موضوعات داغ

تست و بررسی کوئیک R و کوئیک R پلاس توسط خبرنگاران؛ محصولات جدید پارس خودرو

24 مرداد 1399
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

پس از برهم خوردن توافقات برجام و آغاز دور جدید تحریم‌ها، برخی از خودروسازان داخلی برای حفظ سهم بازار خود اقدام به توسعه و به‌روزرسانی سبد محصولات خود کرده‌اند. گروه خودروسازی سایپا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و پس از قطع همکاری شرکای خارجی خود به واسطه تحریم‌ها، محصولات خود را ارتقا بخشیده است. بر این اساس این شرکت در سال 98 با معرفی نسخه‌ای خاص از کوئیک، خبر از توسعه سبد محصولات خانواده X200 داد. کوئیک دورنگ یا همان کوئیک R بر مبنای نسخه معمولی و استاندارد توسعه یافته و به لحاظ فنی تفاوتی با آن ندارد. تنها در بخش طراحی داخلی و خارجی دستخوش تغییراتی شده و تریم رنگی قرمز و مشکی به بخش‌هایی از ادوات و تجهیزات کابین و بدنه اضافه شده است.

اکنون گروه خودروسازی سایپا به مناسبت روز خبرنگار، مراسمی را تدارک دیده تا محصولات جدید خود یعنی کوئیک R و کوئیک R پلاس را توسط خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو و اصحاب رسانه مورد تست و بررسی قرار بگیرد.

سایپا کوییک R

این مراسم در ابتدا با نشستی دوستانه میان مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو و جمعی از اصحاب رسانه همراه بود که پس از آن پنج دستگاه کوئیک آر و کوئیک آر پلاس جهت انجام تست توسط خبرنگاران فراهم شده بود. این تست در مسیری از پیش تعیین شده در فضای کارخانه پارس‌خودرو برگزار شد که در آن مسیری جهت شتاب‌گیری، بررسی وضعیت ترمز، هندلیگ و فرمان‌پذیری و در نهایت عملکرد سیستم تعلیق مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. با خودروبانک در ادامه همراه باشید تا با مزایا و معایب این محصول بیشتر آشنا شویم.

بررسی طراحی ظاهری

گروه خودروسازی سایپا در سال 1389 برای رسیدن به معیارهای جهانی، اصطلاحات تازه‌ای را به پلت‌فرم محصولات خود اضافه کرد. براین اساس پس از اعمال تغییراتی در پلت‌فرم پراید و افزودن المان‌های ایمنی به آن، X100 را به‌عنوان پلت‌فرمی مستقل معرفی کرد. پس از به سرانجام رسیدن پروژه ساخت محصولات خانواده X100، شرکت سایپا برای محصولات جدید خود پلتفرم جدیدی را طراحی کرد که بر اساس ادعای مدیران این شرکت، نسبت به مدل پایه (پراید) کاملاً مورد بازنگری قرارگرفته و اصلاحات بسیاری در بخش پیشرانه، جعبه‌دنده و سیستم ترمز آن انجام شد. این پلتفرم جدید X200 نام داشت و خودروهایی همچون تیبا، ساینا و کوئیک نیز بر پایه همین پلت‌فرم شکل‌گرفتند.

این شرکت که در سال 1395 سایپا کوئیک را به بازار عرضه کرده بود، در سال 1398 تصمیم گرفت تا از کوییک R رونمایی کرده و تولید آن را در کارخانه پارس‌خودرو ادامه دهد. پسوند اضافه شده به انتهای نام این خودرو که از کلمه لاتین Rainbow یا همان رنگین‌کمان نشات می‌گیرد، به دلیل اضافه شدن تریم رنگی قرمز و مشکی به برخی تجهیزات داخل کابین و روی بدنه است.

سایپا کوییک R

کوئیک آر در واقع هیچ تفاوتی با نسخه معمولی دنده دستی ندارد و به دلیل ظاهر دورنگی که دارد، خصوصا برای تریم سفید و قرمز، تصویری از سیتروئن C3 در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. هرچند که این پدیده به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و مخاطبان خوشایند نیست. زیرا عده‌ای معتقدند که سایپا پس از خروج سیتروئن از بازار ایران، با این کار قصد داشت جای خالی C3 را با کوئیک آر در بازار پر کند!

کوییک که پس از عرضه ساینا به بازار معرفی شد، به نوعی نسخه هاچ‌بک از این محصول شناخته می‌شود که با اضافه شدن برخی تجهیزات نظیر دیفیوزر، روف‌رک و زه‌های دور گلگیر، ظاهری شبیه به هاچ‌بک کراس‌های بازار پیدا کرده است. اما از آن‌جایی که خودروی مورد بررسی در برنامه تست فنی و رانندگی برگزار شده توسط سایپا از نوع کوئیک آر است، تفاوت‌هایی از لحاظ ظاهری با نسخه معمولی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بدنه دو رنگ شامل سقف قرمز و مشکی، دیفیوزرهای قرمز و مشکی، آینه‌های جانبی قرمز، قاب دور مه‌شکن و دی‌لایت‌های رنگی اشاره کرد. همچنین نوشته R و Cross که توسط برچسب روی درها به نمایش درآمده، ظاهری متمایز به نمای جانبی این محصول بخشیده‌اند.

فضای کابین آشنا اما با رنگبندی تازه

فضای درون کابین در کوئیک آر تفاوت چندانی با نسخه معمولی نداشته و از همان ترکیب قبلی بهره‌مند شده است. با این تفاوت که رنگبندی قطعات دکوراتیو نصب شده روی کنسول مرکزی و دستگیره درها تغییر کرده و با رنگ قرمز به بازار عرضه شده است. از طرفی طرح فیبرکربن نقش بسته روی دریچه‌های ورودی هوای کناری نصب شده روی داشبورد، حس اسپرت‌تری به کابین کوئیک آر داده است.

سایپا کوییک R

همچنین طرح تودوزی و پارچه درنظر گرفته شده برای صندلی‌ها در این نسخه تغییر یافته و هماهنگی بیشتری با تریم داخلی خودرو پیدا کرده است. کوئیک به لحاظ جادار بودن و فضای کافی برای سرنشینان در وضعیت مناسبی قرار داشته و با توجه به ابعاد کلی خودرو و فاصله محوری 2412 میلی‌متری که دارد، گزینه‌ای مناسب برای جوانان و خانواده‌ها محسوب می‌شود.

اما فضای داخل کابین کوییک آر پلاس کمی متفاوت‌تر بوده و از امکانات رفاهی بیشتری برخوردار بوده و دارای تریم داخلی جذاب‌تری است. نکته قابل توجهی که باید در همین بخش به آن اشاره کرد آن است که خودروهای کوئیک آر پلاسی که از سقف قرمز و تریم داخلی قرمز برخودار هستند، دارای کمربندهای ایمنی قرمز نیز هستند که همین موضوع باعث شده فضای اسپرت‌تری درون کابین ایجاد شود.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

خودروی کوئیک یکی از محصولات آپشنال گروه خودروسازی سایپا بوده که از سال گذشته شرکت پارس‌خودرو تولید و عرضه آن را برعهده گرفته است. این محصول در ابتدا با امکانات رفاهی قابل توجهی در سه تیپ مختلف به بازار عرضه شد. اما از آنجایی که این شرکت افزایش میزان رضایتمندی مشتریان را سرلوحه کار خود قرار داده است، تیپ‌های جدیدی را به خانواده کوئیک اضافه کرده است که کوئیک آر و آر پلاس مثال‌های بارزی در این زمینه هستند.

سایپا کوییک R

کوئیک آر در واقع همان نسخه معمولی و استاندارد کوئیک بوده که با تریم داخلی و بدنه دو رنگ به بازار عرضه می‌شود. بر این اساس از امکانات رفاهی و آپشن‌های این نسخه می‌توان به مواردی از قبیل سوئیچ تاشو، ریموت کنترل، نمایشگر دمای محیط خارج از خودرو، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع دستی با تنظیمات برقی، آیینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم برقی، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های جلویی با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم صوتی با قابلیت پخش رادیو و CD مجهز به ۴ بلندگوی جداگانه، سنسور کمکی دنده‌عقب و سیستم هشدار نبستن کمربند ایمنی اشاره کرد.

اما کوئیک آر پلاس که نسخه فول آپشن این محصول به‌شمار می‌رود، امکانات ایمنی نظیر دو کیسه هوا، ترمز ABS ، EBD ، BA و استاندارد حفاظت از عابر پیاده در قسمت جلو تعبیه شده است. همچنین کوییک آر پلاس در بحث امکانات رفاهی ویژگی‌هایی نظیر نمایشگر لمسی ۷ اینچی، سنسور پارک و دوربین عقب، بلوتوث، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم تهویه دستی دیجیتال، فرمان طرح D چرمی، صندلی‌های چرم مصنوعی، تریم داخلی قرمز-مشکی و نقره ای-مشکی، کف‌پایی چرمی سه‌بعدی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، بازکننده در صندوق عقب با ریموت کنترل، رینگ آلومینیومی تراش خورده، بدنه دو رنگ، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، شیشه‌های کابین عقب دودی و … را شامل می‌شود.

مشخصات فنی قوای محرکه

کوئیک آر و کوئیک آر پلاس هر دو مانند سایر مدل‌های خانواده کوئیک از همان پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی 8 سوپاپ بهره می‌گیرند که قادر است نیرویی معادل 87 اسب‌بخار در دور موتور 5400 و حداکثر گشتاور 128 نیوتون متردر دور موتور 3600 را تولید و روانه چرخ‌ها کند. این نیرو به وسیله جعبه‌دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌های محور جلو انتقال می‌یابد. لازم به توضیح است این پیشرانه مصرف سوخت ترکیبی 7.14 لیتری به ازای پیمایش هر 100 کیلومتر دارد و با استانداردهای آلایندگی یورو 5 تولید و عرضه می‌شود.

تجربه رانندگی با محصول جدید پارس‌خودرو

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، این تست در فضای استاندارد کارخانه‌ پارس‌خودرو انجام شد که محصولات تولیدی پس از اتمام مراحل تولید و مونتاژ، جهت انجام فرایند کنترل کیفی، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در ابتدا با روشن کردن کوئیک آر صدای پیشرانه همچون گذشته درون کابین به خوبی به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد تغییری در عایق‌بندی کابین صورت نگرفته است. با این وجود تست را آغاز کردیم. در ابتدای مسیر شرایط برای بررسی شتاب اولیه مهیا بوده و مسیری کاملاً مستقیم پیش رویمان قرار دارد. با توجه به اینکه خودروهای درنظرگرفته شده برای تست همگی صفر کیلومتر بودند، در برخی قسمت‌ها نظیر پدال کلاچ و اهرم ترمز دستی نیازمند رگلاژ و تنظیمات مجدد بودند. زیرا پدال کلاچ اصطلاحاً خیلی پایین درگیر می‌شد که همین امر موجب لرزش در شروع حرکت می‌شود.

از آنجایی که کوئیک آر و کوئیک آر پلاس به لحاظ فنی کاملاً مشابه با یکدیگر هستند، می‌توان تجربه رانندگی با هر دو نسخه را به صورت یکجا عنوان کرد.

سایپا کوییک R

کوئیک آر و کوئیک آر پلاس هر دو شتاب اولیه مناسبی دارند. همچنین هنگام ترمزگیری‌های ناگهانی نیز عملکردی قابل قبول داشته و مسافت نه چندان زیادی را جهت توقف کامل طی می‌کنند. هرچند که یکی از خودروهای مورد بررسی پس چند مرتبه ترمزگیری شدید دچار اختلال در سیستم ABS شد و چراغ آن در صفحه پشت آمپر روشن شد. البته که این خودروها به دلیل آنکه صفر کیلومتر بودند و فرایند آب‌بندی شدن را پشت‌سر نگذاشته بودند، رخ دادن این امر چندان دور از انتظار نیست.

در ادامه مسیر موانع به‌گونه‌ای تعبیه شده بودند که مسیری مارپیچ با پیج‌‌های تند طراحی شده بود، اما از آنجایی که سرعت حرکت در این مسیر چندان زیاد نبود، نمی‌‌توان درخصوص پایداری آن در پیچ اظهار نظر جامعی داشت. اما با این وجود کوئیک به هنگام پیچیدن از پایداری مناسبی برخوردار است. هرچند که اگر امکان حرکت با سرعت‌های بیشتر فراهم بود، دچار بیش‌ فرمانی و لغزش در انتهای خودرو وجود داشت.

سایپا کوییک R

پس از گذشتن از این قسمت وارد مرحله بررسی عملکرد سیستم تعلیق می‌شویم که در مسیر آن چندین نوع مختلف از ناهمواری‌ها و سطح مختلف جاده تعبیه شده است. کوئیک آر و آر پلاس در این قسمت نیز با توجه به سگمنتی که در آن ایفای نقش می‌کنند، خودرویی آرام و بدون تنش قلمداد می‌شوند. هرچند که تکان‌های عرضی در قسمتی از مسیر کمی بیش از انتظار ارزیابی شدند. با این وجود سر و صدای ایجاد شده در کابین به واسطه ناهمواری سطح مسیر آزاردهنده نبوده و وضعیت متعادلی دارد.

در کل می‌توان گفت که دو محصول کوئیک آر و کوئیک آر پلاس می‌توانند با توجه به شرایط کنونی که بسیاری از خودروهای مونتاژی از چرخه تولید خارج شده‌اند، خلاء به‌وجود آمده در بازار را پر کنند و پاسخگوی نیازهای مشتریان باشند. هرچند که افزایش شدید قیمت‌ها موجب شده تا بسیاری از خریداران دیگر قادر به خرید خودروهای صفر کیلومتر نباشند و قدرت کافی برای خرید خودروی موردنظر خود را نداشته باشند.

70 عکس

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/24
این سایپا هم یاد گرفته چه کاریه ماشین جدید بسازم کافیه فقط به ماشینای قبلیم یه پسوند اضافه کنم میشه یه خودرو جدید با قیمت بالاتر و کیفیت پایین تر و فروش بهتر
1399/5/24
قیافرو خداوکیلی
1399/5/24
"هرچند که یکی از خودروهای مورد بررسی پس چند مرتبه ترمزگیری شدید دچار اختلال در سیستم ABS شد و چراغ آن در صفحه پشت آمپر روشن شد. البته که این خودروها به دلیل آنکه صفر کیلومتر بودند و فرایند آب‌بندی شدن را پشت‌سر نگذاشته بودند، رخ دادن این امر چندان دور از انتظار نیست." به جایی رسیدیم که اختلال توی سیستم ترمز یه خودروی صفر هم از نظرمون عادی شده، کلا مشکلات جز جدا نشدنی از خودروهای داخلیه و همه عادت کردیم ...
1399/5/24
اصلا ارزش خرید نداره فقط میشه بجای محصولات فرانسوی ازش استفاده کرد چون از لحاظ کیفیت در یک سطح هستن
1399/5/27
و همینطور میشه به جای محصولات ژاپنی ازش استفاده کرده چون به هر حال کیفیتش از ژاپنیا بهتره
1399/5/25
بنده هیچ نظری در رابطه با این ماشین چه کوییک چه کوییک آر چه کوییک آر پلاس ندارم فقط اینو می تونم بگم که خیلی افتضاحو آشغال هستند واقعاً آشغال به تمام معنا
1399/5/29
یا خدا ما چند تا کوییک داریم؟ تا الان کوییک معمولی ، کوییک اتومات ، کوییک R ، کوییک R پلاس ، کوییک S ، کوییک RS - رونمایی شدن ایشالله تا سال دیگه کوییک وانت ، کوییک وانت R ، کوییک وانت R پلاس ، کوییک دوگانه سوز ، کوییک وانت S ، کوییک وانت RS ، کوییک دوکابین و... رونمایی خواهند شد