موضوعات داغ

فولکس واگن بیتل یا سئات لئون؟ نبرد میان دو بازمانده اروپایی در ایران

8 مرداد 1399

مقدمه

روزی که نسل جدید سئات لئون به کشورمان راه یافت و برای تست و بررسی به سراغش رفتیم را به خوبی به یاد می‌آوردم. در آن روز حس می‌کردم که این ماشین با توجه به پتانسیل بالایی که دارد قادر است بر خلاف نسل قدیمی "که در کشورمان شکست خورده بود" این بار بازار خوبی برای خودش دست و پا کند. در آن دوره از بازگشت برند فولکس واگن و حضور دوباره بیتل هم بسیار خوشحال بودم و رویای عرضه محصولات بیشتری از برندهای معتبر اروپایی را در سر می‌پروراندم و امیدوار بودم از یک طرف با ایجاد تنوع و رقابت میان خودروهای مختلف، قیمت‌ها روند کاهشی به خود گیرند و از طرف دیگر با رونق گرفتن اقتصاد پسابرجامی، قدرت خرید همه مردم کفاف تهیه این قبیل ماشین‌های خوش ساخت را بدهد. اما صد حیف که امروز پس از گذشت کمتر از سه سال از آن روزهای خوش، در شرایطی به این دو خودرو بازگشته‌ام که حالا قیمت‌هایشان به میلیارد نزدیک شده و از جایگاه یک خودرو جوان پسند نیمه لوکس به مقام خودروهایی فوق‌العاده گران قیمت و دست نیافتنی تغییر وضعیت داده‌اند. بگذریم. فکر میکنم شما هم دیگر دل و دماغ شنیدن این جور حرف‌ها را نداشته باشید، پس بیائید دقایقی مشکلات اقتصادی را فراموش کنیم و به کمک این دو خودرو خاص و دوست داشتنی سری به دنیای فانتزی و زیبای ماشین بازی بزنیم تا بلکه با لذتی که از ملاقاتشان دشت می‌کنیم، کمی حالمان بهتر شود. پس لطفا این بار هم با خودروبانک همراه باشید.

طراحی ظاهری

امروز با دو سبک متفاوت یا شاید بهتر است بگویم متضاد در طراحی طرف هستیم. در یک سوی میدان خودرویی با چهره مهربان و معصوم بنام بیتل ایستاده. ماشینی که برای ساختش تا توانسته‌اند از خطوط منحنی و دایره و نیم دایره استفاده کرده‌اند تا حاصل کار به یکی از خاص‌ترین خودروهای جهان تبدیل گردد. البته علت علاقه مردم به بیتل بیش از آنکه به منحصر به فرد بودن طراحی آن مربوط شود، به اصالت و حس نوستالژیک این محصول باز می‌گردد. در واقع شکل و شمایل بیتل به گونه‌ای است که با دیدنش به دهه 30 میلادی باز می‌گردیم و اوج هنر طراحان اینجاست که در چنین گذر تاریخی به هیچ عنوان احساس نمی‌کنیم با خودروئی قدیمی یا دموده طرف شده‌ایم! این دقیقاً مثل این است که شما لباس‌های جوانی پدربزرگ‌تان را با اندکی تغییر به تن کنید اما همچنان خوش تیپ و امروزی به نظر برسید! البته به غیر از این موارد نکات ویژه و المان‌های اسپرت بسیاری در بدنه بیتل دیده می‌شوند که در افزایش جذابیت محصول تاثیرگذار بوده‌اند. نکته جالب دیگر اینکه این ماشین از نظر هماهنگی میان قطعات و هارمونی کلی در تمامی زوایا یکی از بهترین‌های تاریخ به حساب می‌آید.

توضیحات

اما در سوی دیگر میدان رقیب کم‌آوازه‌تر بیتل یعنی سئات لئون ایستاده. خودرویی از یک برند اسپانیایی که اتفاقاً به نوعی فرزند کمپانی عظیم فولکس واگن محسوب می‌شود و با اینکه از نظر قدمت و اصالت قابل قیاس با برادر ناتنی‌اش نیست اما با این طراحی زیبا و خشن، دل خیلی‌ها را بدست آورده است. لئون برخلاف بیتل چهره‌ای عصبی و پرخاشگر دارد و برعکس رقیب گرد و قلمبه‌اش، با بدنی مملو از خطوط تیز و شکسته و سیکس‌پک پیش رویمان قرار گرفته است! خوب این ویژگی‌های ظاهری از دیدگاه عموم ماشین‌بازها، برای یک هاچ‌بک اسپرت برازنده‌تر هستند. در واقع اکثر عاشقان شتاب و سرعت ترجیح می‌دهد چهره ماشینشان وحشی و تهاجمی باشد نه مثل بیتل خندان و مهربان! اما با این حال، ظاهر خاص و منحصر به فرد فولکس و اصالت بی‌نظیرش باعث شده که علیرغم تمامی این صحبت‌ها باز هم خیلی‌ها چهره بیتل را ترجیح دهند و میزان فروش این محصول در جهان نشان می‌دهد که ما نباید این قورباغه جادویی را با هیچ محصول دیگری مقایسه نماییم! در نتیجه بهتر است این بار هم برنده بخش طراحی را به سلیقه شخصی خودتان واگذار کنیم.

طراحی داخلی

هر دو خودروساز سعی کرده‌اند در داخل کابین محصولشان از همان سبک طراحی بیرونی استفاده نمایند تا هماهنگی میان داخل و خارج خودرو رعایت شود. یعنی فولکس در این بخش نیز تا جای ممکن از خطوط منحنی و اشکال هندسی دایره‌ای شکل استفاده نموده و سئات خطوط صاف و شکسته را برای فرزندش برگزیده است. اما نکته اینجاست که طراحان سئات موفق نشده‌اند خشونت و جذابیت قسمت بیرونی را به خوبی در داخل کابین لئون تکرار کنند و ظاهر بی‌روح دریچه‌های تهویه و نشانگرهای پشت آمپر، با ذات اسپرت این ماشین همخوانی چندانی ندارند. در سمت مقابل اما بیتل توانسته فرم کلاسیک یک فولکس قورباغه‌ای اصیل را با طراحی فانتزی و خاص خود، محفوظ نماید. به نوعی می‌توان گفت فضای داخلی بیتل شور انگیزتر و به زبان خودمانی باحال‌تر از رقیب از آب درامده اما در عوض لئون با طرحی ساده و شیک، تاکید بیشتری روی کیفیت و ارگونومی داشته و در نتیجه اتاقی راحت‌تر، با کیفیت مقداری بالاتر و اندکی دید بهتر در قسمت عقبی ارائه داده است که شاید در نگاه اول مقداری معمولی به نظر برسد اما حس آسایش و تسلط فوق‌العاده‌ای برایتان به ارمغان خواهد آورد.

توضیحات

در خصوص فضاسازی هم باید گفت علیرغم ابعاد بزرگ‌تر بیتل، این لئون است که به کمک حالت جعبه‌ای شکل اتاق، توانسته فضای سر بهتری در اختیار سرنشینان عقب قرار دهد که البته با توجه به تفاوت در کلاس‌بندی این دو، می‌شود به بیتل هم حق داد. ضمن اینکه سوسک معروف فولکس واگن روی صندلی‌های جلو فضای بسیار خوب و راحتی مشابه با لئون ارائه داده و روی صندلی‌های عقبی هم مشکلی برای افراد با قد کمتر از 170 سانتی‌متر دیده نمی‌شود. فضای صندوق هر دو ماشین هم به نسبت انتظاری که از ابعادشان میرود راضی کننده است.

امکانات رفاهی و ایمنی

این روزها وجود امکانات پر شمار به قدری برای مردم اهمیت پیدا کرده که خیلی‌ها خرید یک خودرو ضعیف‌تر از برند گمنام‌تر اما آپشنال را به خودرویی خوش ساخت اما کم آپشن ترجیح می‌دهند که البته به نظر من کار اشتباهی است! اما میهمانان امروز ما با اینکه چند سالی از تکنولوژی روز فاصله گرفته‌اند همچنان لیست قابل قبولی از امکانات رفاهی و ایمنی را عرضه می‌کنند. مهم‌تر اینکه این امکانات در بهترین حالت از کیفیت و کارایی و کمترین خطای ممکن به شما پیشکش می‌شوند که این نکته لذت استفاده از این گزینه‌ها را دو چندان نموده است.

توضیحات

از جمله امکانات سئات لئون میتوان به مواردی نظیر سیستم‌های ترمز و پایداری شامل ABS، EBD، ASR، HBA، XDS، HAS، VSA، TCS، HHC، CBC و 7 عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین، جانبی، پرده‌ای و زانوئی)، تهویه اتوماتیک دوال، نمایشگر لمسی، آینه الکتروکرومیک، سانروف برقی، پدل شیفتر، برف‌پاک‌کن و چراغ‌های اتوماتیک، چراغشور جلو، گرمکن صندلی‌های جلو، نشانگر فشار باد تایرها، بلوتوث، ترمز پارک برقی، سیستم Start/Stop و ... اشاره نمود و در طرف مقابل بیتل هم در نسخه‌های فول آپشن گزینه‌هایی نظیر: سیستم‌های ترمز و پایداریABS ، EBD ، EDL ، ESC ، EBA ، ASR ، XDS ، HBA ، کیسه هوا برای سرنشینان جلوئی بهمراه جانبی و پرده‌ای، نمایشگر لمسی با 18 گیگابایت حافظه داخلی، سیستم صوتی حرفه‌ای فندر (Fender)، تنظیم برقی صندلی‌ها، تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک، TPMS، سقف پانوراما و ... را ارائه می‌کند. البته با توجه به قیمت می‌توانید ماشین‌های فول آپشن‌تری نسبت به میهمانان امروز ما "بخصوص بیتل" در بازار پیدا کنید اما در هر صورت برای مشتریان خاص این قبیل ماشین‌ها معمولاً مشخصات فنی از اهمیت بالاتری نسبت به آپشن‌های رفاهی برخوردار خواهند بود.

توضیحات

ضمنا با توجه به گزینه‌های امنیتی فراوان و ساختار مناسب شاسی و بدنه، هر دو اتومبیل موفق شده‌اند 5 ستاره ایمنی موسسه تست تصادف اروپا Euro-NCAP را بدست آورند که البته در ریز امتیازات مشاهده می‌شود که لئون اندکی بهتر عمل کرده است.

مشخصات فنی

درست است که ظاهر اتومبیل برای همه ما مهم است اما آنچه یک هاچ‌بک بی‌روح و اقتصادی را از انواع داغ و جذاب بازار جدا می‌کند در باطن ماشین‌ها نهفته شده. جایی که میهمانان امروزمان با دست پر آمده‌اند و با پیشرانه‌های قدرتمند و گیربکس‌های عالی و زیربندی قرص و محکم، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. البته ممکن است ظاهر مهربان و دوست داشتنی بیتل خیلی با هیولای درونش همخوانی نداشته باشد اما ماشین‌بازها می‌دانند که نباید گول ظاهر این ولسبورگی مرموز را خورد چراکه زیر کاپوتش یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو خفته که به کمک توربوشارژر قادر است تا 200 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن‌متر گشتاور آزاد نماید و بسیاری از ماشین‌های به ظاهر خشن‌تر را تسلیم اراده خود کند.

توضیحات

در طرف دیگر میدان هم سئات قرار دارد که با دو موتور متفاوت در کشورمان عرضه شده. اولی به انجین 1.8 لیتری توربو ساخت آئودی مجهز است که حدود 180 اسب بخار قدرت تولید می‌نماید اما نسخه ضعیف‌تر از یک پیشرانه 1.4 لیتری توربو که اتفاقاً ساخت همین فولکس واگن می‌باشد بهره برده و 30 اسب بخار قدرت کمتری تولید می‌کند. البته در مورد حداکثر گشتاور هر دو پیشرانه در عدد 250 نیوتن‌متر مشترک هستند اما نمونه 1.8 لیتری از نمودار گشتاور بهتری بهره می‌برد و در بازه بیشتری از دور موتور، در نقطه ماکسیمم تورک باقی می‌ماند. پس بهتر است سئات 1.4 را با آلفارومئو جولیتا 1.4 مقایسه کنیم و برای رقیب امروز، نماینده مجهز به موتور آئودی سئات را برگزینیم. ضمناً جعبه دنده هر دو مدل لئون از نوع 7 سرعته دو کلاچه است اما گیربکس DSG بیتل یک دنده کمتر دارد. در جدول مقایسه مشخصات فنی می‌توانید نگاه بهتری به تفاوت‌های میان این دو داشته باشید.

تجربه رانندگی

نشستن پشت فرمان فولکس قوباغه‌ای حس متفاوتی دارد. اینجا همه چیز فانتزی و با حس خوش نوستالژیک همراه است و ظاهر خاص ماشین باعث شده که با وجود گذشت سال‌ها هنوز هم سر مردم به سمت ما برگردد. اما در هر صورت من هنوز معتقدم بامزه بودن و اصالت در طراحی برای خرید یک ماشین گران قیمت دلایل کافی نیستند. من از هاچ‌بک اسپرتم توقعات بیشتری دارم، پس سعی می‌کنم قبل از هر چیز پدال گاز را فشار دهم تا ببینم انتظاراتم برآورده می‌شوند یا خیر. با فشار پدال گاز گویا لب‌های پرنسس بر سر قورباغه جادویی بوسه زده و حالا طلسم شکسته و قورباغه تبدیل به یک شاهزاده‌ای قدرتمند و جسور شده است! شتاب اولیه با توجه به وزن سنگین‌تر، محدودیت برای لانچ و لگ نسبی توربو مقداری کندتر از سئات است اما لحظاتی پس از کنده شدن از زمین تازه می‌شود به قدرت بسیار عالی پیشرانه پی‌برد. با این شرایط دست‌یابی به سرعت صد کیلومتر بر ساعت در شهر تهران در کمتر از 8 ثانیه (زمان استاندارد 7.5 ثانیه) اصلاً دور از ذهن نبود.

توضیحات

لئون 1.8 لیتری نیز در شتاب‌گیری چیزی کم از بیتل ندارد و همانطورکه اشاره شد، در ابتدای حرکت حتی اندکی چالاک‌تر از رقیبش ظاهر می‌شود (شتاب رسمی 7.2 ثانیه). اما در خصوص شتاب ثانویه و کشش، محصول فولکس برتر است. به طور کلی هر دو خودرو از نظر شتاب و سرعت، وضعیت بسیار خوبی دارند و در هنگام بازی با فرمان هم هندلینگ بسیار مناسبی از خود نشان می‌دهند. البته در این بین تعلیق لئون به عنوان یک هاچ‌بک 5 درب با ذات خانوادگی‌تر، مقداری نرم‌تر ارزیابی شد و تعلیق بیتل ماهیت اسپرت‌تری از خود نشان داد. جعبه دنده هر دو خودرو نیز عملکرد بسیار خوبی داشتند. در واقع اینجا نه از تاخیر در تعویض خبری هست، نه خشکی و خطا در محاسبه. نتیجه اینکه چه در هنگام سواری عادی و چه مسابقه، دلتان برای جعبه دنده دستی تنگ نخواهد شد.

توضیحات

اما فکر می‌کنم بهترین قسمت تست امروز مربوط به لذت رانندگی می‌شود که به ما هدیه داده شد. در واقع این شتاب‌گیری، کم و بیش با خودروهایی نظیر تویوتا آریون هم قابل دستیابی است اما آنچه شرایط این دو هاچ‌بک تند و تیز را از سدان‌های خانوادگی جدا می‌کند همین حس لذت است. بخصوص اگر در یک جاده پر پیچ و خم باشیم و خودرو مزاحمی هم پیش رویمان نباشد تا بتوانیم از هندلینگ عالی و دقت فرمان و واکنش‌های فوق‌العاده گیربکس و پدال گاز این دو بهره‌مند شویم. ترمزها نیز در وضعیت ایده‌آل قرار دارند و به راحتی از پس کنترل نیروی پیشرانه بر می‌آیند. البته همانطورکه قبلاً اشاره شد برای رانندگی درون شهری، دید قسمت عقبی لئون مقداری بهتر است و با توجه به خطوط صاف و اتو کشیده بدنه‌اش، کنترل ماشین در شهرهای شلوغ ساده‌تر به نظر می‌رسد، هرچند بیتل هم علیرغم اینکه نقاط کور بیشتری دارد ولی حس تسلط کافی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

نتیجه‌گیری پایانی

با این وضعیت دلار و خودروهای داخلی چند صد میلیونی و چینی‌های نیم میلیاردی، نمی‌دانم اجازه دارم از قیمت‌های نزدیک به میلیارد میهمانان امروزمان انتقاد کنم یا خیر! ماشین‌هایی که در واقع برای جوانترها ساخته شده‌اند و باید قدرت خرید مناسبی داشته باشند اما در شرایط فعلی کشور، حکم خودروهایی فوق لوکس و دست نیافتنی را پیدا کرده‌اند که با توجه به وضعیت اسفناک شرایط خدماتی و کمبود قطعات حتی برای صاحبان متمولشان هم بعضاً دردسرساز می‌شوند و به زبان ساده نمی‌شود با خیال آسوده از آن‌ها لذت برد!

اما خوب این موارد مربوط به شرایط خاص کشورمان است و خود ماشین‌ها در این بین تقصیری ندارند! در مورد ماشین‌ها باید بگویم که هر دو هاچ‌بک‌های فوق‌العاده‌ای بودند و ترکیبی از لذت، هیجان، امنیت و حس کنترل را به ما ارزانی داشتند. البته طراحی کابین و سیستم تعلیق لئون برای استفاده‌های خانوادگی تا حدودی مناسب‌تر ارزیابی شد و در شروع حرکت هم شتاب‌گیری اندکی بهتر از خود نشان داد. اما با توجه به اعتبار برند و شهرت بیشتر بیتل و همچنین قدرت و کشش برتر در دورهای بالاتر و شتاب ثانویه بهتر، می‌توان از میهمان آلمانی مان به عنوان خودرویی مناسب‌تر برای جوانان یاد کرد. هرچند در نهایت هر دو ماشین از نظر پرفورمنس عالی هستند و در نتیجه آنقدر که سلیقه شخصی شما در انتخاب تاثیر گذار است، تفاوت‌های این دو نمی‌تواند نظرتان را تغییر دهد. بخصوص که سئات خود از زیرمجموعه‌های فولکس واگن محسوب می‌شود و به نوعی رقابت درون خانوادگی است.

توضیحات

در یک جمع‌بندی خلاصه و با در نظر گرفتن شرایط فعلی کشور باید گفت که هیچ کدام از این دو برای استفاده روزمره مناسب نیستند و برای این سبک استفاده بهتر است به سراغ گزینه‌های به اصطلاح رند بازار کره‌ای و ژاپنی "که وضعیت خدماتی بهتری دارند" بروید. اما اگر می‌خواهید از رانندگی لذت ببرید و حاضرید دردسرهای داشتن یک خودرو خاص را به جان بخرید شک نکنید که این دو ماشین با توجه به طراحی خوب، قدرت مانور بالا، پایداری عالی، ایمنی کافی و موتورهای قدرتمند، به بهترین شکل نیازتان را برطرف خواهند نمود و همزمان بدلیل تعداد بسیار کم آن‌ها در خیابان، حس خوب خاص بودن را نیز به شما ارزانی خواهند داشت. در پایان از آقایان نیما صدری مالک فولکس واگن بیتل و امیر معادی مالک سئات لئون بابت همکاری در نگارش و آماده‌سازی این مقاله، تشکر به عمل می‌آوریم.

مدلسئات لئون FR (1.8)سئات لئون FR (1.4)فولکس واگن بیتل
پیشرانه4 سیلندر توربو4 سیلندر توربو4 سیلندر توربو
حجم موتور (CC)179813951984
حداکثر قدرت (HP)180 از دور 5100 الی 6200150 از دور 5000 الی 6000200 از دور 5100 الی 6200
حداکثر گشتاور (NM)250 از دور 1250 الی 5000250 از دور 1500 الی 3500280 از دور 1700 الی 5000
جعبه دنده7 سرعته اتوماتیک DSG7 سرعته اتوماتیک DSG6 سرعته اتوماتیک DSG
مصرف ترکیبی(L)5.856.5
وزن (Kg)125212521439
شتاب رسمی (S)7.287.5
حداکثر سرعت (KM/H)225215223

56 عکس

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/8
https://www.edmunds.com/volkswagen/beetle/2015/?pagenumber=2
فقط قيمتارو نگاه كنيد
1399/5/8
هوندا سیویک از همه بهتره 👌
ولی بین این دو تا لئون بهتره
1399/5/8
این فلوکس واگن بیتل از قدیم الایلام هم در این کلاس بهترین بوده مخصوصاً اون نسل قدیمیش که به شکل قورباغه بود و رادیاتور هم نداشت خیلی خوب بود به نظر من میان این دو به نظر من فولکس واگن بیتل بهترینه بعد گذر زمان اون شکل قورباغه ایشو حفظ کرده من که عاشقه او شکلشم
ممنون خودروبانک
1399/5/10
خدایی نوسنده این مقاله بهترین نویسنده خودرو بانکه عاشق بررسیاشم