موضوعات داغ

تست و بررسی پورشه 911 Carrera 4 – درنده‌ای با ظاهر مظلوم!

3 فروردین 1399

مقدمه

من کاری به درست یا غلط بودن نظریه داروین و این تصور که انسان‌های هوشمند امروزی، حاصل تکامل ماهی‌ها بوده‌اند یا خیر ندارم، اما در کمال تعجب این را دیده‌ام که چگونه یک قورباغه آلمانی توانسته در مدت زمان کوتاهی به یک حیوان درنده قدرتمند تبدیل شود! بله همانطورکه حدس زده‌اید در مورد فولکس‌واگن قورباغه‌ای (یا همان سوسک بیتل!) و تبدیل شدنش به پورشه 911 صحبت می‌کنیم. البته در این بین نسل‌های حد فاصلی مثل پورشه 356 هم وجود داشته‌اند اما در نهایت تمامی این مراحل تکاملی، خیلی سریع انجام شد و بالاخره در سال 1963 اسطوره‌ای بنام 911 دیده به جهان گشود. جالب اینجاست که بعد از این تغییر حالت فوری، نوادگان بعدی این خودرو در حدود نیم قرن است که تفاوت چندانی در ظاهر نداشته‌اند و با همان چشمان و فرم بدنه سابق، صرفاً به رشد ابعاد و برخی تغییرات جزئی بسنده کرده‌اند. گویا این موجود هوشمند و مرموز اشتوتگارتی، دریافته که برای بقاء در دنیای خشن پیش رو، بیش از چشمان کشیده و یال زیبا به چیزهایی مثل چالاکی، توانایی مانوردهی سریع و یادگیری هنر شکار نیاز دارد و در نتیجه تکاملش را بر روی این ویژگی‌های باطنی متمرکز کرده و اتفاقاً با همین رویکرد به یکی از بهترین شکارچیان در دنیای خودروها تبدیل شده است. آنچه در ادامه خواهید خواند ماحصل ملاقاتی کوتاه با یکی از همین نوادگان پورشه یعنی کررا 4 می‌باشد.

پس لطفاً در این بررسی کوتاه همراه خودروبانک باشید.

طراحی ظاهری

صحبت از طراحی ظاهری پورشه 911 واقعاً دشوار است. شاید افراد تنوع طلب یا پیرو مد روز، علاقه چندانی به طراحی تکرایی و همیشگی این محصول نشان ندهند یا طرفداران خودروهای خشن و قلچماق، این ظاهر با نمک و خندان را به سخره بگیرند. اما عاشقان سینه چاک پورشه خوب می‌دانند که در پس این ظاهر اصیل و ساده چه نکات جذاب و خیره کننده‌ای مخفی شده است. اول از همه اینکه پورشه 911 به عنوان یک نماد و اسطوره در پایبندی به سنت‌ها شناخته می‌شود و با همین لبخند همیشگی‌اش، ضمن یادآوری تاریخچه پر افتخار و اصالت خانوادگی خود، به نوعی بر رقبای پرادعا پوزخند می‌زند.

از طرف دیگر این بدنه حاصل حدود نیم قرن تکامل است و در نتیجه می‌توان گفت که تمامی عیب و نقص‌هایش در طول این سال‌ها برطرف و اصلاح شده و اینک نسبت به بسیاری از خودروها که هر از گاه اسیر تغییرات بزرگ می‌شوند از پختگی بهتری برخوردار است.

جدای از تمامی این‌ها، 911 از معدود خودروهایی است که همواره تکنولوژی و قابلیت‌های حرکتی بهترین سوپر اسپرت‌های روز جهان را با ظاهری نوستالژیک در هم آمیخته و به همین دلیل قلب بسیاری از ماشین دوستان جهان را به تسخیر خود درآورده است و کمتر کسی می‌تواند حتی نسل‌های آینده این محصول را با شکل و شمایل متفاوتی تصور کند.

راستی داخل پرانتز بگوییم که کررا 4 امروز ما به غیر از ویژگی‌های فنی، در ظاهر هم تفاوت‌هایی با مدل S که بعد از آن به بازار داخلی راه یافت دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تفاوت در فرم انتهایی سقف، محل قرارگیری آینه‌های جانبی، طراحی چراغ‌ها، ورودی هوای سپر، ابعاد بدنه و مواردی از این دست اشاره کرد که البته تمامی این تفاوت‌ها به سبک پورشه با ظرافت تمام صورت پذیرفته‌اند و پیدا کردنشان دقت بالایی می‌طلبد.

طراحی داخلی و امکانات

در داخل کابین هم همه چیز رنگ و بوی سنت و اصالت دارد. البته ممکن است بگویید طراحی پورشه 911 با توجه به برچسب قیمتی وحشتناکش آنقدرها هم لاکچری نیست، اما باید به شما بگویم که نمی‌توان از روی عکس‌ها این ماشین را قضاوت کرد. در واقع تا وقتی پشت فرمان ننشینید و از نزدیک با کیفیت خارق‌العاده ادوات و مونتاژ بی‌نقص قطعات روبرو نشوید، نمی‌توانید زیبایی‌های باطنی این محصول را به درستی درک نمایید.

نکته مهم‌تر اینکه اینجا شور و هیجان بصری در نقطه اوج قرار دارد. از رنگ نارنجی کابین که آدرنالین را در خون انسان جاری می‌کند گرفته تا نشانگرهای سنتی پشت آمپر پورشه که با محوریت قرار دادن دورسنج موتور، خوی مسابقه‌ای ماشین را به شما یاد‌آوری می‌کنند. کلید استارت هم که مثل همیشه و به یادگار از اجداد پورشه و داستان قدیمی مسابقات لمانز در سمت چپ فرمان قرار گرفته وعبارت PDK حک شده بر فرمان خوش دست 911 نشان از وجود جعبه دنده دو کلاچه معروف پورشه دارد. شیفترهای تعویض دنده با بهترین ارگونومی ممکن به فرمان چسبیده‌اند تا بدون جدا کردن حتی یک انگشت از روی غربیلک، بتوانید دنده‌ها را بصورت دستی سبک و سنگین کنید. از دیگر جاذبه‌های کابین کررا 4 می‌توان به مواردی مثل کورنومتر میانی داشبورد و سردنده خوش استایل اتومبیل یاد کرد که جذابیت بالایی به کابین بخشیده‌اند.

ضمناً آپشن‌های بسیار زیاد دیگری نظیر سیستم صوتی حرفه‌ای Bose، صندلی‌های اسپرت با تنظیمات برقی و گرمکن و حافظه، چراغ‌ها و برف پاک کن هوشمند، چراغ‌های تطبیق پذیر جلو، TPMS ، کروز کنترل، سیستم‌های ترمز و پایداری از قبیل ABS ، ASR، MSR، ABD، PMS، کیسه‌های هوای جلو، جانبی و پرده‌ای و بسیاری موارد دیگر هم در این اشتوتگارتی بی‌رحم وجود دارند.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت

همانطورکه می‌دانید پیشرانه 911 طبق سنت همیشگی، در قسمت عقبی خودرو نصب شده که این رویکرد برای یک خودرو اسپرت کوچک مزیت‌های بسیاری از جمله: افزایش چسبندگی لاستیک‌های عقب در هنگام لانچ یا گذر از پیچ‌ها و بهبود هندلینگ را به ارمغان می‌آورد. پیشرانه تخت کررا 4 قادر است در بهترین حالت 345 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید که به ترتیب 55 اسب بخار و 51 نیوتن‌متر ضعیف‌تر از قوای تولیدی موتور کررا S می‌باشد.

اما نگران نباشید چون با توجه به پرفرومنس بالا و هماهنگی کم‌نظیر میان موتور با جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه PDK پورشه، همین میزان قدرت و گشتاور هم به شتاب رسمی بسیار عالی حدود 5 ثانیه و حداکثر سرعت 282 کیلومتر بر ساعت منتهی شده که برای شکار اکثر خودروهای پر ادعای موجود در بازار کافی است! بویژه که با کمک سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند می‌توان کنترل بیشتری روی این اسب‌های اشتوتگارتی داشت و به قول معروف از تمامی قدرت اتومبیل در شرایط مختلف بهره برد.

پیشرانه6 سیلندر 3.6 لیتری
گیرباکس7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه PDK
حداکثر قدرت345 اسب بخار در دور موتور 6500
حداکثر گشتاور390 نیوتن متر در دور موتور 4400
شتاب 0 تا 100 5 ثانیه
حداکثر سرعت282 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی8.4 لیتر در یکصد کیلومتر
البته در خصوص مصرف سوخت ترکیبی بد نیست اشاره کنیم که خیلی بعید است بتوانید آنقدر با پورشه آرام و بی‌هیجان برانید تا به همچین عدد ایده‌آلی دست یابید!

تجربه رانندگی

بالاخره پشت فرمان نشسته و اتومبیل را استارت می‌زنم. کابین نسبتاً تنگ و صندلی‌های اسپرت پورشه تا حدودی خشک هستند، اما برای یک ماشین مسابقه‌ای این چیزها نه‌تنها ایراد محسوب نمی‌شود بلکه به حس تسلط بالاتر در هنگام رانندگی سریع منجر خواهند شد. دید به جلو و طرفین هم عالی است و مهندسین پورشه ارگونومی فوق‌العاده خوبی به ما هدیه داده‌اند. در هنگام حرکت، واکنش‌ها به پدال گاز بسیار حساس است و با کمترین اشاره اتومبیل به جلو و سرنشینان به عقب پرتاب می‌شوند. البته این شتاب عالی در کنار گیربکس دو کلاچه PDK پورشه هر چقدر که برای رانندگی در مسیرهای باز لذت بخش است، در ترافیک دردسرساز می‌شود و ضمن نیاز به دقت بالاتر، زودتر از حد معمول مستهلک می‌گردد. بگذریم. دست یابی به شتاب رسمی با توجه به شرایط بنزین‌های وطنی و ارتفاع از سطح دریا میسر نشد اما رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در کمتر از 6 ثانیه با کررا 4 کار چندان دشواری نیست. ضمناً در صورت استفاده از لانچ کنترل می‌توان به شتاب بهتری (حدود 0.2 ثانیه سریعتر) هم دست یافت و طعم خوش شکلیک شدن را بیش از پیش تجربه کرد. جالب‌تر اینکه در سرعت‌های بالاتر به هیچ عنوان با افت شتاب محسوسی مواجه نمی‌شویم به شکلی که تصور کردم اگر مسیر به کررا اجازه می‌داد، این شتاب‌گیری تا ابد ادامه داشت! البته ناگفته نماند که مدل‌های کابریولت مقداری سنگین‌تر از نمونه‌های کوپه هستند و در نتیجه در آغاز حرکت اندکی کندتر ظاهر می‌شوند ولی با این وجود هنوز هم با خودرو چالاک و سبک بالی طرف هستیم.

این شتاب‌گیری عالی، بهترین قسمت رانندگی با کررا نیست. در واقع ماشین‌های بسیاری وجود دارند که بصورت فابریک یا با مقداری تقویت موتور قادرند اسب‌های بیشتری را تولید و شتاب بهتری ثبت کنند اما آنچه که سواری با یک پورشه 911 را لذت بخش کرده در نکاتی مثل دقت کم نظیر فرمان، واکنش‌های عالی پدال ترمز و از همه مهم‌تر هندلینگ مثال زدنی اتومبیل نهفته شده است. مواردی که باعث می‌شوند در یک مسیر پرپیچ و خم بتوانید با کررا حتی ماشین‌های قوی‌تر را هم به راحتی پشت سر بگذارید. در واقع ترکیب مهندسی مطلوب شاسی، تعلیق مستقل چند حالته، تقسیم وزن مناسب، مرکز ثقل پایین، سیستم هوشند تمام چرخ متحرک و در نهایت انواع و اقسام سیستم‌های کمکی پایداری و حتی بالچه کارآمد انتهایی باعث شده‌اند که سریع راندن با کررا 4 حتی برای آماتورها نیز کار نسبتاً ساده‌ای باشد. به شکلی که در هنگام عبور از پیچ‌های تند با سرعت‌های بالا، فشار جی وارده بر بدن کاملاً محسوس و خم به ابرو نیاوردن کررا 4 واقعاً ستودنی بود. صندلی‌های اسپرت ماشین هم به خوبی بدنمان را در آغوش گرفته‌اند و اجازه نمی‌دهند که تسلیم نیروی گریز از مرکز شویم.

صدای پیشرانه کررا 4 به بلندی مدل S نیست اما در صورت وجود کیت اگزوز و بویژه در هنگام باز بودن سقف، گوش را نوازش می‌دهد. راستی حالا که صحبت از سقف کروک شد بد نیست اشاره کنیم که امکان باز و بسته کردن سقف کررا کبریولت تا سرعت حدود 50 کیلومتر بر ساعت میسر است که این نکته یک مزیت بسیار بزرگ محسوب میشود و نشان از مهندسی عالی این مجموعه دارد. نکته جالب دیگر اینجاست که حتی در هنگام باز بودن سقف در سرعت‌های معمول، جریان هوا به بهترین شکل مدیریت می‌شود تا سرنشینان بتوانند در اوج آرامش از سواری لذت ببرند. در خصوص نرمی و راحتی هم باید گفت با اینکه کررا 4 طبق ذات مسابقه‌ای خود اتومبیل خشک و اسپرتی است اما در قیاس با توانایی‌های حرکتی و هندلینگی که ارائه می‌دهد کیفیت سواری قابل قبولی دارد. البته این ماشین بدلیل محدودیت در تعداد سرنشین، محفظه بار فوق‌العاده کوچک، ارتفاع بسیار کم از سطح زمین و هزینه نگهداری سرسام‌آور به هیچ عنوان برای استفاده روزمره مناسب به نظر نمی‌رسد اما در قیاس با بسیاری از سوپر اسپرت‌های هم سطح، از کیفیت سواری و حس تسلط بهتری در شهر و جاده بهره می‌برد و به نوعی در خارج از پیست هم کارآمد ظاهر می‌شود.

نتیجه‌گیری پایانی

درست است که پورشه 911 کررا 4 یک خودرو فوق‌العاده گران قیمت می‌باشد. هزینه نگهداری سنگینی به مالکش تحمیل می‌کند و با سواری نسبتاً خشک و سیستم تعلیق حساسش ممکن است شما را به دردسر بیندازد. اما مگر خودرو سوپر اسپرتی هم داریم که مشکلات خاص خودش را نداشته باشد؟! بخصوص در بازار ما که انتخاب‌ها بسیار محدود است. خوب در این شرایط اگر توان خرید یک خودرو اسپرت میلیاردی را داشته باشید چه چیزی بهتر از پورشه؟! هم کیفیت بی‌نظیری دارد، هم از نظر شتاب، سرعت و بخصوص هندلینگ عملکرد خارق‌العاده‌ای به شما ارائه می‌کند، و از تمامی این‌ها مهم‌تر اینکه با لذت رانندگی مثال زدنی و قدرت کنترل و تسلط بالا، به شما حس یکی شدن با خودرو را ارزانی خواهد داشت. در واقع پشت فرمان کررا 4 در جایگاه یک راننده قرار ندارید بلکه حس می‌کنید خود پورشه و خود سرعت و هیجان هستید و این تجربه شگفت‌انگیز در کمتر خودرویی به دست می‌آید.

پورشه 911 کررا 4 در ایران در مدل‌های 2011 الی 2013 وارد شده و قیمت این خودرو در زمان نگارش مقاله، با کارکردهای پایین در حدود 2.5 الی 3.2 میلیارد تومان است.

در انتها از مالک محترم این پورشه خوش رنگ و زیبا، جهت همکاری برای تهیه این گزارش کمال تشکر را داریم.

35 عکس

نظرات کاربران

24 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/1/3
توی متن ب اشتباه نوشته شده مدل کررا 4 تا 2013 در بازار موجوده در حالی ک مدل 2012 و 2013 نسل جدید 911 و مدل کررا 4 اس هست ک بالا 3 میلیارد قیمتشونه و مدلی ک بررسی کردین قبل 2012 ب عبارتی 2011 ب پایین هست ک با بودجه 2 میلیارد تومنی هم قابل خریداریه ولی ب نظر من خرید یک عدد 718 باکستر اس صفر کیلومتر 2017 با قیمت 3 میلیارد تومن با ارزش تر از خرید مدل های 2009 تا 2012 پورشه 911 هست هم صفره هم جدید تره هم پر شتاب تره و هم پرفومنس بالاتری داره با تکنولوژب 4 الی 5 سال جدید تر تنها عیب نسبت ب 911 نبود ردیف عقبه ک اونم ب چشم نمیاد برای ی ماشین اسپرت با تشکر از سایت خودرو بانک
1399/1/4
از خودرو بانک تقاضا داریم کاربر به اسم ahmad که فرانسوی باز هست و با اسمهای مختلف جو سایت رو بهم میریزه بلاک کنه لدفا.
1399/1/5
و همینطور کاربری به نام وجدان ژاپن و ضد فرانسه
1399/1/6
منم موافقم
1399/1/6
دقیقا کسی که به موستانگ مک وان خودرویی که ۶۰ سال قدمت و اصالت پشتش خوابیده میگه آشغال آبروی سایت رو میبره باید بلاک شه
1399/1/6
من معمولا کامنت نمیزارم و فقط کامنت ها رو میخونم و با حرف شما موافقم احمد تو سایت با چرت و پرت گفتن و توهین به دیگران گند زده به سایت
1399/1/10
احمد باید بلاک شه چون با اسم بقیه کامنت میزاره وجدان ژاپن از این سایت رفته و احمد داره با اسم اون چرت میگه منم که ضد فرانسه هستم ضد آشغال های فرانسوی و خودرو بانک نمیتونه منو بلاک کنه چون من کاربر خودرو بانک نیستم و با ایمیل خودم کامنت نمیزارم
1399/1/4
نمیدونم چجوریه یه عده خیلی عاشق ظاهر قدیمی پورشه شدن
اگر امکانش هست سردبیر سایت بیخیال ماشین های موجود در ایران بشه و به بررسی خودرو های روز بازار دنیا بپردازه که برای مخاطب جذاب تر هم هست
1399/1/9
حالا این همه به این احمد گیر دادین این وجدان ژاپن که تازگیا با اسم ضد فرانسه میاد کامنت میزاره که از همه بیشتر گند زده به سایت دائما میاد به ماشینای فرانسوی کره ای امریکایی فحش ناسزا اشغال میگه اتفاقا قبل از اینکه سر و کله به قول شما این احمد پیدا بشه که معلوم نیست واقعا خودش باشه این کاربر با اسم ضد فرانسه بود که جو سایت بهم ریخته بود
1399/1/9
من هم با شما موافقم اقای علیرضا نه تنها احمد بلکه وجدان ژاپن هم خیلی چرت و پرت میگه و گند زده به سایت باید هر دوی اینها بلاک بشن چون به سلیقه دیگران احترام نمیزارن
1399/1/10
احمد جون با اسم ناشناس کامنت نذار از نوع کامنت گذاشتنت معلومه احمدی نمیخواد از خودت تعریف کنی تو همیشه ضایع هستی چون جواب کامنت رو تو کامنت بعدی مینویسی😎
1399/1/11
اتفاقا منم باهات موافقم وجدان ژاپن احمد باید بلاک بشه ، چون خود تو در واقع با اسم احمد میای کامنت میزاری اولین بار هم تو پست فورد مک وان امدی با اسم احمد و وجدان ژاپن و چندتا اسم دیگه کامنت گذاشتی در صورتیکه کاربری به اسم احمد خیلی وقته دیگه نیست بلاک شدن احمد مساوی با بلاک شدن وجدان ژاپن ، ضد فرانسه ، رضا ، ده بیستا اسم دیگه ، تو شاید دیگرانو بتونی گول بزنی ولی منو نمیتونی کوچولو
1399/1/11
تو الان خودت با همین کامنتت صوتی دادی بچه جون چون کاربران خواهان بلاک وجدان ژاپن و احمد شده بودن نه ضد فرانسه وقتی میگی وجدان ژاپن خیلی وقته از این سایت رفته و خودرو بانک نمیتونه منو بلاک کنه چون با ایمیل خودم کامنت میزارم ، پس با زبون بی زبونی داری میگی وجدان ژاپن هستی خخخخخخ خدا شفات بده .
1399/1/11
عمو چش بسته غیب گفتی همه با ایمیل خودشون کامنت میزارن چرا جوک میگی
1402/7/29
بچسب به پرایدت تو چه میدونی پورشه چیه هههههه
1399/1/4
این ماشین به درد کسی می‌خوره که ۵۰ میلیارد پول بدون استفاده داشته باشه تا بیاد باهاش فخرفروشی کنه
1399/1/11
وجدان ژاپن کافر همه را به کیش خود پندارد ، تو مدتهاست تو هر کامنتی میای صوتی میدی خودتم خبر نداری چون بچه ای
1399/1/15
معلومه کی بچس اولا من چه سوتیی دادم دوما تویی که نوع ادبیاتت به بچه راهنمایی ها میخوره
1399/1/5
ظاهر ش مظلومه؟؟؟🤔🤔🤔
1399/1/16
یه نگاه به کامنتای بالات بنداز بعد میفهمی چه صوتی دادی ، البته شک دارم بفهمی ، چون همانطور که گفتم بچه ای ، اونم نه بچه راهنمایی ، بلکه نوزاد بیبی
1399/1/5
ایول ماشین به این میگن
1399/1/6
و باز هم احمد کاربر ۱.۶ لیتری فرانسوی
1399/1/7
اگه میشد این تیپ ماشین ها رو فیلم تهیه میکردین خیلی جالب تر از متن بود یا هر دو
1399/1/9
و باز هم وجدان ژاپن با نام بی نام