موضوعات داغ

بررسی فنی و حرکتی کاوازاکی ورسیس X249 تورینگ؛ سفر با سامورایی

3 اردیبهشت 1399

مقدمه:

با اینکه ژاپنی‌ها از سردمداران دنیای موتورسیکلت در دنیا شناخته می‌شوند و با برندهای معتبر اروپایی خصوصاً سازندگان ایتالیایی و آلمانی رقابتی تنگاتنگ دارند، اما باید اعتراف کرد که در برخی از کلاس‌ها چندان حضور پر قدرتی نداشته‌اند. یکی از این کلاس‌ها که ب‌ام‌و را باید شناخته‌شده‌ترین عضو این رده موتوری دانست، کلاس مسافرتی‌های ماجراجویانه یا همان ادونچر تورینگ است که از جمله موتورسیلکت‌های محبوب توریست‌ها و جهانگردان برای مسافرت‌های بلند به شمار می‌آید. با این حال در این کلاس یک عوض بسیار شناخته شده و خوش‌اقبال ژاپنی وجود دارد که در کلاس خود همیشه جزو برترین‌ها بوده است. در این مطلب از خودروبانک نگاهی داریم به بررسی فنی کاوازاکی ورسیس X249 که در واقع ضعیف‌ترین مدل کاوازاکی در این بخش است.

کاوازاکی در ایران:

کاوازاکی یکی از شناخته‌شده‌ترین و دوست داشتنی‌ترین موتورسیکلت‌های بازار کشورمان است که در اکثر رده‌ها توانسته علاقه‌مندان زیادی برای خود دست و پا کند. می‌توان از موفق‌ترین سال‌های حضور این برند در کشورمان به روزهای عرضه و جولان کاوازاکی‌های هشتاد سی‌سی معروف به مگنوم و سپس عرضه مدل‌های بسیار موفق و پرفروش GTO125 نام برد. روزهایی که با عرضه موتورسیکلت‌هایی چون AR125 با موتور آب خنک، تریل KMX به حجم 200 و 125 سی‌سی ادامه پیدا کرد. در این زمان عرضه نمونه‌های ریس از این موتورسیکلت نیز آغاز شده بود و مدل‌های ZZR250 و ZZR400 و نسخه قوی‌تر 600 سی‌سی برای علاقه‌مندان به این رده موتوری عرضه می‌شدند به نحوی که هرکس با دیدن یک موتورسیکلت به رنگ سبز می‌فهمید با یک کاوازاکی مدرن روبرو است. اما در حالی که مدل‌های KMX طرفداران و علاقه‌مندان بسیار زیادی در بین جوانان داشت، نسخه ایرانی آن نیز با نام JMX که از ساخته‌های شرکت جهانرو با ترکیبی از شاسی KMX و موتور و گیربکس GTO بود توانست بازار علاقه‌مندان به KMX را که به دنبال همان ظاهر اما با قیمتی کمتر بودند را تا حد زیادی در دست بگیرد. می‌توان گفت آخرین ساخته کاوازاکی در کلاس موتورسیکلت‌های آفرودی و مناسب بیراهه‌نوردی که در کشورمان به شکل انبوه عرضه شد، کاواساکی KDX بود که عمدتاً در رنگ‌های آبی و سبز فروخته شدند.

از چندین سال پیش حضور دوباره و جدید کاواساکی در کشورمان با مدل‌های جدیدی همراه بود که این اتفاق در رده موتورهای کراس، تریل و ادونچر کمی کمرنگ بود. اما با این وجود حضور یک مدل کاملاً جدید در کشورمان به نام Versys X249 دارای اهمیت است. این موتورسیکلت در مشخصات فنی مشابه در دو نوع معمولی و تورینگ عرضه شده که مدل تورینگ دارای باکس‌های بغل، نورافکن اضافی، گارد فلزی و ... است. این موتورسیکلت توسط شرکت کویرموتور عرضه شده که در سال‌های اخیر طیف گسترده‌ای از موتورسیکلت‌های سبک و سنگین ژاپنی و اروپایی را وارد کشورمان کرده است.

مشخصات ظاهری:

کاوازاکی ورسیس X249 در کلاس ادونچر قرار دارد که مدل تورینگ آن با داشتن کمی تغییرات، امکانات ظاهری بیشتری برای طی مسافت‌های طولانی دارد. برای مثال مدل تورینگ دارای دو باکس در عقب برای قرار دادن لوازم و ملزومات سفر است و در اطراف فلاپ جلو نیز گارد لوله‌ای محافظ دارد. همچنین برای روشن کردن مسیرهای بیراهه بر روی این گارد دو پروژکتور LED نصب شده و در عوض شبرنگ کوچک روی دوشاخه جلو در مدل تورینگ وجود ندارد. همچنین در این مدل برای دسته گاز و کلاچ یک محافظ پلاستیکی نیز به منظور برخورد کمتر باد و ذرات معلق در هوا به دستان راننده دیده می‌شود.

یک نکته خاص در کاوازاکی ورسیس، عدم وجود گلگیر بلند جلو در زیر فلاپ چراغ، مشابه دیگر محصولات موجود در این رده کاربری است که چهره‌ای خاص و البته ساده‌تر به این موتورسیکلت می‌دهد. ورسیس همچنین جزو یکی از طویل‌ترین موتورسیکلت‌های این کلاس است که همین ویژگی در کنار ویل بیس بلند، چهره ای کشیده تر و زیباتر به آن می دهد. باک سوخت این موتورسیکلت دارای طراحی خاصی است که باعث می‌شود تا پای راننده تا حد ممکن جمع باشد. این ویژگی هم باعث می‌شود تا راننده آسایش بیشتری داشته باشد و هم در آیرودینامیک این موتورسیکلت در حین حرکت کاملاً موثر است. در جلو و زیر فلاپ چراغ، کانال‌های هدایت هوا به سمت پیشرانه دیده می‌شود که امروزه به جزیی از طراحی موتورسیکلت‌ها تبدیل شده است. این کانال‌ها در کنار آینه‌هایی با طراحی خاص و زیبا و البته قاب‌های محافظ روی دستگیره‌ها باعث می‌شود تا ورسیس نمای خشن‌تر و جذاب‌تری نسبت به بسیاری از موتورسیکلت‌های این کلاس داشته باشد.

اما یکی از زیباترین داشته‌های ورسیس در صفحه نمایشگر آن است. این صفحه برخلاف بسیاری از موتورهای امروزی، ترکیبی از دیجیتال و آنالوگ است که هم کار خواندن آن را راحت می‌کند و هم زیبایی بیشتری نسبت به نمونه‌های سیاه و سفید تمام دیجیتال دارد. این مجموعه اطلاعات کاملی از وضعیت موتورسیکلت و مسافت طی شده و ... به راننده می‌دهد. در روی فرمان یک خروجی 15 واتی برای راه‌اندازی وسایل الکترونیکی و جانبی نیز وجود دارد که در صورت خاموش بودن پروژکتورهای جلو می‌توان تا 30 وات از آن توان گرفت.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت ورسیس در بخش عقب آن است. در حالی که بسیاری از موتورسیکلت‌های سبک وزن دارای یک طراحی ساده و خلوت در عقب موتورسیکلت هستند، ورسیس با جانمایی خوب اگزوز و رعایت دقیق فاصله‌ها از خلوتی و سادگی این بخش تا حد زیادی کاسته است تا نمای خشن و قلدر یک موتورسیکلت بیابانی در تمام قسمت‌های آن دیده شود.

مشخصات فنی:

پیشرانه 249 سی‌سی کاوازاکی X249 یک موتور دوسیلندر است که برخلاف بسیاری از پیشرانه‌های دو سیلندر به شکل موازی یا پارالل طراحی شده است. به این معنی که حرکت پیستون‌ها در سیلندرها همزمان بوده و اصطلاحاً حالت چکشی نیست و هر دو پیستون باهم در سیلندرها حرکت می‌کنند. البته این حرکت به معنی انجام سیکل آزاد شدن انرژی سوخت به صورت هم زمان نیست و از این نظر کاملاً شبیه دیگر پیشرانه‌ها هستند. منظور از موازی بودن سیلندرها، داشتن حالت خطی و چسبیده بودن هر دو سیلندر در کنار هم است. این وضعیت مزایا و البته معایبی دارد. از جمله معایب آن که البته در پیشرانه‌های کم‌حجم خود را بسیار کمرنگ نشان می‌دهد، کارکرد خشن‌تر پیشرانه است. این پیشرانه دارای لرزش بوده و به همین خاطر نیاز است تا از بالانسر یا همان متعادل کننده در سر میل لنگ استفاده شود. در واقع باید بدانیم که پیشرانه‌های دو سیلندر می‌توانند به شکل‌های مختلفی طراحی شوند. بعضی از شرکت‌ها از پیشرانه‌های V شکل استفاده می‌کنند چرا که لرزش کمتری داشته و کارکرد نرم‌تری دارند. اما در مقابل حجیم‌تر بوده و قیمت و پیچیدگی بالاتری داشته و به همین خاطر اکثر موتورسیکلت‌سازان به سمت پیشرانه‌های خورجینی نمی‌روند و در اکثر مواقع برای چهار و حتی شش سیلندرها، نمونه‌های خطی طراحی می‌شود. اما در حالت خطی نیز برای یک موتور دو سیلندر می‌تواند وضعیت‌های مختلفی پیش آید. برای مثال هر دو پیستون باهم و در کنار هم کورس سیلندر را طی کنند که به این حالت 360 درجه می‌گویند. یا این حرکت با اختلاف کامل صورت بگیرد به این معنی که زمانی یک پیستون در نقطه مرگ بالا است، پیستون دیگر دقیقاً در نقطه مرگ پایین قرار دارد که به این وضعیت 180 درجه می‌گویند. حالت دیگر با کمی اختلاف است که وقتی یک پیستون در نقطه مرگ بالا یا پایین قرار گرفته است، پیستون دیگر در میانه راه رسیده که به آن 270 درجه می‌گویند.

اما همانطورکه گفته شد، پیشرانه 249 سی‌سی کاوازاکی یک موتور پارالل است. این نحوه طراحی پیشرانه برخلاف V شکل‌ها، حجم کمتری دارد و باعث می‌شود تا به یک سرسیلندر نیاز باشد. ضمن اینکه منیفولد دود و هوا ساده‌تر طراحی می‌شوند و به تعداد کمتری میل سوپاپ نیاز است چرا که تمام سوپاپها در کنار هم قرار دارند. در نهایت وزن نهایی پیشرانه کمتر می‌شود اما در مقابل کارکرد این نوع موتورها خشن‌تر بوده و کمی لرزش دارند که نیاز به وجود بالانسر حس می‌شود. همچنین برای افرادی که به دنبال داشتن یک صدای خاص از پیشرانه هستند، این موتورها صدایی به گیرایی نمونه‌های V شکل ندارند.

هرچند که انتخاب افراد حرفه‌ای برای سفرهای طولانی معمولاً پیشرانه‌های حجیم‌تر است اما خروجی نهایی این پیشرانه 249 سی‌سی برابر با 33 اسب بخار و 21.7 نیوتن‌متر است که در کنار گیربکس شش سرعته آن، توان حرکتی و قدرت مانور بسیار خوبی به این موتورسیلکت برای عبور از مسیرهای آسفالته بلند و بیراهه‌ها می‌دهد. می‌توان گفت وجود چهار سوپاپ بیشتر نسبت به یک موتور 250 سی سی تک سیلندر باعث می‌شود تا خروجی بالاتری از این حجم شاهد باشیم.

سیستم سوخت‌رسانی، الکترونیکی است و مصرف تقریبی آن با یک سوخت استاندارد در حدود 31 کیلومتر با هر لیتر بنزین است که در حدود 3.2 لیتر در هر صد کیلومتر می‌شود که باید آن را در دسته کم مصرف‌ها قرار دارد. این پیشرانه آب خنک به خاطر داشتن دو سیلندر برای حجم 249 سی سی، دارای دهانه سیلندر بزرگ نسبت به کورس پیستون است که این پیشرانه‌ها را اصطلاحاً شاتون کوتاه یا over squar می‌نامند که توانایی رسیدن به دور موتورهای بالا را دارند. چرا که سرعت پیستون در مسیر رفت و برگشت به عدد بالایی نخواهد رسید و پیستون به محض افزایش سرعت دوباره در مسیر برگشت قرار می‌گیرد. پیشرانه‌های شاتون کوتاه تورک و گشتاور بالای خود را در دورهای بالای موتور تولید می‌کنند.

در تعریف ویژگی‌های این موتورسیکلت گفته می‌شود که سیستم تعلیق آن برای مسافت‌های طولانی، راحت بوده و از طرفی وضعیت نشیمن نفر دوم نیز ارگونومیک و راحت است. این نکته مثبت مدیون شاسی خوب و کمک فنرهای آن است که در عین استقامت بالا، برای دریافت ضربات سنگین ناشی از تردد در بیراهه‌ها نیز کاملاً آماده است. در این میان عملکرد بادگیر جلو نیز کاملاً رضایت‌بخش بوده و باعث می‌شود تا راننده از حیث جریان هوای عبوری از روبرو اذیت نشود که یک ویژگی مهم برای این گونه موتورسیکلت‌ها به شمار می‌آید.

از دیگر تمهیداتی که برای افزایش آسایش راننده و ترک عقب آن در نظر گرفته شده است، تقسیم و هدایت خوب گرمای تولیدی پیشرانه به کمک یک طراحی مهندسی شده است. به این معنی که وضعیت رادیاتور و اگزوز و مسیر خروج دود به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که حتی گرمای تولیدی در ترافیک نیز کمترین مزاحمت را برای سرنشینان داشته باشد. ورسیس یکی از خوش دست‌ترین موتورسیکلت‌های این کلاس است که این ویژگی را مدیون تقسیم وزن خوب، فرمان‌گیری به اطراف تا زاویه 40 درجه، ارتفاع حساب شده تا زمین و ... است.

جمع بندی:

باید بدانیم که این موتورسیکلت با حجم 300 سی‌سی یکی از ده انتخاب برتر مجله‌های معروف است که در کنار نام بزرگی چون ب‌ام‌و سری GS، تنها نمایندگان این کلاس موتوری هستند که این وضعیت ناشی از تجربه بالای کاوازاکی در ساخت انواع موتورسیکلت‌هاست. شرایط خاص پلاک شدن موتورها در کشورمان باعث شده است تا کم حجم‌ترین ورسیس کاوازاکی به بازار کشورمان وارد شود که البته برای بسیاری از افراد که به دنبال داشتن چنین موتوری هستند، کافی خواهد بود و می‌توان گفت فقط نیاز افراد حرفه‌ای تر را تامین نخواهد کرد.

این موتورسیکلت در بازار تنها یک رقیب دارد و آن هم بنلی TRK249 است که ویژگی‌های خاص خود را دارد. اما می‌توان نتیجه گرفت داشتن یک بنلی با نام و برند ایتالیایی و البته ساخت چین که ظاهری زیبا همچون کاوازاکی دارد و از نظر خروجی پیشرانه نیز تفاوت چندانی بین آن‌ها نیست، برای بسیاری از افرادی که به دنبال داشتن یک موتورسیکلت ادونچر ارزان قیمت برای تردد در شهرها و کمتر بیراهه‌ها هستند، وسوسه‌انگیزتر است. چرا که یک کاوازاکی X249 بیش از سه برابر یک بنلی قیمت داشته و الان در بازار بالای 170 میلیون تومان معامله می‌شود. هرچند که انتخاب افراد حرفه‌ای می‌تواند کاملاً متفاوت باشد و کیفیت تولیدی در دراز مدت کاملاً خود را نشان خواهد داد.

نام موتور سیکلتکاوازاکی X249
کلاس موتور سیکلتادونچر تورینگ
حجم پیشرانه / سیکل احتراق249 سی سی / چهار زمانه
سیستم تزریق / نوع پیشرانهانژکتوری EFI / خطی موازی
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپدو سیلندر/ 8 سوپاپ
بیشترین قدرت @ دور موتور33 اسب بخار @ 11500 RPM
بیشترین گشتاور @ دور موتور21.7 نیوتن متر @ 10000 RPM
نسبت تراکم11.3 به یک
قطر دهانه سیلندر / کورس پیستون 41.2 mm / 62 mm
استاندارد آلایندگی یورو 4
نوع خنک کاری پیشرانه آب خنک
سیستم انتقال قدرت زنجیری
وزن خالص موتور سیکلت 173 کیلوگرم به صورت خشک
مصرف سوخت تقریبی 3.2 lit/100 km
تعداد سرنشین دو نفر
حجم باک سوخت 17 لیتر
ترمز جلو / ابعاد دیسک دیسکی تک صفحه ای / 220 mm
ترمز عقب / ابعاد دیسک دیسکی تک صفحه ای / 290 mm
عملگر ترمز / سیستم کمکی هیدرولیک / ABS سفارشی
تعداد دنده 6 دنده
نوع کلاچ چند صفحه ای خیس
طول/ عرض/ ارتفاع ( میلیمتر) 2170 / 940 / 1390
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ 1450 میلیمتر
ارتفاع زین تا زمین 815 میلیمتر
کمترین فاصله تا زمین 180 میلیمتر
کمک فنر جلو تلسکوپی معکوس 41 میلیمتری
کمک فنر عقب سویینگ آرم تک کمک فنر گازی
روشن شدن پیشرانه استارتر الکتریکی

29 عکس

نظرات کاربران

31 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/2/3
لگن ژاپنی بدرد نخور ژاپنی ها عرضه ساختن هیچی ندارن یه نمونش موتور هوندا اشغال و سه چرخه اشغال میتسوبیشی
1399/2/4
دقیقا درست میفرمایید
1399/2/4
من تا حالا موتور سوار نشدم و علاقه ای هم بهش ندارم ولی بدون ژاپن ماشینای اسپرتی میسازه که فرانسه یه پیچشم نمیتونه بسازه یه نگاه به رکورد ها نوربرگرینگ بزنی میبینی نیسان جی تی ار نسیمو رتبه شیشم رو داره با موتور 6 سیلندر هوندا سویک ار سریع ترین دیفرانسیل جلو تو پیسته
اون رنو هر چی داره از نیسان داره خودش عرضه ساختن موتور های پرقدرت نداره از نیسان موتور میگیره و یه چیز دیگه هم بگم تو برو با همون موتور گازی پژو خوش باش یادمه تو ایرانم بود با اون صدا و قیافه مسخرش
1399/2/4
عقل که نباشد جان در عذاب است تو برو با موتور گازی پژو خوش باش
1399/2/4
تو برو با موتور گازی بابات حال کن ۱.۶ لیتری باز
ژاپنی ها هر چی بسازن خوب میسازن و بیست سال هم برات کار میکنه ولی اشغال های فرانسوی شدن نون شب برا مکانیک ها
1399/2/4
نه که فرانسویا خیلی عرضه دارن از اشغالاشون معلومه
1399/2/4
نخور انقدر چاق میشی
1399/2/5
یه موتور فرانسوی در حد اندازه نینجا h2 r نام ببر
1399/2/19
چی زدی ؟؟؟؟ نگار خوب گرفتت!!!!!
1401/4/10
مطمئنم شوخی میکنید
1399/2/4
این آشغال بدردنخور چیه البته از حق نگذریم بدرد پیک میخوره باهاش پیتزا و ساندویچ ببری اینور اونور ( خطاب به وجدان ژاپن که تو پست فورد مک وان آمده بود چرت و پرت گفته بود )
1399/2/7
من عاشق خودرو های آمریکایی هستم مخصوصاً ماسل کار هایی مثل موستانگ و چلنجر و کامارو و آفرودر هایی مثل فودر رنجر و فورد رپتور و شورولت بلیزر و شورولت سیلورادو و..... اون کار احمد کاربر فرانسوی باز بود برای تخریب اسم من
1399/2/7
چرا دروغ میگی وجدان ژاپن کی میگه هوندا سیویک سریعترین دیفرانسیل تو پیست هست ، اتفاقا رنو مگان RS رکورد اون آشغالو زد و سریعترین هاچ بک تو پیسته ، درگشم تو آپارات هست اینقدر خالی نبند
1399/2/7
گفتی دو تا موتور فرانسوی نام ببر : لازارت LM و میچوال تایپ وان ، بیا اینم دو تا موتورسیکلت فرانسوی که اندازه بنتلی و رنجروور قیمتشه و عمراً ژاپنیا بتونن حتی پیچ چرخشم بسازن حالا باز دوباره برو تو خودت ضایییییییییع
1399/2/8
گفتی موتور سیکلت فرانسوی نام ببر : لازارت l m و میچوال تایپ وان دو موتورسیکلت فرانسوی که اندازه بنتلی و رنجروور قیمت دارن و ژاپنیای لگن ساز عمرا یه پیچشم نمیتونن بسازن بیا دیدی دوباره ضایع شدی وجدان ژاپن ضایییییییع
1399/2/8
وجدان ژاپن خود مزدا 1000 و موتور سه چرخه های k360 مزدا ته سوژه و خنده بودن اگه از بابات بپرسی بهت میگه اینقدر موتور سه چرخهای مزدا مسخره بودن که بهشون میگفتن قوقورک خوراک چپ کردن راننده تاکسیهای اون زمان بود سر کل کل میپیچیدن جلوشون یه وری چپه میشدن تو خیابون ملت از خنده غش میکردن در ضمن خود تویوتا کارینا و اسم نحس کرونا قبل 405 های ویرانخودرو عنوان سلطان واشر داشتن تمام مکانیکها و صافکارهای اون زمان از ماشینای ژاپنی پولدار شدن از در هر تعمیرگاهی که رد میشدی یه لگن ژاپنی توش بود حتی پیکان ایرانخودرو با کیفیت تر بنجلهای ژاپنی بودن خخخخ سوبارو و داتسون های اون موقع اینقدر اشغال بودن که هی زرتو زرت سیبک میشکستن دیگه چی میخوای برات از بنجل بودن لگنهای ژاپنی بگم
1400/5/31
دقیقا این موتور آشغال چه قیمت گزایی هم داره .البته یکسری هستن پول یا مفد در میارن براشون مهم نیست
1399/2/4
آیا میدانستید مزدا 1000 بهترین خودروی دنیاست آیا میدانستید مزدا 1000 با فروشی بیش از 39/999 میلیون دستگاه بیشترین آمار فروش در دنیا را دارد آیا میدانستید موتوری که رنو و مک لارن و ردبول در مسابقات فرمول یک ازش استفاده میکنن موتور مزدا 1000 هست آیا میدانستید مزدا 1000 13 بار برنده رالی داکار شده است آیا میدانستید در فرودگاها برای کشیدن هواپیما از مزدا 1000 استفاده میکنن آیا میدانستید حجم بار مزدا 1000 از وانت بلیزر هم بیشتره و این خودرو توانایی این را دارد که تا 12 تن بار را حمل کند ، بله ، اصلا شک نکنید که همه اینا خالی بندی هست بلکه خیلی هم واقعی هست
1399/2/6
آیا می‌دانستید فرانسوی ها خود ماشین فرانسوی سوار نمی‌شوند
آیا می دانستید طبق نظرسنجی مجله motor presse میزان رضایت دارندگان رنو از خودرویشان تنها ۲۱ و رضایت مالکان سیتروئن تنها ۲۰ درصد است در حالی که میزان رضایت خودرو های آلمانی و ژاپنی بیش از 70 درصد است آیا می دانستید این حرف من نیست
1399/2/4
موتور سیکلت فقط ژاپنی من با یاماها 100 ژاپنی بی ام و سری 7 گرفتم تو اتوبان تهران _ قم البته بی ام و کنار اتوبان ایستاده بود خخخخ باز نیاید بگید یاماها فقط اُرگ طبل تونبک دایره میسازه
1399/2/4
گوش مخملی با اسم من کامنت نزار ، من احتیاج به وکیل ندارم خودم هر چی بخوام در مورد لگنیجات ژاپنی میگم ، ولی خوشم میاد خودتم اعتراف کردی به آشغالسازی ژاپن ، اما چون ترسو و بزدل هستی آمدی از نام من ( عشق خودروهای فرانسوی ) استفاده کردی
1399/2/5
تا وقتی آمریکا با هارلی دیویدسون آلمان با بی ام و و ایتالیا با دوکاتی هست ژاپن باید بیاد جلو بوق بزنه
1399/2/6
من کاری به بحث سیاسی ندارم ولی فعلا که بازار خودرویی امریکا دست ژاپنه یه نگاه به لیست پر فروش ترین خودروهای بازار امریکا بنداز میبینی
1399/2/6
Ahmad رفتی رو دکل آمریکای ها خوش بگزره
1399/2/7
در جواب ahmad باید بلاک گردد داداش منم باهات موافقم
1399/2/7
تو که زیر دکلی چی خوش میگذره وجدان ژاپن
1399/2/7
یه چیز دیگه یادت رفت بگی اینکه تلفن دفتر رئیس جمهور آمریکا توشیباست خخخخخ همین خودش بزرگترین پیروزیه بعد 75 سال از بمب اتم ، آمریکاییها گفتن شما اجازه بدید ما بمب اتم رو شما آزمایش کنیم ما هم قول میدیم رو بنجلهاتون تعرفه نکشیم تا بتونین پر فروش ترین صادر کننده آشغال به آمریکا باشید و یه امتیاز ویژه هم بهتون میدیم اینکه تلفن رئیس جمهور آمریکا ژاپنی باشه ، دیگه پیروزی چی از این بیشتر
1399/2/8
افتخار بیشتر این داریم مگه که بازار خودرویی ایران تسخیر فرانسوی هاست : ال نود ، ۴۰۵ ، ۲۰۶ ،۲۰۷ ، پارس ، ساندرو ، مگان ، فلوئنس ، زانتیا ، کپچر ، c۳ و دیگر لگن ها . بازار خودرویی ایران آشغال ترین بازار خودرویی جهان است و تنها دلیلش وجود لگن های فرانسویه بازم حداقل تلفن ترامپ که ژاپنی هستش یه تلفن خوبه ولی لگن های فرانسوی تو ایران چی الان واسه اینکه ضایع نشی میای میگی ال نود یه اسطوره واقعیه ال نود در ایران ۸۰میلیون فروش داشته علی دایی ال نود داره ال نود قهرمانی رالی رو درو میکنه ال نود تو فرمول یک ماشینای بنز و فراری رو تو جیبش میزاره
1399/2/26
این یارو با این موتورش آبروی هرچی کاوازاکی رو برد،پول نداری داداش باکس های فابریکشو بخری موتور گرون نخر ، چه وضعشه ؟انگار جعبه میوه بسته با اون کلاهش
1401/2/5
قابل توجهت همین سه تا باکس الان چهل میلیون پولشه،موتورش سیصد و پنجاه،اون کلاهم الان ده تومن پولشه
1400/5/31
سلام
کاواساکی ورسیس ارزش خرید نداره چون لوازم یدکی نداره اگرم گیر بیاری قیمت سر به فلکه درکل اصلا ارزش نداره .اگه پول مفد داری بخر وخواستی بفروشی چیزی بین ۵۰الی ۱۲۰ م ضرر میکنی