موضوعات داغ

تست و بررسی سوبارو XV؛ ستاره پرفروش ژاپنی در ایران

10 شهریور 1398

مقدمه

محصولات ژاپنی باکیفیت، به خصوص در حوزه خودرو، فروش مناسبی در سراسر جهان دارند و به واسطه دوام و استقامت بی‌مثال و استهلاک کم، طرفداران بسیاری در تمامی کشورها، از جمله ایران دارند. متاسفانه به دلیل قوانین سختگیرانه واردات و عملکرد ضعیف شرکت‌های واردکننده، برخی از برندهای خوش‌نام ژاپنی، نظیر هوندا و سوبارو، نتوانستند به موفقیت مناسبی در کشورمان دست پیدا کنند، و سایر برندهای ژاپنی، نظیر تویوتا، نیسان و میتسوبیشی نیز در مواجهه با مواردی همچون افزایش تعرفه و سپس ممنوعیت واردات یا چند برابر شدن قیمت‌ها، سهم بازار خود را اندک اندک به رقبای کره‌ای و سپس چینی‌ها واگذار کردند.

محصولات سوبارو در دوره کوتاهی و در دو مدل، یعنی سوبارو لگاسی و سوبارو فارستر توسط سیف خودرو به بازار ایران راه یافتند، که با وجود لیاقت‌های قابل توجه، نتوانستند به صورت جدی وارد بازار کشور شوند و تعداد دستگاه های وارد شده از این دو مدل به کشور بسیار اندک هستند. قطع همکاری سوبارو و سیف خودرو و مشکلات دیگر، موجب شد که دیگر شاهد عرضه محصولات سوبارو به بازار نباشیم و مدل‌های دوست داشتنی نظیر سوبارو ایمپرزا یا سوبارو کراس ترک Crosstrek، هیچ‌گاه به بازار کشورمان راه پیدا نکنند. با این وجود، هنوز هم علاقمندانی وجود دارند که با صرف هزینه و وقت بسیار، خودروهایی خاص را وارد کشور می‌کنند. در این مقاله از خودروبانک به بررسی کراس‌اوور پرفروش سوبارو در بازارهای جهانی، یعنی سوبارو کراس ترک XV پرداخته‌ایم، که با پلاک ملی در خیابان‌های تهران تردد می‌کند.

ظاهری جذاب و ماجراجویانه

سوبارو کراس ترک یا آنطورکه در بازار اروپا نامگذاری می‌شود، یعنی سوبارو XV، یک CUV یا کراس‌اوور است. این خودروها به طور معمول هاچ‌بک‌هایی ارتقا یافته و بلند قد هستند که فاقد هرگونه جذابیت بوده و صرفاً خودروهایی مقرون به صرفه و کسل‌کننده برای مصارف خانوادگی هستند. اما سوبارو کراس ترک، بر خلاف بسیاری از کراس‌اوورهای بازار جهانی، ظاهری ماجراجویانه دارد و موجب ترشح آدرنالین در خون شما می‌شود. تایرهای همه جا رو، ارتفاع زیاد از سطح زمین و نصب سیستم تمام چرخ محرک Symmetrical All-Wheel Drive، به شما یادآوری می‌کند که سوبارو کراس ترک، یک کراس‌اوور با قابلیت عبور از مسیرهای آفرودی است.

در نسل جدید، سوبارو کراس ترک فضای کابین بزرگ‌تری دارد و با استفاده از عایق‌بندی بهتر، سر و صدای وارد شده به اتاق، شدیداً کاهش یافته و با کابین آرام‌تری روبرو هستیم. ستون A باریک شده و در ترکیب با شیشه جلو که انحنای قابل توجهی دارد، نمایی بسیار شکیل و جلوه‌ای عالی را ایجاد کرده است. عرض خودرو در نسل جدید سوبارو کراس ترک افزایش داشته و به طراحان اجازه داده تا فاصله بیشتری را میان صندلی‌های جلو در نظر بگیرند، که به سهم خود موجب افزایش راحتی کابین شده است. زبان طراحی سوبارو را با اولین نگاه به جلوپنجره کراس ترک می‌توان دریافت و در نمای جانبی و پشتی، ترکیبی متعادل از سادگی و اسپرت بودن را می‌بینیم، که نشان از تلاش سوبارو برای بازاریابی همزمان، بین مشتریان جوان و خانواده هاست. به طور کلی، سوبارو سعی کرده تا در طراحی کراس ترک، جذابیت سوبارو ایمپرزا را بازآفرینی کند و روح اسپرت را در کالبد این کراس‌اوور بدمد، تا محصولش از سبک کلی کسل‌کنندگی و یکنواختی سایر کراس‌اوورها خارج شود، و به نظر نگارنده، در اجرایی کردن این هدف موفق بوده است.

ظاهر سوبارو کراس ترک در این سال‌ها چندین بار مورد بازبینی قرار گرفته و شاهد برخی تغییرات جزئی بوده است. در نمونه‌های ساخت سال 2015 و قبل، سپر جلو ظاهری ساده دارد و فلاپ‌های کمی در اطراف بدنه نصب شده است. در مدل‌های 2016 و 2017، یعنی نسل مورد بررسی، قطعه‌ای فلزی در کنار مه شکن‌های جلو قرار گرفته و فلاپ‌های بیشتری در اطراف خودرو به چشم می‌خورند. در آخرین نمونه، یعنی نسخه‌ای که در زمان حال به بازار جهانی عرضه می‌شود، محافظ‌های پلاستیکی مشکی رنگ سپر جلو و نواحی جانبی را در بر گرفته‌اند.

نگاهی به کابین، همیشه ارزان بودن بد نیست!

سوبارو کراس ترک ارزان‌ترین محصول در سبد تولیدات سوبارو است و ممکن است پیش داوری موجب شود تا دید اشتباهی در مورد کیفیت کابین و تجهیزات به کار رفته در آن داشته باشیم، اما با نگاهی دقیق به کابین جادار سوبارو کراس ترک، معنای واقعی کیفیت ژاپنی را متوجه خواهید شد. در ساخت کابین از مواد و قطعات بسیار باکیفیتی استفاده شده که در همان ابتدای ورود، ارزان قیمت بودن سوبارو کراس ترک (البته نه برای ما ایرانی‌ها!) را از یاد شما می‌برد. دوخت نارنجی در ترکیب با تریم مشکی رنگ، حالتی جذاب به نمای داخلی کراس ترک داده و جنس چرم استفاده شده در تریم کابین، بسیار نرم و لطیف است.

ظرافت در طراحی دکمه‌ها و ادوات کنترلی نیز رعایت شده و به راحتی و با لمس هر دکمه، می‌توانید فرامین خود را اجرا کنید. نمایشگر سوبارو کراس ترک، کیفیت بالایی دارد و علاوه برآن، دوربین عقب نیز تصاویر واضح را از نمای پشتی ارایه می‌دهد. یکی از ایرادات فضای داخلی را می‌توان مربوط به کوچک بودن سایز صفحه نمایش 6.5 اینچی دانست، که برای رفع این ایراد، باید مدل‌های گران قیمت را خریداری کنید که صفحه نمایش هشت اینچی دارند. علاوه برآن، سبک طراحی کابین، محافظه کارانه بوده و فاصله‌ای قابل توجه با سایر کراس‌اوورهای مطرح بازار جهانی دارد.

قوای فنی، کم‌مصرف و بی‌آزار

اشتراکات بین سوبارو ایمپرزا و سوبارو کراس ترک، تنها به ظاهر خلاصه نمی‌شوند و در قسمت قوای فنی، سوبارو از یک پیشرانه مشترک در این دو محصول استفاده کرده است. موتور دولیتری چهارسیلندر تخت (Boxer)، با تزریق مستقیم سوخت، قدرت بخش مشترک هردوی این خودروهاست که در نسخه‌های جدید این موتور، از یک بلوک تقویت شده برای فشرده‌سازی مخلوط سوخت و هوا استفاده می‌شود. سوبارو ادعا می‌کند در نسخه 2018 و 2019، موتور نسبت به نسل قبلی، هشتاد درصد تغییر داشته و حدود 12 کیلوگرم سبک‌تر می‌باشد. طراحی جدیدی برای دریچه گاز سوبارو کراس ترک در نظر گرفته شده، و حاصل مستقیم آن، شتابگیری اولیه بهتر خودرو، نسبت به نسل قبلی است. علاوه برآن، قدرت خروجی موتور نیز تغییر کرده و هم اکنون به 152 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه رسیده است، در حالی‌که نسل قبلی، یعنی نسخه مورد بررسی ما، قادر به تولید 148 اسب قدرت بود.

با این وجود، گشتاور خروجی بدون تغییر باقی مانده و حدود 200 نیوتون متر است. سیستم AWD، وظیفه توزیع اتوماتیک قدرت بین چهارچرخ را بر عهده دارد، در تیپ‌های پایین، سوبارو کراس ترک با گیربکس شش دنده دستی عرضه می‌شود، اما در تیپ‌های میانی و بالاتر، سوبارو برای کراس‌اوور خود، جعبه دنده CVT را در نظر گرفته است. عملکرد سوبارو کراس ترک در کل مقرون به صرفه بوده و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو، حدود 8 لیتر در هر صد کیلومتر ثبت شده است. هدف اصلی ساخت این پیشرانه، همانند بسیاری از خودروهای ژاپنی مشابه، دوام بالا و عملکرد مقرون به صرفه بوده است، پس نباید توقع داشته باشید که سوبارو کراس ترک شتاب فوق العاده‌ای داشته یا مناسب مسابقات خیابانی باشد، و بهتر است تا در مسافرت‌های خانوادگی طولانی مدت آن را به چالش بکشید. شتاب سوبارو کراس ترک، رقمی در حدود 12.5 ثانیه به صورت رسمی است.

همانطور که گفتیم، پیشرانه سوبارو کراس ترک، از نوع تخت است که این گونه از موتورهای درون سوز، در سال 1966 توسط سوبارو به دنیای خودرو معرفی شدند. موتورهای تخت یا Boxer Engine ، تنها در ساخته‌های سوبارو و پورشه به چشم می‌خورند و استفاده از این نوع پیشرانه، به واسطه حرکت افقی پیستون‌ها، موجب خنثی شدن نیروهای اینرسی و ارتعاش کمتر در پیشرانه می‌شود.

امکانات و آپشن‌ها

خودروهای ژاپنی، عمدتا بخاطر کیفیت بالای ساخت و دوام خود شهره هستند، و هنگامی که به خودروهای اقتصادی ژاپنی و تیپ‌های پایه می‌رسیم، با خودروهایی ساده تر مواجه می‌شویم. سوبارو کراس ترک 2017 در تیپ‌های میانی، مجهز به امکاناتی همچون تریم چرمی داخلی، آینه مجهز به قطب نما، موکت کف، ساب ووفر، خروجی برق 12 ولت، شیفترهای پشت فرمان، پاور ویندوز، ورود بدون کلید، کروز کنترل، تهویه مطبوع برقی و صفحه نمایش لمسی است. اما نکته قوت سوبارو کراس ترک، ایمنی بالای آن است. این کراس‌اوور اقتصادی ژاپنی، موفق شده تا در دو تست پیاپی موسسه یوروانکپ، در سال 2012 و 2017، پنج ستاره ایمنی کسب کرده و نمرات بالایی در زمینه حفاظت از سرنشینان درون و بیرون خودرو دریافت کند.

سوبارو در بازار ایران، خاص و حساس!

سوبارو کراس ترک XV در بازار جهانی، خودرویی پرفروش است که به واسطه استهلاک پایین، کیفیت با دوام و قابلیت‌های فراوانش شناخته می‌شود، اما هنگامی که این خودرو را به بازار بسته و انحصاری ایران می‌آورید، داستانی کاملاً متفاوت در انتظار شماست. انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو، به راحتی امکان پذیر نیست و باید نهایت دقت را در استفاده از لوازم مصرفی مورد استفاده به خرج دهید. علاوه برآن، به واسطه نبود نمایندگی رسمی از جانب سوبارو در ایران، برای تهیه قطعات ظاهری و تجهیزات بدنه، با دردسرهای بسیاری مواجه خواهید شد. تمامی این دردسرها، بهایی است که مالک خودرو برای خاص و منحصر به فرد بودن می‌پردازد، و البته اگر استفاده چندانی از خودرو نداشته باشید، سوبارو کراس ترک XV با ذات ژاپنی خود، جواهری ارزشمند، بی‌دردسر و کمیاب در اختیار شما خواهد بود.

با توجه به اینکه تعداد نمونه‌های سوباره XV به کشور با پلاک ملی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، نمی‌توان قیمتی برای آن در بازار پیش‌بینی کرد، اما باید بدانید که قیمت سوبارو XV در نمونه‌های صفر کیلومتر 2019 از حدود 29 هزار دلار شروع می‌شود و باید گفت که قیمت این خودرو هر آنچه باشد، لااقل در بازار ایران جزو خودروهای ارزان قیمت نخواهد بود.

در انتها جا دارد از آقای فلاح بابت همکاری با خودروبانک جهت تهیه این گزارش کمال تشکر را داشته باشیم.

41 عکس

نظرات کاربران

16 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/6/10
عجب ماشين معركه اي...واقعا كيفيت متريال داخليش از تو عكسم معلومه ك با يه مقايسه ساده با اپتيما و سوناتا و باقيه كره اي ها ك قيمتي بالاتر هم دارن ادم درك مي كنه فاصله كره و ژاپن و...سوبارو پدر و مادر موتورهاي باكسره كه به خاطر تخت بودنشون هندلينگ معركه اي دارن و موتور تويوتا جي تي رو هم همين سوبارو ساخته...سوبارو يه برند اروم بي سر و صدا و بي حاشيست كه اصلا اون هياهو و سعي بر جلب توجه و سرو صداي باقي برند هارو نداره و خييييليييي چراغ خاموش پيش مي ره و خيلي خوب كارشو بلده اما در كل چيزي از باقيه غول هاي ژاپني كم نداره كه هيچ در عرصه عمل شايد بالاتر هم باشه
1398/6/10
تو انگلیس یه کارگر سادهاگه یک یا دوسال پولش رو چمع کنه می تونه این ماشین و ماشین های دیگه رو بخره . تو ایران یه کار ساده تمام عمرش رو کار کنه تو 80 سالگی می تونه پراید بخره
1398/6/10
دمه صاحبش گرم که مشخصه ماشینو برای استفاده خودش خریده، موقع خرید نه فکر مدل و بازار دست دو بوده نه رنگ سفید که تو بورس باشه ... این آدم از ماشینش لذت می بره و تو زیبایی شهر هم سهیمه.
1399/4/11
حالم از رنگ سفید بهم میخوره. همه ماشینای ایران شدن سفید
1398/6/10
بنظر نگارنده تحت تاثیر برند قرار گرفته و با وجود ارزان بودن جملات تحیر مانند را بکار برده
1398/6/10
عجب رنگ و عجب طرحی... دم صاحبش گرم که اینو آورده ایران و کیف میکنه باهاش. هرچند نگهداریش هم سخته.
خودرو بانک اینارو نشون ما میدی که چی بشه، داغ دلمون تازه شه و یاد بدبختی هامون بیوفتیم.!!
تو همون سوار شدن تیبا و خریدش موندیم...
لعنت بر ...
1398/6/10
چرا ویدیو نمیزارید؟
1398/6/10
این ماشین وهوندا سیویک از ماشینای هستن ک ب صورت خاص اومدن ایران ومن عاشقش شدم.....چرا من تو وهر ایرانی دیگه ای نباید بتونیم ازشون استفاده کنیم؟ چرا؟ گناه ما چیه؟ب والا من در قیامت ب حساب رسی نیاز نداریم.....چون تمام عمر تو حسرت همه چی بودیم....یا رب خودت شاهد باش
1398/6/11
کلا با ماشین هایی که نه هاچبک حساب میشن نه شاسی بلند زیاد حال نمیکنم و اینکه، کار به خوب یا بدی سوبارو ندارم ولی به نظرم طراحی هاش دلنشین نیستن
از طرفی هم کل خودروسازی های ژاپن گیر دادن به گیربکس CVT البته به جز مزدا که دمش گرم داره
1398/6/11
تست رانندگی پس؟!!
1398/6/11
واقعا لذت بردم ، چقدر خوبه این ماشین
اصلا نگاهش که میکنی میگه بیا منو بردار باهام برو تو جاده و هر جا که دلت خواست ، من یه جا پارک باشم دیوونه میشم!!!!
1398/6/11
سوبارو، مزدا و اکثر تویوتاها در همه جای جهان خودروهای Casual و اقتصادی محسوب میشن.آقا ما نخوایم برای اینکه 500هزار نفر نون ببرن سر سفرشون چهل و اندی سال ضرر بدیم و پول زحمت کشیده خودمون رو برای یک مشت گاری بنزینسوز حروم کنیم چه کسی رو باید ببینیم؟؟؟یعنی حق یک کارگر یا کارمند ایرانی نیست بعد از سی سال زحمت کشیدن در ایام بازنشستگی یکدستگاه سوبارو لگاسی داشته باشه؟!؟!؟
1398/6/11
روحش شاد.....
چه برندی.....چه خودرویی....
متاسفانه غریب آمد و غریب رفت و شرکت هم خوردروهای چینی جایگزین کرد!!!!
1398/6/16
Genius کجایی
1398/6/17
سوبارو خیلی خاص در رژیم قبل سوبارو استیشن کوچک بود در ابعاد ماتیز کره در شهر تهران مسافر جابجا میکرد خیلی مورد توجه قرار داشت چند وقت پیش ویدئو دیدم مسابقه ای بود بین چند خودرو در مکان ها مختلف و روشهای متنوع درک داشتند تویوتا راوفور هوندا cRv هیوندا توسن و سوبارو فاستر در تمام رشته ها سوبارو اول شد
1400/1/20
چقدر خوشگله. هر چی ماشینه تو خیابونا همشون سفیده . حالمون به هم میخوره از ماشین سفید. از هر 10 تا ماشین، 9 تاش سفیده و پرایده! راستی چراسوبارو نمایندگی نداره تو ایران ؟؟؟