موضوعات داغ

تست و بررسی هیوندای آزرا 2018 ؛ جولان سدان لوکس هیوندای در غیاب رقبای کهنه کار

12 اسفند 1397

مقدمه

با وجود اینکه تولید اولین آزرا به بیش از 30 سال قبل بازمیگردد ما ایرانی ها، این ماشین را با نسل چهارمش شناخته ایم؛ خودرویی خوش تیپ و خوش قواره که در زمان پادشاهی ژاپنی ها به کشورمان وارد شد و توانست نظر خیلی ها را در مورد صنعت خودرو کره جنوبی تغییر دهد؛ البته نسل چهارم آزرا خودرو بی نقصی نبود و در مواردی مثل بازدهی کلی، سرعت واکنش های گیربکس و ماندگاری متریال داخلی در پس رقبای ژاپنی و اروپایی خود قرار میگرفت اما در هر صورت توانست با تکیه بر ظاهر مناسب، آپشن های عالی و قیمت قابل قبول، رقبا را به چالشی سخت بکشاند و با اختصاص بخش نسبتاً بزرگی از بازار به خود، زمینه را برای حضور موفق ماشین های گران قیمت بعدی کره ای در کشور فراهم نماید.

پس از آن هم شاهد حضور نسل پنجم این محصول در خیابان هایمان بودیم که البته همانطور که میدانید با قانون منع واردات ماشین های با موتور حجیم مواجه شد و در نتیجه علیرغم تمامی شایستگی هایش نتوانست موفقیت های مدل قبلی را در بازار داخلی تجربه کند؛ حال امروز و در شرایطی که در یکی از عجیب ترین و بدترین روزهای سالیان اخیر بازار خودرو کشور به سر میبریم، به سراغ آخرین نسل از این فرزند مغرور هیوندای آمده ایم؛ خودرویی که در ابتدا با اعلام قیمتی نزدیک به 400 میلیون تومان فریاد اعتراض همه را بلند کرده بود؛ در آن زمان خبر نداشتیم که کمی بعد، این برچسب قیمتی وحشتناک (یا حتی بالاتر از این) بر قامت چینی های لوکس قرار خواهد گرفت و برای داشتن آزرا باید به نرخ های دردناک تری عادت کنیم! اگر بخواهم در مورد این افزایش قیمت های اخیر و در طرف مقابل کاهش کسب و کار عموم مردم صحبت کنم مرثیه ای طولانی و غم انگیز نوشته خواهد شد که شاید از حوصله شما خارج باشد؛ پس بهتر است که زیاده گویی را کنار گذاشته و هرچه زودتر بررسی را آغاز نمائیم؛ با این امید که آزرا در برهوت حال حاضر خودروهای لوکس، نماینده شایسته ای برای این سگمنت باشد.

طراحی ظاهری

آزرا همواره به عنوان یک خودرو سنگین و باوقار از خانواده هیوندای شناخته میشد و مشتریانی از رده سنی بالاتر را هدف قرار میداد؛ در واقع نسل های قبلی آزرا همیشه عادت داشتند لباس های رسمی تری نسبت به سوناتا به تن کنند و در نتیجه سلیقه جوانترها بیشتر به سمت برادر کوچکتر خانواده هیوندای کشیده میشد؛ اما در آخرین نسل، این رویه تا حدود زیادی تغییر کرده و این بار آقای آزرا "که از پلتفرم مشترکی با سوناتا بهره میبرد" تصمیم گرفته مثل محصولات ب ام وه، متانت ظاهری را با شور و حال جوانی ترکیب نماید و در نتیجه به پوشیدن کت و شلوار اسپرت روی آورده است؛ خوب حاصل کار انصافاً زیبا از کاردرآمده؛ بخصوص در نمای جلو که چراغهای خشن و جلوپنجره بزرگ ماشین در ترکیب با سپر اسپرت و کاپوتی کشیده، ظاهری پر جذبه برای ماشین ترسیم کرده اند. کشیدگی چراغهای LED داخل سپر، فرو رفتگی جذاب محل قرار گیری چراغهای جلو، برجستگی روی کاپوت و اسپویلر مسابقه ای که در زیر سپر کار شده نیز از دیگر نکات جذاب دماغه آزرا به حساب می آیند. با گذر از این قسمت و رسیدن به بخش کناری هم با بدنه ای خوش تراش روبرو میشویم که با تناسب اندام مناسب و بازی هارمونیک خطوط، چشم را نوازش میدهد؛ همچنین فرم مواج خط شانه در کنار سادگی قسمت پایین درب ها، ترکیبی از متانت و هیجان را خلق کرده اند که در نوع خود جالب توجه است. ضمناً با دیدن برجستگی عضلانی گلگیر عقب، به یاد نسل های قبلی آزرا افتادیم؛گویا این قضیه در کنار پیوسته بودن چراغهای عقب، در کدهای ژنتیکی آزرا نهفته شده و نسل اندر نسل به فرزندانش منتقل میگردد.

اما در مورد قسمت عقبی نمیدانم باید از اصالت چراغهای پیوسته آزرا که سالهاست در نسل های مختلف تکرار شده تعریف و تمجید کنم یا بدلیل شباهت غیر قابل انکار این قسمت با دوج چارجر، طراحی ماشین را به باد انتقاد بگیرم؟! البته در طول تاریخ آنقدر ماشین با طرح های مختلف تولید شده که شما میتوانید مشابه هر قطعه از هر ماشینی را در خودرو دیگری پیدا کنید و طراحش را به کپی کاری متهم نمایید؛ اما چراغهای عقب آزرا به قدری نزدیک به محصول دوج طراحی شده که تصور اتفاقی بودن این شباهت دشوار می باشد. مشکل دیگر اینکه طراحی این بخش از آزرا بیش از حد به سمت خشونت کشیده شده و تاحدودی از هماهنگی با فرم لوکس سایر قسمت ها فاصله گرفته است؛ اما به غیر از این دو ایراد جرئی مشکل دیگری در طراحی این زاویه از آزرا هم دیده نمیشود و میتوانیم از نکات مثبتی مثل فرم منحنی صندوق و تقارن آن با قسمت بالایی سپر لذت ببریم.

طراحی داخلی

با ورود به داخل ماشین با فضایی زیبا، ارگونومیک و با کیفیت مواجه شدیم که حس خوبی به ما ارزانی داشت؛ البته با تمامی این خوبی ها، همچنان هم نمیتوان از اتاق آزرا به عنوان یک کابین کاملاً لوکس "در حد جنسیس" یاد کرد اما ترکیب سادگی خطوط داخلی با قطعات نامتقارنی که با هوشمندی تمام در کابین جا خوش کرده اند باعث شده که کابین آزرا در عین شیک بودن شکل و شمایل منحصر به فرد و جذابی داشته باشد. ضمناً نکاتی مثل ابعاد بزرگ کلیدهای کنترلی روی فرمان، سادگی های کنسول میانی و نشانگرهای درشت پشت آمپر، نشان از این واقعیت دارند که هیوندای برخلاف گذشته جذابیت های ظاهری را در اولویت کار خود قرار نداده بلکه بیش از آن به فکر کاربردی بودن و ارگونومی مطلوب محصولش بوده است؛ موردی که نشان از پختگی تیم هیوندای/کیا در سالهای اخیر دارد؛ البته در میان تمامی این نکات مثبت نکات منفی هم دیده میشوند؛ مثلاً قسمت خالی کنار نمایشگر مرکزی، مقداری از هارمونی و زیبایی فضای داخلی را خدچه دار کرده و ساعت آنالوگ استفاده شده در این قسمت هم نه تنها نتوانسته نقص طراحی این بخش را پوشش دهد بلکه برعکس توجهات را به سمت این بخش بی تناسب جلب میکند. یا مثلاً خود غربیلک فرمان هم میتوانست خلاقانه تر از اینها طراحی شود.

اما اگر سخت گیری را کنار بگذاریم از فضای دلنشین داخلی هیوندای لذت خواهیم برد. ضمناً اینجا به غیر از زیبایی و کیفیت به نکات مهم دیگری مثل راحتی صندلی ها و جادار بودن فضای پا و سر تمامی سرنشینان اهمیت زیادی داده شده است. نتیجه اینکه شما داخل نسل جدید آزرا حس آرامش مناسبی را تجربه خواهید کرد که با برخی از برندهای صاحب سبک این سگمنت قابل رقابت و مقایسه است.

راستی تا یادم نرفته این را هم بگوییم که صندوق عقب آزرا نیز وضعیت قابل قبولی دارد و همانطور که از یک سدان در این سایز توقع میرود، فضای کارآمدی در اختیار قرار میدهد.

آپشن های رفاهی و ایمنی

قبل از اینکه چینی ها دل آپشن دوستان را بدست آورند و با کمترین هزینه بیشترین امکانات را به مشتریانشان پیش کش نمایند، کره ای ها برای سالیان سال به عنوان آپشنال ترین خودروهای بازار در هر رده قیمتی، شناخته میشدند و با این سیاست، رقبای ژاپنی را حسابی به دردسر انداخته بودند. مثلاً به خوبی به یاد دارم زمانی که نسل چهارم آزرا به بازار عرضه شد، فرزندان تویوتا بدلیل کمبود آپشن به خساست متهم شدند و با وجود کیفیت فنی و دوام بالاتر، تعدادی از مشتریان خود را از دست دادند؛ حال نسل جدید آزرا هم قصد دارد رسالت پدرانش را ادامه دهد و در نتیجه با لیست بلند بالایی از آپشن ها به استقبالمان آمده است.

از گزینه های های عادی و پیش پا افتاده مثل شیشه ها و آینه های برقی که بگذریم، با تجهیزات جذابی روبرو میشویم که از جمله آنها میتوان به مواردی نظیر کروز کنترل هوشمند تطبیق پذیر با خودرو جلوئی، سنسورهای پارک پیرامونی بهمراه دوربین 360 درجه، سیستم ورود و استارت هوشمند بدون کلید، سقف پانوراما، روکش جیر سقف و ستونها، قابلیت انتخاب نوع رانندگی DMS، آینه وسط الکتروکرومیک، سنسور نور بهمراه چراغ های روشنایی در روز / مشایعت / خوش آمد گویی، صندلی های برقی جلو بهمراه حافظه صندلی راننده، پرده عقب برقی، صندوق عقب هوشمند، گرمکن تمامی صندلی ها و فرمان بهمراه تهویه صندلی های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه جلو مجهز به سیستم یونیزه هوای ورودی بهمراه دریچه جداگانه برای سرنشینان پشتی، برف پاک کن هوشمند، شیشه های سولار، کامپیوتر سفری با نمایشگر رنگی 4.2 اینچی، سیستم صوتی حرفه ای Infinity با نمایشگر چند منظوره 8 اینچی، ترمز پارک برقی بهمراه اتوهلد، هشدار فشار باد تایرها TPMS و مواردی از این دست اشاره کرد که هرچند کامل ترین لیست ممکنه را تشکیل نداده اند اما توانستند در مجموع ما را راضی نگاه دارند.

ضمناً آزرا به لطف تجهیزات ایمنی مناسبی از قبیل کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ایربگ های جانبی جلو و عقب بهمراه کیسه هوای پرده ای کناری و زانویی راننده، سیستم پایداری الکترونیکی ESC، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC، سامانه مدیریت پایداری VSM، سیستم هشدار در هنگام ترمز ESS و همچنین استقامت مناسب در آزمایشات بنیاد ایمنی کره جنوبی (دریافت 5 ستاره)، خیالمان را از نظر امنیت آسوده نموده است.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت

خوب تا اینجای کار که همه چیز عالی بود و از دیدن ظاهر، کیفیت و تجهیزات آزرا حسابی لذت بردیم؛ اما حالا سوال این است که با توجه به محدودیت های واردات، آیا نسخه نه چندان قدرتمند وارد شده به کشورمان قادر هست مشتریان مشکل پسند این رده قیمتی را از نظر توانایی های حرکتی هم راضی نگاه دارد یا خیر؟!

در واقع درست است که موتور 2.4 لیتری آزرا با 187 اسب بخار قدرت و 241 نیوتن متر گشتاور و بهره مندی از سیستم تزریق مستقیم سوخت، شما را در رانندگی عادی یا سبقت گیری های جاده ای نا امید نخواهد کرد اما در هر صورت نمیتواند لذت رانندگی در سطح یک خودرو گران قیمت یا اسپرت را برایتان تداعی کند و با توجه به اشتراکات فنی این مدل با سوناتا باید به شتاب و سرعتی در همان حد وحدود بسنده کنید. در بخش بعدی یعنی تجربه رانندگی به این مورد بیشتر خواهیم پرداخت؛ فعلاً بیائید نگاهی به خلاصه مشخصات فنی این سدان دوست داشتنی هیوندای داشته باشیم:

نوع پیشرانه4 سیلندر تنفس طبیعی GDI
حجم پیشرانه2359 سی سی
گیربکس6 سرعته خودکار
حداکثر قدرت187 اسب بخار در 6600 دور
حداکثر گشتاور241 نیوتن متر در 4000 دور
شتاب 0 تا 1009.7 ثانیه
حداکثر سرعت213 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ترکیبی8.3 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن1556 کیلوگرم

تجربه رانندگی

همانطور که در بخش های قبلی اشاره شد آزرا از ارگونومی مناسبی بهره میبرد و در نتیجه رانندگی با این ماشین بسیار راحت است؛ طراحی مناسب صندلی ها که در کمال راحتی به خوبی بدن را در بر گرفته اند نیز در کنار فرمان نرم و آپشن های کمکی، سواری را لذت بخش کرده اند؛ اما خوبی های آزرا به همین موارد ختم نمیشود و عایق بندی عالی که حتی در سرعت های بالا همچنان سکوت و آرامش را بر هیاهوی بیرونی چیره ساخته در کنار تعلیق نرم و کیفیت سواری بسیار خوب اتومبیل، تجربه ای مثال زدنی را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

در خصوص کیفیت سواری باید تاکید کنیم که سیستم تعلیق مک فرسون جلو و مولتی لینک عقب آزرا به خوبی هر چه تمام تر ضربات ناشی از دست اندازها را خنثی کرده و اجازه تکان خوردن آب در دل سرنشینان را نخواهد داد؛ حتی لرزش های کوچکی که در تولیدات قدیمی هیوندای/کیا دیده میشد هم بهبود چشم گیری یافته و حالا میتوان از کیفیت سواری آزرا به عنوان یکی از بهترین های این رده یاد کرد؛ نکته مثبت دیگر اینکه هندلینگ خودرو نیز در شرایط مطلوبی قرار دارد و هیوندای با کنترل حرکات عرضی و استفاده از سیستم های هوشمند کمکی پایداری به خوبی ماشین را به زمین چسبانده است؛ فقط حیف که شتاب ماشین برای سواری اسپرت و هیجانی مناسب نیست، وگرنه میتوانستیم از این پایداری مطلوب برای لذت بردن از پیچ و خم جاده ها استفاده کنیم.

البته با این صحبت ما تصور نکنید که با ماشین کند و اعصاب خورد کنی طرف هستیم! خیر اصلاً اینطور نیست؛ در حقیقت شتاب اولیه، ثانویه، کشش و حداکثر سرعت آزرا برای یک رانندگی عادی کاملاً کافی است و بدون شک هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد؛ اما باتوجه به جذابیت های اسپرت ظاهری و رده قیمتی این خودرو، توقعمان خیلی بیشتر از این حرف ها بود و انتظار داشتیم که پدال گاز به پولهایی که خرج کرده ایم واکنش بهتری نشان بدهد! در حقیقت هر چقدر هم که شتاب اتومبیل برایمان مهم نباشد و بخواهیم روی ویژگی های لوکس تمرکز کنیم باز عملکرد نه چندان قدرتمند پیشرانه میتواند در شرایطی ناامید کننده باشد. مثلاً تصور کنید که پیرمردی بنام هیوندای آوانته دنده ای با قیمت یک هشتم ماشین شما، پشت سرتان چراغ دهد، و شما نه از سر بزرگواری و مناعت طبع، بلکه از روی ناچاری مجبور شوید راه را برایش باز کنید! خوب این قضیه حداقل با مزاج من سازگار نیست و شخصاً ترجیح میدهم اتومبیلم از نظر توانایی های حرکتی، حداقل با رقبای هم قیمت خود کم و بیش برابری کند؛ حتی اگر هیچ وقت هم نیازی به استفاده از این قدرت وجود نداشته باشد! در واقع این تنها مشکل من با آزرا 2.4 لیتری بود! به غیر از این مورد از سایر ویژگی های فرزند باکلاس هیوندای رضایت کامل را داشتم؛ به عنوان مثال با اینکه تعداد دنده های گیربکس 6 سرعته آزرا در قیاس با برخی از ماشین های گران قیمت امروزی کمتر است اما باید اعتراف کنم که جعبه دنده این ماشین از نظر دقت، هوش و هماهنگی با موتور پیشرفت بسیار مناسبی نسبت به قبل داشته و اینجا دیگر از آن خنگ بازی های معروف محصولات قدیمی هیوندای خبری یافت نمیشود. ترمزها نیز وضعیت مناسبی دارند و به خوبی از پس جمع و جور کردن اتومبیل بر می آیند. در واقع چه در شرایط ناگهانی و چه ترمزگیری های پیاپی میتوان روی قدرت و استقامت ترمزهای آزرا حساب باز کرد. ضمن اینکه آیرودینامیک مناسب بدنه و هماهنگی قابل قبول پیشرانه و گیربکس، باعث شده که اتومبیل به نسبت حجم موتور و وزنش، مصرف سوخت وحشتناکی نداشته باشد. پس به غیر از بحث شتاب که آن هم برای یک رانندگی عادی کافی است، در سایر فاکتورها با یک ماشین کامل طرف هستیم.

نتیجه گیری

هیوندای آزرا 2018 خودرویی بسیار زیبا و جذاب است که با آپشن های پر شمار و کیفیت مناسبش میتواند نظر هر کسی را به خودش جلب نماید؛ اما این خودرو دوست داشتنی بدلیل محدودیت های موجود با موتور نه چندان قدرتمندی به کشورمان وارد شده و این قضیه تناسب کلی اتومبیل را اندکی بر هم زده است.

در واقع شما با دیدن ظاهر اسپرت و در عین حال لوکس آزرا انتظار دارید که از نظر توانایی های حرکتی هم با خودرو پر توانی مواجه شوید اما در این پارامتر مجبورید که به نمره متوسط قناعت کرده و شکست از ماشین های ارزانتری مثل رنو تلیسمان یا فولکس واگن پاسات و.. را بپذیرید (هرچند ماشین های مذکور در کلاس بدنه متفاوتی هستند اما بدلیل محدودیت های بازار داخل میتوان آنها را باهم مقایسه نمود). ولی به غیر از این مورد، در سایر پارامترها شرایط آزرا در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد و این ماشین قادر است پس از دقایق کوتاهی همراهی، شما را حسابی به خودش علاقه مند سازد.

پس با این تفاصیل اگر خیلی به دنبال شتاب و رانندگی هیجانی نیستید و تاکید دارید که یک خودرو صفر کیلومتر خریداری کنید، باید به شما بگوئیم که در حال حاضر هیوندای آزرا یکی از معدود انتخاب های مناسب در این رده خواهد بود اما در غیر این صورت میتوانید نگاهی به سایر خودروهای قویتر، و حتی دست دوم های جذاب آلمانی داشته باشید.

در انتها جا دارد از جناب آقای شهاب سلیمی برای در اختیار قرار دادن خودروی خود جهت تهیه این گزارش از خودروبانک کمال تشکر را داشته باشیم.

53 عکس

نظرات کاربران

33 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/12
بررسي خيلي كاملي بود ولي بنظر من خريد يه ٥٢٨ كاركرده خيلي بهتره
خودرو بانك عزيز بي زحمت s500 رو هم بررسي كن
1397/12/13
مقایسه آزرا با 528 بنظر من کاملا غیر قابل قبول هست , آزرا یه سدان فول سایز هست که بیشتر لوکس هست تا اسپرت ولی 528 یه سدان متوسط هست که هدفش اسپرت بودنه , از لحاظ سایزی 528 در حد النترا هست و سواری خشک و ناراحتی غیر قابل انکار ردیف عقب برای مسافت های طولانی غیر قابل انکار هست و همچنین هزینه نگه داری 528 شدیدا بالاتر از آزرا هست , ولی بشخصه اعتقاد دارم اگر کسی قصد خرید یه آزرا رو داشته باشه بهتر هست به سراغ سوناتای هیبرید 2018 بره , از لحاظ آپشنی بجز کروز کنترل خودکار و سقف جیر فرق خاصی ندارن و همچنین سوناتا 22 اسب بیشتر داره و شتابش 8.9 هست و از لحاظ قیمت نزدیک به 200 الی 250 میلیون ارزون تر از آزرا هست .
1397/12/13
موافقم باهات منتها 528 کار کرده توربو هستش اونم بی ام و که هزینه نگهداری زیادی داره ممکنه کارکرده اش سالم نباشه بنظرم کسی بخواد سدان برداره توربو باشه صفر هم باشه زیر 800تومن تلیسمان گزینه خوبیه ولی خب دست دوم توربو 528 هستش بنز ای کلاس هست و از همه مهم تر تنفس طبیعی هایی مثل اریون کادنزا حتی سنتیننتال 8سیلندر هم هستش حدود 800 میلیون که خیلی غوله
1397/12/29
امید جان عزیزم اینجا گفتی جای دیگه هرگز نگو، ازرا فول سایز لوکس هست، بعد 528 سدان متوسط !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! بعدش 528 سایزش در حد الانترا هست ؟ اصلا اینارو دیدی از نزدیک تا حالا گل من ؟ سری 5 بی ام و سدان لوکس خانوادگی بی ام و هست که هزار بار در هر شرایطی راحتر از این کره ای هست، مخصوصا ردیف عقبش. و در بحث لوکس بودن که المان کجا و این کجا !!!!!!!!!!!11 بی ام و هم اسپرت هست هم خانوادگی و باز هم با باطن اسپرتش بسیار سواری راحت تری برای خانواده داره مخصوصا در سفرهای طولانی
1399/3/21
خدایی آزرا مخصوصا فضای صندلی عقبش خیلی از 528 جادارتره و واقعا نرم تره جفتشو داشتم و از نظر من ازرا قیافش از 528 f10 جذاب تره این نظر منه ولی از بقیه ی جهات 528 بهتره جفتشو داشتم و واقعا داشتن بی ام و تو ایران با این وضع بنزین عذابه
1399/3/21
خدایی آزرا مخصوصا فضای صندلی عقبش خیلی از 528 جادارتره و واقعا نرم تره جفتشو داشتم و از نظر من ازرا قیافش از 528 f10 جذاب تره این نظر منه ولی از بقیه ی جهات 528 بهتره جفتشو داشتم و واقعا داشتن بی ام و تو ایران با این وضع بنزین عذابه
1397/12/12
هیچ وقت علاقه ای به خودرو های کره ای نداشتم ولی به جرات میگم این ماشین بهترین طراحی هیوندای تو این همه سال رو داره و از نزدیک خیلی زیبا تر از توی عکسه قشنگترین خودروهای کره ای که متاسفانه تو ایران موفق نیستن سورنتو نسل جدید هیوندا i10 این مدل آزراس
1397/12/12
واقعا عاشقشم یه تیکه جواهره
1397/12/12
بنظرم خودروی جالبی نیست و اصلا ارزش این قیمت را نداره. اپتیما با موتور توربو اگه وارد بشه 1000 برابر گزینه بهتریه. ضمنا لطفا واژه لوکس را از این خودرو بردارید، مثل اینه که بری جنوب تهران، خونه لوکس با بهترین متریال بزنی. از طلا هم باشه، سطح پایین برند، ارزششو کاملا نازل میکنه.
1397/12/12
در بین محصولات هیوندای تو ایران آزرا یا گرنجور همیشه طرفدارهای خاص خودشو داشته و داره طراحی نسل های قبل و جدید اون مخصوصا نمای عقب آدمو یاد ماشین های آمریکایی میندازه که انصافا هم زیباست نسل جدید اونم متاسفانه در بدترین شرایط بازار ایران اومدش اونم با قیمت فضایی...!!
ای کاش این نسل جدیدش با موتور V6 وارد میشد هرچند که این مدل 2.4 لیتری اونم بگفته نویسنده جوابگو هستش آزرا از اون ماشین هایی هستش که وقتی سوارش میشه از آپشن های همیشه فولش آدم گیج میشه و ابعاد بدنه اون نسبت به خیلی خودروها واقعا جاداره...
با این که طرفدار شدید ماشین های ژاپنی هستم ولی آزرا رو همیشه دوست داشتم و خودمون هم نسل پنج اون یعنی گرنجور رو داشتیم که خودروی خوبی بود
1397/12/12
این دکمه View که آرم یه دوربین فیلمبرداری روشه دقیقا چه کاری انجام میده؟ همون آیینه هوشمنده؟
1397/12/13
واقعا وقتی خودروهایی بسیار باکیفیت تر و بهتری مثل پاسات المانی و تالیسمان فرانسوی هستند چرا باید اینقدر پول داد برای 1 کره ای که از هر نظر از این دو رقیب بی ارزشتر و عقب تره داد.

1 تایر پاسات میارزه به کل ازرا
1397/12/13
هر سه تا ماشینی که اسمشو آوردی از کلاس های مختلف خودرویی هستند که خریداری خاص خودشون رو دارن و اصولا کسی که پاسات میخره به آزرا فکر هم نمی کنه!!!
1397/12/13
وقتی اطلاعات خودرویی ندارید لطفا نظر ندهید.با تشکر
1397/12/13
حرفش حساب انصافا چرا نبايد پاسات خريد به جاي اين؟
1397/12/14
تلیسمان فرانسوی با کیفیت رو خوب اومدی خندیدیم ، لگن های فرانسوی انقدر بی خود هستن که اجازه فروش تو بازار آمریکا رو ندارن
1397/12/14
اولا تلیسمان و کولئوس های داخل ایران همگی ساخت کره هستن دوما فرانسوی هم بودن،بهتر از هیوندای و کیا نبودن،رنکینگ های جهانی اینو نشون میده،در ضمن اگه سوار شده باشی،تلیسمان اصلا سواری جالبی نداره
پاسات هم گیربکسش که دوکلاچه خشک هست به درد ترافیک و سربالایی های تهران و خیلی از شهر های ایران نمیخوره و اذیت میشه
1397/12/14
چی پاسات؟ پاسات رو با ازرا مقایسه میکنی؟ ادم پاسات رو میبینه یاد سراتو مونتاژی میوفته مخصوصا عقبش که اصلا نگو. ازرا 2010 دارم خدا شاهده تا به حال برا تعمیر جایی نبردمش درسته که پاسات کیفیت بهتری نسبت به ازرا داره ولی اون قدر نیست که نشون بده در ضمن تو این دور زمونه که همه چی کلا قیافست ازرا بهتر جلوه میکنه. ممنون
1397/12/13
کاش اقلا برای این ماشین یه توربو می ذاشتن که فرق بکنه با این قیمت فرق خاصی با سوناتا نداره تازه به نظر من سوناتا 2018 قیافش منطقی تر وقشنگ تره
1397/12/15
با این بنزین اشغال توربو حکم سم رو داره واسه ماشین همون بهتر که توربو نداره
1397/12/13
با این قیمت میشه سری 5 سال 2014 سوار شد
1397/12/13
خوش به حال صاحابش
1397/12/13
در برابر ساناتا ارزش خرید کمتری دارد .
1397/12/13
نرخ دیه 98 اعلام شد و جون یک آدمیزاد سالم و بالغ نصف این عروسک کره ای می ارزه!!!
1397/12/14
چطور ماشینی با حدود 190 اسب و 240 گشتاور و وزن 1.5 تنی شتابش تو بهترین حالت نزدیک حدود 10 ثانیه هست؟
یا اون 190 اسب، درست نیست یا ؟
حالا خودتون مقایسه کنید با ماشین های ژاپنی فقط یا حتی چینی
ماشینای المان و انگلیس و ایتالیاو امریکا رو فراموش کنید
اینجاست که ماشین کره ای فقط شکل ماشینه
1397/12/14
دوتا ژاپنی خیلی خوب که بنده عاشقشون هستم تیانا موتور 6 سیلندر با همون قدرت 0 تا 100 طبق همین سایت10.04 ثانیه و لکسوس IS250 با همین قدرت 10.17 ثانیه
این هم مقایسه بنده بفرما آزرا چی از این دوتا کم داره؟ آقا علی اگر دستت می رسه بخر حال کن ! اگر مثل من دستت نمی رسه ! تو سر جنس نزن خواهشاً بعد همه چی سرعت نیست!
1397/12/14
اون پلاستیکارو میکندین بعد عکس میگرفتین :))
1397/12/14
الان دیدم که ماشین 2700 تا کار کرده اما اون پلاستیکا و فوما کنده نشده، کامنت قبلیم فکر کردم صفره.. بابا نکنین این کارو با خودتون 1 میلیارد ماشین خریدی حالشو ببری واسه کی میخوای اینجوری نگهش داری؟، لواشکم با پلاستیکش میخوری؟!!
1397/12/15
اون پلاستیکارو میدونی واسه چی برنمیدارن؟با ماشین 6 ماه حال میکنن پدرشو در میارن بعدش با این وضع مملکت میفروشن سود چندصد میلیونی هم روش میکنن
1397/12/16
اصلن طراحی جلوشو خوشم نمیاد و نسل قبل بهترین آزرا هاست اون هم تو طراحی بیرونی و داخلی خیلی بهتر بود و صدالبته موتور
1398/2/18
نسل چهار آزرا ( مدل 2006 الی 2010) خصوصا اتاق کالیفرنیا ( 2011) خوش رخ ترین آزرای تاریخ حساب میشه. تو سال 2007، 11 جایزه طراحی را کسب کرد. بهرحال از ماشین طراحی سال 2005 به قبل نباید انتظار چابکی گیرباکس بی ام و 528 رو داشته باشید. یکم ( خیلی مختصر) تو معکوس دادن تاخیر حس میشه ولی موتور خیلی پر جون ظاهر میشه و تاخیر مختصر کاملا جبران میشه چون بعد از سنگین شدن دنده حس فرو رفتن تو صندلی لذت بخشه. بعد اینکه مقایسه تنفس توربو با معمولی کار منطقی نیست، هرچند که بنده با مدل 2009 آزرا، سپر به سپر 528 راه رفتم. آزراتون سالم باشه اصلا از شتاب کمبود حس نمیکنید. تو 6 سیلندراها آریون بهترین گیرباکس رو داره و بالاترین هماهنگی با موتور برقرار میشه. البته این مورد به سیاست طراحی کمپانی ها برمیگیرده. متاسفانه تعلیق همه 6 سیلندرای دیفرانسل جلو متناسب با شتاب و گاز خودنشون نیست، این فقط مشکل آزرا نیست ، اریون، کادنزا، اوپیروس .... هم همینطورن. هرکسی باهاشون تجربه رانندگی داشته باشه اینو متوجه میشه. بهرحال هرخودرویی نقاط ضعف و قوت داره. تو ایران بنزین چندان با کیفیتی نداریم و این نقطه ضعف برای توربوها محسوب میشه. متاسفانه جاده های چندان استانداردی نداریم ، این هم نقطه ضعف برای خودروهای فنربندی اسپرت محسوب میشه. این موضوع تو 528 و تالیسمان به وضوح قابل لمسه
1398/5/14
تویوتا کمری 2017 خیلی بهتر از اینه درسته که آپشناش کمتره ولی حداقل کیفیت و امنیت بهتری داره و اینکه شتاب کمری حدود نه و نیمه
1398/5/31
درسته آزرا از نظر قیمتی با این آشفته بازار نسبتا بالاست ولی الان چه خودرویی تو بازار هست که تو رنج قیمت خودش باشه خودروهای آلمانی که قیمت های وحشتناکی دارند و هزینه نگهداری بالا و خودرو های چینی هم با قیمتهای نجومی و یه عالمه مشکلات فنی حل نشده .
در .مورد شتاب هم درسته بخاطر نسخه ۲.۴لیتریش موتور آنچنان قوی نداره ولی همین موتور gdiجوابگوی نیاز شما برای استفاده شهری و مخصوصا مسافرت ها هست . نو شتاب اولیه شاید در حد سوناتا یا اپتیما باشه ولی در شتاب ثانویه کلا داستان فرق میکنه و یه سر رو گردن از اونها بالا تره و این مورد رو خودم چند بار تست کردم با اشاره به پدال گاز راحت می تونید از ۱۳۰ تا تا ۲۰۰ یا ۲۲۰تا رو برید بدون ترس و دلهره که در حقیقت این شتاب گیری رو مدیون همین موتور ۲.۴ gdiبهینه شده هست که حدود ۱۵ اسب بیشتر از نسل قبلی موتور های نصب شده بر روی سوناتا و اپتیما هست .
یه نکته دیگه هم ابنه که دردسر های نگهداری سیستم توربو رو نداره و هزینه های سرویس های دوره ای هم معقول تره