موضوعات داغ

احیای سمند سورن با نفس مصنوعی؛ تست و بررسی سورن توربو + فیلم شتاب

15 آذر 1397
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

مقدمه

پروژه تولید خودروی ملی یکی مهمترین پروژه‌هایی است که صنعت خودرو ایران سال‌های سال برای دستیابی به آن تلاش کرد. اما باید گفت که متاسفانه این تلاش نتیجه مطلوبی نداشته و به نوعی منجر به صرف بی حاصل هزینه‌ و وقت بسیاری شده است. گروه صنعتی ایران‌خودرو به عنوان اولین تولیدکننده خودروی ملی یعنی سمند در کشور شناخته می‌شود که با بهره‌گیری از پلتفرم پژو 405 و وجوه اشتراک فنی، در اوایل دهه 80 این محصول را روانه بازار کرد. در آن زمان رندر و کانسپت‌های متفاوتی از سمند با نام‌های گوناگون نیز معرفی شد که متاسفانه به دلیل سیاست‌گذاری‌های منسوخ و از رده خارج هیچ کدام به مرحله تولید انبوه نرسیدند. اما سرانجام در سال 1385 نسل جدیدی از سمند با نام سورن به بازار معرفی شد که تنها در برخی از جزئیات که شامل فرم چراغ‌ها و سپرها و طراحی داشبورد می‌شد، با سمند تفاوت داشت.

سورن را می‌توان یکی دیگر از پروژه‌های شکست خورده ایران‌خودرو دانست که به‌رغم هزینه‌های زیادی که برای قالب‌گیری و ساخت قطعات جدید صورت گرفت، چندان مورد استقبال خریداران قرار نگرفت. از آن زمان تیم تحقیق و توسعه واحد فنی روی نسل جدید موتورهای پایه گازسوز یا همان EF7 کار کردند تا سرانجام آن را روانه بازار کردند. در ابتدا بسیاری از خریداران و تعمیرکاران نسبت به این موتور موضع داشتند و از خرید سمندهایی که دارای این نوع پیشرانه بودند اجتناب می‌کردند، اما پس از مدتی که عیوب آن برطرف شد و قطعات آن در شبکه نمایندگی‌ها توزیع شد، استقبال از آن بیشتر شد. اما در این میان صحبت‌هایی مبنی بر عرضه محصولات ایران‌خودرو از جمله سورن و دنا با موتور توربو به گوش می‌رسید که سرانجام نیمه دوم بهمن‌ماه 1394 ایران‌خودرو با معرفی موتور توربوشارژی که بر مبنای موتور EF7 شکل گرفته بود و دارای حجم 1.7 لیتری بود، به صورت رسمی معرفی شد و برای اولین بار روی خودروی سورن قرار گرفت. این موتور دارای مزایا و معایبی است که ما قصد داریم در این مقاله به بررسی آن‌ها بپردازیم.

تفاوت ظاهری‌ سورن توربو با نسخه معمولی در چیست؟

شاید این اولین سوالی باشد که پس از شنیدن نام سورن توربو در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود. البته درست هم هست، معمولا خودروسازان مطرح دنیا برای محصولاتی که علاوه بر پیشرانه‌های اتمسفریک و تنفس طبیعی دارای موتورهای توربوشارژر هستند، تفاوت‌های اندکی در طراحی ظاهری می‌شوند که علاقه‌مندان بتوانند به راحتی تفاوت میان نسخه‌های گوناگون را متوجه شوند. اما باید بگوییم که این موضوع در سورن توربو رعایت نشده و شاهد هیچ گونه تغییر در ظاهر آن نسبت به نسخه معمولی نیستیم. تنها لوگوتایپ Turbo نصب شده روی گلگیر جلو سمت راننده می‌تواند بیانگر موتور توربو این خودرو است.

این در حالی است که اگر مدیران ارشد و طراحان این خودرو تغییراتی هرچند اندک در بخش ظاهری این خودرو اعمال می‌کردند، شاید میزان محبوبیت و استقبال بازار از آن چند برابر می‌شدو به عنوان مثال استفاده از سپرهای بلندتر با پیچیدگی‌های بیشتر، آینه‌های جانبی اسپرت‌ و رکاب‌های جانبی می‌توانستند چهره‌ای اسپرت و جذاب را برای این سدان خانوادگی رقم بزنند.

کابین سورن توربو چگونه است؟

سورن خودرویی است که در بدو ورود به بازار به دلیل اعمال برخی تغییرات نسبت به سمند معمولی مورد انتقاد و البته استقبال قرار گرفت. یکی از عمده تغییرات این خودرو فضای کابین و طراحی داشبورد آن است که به نوعی در هیچ‌یک از محصولات ایران‌خودرو پیش از آن دیده نشده است. همچنین نسخه ELX این خودرو که از امکانات رفاهی بیشتری برخوردار است، دارای تریم داخلی متفاوت‌تری است که در بخش کنسول میانی داشبورد تغییرات اندکی نسبت به سورن معمولی دارد.

نوع چیدمان مربوط به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در این خودرو بسیار شبیه به خودروهای کره‌ای شده که در مرکز آن اهرم کنترل‌گر چرخشی قرار داشته و دکمه‌هایی اطراف آن را احاطه کرده است. حال در سمند سورن توربو نیز شاهد همان داشبوردی هستیم که در نسخه ELX به‌کار می‌رود. با این تفاوت که می‌توان انتظار داشت تریم دو رنگ اسپرت برای نسخه توربو از جذابیت بالایی برخوردار است که متاسفانه در این خودرو شاهد آن نیستیم.

امکانات رفاهی سورن توربو چیست؟

سورن توربو از لحاظ امکانات رفاهی هیچ‌گونه برتری نسبت به خودروهایی که پیش از آن به بازار عرضه شده‌اند ندارد. از همین رو می‌توان گفت که اگر پیش از این نسخه ELX سورن را داشته‌اید، باید همان لیست آپشن‌ها و امکانات رفاهی را برای نسخه توربو نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال می‌توان به مواردی از قبیل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با کانال خروجی هوا برای سرنشینان عقب، فرمان هیدرولیک و غربیلک فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی، سیستم صوتی جدید MP3 با طراحی یکپارچه با رمز ضد سرقت، بلوتوث موبایل و خروجی ساب‌ووفر، بلندگوهای جلو و عقب، تیوتر، آنتن اکتیو، تنظیم آینه‏های جانبی برقی به همراه گرمکن، آینه‏‌های جانبی راهنمادار و تاشوبرقی، سنسور دنده عقب، شیشه بالابر برقی هر چهار شیشه، تنظیم برقی پشتی صندلی‏‌های قسمت جلو، تنظیم اهرمی ارتفاع (فقط برای صندلی راننده خودروی)، امکان تنظیم ارتفاع و زاویه پشت‌سری صندلی‌های جلو و امکان دسترسی به صندوق عقب خودروی از داخل کابین اشاره کرد.

مشخصات فنی پیشرانه توربو

همان‌طور که گفته شد پیشرانه در نظر گرفته شده برای این خودرو بر مبنای موتور EF7 طراحی و توسعه داده شده است. بر همین اساس حجم دقیق این پیشرانه چهار سیلندر، 1650 سی‌سی است که در نسخه تنفس طبیعی توانایی تولید نیرویی معادل 114 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 155 نیوتون متری را دارد. اما با توجه به تغییرات صورت گرفته در این موتور که شامل تغییر قطر برخی از قطعات داخلی، تغییر ابعاد دریچه‌ها و دهنه‌های ورودی و خروجی، تغییر دبی و کانال کشی و… می‌شود، قدرت خروجی آن به حدود 150 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 215 نیوتون متر ارتقا پیدا کرده است. این در حالی است که کیت توربو به‌کار رفته در این موتور قابلیت تولید حداکثر 174 تا 175 اسب‌بخار را داشته که با توجه به مخدودیت‌های فنی و بالا بردن ضریب اطمینان موتور، مهندسان فنی ایران‌خودرو بوست توربو را پایین آورده و حداکثر قدرت را به 150 اسب‌بخار محدود کرده‌اند.

همچنین گیربکس به‌کار رفته در این خودرو نیز دستخوش تغییراتی در بحث ضرایب دنده‌ها شده است که این تغییرات از دنده 2 به بعد به‌ وضوح قابل مشاهده است. طبق اعلام ایران‌خودرو شتاب صفر تا صد اولین خودروی ایرانی مجهز به موتور توربوشارژر یعنی سمند سورن توربو حدود 10 ثانیه است که البته دست یابی به چنین عددی بدون فشار آوردن به خودرو قابل تصور نیست. همچنین سیکل ترکیبی مصرف سوخت این خودرو در هر 100 کیلومتر پیمایش حدود 8.1 لیتر اعلام شده است.

تجربه رانندگی

دانستن پیش زمینه‌ای در خصوص اطلاعات و مشخصات فنی موتور توربو به کار رفته در سورن توربو ممکن است هر کسی را برای راندن آن ترغیب کند. ما نیز از این قضیه مستثنی نبودیم و با انتظاراتی که از عملکرد آن داشتیم پشت فرمان اولین خودروی توربوشارژ ملی نشستیم. با چرخاندن کلید و روشن کردن پیشرانه همان صدای آشنای همیشگی موتور EF7 به گوش می‌رسد.

نکته مثبتی که در همان ابتدا با آن مواجه می‌شویم، نرمی کلاچ و عملکرد خوب پدال آن است که سبب می‌شود شروع حرکت به خوبی صورت بگیرد. از آن‌جایی که برای به چالش کشیدن این خودرو بسیار مشتاق بودیم، از همان ابتدا حرکت را به‌صورت هیجان‌انگیز آغاز کردیم. با برداشتن ناگهانی پا از روی پدال کلاچ و فشار دادن پدال گاز تا انتها، به یکباره چرخ‌های جلو شروع به جیغ کشیدن می‌کنند و با هرزگردی زیاد سورن توربوی 1261 کیلوگرمی را به جلو پرتاب می‌کند. احساس شتاب گیری این خودرو به نوعی است که می توان گفت تاکنون هیچ خودرو ایرانی دیگر در این سطح پر شتاب نبوده است، اما ویژگی های خوب همینجا به پایان می رسد. چرا که با رسیدن دور موتور به محدوده 5000 تا 5500 دور در دقیقه، صدای کات‌آف به گوش می‌رسد که برای بسیاری از ماشین‌بازها شنیدن این صدا لذت‌بخش است. اما پس از مدتی کوتاه این موضوع شما را کمی آزار می‌دهد، زیرا کشش و توانایی موتور بیشتر از این‌هاست و تعویض زودهنگام دنده می‌تواند از میزان هیجان و لذت رانندگی اسپرت بکاهد.

به جرات می‌توان گفت که شتاب سورن توربو قابل توجه بوده و شما را شگفت‌زده خواهد کرد. تا جایی که اگر کمی اهل شیطنت های خیابانی باشید، شما را وسوسه می‌کند تا با خودروهای قوی‌تر و البته خودروهای وارداتی رقابت کنید.

اما همه چیز شتاب گیری نیست، در زمانی که می‌خواهید به یکباره از سرعت خود بکاهید و خودرو را متوقف کنید، ورق کاملا برمی‌گردد. زیرا مهندسان ایران‌خودرو هیچ‌گونه تدبیری برای بهبود عملکرد سیستم ترمز نیاندیشیده و این خودروی پرقدرت را با همان سیستم ترمز قبلی راهی بازار کرده‌اند. همچنین عدم وجود سیستم کنترل کشش و پایداری یکی دیگر از معضلاتی است که با وجود پیشرانه قدرتمند و سیستم ترمز ضعیف، آپشنی بسیار ضروری برای سورن توربو محسوب می‌شود.

با توجه به تست انجام شده در خصوص شتاب صفر تا صد این خودرو، می‌توان گفت که سورن توربو شما را کاملا شگفت‌زده خواهد کرد. زیرا عدد ثبت شده در روز تست چیزی حدود 9.8 ثانیه بود، اما در هنگام فیلم‌برداری از آمپر به هنگام شتاب‌گیری، به دلیل تعویض بد دنده از 2 به 3، مکثی کوتاه رخ می‌دهد که این موضوع سبب شد شتاب صفر تا صد حدود 11.3 ثانیه ثبت شود. این عدد برای یک خودروی ایرانی عدد قابل توجهی است اما باید گفت که در شرایط رانندگی معمولی و بدون تیکاف کردن رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت در زمانی کمتر از 11 ثانیه امکان پذیر نخواهد بود. فیلم شتاب را در پایین نگاه کنید.

اما موضوع دیگری که ممکن است دارندگان محصولات توربو ایران‌خودرو را دچار دردسر کند، ضعف در کیفیت بلوک سیلندر و قطعات داخلی آن است، همچنین کمبود قطعات یدکی در بازار از دیگر مشکلاتی است که پیرامون این خودرو وجود دارد.

به گفته یکی از تعمیرکاران محصولات ایران‌خودرو، بوست توربوی این موتور به دلیل کاهش فشار به موتور محدود شده است. اما با این حال شتاب و عملکرد خودرو قابل توجه بوده که از همین رو راننده به دلیل دریافت عملکرد اسپرت از خودرو، فشار وارده به موتور را زیاد می‌کند تا بتواند بالاترین راندمان را از آن بگیرد. در نتیجه این موضوع در دراز مدت سبب بروز اتفاقات ناگواری در بخش فنی این خودرو خواهد شد.

قیمت و شرایط بازار

در پایان اگر بخواهیم جمع‌بندی کلی از این خودرو داشته باشیم، می‌توان گفت که در وهله اول ایمنی این خودرو به شدت پایین است و وجود امکاناتی از قبیل سیستم کنترل کشش و پایداری، انواع سیستم‌های ترمز به منظور بهبود عملکرد و گیرایی بهتر و وجود حداقل 4 ایربگ برای سرنشینان از موارد ضروری است که جای خالی‌شان در این خودرو به شدت احساس می‌شود. همچنین ظاهر قدیمی و بدون تغییر نسبت به نسخه معمولی از دیگر ایراداتی است که می‌توان به آن وارد دانست. کمبود قطعات و خرابی‌های احتمالی به دلیل ضعف در کیفیت قطعات از دیگر مواردی است که باید حتما به آن توجه داشته باشید. اما سواری هیجان‌انگیز و شتاب خوب از نکات مثبتی است که می‌تواند نظر هر کسی را به خود جلب کند.

در شرایط فعلی قیمت سورن توربو در بازار به حدود 85 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است که رقم گزافی برای چنین خودرویی به نظر می رسد اما با توجه به شرایط کلی بازار و نبود رقیب مستقیمی برای این خودرو می توان گفت که احتمالا حالا سورن توربو در نقش ارزان قیمت ترین خودرو در بازه قیمتی کمتر از یکصد میلیون تومان شناخته می شود و از همین جهت نیز می تواند مورد توجه مشتریان واقع شود.

در انتها از مالک محترم خودرو آقای فرشاد جباری به منظور همکاری با تیم خودروبانک و در اختیار قرار دادن خودرویشان جهت تست و بررسی کمال تشکر و قدردانی داریم.

41 عکس

نظرات کاربران

31 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/15
حالا می‌یان با کیت مکش و تقویت سیستم توربو ، خنک کننده و سایر اجزا در کنار چیپ تیونینگ و البته برداشتن کاتاف شتاب خودرو را افزایش میدهند!
حتی تا ۲۱۰ اسب بخار از موتور بی چاره قدرت طلب میکنند!
اما بدون ایربگ ، سیستم ضد واژگونی و پلتفرم ایمن آیا این کار درست است؟
توصیه میکنم خودرو ایمن مثل بسترن بگیرید! هم پلتفرم ایمن و هم سیستم های ایمنی بیشتر!
1397/9/16
همه اینا رو گفتی که به بسترنی که خودت داری برسی و توجیه کنی :)))))
1397/10/1
دوست عزیز درسته ایمنی این ماشین پایینه ولی این دستکاری های ماشین که ذکر کردین رو اگه روی هر ماشینه دیگه ای هم انجام بدی صد در صد اون ماشین هم دیگه امنیت نداره بگیم ماشینش بی ام دبلیو باشه،چون امنیت اون ماشین هم متناسب با موتورش طراحی شده نه موتور قوی تر.درضمن یکی از مهمترین فاکتور های امنیت هر ماشینی شعور رانندگی راننده هست و مثلا اگه یک سورن و سورن توربو با صدتا سرعت تصادف کنن تنها فرقشون این هست که یکیشون توربوشارژ هم داره.ماشین های چینی امنیت بیشتری دارن ولی مشکلات کمی هم ندارن ،گیربکساشون قدیمی و خنگن که هم مصرف رو بالا میبره هم اصطحلاک. قطعاتشون گرون و کم یاب هست و اگه آدم از تصادف داخلشون نمیره بخاطر خرج بالاشون از شکمش باید بزنه.ماشین های ایران هم که داخلشون یک مورد هایی دیده میشه که حتی اگر مهندسا بخوان هم نمیتونن اون بلا رو سره ماشین بیارن. بنده قصد ندارم تو سره هیچ ماشینی بزنم ولی واقعیت اینه که ماشین های چینی از ایرانی بهتر نیستن و همچنین برعکس.
1397/9/15
سلام خسته نباشیدسورن داخل این بازار خوبه ولی قیمت خیلی گران هست اگه قیمت کم کن ماشین خوبی هست
1397/9/15
با دستگاه vbox تایم چقدر شد؟
1397/9/15
شما ماشین ef7 بخری یه چراغ چک موتورم روش بهت هدیه میدن یه دنا خریدم هرررروز چراغ چکش روشنه دیاگ میزنی دو روز درسته دوباره روشن میشه
1397/9/16
یکم شانسیه این موضوع من خودم سورن دارم از سال ۹۵ و تا حالا چراغ چک روشن نشده اینم که تو تصویر روشنه چراغ چک نیست چراغ سرویس دوره ایه
1397/9/18
چراغی که روشنه نه چراغ چکه و نه سرویس دوره ای، چراغ ایربگه که مالک اونو بسته... چراغ چک به شکل موتوره و چراغ سرویس دوره ای به شکل آچاره...
1397/10/24
درودخدا بر شما که دقیقا مشکل اصلی ef7هارو گفتید
1398/9/10
در مورد ef7 کمی تا قسمتی حق با شماست دلیل هم استفاده از ECU زیمنس هست و همینطور قطعات بی کیفیت. اما ECU سورن توربو از بوش هست و قطعات موتورش عمدتا آلمانی هستند و مرگ نداره. لطفا سورن توربو را با دیگر محصولات مقایسه نکنید اساسا نحوه ساختش و طراحی متعلقات تعلیق آن تغییرات بسیاری را شاهد بوده و از آن اتومبیل قدرتمندی ساخته.
1397/9/16
با توقع سود فراوان ازناحیه مدیران لگن ساز و بی تدبیری مسئولین رده بالای وزارت صنعت و حق انتخاب محدود ملت بناچار بخاطر عدم واردات وبالارفتن بی رویه ومضحک نرخ ارز وحقوق گمرکی غیرعادلانه نباید انتظار پیشرفت داشت در هیچ یک ازکشورهای دارای صنعت خودرو چنین پافشاری برای تعویض جای لامپ راهنما درچراغ های جلو بعنوان مدل جدید یک خودرو وافت کیفیت قطعات فنی واجزای داخلی تشکیل دهنده یک خودرو نمیتواند به پیشرفت نزدیک کند اما عدم اجبار وعدم نظارت دقیق وسودخواهی بیشتر مسئولان دریک شرکت خودروساز واجبار مردم بخرید درشرایطی که این شرکتها هیچ مزاحمی ندارند باعث تولید چنین خودروهایی خواهد گردید بهتراست این دوشرکت هرچه زودتر تعطیل و درب کارخانه های این چنینی بسته شود وبجای آن یک شرکت تولیدی دیگر که توان تولید هرنوع کالای باکیفیت دارد مشغول بکارشود ویکباره این صنعت نیمه جان با۶۰ سال سابقه کار تعطیل گردد چون بااین وضعیت ایران خودرو درواقع کالای بدردنخور بی کیفیت باظاهر چندین سال قبل رابمردم میفروشد وجالب است که همه ماهه توقع اضافه قیمت هم دارند وطبق هیچیک ازاستاندارد های جهانی درکشورهای دیگر این نوع تولید مستقیما بجای ورود بهدنمایندگی های فروش باید به قبرستانهای خودرویی منتقل گردند
1397/9/16
ولی واقعا شتاب خوبی داره
1397/9/16
شتاب بدی نداره اما در برابر سلطان شتاب یعنی پژو 2008 با شتاب 8 ثانیه عددی نیست. لطفا دوستان پشت 2008 بشینند. دقیقا حس BMW را داره از نظر شتاب و کاملا برتر از سوناتا یا اپتیماست و برابر با رنو تالیسمان 500 میلیونی.
1397/9/17
واقعا درک و کل کل بی جا سر این ماشینا سخته !! اونم واسه ماشینای خیلی خیلی معمولی بازار ایران شنیدن اینجور حرفا واقعا سخت و ناراحت کنندس! ماشینایی که تو بهترین حالت فقط به درد جابجایی بین نقطه A و B میخورن و باید مراقب باشی هر لحظه یه خرجی برات نتراشن!!!
1397/9/18
دادش من ۲۰۰۸ داشتم نقش موشک رو داره :-)
1397/9/18
عجبببب، مقایسه خیییییلی جالبی بود!!! خب دوست گرامی قیمت این ماشین ۸۵ تومن است ولی ۲۰۰۸ که شما فرمودید تقریبا ۲۵۰ تومن، یعنی ۳ برابر!!!...
1397/10/24
جمش کن بابا سلطان سلطان.داری از ماشینی حرف می زنی که مال ۳۰ پیش فرانسه است تازه شتاب سورن هم حدود ۸ نه ۱۰ ثانیه
1397/9/17
ماشین بدی نبود اما تا قیمت 50 میلیون نه الآن که قیمتش شده حدود 90 میلیون!!!همون سمنده دیگه با بیش از 15 سال سن که یه دستی به سر و گوشش کشیدن نبایست قیمتش انقدر فضائی باشه
1397/9/19
دوستان من پژو ۴۰۵ پراید وتیبا و ریو وmvm 110( گند ترین ماشین دنیا)و پارس TU5 رو داشتم والان هم پارسم رو تبدیل به سورن کردم
اگه سوار سورن بشی دیگه نمیتونی با سایر ماشینای ایرانی برونی
واقعا یک اسب وحسی هست
موقعی که میخواستم پارسtu5 رو تبدیل به سورن کنمنگران بودم مصرف سورن نسبت به پارس اذیتم کنه
اما اولا متوجه شدمکه مصرفشون صدی ۰.۵ لیتر فرق میکنه (پارس صدی ۶ وسورن صدی ۶.۵) این نیم لیتر که هیچ اگه ۵ لیتر هم بیشتر بخوره نوش جونش باهاش کیف میکنی
سوارش که میشم لحظه شماری میکنم که یک محیطی پیدا کنم تا بتونم یک فشار کوچولو به پدالش بیارم و تو صندلیش فرو برم
خلاصه باهاش واقعا احساس قدرت میکنی
1397/9/30
بهترین بنزین برای سورن توربو فقط یورو 4 هست. بابنزین سوپر هم گرم میکنه هم مصرفش بالاست. با یورو 4 خیلی نرم و خوب راه میره. مصرفش هم 6.5 هست. تهران تا شیرازو با 60 لیتر میره. بنزین معمولی که براش سمه.
در کل اگر بخواین یک موتور پژو رو توربو بکنید فقط پول شاتون و پیستون توربو 9 میلیون در میاد.
1397/10/4
سلام دوست عزیز
با بنزین یورو ۴ کشش ماشینت چطوره؟ نسبت به سوپر کمتر نیست؟
1398/8/5
میشه بگی چند لیتر روغن توموتور سورن توربو میریزی
1398/1/9
سلام دوستان من 8 ماه این ماشین رو دارم واقعا عالیه ومن ازش راضیم حالا درسته ساخت ایرانه و کیفیت قطعاتش مزخرفه ولی خدایی تو جاده به غیر از benz و bmw و ماشین های بالای 500 میلیون کسی وجود نداره بیاد کنارش گاز بده باور نمی کنید برید فیلم درگ هاشو ببینید
1398/3/6
یعنی آدم دلش ميخواد بره سورن بخره 20میلیون ترمز بزاره روش با يه ریمپینگ کوچولو (يه اينتر کولر1/5میلیونی هم بگیری براش)
مثل اسب ميره واقعا(اون20تومن هم میزانی مثل اسب نگه ش داری)
اون موقعست که تازه مزه ی توربو شارژر رو حس میکنی رو این ماشین(حالا اگه واقعا ماشین باز باشی ميتوني شتابت رو تا6 ثانیه هم بياري پایین)
1399/1/31
دوستی عرض کردند میشه شتاب رو هم تا ۶ ثانیه پایین اورد که در اصل غیر ممکنه چون اینکه هرزگردی محور جلو خودش یه مانع و تقسیم وزن نامناسب خودرو هم مانع بعدیش هستش
1398/9/25
توی ماشینای ساخت داخل به جرأت میشه گفت بهترینه،اما متأسفانه قیمتش خیلی بالاس اونم به دلیل بی لیاقتی مسئولین و مدیران ایرانخودرو هستش قیمت بازار آزادش تو سایت دیوار من تا 150تومن هم دیدم،یعنی یه قیمت فوق فضایی،
1398/12/24
سورن و پژو 2008 در یک کلاس و یک قیمت اصلا نیستن آنگه این طوریه باید پیکان با لامبورگینی مقایسه کنی
1398/12/25
دوستان درسته میگن اگه ازبنزین معمولی استفاده کنی کم کم میفته ب روغن سوزی وباید حتماازبنزین سوپر استفاده کنی؟
1399/4/1
من فیلمای درگشو با کل ماشینای ایرانی و چندتا خارجی دیدم.حریف نداره.زانتیا ۲۰۶ پارس ای ال ایکس همه رو لوله کرد.تویوتا کمری و اپتیما رو هم رد کرد
1399/10/8
با سلام دوستان اول خودتون امتحان کنین بعد نظر بدین من از سال95 دارم ایرادش اینه که تعمیرکارها بلد نیستن میگن تنفس طبیعی ولی اگر نگهداری آن را یاد بگیرید بهترین ماشین ایرانیه با ریمپ روی داینو 180 اسب قدرت میده و میشه سربالاییها را با پنج نفر براحتی طی کرد و با کولر سبقت گرفت و اگر توربو بزرگ واینتر کولر بزرگ نصب کنید حتی ماکسیما هم نمیتونه باهاش بیاد اگه باور ندارین پیجها را چک کنید
1402/5/21
دوستان من ماشینم سورن مدل ۹۶ هستش رمز ضبطش رو نمیدونم چهار صفر و یک تا ۴ زدم ولی باز نکردش میخواستم بپرسم از جمع دوستان کسی مدل ۹۶ داره بدونه رمز چی دادن اون موقع ؟