موضوعات داغ

آشنایی با پورشه کِیمن S کد 987؛ تمساحِ آلمانی

13 اردیبهشت 1399
عکس نویسنده
شهاب انیسی
نویسنده

مدت زمان زیادی از تجربه خودروسازان برتر و تولید محدود اروپایی نظیر فراری، پورشه، لامبورگینی، اَستِن مارتین، آلفا رومئو، جگوار، مازراتی و ... در زمینه طراحی و تولید خودروهای خاص، اسپرت و لوکس نگذشت که به سرعت دریافتند که برای کسب سهم بیشتری از بازار فروش به منظور دستیابی به سود بیشتر، نمی‌توانند تنها بر یک کلاس از محصولات عملکرد محور تمرکز کنند.

برترین خودروهای عملکرد محور، لوکس یا منحصر به فرد این خودروسازان اروپایی، معمولاً گران‌ترین محصولات تولیدی آن‌ها نیز به حساب می‌آیند. به این معنا که هر کس توان خرید آن‌ها را با آن قیمت‌های گزاف ندارد و حاصل این معادله در حجم فروش محدود و سود اندک این شرکت‌ها به وضوح دیده می‌شود.

از این رو همه این برند های خودروسازهای تولید محدود به سرعت طیف محصولات تولیدی خود را گسترش دادند تا از سهم بیشتر بازار جا نماند. این طرز تفکر باعث شد فراری محصولات 8 یا حتی 6 سیلندر خود نظیر مدل‌های دینو و 308 را روانه بازار کند تا بتواند در کلاس خودروهای عملکرد محور ضعیف‌تر و البته ارزان‌تر نیز جذب مشتری کند. این رویه در لامبورگینی با ارائه اولین سری از لامبورگینی‌های ارزان قیمت‌تر 10 سیلندر با نام گایاردو (گالاردو) دنبال شد. استن مارتین نیز مدل ونتج (Vantage) را با پیشرانه V8 روان بازار کرد تا نمونه اقتصادی‌تر برادرهای بزرگ‌تر V12 خود باشد.

پورشه نیز از این قائده مستثنی نماند. این اسپرت‌ساز آلمانی تا مدت‌های طولانی بر مدل منحصر به فرد و محبوب 911 خود وفادار بود اما خیلی زود متوجه شد که هر خودرو دوستی از پس قیمت تند و تیز 911 بر نمی‌آید و در نتیجه نسخه‌های متعددی از پورشه‌های اقتصادی و ارزان قیمت نظیر مدل 914 (با پیشرانه‌ای 4 سیلندر فولکس واگن) و مدل‌های 944، 928 و 968 (با پیشرانه‌های 4 سیلندر و ساختار موتور جلو) روانه بازار شدند.

با ورود به قرن بیست و یکم این رویه نیز از یاد رفت چراکه داشتن سبد بزرگ‌تر محصولات همواره به معنای کسب سود بیشتر است. آنچه در ادامه این مقاله از خودروبانک می‌خوانید معرفی نسل دوم پورشه کیمن S (987/2004-2012) است که در ایران به یکی از مدل‌های بسیار محبوب و پرفروش پورشه بدل شد.

ناجی پورشه

در میانه‌های دهه 1980 و اوایل دهه 1990 میلادی، برند پورشه با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد که همان فروش بسیار کند و عدم محبوبیت مدل 928 و 968 در بازار جهانی بود که این برند را در مرز خطر بزرگ ضررهای جبران‌ناپذیر مالی یا حتی ورشکستگی قرار داد. حقیقت آن است که تولید محصولات اقتصادی برای خودروسازانی که به قدرت، سرعت، شتاب یا لوکس‌گرایی مشهور هستند به معنای زدن از سر و ته تمام فاکتورهای برتری است که اعتبار و تاریخچه آن‌ها را شکل داده است. از این رو پورشه‌های اقتصادی آن دوران نه قدرتمند بودند، نه سریع، نه لوکس و نه زیبا.

این مساله مهندسان پورشه را بار دیگر به میز طراحی کشاند. طرحی که برای خودرو اقتصادی جدید پورشه انتخاب شد از سوی پینکی لای، طراح سابق برندهای خودروساز فورد (نسخه‌های اروپایی)، مزدا و ب‌ام‌و ارائه شد. لای که سابقه طراحی خودروهایی چون فورد سییرا، فییستا، اسکورت و اسکورپیو و جایزه طراحی برای خلق ب‌ام‌و سری 3 مدل (E46) را در کارنامه خود دارد، این بار طرحی برای پورشه اقتصادی ارائه داد که از دیدگاه طراحی شباهت بسیار بیشتری به زبان طراحی کلی پورشه و مخصوصاً سری 911 داشت. از این رو پورشه باکستر (986) خلق شد که به دلیل بهره‌وری از ظاهری مشابه با مدل 911 آن دوران اما در ابعادی کوچک‌تر به همراه پیشرانه‌ای 6 سیلندر (به جای 4 سیلندر)، توانست به سرعت در بازار خودروهای عملکرد محور اما اقتصادی جهان جا باز کرده و پورشه را از کاغذ بازی‌های ورشکستگی نجات دهد.

کِیمن، کمی دیرتر

نام باکستر (Boxter) از ترکیب دو کلمه باکسر (Boxer/اشاره به پیشرانه تخت به کار رفته در این خودرو) و کلمه رودستر (Roadster/سقف تاشو) تشکیل شد و از سال 1996 تا سال 2004 به عنوان نسل اول بر خط تولید قرار گرفت. این خودرو تنها در قالب یک اسپرت دو نفره جمع و جور و ارزان قیمت با پیشرانه شش سیلندر باکسر آب خنک از نوع موتور عقب (اولین اقدام پورشه برای نصب موتور آب خنک در عقب خودرو) در کلاس کانورتیبل (یا همان رودستر) به تولید رسید.

نسل دوم باکستر با کد شناسایی 987 با الهام‌گیری مستقیم از تک ستاره پورشه در آن دوران یعنی مدل کاررا GT، در سال 2005 وارد بازار شد. اما نسل دوم دستخوش یک تفاوت بسیار اساسی شد. پورشه برای نسل دوم باکستر یک نمونه کوپه فست‌بک نیز تدارک دید که آن را کِیمن (Cayman/بخوانید: کِی-مَن) گذاشت. این نام در حقیقت نامی تخصصی و علمی برای گونه‌ای کوچک از تمساح‌سانان است.

نامگذاری متفاوت یک محصول از یک کلاس و مشخصات فنی نسبتاً مشترک معمولاً پدیده‌ای نیست که در صنعت خودرو به کرات شاهد آن باشیم. با این حال از نسل دوم باکستر که معادل با حضور اولین نسل کیمن است، پورشه تصمیم گرفت دو اتاق متفاوت از یک پلتفرم کاملاً مشترک را جداگانه نامگذاری کند. از آن پس باکستر نمونه کانورتیبل کیمن و کیمن نمونه کوپه فست‌بک باکستر به حساب می‌آید.

کیمن S

نسل اول کیمن همزمان با نسل دوم باکستر در سال 2005 معرفی شد با این تفاوت که پورشه در طراحی کیمن مستقیماً از نسخه‌های کلاسیک 356، 550 کوپه و 904 کوپه الهام گرفت که در این میان از دیدگاه ظاهری نزدیکی بیشتری به نسخه 904 کوپه دارد. در زمان رونمایی کیمن با کد S (Cayman S) به بازار معرفی شد که کد S به معنای اسپرت یا اسپشال نشانگر این موضوع بود که نسخه رونمایی شده در حقیقت از نسخه پایه، از دیدگاه تریم و پرفورمنس اندکی بالاتر است. خودروسازان معمولاً محصولات خود را بر اساس ترتیب تریم یا پرفورمنس از نمونه‌های پایه تا بالاترین برترین نمونه معرفی می‌کنند اما پورشه معرفی کیمن را با نسخه S آغاز کرد و نمونه پایه این محصول را در سال بعد (2006) معرفی و روانه بازار کرد که از این نظر نیز یک سنت‌شکنی به حساب می‌آید.

ابعاد خارجی کیمن نسل اول از دیدگاه طول×عرض×ارتفاع برابر با 4380×1801×1295 میلی‌متر است که از فاصله محورهای 2475 میلی‌متری بهره می‌برد و به شکل مشخصی خودرویی جمع و جور به حساب می‌آید. خوشبختانه شباهت میان کیمن و باکستر تنها به داشتن پلتفرم مشترک محدود نمی‌شود. برخی از قطعات بدنه و بخش‌های فنی کیمن از جمله سیستم تعلیق، گلگیرهای جلو، در پیشرانه، درب‌ها، داشبورد، چراغ‌های جلو و عقب با باکستر کاملاً مشترک است. این سبک طراحی و استفاده از قطعات مشترک در میان محصولات بین خودروسازان جهانی پدیده‌ای کاملاً رایج است و باعث می‌شود هزینه تولید خودروساز مادر به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند.

مشخصات فنی

نسل اول کیمن تا پیش از سال 2009 که مورد فیس‌لیفت و بازنگری فنی و ظاهری قرار بگیرد، از دو پیشرانه تخت باکسر شش سیلندر آب خنک توئین کم (Twin Cam-DOHC/24 سوپاپ) کارتر خشک به حجم‌های 2.7 لیتر و 3.4 لیتر بهره می‌برد که نمونه کم‌مصرف‌تر و پربازده‌تر 2.7 لیتری صرفاً ویژه نمونه پایه انتخاب شده بود. اما نمونه 3.4 لیتری ویژه کیمن S در نظر گرفته شده بود که سرسیلندرهای آن با پیشرانه 3.8 لیتری پورشه 911 کاررا (997) مشترک بود. این پیشرانه توان تولید 291 اسب بخار و 340 نیوتن‌متر گشتاور را داشت. با اعمال فیس‌لیفت در سال 2009 این پیشرانه نیز دستخوش تغییرات فنی و بهبودهای مکانیکی شد و بدون تغییر در حجم پیشرانه، با حدود 25 اسب بخار اضافه قدرت، به نزدیکی مرز 320 اسب بخار در دور 7400 و گشتاور 370 نیوتن‌متر در دور 4500-5800 رسید. لازم به تاکید است که پیشرانه باکسر (تخت) با پیشرانه V شکل 180 درجه (V شکل تخت)، تفاوت های فنی و ساختاری بسیار شدیدی با یکدیگر دارند که بررسی آن ها از حوصله این مقاله خارج است.

کیمن پایه در ابتدا با گیربکس 5 سرعت دستی عرضه شد اما نمونه 6 سرعت دستی گِترَگ 466 نیز به عنوان آپشن موجود بود اما برای کیمن S به صورت استاندارد ارائه شد. گیربکس کامپیوتری اتوماتیک 5 سرعت تیپ ترونیک نیز برای هر دو تریم در دسترس بود اما برای مدل پایه یک آپشن اضافه به شمار می‌آمد. در سال 2009 و همزمان با ارائه فیس‌لیفت جدید و تغییرات مهندسی انجام شده بر کیمن S، این گیربکس با نمونه پیچیده‌تر، سریع‌تر و گران‌قیمت‌تر 7 سرعت اتوماتیک دو کلاچ PKD پورشه جایگزین شد که تاثیر قابل توجهی بر عملکرد نهایی خودرو گذاشت.

در این بین برخی آپشن‌های قابل سفارش برای کیمن از سوی پورشه در نظر گرفته شد که شامل سیستم کمک فنرهای فعال، ترمزهای دیسکی سرامیکی، چراغ‌های زنون دوبل (Bi Xenon/با تلفظ صحیح بای-زینان) برند هِلا، حالت اسپرت هوشمند و دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) می‌شد.

داشتن ضریب درگ (Cd) برابر با 0.3 و وزن نسبتاً کم 1350 کیلوگرمی و سایر ویژگی‌های فنی به کار رفته در کیمن S باعث شد این خودرو با وجود اعمال تغییرات فنی و کیفی به منظور ارزان‌سازی در عمل از دیدگاه فنی برابر با برترین‌های پورشه برابری کند. از این رو مدت زمان دستیابی به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون برای این خودرو در حدود 5 ثانیه به طول می‌انجامد و می‌تواند به حداکثر سرعت 280 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. همچنین زمان رسمی یک دور پیست نوربرگرینگ برای کیمن S استاندارد از سوی پورشه برابر با 8 دقیقه و 20 ثانیه عنوان شد در حالی که این زمان برای مدل 911 کاررا (997) تنها برابر با 8 دقیقه و 15 ثانیه است.

سخن نهایی

کیمن S همانند سایر مدل‌های پورشه موفقیت خود در ایران و در بازار جهانی را مدیون اعتبار و قدمت تاریخی برند مادر و البته حفظ توان فنی در برابر قیمت قابل قبول و نسبتاً اقتصادی‌تر آن در مقایسه با برادر بزرگترش (سری 911) است. مهمترین رقبای کیمن در ایران شامل ب‌ام‌و Z4، آئودی TT و مرسدس بنز SLK هستند که همگی (مخصوصا TT) در تیراژ بسیار پایین به کشور وارد شده‌اند. محبوبیت برند پورشه در ایران تقریباً در بین تمامی محصولات ارائه شده این برند در کشور برابر است و زمانی که یک دستگاه 911 کارکرده هم دوره چیزی در حدود 2 تا 3 میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شود، داشتن قیمتی بین 0.9 تا 1.2 میلیارد تومان برای یک نمونه کیمن S کارکرده به معنای یک سوم بودن قیمت در عین کسب تجربه سواری مشابه با 911 است و از این رو گزینه عملکرد محور کاملاً برتری در برابر SLK و Z4 به حساب می‌آید. البته هزینه‌های نگهداری بسیار زیاد این سری خودروهای عملکرد محور ژرمن را نیز نباید از یاد برد. کسب لذت سواری یک کوپه دو نفره عملکرد محور آلمانی نیازمند داشتن جیبی عمیق و پر از پول برای خرید و نگهداری از آن خواهد بود.

21 عکس

نظرات کاربران

25 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/2/13
دوستان بنده وجدان ژاپن م من چهار الی پنج ماه فعالیتی در سایت نداشتم بعضی ها با اسم من اینجا کامنت گذاشتن بنده قبلا در سایت بودم و با بعضی دوستان کل کل کردم معذرت میخوام بخصوص دوستان فرانسوی باز دوستان ارزش نداره به هم توهین کنید سعی کنید با انتقال اطلاعات به هم دیگه خودروساز مورد علاقتون رو به هم معرفی کنید بنده دیگه کامنت نمیزارم تو سایت بازهم معذرت میخوام اگه موجب ناراحتی کسی شدم
1399/2/14
وقتی شما از سایت رفتی من از خودرو های ژاپنی در برابر احمد دفاع کردم و هیچوقت اسمم رو وجدان ژاپن نذاشتم ولی همه فکر کردن که من وجدان ژاپنم چند بارم گفتم من وجدان ژاپن نیستم کسی باور نکرد . نمیدونم خودرو بانک با من چه مشکلی داره که من کامنت میزارم و از خودم دفاع میکنم کامنت های من تایید نمیشه در حالی که حرف بدی نزدم ولی بر عکس کامنت های احمد که با اسم من کامنت میزاره رو تایید میکنه و من وقتی جوابش رو میدم کامنتم تایید نمیشه . از خودرو بانک می خوام که کامنت منو تایید که تا همه بدونن که من ادعا نکردم وجدان ژاپنم و من دیگه کامنت نمیزارم و هر کامنتی با اسم من باشه کار من نیست . و با این کارا خودرو های فرانسوی از خودرو های ژاپنی بهتر نمیشه .
1399/2/13
به نظرم اگه حداقل فیلم نمی زارید 30 ثانیه صدای اگزوز ماشین رو بزارید
1399/2/13
من همه ی ماشینای پورشه رو دارم عالیه
1399/2/13
خودروبانک بد ترین سایت خودرویی
امرا اگه تایید کنید
1399/2/13
فرانسه و آلمان بهترین هستند خودرو بانک لطفا از خودرو های اصیل فرانسوی بررسی بزار
1399/2/13
عالی بود خودرو بانک لطفا از خودرو های فرانسوی بیشتر مقاله تهیه کن
1399/2/13
چه زشت و بد رنگه
1399/2/13
چه رنگ قرمز قشنگی داره
1399/2/13
دوستان یه چیزو باید به اطلاع برسونم ، اینکه یه چرت و پرت هایی توسط همون کاربر وجدان ژاپن سابق یا ژاپن و یا ضد فرانسه راجع به ژیان دو سیلندر و .... دائما تو هر مطلبی با اسم من ( عشق خودروهای فرانسوی ) گفته میشه ، میخواستم بگم این حرفهای خُل و چلی کار من نیست و کار همون فرده که با اسمهای مختلف میاد کامنت میزاره جو سایتو بهم میریزه و یه چیز دیگه اینکه بنده تمام برندهای خودروسازی دنیا اعم از فرانسه ، آلمان ، ایتالیا ، انگلیس ، سوئد ، آمریکا و کره را دوست میدارم و فقط از برندهای ژاپنی و چینی متنفرم و هر گونه توهین و چرندیات راجع به این برندها با اسم من گفته میشه بدونین کار من نیست . موفق باشید
1399/2/14
تو که انقدر اهل اطلاع رسانی هستی اینم اطلاع رسانی می کردی که چقدر کامنت با اسم من گذاشتی تا منو خراب کنی اشکال نداره من دیگه کامنت نمیزارم و تو هم هر کاری می خوای بکن ولی بدون با این کار ها خودرو های فرانسوی از خودرو های ژاپنی بهتر نمیشه . از خودرو بانک می خوام کامنت منو تایید که تا اطلاع رسانی شه
1399/2/14
برای خودرو بانک متاسفم که کامنت های احمد رو که با هزاران اسم کامنت میزاره حتی با اسم من ، رو تایید میکنه ولی وقتی من از خودم دفاع میکنم کامنت منو تایید نمیکنه .
1399/2/13
شک ندارم که با دناپلاس توربویی که دارم این زشت بیریخت اجنبی رو رو هوا میزنم و سوسکش میکنم.
1399/2/15
دوست عزیز خود کرده را تدبیر نیست بنده هیچ وقت با اسم شما کامنت نزاشتم در ضمن این من نبودم که اولین بار امدم به برندی توهین کنم بلکه خود شما بودی که اولین بار تو پست مربوط به زانتیا امدی به خودروهای فرانسوی توهین کردی خیلی از دوستان تو پستهای قبلی به شما گفته بودن که به سیلقه هم دیگه احترام بزاریم ولی شما گوش نکردی طبیعیه خیلیا مثل خود شما ممکنه طرفدار خودرسازی باشند که دوست نداشته باشن کسی بیاد به اونها توهین کنه حتی اگه اون برند چینی باشه در اخرم باید بگم فقط شما نبودی که خودرو بانک کامنتاتو تایید نکرده بلکه کامنتهای منم خیلی وقتها تایید نکرده و اینکه بنده احمد نیستم حالا شما هر جور دلت میخواد فکر کن هزار بار اومدی گفتی این احمده حتی با اسم احمد هم کامنت گذاشتی منم دیدم هر چی بگم فایده نداره , گفتم بزار هر جور راحته فکر کنه کلام اخر اینکه فارغ از این کل کل کردن ها اون کسایی باید سنگ ژاپن , فرانسه به سینه بزنن که فرانسوی و ژاپنی هستن اینکه من و شما بشینیم سر خودروسازها و کشورهایی که مربط به ما نمیشه و فقط از رو علاقه به هم بپریم چیزه مسخره ای حالا شما هر چقدر دوست داری بیا به خودروهای فرانسوی توهین کن بنده دیگه هیچ وقت نخواهد امد که بخوام با شما کل کل کنم چون کار بیهوده ای هست
1399/2/16
خدا شفات بده......الهی آمین
1399/2/16
این شد یه حرف درست حسابی
من دیگه درباره ی خودرو های فرانسوی حرفی نمیزنم
1399/2/16
جک باحالی بود انصافا ترکیدم از خنده
1399/2/16
و همچنین شما گفتی من وجدان ژاپنم منم هر چی گفتم نیستم کسی باور نکرد حالا هم دیدین که وجدان ژاپن اصلی خودش اومده
1399/2/16
با این کارا نه ماشین های فرانسوی از ماشین های ژاپنی بهتر میشه نه ژاپنی از فرانسوی پس بهتره بجای کل کل کردن به هم دیگه توهین نکنیم
من از خودرو های فرانسوی بد نمیگم تو هم از خودرو های ژاپنی بد نگو
1399/2/14
عجیبه بعد از 80 هزار تا کارکرد ماشین به وضع بیفته.چرم صندلی ها و غربالک فرمان.مخصوصا کیفیت داشبورد.
1399/2/14
اینا بچه پولدارن پورشه شون رو خراب میکنن که باباشون یکی جدید تر براشون بخره
1399/2/17
از کجا میدوونی ممکنه خودش ظحمت کشیده پولشو در آورده
اگه خودمون نمی خوایم زحمت بکشیم حداقل به بقیه حسودی نکنیم و زحمت اونا رو پایین نیاریم
متاسفانه یه فرهنگ غلط جا افتاده که مردم فکر می کنن هرکی پولداره دزدیده ولی اینطوری نیست خودمون زحمت نکشیدیم تا به اینجا برسیم
1399/2/28
این ماشین رو میشناسم خیلی خیلی بیشتر کار کرده از این شاید الان واقعیش 200 تا باشه
1399/2/14
بسیار زیبا کاش خودرو بانک از مدلهای قدیمیتر پورشه تست و بررسی بزاره
1399/12/12
به نظر من همه ی کشور ها و همه ی برند ها ماشین خوب دارند مثلاً ژاپن هوندا و لکسوس یا فرانسه رنو تالیسمان و پژو ۲۰۰۸
پس با هم بحث نکنید همه ی کشور ها و برند ها ماشین خیلی خوبی دارند !