موضوعات داغ

نقد و بررسی لندمارک V7؛ ناشناخته چینی

11 خرداد 1398
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

خودروهای چینی که امروزه در نمایشگاه‌های معتبر جهانی حرفی برای گفتن دارند و برای رقبای کره‌ای و ژاپنی و بعضاً اروپایی خط و نشان می‌کشند، تا همین چند سال گذشته با تولید محصولات نامرغوب و کپی شده، بسیار مورد انتقاد مصرف‌کنندگان و کارشناسان قرار می‌گرفتند. متاسفانه در ایران نیز شرکت‌های تولیدکننده خودرو نیز در همان سال‌ها به سراغ برندهای ناشناخته و تازه‌کار چینی رفته تا محصولی ارزان قیمت را به سبد محصولات خود اضافه کنند. اما عرضه این محصولات با قیمت‌های نسبتاً گران به بازار کشور، از نقاط تاریک این همکاری‌ها به‌شمار می‌رفت.

بگذریم، با این حال گروه بهمن در سال 1393 با عقد قرارداد همکاری مشترک با شرکت تازه تاسیس ژانگ‌چینگ، اقدام به عرضه خودرو لندمارک V7 کرد. در واقع باید گفت این خودرو که بر مبنای پلت‌فرم پیکاپ کاپرا، که آن هم بر مبنای پلتفرم پاجرو نسل اول بوده، توسعه یافته است، به دلیل ضعف‌هایی، با استقبال خوبی همراه نشد و در حقیقت به خودرویی شکست خورده در بازار تبدیل شد. از همین رو تولید آن در بهمن‌موتور تنها تا سال 1395 ادامه داشت و دیگر شاهد عرضه آن به بازار نبودیم. در این مقاله از خودروبانک قصد داریم به سراغ یکی از لندمارک‌های موجود در بازار برویم و ببینیم که این شاسی‌بلند چینی در عمل چگونه خواهد بود.

نگاهی به طراحی ظاهری نه‌چندان متعارف

طراحی نمای خارجی و ظاهر یک خودرو، یکی از اصلی‌ترین المان‌ها در موفقیت یک محصول است که لندکارک V7 در این بخش نسبتاً ضعیف عمل کرده است. البته نباید به طراحی این خودرو که مربوط به حدود 5 سال پیش است نیز اشاره کنیم و نباید آن را با خودروهای امروز مقایسه کنیم. در نهایت در بازار امروز باید گفت که کمتر کسی این خودرو را در نگاه اول زیبا خطاب می‌کند. لندمارک در سال 2012 میلادی به‌صورت رسمی به بازار چین معرفی شد، اما ظاهر آن چیز دیگری را به بیننده می‌گوید. زیرا طراحی بسیار قدیمی آن نشان‌گر آن است که این خودرو مربوط به اوایل دهه 90 میلادی است. همچنین ناهماهنگی میان بخش‌های مختلف خودرو از دیگر مواردی است که سبب می‌شود لندمارک از نظر ظاهری مورد استقبال خریداران قرار نگیرد.

اصولاً در طراحی خودرو نمای جلو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا به عنوان پیشانی، نمایانگر قدرت و صلابت یک خودرو است. اما در لندمارک V7 شاهد ظاهری ملایم و بی‌روح هستیم که با استفاده از جلوپنجره باریک و چراغ‌های قدیمی و ساده، نتوانسته ظاهری با ابهت را به نمایش در آورد. اما نمای جانبی این خودرو بیش از هر بخش دیگری دارای هماهنگی بوده و دارای طرحی قابل قبول‌تر است. وجود خطوط حجم‌دهنده روی دربها و گلگیرها باعث شده تا در کنار طول4717 میلی‌متری ظاهری گیرا ایجاد شود. اما ابعاد کوچک رینگ و لاستیک‌های فابریک این خودرو به‌گونه‌ای است که هماهنگی نمای جانبی را زیر سوال می‌برد. اما مالک خوش ذوق خودروی موردنظر ما در این مقاله با تعویض لاستیک‌های فابریک با نمونه بزرگ‌تر و گل‌درشت آفرودی، ظاهری زیباتر را برای V7 خود ایجاد کرده است.

نمای عقب این خودرو نیز وضعیتی بهتر از سایر بخش‌ها نداشته و از یک طرح بی‌هویت تبعیت کرده است. چراغ‌های کوچکی که در مقایسه با ابعاد کلی خودرو هماهنگی نداشته، تاحدودی از طرح چراغ‌های عقب تویوتا پرادو کپی‌برداری شده است. یکی دیگر از مواردی که در ظاهر این خودرو بارز است، ارتفاع زیاد خودرو به نسبت عرض آن است که همین موضوع باعث شده فرم کلی خودرو کمی نامتعارف به‌نظر برسد.

کابین بزرگ و جادار اما بی‌کیفیت

لندمارک V7 یک شاسی‌بلند چینی است که دارای ابعاد بزرگ بدنه است، همین موضوع موجب شده تا فضای بزرگی در کابین وجود داشته باشد. در واقع باید گفت که یکی از مزیت‌های این خودرو، جادار بودن کابین برای سرنشینان آن است. اما با این حال با وجود اینکه در بخش صندوق شاهد وجود فضای زیادی هستیم، صندلی برای اضافه شدن دو سرنشین دیگر تعبیه نشده و طراحان آن به همان 5 سرنشین بسنده کرده‌اند که این موضوع از نکات منفی به‌شمار می‌رود. البته باید به این موضوع اشاره کرد که این خودرو در برخی از بازارها با 3 ردیف صندلی عرضه می‌شود، اما بهمن‌موتور نمونه 5 نفره آن را برای بازار ایران انتخاب کرده که به طبق ادعای کمپانی سازنده دارای 2000 لیتر فضای بار است.

پس از حدوداً یکسال از عرضه لندمارک V7 توسط بهمن‌موتور، شاهد عرضه نسخه فیس‌لیفت شده آن بودیم که تغییرات بسیار اندکی را به خود دیده بود. از مهم‌ترین تغییرات این خودرو تعویض داشبورد و تریم داخلی بوده که شباهت بسیار زیادی با نسخه بروز شده پیکاپ کاپرا دارد. در واقع باید گفت که این تغییر روندی مثبت را در طراحی داخلی این خودرو به وجود آورده که باعث شده فضای کابین کمی رضایت‌بخش شود. اما درخصوص کیفیت متریال مصرفی باید گفت که هیچگونه تفاوتی بین این دو وجود ندارد.

از امکانات رفاهی و آپشن‌های موجود در لندمارک V7 می‌توان به مواردی از قبیل دو عدد کیسه هوا برای سرنشین‌های جلو، کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده، سانروف، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی با قابلیت تنظیم دستی، سیستم صوتی با ورودی USB، سنسور هشداردهنده موانع عقب‌، سیستم ضد سرقت، مه‌شکن جلو و عقب و آینه‌های جانبی برقی به همراه راهنما‌ اشاره کرد. در واقع می‌توان گفت که این شاسی‌بلند چینی تنها امکانات رفاهی ابتدایی و پایه را دارا بوده که این موضوع در شرایط کنونی یک نمره منفی به‌شمار می‌رود. زیرا وجود آپشن‌های متعدد برگ برنده خودروهای چینی است که این روزها باعث شده بسیاری از خریداران اقدام به خرید این دسته از خودروها کنند.

مشخصات فنی و قابلیت‌ها

شرکت ژانگ‌چینگ در بخش فنی نیز به تبعیت از سایر خودروسازان چینی، به سراغ پیشرانه‌هایی رفته که توسط کمپانی میتسوبیشی طراحی شده‌اند. بر همین اساس در لندمارک V7 نیز شاهد بکارگیری از یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجم دقیق 2378 سی‌سی هستیم که توانایی تولید نیرویی معادل 128 اسب‌ بخار در 3000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 200 نیوتون متر در 2500 دور در دقیقه را دارد. در این خودرو نیروی تولید شده موتور توسط جعبه‌دنده 5 سرعته دستی به هر چهار چرخ منتقل خواهد شد. یکی از ویژگی‌های قابل توجه در این خودرو، وجود سیستم دو‌ دیفرانسیل الکترونیکی آن است که به شما کمک می‌کند تا با توجه به شرایط جاده، نوع حالت رانندگی خود را از طریق یک کلید کوچک، بین حالت‌های دو ‌دیفرانسیل سنگین L4، دو ‌دیفرانسیل سبک H4 و تک‌ دیفرانسیل سبک (‌محور عقب فعال یا H2) یکی را انتخاب کنید‌.

لازم به ذکر است که وزن خالص این خودرو حدود 1855 کیلوگرم بوده که در مقایسه با قدرت و توان خروجی موتور کمی سنگین نظر می‌رسد. با این حال باید گفت که پیشرانه مورد استفاده در این خودرو مناسب استفاده‌های خارج جاده‌ای و به اصطلاح آفرودی بوده، زیرا گشتاور تولید آن نسبت به توان خروجی قابل توجه است. اما با این وجود باید دید که لندمارک در عمل چگونه خواهد بود!

تجربه رانندگی با ناشناخته چینی

با روشن کردن پیشرانه و شروع حرکت، صدای زیادی از موتور به درون کابین نفوذ می‌کند که این موضوع در دور موتورهای بالا تشدید می‌شود. از آن‌جایی که موتور این خودرو توان خروجی قابل توجهی ندارد و وزن حدودی 1.9 تنی آن باعث می‌شود تا شتاب اولیه بسیار کندی را در آن تجربه کنید و نباید از آن شتاب فوق‌العاده‌ای را انتظار داشته باشید.

تعویض دنده‌ها در این خودرو به خوبی صورت می‌گیرد. گفتنی است لندمارک V7 از نظر فنی با پیکاپ کاپرا مشترک است، اما باید به این موضوع اشاره کرد که ضرایب دنده در این خودرو نسبت به کاپرا تغییر کرده است. زیرا ماهیت اصلی کاپرا حمل بار بوده و نیاز به گشتاور بالا در دورهای پایین دارد. اما در لندمارک شاهد کاهش ضرایب دنده‌های یک تا سه هستیم که به منظور دستیابی به دورهای بالاتر صورت گرفته است.

سیستم تعلیق این شاسی‌بلند در جلو از نوع جناغی با میله پیچشی است که در طراحی یک شاسی‌بلند برای کاربری‌های آفرودی کمک بسزایی می‌کند و همچنین در عقب مشابه کاپرا شاهد بکارگیری سیستم تعلیق فنر تخت هستیم. از همین رو نباید از لندمارک V7 توقع سواری نرم و بدون تنشی را داشته باشید. همچنین در خودروی مذکور به دلیل استفاده کردن از لاستیک‌های گل درشت، هنگام تردد روی آسفالت، صدای زیادی تولید شده که به دلیل عایق‌بندی ضعیف این صدا به درون کابین نفوذ می‌کند.

گفتنی است مصرف سوخت لندمارک اما نستبا قابل قبول است و برای کاربری‌های روزانه در شهر اعدادی بین 12 الی 14 لیتر در صد کیلومتر چندان هم نامناسب نیست. اما باید به این موضوع اشاره کرد که لندمارک V7 نیز مانند سایر شاسی‌بلندهای دو دیفرانسیل توانایی رانندگی خارج از جاده و آفرودی را دارد. همچنین تصاویری از تست ایمنی این خودرو در اینترنت موجود است که در روسیه انجام شده است.

این در حالی است که بسیاری از علاقه‌مندان به رشته آفرود، این روزها به سمت خودروهای چینی روی آورده و قصد دارند با صرف هزینه‌ای به مراتب کمتر از خودروهای ژاپنی، به سفرهای طبیعت‌گردی بروند. در مورد لندمارک باید گفت وجود دو دیفرانسیل و زوایای ورود و خروج، این خودرو نسبتاً قابلیت‌های مناسبی در نگاه اولیه دارد اما شاید نباید از آن انتظار آفرود سنگین و دوام در طولانی مدت همچون خودروهای معروف این رشته را داشته باشیم.

نتیجه‌گیری پایانی

در پایان باید گفت که لندمارک V7 خودرویی است که اکنون با توجه به تحولات صورت گرفته در بازار، قیمتی حدود 150 تا 200 میلیون تومان را در بازار به خود اختصاص داده که باتوجه به امکانات رفاهی موجود و مشخصات فنی، قیمت قابل توجهی دارد. اما با این حال باید گفت که اگر قصد خرید خودرویی دو دیفرانسیل را داشته باشید می‌توانید به سراغ یکی از نمونه‌های کم‌کارکرد و سالم آن بروید. گفتنی است که قطعات یدکی این خودرو با کیفیت های مختلف و به میزان کافی در بازار موجود است.

شاید باید اذعان کرد که لندمارک یکی از ارزان‌ترین دو دیفرانسیل‌های بازار ایران است که رگه‌های آفرود در آن نیز دیده شده اما بازار دست دوم ضعیف، توقف تولید و همچنین طراحی نه چندان بروز، شاید بسیاری از خریداران را برای خرید این خودرو منصرف کند.

در پایان از مدیر کلوپ لندمارک سواران ایران جهت هماهنگی و در اختیار قرار دادن خودرو به منظور تست و بررسی، کمال تشکر و قدردانی را داریم.

44 عکس

نظرات کاربران

21 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/3/11
اقا بالاخره قطعات یدکی داره یا نداره؟؟؟ واقعا الان این بررسی بود ؟ یه بچه پنج ساله بهتر مینوشت ...
1403/1/18
بله داره
1398/3/11
ناقص الخلقه بد ترکیب مناسب ترین اسم برای این مزخرف هست
1398/3/11
گفتنی است که قطعات یدکی این خودرو با کیفیت های مختلف و به میزان کافی در بازار موجود است.
شاید باید اذعان کرد که لندمارک یکی از ارزان‌ترین دو دیفرانسیل‌های بازار ایران است که رگه‌های آفرود در آن نیز دیده شده اما بازار دست دوم ضعیف، توقف تولید و کمبود قطعات و همچنین طراحی نه چندان بروز، شاید بسیاری از خریداران را برای خرید این خودرو منصرف کند.

به فاصله دو خط در مورد قطعات یدکی حرف متناقض زدین!
1398/3/12
برداشت من از متن این هست که قطعات فنی بعضا با کاپرا مشترک و در دسترس هست اما قطعات ظاهری و سایر قطعات نایاب هست!
1398/3/11
این همه زحمت میکشین اونوقت یه عکس از فضای بارش که انقدر مهمه نمیندازین!
1398/3/12
خودرو های دست دوم بیشتری را تست کنید!
بسترن بی50اف هم تست کنید.
1398/3/12
من برلیانس داشتم قطعه هاش نبود فروختم از شرش خلاص شدم . این چینی ها اگه قطعاتش هم باشه یه قیمتی بهت میگن که انگار سانتافه رو بردی تعمیر
1398/3/12
سلام
من الان یک ساله که یه لندمارک مدل ۹۳ دارم و از ۴۰ هزار کیلومتر که خریدم بیش از ۴۰ هزار کیلومتر باهاش رانندگی کردم
نمیخوام بگم ماشین خارق العاده ای هستش ولی وقتی با هم قیمتای خودش مقایسه می کنم میبینم واقعا ماشین خوبی خریدم همون پارسال هم که میخواستم بخرم، هم موسو دیدم برای خرید و هم رونیز ولی تو این رنج قیمت باید یه ماشین ۱۴ ۱۵ ساله با حدود ۲۰۰ هزار کارکرد می خریدم.
تو این مدت هم به غیر از تعویض روغن و سرویس های معمولی خدا رو شکر هیچ هزینه دیگه ای نداشته
در مورد یه سری نقطه ضعفایی هم که نوشته شده، خب رقباش هم همین مشکلات رو دارن پس ایرادی به لندمارک وارد نیست. مثل صدای موتور که مطمئنا از رونیز کمتره
از نظر آفرود هم تا حالا چند جایی که من رفتم رو خیلی خوب جواب داده و فیلمایی که تو اینترنت میبینم نشون میده ماشین قویی هست
در کل من باهاش حال می کنم😁
1398/3/12
ساعت 2بعد ازظهر تیغ آفتاب پیاده راه بری کلاسش بالاتر از اینکه سوار این اشغال بدترکیب بشی !!!
کسی روش میشه با این بره مهمونی !! اصلا بره جایی !
1398/3/29
سلام وقت بخیر
گیربکس کمک این ماشین مارک بورگ وارنر آمریکا هست که با وجود عکس از اون، نویسنده متاسفانه این نکته مثبت و فراموش کرده بذاره در سایت
موفق باشید
1398/10/18
من خودم از وقتي صفر بوده دارمش أصلاً خوب نيسسسسست نخريد
1398/11/5
من از صفر از سال 95دارم به غیراز اب وروغن بنزین مداوم کار میکنم هیچ خرجی نداره خیلی راضی هستم
1398/11/14
بسیار ماشین خوب و پرقدرت و بی هزینه ای است .من صفر ۹۵برگرفتم . واقعا بهترین وسیله برای مسافرت هست خصوصا برای نفرات عقب که خیلی فضای بزرگی داره و مسافرین راحت هستند .همچنین من با قد ۱۸۸ سه نفره راحت پشت ماشین خوابیدیم چون صندلی های عقب جمع میشه و راحت میشه خوابید توی صندوق .نمیخوام خیلی تعریف کنم اما ارزشش خیلی بیشتر از پولیه که درحال حاضر دارید میدید و خیلی سرتر از ام وی ام و ایکس ۶۰ و .. هست . خواهشا کسایی که ماشینی رو دارند درباره اش نظر بدن تا دیگران هم بتونن استفاده ببرن .
1399/4/2
من 5 سال هست این ماشینو دارم 85 هزار تا كار كرده ماشین كم خرجیه و قدرت خوبی تو آفرود و كشش داره نقاط ضعفش مربوط به تزیینی های ماشین هست كه قابل رفعه ولی با قیمت كمش جاهایی میره كه باید با ماشین میلیاردی آفرود بری قیافش هم به نظرم خیلی مردونه و استخون داره
1399/12/24
آفرین،درست میگی،دمت گرم
1400/6/20
من هشت ساله لندمارک دارم.حدود سیصد و بیست هزار کیلومتر راه رفتم.خیلی ماشین خوبیه.کسی خواست بدونه لندمارک چیه ، بیاد پیش من.
1401/5/20
سلام کجایی شما که مشورت بگیرم ازتون؟؟
آیا کسی تعمیرکار حرفه ای برای لندمارک سراغ داره؟؟
1400/6/29
سلام دوستان علت لرزش اتاق لندمارک درجا و دورموتور بالا چیه
1400/10/19
اگه مشكل تنظیم متور نداشته باشه میتونه از دسته موتور و یا میل گاردان باشه و یا اگه در حركت هست میتونه مال پلوس هم باشه
1402/7/29
من این ماشینو ندارم اما ماشین های ایرانی زیادی داشتم. مقاله خودرو بانک تماما یک طرفه و منغی هست چون ما تا الان خودمون همین آشغال چینی رو نتونستیم تولید کنیم خودمون پژو فرانسه مال سی سال پیش رو داریم مونتاژ میکنیم تازه اونم قطعاتش دیگه الان همه چینیه و کمترین امکانات رو هم نداره 405 هنوز شیشه های عقبش دستیه😂اونوقت میگیم آپشن. آخه رونیز که برند ژاپنیه فقط از پاترول یکم ظاهرش بروزتره و غیر از شیشه برقی و انژکتور چیز دیگه ای نداره پس بگیم بده؟ اونم در حد و اندازه خودش کارایی داره و لندمارک هم در حد خودش، اینم بگم که تو بدترین شرایط جاده های مرزی بلوچستان با اون هوای گرم و جاده های افتضاح همین خودروهای چینی امثال فوتون و کاپرا و لندمارک دارن کار میکنن