موضوعات داغ

بی ام و 530i در مقابل مرسدس بنز E200 ؛ جنگ داخلی ژرمن‌ها در خاک ایران

9 اسفند 1397

رقابت بین دو شرکت آلمانی بنز و بی ام و سالهاست که جریان دارد و به خصوص در رده خودروهای لوکس یا خودروهای اسپرت، این رقابت تشدید می‌شود. یکی از بیشترین مقایسه‌هایی که بین محصولات این دو شرکت به چشم می‌خورد، مربوط به مقایسه کلاس‌های لوکس هر دو خودروساز یعنی بی ام و سری 7 و مرسدس بنز کلاس S است که در بازار کشورمان نیز حضور دارند. اما در رده‌های پایین‌تر بازار، یعنی بی ام و سری 5 و مرسدس بنز کلاس E نیز این رقابت وجود دارد و چه بسا به واسطه در دسترس بودن بیشتر این محصولات لوکس، رقابت شدیدتری را در عمل شاهد باشیم.

نسل جدید بی ام و سری 5 پس از عرضه مرسدس بنز E کلاس به بازار عرضه شد و در حقیقت جوابی از سوی این کمپانی باواریایی به همکار اشتوتگارتی خود بود. اما آیا بی ام و 530i بهتر از مرسدس بنز E200 یا E250 است؟ در ادامه این مقاله لوسک از خودروبانک ، دو خودرو را از نظر طراحی خارجی، طراحی داخلی، تکنولوژی مورد استفاده، فضای داخلی کابین و عملکرد بررسی خواهیم کرد تا به پاسخ این پرسش دست پیدا کنیم.

خان اول، قیمت

ابتدا به قیمت هر دو خودرو در بازار آزاد می‌پردازیم. معمولاً مقایسه بین کلاس‌های یاد شده به این شکل انجام می‌شود: بی ام و 520i در مقابل مرسدس بنز E200 و بی ام و 530i در مقابل مرسدس بنز E300. اما در کشورمان به واسطه شرایط ایجاد شده، بی ام و 530i به رقابت با مرسدس بنز E200 می‌پردازد زیرا اصلاً نمونه‌های E300 وارد کشور نشده است. در بازارهای اروپایی، به طور معمول مرسدس بنز اندکی از بی ام و گران‌تر است، و در بازار کشورمان نیز شرایط مشابهی حکمفرماست البته با کمی تفاوت.

هم‌اکنون با مبلغی در حدود 1500 تا 1900 میلیون تومان، می‌توانید یک بی ام و 530i مدل 2018 را خریداری کنید، در صورتی که برای خرید مرسدس بنز E200 با مدل 2017، نیاز به پرداخت مبلغی دو میلیارد تومانی دارید. پس در قیمت، بی ام و توانسته رقمی رقابتی‌تر را به عنوان برچسب قیمتی محصولش اعلام کند. قیمت بالاتر مرسدس بنز آن هم با مدل پایین‌تر به دلیل این است که این خودرو در مقطعی با تعدادی بسیار محدود و البته با مجوز خاص وارد کشور شد و لذا قیمت خاص و کمیاب بودن خود را دارد وگرنه اگر عرضه این خودرو به صورت گسترده‌تری انجام می‌شد، هم‌اکنون چنین قیمتی برای این خودرو وجود نداشت.

خان دوم، طراحی ظاهری

بی ام و 530i با سبک طراحی همیشگی این خودروساز توسعه یافته و شاهد استفاده از جلوپنجره‌های کلیه‌ای شکل در نمای جلویی آن هستیم. نمای کلی آن، شباهت فراوانی به برادر بزرگترش، یعنی سری 7 دارد و بیش از آنکه اسپرت به نظر برسد، نمایی لوکس و با وقار دارد. بی ام و ظاهری کاملاً رسمی و دور از حجم‌های فانتزی ارایه می‌دهد و سعی دارد در عین اسپرت بودن، متشخص نیز باشد. شباهت بسیار زیاد این خودرو با بی ام و سری 7 ممکن است باعث شود ناظران خارجی، این دو خودرو را با مشابه تشخیص دهند. پس با خرید بی ام و 530i محصولی را مالک خواهید شد که ظاهری لوکس‌تر از برچسب قیمتی‌اش ارایه می‌دهد.

در مقابل، مرسدس بنز نمایی خشن‌تر دارد و با استفاده از رینگ‌های آلیاژی بزرگ‌تر، ظاهری هجومی را به نمایش می‌گذارد. البته اصل ارث بری، در مورد مرسدس بنز کلاس E نیز دیده می‌شود و در طراحی ظاهری این خودرو سعی شده تا محصولی شبیه به مرسدس کلاس S تولید شود طوریکه اگر دقت نداشته باشید حتی ممکن است کلاس S را با کلاس E اشتباه بگیرید! اگر مشتری قادر به تهیه نسخه‌های ویژه‌تر این خودرو موسوم به AMG-Line باشد، این زیبایی دو چندان خواهد شد. با توجه به نزدیک شدن اصول طراحی خودروها در جهان، مرسدس بنز E200 نسبت به رقیب خود نمایی بهتر دارد و اگر دوست دارید خودروی شما با عبور از خیابان‌ها جلب توجه کند، بنز کلاس E گزینه بهتری برای خرید خواهد بود.

در انتهای این قسمت باید گفت که البته ظاهر یک خودرو امری کاملاً سلیقه‌ای است اما از دید نگارنده، مرسدس بنز چهره‌ای هماهنگ‌تر، شیک‌تر و البته پخته‌تر نسبت به بی ام و سری 5 دارد اما سری 5 نیز کاملاً بی‌عیب و بی‌نقص طراحی و ساخته شده است.

خان سوم، طراحی داخلی

در کابین بی ام و 530i از آلومینیوم کمتری در مقایسه با مرسدس بنز E200 استفاده شده، با این حال، کیفیت ساخت بسیار خوب آن باعث می‌شود این موضوع چندان به چشم نیاید. ترکیب مواد با کیفیت، صندلی‌ها چرمی و سادگی و سهولت دسترسی در طراحی، باعث شده تا در بی ام و سری 5 شاهد یک داشبورد زیبا و کاربردی و خوش ساخت باشیم. همانند دیگر محصولات بی ام و، شاهد استفاده از سیستم iDrive در این خودرو هستیم که بیان بسیاری از منتقدان، بهترین سیستم سرگرمی حال حاضر بازار است. غربیلک فرمان این نسل، نسبت به سری قبلی جذاب‌تر طراحی شده و نشانگرهای پشت آمپر دیجیتالی، به عنوان یک آپشن استاندارد در این خودرو حضور دارند. بر خلاف ظاهر خارجی، کابین بی ام و نسبتاً اسپرت و جوان‌پسند طراحی شده و همچنان می‌توان هیجان را در آن یافت.

اما مرسدس بنز در طراحی کابین E200 رویه‌ای جدید را اتخاذ کرده و با نمایی کاملاً جدید روبرو خواهیم شد. کابینی بزرگ و صفحه نمایش‌های دوگانه، در ابتدا نظر شما را به خود جلب می‌کنند. طرح کلی فرمان و کنسول خودرو نیز با الگوگیری از کلاس S مرسدس بنز ساخته شده، با این حال در قسمت‌هایی که از دید کاربران به طور معمول پنهان می‌ماند، استفاده از پلاستیک ارزان و نسبتاً خشک می‌تواند موجب دلسردی خریدار شود. همچنین سیستم COMAND که به عنوان سیستم عامل مانیتور چندرسانه‌ای ایفای وظیفه می‌کند، به اندازه محصول بی ام و هوشمند و جذاب نیست. بر خلاف ظاهر خارجی، در کابین مرسدس بنز تمرکز بر آرامش و وقار بوده است.

در این قسمت نمی‌توان برنده نهایی را مشخص کرد زیرا هر دو کابین از نظر کیفیت ساخت بسیار خوب بوده‌اند و بی ام و کمی روحیه اسپرت‌تر و در مقابل مرسدس کمی روحیه لوکس‌تر را پیش گرفته است.

خان چهارم، مشخصات فنی

در زیر کاپوت بی ام و 530i شاهد استفاده از یک موتور به حجم 1998 سی‌سی از نوع توربوشارژر و با حداکثر توان 252 اسب بخار و حداکثر گشتاور 350 نیوتن‌متر هستیم. این قدرت و گشتاور، توسط یک جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک استپ‌ترونیک به دیفرانسیل عقب منتقل می‌شوند و این لوکس آلمانی، می‌تواند در 6.2 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. در سوی مقابل، مرسدس بنز به پیشرانه‌ای 1991 سی‌سی مجهز شده که با استفاده از توربوشارژر، حداکثر 184 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و برای انتقال قدرت، از جعبه دنده نه سرعته 9G-Tronic استفاده می‌کند. شتاب این لوکس الماس نشان، 7.7 ثانیه است که کمتر از رقیبش می‌باشد. مصرف سوخت هر دو پیشرانه نسبتاً برابر و در حدود 5.9 لیتر می‌باشد. با این حال، سقف سرعت بی ام و 530i ده کیلومتر بر ساعت بالاتر از رقیب خود بوده و به 250 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

نام خودروبی ام و 530iمرسدس بنز E200
پیشرانه4 سیلندر 16 سوپاپه4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور1998 سی سی1991 سی سی
حداکثر قدرت252 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه184 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور350 نیوتن متر در 1450 دور در دقیقه270 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
گیربکس8 سرعته خودکار7 دنده خودکار 7G-Tronic Plus
سیستم انتقال قدرتدیفرانسیل عقبدیفرانسیل عقب
حداکثر سرعت250 کیلومتر در ساعت233 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت5.9 لیتر در هر صد کیلومتر6.1 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن1615 کیلوگرم1655 کیلوگرم

در این بخش باید برنده قطعی میدان را بی ام و سری 5 بدانیم که به لطف نمایندگی توانسته مجوز واردات نسخه قوی‌تری را بدست آورد و به راننده خود با قیمتی کمتر، قدرتی بیشتر هم از نظر اسب بخار و هم از نظر گشتاور را هدیه دهد.

خان پنجم، تجربه رانندگی

رانندگی با بی ام و 530i سرگرم‌کننده و جذاب بوده و گاهی اوقات این حس کاذب را در راننده به وجود می‌آورد که با خودرویی کوچک‌تر از سایز واقعی خود سر و کار دارد. فرمان‌دهی بی ام و در پیچ‌ها بهتر از مرسدس بنز کلاس E است و صندلی‌های آن، راحتی سواری بیشتری را فراهم می‌کند. در سوی مقابل، دینامیک رانندگی مرسدس بنز E200 قابل توجه بوده و داشبورد عظیم آن، حس راندن یک قایق تفریحی را برای راننده فراهم می‌کند. سیستم تعلیق بادی مرسدس بنز، به این خودرو کمک می‌کند تا تمامی ناهمواری‌ها را جذب کرده و از این نظر یک سواری کاملاً راحت و آرام را ایجاد می‌کند و به هیچ عنوان سواری این خودرو، اسپرت نخواهد بود.

لذا شاید بتوان گفت که حس رانندگی با این دو خودرو کاملاً متفاوت است و رانندگی با سری 5 کمی با کاراکتر اسپرت بودن همراه است اما در مقابل مرسدس بنز تمام سعی خود را کرده تا آرامش را به سرنشینان هدیه دهد و راحتی را در تمام فاکتورهای حرکتی خود دارد.

خان ششم، خدمات پس از فروش

همانطورکه گفتیم، پرشیاخودرو توانسته تعداد قابل توجهی از این خودرو را وارد بازار کشور کند و روی آن خدمات پس از فروش، گارانتی و حتی BSI نیز ارایه داده است اما مرسدس بنز های نسل جدید E بصورت کاملاً مقطعی و به تعداد محدود، آن هم توسط افراد شخصی وارد شده‌اند و شما تنها می‌توانید خدمات پس از فروش عادی را از ستاره ایران و یا مراکز تخصصی مرسدس بنز تهیه کنید. نبود گستردگی مراکز ارایه خدمات پس از فروش این خودرو در سطح کشور، موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت و موضوعی با اهمیت مخصوصاً برای یک خودرو دو میلیاردی است. از این رو باید بی ام و سری 5 را از نظر خدمات بهتر و دسترسی آسان‌تر به آن‌ها، بی‌شک برنده این قسمت است.

خان هفتم، مرسدس بنز یا بی ام و؟

انتخاب بین این دو خودرو، تا حد زیادی بسته به این مساله دارد که خریدار به کدام‌ یک از این دو برند علاقه بیشتری دارد و چه فاکتورهایی برای او در اولویت است، چرا که تصمیم‌گیری‌ها در این مورد تا حد زیادی احساسی و شخصی است. با این حال اگر به دنبال یک سدان نیمه اسپرت با توانایی‌های بهتر روی چرخ‌ها هستید که در عین حال ویژگی‌های لوکس نیز ارایه دهد، و همچنین خدمات گسترده‌تر و راحت‌تری دریافت کنید، بی ام و 530i گزینه برتر برای شما خواهد بود. اما اگر دوست دارید با ترکیبی از زرق و برق و تجمل غرق شوید، و یک کلاس S جمع و جورتر داشته باشید و آنچنان اهل تند و اسپرت رانندگی کردن نیستید، نباید به خرید کلاس E شک کنید. البته باید سعی کنید که با آن تصادف نکنید!

اما در نهایت باید گفت که هر کدام از این دو خودرو از هر نظر آنچنان خوب و عالی هستند که قطعاً خرید هر کدام از آن‌ها خنده را بر لبان شما را نقاشی می‌کند و شاید تصمیم نهایی، بیشتر بر روی سلیقه شخصی گرفته شود.

107 عکس

نظرات کاربران

27 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/9
ب ام و برای جوون ها طراحی شده مرسدس برای بزرگسالها
1397/12/16
حلقتو ببند و من الان 20سالمه و بنز رو میپسندم تا بی ام و
مثال نقض از این واضح تر؟
1397/12/9
مرسی جالب بود ولی اینکه میگین(( خرید هر کدام از آنها خنده را بر لبان شما نقاشی می کند)) خب همه ماشین بخرن خوشحال میشن ولی واقعا چند درصد ایرانیا میتونن اینارو بخرن؟؟؟
1397/12/9
والا با اختلاف فاحشی بی ام و سرتره
1397/12/9
هر چند مرسدس یک کلاس پایینتر است اما زیباتر ساده تر و با وقارتر است بنز یک چیز دیگر است.
1397/12/9
من که بی ام و موافقا لایک
1398/5/20
خدا یکی بنز یکی
1397/12/9
میشه یکم تو انتخاب عنوان خلاقیت به خرج بدید ؟! شده روند تکرار جنگ ژرمن ها و کشتار ایتالیایی ها در خاک متفقین
1397/12/9
خدا رو شکر که پولشو ندارم چون انتخاب بین این دو تا عشقا خیلی سخته.
1397/12/10
والا من كه نه پولشو دارم بخرم نه تاحالا تجربه سواريشون و دارم اما خودم تو ماشيناي الماني ائودي رو بهترين مي دونم بين اين دوتام بنز و بيشتر مي پسندم...اصلا عكساي زيبايي كه خودرو بانك از تويه بنز انداخترو نگا مي كنم همه مشكلاتم يادم مي ره....دقيقا همون فاكتور ارامشي كه فرموديد تويه بنز حاكمه من دارم با ديدن عكساش حسش مي كنم ديگه چه برسه به اينكه سوارش شم...
1397/12/10
توی جدول مشخصات فنی اشتباها گیربکس مرسدس 7G نوشته شده که برای نسل قبلی E Class عه
1397/12/10
واقعا با عکسای فوق العاده ای که گرفتین زیبایی های این دو ماشینو به خوبی نشون دادین عکسا عالی هستن خسته نباشین
1397/12/10
بنز و بی ام و همیشه رقیب هم بودن ، هرسری یکی شون توی یه کلاسی (یه مدلی از ماشیناش ) بهتر بوده ، امااا هیچ وقت و هرگز بنز نتونسته رقیبی برای سری پنج بی ام و بسازه که بهتر باشه ، از همین مدل های پایه اش بگیر تا M5 که عشقه ، تماممم 😎💪🏽💪🏽
1397/12/10
بی‌ ام و توی سری ۵ همیشه یه قدم از رقیبش E class بهتر بوده ، هم اسپورت هم لوکس و جذاب با اون طراحی وحشتناک خوشکلش
1397/12/10
ینز ماشین خوبیه
ولی بی ام و یه چیزه دیگس
1397/12/11
ای وای که این نسل سری 5 چقدر خوووووب شده ، واقعا نمیشه ایرادی به طراحیش گرفت ، از هر طرف نگاه میکنی هماهنگی موج میزنه ، هم اسپورت و هم لوکس!!! تنها ضعفش نسبت به بنز شاید به نگرش طراحی داخلی برگرده که ب ام و سادگی رو دستور کار قرار داده و بنز با استفاده از ادوات و دکمه های زیاد و رنگ های روشن یه جورایی اغراق کردن و تجمل گرایی رو انتخاب کرده و این باعث میشه در نگاه اول به سمت بنز کشیده بشی و البته این ها هم تا حدودی سلیقه ای هست!!
ولی بطور کلی این نسل سری 5 واقعا جذاب و دوست داشتنیه
1397/12/11
آره داداش تازه الآن قشنگ دوزاریم افتاد واسه چی هنوز که هنوزه همه چی آرومه و ما چقدر خوشبختیم!نه به امثال ما که تو تامین هزینه تعویض دیسک و صفحه و شلنگ هیدرولیک پراید و پژومون گیریم و نه به امثال این عزیزان که دغدغشون انتخاب بین E کلاس و سری 5 اتاق جدیده!!!!نوش جونشون البته اگر از راه عرق ریختن و حلال واری دراوردن که تاحدودی بعیده ولی ایکاش عزیزان مرفه این روزها بیشتر هوای اقشار کمتر برخوردار جامعه رو داشته باشند
1397/12/16
یعنی چی؟منظورت از هوا داشته باشن چیه؟ یعنی دوست داری بیان بگن"آقا ایی پول واسه ما اضافس،الان خواستیم بی ام و مونو به مازراتی تبدیل کنیم ولی میخوام بجاش پولشو بدمش به شما"؟ اره منظورت اینه؟؟؟؟؟؟؟
1398/1/16
نظرتون محترم که خیلیا با بچاپ بچاپ به یه جایی رسیدن ولی هر کی یخورده پشتکار و فکر اقتصادی رو سرمایه خودش بکنه نتیجش رو میبینه مث همین اسنپ ک یکی نمیتونه پول بنزینشو دربیاره یکیم مث من که ماهی نه تا ده میلیون درامد داره
1397/12/12
هر دو ماشين از نظر طراحي بدنه خارجي به نسبت نسل قبلشون چه جلو چه عقب چه نماي كنار به نظر من پسرفت داشتند در مورد ب ام و چسبيدن چراغا به جلوپنجره يه عيبه طراحيه نسبت سري قبل و در بنز هم كه اصالت طراحي اي كلاس كلاً از بين رفت شد اس كلاس كوچيك چه بيرون چه داخل
1397/12/18
با سلام
از سایت نکته سنجی و نویسنده های مطلعی،مثل شما بعیده که اطلاعات جدول رو برای نسل قبلی E200 بذارید،لطفا اصلاح کنید.ممنون.
ولی در سایر موارد مقاله خوبی بود،بخصوص که با توجه به نادر بودنE200 جدید،اطلاعات کمی در سطح جامعه ازش وجود داره.
1398/8/24
من بنز E200دارم پسرم‌530i از نظر هزینه بی ام و دو سال خدماتش بسیار عالی و بصرفه بود ولی بنز همیشه لوکس بوده و هست و لذت سواری عالی داره ولی بی ام و شتاب خوبی داره نمیشه مقایسه کرد هر دو واقعا لذت سواری رو به سرنشینان میده
ممنونم مقاله بسیار زیبایی بود
1398/10/15
دوستان به مشخصات فنی که دوستمون اینجا قید کردن توجه نکنید!
یادتون باشه BMW 530i با E 300 باید مقایسه میشد.
ولی متاسفانه وارد کشور نشدن.
1399/8/3
خوش به حالتون پیاماتون مال سال 1397 هست هر جا رفتم از نظرای ماشین های چینی تا اروپایی آمریکایی آلمانی و فرانسوی داخلی و خارجی همشون مال یا 98 یا 97 دیگه تو این وضعیت اقتصادی با این قیمتا دیگه مردم چش ندارن درباره این ماشینا که یه روزی فکر می کدرن می خرنشون و ببینین چون اینا خیلی گرون شدن من خیلی دلم می خواد یه دونه از اینا بخریم اما دیدم اگه با این زمین 200 متری متری 7 میلیون تومنای هیچکی همچین ماشینای گرون قیمتی رو معاوضه نمی کنه کاش می شد ولی مردم خنگ نیستن هاااااا
1400/6/16
نظر همه دوستان محترم هستش ولی با اختلاف بسیار زیاد به نظر من بی ام و سری ۵ خیلی خیلی بهتر هستش چه از لحاظ قدرت چه از لحاظ طراحی...
1400/6/18
فقط ❤️👑BMW👑❤️
1400/8/23
سلام بنز e200بهتره بی ام و سری ۵ است