موضوعات داغ

ملاقات با 300SL اتاق R129 در تهران، چهارمین نسل از پلتفرم SL مرسدس بنز؛ شاهکار قرن

1 خرداد 1399
عکس نویسنده
شهاب انیسی
نویسنده

منحصر از وجود یا عدم وجود یک مدل بخصوص در ایران و همچنین خارج کردن فاکتورهای مالی از معادله، زیباترین، سنگین‌ترین، رادیکال‌ترین و منحصر به فردترین مدل ساخته شده برند مرسدس بنز در تاریخ صنعت خودروسازی چیست؟

اگر این مقاله پرسش‌نامه‌ای امتحانی در یکی از کلاس‌های محصول شناسی صنعت خودرو باشد، این پرسش بدون شک بارم 20 نمره‌ای را با خود به همراه خواهد داشت و در نتیجه پاسخ به آن نیازمند تفکر عمیق و در نظر گرفتن همه فاکتورهایی است که یک خودروشناس باید در ذهن خود لحاظ کند. زیبایی موضوعی کاملاً سلیقه‌ای است اما اگر قراربود نگارنده این مقاله به عنوان طراح سوال، خود شخصاً اول از همه به این پرسش پاسخ دهد، بدون شک بحث بر سر انتخاب بین یکی از دو مدل C126 یا R129 بود.

پیش از آن که این پاسخ را قضاوت کنید لازم است تاکید کنم که خیر، اسطوره‌سازی W140، محبوبیت R107، جلال W220، متانت W113 و مخصوصاً جاودانگی W198 300SL افسانه‌ای را از یاد نبرده‌ام. هریک از مدل‌های عنوان شده در دوران ظهور خود در خط تولید مرسدس بنز تغییرات و تحولات اساسی ایجاد کرده‌اند اما به عقیده نگارنده، دو مدل C126 (نسخه کوپه کلاس S/W126) و R129، از دیدگاه طراحی و زیبایی شناختی، ترکیب بسیار ایده‌آلی از وقار، متانت، لوکس‌گرایی و عملکرد محوری را در خود گرد آوردند. ترکیبی که شاید در هیچ یک از سایر محصولات تاریخ برند مرسدس بنز تا به امروز تکرار نشده باشد. جالب آن که هر دو خودرو ساخته و پرداخته ایده‌های خالق جدید زبان طراحی و البته سرطراح باسابقه شرکت مرسدس بنز در دوران کلاسیک، برونو ساکو هستند.

آنچه در ادامه این مقاله از خودروبانک می‌خوانید، آشنایی با پلتفرم محبوب R129، چهارمین نسل از سری محبوب خودروهای اسپرت لوکس دو نفره سقف تاشو مرسدس بنز (مدل 1991) است که بین سال‌های 1989 تا 2002 بر خط تولید قرار گرفت تا یکی از زیباترین‌های این برند آلمانی را قلم بزند.

نسل جدید SL

چهارمین نسل SL تنها دو سال پیش‌تر از حضور کلاس S جدید (W140) به بازار معرفی شد. نسل چهارم SL که با کد فنی R129 شناخته می‌شود بر سینی کف کوتاه شده پلتفرم W124 شکل گرفت و از این رو ابعادی برابر با 4470×1811×1288 میلی‌متر دارد که با توجه به سال و مدل تولیدی می‌توانند با یکدیگر اندکی تفاوت داشته باشند. R129 جانشین نسل پیشین کلاس SL با کد شناسایی R/C107 شد که پیشتر از سوی فردریش گایگر طراحی شده بود. R/C107 الهام بخش نسخه کلاس S تولیدی همان دوران (W116) بود و داستان برای R129 که الهام بخش W140 شد نیز به همین صورت بود. تفاوت عمده در ساختار R129 آنجا است که بر خلاف نسل پیشین خود، تنها در فرمت 2 نفره رودستر (Roadster/سقف تاشو) طراحی شد و هرگز در فرمت 2+2 مانند C107 به تولید نرسید. همچنین نکته جالب در مورد ساختار R129 آن است که این خودرو به سقف تاشو پارچه‌ای با مکانیزم باز و بسته شدن الکتروهیدرولیک (الکتریکی-هیدرولیکی) مجهز بود اما در عین حال به همراه یک سقف ثابت فلزی به مشتریان عرضه می‌شد که برای نصب آن بر روی خودرو لازم بود تا ابتدا سقف پارچه‌ای را بصورت اتوماتیک در صندوق عقب خودرو تاه و سپس شخصاً اقدام به نصب سقف فلزی بر روی خودرو کنید.

از دیدگاه طراحی خارجی R129 المان‌های طراحی کلاس SL را فریاد می‌زند با این تفاوت که R129 در مقایسه با نسل پیشین خود بسیار جسورتر، مدرن‌تر و چالاک‌تر جلوه می‌کرد که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین قدمی بود که در تغییر زبان طراحی مرسدس بنز از دوران تغییر مدیریت بخش طراحی این شرکت از فردریش گایگر به برونو ساکو برداشته شد. از این رو شباهت‌های ظاهری و سنتی بسیار زیادی به R/C107 دارد که مهم‌ترین آن‌ها شباهت بی‌مانند نمای جانبی، جلوپنجره و طراحی چراغ‌های جلو و عقب است. R129 در طی سال‌های تولید دچار تغییرات عمده و جزئی بسیار شد و از این رو برای شناسایی مدل دقیق هر یک از آن‌ها باید به این تغییرات آشنا بود. عمده‌ترین فیس‌لیفت انجام شده در R129 در سال 1997 اجرا شد که شدیدترین تفاوت‌های ظاهری اعمال شده در این فیس‌لیفت استفاده از سپرهای جدید، چراغ‌های جلو و عقب تغییر یافته اما دنبال‌کننده اصول طراحی مرسدس بنز، شکاف‌های تغییر یافته پشت چرخ‌های جلو و استفاده از ریم‌های بزرگ‌تر بود.

آنچه در R129 مورد معرفی این مقاله مورد توجه است، استفاده از چراغ‌های جلو و عقب به اصطلاح مدل بالایی (بعد از فیس‌لیفت) به جای چراغ‌های استاندارد است که هرچند از اصالت خودرو می‌کاهد اما بدون شک ارتقاء ظاهری مهمی به شمار می‌آید. چراغ‌های عقب R129 های تولید شده تا سال 1996 همانند سایر مرسدس بنز های آن دوران از نوع کرکره‌ای سه شیار بود اما در نمونه‌های پس از فیس‌لیفت با پهن‌تر شدن ضخامت کرکره‌ها تعداد شیارها به دو عدد کاهش یافت که شاید تفاوت مهمی به نظر نرسد اما زیبایی بیشتر آن به سرعت به چشم می‌آید. چراغ‌های جلو نیز روایت مشابهی را به دنبال دارند. در نمونه‌های پس از فیس‌لیفت لنز چراغ‌های هاشور خورده و مات با لنزهای شفاف جایگزین شد که جلوه زیباتری به خودرو می‌بخشید.

نمای داخلی نیز همانند W140 بسیار سنگین و نمایشگر نسل نوین محصولات مرسدس بنز در آن زمان بود که از ادغام پلاستیک فشرده و چوب در بخش‌های مختلف تشکیل می‌شود. خوشبختانه ادوات کنترلی آپشن‌های مختلف داخل کابین و نمایشگرهای پشت غربیلک چهار شاخه فرمان همانند سایر مرسدس بنزهای کلاسیک از پنج نشانگر دوار تشکیل شده است که کاملاً یادآور خط مشی سنتی و دیرینه مرسدس بنز در استفاده از نشانگرهای کاملاً خوانا، زیبا و شکیل است. اما جذاب‌ترین و البته پرحاشیه‌ترین المان طراحی نمای داخلی R129 دقیقاً همانند W140، داشبرد نامتقارن آن است که آن تقارن یا حتی نامتقارنی مورد انتظار درست در وسط داشبورد به کلی بر هم می‌ریزد. اگر با کمی دقت به وسط داشبورد این دو خودرو (R129 و W140) نگاه کنید به سرعت در می‌یابید که دو دریچه تهویه مطبوع قرار گرفته در وسط داشبورد به شکل عجیب و کاملاً نامتقارنی به سمت سرنشین متمایل شده است. شاید این نکته به چشم بسیاری از خودرو دوستان نیاید اما این عدم تقارن در دوران طراحی تقریباً بی‌نقص برونو ساکو در R129 و W140 همانند بمب صدا کرد و هرگز دلیل قانع‌کننده‌ای برای این برهم ریختگی تقارن بیان نشد.

لازم به بیان است که مرسدس بنز در میانه‌های دوران تولید SL اقدام به تغییر شیوه نامگذاری محصولات خود کرد. به این ترتیب که در ابتدای تولید محصولات در ترکیب عدد و حروف به صورت (300SL) به بازار عرضه می‌شدند اما از سال 1994 به بعد این شیوه نام‌گذاری به ترکیب حروف و عدد تغییر پیدا کرد (SL300) و از آن پس به همین رویه به بازار عرضه شد.

قلب غول

در حالت کلی طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها در دوران تولید دوازده ساله R129 برای این پلتفرم در نظر گرفته شد که بیشتر آن‌ها با نمونه‌های جدید جایگزین شدند و نمونه‌های قدیمی‌تر با ورود پیشرانه‌های جدید از خط تولید کنار رفتند.

پیشرانه این SL نمونه شش سیلندر خطی 3 لیتری 24 سوپاپ M104 به قدرت 228 اسب بخار در دور 5500 و گشتاور 272 نیوتن‌متر در دور 4000 است که در حقیقت یکی از ضعیف‌ترین پیشرانه‌های ارائه شده مرسدس بنز برای R129 بود. به عبارت بهتر اگر دو پیشرانه M103 (3 لیتری 12 سوپاپ) و نمونه 2.8 لیتری M104 که بعدها به سری پیشرانه‌های ارائه شده R129 اضافه شد را در نظر نگیریم، M104 سه لیتری ضعیف‌ترین پیشرانه‌ای بود که برای این پلتفرم ارائه شد.

از این رو شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این خودرو با پیشرانه M104 برابر با حدود 8 ثانیه و حداکثر سرعت آن معادل 250 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است که شاید چندان سریع به نظر نرسد اما نباید وزن 1819 کیلوگرمی این خودرو را از یاد برد.

مرسدس بنز گه گاه نمونه‌های تولید محدود و مناسبتی متنوعی را بر R129 پیاده کرد که از پیشرانه‌های متفاوتی بهره می‌بردند. اگرچه پیشرانه 12 سیلندر 6 لیتری 48 سوپاپ (DOHC/دو میل سوپاپ) با کد شناسایی M120 به قدرت 390 اسب بخار در مدل 600SL/SL600 قدرتمندترین پیشرانه استاندارد عرضه شده برای این پلتفرم به حساب می‌آمد اما برترین پیشرانه استاندارد عرضه شده بر R129 نمونه 24 سوپاپ (DOHC/دو میل سوپاپ) 5 لیتری V8 بود که با کد شناسایی M119 در مدل‌های 500SL/SL500 به بازار عرضه می‌شد. این پیشرانه در قدرتمندترین حالت ممکن توان تولید 322 اسب بخار قدرت در دور 550 را داشت که از سوی مطبوعات به عنوان پیشرانه برتر این پلتفرم لقب گرفته بود. اما خاص‌ترین پیشرانه‌های عرضه شده بر این پلتفرم در نمونه‌های تولید محدود شامل پیشرانه‌های دیو پیکر تریم‌های AMG می‌شود که شامل نسخه‌های DOHC V12 تیون شده اتمسفریک (تنفس طبیعی) AMG به حجم‌های 6.0، 7.0، 7.2 و 7.3 لیتر بودند که به ترتیب با کد تجاری SL60، SL70، SL72 و SL73 شناخته می‌شدند و قدرتمندترین آن‌ها (SL73 AMG) توان تولید 518 اسب بخار در دور 550 و 720 نیوتن‌متر گشتاور در دور 4000 را داشت و می‌توانست تنها در 4.5 ثانیه به تندی 100 کیلومتر بر ساعت و سرعت نهایی بیش از 320 کیلومتر بر ساعت دست یابد. در مجموع تیراژ بسیار پایین حدود 300 دستگاه از نسخه‌های AMG این خودرو به تولید رسید که امروزه بالاترین قیمت نمونه‌های R129 را به خود اختصاص می‌دهند.

اگرچه نمونه‌های شش سیلندر 300 و 280 این خودرو به بازار ایالات متحده آمریکا نیز راه یافت اما به دلیل حساسیت آمریکایی‌ها در مقوله قدرت و شتاب، پیشرانه‌های شش سیلندر تنها در بازه زمانی محدودی ارائه شدند و تنها دو پیشرانه V8 و V12 به همراه گیربکس‌های اتوماتیک بود که عمده سفارش‌های R129 در بازار آمریکای شمالی را تشکیل دادند.

در حالت کلی سه گیربکس برای R129 ارائه شد که یک نمونه آن دستی 5 سرعت و دو نمونه دیگر اتوماتیک تیپ ترونیک 4 و 5 سرعت بودند که گیربکس انتخابی با توجه به نوع پیشرانه برای هر مدل بخصوص از R129 در نظر گرفته می‌شد. اما در SL مورد بررسی این مقاله گیربکس از نوع 5 سرعت دستی است.

سیستم تعلیق در نمونه‌های پیش از سال 1995 با نمونه‌های پس از آن اندکی متفاوت است. به همین دلیل مدل 1991 در جلو از سیستم تعلیق مستقل با فنرهای لول و کمک‌های گازی مستقل و در عقب بر مکانیزم پنج لینک (یکی از انواع مکانیزم‌های مولتی لینک) و فنرهای لول و کمک‌های گازی مستقل سوار است. همچنین در تمامی مدل‌های R129 از ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ استفاده شده که برای کنترل بهتر خودرو به سیستم ضد قفل ABS مجهز هستند.

مرکز توجه

R129 بنا به دلایل مختلفی در مرکز توجه رسانه‌های خودرویی دوران تولید خود قرار گرفت که یکی از آن‌ها استفاده از کمربند ایمنی قرار گرفته در ساختار صندلی بود که برای اولین بار در جهان اجرا می‌شد. اما مهم‌ترین و بارزترین اتفاق رسانه‌ای پیرامون R129 در مورد شاهزاده دایانا در سال 1991 میلادی در انگلستان است. محبوبیت شاهزاده دایانا در جهان بی‌مسابقه بود و زمانی که او جگوار XJS شخصی خود را فروخت تا با پول آن یک دستگاه R129 500SL قرمز متالیک را بصورت اقساطی خریداری کند، این اتفاق همانند بمب در جهان صدا کرد. انگلیسی ها و بخصوص خانواده سلطنتی بریتانیا حساسیت بسیار زیادی در استفاده از اجناس و کالاهای تولیدی کشورشان داشتند و زمانی که دایانا خودرو انگلیسی خود را در راستای تملک یک جواهر آلمانی فروخت، فشار زیادی از سوی خانواده سلطنتی و مطبوعات بریتانیا به وی وارد آمد که سرآخر او را به ناچار مجبور به فروش 500SL و بازگشت به خودروهای بریتانیایی در سال 1992 کرد. 500SL قرمز متالیک پرنسس دایانا هم اکنون در موزه مرسدس بنز در شهر اشتوتگارت در کنار سایر محصولات بی‌مانند این برند در بازدید عموم قرار دارد.

کلام آخر

R129 یکی از برترین و ماندگارترین آثار هنری تولید شده از سوی مرسدس بنز در طول تاریخ حضور این برند در صنعت خودروسازی جهان است. این خودرو در تیراژ بسیار محدود به کشور وارد شد و دشواری تامین قطعات و هزینه‌های جانبی R129 آن را به خودرویی بدل کرده که هرکسی از پس آن بر نمی‌آید. اگرچه نمونه‌های شش سیلندر R129 درست همانند یک کامارو شش سیلندر، خودرویی پرفورمنس محور، زیبا، خواستنی اما با پیشرانه‌ای نسبتاً ضعیف، نه‌چندان تیز و بز به نظر می‌آید اما همچنان لقب یکی از برترین مرسدس بنز های مدرن کلاسیک تاریخ را با خود یدک می‌کشد. قیمت این خودرو در بازار کشور بیشتر به دلیل محدود بودن تیراژ واردات بسیار بالا است اما باید به خاطر داشته باشید که درصورت داشتن توان تملک یکی از آن‌ها، نگهداری از یک R129 کار بی‌دردسر و کم‌هزینه‌ای نخواهد بود، در هر صورت هر که فیل خواهد، جور هندوستان کشد.

در انتها جا دارد از همکاری مالک محترم خودرو جناب آقای سمیع زمانی جهت تهیه این گزارش کمال تشکر را داشته باشیم.

21 عکس

نظرات کاربران

46 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/3/1
با روح و روان آدم بازی میکنه...
1399/3/1
مرسدس بنز یعنی خود خود خود کلمه اصالت
1399/3/1
بابا اینا چیه مطلب میزارید بنز بنز دیگه لدفا یه تست و بررسی از مزدا 1000 بزارید من عشق مزدا 1000 هستم ماشین فقط ژاپنی و بس بقیه خودروسازای دنیا آشغالسازن
1399/3/1
احمد واقعا متاسفم برات ژاپن هر چی باشه از فرانسه بی کیفیت بهتره تو همیشه کم آوردی و تصمیم گرفتی که ژاپن رو بد کنی بنز که عالیه ولی فرانسه حالا حالا ها مونده به آلمان و ژاپن برسه ماشینای فرانسوی نه کیفیت داره ، نه ظاهر داره ، نه کارایی . دوما اون موقع که مزدا از تکنولوژی موتور های روتاری استفاده می کرد که از یه موتور ۱.۳ لیتری ۱۴۰ اسب می گرفت پژو یه موتور گازی آشغال می ساخت .
1399/3/1
😳😳😳😨😨😨🤫🤫
1399/3/2
از هركي بپرسي ميدونه بهترين خودروساز ها الماني ها هستنند .
1399/3/3
اگه منظورت از بقیه خودروسازی دنیا آشغالن ماشینای فرانسویه کاملا باهات موافقم
1399/3/9
داداش شما اولاً که مشکل داری کلاً دوماً شما اصلا مجبور نیستی که نگاه کنی
1399/3/1
بنزم شد ماشین شرکتی که نمیتونه برای ماشیناش موتور بسازه تمام موتورهای بنز توسط نیسان ساخته میشه که به واسطه میده به رنو ، شرکت رنو هم میده به بنز بعد الکی یه عده برای ما بنز بنز میکنن تازه موتورهای فرمول 1 بنز و رنو هم مال گودزیلای ژاپنی یعنی نیسان جی تی آر هست
1399/3/1
آقا ی محترم با اسم من نظر ننویس من هیچ وقت از این حرف ها نزدم خودرو بانک تو سایتت از اسم خیلی ها سواستفاده شده یعنی اینقدر سخته که قابلیتی ایجاد کنید که هر کس یه اسم داشته باشه ؟
1399/3/1
بله شما درست میگی تازه بدنه بنز رو ایرانخودرو میزنه سیستم تعلیقشم سایپا!!!!! زمانی که بنز موتور میساخت رنو نیسان دقیقا کجا بودن؟؟؟؟؟ دم ساقیت گرم دادا.
1399/3/2
اون زمان که بنز اولین خودرو با موتور درون سوز رو ساخت، هنوز کلمه ای به اسم نیسان وجود خارجی نداشت!
1399/3/3
زمانی که بنز این مدل رو تولید می کرد نیسان داشت داتسون تولید می کرد که تو زمستون باید حلش میدادی تا روشن شه... در ضمن خود مرسدس بخاطر موتورهای تولیدی چندین بار جایزه جهانی دریافت کرده...خب چرا به نیسان ندادن؟اگر تکنولوژیش مال نیسان بود قطعا به نیسان تعلق می گرفت...البته نیسان در زمان حاضر کمپانی برجسته ایه اما از هر چیز باید در حد معقول تعریف یا تخریب کرد.مرسدس برندی نیست که بشه سربه سرش گذاشت علی الخصوص در دهه 60 الی 95 میلادی که محصولات بنز یه سر و گردن از بقیه بالاتر بود و حتی الان هم خواهان فراوان داره.همین بنزی که الان تست شده میدونی تا چند تومن خواهان داره؟
1399/3/3
خوبه خودت هم میدونی نیسان جی تی آر گودزیلاست و و همه ی اسباب بازی های پلاستیکی فرانسوی زیر چرخ هاش له میشن
1399/3/4
خوب ژاپن لگن سازو به آلمان میچسبونی وجدان ژاپن آخه کوچولو آلمان کجا و ژاپن کجا ژاپن صد سال دیگه هم به آلمان نمیرسه ژاپنیا هر آشغالیم که امروز درست میکنن صدقه سر آمریکاست این آمریکاییها بودن که بعد جنگ جهانی دوم خودروسازی به ژاپنیا یاد دادن تا قبل اون به قول دوستان موتور سه چرخه و گاری دستی و فرغون میساختن همین الانشم که موتور تمام قابلمه هاشونو از خودروسازای دیگه میگیرن نه قیافه دارن نه قدرت نه کیفیت یه چیزای هچل هفت بد قواره با موتورای زیر 1000 سی سی الکی گنده میان میگن بخاطر قوانین زیست محیطی و آلایندگی از این چرت و پرتا نه دادا عرزه ندارن موتور قدرتمند بسازن اون گندهاشونم مطمئن باش صفر تا صدشو یا آمریکاییها ساختن یا فرانسویا
1399/3/5
این اطلاعات چرت و پرت رو از کجا اوردی؟
1399/3/6
فقط ۳۰۰ اسب ؟؟؟؟ اسکای لاین نسل اول ۱۹۶۹ موتور ۲ لیتری شش سیلندرش ۱۶۰ اسب بخار داشت و همون سال نیسان موتور ۱۲ سیلندر شش لیتریش در موتور اسپورت استفاده میکرد که مدل توربو نهصد اسب بخار قدرت و تنفس طبیعی ۶۰۰ اسب داشت که روی نیسان r382 و r383 نصب شد تو کف قدرت و حجم بمون . نیسان جی تی آر هم که تعریفش برا شما 405 بازا سخته
1399/3/6
اون موقع که اسکای لاین r32رکورد نوربرگ رینگ رو ترکوند فرانسوهای به فکر این بودن چطور ۱.۳ لیتری رو تبدیل به ۱.۶ شیش کنن خخخخ پژو هنوز تو کف دیفرانسیل مونده هه
حالا اینجا ۴۰۵ سوارها برا ما فرانسه فرانسه میکنن
1399/3/1
احمد در این که همه ی موتور های رنو توسط نیسان تامین میشه شکی نیست ولی بنز که بهترین موتور ها رو میسازه رنو هم که تو ساختن یه موتور دو سیلندر مونده هر چی داره از نیسان داره چون میدونم الان میای میگی رنو فرمول یک داره لازمه بهت بگم رنو ۲۳ ساله تو فرمول یک حضور داره ولی هیچ بار برنده نشده تو فرمول یک رقابت بین چند تا شرکت مثل بنز و فراری و مک لارن و آلفارومئو و.... هست و رنو فقط هست که با شرکت های زپرتی برای رتبه یکی مونده به آخر رقابت کنه . دوما اگه نیسان و مزدا تو فرمول یک شرکت نمی کنن چون تو مسابقات دیگه سرمایه گذاری میکنن . دفعه دیگه که خواستی اسم مزدا رو بیاری یه نگاه به گذشته اون بکن بعد زر بزن اون موقع که سیتروئن داشت قالپاق ژیان می ساخت مزدا از تکنولوژی موتور های روتاری استفاده میکرد که از یه موتور ۱.۳ لیتری بدون توربو ۱۴۰ اسب بخار می گرفت کاری که الان رنو با توربو هم نمیتونه بکنه مزدا اسطوره هایی مثل mx5 rx7 rx8 داشت فرانسه الا یه پیچ چرخش رو هم نمیتونه بسازه مزدا سال ۱۹۹۱ قهرمان لمانز شد و حتی امسال بهترین خودرو از نظر طراحی شد . دیگه از تویوتا هم بخوام برات بگم دهه ی ۵۰ و ۶۰ تویوتا اسپرت ۸۰۰ قهرمانی مسابقات رو درو می کرد و تویوتا ۲۰۰۰ جی تی رو داشت که اون سال بهترین خودرو از نظر طراحی شد . تویوتا اسطوره های آفرودی مثل لندکروز و هایلوکس و fj40 داشت که فرانسه مثل اون رو هم نمیتونه بزنه و تویوتا الان تو لیست ۵ خودروی پرفروش جهان قرار داره ۱_ تویوتا کرولا_۲_ فورد اف ۱۵۰ _۳_ تویوتا کمری_۴تویوتا راو فور _۵_ هوندا سیویک_۶ هوندا crv اینم از لحاظ آمار فروش که فرانسه حتی تو ۱۵ تای اول هم نیست تویوتا الان با ارزش ترین برند خودرو سازه و بیشترین تنوع محصولات رو داره تویوتا پریوس اولین خودروی هیبریدی دنیا رو ساخت تویوتا لکسوس lfa رو ساخت که میشه گفت شاهکار مهندسی هست جرمی کلارکسون گفت بهترین خودرویی بود که تو تاپ گر سوار شدم . تویوتا اسطوره های آفرودی مثل انواع لندکروز و پرادو اف جی و فور رانر و هایلوکس و توندرا و تاکوما داره که فرانسه ۵۰ سال دیگه هم نمیتونه بسازتش . تویوتا دو سال متوالی قهرمان لمانز شد و وقتی تویوتا سوپرا رو ساخت دهن فرانسویا باز موند . و همچنین زیر مجموعه تویوتا یعنی لکسوس خودرو هایی مثل lfa , lc500 , rcf , gsf , سری is , es , nx , lx داره که ۱۰۰ دیگه هم فرانسه به اون نمیرسه . هوندا هم nsx رو داره که با تکنولوژی که داره با موتور ۶ سیلندر شتابش ۳.۲ ثانیه هست و در فصل دوم گرند تور با لامبورگینی هوراکان و ریمک مقایسه شد و همچنین هوندا سیویک تایپ آر . نیسان ۴۰ سال پیش اسکای لاین رو زد که دو بار رکورد نوربرگرینگ رو ترکوند حتی الان با این که ۸ سال از سال ساختش میگذره رتبه ۶ نوربرگرینگ رو داره نیسان سری زد رو میزنه که بهش میگن سلطان دریفت و همچنین اسطوره آفرود نیسان پاترول رو داره . سوبارو ایمپرزا wrx رو زد که قهرمان رالی شد . میتسوبیشی لنسر اوولوشن رو زد که که سریع تر از سریع ترین ماشین فرانسویه .
اینا فقط سه چهار تا شرکت ژاپنی بودن و بخشی از افتخارات اون ها و بقیه به کنار
1399/3/3
وااقعا خودت خندت نمیگیره میگی مزدا با موتور 1/3 لیتری 140 اسب قدرت میگرفته ، کوچولو اون زمان که رنو ماکسی توربو با موتور 1/8 لیتری نزدیک به 300 اسب قدرت داشت مزدا تو فکر ساختن مدل 1000 بود خخخخخ بعدشم آخه نیسان آشغال به غیر تالیسمان و کولیوس دیگه چی موتوری به رنو داده تمام مدلهای نیسان موتورهاش توسط رنو طراحی و ساخته شده تازه همون نیسان جی تی آر آشغال هم موتورش مال فرمول 1 رنو هست ، نیسان اگه مال این حرفا بود یه موتور درست و حسابی برای خودش میساخت تا ورشکست نشه فعلا که داتسون کلا نابود شد نیسان هم که داره از رنو جدا میشه کم کم داره نابود میشه نیسان بدون رنو هیچ گ...ی نیست در ضمن اینکه میگی رنو اصلا تو فرمول 1 قهرمان نشده باید بهت یادآوری کنم که حضور رنو تو فرمول 1 خودش خیلیه ، ضمن اینکه مقامهایی هم در گذشته بدست آورده از جمله سال 1978 مقام چهارم ، سال 1979مقامهای اول تا سوم ، سال 1983 نایب قهرمان ، سال 2003 مقام اول ، سال 2004 نایب قهرمان و در سال 2005 رنو به عنوان اولین سازنده بزرگ خودرو موفق شد بالاترین افتخار قهرمانی سازندگان را از آن خودش کنه.، حتی پژو هم قبلا تو فرمول 1 حضور داشت و برای شرکتهایی مثل مک لارن ، جوردن گرند پری در مسابقات فرمول یک 1995، 1996 و 1997 و پراست گرند پری در مسابقات فرمول یک 1998 ، 1999 و 2000 ، موتور میساخت چیزی که ژاپنیا حتی بهش فکرم نمیکنن و تا امروز موفق نشدن یه نماینده تو فرمول 1داشته باشن ولی رنو نه تنها خودش بلکه برای مک لارن و ردبول هم قبلا انجین میساخته در مورد قهرمانی رالی همین و بس که پژو در مسابقات رالی بین المللی 5 قهرمانی در WRC ، شش قهرمانی در رالی داکار و سه قهرمانی در رالی بین قاره ای ، سیتروئن هم هشت قهرمانی در WRC بدست آورده و خیلی از این قهرمانیا حتی قبل تر از قهرمانیهای ژاپنیای آشغالساز بوده ، حالا اگه روت کم نشده بگو تا بازم از این اسطورسازیهای فرانسویا بگم ، بچه جون .
1399/3/6
ژاپن فلانه فرانسه فلانه شما خودتون چع ع...ی هستین؟؟؟؟ شما مگه همونی نیستین که گنده هاتون دنا و تیبا میسازه
خودتونم میگید هر دو تا هزار جور افتخارات داره این کشورا رو نمیشه گفت این از اون بهتره (آلمان ژاپن آمریکا ایتالیا سوئد فرانسه انگلیس) همون مثلی که میگه هر گلی یه بویی داره مصداق اینه...فقط سلیقست که از کدوم خوشت بیاد هر کدوم یه ویژگی ها و برتری ها همچنین ضعف هایی نسبت به هم دارن و هر کدوم استایل خاص خودشونو دارن
جایی که دوستان ماشین دوست دنبال عکس و مقاله و اطلاعاتن رو اعصابشون راه نرید این جا جای بچه مچه نیست
از خودروبانک خواهشمندم مثل سایت های دیگه قابلیت ساخت اکانت و پیغام گذاری با اون رو برای این سایت فراهم کنه تا شاهد اینا نباشیم همچنین هر نظری رو منتشر نکنه و به جز گذینه لایک گذینه دیسلایک هم ایجاد کنه تا یه عده حساب کار دستشون بیاد
1399/3/6
مطمئنم هر چی میگی از خودت در اوردی . یه باز میگی ژیان نکبت ۱۱ میلیون فروش داشته یه بار میگی ۱۲ یه بار یه بار میگی ۱۵ حالا مطمئنم اینا رو هم از خودت در اوردی . قدر ماشین با کیفیت ژاپنی رو تو آمریکا و استرالیا و روسیه و کشور های عربی و آفریقا میدونن چون اونجا یا هوا خیلی گرمه یا خیلی سرد و نیاز به ماشین با دوام ژاپنی دارن آشغالای فرانسوی اگه خوب بود اونجا فروش داشت . دوماً بهترین شرکت های خودرو سازی شرکت هایی هستند که همه ی کلاس های خودرو رو پوشش بده مثل بنز ، بی ام و ، فولکس واگن ، تویوتا ، نیسان و ..... که از یه هاچ بک شهری بگیر تا سدان متوسط و سدان لوکس و سدان اسپرت و ماشین کوپه و کروک و انواع شاسی بلند و پیکاپ و انواع ون . ولی یه نگاه به آشغالای رنو و پژو بندازی می بینی همه ی آشغالاشون هاچ بک و ون های کسل کننده هست . اون فرانسه بنجل سازه که باید با چین رقابت کنه ژاپن که در حد آلمان هست . تو فعلا برو گریه کن چون رنو داره ورشکسته میشه
1399/3/7
من موندم این اراجیفو از کجات در میاری ، گل پسر من دارم میگم رنو با موتور 1/8 لیتری نزدیک به 300 اسب قدرت داشته ، انوقت تو میگی اسکای لاین با موتور 2 لیتری شش سیلندر 160 اسب قدرت داشته ، خسته نباشی ، ضرب زدن برادران یوکوهاما بعدشم سال 1969 هنوز بوگاتی و لامبور گینی موتورهای 900 اسبی نساخته بودن اونوقت نیسان ساخته بوده خخخخ حتما ساقیتو عوض کن داری به بیراهه کشیده میشی
1399/3/2
اگه اشتباه نکنم موتور ژیان روی‌ این مدل بنز سوار شده که بخاطر استفاده از این موتور بنز با سیتروئن یه قرارداد میلیون دلاری بست.
1399/3/3
این همون احمد کاربر فرانسوی بازه که با اسم های مختلف زر می زنه
1399/3/4
عمویی دوباره قرصاتو خوردی آمدی داری چرت و پرت میگی چون آخرین بار بنا به گفته خودت به تخت بسته شده بودی تو تیمارستان باز دوباره گوشی خانم پرستار بلند کردی آمدی تو سایت با اسمای مختلف داری چرت و پرت تف میدی باشه بنز بده مزدا 1000 بابای تو خوبه برو بابا حوصلتو نداریم اُسگل
1399/3/2
یادمه اون موقع که همین ماشین تازه عرضه شد بابام با پیکان یخچالی که داشت با یه بچه پولدار که همین مدل بنز‌ رو داشت کل انداخت و سر ۵ هزار تومن طرفای خیابون لاله زار درگ کردن(اون موقع خیلی پول بود) و سوسکش کرد و دماغ بچه پولدار و کارخونه بنز رو به خاک مالید. یادش بخیر‌ چه دورانی بود.
1399/3/2
چراغاش رو از‌ پژو ۴۰۵ کپی کردن واقعا طراحی بنز افتضاحه.
1399/3/2
ارزوی کودکی به روایت تصویر البته اون نقره ای بودش و 12 سیلندر اووووووووووووووووووف
1399/3/2
با دنا پلاس توربویی که دارم بنز slk2018 رو زدم خیلی مشتاقم با این مدل کلاسیک درگ بزنم ببینم چطوره شتابش
1399/3/2
بلوغ علم مهندسی خودرو یعنی مرسدس بنز و لاغیر!!
1399/3/3
این یارو همون وجدان ژاپن قدیم عشق مزدا 1000 هست ، دوستان ارجاتون میدم به مطلب تست و بررسی پورشه پانامرا توربو که آمده بود میگفت برام دعا کنید حالم بده تو تیمارستانم ، دنبال روغن بنفشه و .... بود ، بنده خدا مریضه جدی نگیرینش تو هر مطلبیم میاد چرت و پرت راجبه ، ژیان مزدا 1000 و .... میگه فک میکنه بانمکه تو هر مطلبیم نصف این کامنتا همین آدم با اسمای مختلف میاد میزاره و از نام کاربرای دیگه سو استفاده میکنه میاد با اسم اونا چرت و پرت میگه
1399/3/3
خدایا مارو از شر هر چی ماشین ژاپنیه نجات بده و کلا هر چیزی که ژاپنی باشه تا کی سوار نیسان آبی مزدا کارا مزدا 1000 بشیم
1399/3/3
ماشینای ژاپنی هستن که ۴ تا از ۵ ماشین پرفروش دنیا هستن ، تویوتا با ارزش ترین برند دنیاست ، تویوتا تو لیست بهترین خودرو ها از نظر مشتری رتبه دوم رو داره در حالی که پژو رتبه ۱۵ و رنو ۲۴ ، رنو هست که تو فرمول یک رتبه خوبی نداره و مجبور شده فرمول یک رو بفروشه رنو هست که تولید بعضی از مدل هاش رو متوقف کرد بخاطر فروش نرفتن . بزودی شاهد ورشکستگی رنو هستیم احمد ⁦(•‿•)⁩
1399/3/6
اون از بی عرضه گی خودته وگر میتونی gt86 یا لندکروز سوار شی
1399/3/3
واقعا بی نظیر بود.دارم از حسن انتخاب نگارنده لذت می برم و درک بالا شون از خودرو رو تحسین می کنم...یه ماشین باز واقعی هستین و صرفا بخاطر تخلیه هیجانات دوران جوانی و دیده شدن توسط دیگران، به طرف ماشین نرفتید.برای اینه که ارزش معنوی محصولات خاص رو درک می کنید .مقاله های شما بسیار با ارزش تر از مقاله های سایتهایی هستن که خودروهای تاریخ مصرف دار رو تست می کنن و مثل بررسی یک تابلو نقاشی در مقابل بررسی یه پوستر چاپی...شاید بگن تکنولوژی چاپ پوستر پیشرفته تر از نقاشی با رنگ و قلمه...اما اینها ارزش معنوی کار رو درک نمی کنن.چون اینکاره نیستن اما شما با انتخوابهاتون کاملا ثابت کردید که یه ماشین باز واقعی هستید.واقعا ممنون
1399/3/6
ماشینای بنجل ژاپنی فروششون بخاطر قیمت فوق العاده پایینشون هست فقط یه نگاه به قیمت لگنهای ژاپنی با سایر رقبای آلمانی و فرانسوی و ایتالیایی و آمریکایی بنداز بعد حساب دستت میاد ، تو آمریکا هم هر کی برای بچش یا کسایی که تازه گواهینامه گرفتن میخواد ماشین بخره میره ژاپنی میخره که اگه به در و دیوار خورد دلش نسوزه ، اسگل تو دنیا همه اونایی که ماشین آلمانی ، ایتالیایی ، فرانسوی ، آمریکایی سوار میشین همشون افرادی هستن که وضع مالی خوب و پولدار هستن اما اونایی که ژاپنی سوار میشن همه بدبخت بیچاره و از سر اجبار هست ، نگا به ایران نکن که پرایدم براشون در حد بنز محسوب میشه تو کشورای دیگه ژاپنی در حد پرایدم حساب نمیشه
1399/3/7
« تو دنیا همه اونایی که ماشین فرانسوی سوار میشین همشون افرادی هستن که وضع مالی خوب و پولدار هستن » 😂😂😂😂😂😂 دمت گرم خیلی خندیدم . از نظر تو افراد فقیر دنیا بنز و بی ام و رولزرویس و بنتلی سوار میشن ولی افراد پولدار ال نود و ۴۰۵ و پارس سوار میشن در قدیم هم افراد پولدار ژیان و رنو ۵ سوار میشدن . جوک نگو ژاپن حداقل سدان لوکس مثل لکسوس ls500 و تویوتا کراون و تویوتا سنچوری و ..... میسازه ولی ته ته فرانسه ژیانه
1399/3/4
تکنولوژی و امکانات و آپشن هایی که مزدا ۱۰۰۰ داشت نه تنها این مدل بنز بلکه مرسدس میباخ ۲۰۲۰ هم نداره واقعا یک سر و گردن ژاپن از سایر خودروسازهای دنیا جلوتره اون موقع که بنز داشت گاری و سه چرخه گازی درست میکرد مزدا از تکنولوژی روتاری در موتوهاش استفاده میکرد که از یه موتور با حجم کم چند برابر اسب بخار میگرفتن.
1399/3/6
اسکل مالیاتی اول اینکه المان صنعت خودرو سازیش پیشرفته ترینه و جواب اون دوستمون که گفت با ارزش ترین برند خودرو سازی تویوتا هست، جنسیس هست بعدش vw
در ضمن ی ضرب المثلی هست که میگه (اول بنز بود،بعد جاده)
کسایی که پول ندارن برن ژاپنی شون رو سوار شن
1399/3/6
خوشحالم که کم آوردی و مجبوری دست به همچین کار هایی بزنی
1399/3/6
واقعا کاری جز دعا برای شفات نمیتونم بکنم خدا همه مریضارو شفا بده
1399/3/8
آقا یبار بذارید بحثو تموم کنیم برای همیشه.
شما این حرف رو دارید از دهن کسی میشنوید که ماشین های مختلف داشته اینو همه میدونن که ژاپن بهتر از آمریکا و فرانسه هست و میتونید سرچ کنید که صنعت خودرو سازی آمریکا به ژاپن وابسته هست من کمری ۲۰۰۸ مگان سانتافه توسان تالیسمان رنو داستر سیمبل تویوتا هایلوکس لندکروز۲۰۱۱ و تا الان که لکسوس nxدارم پس یسری بچه که معلوم نیست تاحالا چی سوار شدن و تعصب بی جا دارن و اطلاعاتشون رو از توی وب در اوردن برای من غیرت فرانسه بر ندارن. نیومدم که داستان براتون تعریف کنم مثل خیلی از دوستان. بدون تعصب ژاپن بهتره همه میدونن من خودم تو فرانسوی هایی که داشتم یکی شونم به دلم نبود آقا ماشین فرانسوی یعنی خرج اینو همه میدونن اگر‌ بی خرج بود بجای کرولا هر سال مگان پرفروش ترین جهان بوده( البته منظورم مگان 2018 بود) فرانسه اگر کیفیت براش مهم بود ماشین هاش رو نمیداد دست خودرو سازی ایران البته کسی که از پراید میاد رو 405یا مگان براش فرانسه خدای ماشین میشه
آقا فرانسه ماشین هاش میفتن به خرج حالا توی سایت هرچقدر هم ‌داستان بگید باز هم همه میدونن ژاپن بهتره
1399/3/9
کاملا درست می فرمایید
1399/3/12
وجدان ژاپن از داستان تخیلی که راجع به اشغالهای ژاپنی گفتی ممنونیم باعث شد دیشب یه خواب عالی داشته باشم از بس که خندیدم و روحم شاد شد خخخخخخخخخخخخ خداوکیلی کجا سیر میکنی , صنعت خودروسازی امریکا به ژاپن وابستس !!!!!!!!!!!!!!!! خخخخخخخخخخخخخخخخ کامنتاتو با رفقام میخونیم از خنده قلت میزنیم
1399/3/12
چقدر ما ایرانیا خوبیم 😐
نصف بیشترتون تا چند دقیقه پیش داشتید برای ثبت نامی قرعه کشی پراید دست و پا میشکوندید،عزیزان چه طرفدار بنز باشید چه ژاپن لیاقتتون فرغونای ایران خودرو و سایپاست حتی اگه ماشین خارجی سوارم باشید لیاقتتون همون الان اگه مدیرای این شرکتا بیاند این پیاما رو ببینند از حرفاتون از خنده میمیرند حالا هی بزنید تو سر کله هم فورد و فولکس باهم اتحاد دارند نیسان و رنو هم همینطور اونوقت شما ... برید ۴ تا کتاب بخونید به جای این اراجیف شاید از این فلاکت در بیایم.