتور در دو خودرو متفاوت است.

در این سالهای اخیر نیز این تغییرات همچنان ادامه داشت و موتور TU5 که در واقع روی پژو 206 تیپ 5 مورد استفاده قرار میگیرد برای این فرانسوی بخت برگشته درنظر گرفته شد و موتور EF7 نیز بروی سمند و سایر محصولات مشابه آن قرار گرفت.

تجربه رانندگی

زمانی که پشت فرمان پژو 405 مینشینید، به دلیل سادگی کابین و راحتی آن در همان کی دو ساعت اول به خوبی با آن اخت میگیرید. اگر خودرویی که برای خرید انتخاب کرده اید از موتوری سالم و سرحال برخوردار باشد، میتواند سواری قابل قبولی را به شما ارائه دهد. اما ذکر این نکته در اینجا لازم است که نباید به هیچ عنوان توقع شتاب بالا را از این خودرو یا بهتر بگوییم از این موتور 1.8 لیتری XU7 داشته باشید. زیرا به هنگام شتابگیری چیزی که بیش از هر چیز دیگر توجه را به خود جلب میکند، صدای بیش از حدی است که از فشار وارد شده به موتور درون کابین به گوش میرسد. دید و تسلط به اطراف در این خودرو به مراتب بهتر از سمند است، زیرا به همان دلیلی که قبلتر به آن اشاره شد، ستونها در پژو 405 از قطر کمتری برخوردار هستند که میدان دید را افزایش میدهند.

اما نکته جالبی که پس از کمی رانندگی با آن مواجه میشوید، بازی بیش از حد فرمان است که شما را یاد خودروهای دهه 60 میلادی به خصوص آمریکایی ها میاندازد. این بازی تا جایی ادامه دارد که با چند درجه چرخاندن غربیلک همچنان مسیر خودرو تغییر نمیکند. جالب است بدانید که این مشکل چندان قابل حل نبوده و با مراجعه به جلوبندی سازی و مکانیکی میزان بسیار کمی از ان برطرف میشود. همچنین صدای بیش از حد فن جهت خنک کاری موتور یکی دیگر از معضلاتی است که در خودروهای خانواده پژو 405 و سمند به وضوح دیده میشود.

اما اگر تصور میکنید که تجربه رانندگی پشت فرمان سمند متفاوتتر از پژو 405 است، باید بگوییم که اشتباه میکنید، همان عیب و ایراداتی که در پژو 405 دیده میشود نیز در این خودرو به وضوح یافت میشود. با این تفاوت که سیستم تعلیق بکار رفته در سمند کمی خشکتر از پژو 405 بوده و در کل سواری خشکتری را به شما ارائه میکند. همچنین دید کمتر به واسطه پنجره های کوچکتر و ستون های پهنتر از مشکلات کابین سمند بوده که ممکن است در سفرهای طولانی سرنشینان را دچار خستگی کند.

سیستم ترمز در نمونه های مدل پایین این خودروها یکی از دیگر از مشکلاتی است که به دلیل عدم وجود سیستم ضدلغزش ABS، ایمنی این خودروها را تا حد زیادی پایین آورده است، همچنین نبود کیسه هوا از دیگر مشکلاتی است که شاید برای بسیاری از خریداران حائز اهمیت باشد.

نتیجه گیری

همانطور که ابتدای مقاله به آن اشاره شد، در این روزهایی که قیمت خودروهای صفر کیلومتر داخلی سر به فلک کشیده است، خرید خودروهای مدل پایین سالم با کارکرد کم، انتخاب منطقی است که میتواند با پرداخت هزینهای به مراتب کمتر، کیفیت سواری بیشتری را به شما عرضه کند.

اما اگر بخواهیم این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که سلیقه بیشترین میزان تاثیر را در تصمیم گیری و انتخاب میان آنها خواهد داشت. زیرا هزینه نگهداری به واسطه اشترامات فنی میان هر دو خودرو یکسان بوده و قیمت هر دو خودرو با مشخصات یکسان خدودا در یک رده است. اما تجربه نشان داده است که پژو 405 در بازار کمی خوش فروش تر از سمند بوده و راحتتر خرید و فروش میشود. اما ذکر این نکته در انتهای این مقاله ضروری است که اگر قصد خرید خودروهای داخلی را دارید، با کمی جستجو در نمونه های قدیمی تر، سعی کنید یک خودروی سالم و مطمئن را انتحاب کنید و کمتر به سراغ خودروهای صفر کیلومتر و با مدل بالاتر بروید، زیرا تجربه نشان داده هرچه عمر صنعت خودرو کشور بالا رفته، از کیفیت قطعات کاسته شده و نمونه های مشابه چینی جایگزین قطعات باکیفیت شده است. که این موضوع برخلاف تمام خودروسازان دنیا در ایران مشاهده میشود.

در پایان از ماهان تیموری مالک خودروی سمند و امیر محبوبی مالک خودروی پژو 405، جهت در اختیار قرار دادن خودروهایشان به منظور تست و بررسی تیم فنی خودروبانک، کمال تشکر و قدردانی داریم.

65 عکس

نظرات کاربران

34 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/16
هرکی بخواد این ماشینا رو بخره میره سر خیابون تاکسیشو سوار میشه میبینه دیگه برسی نمیخواد
1398/11/8
تاکسیا داغونن از اونا نمیشه فهمید ماشین خوبیه یا نه
1397/7/16
سلام
با تشکر از بررسی خوبتون
باید بگم که ۴۰۵ مورد بررسی مدل ۸۶ به بعد هست نه ۸۱
چون سیستم تهویه ۴۰۵ تا مدل ۸۶ از نمونه سمند هست و این نمونه برای مدل های ۸۶ به بعد هست مگر اینکه مالکش طرح سیستم تهویه مطبوع رو عوض کرده باشه .
ما مدل ۸۴ داشتیم این شکلی نبود.
1397/7/17
سلام الان ما مدل 84 داریم سیستم تهویه مطبوعش مثل همینه مال ماشین ماهم از فابریک روش بوده
1397/7/17
اینو هرکسی میدونه که سواری سمند نرم تر از پژو هست با این که تعلیق تقریبا مشترکه ولی به دلیل سنگین تر بودن بازیش بیشتره.این نمونه مورد تست شما تغییر ارتفاع داده و واسه همینِ که خشک تر به نظر میاد چون نسبتا کفخواب کرده.مورد بعدی این که به هیچ وجه قبول ندارم صدای داخل کابین هر دو در یک سطح باشه تو سمند عایق بندی خیلی خیلی بهتر از پژو هست مخصوصا تو سری های اول که عالی بودن.این تست کلا جانب دار بود و فقط سمند رو تخریب کردید . خواهشا بی طرف مقایسه کنید.
1397/7/17
با سلام و احترام سمند 81 و پژوی 80 دارم ذکر نکاتی رو لازم میدونم یکی اینکه صدای جلوبندی یا صداهای غیرعادی که نویسنده ذکر کردن در سمند مشاهده کردم ولی در 405 یه ذره صدای غیرعادی نشنیدم و همچنین لقی فرمون هم در هیچ کدام مشاهده نکردم و صدای فن هم به هیچ وجه نمیشنوم اصلا شنیده نمیشه فقط وقتی کولر روشنه اونم توی ترافیک که نسبت به 206 خیلی کمتره صداش، صندلی راننده سمند مجهز به تنظیم ارتفاع هست که ذکر نشده، شتاب هر دو خودرو عالی بدون صدای زیاد است، در پایان آقای ماهان تیموری مگه پورشه آبی نداشت که تبلیغات میکرد من پولدار شدم؟ خخ
1397/7/17
دیگه مشخصات فنی و کیفیت سواری و سایر مسائل مربوط به خودروهای داخلی رو حفظیم، واقا دیگه از دست این ماشینا خسته شدیم، چرا منه 31 ساله نباید سوار bmw بشم
1397/7/17
داداش سختی 100 سال اوله... پدر من 58 سال داره هنوز نتونسته ماشین بخره چون هر سری پول جمع میکنه ماشین دو برابر میشه
1402/1/21
من هر ۴ سال ماشین رو صفر میکنم تا ۱۰ سال پیش ماشین نداشتم
1397/7/17
این تست واقعا خیلی بیخود بود و هم وقت ما رو و هم وقت خودتونو گرفتین!
این دوتا تازه اومدن به بازار یا ماشینای ناشناخته ای اند؟
مثلا کسی که بخواد همچین ماشینی بخره تحقیق های فراوانی انجام میده یا مثلا میاد بررسی ببینه؟
حداقل تو هر خانواری یکی یا 405 یا سمند داشته پس دیگه بررسی لازم نداره!
ماشینایی که انقد قدمت دارن که به سن بعضیای ما قدر نمیده و الان دارن به عنوان تاکسی ازشون استفاده میکنن به اندازه کافی هم جلو چشممون هستند همین مونده بود دیگه وقتی خودربانک رو هم باز میکنی سمند و 405 ببینی!!!!
1399/5/18
خب شما نخون. مگه دو لول گذاشتن پشت سرت که بخونی! بررسی دوتا ماشین کار کرده بازاری بود.
1397/7/18
ترابخداببینید کار ملت ما به کجاکشیده وبرای چند سال باید این لگن هاراسواربشیم بخداخنده داره این صنایع ما این اوضاع ماشینهایی که باید سواربشیم که اون امنیت ۵۰ درصدی وواقعا شانسی روز اولش راهم دیگه نداره ملت ما روی نفت خوابیده ولی ایکاش این نفت هم نبود چون این نفت بلای مردم شده اگراین نفت نبود شاید وضع صنعت مابهترازاین بود که قطعا هم همینطوره مگر چین نفت داره که نسبت به ۲۰ سال قبل به اندازه ۲۰۰ سال ترقی کرده ولی ماباید تازه لگن های ۱۵ سال پیش راکه حداقل ۲۰۰ هزارکیلومتر باهاش راه رفتن ازروی ناچاری بخریم وبگیم ماهم ماشین دارشدیم
1397/7/18
تمام باصطلاح صنعت خودروسازی ایران خلاصه شده در 1-پلات فرم کیاپراید یا مزدا121 طراحی شده برای سال 1990 میلادی 2-پلات فرم پژو405 طراحی شده برای سال 1988 این بسیار تاسف آور که شاکله و شالوده تمام صنایع خودروئی ایران بر اساس دو پلات فرم منقضی خدمت و مربوط به بیش از سی سال پیش شکل گرفته و هیچ نوآوری یا همگام سازی با استانداردهای جهانی و پیشرفت های تکنولوژیکی در آنها دیده نمیشود که هیچ حتی شاهد عقبگرد و افت کیفی مدل های جدید به نسبت محصولات قدیمی تر هستیم!!تنها فاکتوری که در تمام این سالها میتوانست تا حدودی خرید این فسیل های بنزین سوز را منطقی جلوه دهد قیمت پائین و قابل ابتیاع برای طبقه متوسط بوده که در نهایت تاسف چندصباحی است حتی همین تک مزیت را نیز بخاطر نوسانات قیمتی از دست داده اند!
1397/7/21
مقایسه کاملا مغرضانه مثل اینکه با سمند دشمنی داره سه ساله این ماشین رو دارم مشکلی باهاش نداشتم
1397/7/21
سلام مقایسه نسبتا خوبی بود ولی نقص هایی هم داره اونم در مورد یه سری نکات فنی هست که دقیق نیس اونم در مورد کیفیت ماشینای ایرانی هس همه دوستانی که همه ماشینای پژو و سمند و زانتیا رو داشیتن میدونن ماشینایی که تا سال 85 تولید شد به هیچ وجه قایل مقایسه با پژو و سمند های بالاتر نیس هر سال از کیفیت ماشین کم شده در صورتی که بعضیا میگن ماشینای پژو تا سال 90 فرانسوی بود که حرف دقیقی نیس پدر بنده 405 مدل 83 داشت و عمو ما هم یه سمند 83 داشت واقعا کیفیتش تو همه چیز خوب بود به عنوان مثال گیربکس 405 مدل 83 عالی بود و راحت جا میرفت یکی از اشنای ما 405 87 گرفت افتضاح بود گیربکس صدا داشت و بد جا میرفت و صدای موتور زیاد و درشت کار میکرد اون 405 و سمند اولی 260000 راه رفت خدا شاهده اصلا من نمیدونستم واشر سرسیلندر چیه ماشین دایی ما سر120000 ماشین واشر زد صبحا روشن میکرد ماشین به شدت میلرزید و در کل حتی کیفیت شاسی ماشین پایین اومده چند وقت پیش یه ماشین تحویلی جدید درش رو باز کردم و چیزی که جالب بود پژو قدیمیا و حتی سمند و زانتیا شاسی وارداتی داشتن یه سره بود ولی این جدیدا از ذخامتش کم شده و اومدن شاسی رو با ستون خال جوش میزنن که خیلی واضحه و به رکاب ماشین توجه کنید میبیند که قر هست همینه که توی تصادف ها ماشین جدیدا زود جم مشین گیربکیسشون خوب نیس و موتورشون خوب نیس در کل به نظرم اون ماشینا با اینکه امکانات کمتری داشتن و لی واقعا بهتر بودن حتی توی تعلیق و جلوبندی افسوس که این جدیدا فقط ظاهر دارن اما باطنشون خوب نیس ماشینای خارجی هم که ............ ببخشید طولانی شد
1397/7/23
مقایسه بسیار سطحی بود.قبول دارم این دو تا نسبت به ماشین های خارجی،فرغون حساب میشن و اصلا ارزش بررسی نداشتن ولی اگر قرار بر مقایسه این دو گاری باشه یه نکاتی ذکر نکردید.این سمنده که بررسی کردید کاملا مشخصه که صاحبش ارتفاعشو کم کرده و خب طبیعتا خشک تر میشه ماشین.دومین مورد اینکه میگید ستون های 405 باریکتره و دید بهتری داره پس بهتره! شما از یه صافکار که بپرسی بهت میگه ستون های سمند دوبل هستند و بسیار محکمتر از 405 هست و دلیل پهن تر بودنش همینه در نتیجه ایمنیش بالاتر از 405هست که فکر میکنم مهمتر باشه در ضمن همه ماشین های خارجی ستون های ضخیمی دارن.سومین مورد تجهیزات هست که اصلا اشاره ای نسبت به برتری های سمند نکردید که شیشه های عقب و آنتن برقی و مه شکن جلو و تنظیم ارتفاع صندلی راننده و... نکردید.در مورد سروصدا هم خود 405 سوارها هم میگن سروصدای سمند کمتره.در کل همون ایمنی بهتر سمند کافیه برای برتریش
1397/7/30
با درود
بنده این مقاله رو خوندم ولی به عقیده من سمند خیلی خیلی نرم تر و بی صدا تر از 405 هست.. در حالی که خودم به عنوان ماشین دوم داشتم 405 رو سمند رو نه ولی تجربه سواری سمند یکی از دوستان برام لذت بخش تر بود.
1397/8/1
من همه مدل پژو و سمند با موتور هاي مختلف داشتم و در شرايط سخت رانندگي و تجربه كردم بي ازار ترين و برو ترينش پژو فرانسه با موتور دو هزار بود كه مثل موشك را مي رفت بدترينشم سمند اي اف سون بود كه هر روز خراب ميشد و شتاب اوليه كمي داشت،اس ال ايكس موتور تي يو فايو هم داشتم و اصلا جالب نبود گيربكس با موتور مچ نيس زود صفحه تمام مي كنه و سربالايي ياد اردي مي ندازه ادمو
1397/8/6
سواری سمند نرم تر و صدای موتور کمتر است
کاملا یک طرفه نوشتید
1397/8/21
سلام دوستان
با احترام به همه ی نظرات دوستان باید بگم که من سه تا سمند داشتم هم کار کرده هم صفر و در انواع مدل هاش...
سمند طبق مقاله همون 405ه ک همواره تقریبا سه تا سرنشین توش نشستن و از لحاظ استهلاک قطعات جلوبندی و به وجود اومدن مشکل توی موتورش به خاطر وزن بالاش نسبت به405خیلی ضعیفه
من الان 405دارم و نسبت به سمند خیلی ازش راضی ام
جمع بندی:
اگر میخوایین از ماشین کار بکشین 405بگیرین
اگر برای استفاده خانگی میخوایین بین این دو تا بر حسب سلیقتون انتخاب کنید
1397/8/26
لازم نبود این همه این در و اون در کنید و اینهمه تو زحمت بیافتید.
با یه تیتر بزرگ مینوشتین 405 خوب است سمند بد است چندتا عکسم میذاشتین خیلی کم هزینه تر بود
1398/2/17
متاسفانه مقاله نوشته شده کاملا یک طرفه بود دوست عزیز اتاق سمند صد و بیست کیلو محکم تر و سنگین تر شده که تعادل بهتری توی سرعت داره و در مورد یکسری آپشن ها هم سمند هشتاد و یک بنده علاوه بر پنج رینگ آلومینیومی ایتالیایی . سی دی چنجر صندوق . چهار شیشه برقی . و سیستم کولر اتومات و دما سنج روی سخنگو داشت در حالیکه چهارصد و پنج حتی اهرم تنظیم ارتفاع صندلی هم و مه شکن جلو نداره و توی آپشن ها با پراید برابری میکنه گذارش شما کاملا یک طرفه بود به خصوص برای بنده که سالها چهارصد و پنج داشتم و با سواری این دو خودرو آشنا هستم . سمند در اصل همون چهارصد و پنجی هست که محکم تر شده و تعادل و تجهیزات و فضای داخلی بیشتری داره و اون خشک تر بودن به خاطر استفاده از رینگ پونزده هست در ضمن با کمی تغییر جلوپنجره و چراغ های عقب به نمونه ال ایکس . ظاهر این خودرو بسیار بهتر از مکعب مستطیل دهه هشتاد میلادی هست هر چی باشه یک دهه طرح به روز تری داره
1398/6/27
من 405 مدل 81 دارم باتوجه به قلع وقمی که ایران خودرو از آپشن های این ماشین کرد باز هم با این وجود. صندلی ها اهرم تنظیم ارتفاع دارن و موقعی که قصد نصب مه شکن جلو رو داشتم تمام ادوات و سیم کشی اون آماده بود. تجربه رانندگی با 405 و سمند LX رو داشتم. زمانی که پشت فرمون سمند میشینی اولین چیزی تو ذوق آدم میزنه غربیلک نافرم و بد دست اون هست. مورد بعدی صندلی های بسیار گود و ناراحت اون هست و مهم تر از همه با توجه به این که سمند در ارتفاع فابریک خودش بود ولی بسیار خشک تر از 405 بود و کاملا واضح بود. مورد بعدی قدرت مانور و هندلینگ اصلا با 405 قابل مقایسه نیست. هیچ غرض و قیضی در این مورد ندارم چون جفتشو داشتم ولی واقعا در یک کلام میشه گفت سمند یک نسخه و یک وصله ی نچسبی از 405 هست.
1398/7/3
سمند از ۴۰۵ خشک تره ؟ بله چون مالک محترم کمک فنر ها رو بریده ...
ستون پهن هم ارتباطی به راحتی سرنشین نداره
لطفا درست قضاوت کنید
1398/7/8
دوستان سلام.من یه پراید داشتم باهاش تصادف کردم شانس آوردم و نمردم .الان نمیخوام پراید بگیرم ازطرفی هم تواین آشفته بازار قیمتا با ۳۵تومن نمیدونم چ مدل و ماشینی روبگیرم ک بعد گرفتن هشت ده تومن خرج رو دستم نذاره.الان یکم قیمتا اومد پایین اما لوازم و تعمیرات قیمت خودشونو دارن.
کلافه شدیم دیگه دنبال سمند میری باید ماشین ده سال پیش رو بگیری و دنبال ۴۰۵میری هم همین.۲۰۶هم ک فقط شتاب و سرعت داره و سواریش آشغاله(سوارش شدم مسافرت رفتم .)بخوای روآ سال بگیری الان برات ۳۰اب میخوره تمیزش .موندیم بین پراید جعبه کبریت مدل ۹۶یا ۹۷و این ماشینای هندونه دربسته هشت ده سال.پیش چی رو انتخاب بکنیم.راهنماییم بکنید ممنون میشم.یاعلی
1398/7/8
چی بگیریم
1398/7/22
همون میدونین که تمامی ماشین های ایران خودرو بغیر از رانا از 405الگو گرفته شده اند
پس یعنی هر چی405داشته اینا نصب کردن که این خبر خوبیه
1398/10/3
اگه امکانات بیشتر می خواهی سمند بگیر ولی اگه قدرت بیشتر می خاهی ۴۰۵
1398/11/27
خداوکیلی طراحی داخلی سمند رو با ۴۰۵ مقایسه کنید .
اتاقک ۴۰۵ مثل زندان انفرادی میمونه
1398/12/15
سلام بین پژو و سمند و ال۹۰ کارکرده و پراید صفر موندم کدومو بگیرم هزینه نگهداری خیلی برام مهمه زیاد تند نمیرم ولی گاز زیاد میگیرم کولرم میگیرم ماشینی نباشه که واشر بزنه یا خراب بشه دوگانه هم میخوام باشه میخوام ۵_۶ سال زیر پام باشه
باتشکر از سایت خوبتون
1399/10/13
دیگه خود شرکت پژو هم تا الان یادش رفته که اصلا 405 ساخته بوده یا نه.
1400/2/13
سلام آقای نویسنده خیلی زحمت کشیدید چون هم متن سنگین بود و هم اطلاعاتتان نسبتا خوب بود و اینکه این رو بگم این ماشینا و ما همگی داریم . پس اینرو بهتون بگم که فکر کنم جلوبندی پژو ۴۰۵ که است کردید فکر کنم جلوبندیش خراب بود چون اینطور که گفتید پژو۴۰۵ نیست و اینکه شاید یه سری مشکلات داشته که شما اون رو به همه ی پژو های ۴۰۵ چسپوندید در کل الان توی ماشینای ایرانی که تولید میشن باید بگیم پژو ۴۰۵ داخل شهر سریع تریم ماشینه اگه قبول ندارید لطفاً یه سری به سیستان و بلوچستان و هرمزگان و بوشهر و جنوب استان کرمان بزنید تا ارزش این ماشینا بدونید که چیه ولی درسته یه کم قدیمی شده اما بهتر از تیبا و پراید و اینجور چیزا ست
بعد اینکه بچه های تهران ماشین کف خواب دوست دارن
توی جنوب جوونا پژو ۴۰۵ شیشه دودی صد درصد و ارتفاع عقب بالا دوست دارند که اگه ببینید نه دنا پلاس و غیره به گرد پای نمیرسن و حتی آرزوی خیلی از مردم کشورمان هنوز اینجور ماشیناست
خیلی ممنون از مقاله خوبتون
1400/10/30
هندلینگ و سواری و نرمی ۴۰۵ خیلی بهتر از سمنده حتی شتاب و سرعتشم بهتره ، فقط قیافه و اپشن سمند بهتره و اینکه سمند خرابی کمتری داره
1402/1/8
سمند چجوری خرابی کمتری داره وقتی موتورش همون xu7هست اما با وزن حدودا ۱۲۰ کیلو سنگین تر که فشار بسیار زیادی به موتور میاره و باعث مستهلک شدنش میشه نمونه هایی با موتور ef7 هم شما یکم دیر به دیر رسیدگی های دوره ای رو انجام بده و روغن بی کیفیت بریز ببین ۳۰ میلیون هزینه رو دستت میزاره یا نه من تا الان سه تا ۴۰۵ عوض کردم اولی مدل ۸۲ دومی ۹۵ و الآنم یدونه ۹۴ دارم بهترینشون مدل ۸۲ بود که سالاری بود واسه خودش کم خرج و برو فقط یخورده مصرفش بالابود که فروختم ۹۵ گرفتم اونم به دلیل خرید زمین فروختم الان یدونه ۹۴ دارم یخورده داخل کابین سروصدا داره کیفیت مونتاژش از ۸۲ پایینتره اما خوب خداروشکر تا الان ۱۴۰۰۰۰ تا کارکرده موتور باز نشده کم مصرف تر شده درکل ۴۰۵ لات جاده های ایران