موضوعات داغ

نگاهی به مشخصات فنی وسپا پریماورا 2019؛ موتورسیکلتی برای تمام فصول

28 مهر 1398
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

وسپا، از ایتالیا تا کویر

برند وسپا در دنیای‌ موتورسیکلت‌ها دارای ارزش و اعتبار بالایی است، زیرا به دلیل طراحی متفاوت و بهره‌گیری از پیشرانه‌های پربازده، توانست به سرعت در میان علاقه‌مندان به موتورسیکلت‌های شهری جایگاه مناسبی را برای خود به دست آورد. اولین سری از محصولات وسپا پریماورا نام دارد که در زبان ایتالیایی به معنای بهار است. در واقع باید سری پریماورا را پرچمدار این برند ایتالیایی دانست که به نوعی به یکی از نمادهای ایتالیا نیز تبدیل شده است. از همین رو این سری از سال 1968 میلادی تاکنون در سبد محصولات شرکت پیاجیو قرار داشته و بیش از نیم قرن از زمان عرضه آن می‌گذرد.

جالب است بدانید که وسپا نیز مانند کمپانی‌های بزرگ خودروسازی، هرچند سال یکبار تغییراتی اساسی را در محصولات خود اعمال می‌کند تا محصولاتش با جدیدترین تکنولوژی‌های روز همخوانی داشته باشد. سری پریماورا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در آخرین نسل خود به تجهیزات و امکانات رفاهی متعددی تجهیز شده است. ما نیز در این مقاله از خودروبانک قصد داریم به سراغ یکی از جدیدترین تولیدات این برند ایتالیایی برویم و چند ساعتی را در خیابان‌های تهران به گشت و گذار با آن بپردازیم.

شرکت کویرموتور که چندسالی است به عرضه موتورسیکلت‌های گوناگون با برندهای متفاوت مشغول است، نمایندگی رسمی محصولات وسپا را نیز دریافت کرده است. از همین رو چند سالی است که شاهد تردد انواع مختلفی از سری تولیدات این برند معتبر ایتالیایی با رنگ‌های خاص و جذاب در خیابان‌های کشور هستیم.

این شرکت از اواسط سال گذشته نسخه جدید وسپا پریماورا را تحت عنوان مدل 98 به بازار عرضه کرد. این نسخه در واقع مدل 2018 پریماورا 150 بوده که دستخوش تغییرات ظاهری قابل توجه و همچنین اضافه شدن آپشن‌های متعددی شده است. نمونه مورد نظر در این مقاله نیز از همین نسخه بوده که با رنگ قرمز مات فابریک توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند. لازم به ذکر است که این رنگ در زبان ایتالیایی ROSSO PROFONDO نام دارد.

ظاهری خاص و جذاب

از تغییرات ظاهری پریماورا 150 S در واقع می‌توان به تغییرات طراحی چراغ‌های جلو و عقب اشاره کرد که در قسمت جلو علاوه‌بر تغییر نمای ظاهری، دارای تکنولوژی LED نیز شده است. همچنین دارای چراغ دی‌لایت نیز بوده از اهمیت بالایی برخوردار است.

از دیگر تغییرات ظاهری این مدل به تغییر ابعاد و طراحی رینگ‌ها باید اشاره کرد که در نسخه جدید سایز رینگ‌ها یک شماره اضافه شده است که این موضوع زیبایی ظاهری پریماورا 150 S را دوچندان کرده است. همچنین زه کرومی که سرتاسر بدنه را در مدل پریماورا فرا گرفته است، در نسخه S به رنگ خاکستری مات درآمده که حس و حال اسپرت‌تری را به آن بخشیده است.

از دیگر تغییرات این مدل باید به آمپر دیجیتالی اشاره کرد که علاوه‌بر امکانات موجود در نسخه آنالوگ، به سیستم بلوتوث برای نمایش شماره تماس، پیام‌ها و اطلاعات تلفن همراه روی صفحه نمایش آمپرها مجهز شده است. این آمپر دیحیتالی دارای سیستم نایت‌مود بوده که در شب به‌صورت اتوماتیک نور صفحه را کم کرده تا دید راکب دچار اختلال نشود. همچنین دارای کامپیوتر سفری بوده که اطلاعاتی از قبیل ماکزیمم سرعت، میانگین سرعت و ولتاژ باتری را به نمایش در می‌آورد. از طرفی تم صفحه نمایش نیز قابل تغییرات بوده که جذابیت آن را دوچندان می‌کند. لازم به ذکر است که که در نسخه جدید پریماورا شاهد اضافه شدن ریموت سوییچ هستیم که در نسخه‌های پیشین موجود نبوده است. ترمزهای ABS نیز از دیگر آپشن‌های قابل توجه در نسخه پریماورا است.

لذت سواری با تحفه ایتالیایی

از آنجایی که محصولات وسپا از همان ابتدا با شعار «وسپا وسیله‌‌ای مناسب برای جوانان شاغل و زنان است» راهی بازار شده‌اند، می‌توان دریافت که برای راندن آن‌ها نیاز به مهارت چندانی نیست. زیرا عموماً تولیدات این برند دارای گیربکس‌های اتوماتیک با ضرایب متغییر هستند که راندن را برای راکب به مراتب آسان‌تر می‌کند. وسپا پریماورا 150 S دارای موتور تک سیلندر چهارزمانه سه سوپاپ با حجم دقیق 154.8 سی‌سی است که توان تولید نیرویی معادل 12 اسب‌بخار 7500 دور در دقیقه را دارد. این نیرو توسط گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ عقب منتقل می‌شود.

از آنجایی که این مدل تنها 118 کیلوگرم وزن دارد، قدرت خروجی موتور باعث شده تا شتاب قابل توجهی را پشت فرمان آن احساس کنید. همچنین سیستم تعلیق اسپرت و نسبتاً خشک آن باعث شده تا هندلینگ این سری از پریماورا بسیار قابل توجه باشد. اما حفظ تعادل این دسته از موتورسیکلت‌ها یا بهتر بگوییم اسکوترها، به دلیل فرم کلی بدنه و ابعاد بزرگی که دارند، کمی دشوار است و نیاز به مهارت و تجربه کافی در راندن آن‌ها دارد. همچنین عدم وجود جک جانبی در این سری به شدت احساس می‌شود. زیرا برای توقف‌های کوتاه مدت نیز باید از جک وسط استفاده کرد که شاید استفاده از آن برای همه کس، آسان نباشد. اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که به دلیل توزیع مناسب وزن در این مدل، با وجود وزن حدوداً 120 کیلوگرمی، به راحتی می‌توان موتور را روی جک وسط قرار داد.

در پایان از آقایان عباس حاجیلو و صادق مهدوی جهت در اختیار قرار دادن موتورسیکلت‌های خود و همکاری با تیم خودروبانک، کمال تشکر و قدردانی داریم.

47 عکس

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/28
ماشین بفرستم؟
وِسپایِه از این جدیدایه
1398/7/29
این چیه موتور فقط کاوازاکی نینجاh2r خداوندگار موتور سیکلت‌ها ی دنیا
1398/7/29
آخه این با نینجا تو ی کلاسن ؟؟؟ اونم اچ 2
من خودم تو این کلاس هوندا کلیک رو خیلی می پسندم ی نرمی و راحتی باحالی داره
1398/7/30
فقط نینجا h2r کونیگ زگ رگرا دنیایی موتور سیکلتها