موضوعات داغ

تست و بررسی هاوال H9 توسط خودروبانک؛ به دنبال پرادو با قیمتی کمتر + فیلم بررسی

23 فروردین 1398
عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده و عکاس

هاوال، از استرالیا تا بهمن!

برجام هر آنچه نداشت، برای صنعت خودرو کشور یک آورده داشت آن هم ورود خودروسازان و برندهای معتبر جهانی به ایران بود. برندهایی که از اروپای غربی همچون مرسدس‌بنز گرفته تا سرزمین آفتاب چون میتسوبیشی با چراغی سبز و خیالی راحت به بازار تشنه و بسته خودرو کشور آمدند و جدیدترین محصولات خود را همزمان در بازار ایران نیز عرضه کردند. اما بسیاری از خودروسازان وطنی مانند بهمن موتور نیز برای رونق به خط تولید خود، به سرزمین اژدهای قرمز رفتند و در نهایت موفق به عقد قراردادی با برندهای معتبر شدند. هاوال، جزو بهترین انتخاب‌ها از کشور آسمانی بود که بهمن موتور توانست گوی رقابت را از دیگر خودروسازان بگیرد و با این شرکت معتبر از سال 96 شروع به کار کرد.

هاوال جزو با کیفیت‌ترین برندهای خودرویی چین است که حضور گسترده‌ای در بعضی از بازارهای جهانی دارد اما عرضه مدل‌های مختلف آن در استرالیا و رقابت با دیگر برندهای مطرح در این بازار، جسارت این خودروساز را برای ورود جدی به گوی رقابت نشان می‌دهد.

چه زمانی این تست انجام شده؟

در اواخر زمستان سال 96 بود که جمعی از خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو، به همراه گروه بهمن به چین سفر کردند و در آنجا به صورت اختصاصی هاوال H9 را تست کردند. متاسفانه حضور این خودرو در بازار کشور به طول انجامید، لذا صبر کردیم تا اولین دستگاه‌های هاوال H9 به بازار عرضه شود و سپس به انتشار این مطلب بپردازیم. تستی که در این مقاله خودروبانک می خوانید، حاصل تجربه خبرنگار ما از این خودرو در پیست اختصاصی آفرود در چین است.

ما فقط قدبلندها را دوست داریم!

سبک تولید هاوال ستودنی است! می‌گوید من یک کار می‌کنم، اما آن را خوب انجام می‌دهم! هاوال تنها به تولید خودروهای شاسی بلند می‌پردازد و در آن نیز بسیار موفق بوده است. اگر بخواهیم از روی آمار و ارقام صحبت کنیم، هاوال H6 که پرفروش‌ترین شاسی بلند این شرکت است، در سال 2018 توانسته در حدود بیش از 450 هزار دستگاه فروش داشته باشد، عددی فوق‌العاده که آن را در رده چهارم پرفروش‌ترین خودروهای چین در همین سال قرار داده است. این رتبه خوب چند سالی است که توسط هاوال تکرار می‌شود و نشان از این دارد که هاوال به خوبی فهمیده که چطور در بزرگ‌ترین بازار خودرویی جهان، خودرو بفروشد!

برای اطلاعات بیشتر، نیسان Bluebird، وولینگ (یک برند چینی زیر مجموعه سایک است)، فولکس واگن لاویدا، هاوال H6 و تویوتا کرولا به ترتیب پرفروش‌ترین خودروهای سال 2018 چین شدند.

چهره سالخورده لیک کاربردی!

به خودرو بازگردیم. هاوال H9 در نگاه اول آنچنان هیجانی در آن دیده نمی‌شود و سعی شده در تمامی قسمت‌ها از طراحی‌های اغواگرانه جلوگیری شود. چراغ‌های ساده در جلو و عقب، خطوط ساده‌ای که دور گلگیرها و از جلو تا عقب کشیده شده و همچنین نمای عقب نیز به سادگی و دور از آرایش بزک شده انجام شده است. در قیمت‌های مختلف و مخصوصاً طراحی چراغ‌های جلو، کمی الهام گرفتن از تویوتا پرادو دیده می‌شود، اما آنچه مهم‌تر است، عملکرد این طراحی است که زوایای ورود و خروج آن را به خوبی تامین کند که در آن موفق بوده است. کاملاً مشخص است که هاوال در طراحی H9 قصد داشته ابتدا عملکرد آن در آفرود تامین شود و در وهله دوم، به صاحب خودرو القاء شود که "من یک خودروی بزرگ آفرود دارم که شبیه پرادو است!".

اما داخل کابین هاوال H9 داستانی جدا دارد. طراحی ساده اما بسیار خوب که قسمت‌های مختلف آن از جمله قسمت شمارنده‌های پشت فرمان، به صورت دیجیتالی هستند و دسته دنده نیز از طراحی خودروهای جدید هاوال H9 قرض گرفته شده است. همچنین تمامی دکمه‌های روی داشبورد به صورت بزرگ طراحی شده‌اند، موضوعی که در خودروهای مخصوص آفرود همچون تویوتا FJ کروزر به راحتی قابل مشاهده است. معمولاً راننده‌هایی که به آفرود می‌روند، دستکش به دست دارد و دکمه‌های داشبورد به صورت بزرگ طراحی شده‌اند که راننده بتواند با دستکش از آن‌ها به راحتی استفاده کند.

در کل باید گفت که چهره هاوال H9 نسبت به خودروهای به روزی که در بازار حضور دارند، کمی قدیمی است و شاید دیگر نوبت آن رسیده که بعد از هاوال H6، نسل جدید هاوال H9 نیز با طراحی بسیار مدرن‌تر و جدیدتر عرضه شود.

زیر کاپوت هاوال چه خبر است؟

پیشرانه نصب شده روی هاوال H9 از نوع 4 سیلندر 2 لیتری با کد F/INJ است که به سیستم پرخوران توربوشارژ نیز مجهز شده است. این موتور می‌تواند حداکثر 240 اسب بخار در 1800 دور و 350 نیوتن‌متر گشتاور را در 1800 دور تولید کند. نکته قابل توجه در مورد این پیشرانه تولید حداکثر گشتاور ممکن در دور بسیار پایین است که نکته مهمی برای خودروهایی است که قصد آفرودهای سنگین را دارند.

قطعاً 240 اسب بخار و 350 نیوتن متر گشتاور برای یک خودرویی که قرار است (به بهتر بگوییم قرار بود) در بازار ایران عرضه شود، عدد قابل توجهی است اما اگر تست‌های معتبر خارجی را در مورد این خودرو بخوانید، یکی از مشکلات این خودرو را عدم عرضه آن با موتور دیزلی می‌گویند که البته این موضوع هم آنچنان به ما مربوط نمی‌شود چون اصلاً عرضه خودروی سواری با موتور دیزلی در ایران امکان ندارد!

نام خودروهاوال H9
موتور4 سیلندر دولیتری
تنفستوربوشارژ
حداکثر قدرت240 اسب بخار در 5500 دور
حداکثر گشتاور350 نیوتن متر در 1800 دور
گیربکس8 سرعته خودکار
مصرف سوخت10.9 لیتر ترکیبی
وزن2230 کیلوگرم
ابعاد4856x1926x1900mm
فاصله دو محور2800mm
ولی نکته مهم دیگر این است که وزن این خودرو آنچنان کم نیست و دقیقاً 2230 کیلوگرم است که عدد نسبتاً بالایی است. لذا کاملاً مشخص است که این 240 اسب چینی باید به خوبی تلاش کنند تا بتوانند این چشم بادامی 2.2 تنی را بکشند و همین فشار باعث شده تا مصرف سوخت آن به 10.9 لیتر ترکیبی در هر صد کیلومتر برسد که عدد زیادی برای یک موتور 2 لیتری است. جالب است بدانید که جیپ چروکی با موتور 3.6 لیتری شش سیلندر از این خودرو مصرف سوخت کمتری دارد. در همین قسمت خوب است تذکر دهیم که میزان حجم باک بنزین 80 لیتر است که کمی برای یک خودروی مخصوص آفرود کم به نظر می‌رسد.

گیربکس نصب شده روی هاوال H9 از مزیت‌هایی است که این شرکت به آن می‌بالد. گیربکس H9 از نوع 8 سرعته خودکار است که با کد 8HP شناخته می‌شود و شرکت ZF آلمان این گیربکس را برای H9 طراحی کرده است. جالب است که این شرکت طراح گیربکس‌های محصولات بی ام و نیز می‌باشد.

با وجود اینکه کمی در مورد وزن بالا و مصرف سوخت هاوال H9 غر زدیم، اما باید گفت که این موتور می‌تواند همین چینی قدبلند و سنگین وزن را در کمتر از 10 ثانیه به مرز 100 کیلومتر در ساعت برساند که عدد قابل توجهی برای چنین خودرویی است. همچنین می‌تواند حدود 2.5 تن را به صورت بکسل بکشد که از این رو هم قابلیت بالای خود را به رخ کشیده است.

چقدر آپشن داره؟

در تمام دنیا داشتن امکانات رفاهی و تجهیزات بیشتر در هر خودرو فاکتور مهمی محسوب می‌شود اما در ایران این فاکتور کمی غلیظ‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد! طوری که گاهاً دیده شده مشتریان در یک نمایشگاه خودرو تنها از آپشن‌ها سوال می‌پرسند و حتی بعد از خرید نیز نمی‌دانند که روی خودروی چند صد میلیونی‌شان چه موتور و گیربکسی نصب شده، چه رسد به تعلیق و شاسی! بگذریم. روی هاوال H9 امکاناتی چون سانروف، سنسورهای جلو و عقب، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها TPMS ، هشدار خروج از خطوط، صفحه نمایش 8 اینچی لمسی، 10 بلندگو، تهویه دوگانه برای سرنشینان جلو و جداگانه برای سرنشینان عقب، 6 کیسه هوا که هر سه ردیف را پوشش می‌دهد، کروز کنترل و سیستم‌های ترمز و کنترلی ABS ، EBD ، BA ، ESP ، TCS ، HDCنصب شده است. اما با حدود 4 هزار دلار می‌توان نسخه کامل‌تری از هاوال H9 را تهیه کرد که سانروف آن بزرگ‌تر است، ماساژور دارد و چند مدل تجهیزات رفاهی بیشتر که چون بالای 40 هزار دلار می‌شود استفاده آن‌ها برای ما ممنوع اعلام شده!

آیا هاوال H9 در آفرود موفق است؟

همه داستان در همین قسمت خلاصه می‌شود که آیا هاوال H9 می‌تواند در یک آفرود واقعی نیز پیروز باشد یا خیر؟ در روز تست که با هماهنگی گروه بهمن و شرکت هاوال صورت گرفته بود، چند دستگاه خودرو به خبرنگاران داده شد و در دو محیط این خودروها مورد تست بسیار سنگینی قرار گرفتند. اول یک زمین بسیار حرفه‌ای که البته نظامی بود اما برای تست‌های آفرود خودروها مورد استفاده قرار می‌گرفت. همانطورکه در فیلم و عکس‌های زیر همین مقاله نشان داده شده، شیب حدود 40 درصد، پله، تست‌هایی که می‌توانستیم استحکام شاسی این خودرو، که همچون خودروهای آفرود معروف نردبانی و جدای از اتاق است، و یا قسمت‌های مختلفی که می‌توانستیم عملکرد میزان هوشمندی دیفرانسیل را با دو یا سه چرخ کردن خودرو بسنجیم. در تمامی این تست‌ها، هاوال H9 خم به ابرو نیاورد و همه را با موفقیت پشت سر گذاشت. قسمت‌های مختلف این تست را می‌توانید در فیلم زیر مشاهده کنید.

اما قسمت دوم رفتن به مسیر آفرودی واقعی و کوه و حتی رودخانه بود. با توجه به هوای بسیار سرد آن زمان قسمتی از رودخانه یخ زده بود که می‌توانست چالش بزرگ و جالبی برای H9 باشد.

همانطورکه گفته شد، شاسی هاوال H9 نردبانی است و تقریباً می‌توان گفت جزو اولین چینی‌هایی است که در این سطح بازی می‌کند! شاسی‌های نردبانی استحکام بیشتری در آفرود دارند اما کمی سنگین‌تر هستند برای همین تنها روی خودروهایی استفاده می‌شوند که بصورت واقعی قصد آفرود دارند.

سیستم تعلیق بکار رفته در چرخ‌های جلو از نوع مولتی‌لینک غیرمستقل و در عقب جناغی دوبل مستقل است که سیستم‌های مناسبی مخصوصاً در بین چینی‌ها محسوب می‌شوند. روی این تعلیق رینگ‌های 18 اینچی با تایرهای Kumho نصب شده‌اند. اندازه تایرها نیز در جلو و عقب 265/60R18 است.

اما نکته قابل توجه در این قسمت، وجود سیستم کمکی 4L است که در حقیقت این سیستم بعد از گیربکس نصب می‌شوند و وظیفه انتقال نیرو بین دو میل گاردان جلو و عقب را دارد. این سیستم را شرکت معتبر BorgWarner ساخته که سازنده حرفه در این زمینه محسوب می‌شود. اما دیفرانسیل لغزش محدودی که برای عقب نصب شده، از نوع الکتریکی است و مکانیکی نیست. اما عملکرد آن خوب و هوشمندانه است اما شاید مکانیکی نبودن آن برای آفرودرهای حرفه‌ای کمی جای تامل باشد. با این وجود قفل دیفرانسیل عقب نیز روی این خودرو نصب شده که از اوجب واجبات برای آفرودهای سنگین است و نقطه مثبت بزرگی برای این خودرو محسوب می‌شود.

برای رسیدن به محل تست آفرود در کوهستان، صندلی‌های ردیف سوم را جمع کردیم و فضای 790 لیتری صندوق را خالی گذاشتیم که تکان‌های شدید برای آن ردیف از سرنشینان خطرناک نباشد.

بالاخره دل را به کوه و رودخانه زدیم و از مسیر بسیار سختی رد شدیم. در طول مسیر و در قسمت‌های مختلفی، شیب‌های تندی را گذراندیم که باعث می‌شد تنها دو چرخ از خودرو روی زمین باشد اما بدون معطلی و تعلل، هاوال H9 شرایط را تشخیص می‌داد و می‌توانست به خوبی خود را نجات دهد. عبور از رودخانه و مخصوصاً قسمت‌های یخ زده آن هیجان بسیار خوبی داشت و با کمی لیز خوردن خودرو، به سرعت شرایط تشخیص داده می‌شد و کنترل خودرو به دست راننده باز می‌گشت. تنها مشکل بزرگ آن بود که عکاس‌ها برای گرفتن عکس و فیلم از این عملکرد خودرو در این قسمت‌ها تقریباً یخ زدند!

اما در قسمتی از عبور رودخانه، شرایطی بود که با سرعت رد شدن از آن، دو چرخ جلویی خودرو از زمین جدا می‌شد که صحنه جالبی را برای عکاسی فراهم می‌کرد. لذا همگی ما بعد از تجربه این قسمت، به عنوان عکاس پیاده شدیم تا بتوانیم عکس خوبی را از دقیقاً لحظه بلند شدن چرخ‌ها بگیریم. برای این منظور راننده چینی مظلوم به حرف ما گوش کرد و شاید 4 تا 5 بار این کار را تکرار کرد تا یک عکس درست و حسابی دقیقاً از لحظه بلند شدن چرخ‌ها گرفته شود. جالب است که با چنین فشاری به شاسی و تعلیق‌ها و موتور، هیچ صدا و یا بویی از آن در نیامد! چرا می‌گویم بو؟ اجازه دهید یک خاطره تعریف کنم! در همین سال گذشته تجربه رانندگی با یک خودرویی (اجازه دهید نام آن را ذکر نکنم) را داشتم که از نظر آفرود جزو مدعیان است. در آن تست دقیقاً قصد داشتیم تا یک پرش بسیار کوتاهی را انجام دهیم و عکاس‌های تیم از این لحظه عکس بگیرند. اما بعد از تست دوم، چنان سر و صدا و حرارت و البته بوی شدیدی از تعلیق و داخل موتور درآمد که مجبور شدیم کار را متوقف کرده و برای مدتی با بالا زدن کاپوت خودرو، باعث خنک شدن بهتر آن شویم.

در نهایت باید گفت، رفتن به زمین تست آفرود نظامی و البته آفرود در کوه و رودخانه توسط هاوال H9، تست جالب و مهیجی بود که توسط این شرکت فراهم شد و عملکرد خوب این خودرو نیز در تمامی قسمت‌ها به ما نشان داده شد. جرات تست عملی این خودرو در مقابل چشمان خبرنگاران، شاید نشان از اطمینان کامل سازنده از محصول خوب باشد. موردی که در بسیاری از خودروسازان داخلی هنوز هم وجود ندارد و ما اجازه هر تستی را از خودروهای ساخت داخل، حتی سواری‌های شهری نداریم.

مرثیه‌خوانی! قیمت و وضعیت بازار

هاوال H9 قطعاً خودروی کاملی نیست و گرفتن 4 ستاره ایمنی از ANCAP و چهره ساده و بدون هیجان آن، و همچنین برند و نداشتن پشتوانه همچون رقبای قدرتمندش، کار را برای آن سخت کرده اما برای خودرویی که می‌خواهد راه تویوتا را پیش بگیرد و اختصاصاً خودروهای شاسی‌بلند و مخصوص آفرود بسازد، باید بگوییم که به خوبی راه را یاد گرفته و توانسته بازی را به خوبی انجام دهد طوری که حتی در یک تست استرالیایی می‌خواندم که می‌گفت، همانطورکه مردم استرالیا روزی به خودروهای ژاپنی می‌خندیدند و حال جزو پرفروش‌های این کشور هستند، با این راهی که هاوال در پیش گرفته، شاید به زودی شاهد جابجایی بزرگی در لیست پرفروش‌های بازارهای دنیا باشیم.

اما در مورد بازار ایران اجازه دهید کمی برایتان روضه بخوانم! هاوال جزو بهترین گزینه‌هایی بود که هر خودروساز داخلی می‌توانست با آن کار کند و با وجود علاقه بهمن به ادامه همکاری، اما هاوال به دلیل تحریم‌ها دیگر قادر به همکاری با خودروسازان داخلی نیست و حتی ورود هاوال H9 نیز به کشور به واردات حدود 50 دستگاه محدود شد. هاوال H6 مثلاً خودرویی بود که در صورت تولید در کشور، می‌توانست کشتار بزرگی به راه بیندازد و بسیاری از رقبا را به صورت کامل از صحنه محو کند! اما چه بگویم که گویا سرنوشت ما با خودروهای روز دنیا که هیچ، حتی به چینی‌های معتبر نیز گره نخورده و باید با همین ناشناخته‌ها و تکراری‌های بی‌کیفیت تا آخر سر کنیم! تا کار به جاهای باریک‌تری کشیده نشده بگذریم!

هاوال H9 در حین انتشار این مقاله حدود 900 میلیون تومان قیمت دارد و تعداد آن در بازار بسیار کم است. شاید پرداخت چنین رقمی برای این خودرو آن هم در بازر عجیب خودرویی ایران، بسیاری را به فکر گزینه‌های ژاپنی کارکرده و حتی صرف هزینه بیشتر و خرید اروپایی‌های باسابقه‌تر بکند اما مطمئناً برای خودرویی که راه پرادو را با قیمت کمتر پیش گرفته، می‌توان پیش‌بینی کرد که به زودی و در آینده نزدیک، بسیار جدی‌تر و قوی‌تر از گذشته به هماوردهای برومند خود حمله خواهد کرد و بیشتر از آن خواهیم شنید.

52 عکس

نظرات کاربران

40 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/23
من پول داشتم به جای این ی پاجرو 2010 میگرفتم مابقیش هم میذاشتم جیبم.
1398/1/23
900 میلیون 2 تا سانتافه فوووول میگه یا 5 تا هایما s7 فولوول یا 9 تا برلیانس h330 فووول !!!!!! قیمتش دربرابر چینی بودنش غیر منطقی است ادم برلیانس یا هایما برداره خیلی بهتره، اگه شاسی بلند خوب می خوای لندکروزرز2018 غووووول! فوووووول !
1398/1/25
با سلام من کاملا موافقم. به نظرم خيلي زوده که اين برند گمنام چيني بياد و جاي اسطوره هاي آفرود دنيا رو بگيره. اول اينکه اين هاوال داره خودش رو مي کشه که مردم به چشم پرادو نگاهش کنن! دوم اينکه قيمتش خيلي بالا و غيرمنطقيه! سوم اينکه با توجه به اوضاع داغون تحريمها و بهمن خودرو، احتمالا براي سرويس و قطعات به مشکل برمي خوره و قطعات استوکش هم مثل پرادو، لندکروز، پاجرو و نيسان پيدا نميشه! چهارم اينکه برندسازي به اين آسونيا نيست. اين کمپاني هاوال بايد ساليان سال محصول توليد کنه و تو بازارهاي جهاني ارائه کنه و بازخورد مشتريان توي رضايتمندي و کيفيت قطعات رو ببينه تا شايد مثل تويوتا، نيسان، ميتسوبيشي و... اسم و رسمي براي خودش دست و پا کنه!!! مشکل ما ايرانيا اينه که يريم از کمپانياي چيني که بعضياشون هنوز ده ساله نشدن يه محصول برميداريم مياريم ايران و کلي ازش تعريف و تمجيد مي کنيم! يکي نيست بگه خب برادر من! اجازه بده اين ماشين 5سال کار کنه بعد درباره ش اينقدر غلو کن...
1398/1/26
در پاسخ به امیر علی:اولا مثل اینکه از قیمتها خبر نداری؟ سانتافه فول الان حدود 700 میلیونه و هایما 270 میلیون
دوما شما که داری این ماشین رو با هایما و برلیانس مقایسه میکنی چون چینی هستن،پس مشخصه خیلی از ماشین سر رشته نداری
مثل اینه بیای بگی ادم برای چی بره سانتافه بخره؟میره i10 میخره...در صورتی که ربطی ندارن به هم
البته در اینکه آخرش نام لندکروز رو بردی که شکی نیست اون بهتره...اما لندکروز 2013 تمیز الان بالای 1.5 میلیارد تومنه و اگه 2018 باشه و از راه های غیر قانونی وارد شده باشه،بالای 2 میلیارد قیمت میخوره
1398/7/21
خواهشا جک sc9 رو بیشتر پیج براش بزارین ملت پیشرفت برند جک رو هم ببینن خواهشا نه فقط هاوال و چری و چانگان
1398/1/23
واقعا جالبه .ی جا نوشته بودن .تو افرود کاتوپش وحشتناک صدا میده انگار داره کنده میشه
1398/1/23
واقعا هاوال فوق العادست من راجبش بررسی کردم و تحقیق کردم با این که خودم هیوندا i20 و سراتو و اسپورتیج داشتم و همیشه می گفتم کره در برابر ژاپنی ها چیزی نیست و با یک بار اوتلندر سوار شدن می خواستم اوتلندر بگیرم ولی خب شرایط کار اجازه نمیداد؛ اون سالی که هاوال اومد نمایشگاه تهران برای خرید هاوال H6 لحظه شماری می کردم طراحی داخلی فرم کلی خودرو به طرز عجیبی به دل می نشست و الان درک می کنم نگارنده چرا میگه کشتار به پا می کرد واقعا می کرد و با اختلاف قیمتی که با کره ای ها داشت برنده بی چون و چرا و گزینه ای محکم برای مردم با پشتوانه بهمن موتور که نشون داده کار سختی براش نداره که برندی رو در ایران جا بندازه نمونه هاوال h2 و بسترن حرفی از مزدا نمیزنم که خود مزدا ۳ تو دنیا همیشه حرف واسه گفتن داشته ولی واقعا تاسف می خورم که همچین خودرویی پاش به بازار باز نشد
1398/1/24
خیلی ببخشید ها که اینو میگم اما هیچ جای دنیا رقیب پرادو و لندکروز رو ماشین چینی مثل هاوال قرار نمیدن نمیدونم شما با چه منطقی هاوال رو کنار اسم پرادو ذکر می کنید. این ارابه ی چینی حتی لیاقت نداره لاستیک جای لاستیک پرادو بزاره . بعد قیمتش هم 900 میلیون گذاشتن خخخخخخ خنده داره
اژدهایی مثل پرادو رقباش فقط میتسوبیشی پاجرو و بنز جی کلاس هست نه این اسباب بازی ها
1398/1/24
۹۰۰ تومن برای ماشین چینی ؟؟
با این پول میشه یه پرادو شیش سیلندر خرید مگه خر مخت و گاز،گرفته هم چین پولی بدی شاسی افغانی بخری
1398/3/2
تو همینرو هم نمیتونی بخری . بعدشم افغانی نه چینی اگه نمیدونی بدون بد نیست. بعدش هم همه ی ماشین های چینی که در کیفت مثل هم نیستن. ولی خوب قیمتش زیاده
1398/1/24
همون بهتر که پول نداری
1398/1/27
سلام اقا سامان شما كه پول داري برو 900 مليون بده هاوال بخر و حال كن اجازه بده ما فقرا هم حداقل به اين فكر كنيم كه اگه 900 مليون داشتيم حتي با اين قيمتهاي فضايي چه خودروهايي ميتونستيم بخريم شما اينطوري حال ميكني ما هم ي جور ديگه.
1398/1/24
خدا با بدنیا اوردن ما تو ایران سرشوخی خیلی بدی رو باز کرده که حالا حالاها هم تموم نمیشه!!!!واقعا خون باید گریست بحال خودمون که حتی هاوال و چانگان چینی هم برامون شدن رویایی دور و دراز و حاضر نیستن جواب سلام ما رو علیک بگیرن:=((
1398/1/24
با سلام این چینی ها چرا اینقدر دوست دارن چراغ عقب رو بزرگ طراحی کنن
1400/7/24
ولووxc90 رو تاحالا دیدی؟؟
1398/1/24
واقعا اگر هنوزم با قیمت زیر 400 میلیون عرضه میشد،به شدت میترکوند بازارو
کسی که داخل این ماشین بشینه و دقت مونتاژ و متریال داخل اینو ببینه،واقعا توی این رنج قیمتی راضی کننده خواهد بود
ولی حیییییف و صد حیف که نه فقط هاوال،بلکه با این وضع دیگه هیچ ماشین به روزی وارد کشور نمیشه
1398/1/24
کسی که 900 میلیون تومن پول داشته باشه 200 تومن میزاره رو پولش لندکروز 2010، 2011 میخره نه اینو !
1398/1/24
یه روزایی شورلت،لندرور،جیپ و یا حتی همین چند سال پیش نیسان پاترول و میتسوبیشی پاجرو بهمن و هرور(با موتور کامینز) تولید می‌کردیم
الان حتی هاوال هم برامون آرزو شده،واقعا سخته امیدوار بودن به بهبود این شرایط
1398/1/24
چرا نباید با 900 میلیون خودرو رکستون G4 از برند با سابقه کره ای ، سانگ یانگ رو نخریم و این خودرو چینی که مشخص نیست چی در بیاد رو بخریم ؟!
1398/1/25
صد رحمت به لندکروز
هیچی نداره با این قیمت.
1398/1/25
امریکا که هیچ غلطی نتونست بکنه ، تحریم ها اثر نداشت ، رونق اقتصادی داره بیداد میکنه ، دلار جهانگیری کاهش قیمت داشت ، قیمتها که از نصف هم کمتر شده ، به همه وعده های انتخاباتی عمل شده ، مردم در رفاه کامل در حال دعا برای مسئولان هستن ، و در کل علی برکت الله ...
1398/1/25
ببخشید که شما در یک خانواده مولتی میلیاردر در کانادا یا سوئیس بدنیا نیامدید
یارو تو ژاپن چند دهه دهن سرویس شده از آسایش خودش زده تا کشورش شده ژاپن فعلی بعد ما 90 درصد زندگیمون رو تو بستر خواب یا در حال تفریح و خوشگزرونی تلف کردیم تنها کاری هم که برای مملکتمون انجام دادیم قرقر کردنه.
1398/9/17
قربون آدم چیز فهم
1398/12/13
🤨🤨
1398/1/26
تازه اصلا موتور توربو مناسب افرود سنگین نیست دیگه اینو همه می دونن اما اصلا بهش اشاره ای نکردید.
1398/1/26
مملکت باری است به هر جهت دست افراد .......!!
1398/1/30
سلام
هاوال از نظر یکی از درجه یک ترین مارک های چین که یکی ازبهترین انها h9در همه جا به فروش می ره درست که طراحی بیرونش متوسط ولی خیلی ماشین خوبی نباید به ظاهر نگاه کرد
اما یه سوال این ماشین دوربین 360 داره اگه بشه هرچه سریع تر جواب بدید ممنون می شم
1398/1/31
اولا باید اینو بگم که تلاش و پیشرفت خودرو سازی هاوال قابل تحسین که داره هدفدار کار میکنه خواهش من اینه اینو به چشم ببینید نه این که تا مقاله یه خودرو چینی رو سایت بارگذاری میشه هی ناله کنیم بگیم آخه چینی و...
ولی من هم قبول دارم که فناوری آفرودی خودروسازان ژاپنی جایی بدای حرف نمی ذاره ولی خوب اونا هم از یجایی شروع کردن و اینده پر زرق و برقی قطعا در انتظار خودروسازی هاوال هست. ان از این که دوس داشتم بگه اما در مورد ارزش خرید این ماشین در ایران با این قیمت تقریبا شکست بخوره و اینکه توربو بودن موتور برای آفرود یه نکته منفی تو شناسنامه این ماشین بجا میذاره....
1398/2/2
اخه پرادو چیه ک کپیش زدن
وقتی میشه با 900 پرادو اصلی خرید چرا بریم طرحشو بخریم
یا پرادو هیچی
با این پول میشه بهترین ماشین المانی و ژاپنی سوار شد
کسی که میره افرود ماشین صفر نمیخره(اونم ماشین چینی) میره یه ژاپنی میگیره کلی خرجش میکنه تا از دیوار راست بره بالا
با این قیمت هیچکس سمتش نمیره و محکوم به شکسته !!
1400/7/24
این از پرادو ۲۰۱۸ قوی تره
1398/2/4
بعضی از پیام ها بی سوادی توش داد میزنه ،دوست عزیز ک میگی رقیب لندکروز هاوال نیست ،تویوتا کجا هاوال کجا و... هر حرفی ک میزنی قبلش فکر کن ،دلیل داشته باش ،دو تا ماشین تست کن بعد بیا نظر بده ،باور کن یکی از دلایل عقب موندگی کشور وجود افرادی مثل شما هستش ،کارشناس خودرو بانک این همه ماشبن تست کرده اومده این طور نظر داده بعد شما ک حتی اسم تایرش رو هم نمیدونی اومدی نظر میدی،حالا اگه این محصول ایرانی بود چیکار میکردی ؟ با این طرز تفکر آیا یه محصول با کیفیت داخلی میتونه فروش خوبی داشته باشه؟
ماشین بازم آرزوست
1398/2/6
حاجی ماشین باز شما خودت اگه ذره ای اطلاعات از خودرو داشتی باید اینو می دونستی که تو هیچ جای دنیا خصوصا بازار خودروی آمریکا ، ماشین بی اعتبار بی کیفیت چینی رو همرده هیچکدوم از ماشینا حساب نمیکنن . اصلا ماشین حسابشون نمیکنن
چون اونجا با همون مقدار پول میشه ماشین بسیار باکیفیت از برندهای معتبر خرید.
البته حق هم داری. یکبار دستت به دستگیره ماشین ژاپنی نخورده با پرادو آفرود نرفتی که بفهمی قاطر چینی در برابر اژدهای ژاپنی هیچی نیست
1398/2/12
در پاسخ به محسن
برادر من، کارشناس سایت خودرو بانک نگفته که همین الان این ماشین با پرادو 2018 و 2019 رقابت می کنه. مطلب رو کامل و درست و دقیق بخون.
گفته این ماشین راهی رو میره که تهش میرسه به رقابت با همونا.
منم این نظر رو قبول دارم. یه روزی چینی ها می تونن با ژاپنی ها رقابت کنن توی کیفیت. این خط و این نشون.
1398/2/27
پاسخ به محسن :

سلطان :/ شما چیو داری با امریکا مقایسه میکنی :؟ بعد میایی نظرم میدی :/ شمایی ک سلطان افرودی و یه پات امریکاعه یه پات ایران خبر نداری ماشینای چینی تو بازار امریکا جزو رنکینگ های اولن ؟ برند بی وای دی اینطور که من توی سایتای معتبر مث جی اس ام و اینا خوندم بازار امریکا رو ترکونده بعد میگی راه نمیدن ؟ شما برو اون درگش رو توی پیست لاگونا سیکا ی کالیفرنا نگاه کن بی وای دی تانگ با فورد موستانگ اکوبوست بود بردش با فراری 458 گذاشتن بردش با دوتا موتور برقی 150 اسبی بعلاوه یه دولیتری توربو 500 اسب و با قابلیت افروده نسبا مناسب که همین توربو بودنش یکم داستانه تو کشورش هست بعد شما میگی راه نمیدن ؟ شمایی که با پرادو لندکروزات همیشه افرودی باید شاسی سانگ یانگ رکستونو جی 4 رو بشناسی اصطلاحا میگن شاسی نردبانی بهش شاسیش همون شاسیه بعد چطور میخاد راه ندع ؟ این که ما ماشینای درجه 4 5 چینو سوار میشیم چشم و گوش بسته نظر بدیم ک اره اینا به هیچ دردی نمیخورن و این داستانا اره سلطان یکم بخون در مورد این چیزا بعد بیا نظر بده :/ موفق باشی
1400/7/24
با اجازه باید بگم که این حرفی که شما میزنی غلطه چون تو خود آمریکا هم تبلیغ هاوالو میکنن الان دیگه بنزم چین می‌ سازه شما لیاقتشو نداری وایسا ببین که تا ۱۰۰ سال دیگه هم آمریکایی تو بازار ایرانی نمیاد دیگه فقط چینه که کارگر داره آمریکا هیچی نیست تازه همون جنگ ویتنام هم خسته شد رفت
1398/9/3
دوستان بازم بگم کسایی که سر درمیارن که خوبه نمیارن هم حرف خودشونو میزنن باز اول این که ما این ماشین تست کردیم هیچ عیب نقص نداری قدرت ایمنی استحکام عالی این تا اینجا بعد هم خود لندکروز 20 تامدل داره و 20 تا تیپ که از اتاق 10 بگیر از سال 1950 اتاق 20 اتاق 40و50و60و70و80و90و100و120و150و اکنون هم از سال 2008 تا الان اتاق 200 این از این و انواع موتور گیربکس که 8سیلندر هست 6هست و 4 که بعضی از همین اتاق ها همون پرادو هستن میخوام فقط بگم این هاوال ماشین عالیع خیلی غولیه مخصوصا افرود وقتی میگید لندکروز سر تره با کدوم مدل مقایسه میکنید اگه منظورتون اتاق 200 نسخه vxr فول با موتور دیزل گیربگس 8 سرعته هست که قیمت فوق بالایی داره و هیچ جوره قابل مقایسه با هاوال نیست از نظر قیمت مدل vx 2018 حدود 8برابرش قیمت داره پس معلومه که سرتره و این دیگه نه توجیه میخواد نه حرفی توشه گفتن نمیخواد همه هم میدونن اما اون ماشین شما فقط تو سایت دیدین و منطقه ازاد گذر موقت که اصلا نمیشه مقایسه کرد اما چیزی که هست اتاق 100 مقایسه کنید یا پرادو اتاق 150 که فول ترین مدل هاوال هم قیمتی برابر 2میلیار داره از این ماشین ها برتری داره و یا تو یه سطح هست دقیقا که یه سری برتری ها داره نسبت به اون ها و اون ها یه سری برتری نسبت به این اما h9 که تست شده واقعا ماشین خیلی غولیه میتونید واقعا روش حساب کنید قدرت استقامت طول عمر بالا و این اینکه هاوال تو جهانی هم رتبه خیلی بالایی داره و تمام سعی تلاشش ساخت suv هست و از بهترین برند های دنیا استفاده کرده تمام قطعات برترین برند هاست که این خودرو تو خیلی کشورهای درست حسابی که سنگین ترین افرود ها و کار هارو میکشن جواب داده روسیه امریکا استرالیا و کلی جای دیگه مثل روسیه که خیلی افرود غولی از ماشین کشیدن جواب گو هست وه گرنه نمیزاشتن وارد کشور شه اشغال بود حرف اخرم اینه کسی میدونه حرف بزنه حداقل حرکی میخواد ماشینیو بگه بهتره از این مثال میگه تویوتا لندکروز پرادو یا ماشین های تویوتا که انواع مدل تیپ داره که از این پایین تر داره برابر داره و بالاتر هم داره کسی اینا رو بگه واقها معقوله اما یه عده میگن سانتافه یا هایما یا برلیانس طرف میگه نمیدونم پول اینو میدم چهار تا سانتافه میگیرم چند تا هایما میگیم اخه هایما اصلا شاسی نداره تا بلند کوتاه باشه این ماشین مجهز با شاسی مجزاست و سایز استقامت شاسیش و نوع ساخت فولادش مثل لندکروزه قابل مقایسه با هیچ ماشین کره ای نیست سانتافه موهاوی ix اسپورتیج که صد مرتبه غول تره هر کی هم میخواد بگه ژاپنی امریکایی بگه به کسی هم بر نمیخوره هم که به عقل شعور خودش توهین نکرده هم خودشو مزحکه جمع نکرده و دوست من این ماشین از پاجرو خیلی خیلی سر تره قابل مقایسه نیست قابل مقایسه با ماشین های ژاپنی برند تویوتا و نیسان و شاسی بلندای امریکایی هس
1399/9/13
درود به همگی
من با فورد موافقم
بچه ها باید به این باور برسیم که چین تو صنعت خودروسازی داره به پای ژاپن و آلمان و آمریکا و ... میرسه
باید واقع گرا بود و
ببینیم که چکار کردن
ماهم اون رو پیش بگیریم
چه ایرادی داره
واقعاً امروز من بشخصه با این مقاله ها و نقدهایی که در مورد یکسری از برند های چینی میخونم به جرات میگم که همین آینده ی نزدیک خیلی از برندهای چینی جای ژاپنی ها و اروپایی ها رو خواهند گرفت
خیلی خوب دارن پیش میرن
ماهم بجای ایرادهای حسودانه بهتره که راه اونا رو دنبال کنیم
شاید صنعت خودروسازی ما هم تکونی بخوره
آمین،🙏
1399/8/18
قیمتش چنده؟؟؟؟
1399/11/10
یه چی دقت کردین در ماشین رو که بست پا رکابش جمع نشد همینطور باز موندخخخخخخخخخخخخ
1400/7/24
اگه یه خورده اطلاعات جمع میکردی و بعد نظر میدادی همچین میفهمیدی