موضوعات داغ

مقایسه و بررسی هیوندای آزرا 2008 و نیسان ماکسیما؛ رقابت شش سیلندرهای دوست‌داشتنی

13 خرداد 1398
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

صنعت خودرو کشور برخلاف روزهای فعلی، در گذشته‌ای نه‌چندان دور روزهای پررونق و پویایی داشت. تولید و مونتاژ برخی از محصولات نیسان توسط پارس‌خودرو را می‌توان بزرگ‌ترین اتفاق در دو دهه اخیر دانست. زیرا محصولات نیسان همواره در رده خودروهای پیشرفته و با دوام جای می‌گیرند که تولید و مونتاژ آن‌ها در ایران، نشان از پیشرفت و توسعه صنعت خودرو در آن زمان دارد. ماکسیما یکی از محبوب‌ترین تولیدات این شرکت‌ است که طی سالیان متمادی در دو تیپ دنده‌ای و اتوماتیک به بازار ایران عرضه شد. در واقع این خودرو یکه‌تاز سدان‌های سایر بزرگ خانوادگی‌ بود که با رونق در واردات، کم‌کم گوی رقابت را به رقبای کره‌ای و ژاپنی نظیر، هیوندای آزرا، کیا کادنزا و تویوتا کمری واگذار کرد. اما با این حال هنوز هم این سدان ژاپنی از اهمیت بالایی در بازار خودروهای کارکرده برخوردار است.

خصوصا با افزایش شدید قیمت‌ها و جهش ناگهانی قیمت خودروهای چینی، بسیاری از مصرف‌کنندگان هنوز هم ترجیح می‌دهند که با پرداخت مبلغی حدود 250 تا 300 میلیون تومان، خودروی کره‌ای یا ژاپنی کارکرده را خریداری کنند. از همین رو در این مقاله از خودروبانک قصد داریم به سراغ دو تا از محبوب‌ترین سدان‌های خانوادگی بازار یعنی هیوندای آزرا 2008 و نیسان ماکسیما دنده اتوماتیک برویم که با پیشرانه شش سیلندر و امکانات رفاهی مناسب، توانسته‌اند نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان را به خود جلب کنند.

نیسان ماکسیما، ژاپنی لوکس و دوست‌داشتنی

اوایل دهه 80 شمسی زمزمه ورود خودرویی سدان و لوکس آن هم با برند ژاپنی نیسان، سروصدای زیادی در بازار خودرو به‌پا کرد. در آن زمان که تنوع محصول در بازار چندان معنایی نداشت، ماکسیما می‌توانست تحولی در رده خودروهای لوکس ایجاد کند. سرانجام در سال 1381 شاهد عرضه نخستین سری از تولید نیسان ماکسیما به بازار بودیم که در آن زمان قیمتی حدود 40 میلیون تومان داشت. در واقع این رقم برای خودرو بسیار قابل توجه بود. نیسان ماکسیما در آن زمان خودرویی مدرن و به‌روز به حساب می‌آمد که همزمان توسط کمپانی نیسان نیز به فروش می‌رسید که همین موضوع باعث شده بود علاقه‌مندان به این خودرو رویای داشتنش را در سر بپرورانند. دوران حکومت ماکسیما در بازار ایران، رفته رفته با آمدن رقبای کره‌ای و ژاپنی به سر رسید. تا سرانجام پس از آمار فروش خودرو بسیار خوبی که ماکسیما داشت، در سال 1391 این سدان محبوب و دوست‌داشتنی از خط تولید پارس‌خودرو خارج شود و دیگر خودرویی لایق جایگزین آن نشود.

آزرا، سکوی پرتاب هیوندای برای لوکس‌ساز شدن

اوایل سال 2006 با رونق گرفتن واردات خودرو و ایجاد شرکت‌ها و نمایندگی‌های مجاز عرضه‌کننده برندهای خارجی در ایران، شاهد ورود حجم قابل توجهی از انواع خودروهای کره‌ای شامل برند کیا و هیوندای بودیم که به دلیل طراحی مدرن و بروز و همچنین امکانات رفاهی فراوانی که داشتند، توانستند به سرعت جایگاهی مناسب را برای خود در بازار ایران بدست آورند. آزرا در واقع محصولی از هیوندای است که می‌توان آن را به پلی برای لوکس‌تر شدن محصولات این برند تشبیه کرد. زیرا پس از آن شاهد تولید محصولاتی مدرن و پیشرفته‌تر از هیوندای بودیم. محبوبیت آزرا در بازار ایران سبب شد تا نسخه‌های فیس‌لیفت و نسل‌های بعدی آن نیز در سال‌های بعد راهی بازار کشورمان شود. اما با ممنوعیت واردات خودروهای 2500 سی‌سی به بالا، دیگر شاهد ورود نسل‌های جدید آن به کشور نبودیم، تا این‌که سال گذشته کرمان‌موتور نسل جدید این سدان را با پیشرانه 2400 سی‌سی به‌صورت محدود به کشور وارد کرد.

نگاهی به طراحی ظاهری هر دو محصول

نیسان ماکسیما خودرویی است که از یک طرح نسبتاً کلاسیک با المان‌های مدرن بهره گرفته است. از همین‌رو پس از گذشت یک دهه از عرضه، بازهم در میان خریداران خودرویی محبوب و پرتقاضا به‌شمار می‌رود. نمای جلو این خودرو به دلیل استفاده از چراغ‌های کشیده و کریستالی، چهره‌ای خشن و با ابهت را ایجاد کرده است. همچنین جلوپنجره کرومی که در دماغه خودنمایی می‌کند، نمادی از لوکس‌ بودن این خودرو است. کاپوت کشیده و بلند که با خطوط ملایمی به سمت اتاق کشیده شده است، علاوه‌بر جای دادن پیشرانه شش سیلندر درون خود، ظاهری بزرگ و با ابهت را ایجاد کرده است. در نمای جانبی نیز شاهد طرحی ساده و به دور از خطوط در هم تنیده روی بدنه هستیم که سبب شده نمای جانبی ماکسیما بسیار کلاسیک و دل‌نشین به نظر برسد. لازم به ذکر است رینگ‌های استاندارد 16 اینچی آلومینومی که از 5 پره تشکیل شده است، کمی از جذابیت ظاهری کاسته است.

نمای عقب ماکسیما نیز از همان شیوه پیروی کرده و در نهایت سادگی شکل گرفته است. اما چراغ‌های بزرگ با طرح کریستالی تاحدودی این سادگی را کاهش داده است. همچنین وجود باله عقب روی صندوق باعث شده تا روحیه‌ اسپرت‌تری به این سدان خانوادگی تزریق شود.

اما باید به این نکته اشاره کرد که ماکسیمای موردنظر در این مقاله توسط مالک دستخوش تغییرات زیادی در طراحی بدنه شده است. در واقع کیت بدنه دست‌ساز این خودرو و رینگ‌های اسپرت، ظاهری متفاوت را برای آن رقم زده است.

اما در آنسوی میدان نیز یا خودرویی طرف هستیم که از یک طرح کلاسیک و محافظه‌کارانه سود جسته است. آزرا خودرویی است که حدوداً 3 دهه از تولید نخستین نسل از آن می‌گذرد و می‌توان به جرات گفت که یکی از محبوب‌ترین تولیدات هیوندای به‌شمار می‌رود. در واقع نسل چهارم از این خودرو که از سال‌های 2007 تا 2011 روی خط تولید بود، در بازار ایران نیز با استقبال قابل توجهی همراه شد. طراحی ظاهری این خودرو به دور از هرگونه مبالغه بوده و در نهایت سادگی شکل گرفته است. در نمای جلو با خطوط ملایمی مواجه هستیم که از ستون‌های A تا جلوپنجره امتداد یافته‌اند. همچنین چراغ‌های کشیده و زاویه‌دار این خودرو سبب شده تا شخصیتی باوقار برای آن شکل بگیرد. در نمای جانبی بیشترین موردی که توجه را به خود جلب می‌کند، گلگیرهای حجیم و پف کرده‌ای است که به ابهت ظاهری آن افزوده است. زه کرومی و دستگیره‌های دارای نوار کرومی میز بار دیگر روحیه‌ای لوکس بودن این سدان کره‌ای را به بیننده گوشزد می‌کنند. اما در نمای عقب به رسم حفظ اصالت شاهد چراغ‌های به هم چسبیده‌ای هستیم که شخصیتی کاملا مستقل را برای آزرا ایجاد کرده است. سپر حجیم و عظلانی که در طرفین آن دو خروجی اگزوز نقش بسته است، از دیگر ویژگی‌های بارز این خودرو بوده که ظاهری جذاب در عین سادگی را به وجود آورده است.

مقایسه فضای کابین و امکانات رفاهی

وقتی صحبت از سدان‌های سایز بزرگ می‌شود، ناخودآگاه فضای کابین بزرگ و جاداری در ذهن تداعی می‌شود که با ورود به کابین هر دو خودرو متوجه می‌شویم که دقیقاً همین‌طور هست. ماکسیما دارای کابینی بزرگ و جادار است که با بهره‌گیری از صندلی‌های بسیار راحت، حس آرامش را به سرنشینان القا می‌کند. کیفیت متریال مصرفی در این خودرو به گونه‌ای است که پس از گذشت حدوداً 10 سال، همچنان قابل توجه است. همچنین با وجود اینکه جنس تودوزی این خودرو از پارچه جیر بوده، اما همچنان دوام و کارایی خود را حفظ کرده و دچار خوردگی و پوسیدگی نشده است که این موضوع نشان از کیفیت بالا و استهلاک کم قطعات مصرفی این خودرو دارد. همچنین از دیگر ویژگی‌های کابین ماکسیما، وجود فضاهای متعدد در بخش‌های مختلف کابین به منظور قرار دادن اشیاء است که این موضوع برای سرنشینان از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما درون کابین آزرا به رغم جادار بودن و راحتی صندلی‌ها، شاهد افت کیفیت متریال مصرفی از جمله چرم صندلی‌ها و تودوزی و ادوات کنترلی پرمصرف هستیم که این موضوع در مقایسه با ماکسیما بسیار قابل توجه است. طرح کلی داشبورد در آزرا به‌گونه‌ای است که به دلیل استفاده کردن از تریم چوبی حس لوکس بودن به سرنشینان القا می‌شود. همچنین کنسول ساده این خودرو در نگاه اول ممکن است کمی شما را دلسرد کند، زیرا این طرح مربوط به یک دهه گذشته است و اکنون چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. اما از طرفی کاربری راحت و آسان حتی هنگام رانندگی از ویژگی‌های بارز آن به‌شمار می‌رود.

اما باید به این موضوع اشاره کرد که در بخش امکانات رفاهی ماکسیما در مقابل آزرا حرفی برای گفتن نخواهد داشت. در واقع اگر بخواهیم به لیست امکانات رفاهی نیسان ماکسیما اشاره کنیم، باید به مواردی از قبیل 2 عدد ایربگ راننده و سرنشین، ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به سیستم‌های کمکی ABS ، EBD ، BAS ، رینگهای اسپرت 16 اینچی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی آیینه‌های جانبی، شیشه‌ بالابرهای برقی، سیستم صوتی مجهز به CD چنجر، صندلی‌های برقی جلو و صندلی‌های تاشو عقب، مه‌شکن و ... اشاره کرد.

اما با نگاهی به لیست امکانات رفاهی و آپشن‌های آزرا متوجه می‌شویم که این خودرو از طیف وسیع‌تری از امکانات بهره می‌گیرد. به عنوان مثال گرمکن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با حافظه 3 حالته، تودوزی چرمی، آینه‌ الکتروکرومیک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک جداگانه، سانروف دو‌حالته، کیسه‌های هوای راننده، سرنشین و جانبی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی به همراه حافظه، پرده برقی عقب، تنظیم برقی فرمان در عمق و ارتفاع، سیستم کروز کنترل، سیستم صوتی حرفه‌ای اینفینیتی به همراه 11 بلندگو و ساب‌ووفر از جمله آپشن‌های موجود در آزرا است.

نگاهی به مشخصات فنی

مشخصات فنی پیشرانه یکی از المان‌های تاثیرگذار در انتخاب یک خودرو است، اما از آنجایی که هر دو خودروی موردنظر دارای پیشرانه‌ای شش سیلندر بوده و مشخصاتی نسبتاً شبیه به یکدیگر دارند، باید در عمل دید که پرفورمنس و عملکرد کدام یک بهتر خواهد بود و در نهایت کدام خودرو می‌تواند گزینه‌ای معقول‌تر در بازار خودروهای کارکرده به‌شمار رود.

در ابتدا به سراغ نیسان ماکسیما خواهیم رفت که از یک پیشرانه شش سیلندر خورجینی تنفس طبیعی با حجم دقیق 2998 سی‌سی بهره می‌برد. این موتور توانایی تولید حداکثر توان 227 اسب‌بخار در 6400 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 288 نیوتون متر در 3800 دور در دقیقه را دارد که نمونه‌های اتوماتیک این نیرو به کمک جعبه‌دنده 4 سرعته و در نمونه‌های دنده دستی توسط جعبه‌دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. وزن این خودرو حدود 1400 کیلوگرم است که با توجه به پیشرانه قدرتمندی که دارد تنها در مدت 8.4 ثانیه می‌تواند از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. که این عدد در نمونه‌های دنده دستی تا 7.2 ثانیه نیز کاهش می‌یابد.

اما آزرا درون سینه خود پیشرانه 3.3 لیتری شش سیلندر V شکل را جای داده که توانایی تولید نیرویی معادل 235 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 304 نیوتون متری در 4000 دور در دقیقه را دارد. تا اینجای کار که برنده رقابت میان این دو خودرو را باید هیوندای آزرا دانست، اما از آن‌جایی که این خودرو حدوداً 200 کیلوگرم از ماکسیما سنگین‌تر است، در عمل شتابی حدود 8.5 ثانیه را به شما ارائه خواهد کرد، این در حالی است که شتاب صفر تا 100 اعلام شده برای این خودرو از سوی کمپانی حدود 7.8 ثانیه است. با این حال باید گفت که نیروی تولید شده موتور در این خودرو به کمک جعبه‌دنده 5 سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که این مورد نیز برگ برنده دیگری برای آزرا به شمار می‌رود.

تجربه رانندگی

هنگامی که پشت فرمان نیسان ماکسیما می‌نشینید، در همان لحظات ابتدایی متوجه حس اصالت آن خواهید شد که این موضوع می‌تواند بسیار خوشایند باشد. صندلی‌های ارگونومیک و میدان دید بسیار خوب از دیگر مواردی است که احساس اطمینان خاطر را در شما دوچندان می‌کند. با روشن کردن پیشرانه و شروع حرکت نیز به خوبی شتاب پیشرانه قدرتمند را حس خواهید کرد و به اصطلاح درون صندلی‌هایتان فرو خواهید رفت.

عملکرد جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک این خودرو بسیار خوب بوده و با کمترین میزان کوبش و تاخیر اقدام به تعویض دنده‌ها می‌کند. اما اگر تعداد دنده‌ها بیشتر می‌بود به مراتب سواری آرام‌تر و اقتصادی‌تری را در این خودرو شاهد بودیم. سیستم تعلیق این خودرو به گونه‌ای است که کمترین میزان تنش وارده ناشی از ناهمواری‌های مسیر را درون کابین احساس خواهید کرد. در واقع می‌توان گفت که سواری نرم این خودرو یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های آن در این رده به‌شمار می‌رود.

اما کمبود امکانات رفاهی و آپشن در این خودرو یکی از مشکلات بزرگی است که باعث شده این روزها بسیاری از خریداران ترجیح دهند خودروهای کره‌ای را به عنوان جایگزینی برای آن انتخاب کنند. بگذریم، به هر حال این خودرو در زمان خود به اندازه کافی دارای امکانات رفاهی بوده و به عنوان خودرویی لوکس به بازار عرضه شده است. فرمان ماکسیما در سرعت‌های پایین بسیار نرم عمل کرده که این موضوع در برابر جثه بزرگ آن یک ویژگی قابل توجه است، اما متاسفانه سیستم فرمان این خودرو به سرعت واکنش نشان نداده و در سرعت‌های بالا نیز سبک احساس می‌شود.

هنگامی که از پشت فرمان ماکسیما پیاده شده و به داخل کابین هیوندای آزرا می‌روید، ناخودآگاه متوجه کیفیت نسبتا پایین‌تر متریال مصرفی درون کابین آن خواهید شد. این در حالی است که طراحی کابین به‌روزتر بوده و دارای پوشش چرمی برای تودوزی است. با روشن کردن پیشرانه و شروع حرکت، شتاب قابل توجهی را احساس خواهید کرد و به اصطلاح به درون صندلی فرو خواهید رفت، این موضوع تا پر شدن دنده 2 نیز ادامه خواهد داشت که این موضوع از نقاط قوت پیشرانه به شمار می‌رود. اما با شتاب‌گیری و بالا رفتن عقربه سرعت‌سنج، این موضوع به تدریح کاهش یافته و در دنده‌های 3 تا 5 با کاهش قدرت مواجه می‌شویم. اما این موضوع بدان معنا نیست که آزرا در سرعت‌های بالا با افت قدرت همراه می‌شود، بلکه این کاهش قدرت نسبت به شتاب اولیه بالایی است که سطح توقع را در راننده و سرنشینان بالا برده است. در آزرا نیز مانند ماکسیما شاهد سبک شدن فرمان در سرعت‌های بالا هستیم که این موضوع از نکات منفی در سواری با آن به‌شمار می‌رود. همچنین به دلیل نوع سیستم تعلیق این خودرو، شاهد سواری اسپرتی نخواهیم بود که در مقایسه با ماکسیما کمی کلاسیک‌تر به نظر می‌رسد. زیرا ارتفاع خودرو از سطح زمین در ماکسیما کمتر است که این مورد به اسپرت‌تر شدن سواری کمک خواهد کرد.

نتیجه‌گیری نهایی

در پایان اگر بخواهیم نتیجه‌گیری کلی از این دو خودرو داشته باشیم، باید بگوییم که انتخاب میان این دو گزینه امری سلیقه‌ای است. زیرا مشخصات فنی هر دو خودرو به گونه‌ای است که تشابهات زیادی با یکدیگر دارند. اما اختلافاتی که در بخش امکانات رفاهی و آپشن‌ها وجود دارد، خرید خودرو آزرا را کمی منطقی‌تر می‌کند. از طرفی استهلاک کمتر و دوام بالاتر قطعات در ماکسیما تاحدودی این مورد را توجیه می‌کند. با این حال باید گفت که هر دو خودرو گزینه‌های بسیار مناسبی برای خانواده‌ها به‌شمار می‌روند که به دلیل بزرگی و جادار بودن، خودروهایی ایده‌آل برای سفرهای طولانی مدت هستند. همچنین باید خاطر نشان کرد که هر دو خودرو در بازار قطعات یدکی نیز وضعیتی نسبتا مشابه دارند. به عبارت دیگر به دلیل اینکه سال‌های نسبتاً زیادی از عرضه آن‌ها می‌گذرد، ممکن است در تامین قطعات یدکی نه چندان پرمصرف دچار مشکل شوند، اما این بدان معنا نیست که هرگز قطعات آن‌ها پیدا نشود، بلکه ممکن است قطعات آن‌ها کمی گران باشند که این موضوع با استهلاک کم توجیح پذیر خواهد بود.

در انتها از آقای کامبیز راد مالک محترم خودرو هیوندای آزرا و آقای محمد حافظی مالک محترم خودرو نیسان ماکسیما، جهت در اختیار قرار دادن خودرو و همکاری جهت تهیه این گزارش از خودروبانک کمال تشکر و قدردانی را داریم.

65 عکس

نظرات کاربران

47 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/3/13
ضمن تشکر پیشنهاد میکنم جهت تست و بررسی یک خودرو از خودرو با تجهیزات استاندارد استفاده شود تا مخاطب برداشت صحیحی از قابلیتهای آن داشته باشد.در این مقاله خودروی ماکسیما یک خودروی تیونینگ شده میباشد و عکسهای آن با یک ماکسیما با تجهیزات استاندارد در زمان عرضه مطابقت ندارد.
1398/3/14
تیونینگ؟ نکشیمون!!!
چهار تا رینگ و یه سپر عوض کردن و طرح چراغا رو عوض کردن که نمیشه تیونیگ!! درضمن اینقدر این ماشین جا افتاده هست تو ایران که همه حالت معمولیش رو به یاد داشته باشن.
1398/3/13
واقعا ماکسیما در برابر آزرا چیزی نداره از نظر آپشن.
1398/3/13
یادش به خیر سال ۲۰۰۷ آزرا صفر سفید خریدیم از نمایندگی هیوندای تو جاده مخصوص ۴۲ میلیون و سیصد هزار تومان. الان بعد از ۱۲ سال دست دوم همون ماشین رو که هرجای دنیا بود تا الان اوراق شده بود رو میخریم ۴۲۰ تومن. چقدر خوشبختیم که تو ایران زندگی میکنیم!
1401/10/19
بیخیال سلطان:)
من از ۱۴۰۱ دارم باهات صحبت میکنم الان ما ارزومونه برگردیم زمان شما😂💔
1398/3/13
این چیزایی که تو مقاله نوشته شده رو بدون بررسی هم میشد فهمید!
وقتی ماشین هایی رو بررسی میکنید که سالهاست تو خیابونا دیده میشن چه دلیلی داره انقدر راجع به ظاهرشون چیز بنویسید؟! مگه مردم ندیدن ؟! یا حتی سوار نشدن؟
به نظرم وقتی درباره ماشینایی شناخته شده و بعضا کارکرده مقاله مینویسید باید یه مقدار بیشتر وارد جزییات بشید ، مطالبی بگین که کمتر دیده شده باشن ، فنی تر باشن ، به عنوان کارشناس خودرویی بیشتر به عمق ماشین نفوذ کنید ، از تکنولوژی موتورش بگین ، از سیستم تعلیق بگین ، از کیفیت گیربکس ، راجع به مخارج و مزایا معایب و دردسرای عمدشون بگین که اگر کسی قصد خرید داشت بدونه به چه چیزایی توجه کنه نه اینکه "جلو پنجره کرومی در دماغه خودنمایی میکنه ... "
ظاهر اینارو مردم سالهاست که دارن میبینن !!
1398/3/13
دوستانی که ازرا 2008 دارند خرید انرا توصیه می کنند؟از کیفیت خودرو
و خدمات و هندلینگ خودرو منظورم است.
1398/3/16
سلام
خرید این خودرو را به شما پیشنهاد میکنم
خودم آزرا 2011 دارم الان خیلی پر سرعت و کیفیت بالایی داره و هندلینگ نرمی هم داره
امیدوارم به شما در خرید این خودرو کمک کرده باشم
با تشکر
1398/3/13
من ازرا رو انتخاب کردم :)
1398/3/19
خریدی ؟
1398/3/13
جهان سوم ، جایی است که مدل های پونزده الی بیست سال پیش کمپانی های خودرو سازی بررسی میشود ، و بعضا داشتن آن ها ، افتخار و شعور محسوب میشد و عده ای با کله های داغ و تعصبی از فلان مدل خاص تعریف و تمجید میکنند و هیچ کس هم در میان نیست که به آنان بگوید ، گرفتار مصیبتی بسی بزرگتر از آنچه در سر دارید ،شدید
1398/3/15
بسیار عالی
جالبتر اینه که ماها در ماشین های تولید داخل هم با هم بحث و توهین میکنیم و حتی متاسفانه نویسندگان سایت هم ازشون تعریف میکنند و میگن هنوز هم قشنگن(مقالات و نظرات تو سایت هست).امیدوارم یروز از این حالت دربیایم و بدونیم که نیسان چند مدل جدید از ماکسیما و هیوندا چند مدل جدید از آزرا رو بیرون داده و اگرم اینا خوب بودن تو زمان خودشون بودن چرا ما هنوز باید باید درباره ماشیناهای دهه های پیش بخونیم و بحث کنیم این مقالات باید بصورت نوستالژی تو سایت باشن و نه به اینصورت.من قصد جسارت بکسی ندارم و میدونم مال هر کسی براش عزیز و قابل احترامه ولی وقتی خودمون از ماشین های تولید داخل مثل 206 و 207 و پرشیا و ساندرو و... و از ماشین های قدیمی خارجی تعریف و بهم میپریم نباید انتظار داشته باشیم کسی برای بازار ماشین کاری کنه.خودمون داریم این تصور رو به دلالا و بقیه میدیم که قیمتهای عجیب رو ماشینهای قدیمی و ماشینای تولید داخل بزارن و این دور باطل ادامه داشته باشه چون مطمئن باشین اونام میگن تولید کن این قیمت بزن ملت میخرن.
1398/3/21
جهان سوم جاییه که امثال تو میرن 300 میلیون پول ماشین چینی بی کیفیت میدن
و گرنه همه جای دنیا ماشین کارکرده 20 سال پیشم اگر تمیز و سالم باشه میخرن و سوار هم میشن. اما جهان اولی ها لگن نمیخرن با قیمت خدا تومن
1398/3/13
این دوتا جلوی کمری مخصوصا نسخه شیش سیلندر حرفی ندارن واسه گفتن چه برسه به آریون!!!!!!!!!!!!
1398/3/13
اصلا قابل مقایسه نیستن
ماکسیما کجا این اشغالای کره ای کجا
ماشینی ک 400 500 تا کار موتورش پلمپه روبا اشغالی ک سر دویست تا میافته خرج مقایسه نکن
1398/3/14
دوست عزیز سعی کنین یه مقدار حرفه ای تر نظر بدین. الان دیگه حتی به ماشینای چینی هم نمی شه گفت آشغال
من شخضا سوناتا دارم که 170 تا کارکرده و مشکلی هم از نظر موتور گیربکس نداره و از اون جالب تر اینه که یه پژو دارم که 280 تا کارکرده و اونم مشکل موتوری نداره !
دیگ پژو ایرانخودرو وقتی 280 تا بی عیب کارکنه جای افتخار برای ماشین ژاپنی باقی نمیذاره که!
خیلی از اطرافیان هستن که ماشین ژاپنی دارن که مشکل موتوری هم توی کارکردهای پایین داره..همه چیز بستگی به نحوه استفاده فرد از ماشین داره هرچند کیفیت خود ماشین هم غیرقابل انکاره
در هر صورت توی کشور ما با توجه به سلیقه ایرانی ها و کیفیت مناسب ماشین های کره ای بیشتر جا افتادن و خرید و فروششون ریسک کمتری نسبت به ژاپنی ها داره
1398/3/14
اولا كه بري بيرون توبازار ميبيني كه ازرا رو با ماكسيما مقايسه نميكنن چون طراحي ماكسيما كوچيك تر و اسپورت تره ازرا رو بيشتر با كمري مقايسه ميكنن، در ضمن ماشيني كه مونتاژ ايران باشه سر ٢٠٠ تا خرج ميوفته نه ازرايي كه طراحي و ساختش (همين مدل) با كمك جنرال موتور امريكا انجام شده ٢٠١٠ دارم ٣٠٠ تا كار كرده تا حالا دو سه بار بيشتر تعميرگاه نرفتم اونم نه به خاطر موتور و گيربكس.
تعصب نداشته باشيم
1398/3/15
خوشتیپ خاندان
اولا نه نیسان کارخونه اش مال شماست نه بنده آزرا دارم
پسر خوب چندین و چندتا ماکسیمایی که یا موتور اومدن پایین یا گیربکس احتمالا از طرف رژیم صهیونیستی توی ایران اوردن یا احتمالا پارس خودرو عمدآ موتور و گیربکش دستکاری کرده که خراب بشه مردم هم برن آزرای آشغال کره ای بخرند؟!!!!!!!!
تا کی تعصب آخه؟
پسر خوب برو گزارش امنیت بزرگراههای آمریکای ترامپ در رابطه با امنیت ماکسیما بخون بعد در رابطه ماشینی که دوست داری اینطور تعصبی نظر بده!
1398/3/13
بسیار عالی
لطفا یه بررسی و مقایسه هم بین هیوندای جنسیس نیو فیس و ایکاس(سنتیننتال)هم انجام بدین ممنون
1398/3/14
دو خودروی محبوب دلالا :)) 90% دلالا یا ماکسیما دستشونه یا آزرا یه دستشونم از شیشه میندازن بیرون گاز میدن :)) ولی ای کاش شرایط بازارمون مثل قبل بود و میشد به راحتی این ماشینای با کیفیت رو خرید نه که این ماشینای 10سال کارکرده که شاید تو خیلی کشورا الان دیگه نگاشونم نکنن واسه اکثر مردم ما بشه آرزو...
1398/3/18
تو کارو زندگی نداری ،به یه ادمی که دستشو از شیشه اورده بیرون گیر میدی ؟
میخوای کجا بزاره ؟
نشون بده
1398/3/14
دوستانی که میگن ماکسیما فقط تو کشورهای جهان سوم پیدا میشه بهتره یه سری به وب بزنن ببینن هنوز تو آمریکا این مدل از ماکسیما طرفدارای خودشو داره و یه گروه بزرگ هستن که هر چند وقت یه همایش میزارن و جمع میشن در ضمن موتور ماکسیما یکی از بهترین موتورهای تولید شده نیسان هست که هنوز داره این موتور رو آپدیت و استفاده میکنه
ماکسیمای توی مقاله هم اگر جلو پنجره رو کرومی مدل قدیم میکرد بهتر بود
1398/3/14
واقعا برام سوال شد آیا واقعا سوار آزرا شدین توی تست ! گفته شده دنده یک و دو پرشتاب در حالی که دقیقا عکس این موضوع هست.ازرا در شروع حرکت بسیار کند هست نسبت به پیشرانه قوی که داره ولی شتاب ثانویه خوبی داره .
1398/8/4
منم دقیقا همین واسم عجیب بود توی متن. احتمالا آزرایی که تست کردن خیلی خسته بوده حال نداشته 3 به بعد راه بره
ماشینی که گیربکسش 4 دنده ست دیگه نیازی به تست کردن نداره از اساس مردوده میخواد ژاپنی باشه یا کره ای یا آمریکایی یا چینی
1398/3/15
سلام.
مقایسه کاملا اشتباهی بود
چون ماشین 1 دهه پیش یعنی آزرا رو با ماکسیما 2 دهه پیش مقایسه کردین یعنی 1 دهه تفاوت تکنولوژی
آزرا رو باید نیسان تیانا مقایسه می کریدن نه ماکسیما البته موتور 3500 تیانا هرگز به ایران نیومده و مدل های موجود همه از نوع 2500 هستن .
ماکسیما تو زمان خودش فوق العاده بود ولی نه الان . موتور ماکسیما در زمان خودش جز 5 موتور برتر جهان شد
ولی سیستم کنترل پایداری نسخه های مونتاژی حذف شده و سر پیچ ها به علت سبک بودن عقب خودرو به شدت درمیره
نقطه بعدی گیربکس 4 سرعته و فاقد تیپ ترونیکه که به اصطلاح از نوع استپ گیت هست
همین گیربکس باعث شده مصرف ماکسیما وحشتناک بالا باشه .
با اینکه ژاپنی بازم و فقط میگم ماشین تویوتا ولی بین این 2 تا حتما آزرا رو انتخاب می کنم
ولی اگه انتخابم آزاد باشه
آزرا رو رد می کنم چون عمر مفید کره ها با کیفیت مثه آزرا و جنسیس بیشتر از 6 7 سال نیست
ماکسیما رو رد می کنم چون واقعا تکنولوژی 2 دهه پیش رو داره
با این بودجه حتما میرم سراغ تویوتا آریون یا کمری یا کرولا
1398/3/15
بعد از بادی کیت های زاقارت 206 اوایل دهه 80 مدت ها بود بادی کیتی به این جواتی ندیده بودیم اونم رو ماکسی :دی
1398/3/17
این شتاب رو با کدوم منبع منتشر کردید ؟؟!!!!!!
کاتالوگ ماکسیما در آرشیو سایت سایپا موجوده
در بهترین حالت
اتوماتیک 9/8
دستی 8/4
اتوماتیکش محاله زیره 10 بزنه این 8 رو از کجا آوردین؟؟؟!!!!
حتی آریونی که موتور لکسوس روشه و گیربکس 6 دنده داره رسمیش 7.2 هست ولی در عمل زیره 8 نمی زنه
1398/3/18
درسته ماکسیما رو بزک کرده و خوشگل تر شده ولی من باشم احتمالا آزرا رو برمیدارم و این اتخاب واقعاً سلیقه ای هست ی نمه هم میتونم بگم چون آزرا تو جامعه یجورایی دهن پر کن تر و با کلاستر از ماکسیماس و وقتی میگی آزرا دارم که حتماً نباید سالشو بگی ولی بگی ماکسیما دارم همه میگن اوه ی ماشین عتیقه داره هر چقدر هم که ماشینت تمیز باشه بازم برداشت یه پول دار ازت نمیشه به هر حال ایشالله هر دو ماشین تا ابد برای صاحبانشون کار کنن و دردسر نسازن هر دو عالی هستن
1398/3/20
مقایسه2 لگن پر مصرف عهد بوق
1399/10/13
همینا رو هم نمیتونی بخری😂😂
برو همون پرایدو بخر که کم مصرفه ولی راه نمیره...
1398/3/20
به نظر بنده که کارم تعمیر خودرو هستش... مقایسه ماشین های ژاپنی و کره ای اصلا منطقی نیست.موتور ماکسیما را باهاش بسازی و ماکسیمات هم دنده دستی باشه.... با سرویس های دوره ای و رعایت اصول نگهداری میتونی 1 میلیون کیلومتر را هم باهاش ثبت کنی .....ولی کره ای ها بعد از 200 250 هزار کیلومتر آنچنان هزینه های اضاف موتوری و گیربکسی روتون میزارن که به امواتتون هم فوش میدین.....آوانته خیلی خیلی از آزرا کم دردسرتره....سیستم تعلیق آزرا دیوونه کننده است ،هر کاری کنی لاستیک خوری داره،زود خراب میشه،هزینه اش وحشتانکه،موتور آزرا بعد از 250 هزارتا یا باید تعویض بشه یا باید به طور کامل بیادش پایین... گیربکس سی وی تی و موتور توربو شارژ هم مزخرفند....بنظرم من بهترین ملاک خرید خودرو عمر خودرو هست بنظر بنده ماکسیما از نظر کیفیت از تویوتا کمری گرند چیزی کم نداره و یا حتی برتره......
1398/3/21
دوست عزیز تو کیفیت و دوام هیچ برند و هیچ ماشینی به پای تویوتا نمیرسه/ تویوتا کمری های کیش بعضی هاشون 2 میلیون کیلومتر رو رد کردن هنوز موتور و گیربکس پلمپه
1398/3/21
با عرض سلام و خسته نباشید ؛
جا داره تشکر ویژه کنم از سایت محبوب خودروبانک که در این آشفته بازار که پر شده از چینی های بی اصالت و بی کیفیت ، بالاخره دو تا ماشین درست و حسابی و بسیار خوب رو تست کردید. امیدوارم بازار خودروهای کارکرده باکیفیت و معتبر رو هم مثل صفر کیلومترها همینطور مورد توجه قرار بدید.
حقیقتش هر دو ماشین هم ماکسیما و هم آزرا خیلی خوبن و فقط تو استهلاک و آپشن فرق دارن
اما من ترجیح دادم با بودجه 250 میلیون ، تویوتا کمری 2008 خریداری کنم که هم آپشن هاش از ماکسیما بیشتره و هم تو کیفیت و لذت رانندگی از هر دو ماشین ماکسیما و آزرا بهتره. فقط شتابش کمتره . واقعا ماشین محشریه. نرم ، راحت ، بی سر و صدا ، بدون استهلاک و فوق العاده کم مصرف . مخصوصا تو جاده عالیه و تو هر سرعتی آرامش اتاق حفظ میشه. بار اول 160 تا باهاش رفتم متوجه نشدم از بس بی صداست بعد دیدم پلیس دست تکون میده ... خدایی خیلی حال کردم باهاش
1398/3/21
ماشین باکیفیت مال عهد بوق هم باشه باز باکیفیت و عالیه
اما تو و امثال تویی که به بهانه ماشین جدید میرید 200 میلیون پول آشغال چینی و فرانسوی میدید رو باید به عنوان افسانه اسمتون رو تو کتاب گینس ثبت کرد
1398/8/20
من یه ماکسیما دارم خودشم لگن هست با این حال رفتم یه آزرا سفید مدل 2008خریدم که اگر خوشم اومد عوض کنم بمحض سوارشدن به آزراحالم بهم خورد کابین بیکیفیت ..دنده عروسکی...چنتا دکمه رو چسبوندن بنام آپشن که هیچ کدام بدرد نمیخوره قسم نمیخورم این لگن من یه شخصیت سنگینی داره براخودش ...زود برگشتم ونشستم تو ماکسیمای لگن خودم ...خلاصه درآخر الان دنبال یه ماکسیمای مدل981 بیرنگ هستم ..آزرا مفتش گرونه ..هم روغن سوزی زود میفتن وهم سیویتر 90درصدشون خرابه وصدای یاتاقان میاد نخرید والسلام
1398/9/13
لیاقتت همون لگنه
1400/8/17
شما باید همون لگن ماکسیمات رو سوار شی.شما رو چه به آزار
1398/9/30
اقا به نظر من این دو تا ماشین باهم فرق دارند. ماکسیما یه ماشین کم استهلاک و تقریبا کم آپشن می باشد ولی آزرا تقریبا استهلاکش از ماکسیما بیشتر است ولی آپشن های خیلی بیشتری دارد. بازم بستگی به سلیقه ی آدم داره. هرکی هرچی دوست داره می خره.
1398/12/16
من خودم yf دارم و پدرم ماکسیما مدل ۸۸. ولی خب ماشین های ژاپنی در کل قابل قیاس با ماشین های کره ای نیستند. به مراتب سواری و کیفیت ماکسیما چه از لحاظ فنی و ظاهری بالاتر هست ولی خب من مدل بالا و بروز بودن خودرو برام اهمیت داشت. Yf را انتخاب کردم.
1399/8/3
اخه رفته بدترین ازرا ممکنو انتخاب کرده بعد میگه تودوزی خرابه ...........................................اخه من تاحالا ازرا ندیده بودم انقد تودورزی پوکیده باشه .....................................بعدشم اصلا من نمیفهمم کی این ماکسیما رو مقایسه میکنه با سلطان اخه ماکسیما ادم سوار میشه یاده سال 1980 میفته انقد بیخود طراحی شده .............................اصلا حالت دنده و ترمز دستی انقد بیخوده ادم حالش بد میشه..................................................اصاا ادم سوار ازرا که میشه کیف میکنه نع ترمز دستی ضایع داره دنده در بهترین حالت خودش قرا داره......................................من نمیدونم چرا این دوتا رو باهم مقایسه کردین تنها نکته نزدیک ماکسیما به ازرا موتورش که اونم ار=ز ازرا پایین تره
1400/4/4
میگم خداوکیلی از کیفیت ، فنی ماشین ، سیستم تعلیق،استهلاک و امنیت ماشین از هم مهمتر اصالت چیزی سر در میاری یا فقط مشکلت قرار گرفتنه دنده با حالت ترمز دستیشه!!!!!!یا فقط میخوای یه چیز گفته باشی بهت نگن لال بود
1400/2/25
با تجربه ملک هردو خودرو در یک دوره ای شخصا آزرا رو ترجیح میدم
ماکسیما از نظر کیفیت متریال ساخت عالیه و اگر ماشین رسیدگی های لازم رو دیده باشه از نظر بازدهی موتور هم عالیه اما معایبش بیش از مزایاش هست که شامل 1 نداشتن هیچگونه حتی پایین ترین نوع آپشن 2 فرمان سفت 3 استهلاک بالا بخصوص زمانی که نیاز به قطعه حیاطی باشه قطعات فیک با مارک جینیون پارت رو قالب میکنند به خلق الله 4 عدم ایمنی لازم برای خودرویی در این سگمنت 5 بدترین عیبش هم در رفتن عقب خودروست که با نداشتن ای اس پی یک فاجعست
1400/3/27
علی اقا که میگی. از نظر اپشن. قوی تره. ولی از شتاب که قوی نیس.
1401/11/9
ماکسیما با اختلاف بهتره استهلاک خیلی کمتری داره اتاق جادارتر و صندلی های خیلی راحت تری به نسبت آزرا داره و اینکه افتخارات فنی که توی دوره خودش توی دنیا کسب کرده قابل مقایسه با آزرا نیست. در آخر هم همین که بعد از این همه سال همچنان طرفدار داره و ماشین 11 سال کار کردشو 2 میلیارد معامله میکنن خودش گویای همه چیز هست
1402/3/7
سلام ، در مقایسه بین این دو خودرو، ماکسیما شتاب اولیه و سرعت نهایی بیشتری داره و اقلام فنی و موتوریش هم قیمت پایین تر و با کیفیت تری داره در عوض آزرا علاوه بر هندلینگ خوب ، به لحاظ ظاهر و داخلی و امکانات به روز و حتی امکانات ایمنی برتری داره سیستم تعلیق نرم تری هم داره . از طرفی افرادی که به قول معروف ریسک پذیری (چه در رانندگی، چه در بازار ) کمی دارند و چندان هم مشتاق به رانندگی اسپرت و گاها هیجانی نیستند ترجیح می دند ماشینای تولید روز چینی یا ایرانی که قدرت و کیفیت این خودروها رو ندارند رو انتخاب کنند و نمیشه به کسی که اهل سرعت و لایی کشیدن نیست بهش خورده گرفت،
1402/3/11
من هم آزرا ۲۰۰۹ دارم هم ماکسیما
ماکسیما رو از لحاظ دوام و آزرا رو از لحاظ کیفیت و شخصیت و کلاس بالاش انتخاب کردم
1402/6/14
ژاپن رو 50 سال میتونی حساب کنی روش ولی کره ای باید همش خرج کنی سوار بشی .. کره ای از چینی بهتره ولی به کیفیت ژاپن نمیرسه این واقعیته