موضوعات داغ

اولین تجربه رانندگی با چری آریزو 6 در پیست آزادی تهران

3 آذر 1397

روز گذشته و در حال و هوای پاییزی اولین جمعه آذرماه فرصتی دست داد تا خبرنگاران برای نخستین بار رانندگی با چری آریزو 6 را در پیست آزادی تهران تجربه نمایند. این سدان سایز متوسط حالا آمده تا به جایگزینی برای خودروهای وارداتی ممنوعه بدل شود و از این رو می توان گفت که با توجه به افزایش قیمت ماه های اخیر، کار چری در جلب نظر مشتریان سخت گیر خودروهای وارداتی سخت از همیشه خواهد بود.

طراحی ظاهری

پیش از آغاز تحلیل طراحی ظاهری چری آریزو 6 باید تاکید کرد که طی یکی دوسال اخیر، متد جهانی طراحی بدنه خودرو توسط برندهای مشهور دچار تغییر شده و شاهد عرضه خودروهایی با بدنه های اغراق شده بوده ایم.

شاید بتوان از این تغییر به عنوان مُد جدید در صنعت خودرو نام برد اما فارغ از نام گذاری، احتمالا پیدایش این سبک طراحی به عرضه نسل جدید خودروهای لکسوس مربوط می شود که با جلوپنجره های بسیار بزرگ و بدنه های عضلانی، سایر خودروسازان را به ساخت خودروهای متفاوت با بدنه های حجیم ترغیب کردند. حالا به نظر می رسد که چینی ها نیز در حال پیروی از همین الگو هستند و چری آریزو 6 مصداق بارزی از این تغییر رویکرد است. به عبارت دیگر اگر بخواهیم طراحی این خودرو را با چری آریزو 5 مقایسه کنیم. باید گفت که چری آریزو 5 از ظاهری متناسب و هماهنگ از تمامی زوایا برخوردار است اما در خصوص آریزو 6 طراحان سعی کرده اند تا با اغراق در فرم جلوپنجره و چراغ ها و افزایش میزان پیش آمدگی بدنه از محور چرخ ها، چهره ای هیجان انگیز را حتی به قیمت از بین بردن هارمونی های کلی برای آریزو 6 به ارمغان بیاورند. در نهایت نتیجه کار رضایت بخش و تاثیر گذار از آب در امده اما احتمالا در بلند مدت این آریزو 5 است که از طراحی ماندگارتری برخوردار خواهد بود و آریزو 6 ظاهری دارد که صرفا مطابق مد روز بوده و ممکن است ده سال دیگر جذابیت های بصری خود را به کلی از دست بدهد، اتفاقی که درخصوص سوناتا yf روی داده است اما نسل قبل از آن همچنان هماهنگی خود را حفظ کرده است.

اما فارغ از این موارد باید تاکید کرد که طراحی آریزو 6 در مجموع بسیار جذاب است و باید به چینی ها برای خلق چنین محصول به روزی در فاصله زمانی اینچنین اندک دست مریزاد گفت.

طراحی و فضای داخلی

با اولین نگاه به کابین چری آریزو 6 درخواهید یافت که با خودرویی متفاوت از محصولات پیشین مدیران خودرو مواجه هستید که چاشنی لوکس و مدرن بودن را توامان ارائه می دهد، در واقع تنها خودرو دیگری از محصولات مدیران خودرو که از چنین طراحی ای برخوردار است، چری تیگو 7 است که این مدل نیز بیش از آریزو 6 قیمت دارد.

بنابراین آریزو 6 حالا بالاترین سطح کیفی و آپشن های روز در میان محصولات مدیران خودرو را با قیمت کمتری نسبت به تیگو 7 ارائه می دهد. فضای داخلی نیز به لطف افزایش فاصله محوری بزرگتر از آریزو 5 شده است و حجم صندوق بار نیز افزایش یافته است. با این توضیح حالا می توان أریزو 6 را رقیب مناسبی برای هیوندای النترا و کیا سراتو توضیف کرد و ظاهرا فضای داخلی این مدل اندکی از سدان های کامپکت (نظیر مزدا 3) بزرگتر است. هنوز فهرست آپشن های این خودرو برای بازار ایران نهایی نشده است، اما آنطور که از شواهد امر بر می آید فهرست آپشن ها بسیار نزدیک به تیگو 7 خواهد بود و مواردی نظیر دوربین 360 درجه، اتوهولد و ...را شامل می شود.

مشخصات فنی

آریزو 6 با موتور توربو 1.5 لیتری به قدرت 147 اسب بخار و گیربکس CVT ارتقا یافته با قابلیت شبیه سازی تعویض نه دنده از مشخصاتی حد وسط چری آریزو 5 توربو و چری تیگو 7 برخودار است. در واقع تنها تفاوت با تیگو 7 به عدم استفاده از گیربکس هفت سرعته دوبل کلاچ این خودرو مربوط می شود.

در زمینه مشخصات شاسی نیز، شباهت قابل توجهی به شاسی و پلت فرم چری آریزو 5 دیده می شود و شاهد استفاده از فنربندی مک فرسون برای چرخ های جلو، نیمه مستقل برای چرخ های عقب و ترمز های چهار چرخ دیسک مجهز به سیستم های کمکی هستیم. با این مشخصات می توان شتاب صفر تا صد چری آریزو 6 را در محدوده 10 ثانیه و قابل قیاس با کیا سراتو، مزدا 3 و امثالهم توصیف کرد و به نظر می رسد که چنین مشخصاتی با توجه به توربو بودن پیشرانه بتواند نظر رضایت مشتریان را تامین نماید.

تجربه رانندگی

به فاصله چند ثانیه پس از نشستن پشت فرمان چری آریزو 6 درخواهید یافت که موقعیت قرار گیری راننده پشت فرمان مناسب به نظر می رسد و تسلط نسبتا خوبی به ابعاد و زوایای بدنه وجود دارد. صدای نفوذی پیشرانه به کابین نیز اندک است و مسلما در رانندگی های دور آرام و شهری می توانید از سکوت کابین لذت ببرید. هرچند استفاده از صفحات نمایشگر به جای مجموعه پشت آمپر چندان به مذاق ماشین بازهای کلاسیک خوش نمی آید و اما متاسفانه روند طراحی در سطح جهان به این سمت میل می کند و چری آریزو 6 نیز به مجموعه ای از نمایشگرها درون کابین مجهز است که اتفاقا باعث بازتر شدن دست طراحان برای ترسیم ادوات مختلف داشبورد شده است.

بنابراین شرایط کلی کابین در رانندگی معمولی خوب به نظر می رسد، اما آنچه در زمان رانندگی بر روی پیست مسابقه اهمیت دارد قابلیت های فنی خودرو در گذر از پیچ ها، شتاب و توانایی ترمزگیری است که البته ممکن است چنین ویژگی هایی لزوما برای قشر خریداران این خودرو حائز اهمیت نباشد. اما براساس تست های انجام شده در روز ازمایش می توان با اطمینان گفت که شتاب چری آریزو 6 حداقل در ارتفاع و شرایط تهران نسبت به خودروهایی مانند مزدا 3 یا کیا سراتو و هیوندای النترا برتری دارد و شاید در شرایط سطح دریا، هر سه خودرو در یک حد و اندازه (محدوده شتاب صفر تا صد 10 الی 11 ثانیه) ظاهر شوند، اما آنچه مهم است اینکه در یک رانندگی خیابانی یا شتاب گیری برای سبقت گیری، چری آریزو 6 راننده خود را مایوس نمی کند و به خصوص در زمینه کشش (شتاب ثانویه 80 الی 120 کیلومتر در ساعت) می تواند سریعتر از رقبای مستقیم خود نیز ظاهر شود. این برتری به شکل توامان از موتور توربو این خودرو و گیربکس CVT نشات می گیرد که امکان انتقال قدرت پیوسته و بدون وقفه را برای این خودرو فراهم می آورد. اما در زمان گذر از پیچ ها درخواهید یافت که صندلی های نرم و راحت چری آریزو 6 از در برگیرندگی چندان بالایی برخودار نیستند و بدن سرنشینان کمی بیش از حد معمول جای بازی دارد. هندلینگ خودرو نیز نسبتا مناسب به نظر می رسد و تا حدود سرعت 60 کیلومتر بر ساعت از شنیده شدن جیغ تایرها یا درگیر شدن سامانه ESP خبری نیست، اما با توجه به کوچک بودن پیچ های پیست آزادی، پس از گذر از این سرعت، ESP وارد عمل شده و جلوی کم فرمانی محسوس محور جلو را می گیرد.

ترمزها عملکرد درخشانی را از خود نشان می دهند و علیرغم فشار شدید خبرنگاران در زمان بررسی، اثر چندانی از کاهش توانایی ترمزگیزی یا از بین رفتن لنت ها دیده نمی شود. بنابراین در مجموع می توان عملکرد آریزو 6 در رانندگی بر روی پیست را خوب ارزیابی کرد و حتی شاید در صورت تعویض تایرهای چینی با برندهای اروپایی بتواند، میزان چسندگی چرخ های جلو را در گذر از پیچ ها افزایش داد.

آریزو 6 خوب یا بد؟

شاید برای جواب دادن به این سوال باید تا عرضه این خودرو به بازار و گذشت مدتی از استفاده آن در شهرهای تهران صبر کنیم. اما باید اذعان کرد که چری آریزو 6 از نظر طراحی به واقع پیشرفت این کمپانی را به رخ کشیده و حتی در زمینه پیشرانه نیز نسبت به مدل های قدیمی تر این خودرو بسیار بهتر شده است. حال باید دید که مدیران خودرو در نهایت چری آریزو 6 را با چه قیمتی به بازار عرضه می کند که البته احتمالاً در رنج قیمتی 250 الی 300 میلیون تومان خواهد بود و بعد از اعلام قیمت قطعی این خودرو، و گزینه های صفر کیلومتر و دست دوم های کره ای در این رنج قیمتی، می توان در مورد ارزش خرید این خودرو بیشتر صحبت کرد.

29 عکس

نظرات کاربران

40 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/3
ازین سرعت پیشرف خودروسازی چین درشگفتم
1397/9/3
اگه بریم بگیم یه کارگر ایرانی باید 200-300 ماه کار کنه و هیچی نخوره تا بتونه یه ماشین درجه 3-4 بازار چین بخره بهمون پناهندگی نمیدن؟!
1397/9/4
تو همینطوری عکس پراید رو نشون بدی بگی 30 ساله این رو سوار میشیم بهت پناهندگی میدن
1397/9/3
من کاری به چینی بودنو کیفیتش ندارم
اما خیلی خووب پیشرفت کردند و واقعا پیشرفتشون جای تقدیر داره.
ولی هنوز خیلی مونده تا به گرد پای ایرانخودرو و سایپا برسند.
زنده باد ایرانخودرو، زنده باد سایپا
1397/9/3
ظاهرش خیلی خوبه.خوش به حال اونایی که ماشینشون رو قبلا خریدن کسایی هم که جدیدا میخوان بخرن مجبورن همینارو سوار شن.
1397/9/3
مثل بعضی از دوستان نیستم که بنز و بی ام وه داشته باشم.....ته امال و ارزو هام هم یه پارس سفیده.....,ولی با این حجم از سرمایه ملی.....منو تو ایرانی نباید زیر پورشه و بنز سوار میشدیم......ولی بیاید و قبول کنیم که خیلی هامون همین ماشین چینی هم نمیتونیم بخریم..........حیف.......و صد حیف......
1397/9/3
یه حوری میگید 250 تا 300 میلیون انگار پول علف خرسه. نخرید تو رو خدا تا جمع کنن کاسه کوزشونو.
1397/9/5
کار درستی انجام نمی دهید. این آقایان از طریق شما می خواهند قیمت محک بزنند و ذهن مردم را آماده کنند. قیمت این خودرو تو بازار چین بیش از 140 هزار یوان نیست. اگر با یوان نیما حساب کنیم ( اسکناس نه) حدود 150 میلیون می شه! با توجه به اینکه این خودروها با تعرفه مونتاژی حدود 5 درصد وارد می شوند قیمت اینجا هم نباید بیش از 150 میلیون باشه! توجه کنید که قیمت آریزو 5 با دلار 3800 حدود 80 تومان بود. پس الان با در نظر گرفتن اینکه قیمت دلار نیمایی برای وارد کننده ها حدود 8 تومنه، پس حداکثر قیمت این باید حدود 160 باشه نه بیشتر! اجازه ندیم مافیای واردات خودرو چینی کنار مافیای خودروساز داخلی که الان به کمک تصمیمات جدید دولت خدمت گذار، افسار بازار ایران را بدست گرفتن بیش از این مردمو سر کیسه کنن. یا علی
1397/9/12
خودروی خیلی خوش فرم و زیبایی هست و قابل قیاس با خودروهایی که تو متن ازشون نام برده شده اما یکی از پولهایی که موقع خرید ماشین خریدار پرداخت می کنه پرستیژ برند، کیفیت خدمات پس از فروش و گارانتی و ... هستش. آیا مدیران خودرو و برند چری (که باید تحسین کرد پیشرفتشون رو و در عین حال لعنت کرد خودروسازان داخلی رو) ارزشی بالاتر از هیوندای و کیا و مزدا داره؟ درسته که کیفیت خدمات پس از فروش این سه برند هم تو ایران پایینه اما حداقل اندازه مدیران خودرو هست ولی خود برند چری هرچقدر هم پیشرفت داشته باشه که فعلا نمی تونه و نباید خودشو با اونا مقایسه کنه! من به نظرم قیمت 160-180 مناسب این خودرو هست و میتونه تو این بازار سود خیلی خوبی از طریق فروش تعداد بالایی از محصولش بدست بیاره نه بیشتر.
در نهایت امیدوارم یک نفر از مسئولین یه کم هم دلشون به حال مردم و زحمتی که کشیدن برای بدست آوردن پولشون، بسوزه
1397/9/3
توش واقعا جذابه.
ببین چین کجا بوده و کجاست و ما کجا بودیم و کجا هستیم....
1397/9/9
البته اینم بی تاثیر نیست که داشبوردش شباهت زیادی با audi a7 داره!
1397/9/3
۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون....همینجوری پیش بریم سال ۱۴۰۰ باید یه میلیارد بدیم چری اریزو ۸ بخریم! شروع کنم به جمع کردن پولام پس.
1400/11/27
آفرین به این پیشگویی
1397/9/3
250 تا 300؟؟؟؟
دوسال پیش با این پول لکسوس nx میخریدی
الان باید بری یه چینی سوار شی که کل هیکلش اگزوز لکسوسم نمیشه
1397/9/4
چین تا کجا پیشرفت میکنه ما تا کجا؟؟ واقعا برای مدیران نالایق کشورمون متاسفام
1397/9/4
مطمئنا رتبه کلاش ترین شرکت بازار متعلق به مدیران خودرو هست ، تا دیروز با التماس و به زور دم قسط ماشین میفروخت تا دید اوضاع بهم ریخته تو چاپیدن مردم که باید قرون قرون پولشون رو با بدبختی بدست بیارن از همه پیشی گرفت ، انشااله که خدا جواب ظالمین رو به بهترین شکلی که صلاح میدونه بده ، ملت نخرن آدم میشم و یادشون میاد نونی که میخورن از صدقه سر این مردمه
1397/9/4
تاسف برای اقتصاد بیماری که پارسال با این پول لکسس میخریدی حالا خیلی راحت میگیم 300 میلیون برا ی ماشین چینی.
خدایا اگه ما فامیل خودتون بودیم اینجا ب دنیا می اوردیمون...
1397/9/4
طراحی داخلی واقعا خوب و منحصر به فرده، طراحی خارجیم هم زبان مشترکی داره بین محصولات چری، جلو پنجرشون خیلی خوب معرفیشون میکنه، شباهت بین این و تیگو 7 ببینید.
فک کنم تا مدتی دیگه باید بگیم حیف پول که ادم بده کره ای !!! تا چینی هست کی میره کره ای بخره و ...
1397/9/4
شما اگر عقل داشتید هیچ وقت کره ای را با چینی آشغالی مقایسه نمی کردید
1397/9/7
مطمئنا تا افرادی با طرز فکر مرخص مثل شما هستن اوضاع این بازار از این بهتر نمیشه !! یعنی واقعا انقدر تعطیلی که آَشغال چینی رو با کره ای مقایسه میکنی ؟؟؟ خدا انشااله شفای عاجل عنایت کنه
1397/9/4
من فقط موندم این مدیران خودرو پشتش به گجا گرمه که تو این وانفسای واردات خودرو هنوز خودرویی که تو چین افتتاح نشده اینجا افتتاح میکنه......
1397/9/4
واقعا برای مردممون ناراحتم که باید آشغالهای ایران خودرو و سایپا رو سوار بشن و فقط باید نظاره گر این ماشینها باشن
با اینکه چینی هست ولی به مراتب از آشغالی سازهای خودمون
بهتره.
1397/9/4
چندتا نكته هست كه بايد خدمت دوستان ظاهر بين كه اين ماشينو با نيو مزدا مقايسه ميكنن گفت، شما با اين ماشين فكر مسابقه و درگ با ماشينايي مثل النترا يا مزدا رو به سرت نيار، چون اون ماشينا ميتونن ١٠٠ دفعه درگ بزارن ولي تو با اين ماشين ٥ دفعه تاپ اسپيد بري چرغ چك ماشينت روشن ميشه، نكته بعدي اينه كه ماشين هاي چيني كلا تو دن اي اي خودشون زود خراب شدن رو دارن و سود اصليشون از فروش قطعات يدكيه، پس مطمعن باشيد بعد اينكه ٢٧٠ ميليون داديد و اينو خريديد كمي بيشتر از يك سال طول نميكشه كه بايد دنبال قطعه بيوفتين و شك نكنيد قطعاتش ارزون نيست به هيچ عنوان،انتخاب با شماست، من ترجيح ميدم يه نيومزدا يا النترا يا سراتو يا حتي سوناتا بگيرم تو اين محدوده قيمت
1397/9/8
با نهایت احترام باید بگم موافق نیستم
مطمئن باشید چین مثل ایران نیست که فقط فکر فروش اولیه ماشین باشه و بازار خودش را خراب کنه
کیفیت ماشین های چینی هم همراه با شکل ظاهرشون در حال ارتقاء هست
اگر دوست دارید ماشین را بخرید و با چینی چینی کردن خودتون را گول نزنید
1398/8/22
والا من پنج سال۳۱۵ داشتم خداییش خرج رو دستم نذاشت و اصلا خراب نشد الان فروختم
1397/9/4
چری همان شرکتی نیست که بیست سال پیش با کپی دوو ماتیز(ام وی ام 110) شروع به کار کرد!؟
چه سرعت و رشد فوق العاده ای از خود به جای گذشته چری و حتما اینده بهتری هم خواهد داشت.
فقط تاسف برای ما ایرانیها که بعد از 50 سال خودروسازی هنوز باید پراید و سمند و...دهه نود میلادی بخریم!!
1397/9/4
تاسف به وضعیتی که این فرقه برای کشورم ایجاد کردن ، تاسف تاسف تاسف به حال مملکت و مردم بدبختش و زمامداران کاخ نشینش
1397/9/5
خدا لعنتشون کنه تورو خدا مرد باشین نخرین این پدیده ها رو یکم اتحاد داشته باشیم خوبه همه اینجا حرف میزنن ولی تا سایتش باز شه اولین نفر میرن ثبت نام میکنن که با ۵۰،۶۰ میلیون سود بدن به مشتری اقا از ماست که بر ماست
1397/9/5
تو مملکتی که ارج و قرب وجه رایج اون حتی از فض.... احشام کمتر شده متاسفانه تملک اینچنین خودروی کاملا معمولی و بدون نقطه قوت بخصوصی ولی منطبق بر استانداردهای سال 2018 به رویائی دور و دراز برای هشتاد درصد مردم بدل میگردد!!برگ برنده خودروهای چینی چه در ایران و چه در سایر بازارها دامپینگ قیمتی بوده و کماکان هست اما افسوس و صدافسوس که اسب افساربریده تورم و بی ارزش سازی ریال ایران این فاکتور مهم را در داخل کشور ما به چالش کشیده است!
1397/9/5
خاکم حیف توسر مدیر ایران خودرو سایپا بریزن پهن بریزم توسرتون
1397/9/5
بیاد میخرمش قیمتش هم مهم نیست خیلی حال کردم.
1397/9/6
عزیزی ک ب دیگری توهین میکنی ک چینی آشغاله کره ای شاخ معلومه ایرانی سوار منی ک ی جیلی سواری دارم پدرم ی سراتو 2010 کره میگم جیلی 100 درصد بهتره پدرمم همینو میگه ولی خب چری آریزو6 ماشینه خوبی ب نظر میاد ولی نهایت140 ملیون نه 350 ملیون نهایت قیمتی باید با قیمت اکسنت ک مدل خیلی کوچیکیه یکی باشه نه اینکه قیمت خودش مثل پاساتو سوناتا باشه:-|چون بلاخره چین باید نضف قیمت بزنه کلا کار چین همینه
1397/9/7
با سلام. احسنت به این پیشرفت چینی ها. کاری به قیمتش ندارم چون یه عده از مردم ما از جمله خودم تو ارزوی سمند هم غرق شدیم. اما پشت کار و همت چینیها قابل ستایشه. موندم اگه ما ۱.۵ میلیارد جمعیت داشتیم چه بلایی سرمون میومد. به جای انتقاد از کیفیت چینیها فکری به حال کیفیت زندگی در کشورمون باید کنیم.
1397/9/8
سلام به همه...این که محرزه...مطمئنا محصولات چینی از محصولات مزخرف سایپا و ایرانخودرو بهتر و باکیفت ترهستن
1397/9/9
شش ساله ماشین چینی دارم ۳سال ام وی ام۵۳۰و الانم سه ساله که ۵۵۰دنده ای دارم .انصافا دوام شان از ایرانی ها بیشتره ولی به ماشینهای کره ای نمی رسند .خرابی موتور و گیربکس ندارند ولی از ضعف زیربندی و جلوبندی و خرابی متعدد پاور ویندوز و البته بخاری و کولر رنج میبرند.خب دیگه ایرانه ما باید اینارو سوار شیم چون این ملت خودش میخاد.پناه بر خدا
1397/9/10
همین چینی هم واسه ما زیاده همه پورشه بخدیم حکمت خدا چی پشت شیشه ماشین چیا مینویسن تو ایران سازندش ببینه ماشینو به خودش فش نمیده خلایق هر چه لایق
1397/9/11
فارغ از همه این موضوعات باید بگم که طراحی چری آریزو 6 در کل خیلی جذاب است و باید به شرکت چری برای خلق چنین محصول به روزی در فاصله زمانی اینچنین اندک دست مریزاد گفت.
توی یکی دوسال اخیر، متد جهانی طراحی بدنه خودرو توسط برندهای مشهور دچار تحول اساسی شده و شاهد حضور خودروهایی با بدنه های اغراق شده توی بازار و خیابونا بودیم که چری هم از این قاعده مستثنا نیست.
1397/9/11
فارغ از همه این موضوعات باید بگم که طراحی چری آریزو 6 در کل خیلی جذاب است و باید به شرکت چری برای خلق چنین محصول به روزی در فاصله زمانی اینچنین اندک دست مریزاد گفت.
توی یکی دوسال اخیر، متد جهانی طراحی بدنه خودرو توسط برندهای مشهور دچار تحول اساسی شده و شاهد حضور خودروهایی با بدنه های اغراق شده توی بازار و خیابونا بودیم که چری هم از این قاعده مستثنا نیست.
1397/9/29
دیگه وقتشه از این به بعد به ماشین های چینی با تمسخر نگاه نکنیم بااین فرمون برن جلو 5سال دیگه ماشیناشون از کره هم میرن بالاتر
1397/10/25
5 سال دیگه؟ من میگم تا یکی دو ساله دیگه از هیوندا میزنه جلو