موضوعات داغ

بررسی اپل آدام در تهران؛ کوچولوی دوست داشتنی و دست نیافتنی!

22 اردیبهشت 1399

مقدمه

قدیمی‌ترها دوران اوج محبوبیت محصولات اپل در کشورمان را به خوبی به یاد می‌آورند. دورانی که در آن نسخه‌های دهه نودی آسترا، وکترا، کورسا و معدود نمونه‌های اُمگا در خیابان‌ها جولان می‌دادند و توجهات را به خود جلب می‌کردند. بخصوص کورسا که مدل‌های 3 درب و 5 دربش، علیرغم قیمت نسبتاً گران و موتور نه چندان قدرتمند به شدت مورد استقبال جوانان و خانم‌ها قرار گرفته بود.

در سال‌های اخیر زمزمه حضور دوباره اپل در کشورمان بارها مطرح شد و به نظر می‌رسید بدلیل خاطره خوشی که مردم ما از آن‌ها دارند این بازگشت، پر شکوه و موفقیت‌آمیز باشد. اما متاسفانه عدم برنامه‌ریزی صحیح در داخل و پس از آن بدقولی‌های ناشی از تحریم‌ها در خارج منجر به شکست پروژه شد تا در نهایت فقط تعداد محدودی از مدل‌های مختلف این خودروساز مطرح و باسابقه به کشورمان راه یابند. یکی از این محصولات که فقط چند عدد از آن به واسطه "شرکت بازرگانی توان خودروی جی" توانسته پاسپورت ایرانی دریافت کند، آدام نام دارد. کوچک‌ترین عضو خانواده اپل، که احتمالاً حتی یک بار هم آن را در خیابان ندیده‌اید اما به هر حال خواندن مقاله‌اش میتواند برای دوست‌داران مینی کارهای شهری تا حدودی جالب باشد. بد نیست بدانید این ماشین بر روی پلتفرم SCCS توسعه یافته که همان پلتفرم مورد استفاده در کورسا و بسیاری محصولات مطرح دیگر مثل شورولت سونیک است. لطفاً در ادامه با خودروبانک همراه باشید تا در کنار شما مقداری بیشتر با این ژرمن فسقلی آشنا شویم.

طراحی ظاهری

با اینکه آدام در سال 2012 میلادی به بازارهای جهانی معرفی شده (عرضه رسمی از سال 2013)، اما هنوز هم ظاهرش برایمان تازگی دارد. ابعاد کوچک بدنه‌اش که از خطوطی هدفمند و هوشمندانه شکل گرفته‌اند در کنار رینگ‌های بزرگ و فرم تخم‌مرغی اتاق، ترکیبی جذاب را پدید آورده‌اند که از برخی زوایا انسان را به یاد تصاویر فتوشاپی می‌اندازد! شاید ظاهر فانتزی، رنگ‌بندی زیبا و ابعاد کوچک این ماشین، نشان از این داشته باشند که آدام سلیقه دخترانه را هدف قرار داده و سعی دارد صرفاً نظر خانم‌ها را به خود جلب نماید اما با کمی دقت در اِلمان‌های اسپرت بکار رفته در جای جای بدنه متوجه می‌شویم که این کوچولوی آلمانی حتی با سلیقه مقداری خشن‌تر پسرانه هم تا حدی هماهنگ است و می‌تواند نظر بسیاری از جوانان را فارغ از جنسیت به خود جلب نماید.

جدای از این‌ها چیزی که در طراحی آدام نظر شخص من را به خود جلب کرد دقت به ریزه‌کاری‌هایی است که شاید در نگاه اول چندان به چشم نیایند اما در واقع عامل اصلی زیبایی این ماشین همین موارد می‌باشند. مثلاً نگاهی به خط پایین درب بیندازید تا ببینید که با چه مهارتی فرم ستون A و سقف، بصورت قرینه در این قسمت انعکاس داده شده است. یا خط زیبایی که دستگیره درب و به نوعی نیم رخ اتومبیل را به بخش انتهایی مرتبط ساخته. در این بین تضاد جالب و اغراق‌آمیزی که میان ابعاد شیشه‌های جانبی اتومبیل وجود دارد هم در نوع خود جالب توجه است. جدای از این‌ها نمی‌شود از گرافیک زیبای چراغ‌ها، مه‌شکن‌ها و جلو پنجره اسپرت و فرم جذاب سپرهای اتومبیل به سادگی عبور کرد. در واقع آدام بر خلاف برخی از خودروهای اقتصادی دنیا، ظاهر کسالت‌آور و بی‌روحی ندارد و با چهره دوست داشتنی خود، انسان را سر ذوق می‌آورد.

طراحی داخلی

در داخل کابین با یک حس دو گانه مواجه هستیم. از طرفی متریال نه چندان عالی مورد استفاده در کنار طراحی ساده برخی قسمت‌ها مثل دریچه‌های تهویه و همچنین کمبود امکانات لوکس و وجود گیربکس دستی به ما یادآوری می‌کنند که نباید فریب قیمت‌های وطنی را بخوریم و به یاد داشته باشیم که با خودرویی نسبتاً اقتصادی "در مقیاس جهانی" سر و کار داریم. اما از طرف دیگر ظرافت خطوط داشبورد که با دقت خاصی قسمت‌های مختلف را به یکدیگر مرتبط ساخته‌اند در کنار غربیلک خوش دست و نشانگرهای اسپرت و فرم فانتزی کنسول میانی، حس بسیار خوبی از مواجهه با یک خودرو مدرن و خوش ساخت "البته در سطح خودش" را به ما منتقل می‌نمایند. ارگونومی داخلی هم مناسب ارزیابی شد. البته از اپل آدام به عنوان یک خودرو صرفاً شهری نباید توقع کابین جادار و خیلی راحتی داشته باشید اما روی صندلی‌های جلویی اوضاع از آنچه از بیرون به نظر می‌رسد بهتر است و به لطف مهندسی مطلوب، فضای پا و سر برای نفرات جلویی کافی است، اما به هر حال این ماشین برای استفاده به عنوان خودرو مجردی یا خودرو دوم و دم دستی و یا برای خانواده‌های جوانی که فرزندان کوچکی دارند طراحی شده و اگر قرار بر استفاده 4 بزرگسال باشد قطعاً سر نشستن بر روی صندلی‌های جلو دعوا خواهید داشت! چراکه صندلی‌های عقبی آدام به هیچ عنوان مناسب بزرگسالان نیستند.

فضای صندوق عقب هم محدود است و فقط برای خریدهای شهری کارآیی دارد، اما خوشبختانه امکان خواباندن صندلی‌های عقبی میسر می‌باشد و در این حالت می‌توان روی فضای حمل بار آدام نیز تا حد مناسبی حساب باز کرد.

امکانات رفاهی و ایمنی

اپل آدام از آپشن‌های معمول این رده نظیر سنسورهای نور و باران، دوربین دنده عقب و سنسورهای پارک، نمایشگر مرکزی، گرمکن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی حساس به سرعت، بلوتوث، نمایشگر مرکزی، امکان انتخاب حالت رانندگی اکو، نشانگر فشار باد تایرها، کیسه‌های هوای جلو، جانبی و پرده‌ای، سیستم‌های ترمز و پایداری از قبیل ABS، BA، ESP و مواردی از این دست بهره می‌برد که شاید در نگاه اول برای یک خودرو شهری راضی‌کننده به نظر برسد اما با در نظر گرفتن قیمت آن هم از نوع افسارگسیخته داخلی! آپشن‌ها در سطح متوسط قرار می‌گیرند.

البته از نظر ایمنی اپل آدام موفق شده 4 ستاره از 5 ستاره ایمنی موسسه Euro-NCAP را بدست آورد که برای خودرویی با این سایز، امتیاز بسیار خوبی است اما حتی این عنوان هم در قیاس با رقبای درشت هیکل‌تر اما هم قیمت با آدام که 5 ستاره کامل را در چنته دارند، ایده آل محسوب نمی‌شود.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت

اپل آدام با پیشرانه‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شود. مثلاً نمونه‌های 4 سیلندر 1.2 و 1.4 لیتری تنفس طبیعی و 3 سیلندر 1 لیتری و 1.4 لیتری مجهز به توربو که طیف متفاوتی از توانایی‌ها را ارائه می‌کنند. در این بین نسخه اسپرت R2 با انجین 1.6 لیتری 182 اسب بخاری که توان تولید 190 نیوتن‌متر گشتاور را دارد انتخاب هیجان انگیزی به نظر می‌رسد.

اما در هر صورت تمرکز ما روی نمونه 1.4 لیتری تنفس طبیعی است که در گذشته نه‌چندان دور مجوز ورود به کشورمان را بدست آورده بود. این پیشرانه در دو نوع 86 و 99 اسب بخاری تولید شده که هر دو قادر به تولید 130 نیوتن‌متر گشتاور می‌باشند. نمونه 86 اسبی در شرایط استاندارد ظرف مدت 12.5 ثانیه از مرز سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت عبور کند و در نهایت تا حوالی 176 کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد. نمونه 99 اسب بخاری هم در حدود یک ثانیه سریعتر است و 9 کیلومتر تاپ اسپید بالاتری ثبت می‌کند.

در خصوص مصرف سوخت نیز باید گفت جای تعجب ندارد که همچین خودرو کوچک و سبک وزنی (کمتر از 1.1 تن) آن هم با گیربکس 5 سرعته دستی و پیشرانه مدرن و کوچک، اشتهای چندان زیادی برای مصرف سوخت نداشته باشد و نوش جان کردن حدود 5.5 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر برای رانندگی ترکیبی نشان از بهینه بودن مصرف سوخت این محصول دارد و در نتیجه نیازی نیست نگران باک کوچک 38 لیتری‌اش باشید!

تجربه رانندگی

اپل آدام همه جوره خوراک مسیرهای شهری است. از دید به اطراف عالی گرفته تا ابعاد مناسب و شعاع گردش خوب فرمان و ارگونومی و ایمنی مطلوب، همه و همه باعث می‌شوند که حتی راننده‌های مبتدی هم بتوانند از رانندگی با آن لذت ببرند. اما در میان تمامی این خوبی‌ها مشکلاتی هم وجود دارد. اول از همه اینکه بشر تنبل امروزی میانه خوشی با جعبه دنده دستی آن هم در این رده قیمتی ندارد. حال اگر با نسخه‌های اسپرت و قدرتمند آدام سر و کار داشتیم قضیه فرق می‌کرد اما برای خودرویی که قرار است میزبان ما در ترافیک‌های خسته‌کننده شهری باشد و یا به خانم‌های سانتی‌مانتال متمول خدمات‌رسانی کند، این مورد می‌تواند آزاردهنده باشد. البته اگر به جعبه دنده‌های دستی علاقه دارید به شما اطمینان می‌دهم که از کار با گیربکس آدام لذت خواهید برد چرا که حالت و دقت تعویض دنده‌هایش عالی است و پدال‌های نرم ماشین هم اجازه نمی‌دهند فشار چندانی بر عضلات شما وارد شود. بگذریم.

حداکثر قدرت در دور موتور 6000 و حداکثر گشتاور در دور 4000 در دسترس قرار دارد و با پر کردن مناسب دنده‌ها می‌توان به شتاب و کشش کافی دست یافت. در خصوص کیفیت سواری هم باید گفت متاسفانه رینگ‌های بزرگ و لاستیک‌های فاق کوتاه آدام علیرغم زیبایی خاصی که به اتومبیل بخشیده‌اند روی کیفیت سواری تاثیر منفی داشته‌اند و در نتیجه در شهرهای پر از دست‌انداز ما کوبش‌هایی هر از گاه در داخل کابین احساس می‌شود. ضمناً صدای موتور که در دورهای پایین چندان به گوش نمی‌رسد با تخت گاز کردن پیشرانه سکوت کابین را در هم می‌شکند که البته به هیچ عنوان صدای آزاردهنده‌ای نیست. ترمزها و هندلینگ اتومبیل هم برای خودرویی در این ابعاد و با توجه به کاربری صرفاً شهری قابل قبول می‌باشند و مشکلی از این بابت احساس نمی‌شود اما به هر حال نسخه‌های معمول آدام برای سفرهای جاده‌ای پایداری خیلی معمولی دارند و نباید توقع زیادی از آن‌ها داشته باشید. در واقع تصور نکنید چون این ماشین یک خودرو فراتر از نیم میلیاردی است پس باید در حد مثلاً مزدا 3 به شما شتاب و هندلینگ ارائه دهد، بلکه باید همواره هدف از ساخت اتومبیل را در نظر داشته باشید.

نتیجه گیری پایانی

این روزها ما حتی قیمت واقعی پراید و سمند را هم نمی‌دانیم! چه برسد به خودروهایی نظیر آدام که بصورت انگشت‌شمار در کشور حضور دارند و طبیعتاً بصورت سلیقه‌ای و توافقی قیمت‌گذاری می‌شوند. اما به طور کلی با توجه به اینکه آدام در قیاس با یکی از رقبای حاضر در بازار داخل یعنی کیا پیکانتو قیمت گران‌تری در سطح جهانی دارد می‌توان حدس زد که مالکش هم قیمت بالاتری برایش طلب خواهد کرد. ضمن اینکه بدلیل واردات به شدت محدود، این خودرو در کشور ما حالتی کلکسیونی پیدا کرده و از قیمت‌های معمول بازار فاصله گرفته است. در بررسی‌های ما قیمت اعلامی یکی از فروشندگان برای مدل 2017 صفر کیلومتر بالاتر از 600 میلیون تومان اعلام شد که رقم بسیار زیادی برای یک مینی کار شهری است و با خودروهایی بزرگ‌تر، قوی‌تر و مجهزتر برابری می‌کند. حال بماند که نبود خدمات پس از فروش و قطعات یدکی باعث شده که خرید این اتومبیل برای استفاده روزمره به هیچ عنوان منطقی نباشد. پس در یک جمع‌بندی خلاصه می‌توان گفت که خرید اپل آدام حداقل در کشور ما صرفاً جنبه کلکسیونی و داشتن خودرویی متفاوت با هر آنچه تابحال در کشور دیده‌اید را دارد و احتمالاً برای اقشاری که به دنبال خودروی سوم و چهارم و البته بسیار متفاوت و خاص هستند، گزینه بسیار مناسبی است.

38 عکس

نظرات کاربران

16 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/2/22
تا حدودی شبیه فیات 500 میمونه ولی رینگای قشنگی داره
1399/2/22
دقیقاً
فکر کنم پلت فرمش با فیات ۵۰۰ یکی باشه
1399/2/22
به نظرم فیات قشنگ تره و همچنین نسخه کروک هم داره
1399/2/22
تو اروپا اپل جزو ارزون ترین و اقتصادی ترین ماشین هاست . ولی این جا باید پول یه suv بدی یه هاچ بک شهری سوار بشی . خودرو بانک ممنون عالی بود
1399/2/27
درسته ، فیات 500 طراحی جذاب تری داره البته هر کس یه نظری داره
1399/2/23
با سلام و تشکر از جناب امیری فر بابت بررسی خوب و معرفی یک خودروی برند و ارزشمند در کلاس جهانی، لازم است نکاتی را یادآور شوم.
۱) در نظر داشته باشید که اُپل یک برند آلمانی با قطعات GM (جنرال موتورز آمریکا) هست پس تحت هیچ شرایطی با خودروهای کره ای ، فرانسوی و حتی ژاپنی قابل مقایسه نیست و لذا مقایسه ی اُپل آدام با خودرو هایی مثل کیا پکانتو، میتسوبیشی میراژ، دی اس۳ و . . . خنده دار و غیر کارشناسانه است (حتی اگر روی کاغذ شبیه به هم و مشابه باشد) چون از لحاظ کلاس سواری زمین تا آسمان فرق میکنند !!!

۲) از نظر رفرنس های بین المللی و قیمت های جهانی هم، اُپل آدام دوبرابر ماشینی مثل پیکانتو قیمت دارد!!! شما در امارات پیکانتو ۲۰۱۷ صفر کیلومتر رو حدودا ۳۰ هزار درهم خواهید خرید ، در حالی که اُپل آدام بالای ۷۵ هزار درهم قیمت دارد (حتی با یک سرچ آماتور و ساده هم متوجه این موضوع خواهید شد) و از نظر کلاس قیمتی هم با خودرو هایی مثل میراژ ،پیکانتو و . . حتی قابل قیاس نیست. در مورد کنایه ای که نسبت به مزدا۳ زدید هم باید تجدید نظر کنید چون خودروی مزدا ۳ هم در امارات کمتر از ۶۰ هزار درهم هست و اُپل آدام حتی از مزدا ۳ هم گران تر است، پس همواره قبل از قیاس به خاطر داشته باشید که کلاس قیمتی خودرویی نظیر اُپل با خودرو های آسیایی یا حتی فرانسوی متفاوت و شدیدا بالاتر است.ضمنا توجه داشته باشید که صرف برابر بودن قیمت ۲ خودرو با یکدیگر نمیتوان آنها را با هم از نظر فنی مقایسه کرد!!!

۳) رقبای مستقیم اُپل آدام در داخل کشور اسمارت فور۴ و فور۲ و فیات۵۰۰(البته مدل ۲۰۱۵ به بالا که در کشور نداریم)هستند ، که اُپل آدام هم روی کاغذ و هم در عمل و تست های فنی، گوی سبقت را از آنها خواهد ربود و قطعا از نظر تامین قطعات و هزینه نگهداری شرایط به مراتب بهتری نسبت به این خودرو ها دارد و البته کلاس سواری و جذابیت بالاتری هم دارد(حداقل نسبت به فیات۵۰۰) !!!

در پایان مجددا از آقای امیری فر بابت حُسن سلیقه در انتخاب یک خودرو خوب برای بررسی و معرفی تشکر میکنم

شاد و پیروز باشید

علیرضا باروتی تبار
۲۳/ادریبهشت ماه/۱۳۹۹
1399/2/23
تا وقتی میشه دنا پلاس توربو سوار شد و طعم پیروزی درگ با پورشه کایمن رو چشید چرا باید سوار این کنسرو بادمجون بشیم؟؟؟؟؟
1399/3/9
داداش شما حالت خوبه؟
1399/2/23
آدم ناخواسته بجای اشک خون از گوشه چشمش جاری میشه وقتی می بینه اوایل دهه 70 انواع اپل از کورسا و وکترا و آسترا در تعداد قابل قبولی به همراه اقسام دوو ETI و GTI و بعدتر سیلو تو خیابون هامون دیده میشدن و امروز خرید یه ام وی ام 315 بی اصل و نسب لااقل به یه برنامه زمانی 10 سال کار و پس انداز و صرفه جوئی نیاز داره!!!
1399/2/28
راست میگی تازه اونم با چه قیمتی یادمه سال ۷۰ با ۹ میلیون میشد بی ام و ۵۱۸ سوار شد یا بنز ۲۳۰ ، پیکان حدود ۲ میلیون بود . ولی الان با این قیمت ها بهت یه گوشی نوکیا میدن
1399/2/23
ممنون از نویسنده این مقاله.ادمو ترغیب به خوندن میکنه.
1399/2/24
خوب آدم بخواد 600 میلیون پول بده میره با قیمت کمتر یه سدان بزرگ میخره ، این ماشین خریدش تو ایران اصلا توجیه نداره هم بخاطر قیمتش و هم بخاطر خدمات پس از فروش
1399/2/26
خودرو بانک الان ۱۰ سال از تأسیس سایت میگذره ولی هنوز یه بررسی از سیتروئن 2cv نذاشتی !!! متاسفم .
1399/2/27
دقیقا فرانسویا بی نظیر هستن از سیتروئن 2cv بگیر تا مابقی ایول به شما که از همچین آیدی و نام کاربری ( فقط ژیان فقط فرانسه ) استفاده میکنی این نشون میده که شما هم خودروهای فرانسوی بسیار دوست داری
1399/2/28
من عاشق همه ی خودرو های فرانسوی هستم
1399/2/26
برای اقشاری که به دنبال خودروی سوم و چهارم...
من که توی اولیش موندم :( تازه به پرایدم راضی ام :[ به یه مدل 83 هم رضایت میدم