موضوعات داغ

تست و بررسی اپل کورسا 2016؛ تحفه‌ای مهجور اما دوست‌داشتنی

9 تیر 1398
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

روزگاری نه‌چندان دور بازار خودرو ایران نیز بستر مناسبی برای ورود برندهای اروپایی به‌شمار می‌رفت. از همین رو از اواسط دهه 80 شاهد توسعه یافتن واردات خودرو و تاسیس شرکت‌های متعدد واردکننده خودرو بودیم که همین امر باعث شد تحولی اساسی در بازار خودروهای وارداتی شکل بگیرد. از آن‌جایی که صنعت خودرو آلمان همواره در صدر جدول باکیفیت‌ترین و محبوب‌ترین خودروسازان جهان قرار دارد، سهم قابل توجهی از واردات خودرو به کشور نیز به محصولات آلمانی اختصاص داشت.

اما نکته قابل توجه در این میان، بی‌نصیب ماندن برند آلمانی اپل از سهم بازار ایران است. هرچند که چند سالی به‌صورت نامنظم با تیراژ بسیار کم محصولات این خودروساز آلمانی به کشور وارد شد، اما به دلیل ضعف مدیریتی شرکت‌های واردکننده و عدم برنامه‌ریزی منظم، باعث شد تا این برند معتبر به‌عنوان یکی از شکست خورده‌های بازار ایران شناخته شود. این در حالی است که محصولات اپل به دلیل ارزان بودن نسبت به سایر خودروهای آلمانی، شانس موفقیت بسیار زیادی را در بازار ایران داشتند.

همچنین حضور انواع اپل در اوایل دهه 70 شمسی می‌توانست زمینه‌ساز موفقیت مدل‌های به‌روز این برند آلمانی به‌شمار رود که باید گفت متاسفانه این امر نیز محقق نشد. کورسا یکی از همان مدل‌های قدیمی است که سابقه حضورش در ایران به سال‌های 1373 به بعد برمی‌گردد. در آن زمان کورسا به‌عنوان یکی از خودروهای نسبتاً لوکس شناخته می‌شد که بسیار مورد توجه جوانان مرفه قرار گرفته بود. همچنین در سال‌های اخیر نیز نمونه‌های سالم و تمیز آن نیز مورد توجه کلکسیونرها قرار گرفت. اما ما در این مقاله از خودروبانک قصد داریم به سراغ پنجمین نسل از این هاچ‌بک آلمانی برویم که تنها دو دستگاه از آن توانسته طی سال‌های اخیر وارد کشور شود. از همین رو می‌توان از آن به‌عنوان خودرویی کمیاب و نادر اشاره کرد.

نگاهی به تاریخچه اپل کورسا

کورسا یکی از محصولات پرفروش و مجبوب اپل بوده که از سال 1982 تاکنون در 5 نسل به بازار عرضه شده است. نسل اول این خودرو با نام Corsa A از سال ۱۹۸۳ تا سال ۱۹۹۳ میلادی روی خط تولید این شرکت قرار داشت. نسل دوم آن با نام Corsa B از سال ۱۹۹۳ تا سال ۲۰۰۰ میلادی، نسل سوم با نام Corsa C از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۰۶ میلادی، نسل چهارم با نام Corsa D از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۴ میلادی و در نهایت نسل پنجم آن با نام Corsa E از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون به بازار عرضه شده است.

خودروی موردنظر ما در این مقاله که از پنجمین نسل کورسا به‌شمار می‌رود، مدل 2016 بوده که در سال 2017 از گمرک ترخیص شده است. لازم به ذکر است که علاوه‌بر این خودرو یک دستگاه کورسا نقره‌ای رنگ نیز در کشور موجود است که به دلیل صفر کیلومتر بودنش، از ارزش بیشتری برخوردار است. نسل چهارم این خودرو با تعداد بیشتری توانست طی سال‌های گذشته راهی بازار ایران شود.

چهره‌ای آرام و دوست‌داشتنی

اپل کورسا نسل پنچم دارای طراحی محافظه‌کارانه‌ای است که در همان نگاه اول می‌تواند نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. اما همین ظاهر محافظه‌کارانه به دلیل رعایت اصالت در طراحی، حس خوشایندی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. همچنین به دلیل بهره‌مندی از المان‌های مدرن در طراحی، توانسته شخصیتی آرام و متین را با روحیه‌ای شیطنت‌طلب به عرصه ظهور بگذارد.

در نمای جلو اپل کورسا شاهد وجود جلوپنجره‌ای بزرگ هستیم که بی‌شباهت به محصولات مزدا نیست. به همین خاطر می‌توان گفت رگه‌هایی از طراحی ژاپنی نیز در این هاچ‌بک آلمانی به چشم می‌خورد. همچنین چراغ‌های جلویی کشیده با بخش پایینی به شکل صاعقه و نزدیک به طرح نماد شرکت اوپل و چراغ‌های مه‌شکن واقع در بخش پایینی سپر جلو، طراحی ساده اما به روز و مدرنی دارد. همچنین نوارهای کرومی جلوی خودرو که آرم اوپل را احاطه کرده‌اند و شبکه محافظ رادیاتور که دارای دو طرح شبکه‌ای متفاوت در بالا و پایین این نوارها است، مواردی هستند که شخصیتی منحصربه‌فرد به نسل پنجم این مدل می‌دهند. در نمای جانبی نیز خطوط نقش بسته روی درها در نگاه اول توجه بیننده را به خود جلب می‌کنند. زیرا توانسته‌اند به خوبی هماهنگی لازم را میان بخش جلو و عقب به وجود آورند. همچنین رینگ‌های اسپرت 17 اینچی آلومینیومی که دارای طرح 5 پره‌ای دوقلو دایموند کات هستند، ظاهری اسپرت و هیجان‌انگیز را به این هاچ‌بک کوچک شهری بخشیده‌اند. لازم به ذکر است که آینه‌های جانبی که با رنگ مشکی دیزاین شده‌اند، به دلیل موقعیت مکانی نصب شده روی درها، ظاهری جذاب و البته خوشایند را پدید آورده‌اند.

و اما طراحی بخش عقب نیز مانند سایر بخش‌ها از الگویی ساده و بی‌آلایش پیروی کرده است. اما این طرح ساده در عین حال توانسته به‌خوبی روحیه پویا و شاداب کورسا را به نمایش بگذارد. چراغ‌های نسبتاً بزرگ و کشیده در کنار خطوط برجسته نقش بسته روی در صندوق، همگی مجموعه‌ای هماهنگ و زیبا را پدید آورده‌اند. همچنین دیفیوزر مشکی رنگ نصب شده در قسمت زیرین سپر به همراه سراگزوز کرومی، روحیه اسپرت و جوان‌پسند کورسا را به بیننده گوشزد می‌کند.

فضای کابین جادار و راحت

شاید اولین موضوعی که در نگاه نخست به ابعاد اپل کورسا در ذهن شکل می‌گیرد، فضای کوچک کابین باشد. اما باید گفت که برخلاف انتظار هنگامی که وارد کابین این هاچ‌بک جمع‌وجور می‌شوید، با فضایی نسبتاً بزرگ و جادار مواجه خواهید شد که کمی دور از انتظار است. همین موضوع می‌تواند نظر بسیاری از مخالفان این دسته از خودروها، یعنی هاچ‌بک‌های کوچک و اقتصادی را نسبت به فضای کم کابین آن‌ها عوض کند. در واقع می‌توان گفت که فضای کابین یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت اپل کورسا به‌شمار می‌رود. از طرفی صندلی‌های بسیار راحت که به گفته طراحان این شرکت طبی نیز می‌باشند، از دیگر شاخصه‌های مثبت در کابین آن هستند. طراحی مدرن و جذاب کابین به‌گونه‌ای است که در همان لحظات ابتدایی نظر سرنشینان را به خود جلب می‌کند. اما در مورد کیفیت متریال مصرفی باید گفت که نباید توقع متریالی با کیفیت بالا را داشته باشید. زیرا کورسا خودرویی اقتصادی است که برای مصارف روزانه شهری طراحی و تولید شده است. اما با این حال نباید عنوان بی‌کیفیت را به آن نسبت داد.

یکی از ویژگی‌های جذاب در خودروی موردنظر، بهره‌گیری از ادوات زردرنگ و پارچه زرد و طوسی در تودوزی داخلی است که هماهنگی چشم‌نوازی را با رنگ بدنه خودرو به وجود آورده است. در کل می‌توان گفت که فضای داخل کابین اپل کورسا به‌گونه‌ای است که حس خوشایندی را به سرنشینان القا می‌کند و کمتر موجب خستگی در سفرهای طولانی می‌شود. استفاده از خطوط منحنی در بخش‌هایی از کنسول میانی و دریچه‌های ورودی هوا به کابین باعث شده تا در نگاه اول فضایی بزرگ و جادار در ذهن تداعی شود. همچنین کنسول نه‌چندان شلوغ با طراحی ساده از دیگر نکاتی است که کاربری و استفاده کردن از آن را برای راننده در حین رانندگی آسان‌تر کرده است. اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که خودروی موردنظر از نوع نیمه فول بوده و از کمترین امکانات رفاهی بهره برده است که همین موضوع در سادگی کنسول میانی بی‌تاثیر نیست.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

همان‌طور که گفته شد خودروی موردنظر نیمه فول بوده و تنها از امکانات اولیه بهره برده است. اما با این حال می‌توان گفت که امکانات نسبتاً مناسبی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد.

به‌عنوان مثال از امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به مواردی از قبیل سانروف، کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، سیستم صوتی هوشمند مجهز به نمایشگر 5 اینچی با قابلیت پخش CD و MP3 و امکان ارتباط از طریق بلوتوث، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها، سیستم تهویه مطبوع دستی، قابلیت تنظیم نور چراغ‌های جلو، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، برف‌پاک‌کن‌های اتوماتیک یخ‌زدا، سنسور پارک عقب به همراه آلارم، مجهز به سیستم ترمز ضد قفل ABS ، مجهز به سیستم کنترل پایداری EPS و شیشه‌بالابرهای برقی شیشه‌های جلو اشاره کرد.

مشخصات فنی پیشرانه

کمپانی اپل برای مدل کورسا چندین پیشرانه متنوع را درنظر گرفته است که رایج‌ترین آن پیشرانه چهرا سیلندر 1.4 لیتری تنفس طبیعی است. خودروی موردنظر نیز از همین پیشرانه بهره گرفته است.

بر این اساس باید گفت که پیشرانه چهارسیلندر با حجم دقیق 1364 سی‌سی توانایی تولید نیرویی معادل 100 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 130 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه را دارد. این نیرو توسط جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. طبق اعلام کمپانی، مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن به شتاب 100 کیلومتر بر ساعت در این خودرو حدود 13.7 ثانیه است و حداکثر سرعت 180 کیاومتر بر ساعت برای آن ثبت شده است.

تجربه رانندگی با نسل پنجم اپل کورسا

حال با دانستن این موارد پشت فرمان این خودروی کوچک و جذاب نشسته تا ببینیم در عمل کورسا نسل پنجم چگونه عمل خواهد کرد. با استارت زدن پیشرانه کم حجم، صدای کمی درون کابین به گوش می‌رسد که این موضوع نشان می‌دهد عایق‌بندی کابین به‌خوبی صورت گرفته است. با قرار دادن اهرم تعویض دنده در حالت D شروع به حرکت می‌کنیم. جالب است بدانید که با فشار دادن پدال گاز تا انتها شتاب قابل توجهی را احساس می‌کنیم که این موضوع با درنظر گرفتن پیشرانه تنفس طبیعی با توان 100 اسب، بسیار قابل توجه است. در ادامه شاهد تعویض دنده نرم و آرامی هستیم که باعث می‌شود سواری نرم و آرامی را تجربه کنیم.

گفتنی است کورسا یکی از مدل‌های اپل است که به دلیل ارائه هندلینگ قابل توجه، بسیار شهرت یافته است. به‌گونه‌ای که حتی در نسل‌های ابتدایی این خودرو که فاقد هرگونه سیستم کنترلی بوده، هم هندلینگ قابل توجهی مشاهده می‌شد. خودروی موردنظر نیز به لطف سیستم‌های کنترلی نظیر ESP، سواری اسپرت و هیجان‌انگیزی را به شما ارائه می‌کند. در واقع باید گفت که چسبندگی و هندلینگ در این خودرو به نوعی است که این اطمینان را به شما می‌دهد که حتی با سرعت‌های بالا اقدام به تغییر مسیر ناگهانی کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه در عملکرد این خودرو، مصرف سوخت مناسب بوده که این موضوع برای شهرهای شلوغی مانند تهران بسیار حائز اهمیت است. از همین رو می‌توان گفت که سیکل ترکیبی مصرف سوخت کورسا حدود 5.7 تا 6.5 لیتر در 100 کیلومتر است.

همچنین میدان دید مناسب و ابعاد کوچک از دیگر ویژگی‌های بارز در این خودرو است که باعث می‌شود کاربری‌های روزمره با آن بسیار راحت و آسان شود. درکل می‌توان گفت که اپل کورسا به عنوان یکی از المانی‌های ارزان می‌تواند نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان را به خود جلب کند. زیرا در کنار طراحی مدرن و بروزی که دارد، به دلیل بهره‌مندی از پیشرانه‌ای اقتصادی با راندمان بالا، می‌تواند به خوبی از پس نیازهای روزمره برآید.

نتیجه‌گیری

در انتها اگر بخواهیم نتیجه‌گیری کلی از این خودرو داشته باشیم، باید بگوییم که با توجه به شرایط فعلی کشور و ممنوعیت واردات خودرو و همچنین نبود خدمات پس از فروش مناسب، خرید این خودرو شاید منطقی نباشد. اما اگر بخواهیم از مواردی همچون عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب و تامین قطعات یدکی فاکتور بگیریم، باید بگوییم که کورسا می‌تواند خودرویی مناسب برای خانواده‌های کم جمعیت به‌شمار رود.

از طرف دیگر اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که حاضرید خودرویی سوار شوید که در خیابان کمتر دیده شده (یا بهتر بگوییم اصلاً دیده نشده!) و بسیار خاص و متفاوت باشد، شاید اپل کورسا گزینه ای مناسب برای شما باشد که اگرچه مملو از تجهیزات و امکانات رنگارنگ نیست اما از کیفیت بسیار خوب ساخت بهره‌مند است. گفتنی است این خودرو در شرایط فعلی بازار قیمتی حدود 300 میلیون تومان دارد.

در پایان از آقای پیام شعاعی مالک محترم خودرو جهت همکاری با تیم خودروبانک کمال تشکر و قدردانی را داریم.

40 عکس

نظرات کاربران

21 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/4/9
ماشین خوبی به نظر میاد ولی صد حیف که تو بازار ایران موفق نشد که فروش خوبی رو تجربه کنه..........به امید فروش هرچه بیشتر محصولات با کیفیت آلمانی در ایران...........شاد و سرزنده باشید
1398/4/9
مرگ بر هرچی ماشین بی کیفیت آلمانی مثل همین اپل و دیگران.....کاشکی یه روزی همه ماشینای با کیفیته کره ای رو بخرن
1398/4/10
واجبه آخه نظر بدی؟ ببین نظرت تا چه حد منطقی است؟
1398/4/14
مگه ماشین های آلمانی چه مشکلی دارن؟؟؟؟؟
1398/4/20
اولا ؛ كه اپل با كيفيت ترين ماشين آلمانيه ! بسيار بالاتر از بنز و بي ام و حتي پورشه
ثانيا مقايسه المان با كره ي جنوبي در صنعت و بخصوص صنعت ماشين دقيقا مثل مقايسه صنعت ايران با كره است واقعا خنده داره !!!!!! به برتري المان كاري ندارم ولي كره اصلا در حدي نيست كه حتي بشه با المان مقايسه اش كرد !!!
1398/4/23
😂😂😂كره اي ها در حد فرانسوي ها هم نيستند بعد شما كره را با المان مقايسه مي كنيد
1398/5/2
معلومه هیچی از ماشین سر در نمیاری اون آلمان بود که ماشین رو اختراع کرد یعنی شرکت بنز کره تازه 20 ساله که وارد صنعت خودرو سازی شده اگر پیشرفتی هم کرده از آلمان کپی کرده شما سوار بنز و بی ام و نشدی فقط یه کیا سراتو سوار شدی و چون از ماشین سر در نمیاری به اون می گی با کیفیت
1398/7/24
یه چرخ این ماشین به کل هیکل ماشینهای کره ای می ارزه.
1401/6/28
بازم که تویی کره ای ها کیفیتشون یزره از چینی ها بیشتره آلمانی ها تو کیفیت حرف اول رو میزنن
1398/4/9
نمیدونم چرا طراحیای اپل دوس داشتنی نیستن
1398/4/10
خودروئی بسیار ساده و کم امکانات و دم دستی که در یک کشور استیبل و نرمال باید قیمتش معادل دستمزد حداکثر 15 ماه کارکرد یک کارگر باشد نه معادل پس انداز یک عمر کار آبرومندانه یک کارمند عالیرتبه!!
1398/4/10
لطفا تست و بررسی مزدا۳ اتاق قدیم رو بگذارید.........ممنون
1398/4/11
چه طراحی داخلی و متریال داخلی آشغالی . خوب معلومه اپل هیچ وقت به گرد پای بنز و بی ام و نمیرسه.
1398/4/20
حالت خوبه دادش !!!!!؟؟؟ ادوات , قطعات و طراحي اپل براي جنرال موتورز امريكا س ! آشغاله؟؟؟؟اپل با كيفيت ترين برند آلمانيه بسيار با كيفيت تر از بنز و بي ام و و حتي بورشه بسيار بسياربالاتر از بنز و بي ام و !!! .اين كه شما داري ارزونترين مدل از اپل رو با گرونترين ماشينهاي بنز و بي ام و مقايسه ميكني ضعف علمي شما رو ميرسونه شما هر وقت بنز يا بي ام دبليو مدل 2015 يا2016(تو هر كلاسي كه دوس داشتي) تونستي پيدا كني زير 1 ميليارد بيا با اين كورسا مقايسش كن !!!! تازه اگه تونستي بازم نبايد با كورسا مقايسه اش كني بيا با اپل استرا توربو مقايسش كنيم كه اونم تو رنج 1 ميليارده الان ببينم روت ميشه به اپل بگي بي كيفيت !!! كلاس E و C كه تقريبا ارزونترين مدل هاي بنز هستن الان مدل. 2016و حتي2015 شون بالاي 2 ميليارد قيمتشونه !!! من عاشق بي ام و هستم ولي بنز و بي ام و هرگز به گرد پاي اپل نخواهند رسيد !!! اپل يعني جنرال موتورز آمريكا !!! فقط با آئودي و فورد ميشه مقايسش كرد نه هيج برند ديگه اي !!!!
1398/4/12
وقتی این همه اسرار داریم کارشناس خبره بیارید واسه همینه!!!!! این آقا (مثلا کارشناس) نظراتش بستگی به صبحانه ای که خورده داره یه جا ماشین فول آپشین مثل کوییک خودمون میگه امکانات بدیهی!!!!! بعد این ماشین که دم دستی ترین مدل از اپل که من دیدم میگه امکانات قابل قبول،آخه قربونت برم مهندس الان ساندرو هم تو مدل های جدیدش تهویه هاش برقیه بعد این تهویه دستی طرح پراید چیییییی میگه اون وسط؟؟؟؟؟؟؟ بقیه اون چیزایی که شما بهش میگی آپشن تو اروپا جز موارد ایمنی محسوب میشه نه آپشن
1398/4/15
جناب کارشناس ، "اصرار" درسته ، نه اسرار!
1398/4/20
دوست عزيز شما اگه كارشناس باشيد البته اگه !!!!!!! وقتي 15 هزار دلار هزينه ميكنيد و يه ماشين ايراني يا چيني ميخريد يه انتظاري از آبشن داريد و وقتي با همون ميزان پول ماشين آلماني يا ايتاليايي سوار ميشيد يه انتظار ديگه از ابشن داري بس بديهيات تو محيط هاي مختلف با هم فرق ميكنن !!!! الان مدل بايه لوتوس اليزه كه تو ايران نيس اگه بياد نزديك 2 ميليارد قيمتشه و تهويه مكانيكي كه هيج كلا كولر روش نيس و آبشن هاي رفاهيش تقريبا مشابه با نيسان وانت ابي رنك هست!!!! به طوري كه نمونه هاي وارد شده به ايران از نوع فول ابشن محسوب ميشن و اين ماشين اكه تو مدل بدي اش ماسازور صندلي بزاره يه ابشن فوق العاده محسوب ميشه در حالي كه اون ماسازور براي ماشين كره اي يا جيني 2 ميلياردي بديهيات محسوب ميشه در كارشناسي قبل از هر جيزي بايد به برند توجه كني !!!!!
1398/4/12
خواهش میکنم ازتون متن مقاله رو به این صورت سه ستونی ننویسید. روزنامه که نمیخونیم سایته
1398/4/16
خیلی هم خوبه.اتفاقا همیشه سه ستونی بگذارید به حرف اینا گوش نکنید
1402/5/17
منکه عاشقشم وارزومه بهش برسم
1402/10/7
تو کیفیت اپل شکی نیست ولی اون دوستی که میگه از بنز و پورشه و بی ام و بسیار بالاتره میشه با دلیل بگه با چه معیاری؟ اپل ماشین شهری دم دستی اونا محسوب میشه ولی بنز بی ام و پورشه ماشین لوکس آلمانی ها محسوب میشن. در ضمن اپل دیگه واسه جنرال موتورز نیست واسه Stellantis هست که صاحب پژو هم هست