موضوعات داغ

ملاقات با اولین نسل مرسدس بنز GLE کوپه؛ نوظهورِ پیشگام

20 خرداد 1399
عکس نویسنده
شهاب انیسی
نویسنده

با آغاز اولین دهه از قرن بیست و یکم میلادی، محبوبیت خودروهای شاسی‌بلند (SUVها) نه تنها به عنوان یک خودرو همه جا رو، بلکه به عنوان خودروهای حمل و نقل روزمره سر به فلک گذاشت. بهبود شرایط اقتصادی جهایی، کاهش میزان مصرف سوخت خودروها، افزایش قدرت پیشرانه‌ها در کنار حس قدرت‌طلبی انسان، سرعت بی‌مانندی به سیر صعودی نمودار فروش شاسی‌بلندهای همه جا رو داد.

این موج که تا امروز یعنی آغاز سومین دهه از قرن بیست و یکم همچنان ادامه دارد. در حقیقت مهم‌ترین عامل گسترش بی‌مانند کلاس خودروهای کراس‌اوور (Cross Over/شبه SUVها) است که خودروهایی متشکل از زیرساختارهای سگمنت سواری با چاشنی‌های قدرت‌طلبی سگمنت SUV ها در قالب خودروهایی ارزان‌تر و دهان پر کن‌تر است.

برای بهره‌مندی از این بازار رو به رشد اروپایی‌ها نیز از ابتدای این قرن با قدرت به تولید خودورهای SUV و کراس‌اوور روی آوردند که نتیجه آن تولید طیف وسیعی از خودروهای این دو کلاس در جهان است. آنچه در ادامه این مقاله از خودروبانک می‌خوانید آشنایی با سومین نسل از مرسدس بنز کلاس M است که به عنوان اولین نسل از مدل انحصاری GLE شناخته می‌شود.

آغازگر کلاس

همه چیز از تولید اولین کراس‌اوور یا شاسی‌بلند شهری مرسدس بنز در اواخر دهه 90 میلادی (1998) آغاز شد. مرسدس بنز نام این کلاس از شاسی‌بلند شهری خود را M نهاد که با کد W163 شناخته می‌شود. بر خلاف اولین محصول رسمی مرسدس بنز از کلاس SUV، یا همان کلاس G، کلاس M بیشتر یک کراس‌اوور یا شاسی‌بلند شهری به حساب می‌آمد تا یک شاسی‌بلند همه جا رو. این خودرو که اولین تلاش مرسدس بنز در راستای تولید یک شاسی‌بلند شهری بود، در دوران تولید (1998-2005) با اقبال بسیار خوبی مواجه شد و توانست عنوان برترین شاسی‌بلند سال 1998 از سوی مجله موتور ترند آمریکا و خودرو سال جهان در سال 1999 را از آن خود کند. اما در عین حال این خودرو از دیگاه کیفیت بسیار مورد انتقاد قرار گرفت و از این رو مرسدس بنز نه تنها مجبور به بهبود کیفیت در طی سال‌های تولید این خودرو شد، بلکه پیش از آغاز تولید دومین نسل از این محصول (W164/2006-2011) چیزی در حدود 600 میلیون دلار هزینه صرف فرایند تولید کرد تا کیفت نهایی همانی باشد که از یک مرسدس بنز انتظار می‌رود.

از M به GL

بلافاصله پس از ارائه کلاس M از سوی مرسدس بنز، دیگر کمپانی آلمانی رقیب یعنی ب ام و به شکایت از مرسدس بنز پرداخت چراکه کد شناسایی M در محصولات عملکرد محور ب ام و سابقه‌ای بسیار قدیمی‌تر از کلاس نوظهور مرسدس بنز داشت و این نزدیکی و شباهت در نامگذاری محصولات، ب ام و را به خشم واداشت. مرسدس در راستای رفع این نارضایتی نام کلاس M را به ML تغییر داد تا با محصولات سری M ب ام و تداخل کمتری داشته باشد. اما با ارائه سومین نسل از این محصول از سوی مرسدس بنز، این برند تصمیم به تغییر نام کامل سری محصولات شاسی‌بلندهای شهری خود گرفت تا نه تنها یک بار و برای همیشه نام خود را از محصولات ب ام و جدا کند، بلکه از رویه نام‌گذاری بهره ببرد که بتواند از آن برای نام گذاری طیف بسیار گسترده‌تر کراس‌اوورهای شهری دیگر خود بر پایه سایر پلتفرم‌ها نیز استفاده کند. از این رو مرسدس بنز کد GL را با الهام‌گیری از نام رسمی برترین شاسی‌بلند خود (کلاس G) انتخاب کرد و از آن پس این سری از کراس‌اوورها که ابتدا با نام M، و سپس ML شناخته می‌شدند برای همیشه به GL تغییر داد تا با قرارگیری در کنار کدهایی چون C، E، K و S، معرف کلاس‌بندی‌های متفاوت کراس‌اوورهای بنا شده بر پلتفرم‌های سواری محصولات خود باشد.

GLC، شاسی‌بلند رادیکال

نسل سوم کلاس M با کد شناسایی W166 در سال 2011 به بازار عرضه شد. این مدل که با الهام‌گیری بسیار زیاد از کلاس E جدید، GLE نام گرفت و تا پیش از ورود نسل چهارم در سال 2019، بر خط تولید قرار داشت. در میانه‌های مسیر تولید این نسل، مرسدس بنز ضمن تغییر رسمی و دائمی نام این سری به GLE، مدل مفهومی (کانسپت) بخصوصی را در سال 2015 به نمایش گذاشت که GLC نام گرفت.

دلیل استفاده از کد E در انتهای نام این مدل بخصوص الهام‌گیری مستقیم از طراحی نسل جدیدی E کلاس و شباهت سگمنتی به این کلاس در مقایسه با سایر کراس‌اوورهای تولیدی سری GL بود. اما نمونه مفهومی GLC در حقیقت نسخه 5 در کوپه GLE به شمار می آمد که ضمن استفاده از تمامی زیرساخت‌های یکسان با نمونه معمولی GLE، از طراحی کاملاً متفاوتی بهره می‌برد که با کد شناسایی C292 شناخته می‌شود و در حقیقت رقیب مستقیم ظاهری X6 ب ام و به شمار می‌رود. خودرو مورد معرفی این مقاله از خودروبانک نیز خوشبختانه از نسخه زیباتر کوپه GLE است.

طراحی

جابجایی میان نمونه معمولی یا واگن GLE با نسخه کوپه 5 در آن تفاوت‌های ظاهری بسیار زیادی را باعث می‌شود. از دیدگاه طراحی همانطورکه کلاس E بین کلاس کوچک‌تر C و کلاس بزرگ‌تر S قرار می‌گیرد، GLE نیز بین دو کلاس GLC و GLS دسته‌بندی می‌شود. طراحی ساختار خارجی GLE کوپه به نحوی پاسخی به شاسی شاسی‌بلند کوپه برند رقیب، یعنی ب ام و X6 است. از آنجایی که طراحی X6 و برادر کوچک‌تر آن، X4، الزاما طراحی موفق و پرفروشی به حساب نمی‌آید، مرسدس نیز نمونه کوپه GLE را در کنار نسخه واگن GLE روانه بازار کرد تا مشتری میان این دو گزینه حق انتخاب دشته باشد.

GLE کوپه ابعاد خارجی برابر با 4891×2129×1719 میلی متر قرار گرفته بر فاصله محورهای 2915 میلی‌متری دارد. از این رو خودرویی عریض و کشیده با ابعاد فضای داخلی آن قانع‌کننده و قابل توجه به نظر می‌رسد. همانطورکه کد آخر نام این خودرو تاکید می‌کند، GLE الهام بسیار زیادی از طراحی مرسدس بنز کلاس E گرفته است که بارزترین نمود آن در چراغ‌های جلو و عقب است. به شکلی که اگر از زاویه‌ای نزدیک به سطح زمین به سه رخ جلویی GLE نگاه کنید، به سادگی یک E کلاس تپل‌تر را مشاهده خواهید کرد. ریم‌های اسپرت آلیاژی عظیم پره‌ای 21 اینچی، جلوپنجره تک خط مزین به لوگو بزرگ مرسدس بنز، سپرهای جلو و عقب بسیارساده با دو ورودی بزرگ در جلو، نمای جانبی گوژ پشت به همراه اسپویلر باریک عقب در کنار استفاده از کمترین میزان قطعات کرومی در نمای خارجی به این خودرو ظاهری امروزی و مدرن می‌دهد.

نمای داخلی تک رنگ مشکی در کنار تریم آلومینیومی مات و استفاده از چرم فراوان جلوه بصری بسیار وزین و سنگینی به خودرو می‌بخشد و چندان اسپرت جلوه نمی‌کند اما تعدد دکمه‌های کنترلی قرار گرفته در سراسر کابین به همراه فضای نشیمن جادار نوید یک سواری پرآپشن و راحت را به راننده و سرنشین القا می‌کند.

دورگه آلمانی/آمریکایی

تیتر این قسمت بدون شک برای آلمانی دوستان و مخصوصاً مرسدس بنز بازها قطعاً جای تعجب و سوال خواهد بود. اما همانطورکه می‌دانید دایملر بنز زمانی با نام دایملر-کرایسلر در جهان شناخته می‌شد که در حقیقت ادغام دو شرکت آلمانی دایملر و شرکت عظیم آمریکایی کرایسلر با یکدیگر بود. در راستای این ادغام هر دو برند به شکل گسترده‌ای از تکنولوژی و طراحی‌های فنی یکدیگر بهره می‌بردند که از بارزترین مثال‌های آن می‌توان به اشتراک پلتفرم کلاس E برای ساخت و تولید کرایسلر 300 نام برد. اما آلمانی‌ها از چه چیز آمریکایی در ساختار W166 GLE بهره برده‌اند؟ پاسخ صحیح تمام پلتفرم این خودرو است. زمانی که مرسدس بنز به طراحی و تولید خودروهای کراس‌اوور روی آورد این کمپانی جز کلاس G هیچ تجربه دیگری در زمینه طراحی پلتفرم‌های شاسی‌بلند و کرایسلر نداشت در حالی که کرایسلر به عنوان مالک برندهایی چون داج و جیپ، یکی از برترین شاسی‌بلندسازهای جهان به شمار می‌آمد.

در راستای ادغام و همکاری دو شکرت با یکدیگر کرایسلر آمریکا، پلتفرم جیپ گرند چروکی WK2 (مشترک با داج دورنگو) را به عنوان یکی از برترین شاسی‌بلندهای دو منظوره خیابانی-بیابانی برای تحقیق و توسعه در اختیار مرسدس بنز گذارد و پلتفرم به کار رفته در W166 دقیقاً در سال پایانی همکاری بین این دو خودروساز بزرگ در سال 2006 تکمیل شد. از این رو W166 آخرین محصول تولیدی مرسدس بنز است که از پلتفرم آمریکایی بهره می‌برد. نسل چهارم این خودرو با تفاوت‌های ظاهری وفنی بسیار زیاد بر پلتفرم دیگری در سال 2019 به بازار معرفی شد.

قوای فنی

مرسدس GLE مورد معرفی خودروبانک یک نمونه 450 است که در سال 2016 به بازار معرفی شد و در حقیقت با همکاری بخش AMG مرسدس بنز به تولید رسیده است. مداخله AMG در این سری محصولات شامل ارتقا فنی پیشرانه به کمک افزایش جزئی بوست توربوها، ارتقا فنی شاسی و استفاده از ترمزهای قدرتمندتر از ساخته‌های AMG ممکن شده است که باعث می‌شود این مدل از دیدگاه عملکرد بین تریم‌های معمولی و تریم‌های AMG قرار می‌گیرد. در نتیجه این نسخه از نمونه‌های مجهز به کیت AMG قدرتمندتر و از نمونه‌های AMG اصلی ضعیف‌تر است. به همین دلیل بر خلاف نمونه‌های اصلی AMG که بر اساس سنت دیدرینه مرسدس بنز با کد 2 رقمی شناخته می‌شوند، با کد سه رقمی 450 و بدون اسم AMG در بازار به فروش می‌رسد.

این مدل بخصوص از پیشرانه V6 تمام آلومینیومی 3 لیتری 24 سوپاپ توئین توربو مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم (GDI) و بوست ارتقا یافته توربوها به قدرت 365 اسب بخار در دور 5500 تا 6000 و گشتاور 520 نیوتن‌متر در دورهای 1800 تا 4200 بهره می‌برد. با توجه به وزن قابل توجه 2.2 تنی این غول خوش استایل نیاز است تا توان تولیدی درخور توجه این پیشرانه به خوبی به سطح آسفالت منتقل شود.

از این رو ضمن استفاده سیستم دو دیفرانسیل چهارچرخ متحرک دائمی و سیستم تعلیق مستقل نئوماتیک (بادی) مرسدس بنز موسوم به Airmatic در هر دو محور، GLE 450 از گیربکس اتوماتیک 9 سرعت9G Tronic با قابلیت استفاده به صورت دستی (تیپ ترونیک) نیز بهره می‌برد و تایرهای سایز 245 در جلو و 315 در عقب استفاده شده است تا GLE 450 بتواند در مدت زمان درخور توجه 5.7 ثانیه به تندی 100 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت که به شکل الکترونیکی محدود شده است، دست یابد در حالی که درگ یک چهارم مایل (402 متر) را در 13.7 ثانیه با حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت به پایان می‌رساند. این پیشرانه دارای استاندارد یورو 6 است و میانگین مصرف سوخت آن برابر با 9.8 لیتر در هر 100 کیلومتر در شرایط ایده آل ادعا شده است اما با توجه به تست‌های انجام شده از سوی مجله معتبر آمریکایی کار اند درایور (C&D) تحت شرایط تست حقیقی این رقم در حقیقت برابر با 18 لیتر در هر صد کیلومتر ارزیابی شد که با در نظر گرفتن وزن قابل توجه این خودرو چندان دور از انتظار نیست.

با تکیه بر سیستم چهارچرخ متحرک دائمی مجهز به سیستم کنترل هرزگردی الکترونیکی در هر چهار چرخ (4-ETS) و تایرهای نسبتاً پهن در هر چهار گوشه خودرو خوشبختانه GLE می‌تواند به حداکثر شتاب جانب مرکز برابر با 0.95G دست یابد که برای خودرویی از این کلاس با این وزن و ابعاد بسیار درخور توجه است. این خودرو یک شاسی‌بلند آفرودر نیست و وظیفه آن در حقیقت ارائه عملکرد یک خودرو سواری در قالب یک شاسی‌بلند لوکس و جذاب است که به خوبی از پس این وظیفه خطیر بر می‌آید.

سخن نهایی

مرسدس GLE یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای مرسدس در بزرگ‌ترین بازارهای خودرویی جهان یعنی آمریکای شمالی است و نسخه کوپه آن در کنار این ویژگی‌های مثبت، ظاهری رادیکال را به همرا دارد که محبوبیت آن را در میان جوانان ارتقا می‌دهد. این خوردو با داشتن ویژگی‌های اسپرت و لوکس یک مرسدس سدان در قالب یک شاسی‌بلند پهن پیکر با ظاهری بسیار جذاب و اسپرت یکی از بهترین انتخاب‌ها میان محصولات ارائه شده از میان ستاره سه پر آلمانی در آمریکا است که البته قیمت پایه 77 هزار دلاری آن نیز به اندازه ویژگی‌های برتر آن قابل توجه است.

41 عکس

نظرات کاربران

21 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/3/20
عاشق اینجور مدل ماشین هام هم لذت رانندگی با ماشین شاسی بلند رو داری هم لذت رانندگی با یه ماشین اسپرت مثل این ماشین یا بی ام و x4 و x6
1399/3/20
ای جانم چه خوشگله
1399/3/20
واقعا زیباست
1399/3/20
کرایسلر اگه مال این حرفا بود نمیرفت زیر مجموعه یه برند داغون مثل فیات بشه الانم فیات قشنگ داره فاتحه کرایسلر میخونه حالا پژو سیتروئن میاد هر دو از فلاکت در میاره خدارو چه دیدی شاید یه موتور 1/6 لیتری با توان 500 600 اسبی انداختن رو محصولات کرایسلر از بدبختی در امدن
1399/3/27
خود زنی نکن اب بخور
1399/3/20
این بررسی رو کجا انجام دادید والا اینجا الان از گرما داریم آتیش میگیریم
1399/3/20
بسیار عالی بررسی کردید و عکاسی حرفه ای
1399/3/20
عجب چیزیه
با این وجود بعضیا میان فرانسه فرانسه میکنن آخه فرانسه چی داره رنو داستر یا ساندرو خخخخخ
1399/3/20
نسبت به X6 خاص تره
همچنین رنگ سیاه به این ماشین خیلی میاد.
1399/3/20
درود بر شرف شرکت رنو و صنعت خودروسازی فرانسه که باعث شدن بنز بتونه همچین ماشین های با کیفیتی بیرون بده که حتی نگاه کردن بهشون هم لذت بخشه چه برسه به روندن اونها
1399/3/23
اقای محترم من نمیدونم چرا خودرو بانک کامنتای شما را تایید میکنه و باعث شایعه پراکنی میشه همه میدونن موتورهای بنز با واسطه توسط نیسان تامین میشه نه تنها بنز بلکه ماشیناهای امریکایی هم وابستگی زیادی به صنعت خودروسازی ژاپن دارن به طوری که حتی یه گیربکس هم نمیتونن بدون ژاپنیا تولید کنن و همینطور در فرمول 1 موتورهای بنز و رنو توسط نیسان ساخته میشه لطفا شایعه پراکنی نکنید
1399/3/20
خیلی ماشین خوبیه ولی با ۷۰ هزار دلار میشه آلپاین a110 و رنو مگان rs خرید که هر دو از اسطوره ها هستند
1399/3/21
باید میگفتید فنربندی پنوماتیک رو سیتروئن اختراع کرده و بنز از سیتروئن کپی برداری کرده
1399/3/21
جلوپنجرش‌ رو از‌ نیسان جونیور کپی کردن قشنگ کپی برابر اصله
1399/3/21
با سلام خدمت سایت خودروبانک
یک مدتی هست که دوباره خودروبانک مثل قدیم خوب عمل می کند و خودروهای کمیاب و فوق العاده را بررسی می کند و همچنین خودروهای نسل جدید را معرفی می کند و دست از سر خودروهای بی کیفیت برداشته است با تشکر از سایت خوبتون
1399/3/21
کلا ب ام و X6 هم زیباتر و خشن تره ، هم طراحی پخته تری داره
1399/3/22
هر دو عالی هستن انتخاب بین بنز و بی ام و فقط به سلیقه بستگی داره
1399/3/21
یکی از زیباترین ماشین ها
1399/3/21
ما فقط نگاه
1399/3/22
خوشگله
1399/9/21
ممنون خودرو بانك مثل هميشه عالى