موضوعات داغ

ملاقات با کیا استینگر در تهران؛ اسپرت به سبک کره‌جنوبی

17 شهریور 1398

سگمنت سدان‌های اسپرت، مدت بسیار زیادی است که در انحصار محصولات ژاپنی و آلمانی است و خودروهایی نظیر نیسان ماکسیما، بی ام و سری 3 یا هوندا آکورد، پرفروش‌ترین و مورد توجه‌ترین سدان‌های اسپرت بازار جهانی در این سال‌ها بوده‌اند. تلاش‌های خودروسازی کره، در این دوران، و عرضه محصولاتی نظیر کیا اپتیما، با وجود موفقیت چشمگیر، موقعیت خودروسازی کره را در سایه ژاپنی‌ها قرار می‌داد. مشتریان جهانی چیزی بیشتر از یک اپتیما می‌خواستند، و بدین ترتیب، کیا استینگر Stinger وارد بازار شد تا در مقابل رقبای غربی خود، قدرت‌نمایی کند. کیا استینگر از زمان ورود به بازار، مورد تحسین مجلات خودرویی مختلف و کاربران در فضای مجازی و حقیقی قرار گرفت و همگی آن را یک پله بالاتر از دیگر خودروهای ساخت این شرکت می‌دانند.

خودروهای کره‌ای در مقابل رقبای آلمانی و ژاپنی خود، همواره به ارایه قیمت پایین‌تری شهره داشته‌اند و کیا استینگر نیز از این قاعده پیروی می‌کند. وجود ترکیب عالی قیمت مناسب، کیفیت قابل قبول و عملکرد فنی حیرت انگیز، موجب شد تا کیا استینگر در تست‌های مقایسه‌ای با رقبایش بدرخشد و در زمان کوتاهی شهرت پیدا کند، هرچند فروش آن به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت، نبود. علاوه برآن، بسته بودن واردات موجب شد که اندک مشتریان ایرانی این خودرو نیز قابلیت تهیه آن را نداشته باشند. به تازگی یک کیا استینگر با پلاک روسیه، برای انجام خدمات خودروی، به صورت ترانزیت و در مدت بسیار کوتاه وارد کشور شده بود، و خودروبانک فرصت را غنیمت شمرده و اقدام به بررسی آن کرد. با ما در ملاقات با این سدان کره‌ای جذاب، همراه باشید.

طراحی ظاهری، فوق‌العاده!

در مقایسه با سایر خودروسازان کره‌ای، محصولات کیا همواره طراحی جالب‌تری داشته باشند و این طراحی در کیا استینگر به اوج خودش رسیده است. در نخستین نگاه به استینگر، ممکن است این خودرو را با یک آئودی یا مازراتی اشتباه بگیرید، و تنها دیدن لوگو کیا شما را از اشتباه خارج می‌کند. همانند دیگر خودروهای اسپرت، کیا استینگر ارتفاع اندکی از سطح زمین دارد و ترکیب سپر حجیم در کنار چراغ‌های باریک و کشیده، و جلوپنجره‌ای کوچک، چهره‌ای جذاب را برای این سدان اسپرت کره‌ای فراهم کرده‌اند.

در نمای جانبی، درب‌ها نسبتاً ساده طراحی شده‌اند، اما استفاده از رینگ‌های 18 اینچی به همراه فرورفتگی پایین درب‌ها، نمایی جالب را به قسمت جانبی بخشیده است. فرم اتاق کیا استینگر، حالتی کوپه مانند دارد و این مورد باعث می‌شود تا در هنگام حرکت، چهره‌ای جذاب‌تر از یک سدان سنتی داشته باشد.

در نمای عقبی، چراغ‌ها بسیار کوچک هستند و در قسمتی بالاتر از محل همیشگی قرار گرفته‌اند. در قسمت زیرین و در دیفیوزر مشکی رنگ، خروجی‌های چهارگانه اگزوز قرار گرفته است تا ظاهر اسپرت خودرو را تکمیل کند. کیا استینگر برخلاف سایر سدان‌های آسیایی، سعی کرده تا بیشتر شبیه به خودروهای اروپایی، نظیر ساخته‌های جگوار یا آلفارومئو باشد و این نکته برای ایجاد شناخت مناسب در مشتریان، کیا را در مقابل رقبایش قدرتمند کرده است.

فضای صندوق عقب 406 لیتر است که در مقابل رقبایی همچون آئودی A5 اسپرت بک یا بی ام و سری 4 گرن کوپه، با فضایی در حدود 480 لیتر، بسیار کمتر است، اما به اندازه یک مسافرت کوچک خانوادگی فضا در اختیار شما می‌گذارد.

طراحی داخلی، خوب و سرشار از امکانات

طراحی داخلی کیا استینگر جذاب و دوست داشتنی است، اما در ابتدا باید گفت که به اندازه ظاهر خارجی، شما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. با باز کردن دربها، وارد کابینی مجهز می‌شوید. صندلی‌های چرمی مجهز به گرمکن و سردکن و یک صفحه نمایش به همراه تعدادی دکمه، نوید یک خودرو پرآپشن را به شما می‌دهند. با این وجود، سطح مواد به کار رفته در ساخت کابین، فاصله قابل توجهی با سدان‌های اسپرت شناخته شده بازار، نظیر محصولات بی ام و یا آئودی دارد، و تنها قیمت پایین‌تر نسبت به محصولات آلمانی و ژاپنی، می‌تواند خریداران را از این بابت راضی نگه دارد.

الگوبرداری‌های کیا از دیگر خودروسازان را می‌توان در قسمت‌هایی از کابین دید، از جمله سه دریچه تهویه هوای مدور که به سبک تولیدات مرسدس بنز، در زیر مانیتور قرار گرفته‌اند. در تیپ پایه، قسمت اصلی درها و داشبورد از پلاستیک ساخته شده که آن را در مرتبه‌ای پایین‌تر از چرم قرار می‌دهد. استفاده از آلومینیوم در قسمت میانی داشبورد، برای ایجاد تفاوت در بافت مشکی نیز روشی از مد افتاده برای ایجاد جذابیت بصری در کابین است که چندان مورد پسند منتقدان نبوده است.

صرف نظر از جزئیات هرکدام از تیپ‌ها، کیا استینگر به یک نمایشگر 8 اینچی لمسی مجهز است که مسیرباب ماهواره‌ای، رادیو DAB، بلوتوث، Apple CarPlay و Android Auto را در خود جای داده است. صفحه نمایش لمسی به اندازه کافی در پاسخگویی سریع است و دستورات شما را به خوبی اجرا می‌کند، اما موقعیت آن، موجب می‌شود که گاهی اوقات در معرض نور خورشید قرار گرفته و دیدن آن دشوار باشد، علاوه برآن، وضوح صفحه نمایش در مقایسه با رقبای آلمانی و ژاپنی به طور محسوسی کمتر است. مدل‌های جی‌تی لاین و جی‌تی لاین اسپرت، به سیستم صوتی Harman Kardon مجهز است تا مشتری رضایت بیشتری داشته باشد.

با وجود کم و کاستی‌های متعدد، کابین کیا استینگر در مقایسه با سایر سدان‌های اسپرت آلمانی، فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. تنظیم صندلی‌های جلو و فرمان به صورت برقی صورت می‌گیرد و این مورد بدین معنی است که اجرای فرامین بسیار آسان‌تر صورت می‌گیرد.

قوای فنی یا الفبای یونانی!

کیا استینگر با سه پیشرانه به بازار جهانی عرضه می‌شود، که شامل دو لیتری خطی GDi موسوم به تتا، 3.3 لیتری V6 توربو دوقلو از نوع GDi موسوم به لامبدا، و 2.2 لیتری سری R-line دیزلی می‌شود. مدل مجهز به موتور دولیتری (نمونه مورد بررسی ما)، تیپ پایه کیا استینگر محسوب می‌شود و از نزدیک‌ترین رقیب خود، بی ام و 430، حدود هشت هزار پوند ارزان‌تر است که رقم قابل توجهی است. قیمت بسیار مقرون به صرفه این مدل، در مقایسه با تیپ مجهز به موتور V6 با 365 اسب بخار قدرت، اجازه می‌دهد تا خریداران بیشتری از این سدان اسپرت کره‌ای بهره‌مند شوند. فرم خروجی اگزوز تیپ پایه کیا استینگر در بازارهای مختلف، متفاوت است.

این نسخه با موتور دو لیتری در بازار آمریکا و اروپا، 252 اسب بخار تولید می‌کند، اما در نسخه انگلیسی به واسطه طراحی ساده‌تر اگزوز، 244 اسب قدرت از موتور حاصل می‌شود. قدرت حاصل شده از طریق یک جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک، به دیفرانسیل عقب و سپس رینگ‌های هجده اینچی ارسال می‌شود. در جدول زیر می‌توانید مشخصات فنی تیپ پایه کیا استینگر را مشاهده نمایید:

نوع موتور4 سیلندر خطی توربوشارژر
حجم موتور1998 سی سی
توان252 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه
گشتاور352 نیوتون متر در 1400-3500 دور در دقیقه
جعبه دندههشت سرعته اتوماتیک
وزن1642 کیلوگرم
حداکثر سرعت240 کیلومتر بر ساعت
صفر تا صدشش ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی7.8 لیتر در هر صد کیلومتر
میزان تولید دی اکسید کربن181 گرم در کیلومتر
قیمت31995 پوند
تجربه رانندگی، وقتی تیپ پایه هم خسته‌کننده نیست!

بهترین تجربه رانندگی با تیپ پایه کیا استینگر را زمانی خواهید داشت که دور موتور در فاصله بین 3000 تا 5000 دور بر دقیقه قرار دارد. موتور نسبتاً سرحال است و به فرامین راننده سریعاً پاسخ می‌دهد، اما همیشه سرحال نیست و گاهی اوقات به شما یادآور می‌شود که با تیپ پایه کیا استینگر و موتور دولیتری آن همراه هستید. متاسفانه جعبه دنده از حالت قفل شدن دستی پشتیبانی نمی‌کند و تعویض دنده‌های اتوماتیک با وجود 8 سرعته بودن، به اندازه یک بی ام و با گیربکس 8 سرعته همچون سری 3 یا 4 لذت‌بخش نیستند.

اما دیگر ویژگی‌های کیا استینگر در این نسخه نیز قابل دستیابی هستند. خودرو به مسیر چنگ زده و به خوبی به سطح جاده می‌چسبد، همیشه تحت فرمان شماست و چابکی آن، شما را شگفت زده خواهد کرد. سیستم جعبه دنده اتوماتیک، بیش از آن که به راننده اجازه فرمانرانی بدهد، خودش تصمیم می‌گیرد که چه زمانی تعویض دنده را انجام دهد که این مورد با ذات خودروهای اسپرت، که باید تا حدی تحت فرمان راننده باشند، مغایرت دارد. به غیر از این مورد، کیا استینگر در باقی اوقات به خوبی نقش یک سدان اسپرت را بازی می‌کند. برای داشتن حس مالکیت رضایت بخش از کیا استینگر، باید ابتدا ذات خودرو را قبول کنید و البته توجهی به قیمت آن در مقایسه با سایر رقبا داشته باشید، آن‌گاه از کیا استینگر به اندازه کافی لذت خواهید برد.

جمع بندی و نتیجه گیری، ارزشمند دور از دسترس

بسته شدن واردات موجب شده است که در طی این مدت، بسیاری از خودروهای جدید به بازار کشورمان راه نیابند و مدل‌های موجود نیز قیمت‌هایی مافوق تصور پیدا کنند. و تنها تجربه ما با محصولات روز دنیای خودرو، به دیدن آن‌ها در مناطق آزاد یا به صورت گذرموقت از کشورهای همسایه امکان‌پذیر است. در این شرایط، مالکیت این خودرو حتی در مناطق آزاد هم به سختی امکان‌ دارد و بدتر از آن، یافتن قطعات ظاهری و انجام سرویس‌های آن بسیار دشوار خواهد بود. با این وجود، آن دسته از علاقمندان و عاشقان خودرو که با دردسرهای مالکیت یک خودرو کلاسیک یا یک ماشین کمیاب کنار می‌آیند، تجربیات لذت بخشی از در اختیار داشتن یک کیا استینگر خواهند داشت، حتی اگر برای مدتی موقت باشد.

جالب است بدانید که در صورت باز بودن واردات خودرو با شرایط قبلی، کیا استینگر با موتور 2 لیتری توربوشارژ به راحتی می‌توانست وارد بازار کشور شود. خودرویی جذاب با دیفرانسیل عقب و 350 نیوتن‌متر ناقابل که می‌تواند خودرویی بسیار جذاب برای جوانان باشد اما با قیمتی به مراتب پایین‌تر از آلمانی‌های مغرور! خودرویی که قطعاً یکی از غایبان بزرگ و با پتانسیل بازار ایران است.

35 عکس

نظرات کاربران

31 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/6/17
ماشین پلاک روسیه است؛این یعنی اگر روسها برای غرب کری خونی میکنند هنوز یه چیزایی تو چنته دارن که رو کنن نه مثل ما که بخوایم لنگ بپوشیم و نون خشک بخوریم تا امپریالیسم به خاک مذلت بشینه!!
1398/6/17
جالب گفتید
1398/6/18
کی genius واقعیه چرا این همه genius هست
1398/6/20
6سال غش کردی تو بغل غرب دلار 3 تومنی شد 12 تومن که الان به قول خودت باید لنگ بپوشیو و نون خشک بخوری پس معلوم میشه کوچیک و بزرگ نداره کری خوندن همیشه بهتر از غش کردنه
1398/7/1
همین کره رو تا 10 سال پیش عین چینی ها مسخره میکردیم شده دومین برند با اعتبار جهان کیا ..... چند وقت دیگه هم تو ارزوی خودرو های چینی مثلا جک بمونیم چون میرسه به کره و دست اخر ما میمونیم و یه مشت اشغال داخلی مثل پژو 405 و 206 و پارس و دنا و سمندو پرایدو اتواشغال های دیگه که تو کیفیت در حد یه سال بیشتر کار نمیکنن امنیت صفر در کل ارابه من خودم دنا دارم جدا از اینکه کلا تو تعمیرگاهم توش میشنم پام دایم تو داشبورده ای کاش چینی یا کره ای کار کرده میگرفتم خاک توسرم واقعا داخلی ها قبل سال نود یه چیز دیگه بودن الان ارابه درجه 8 چینی ان دوزار زیادشونه یکی از دوستامم 100 میلیون داده پارس میگه به هزارتا نرسده موقع تعویض دنده گیربکس زوزه میکشه
1398/6/17
خدایی این فیلم نداشت
1398/6/17
و باز باید گفت خاک بر سر خودروسازان داخلی ، چقدر این ماشین جذاب و دوست داشتنی هست دم هیوندای و کیا گرم
1398/6/17
از نظر من يه ماشين هرچقدر هم كه خوب باشه اما وقتي اصالت نداره به دلم نمي شينه...اين ماشين همه چيزش عاريه ايه از لحاظ طراحي كه خوب اساتيد خودرو بانك گفتن شبيه الفا و ائودي و مازراتيه...تويه ماشينم كه هم من و ياده بنز و در بعضي جاها ياد فولكس واگن و زير مجموعه هاش مي ندازه...من خودم رو وقتي جاي مالك اين خودرو مي زارم اصلا حس خوبي بهم از ديدن اين همه كپي كاري دست نمي ده...اين نشون دهنده ضعف كياست كه مي خواد خودش و مثل بزرگا نشون بده اما خودش چيزي براي عرضه نداره و شروع مي كنه به قرض كردن و تقليد كه بتونه تويه سطح بزرگان اين سگمنت راه پيدا كنه...البته منكر پيشرفت كره نمي شم دمشون گرم ايول ولي خوب وقتشه مثل بنز مثل پورشه مثل ب ام و مثل الفا به يه اصالت در طراحي داخلي و خارجي برسن كه براي شناخت كيا و هيوندا نيازي ب ديدن لگو نباشه و از فاصله دور هم بشه شناختش مثل بزرگان اين صنعت
1398/6/17
خودش رو با بزرگ ها مقایسه کنه ؟؟؟؟!!! دمت گرم کلی خندیدیم خخخخ کیا امسال دومین برند خودروساز قابل اعتماد دنیا شده بعد تو میای این چرندیات رو میگی ؟؟؟؟ اصالت و کیفیت رو حتما امثال شما ، ویران خودرو و سایپا دارن که هنوز پژو 1980 رو تولید میکنن و فقط حرافی میکنن
1398/6/20
داداش شما برو مازراتیت رو سوار شو. کیا استینگر مال ما بدبخت بیچاره هاست.
1398/6/20
تو میتونی برو بهتر از این بساز یه جایزه پیش من داری .

داداش شما تو کشوری زندگی می کنی که دارن پراید و پژو سی سال پیش و تولید می کنن. داداش تو این کشور این استینگرم غنیمته
1398/6/17
این ماشینی هست که هم خانوادگی هم اسپرت درسته به پای بنز و بی ام و نمی رسه ولی ماشین بدی نیست حتی تو گرند تور هم تست شد
1398/6/17
خیلی ضایع هست که کیا سعی کرده از ماشین های اروپایی کپی کنه ولی طرح ماشین های کیا رو هم حفظ کنه
1398/6/17
کاملا واضح هست که پلتفورمش برای کیا اپتیما هست .
1398/6/17
کی یک روزی این افکار بی منطق از بین میره ؟!😔
1398/6/17
ای کاش تو ایران بود
1398/6/17
ماشین بدی نیست
1398/6/17
کیا کادنزا هم سدان اسپورته ولی در حد این نیست
1398/6/17
خودرو بانک کیا کادنزا رو هم بررسی کن
1398/6/17
مگه نمیگید اومده تهران؟ پس چرا ویدیو تست و بررسی نمیگیرید؟ کی حوصله داره اینارو بخونه؟!
1398/6/17
مثل همه محصولات کیا بیرون نسبتا خوب ولی داخل خراااااب !!!
1398/6/17
یکی از بهترین و اسپرت ترین محصولات کیا همین استینگر هستش محصولی حتی تونسته خیلی از خودروهای معروف اروپایی و آمریکایی رو تو درگ شکست بده نسخه V6 تویین توربو اونم واقعا هیولاست...!!
1398/6/17
یا ابوالفضل از این طراحی
1398/6/17
نه عکس از موتورش گذاشتید نه از صندوق بجاش کلی عکس تکراری از زاویه های مختلف ! بهرحال مرسی از مقاله.
1398/6/17
نگارنده انگار با خودروهای کره ای پدر کشتگی داشته. اونم کیا استینگر که تو یه سری از کشورها منجمله امریکا جزو خودروهاییه که تست شده و رتبه آورده.
1398/6/17
با این قیمت خودرو های بسیاری رو میشه خریداری کرد . من با این قیمت تویوتا آوالون یا نیسان ماکسیما 2019 رو انتخاب میکنم . توانشون هم از این بیشتره
1398/6/18
به امید ورود کیا k900و جنسیس G90
1398/6/21
قابل توجه اساتید به نام حضور یافته در این صفحه
جوایز و کیا استینگر که از دید خود آلمانی ها هم یک شاهکاره

سومین خودرو سال ۲۰۱۸ جهان World Car of the Year
برنده جایزه بهترین خودرو سال ۲۰۱۸ جهان از نگاه مجله MotorWeek Driver
جایزه طراحی محصول آی‌اف در زمینه «طراحی وسیله حمل و نقل» سال ۲۰۱۸
سومین خودرو سال ۲۰۱۸ اروپا
جایزه Red Dot بهترین بهترین‌ها سال ۲۰۱۸
1398/6/23
جنس پلاستیک قسمت داشبورد زیر فرمون مثل ۲۰۶ می مونه. مطمینم این قطعه رو میشه داخل سازی کرد.
1398/6/24
سنت شکنی دوباره به سبک کیا
1400/2/6
سلام خسته نباشید این عکس آخریه یکم ابراش فیک بودن اما در سه عکاسی عالی مقاله عالی خود ماشین هم عالی قدرت ماشین هم عالی نسبت به موتور ۲ لیتری😍😍😍😍😍سپهر عباسپور ۹/۵ ساله از اهواز،خوزستان،ایران