موضوعات داغ

تجربه رانندگی با ام‌ وی ‌ام X55؛ تازه‌واردی ناشناخته

29 مرداد 1399
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

پس از لغو توافقات برجام و برهم خوردن روابط کاری میان شرکت‌های ایرانی و خارجی، شاهد خروج مستقیم و غیرمستقیم برندهای زیادی از بازار ایران بودیم. با این حال برخی از برندهای چینی به فعالیت خود در ایران ادامه داده و سبد محصولات خود را تنوع بخشیده‌اند. اما این تنوع بخشی چندان مورد رضایت مصرف‌کنندگان نبوده و تفاوتی در انتخاب آن‌ها ایجاد نکرده است. البته در این میان، شرکت‌هایی نظیر مدیران‌خودرو که این روزها جزو معدود شرکت‌های خودروساز فعال شناخته می‌شوند، سعی داشته تا مدل‌های جدید و حتی فیس‌لیفت مدل‌های قدیمی را وارد بازار کند.

این شرکت که به عنوان شریک تجاری و نماینده رسمی چری در ایران فعالیت خود را ادامه می‌دهد، به تازگی محصولی جدید به نام ام ‌وی ‌ام ایکس 55 را به سبد محصولات خود اضافه کرده است. در نگاه نخست این امر بسیار خوشایند بوده و می‌تواند نوید به گردش درآمدن چرخه تولید در این صنعت را بدهد. البته که نیم نگاهی به قیمت این خودرو به عنوان یک تازه وارد با برند ام وی ام که همواره جزو خودروهای ارزان قیمت بازار محسوب می‌شدند، کمی خریداران را شوکه کرده و آن را از دسترسی بسیاری دور کرده است.

ایکس 55 که در واقع همان چری تیگو 4 است، به تازگی توانسته پا به خیابان‌ها بگذارد و به عنوان محصولی تازه‌وارد ایفای نقش کند. اما تیراژ کم تولید سبب شده تا این خودرو مانند محصولی کمیاب در میان خریداران چندان شناخته شده نباشد. از این رو قصد داریم در این مقاله از خودروبانک به بررسی مزایا و معایب این خودرو بپردازیم.

تاریخچه

شرکت چری نخستین بار در سال 2014 میلادی کانسپتی تحت عنوان Concept Beta را به بازار معرفی کرد که پیش نمایشی از کراس‌اوور سایز کوچک شهری به شمار می‌رفت. نسخه تجاری‌سازی شده این محصول از نیمه دوم سال 2017 موفق به عرضه شد. این خودرو در بازار داخلی چین با نام چری X5 شناخته می‌شود و در برخی دیگر از بازارها با نام تیگو 4 عرضه شده است. اما طبق سیاست‌های کاری شرکت مدیران‌خودرو، برخی مدل‌های چری در بازار ایران با نشان تجاری MVM عرضه می‌شوند که این محصول نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با نام ام وی ام X55 معرفی شده است.

ام وی ام X55

مدیران‌خودرو اواخر سال 1396 نمونه‌های آزمایشی این محصول را روانه جاده‌های کشور کرد تا پس از گذراندن تست‌های تطبیق‌پذیری وارد فاز تولید و عرضه شود. اما آغاز دور دوم تحریم‌ها و کاهش روابط دوجانبه میان شرکت‌های ایرانی و چینی موجب شد تا عرضه این محصول نیز به تعویق بیافتد و سرانجام از اواسط سال 97 مجددا فرآیند بررسی و ارزیابی آن از سر گرفته شد. در نهایت نیز آذرماه سال 1398 ام‌ وی ‌ام X55 به صورت رسمی به بازار معرفی شد و چند ماه پس از آن راهی خیابان‌ها شد.

چهره‌ای به روز و قابل قبول

چری یکی از خودروسازان فعال چینی است که طی سال‌های گذشته هزینه سنگینی در راستای جذب افراد خبره در زمینه طراحی محصولات به روز صرف کرده است. از این رو طراحان سرنشناسی از کمپانی‌های مطرح جهانی جذب این شرکت شده‌اند که نتیجه این اقدامات، رسیدن به زبان طراحی ثابت و مشترک میان محصولات این برند شده است. ام وی ام X55 نیز در نگاه کلی دارای ظاهری به روز بوده که در بسیاری از جزئیات، دارای وجوه اشتراک زیادی با سایر مدل‌های این برند است.

ام وی ام ایکس 55 روی پلت‌فرمی موسوم به T1X ساخته شده که پیش از این تیگو 7 نیز از آن بهره برده است. چری در سال 2018 نمونه فیس‌لیفت ایکس 55 را روانه بازار چین کرد و نمونه‌ای که برای مونتاژ در ایران انتخاب شده نیز همین مدل فیس‌لیفت است که نسبت به نمونه پیشین طراحی جذاب‌تری دارد.

در نمای جلو شاهد طرحی نسبتاً پویا هستیم که با بهره‌گیری از چراغ‌های بزرگی که در امتداد جلوپنجره نقش بسته‌اند، شخصیت پیدا کرده است. در این بخش استفاده از ادوات و تریم کرومی سبب شده درکنار ظاهر اسپرت و جوان‌پسندی که دارد، حس یک کراس‌اوور نیمه لوکس نیز به بیننده القا شود. همچنین خط افقی که از درون جلوپنجره امتداد یافته و به داخل چراغ‌ها ختم می‌شود در کنار تریم کرومی افقی پایین سپر، باعث می‌شوند عرض خودرو بیش از آنچه که هست در ذهن ظاهر شود و خودرویی بزرگ‌تر در ذهن تداعی شود.

ام وی ام X55

جالب است بدانید که چراغ‌های جلوی این خودرو برای بازار ایران کمی تغییر کرده و در صورت جستجو در اینترنت و مشاهده عکس‌های چری تیگو 4 متوجه می‌شوید قسمت زیرین کناری چراغ‌های جلو، برای بازار ایران دچار تغییراتی شده و با نمونه اصلی چری تفاوت دارد.

در نمای جانبی ام وی ام X55 برخلاف سایر محصولات این شرکت از طرحی پیچیده‌تر بهره برده که با استفاده از خطوط سیال و روان توانسته بدنه‌ای حجیم و عضلانی پیدا کند. همچنین در این بخش کاپوت بلند و کشیده این خودرو بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کند. فلاپ‌های پلاستیکی و زه کرومی نیز تضاد قابل توجهی در این بخش ایجاد کرده‌اند.

اما نمای عقب ایکس 55 جایی است که منتقدان و موافقان زیادی دارد. زیرا طراحی این بخش به گونه‌ای است که المان‌های مدرن طراحی را در دل خود جا داده است. چراغ‌های عقب این خودرو که به وسیله زه کرومی به یکدیگر متصل شده‌اند، دارای گرافیک داخلی آشنایی است که در سایر مدل‌های چری نیز مشاهده شده است. در واقع این موضوع بخشی از زبان طراحی جدید چری است. نکته منفی در نمای عقب ایکس 55، عدم وجود اگزوز حقیقی است. در واقع روی دیفیوزر نصب شده در قسمت زیرین سپر، دو خروجی نمادین به نمایش درآمده است.

کابین ارتقا یافته و جادار

با ورود به کابین ام وی ام X55 می‌توان به خوبی شاهد ارتقای کیفی متریال مصرفی در آن باشیم. زیرا تا پیش از این محصولات ام‌وی‌ام چندان با کیفیت نبوده و از متریال بی کیفیت ساخته شده‌اند. اما اکنون این خودرو نسبت به رقبای خود در بازار، از کابینی با کیفیت‌تر برخوردار بوده که می‌تواند در انتخاب مشتریان تاثیرگذار باشد. طراحی این بخش نیز که کاملاً مستقل بوده و از سایر مدل‌های این برند متمایز است، در برخی از موارد کمی عجیب و دور از ذهن است. به‌طور مثال دریچه‌های ورودی هوا به کابین در این خودرو کاملًا در کنسول میانی نامتقارن بوده و یک دریچه در قسمت بالایی کنسول به صورت افقی درآمده و دیگری در قسمت کناری نمایشگر برای سرنشین تعبیه شده که این مدل طراحی موافقان و مخالفان خود را دارد.

سایر بخش‌ها نیز از طرحی ساده برخوردار بوده که شباهت‌هایی با چری تیگو 7 دارد. به‌طور مثال غربیلک فرمان، کنسول میانی، اهرم تعویض دنده و برخی کلیدهای کنترلی با چری تیگو 7 مشترک است. که همین موضوع باعث می‌شود نظر خریداران بیشتری را به خود جلب کند. هرچند که برچسب قیمتی نصب شده روی این خودرو می‌تواند موجب منصرف شدن آن‌ها شود.

ام وی ام X55

صندلی‌های این خودرو که با روکش چرم مصنوعی پوشانده شده‌اند، مانند بسیاری از خودروهای چینی چندان راحت نبوده و پس از چند ساعت خستگی زیادی را برای سرنشینان ایجاد می‌کند. با این حال می‌توان گفت که فرم صندلی‌ها خصوصاً در بخش جلو، کمی اسپرت بوده و از ارگونومی بهتری برخودار هستند.

یکی از ویژگی بارز فضای کابین ایکس 55، فضای مناسب و جاداری است که با توجه به ابعاد نه چندان بزرگ خودرو فراهم شده است. در واقع فضای پا برای سرنشینان عقب این خودرو به گونه‌ای است که افراد بزرگسال نیز می‌توانند به راحتی روی صندلی‌ها بنشینند. از طرفی ارتفاع مناسب سقف در قسمت عقب کابین از دیگر نکات مثبت به شمار می‌رود.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

ام وی ام‌ X55 نیز مانند سایر مدل‌های ام‌وی‌ام‌ با دو نسخه اکسلنت و اکسلنت اسپرت عرضه می‌شود که تفاوت اندکی میان آن‌ها وجود دارد. از امکانات رفاهی موجود در این کراس‌اوور چینی تازه‌وارد می‌توان به مواردی از قبیل کیسه ایمنی هوا جلو وجانبی از نوع SRS، کمربند ایمنی ۳ نقطه‌ای برای سرنشین‌ها، ترمز دیسکی خنک‌کننده جلو و عقب، تعلیق مک‌فرسون در جلو و کشنده چندگانه با فنر پیچشی در عقب، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل حرکت خودرو در سراشیبی (AUTOHOLD)، کنترل پایداری، سیستم هشدار دهنده و ضد سرقت ایموبلایزر، قابلیت کنترل خودرو از طریق ساعت هوشمند، تودوزی چرمی، سانروف دوحالته برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین داینامیک، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، حالت رانندگی اقتصادی، فرمان برقی، سیستم صوتی و تصویری همراه مانیتور ۹ اینچی لمسی دارای پورت USB، قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث، کنترل سیستم صوتی روی غربلیک فرمان، کنترل فشار باد لاستیک‌ها، نمایش اطلاعات خودرو، آینه‌های جانبی برقی همراه گرمکن، چراغ روشنایی در روز LED، شیشه بالابربرقی، تنظیم برقی صندلی راننده، مجهز به ۶ بلندگو استریو، چراغ ترمز LED، سیستم ورود به خودرو و استارت بدون کلید و سیستم تهویه مطبوع الکتریکی با تنظیم دستی اشاره کرد.

مشخصات فنی پیشرانه

ام ‌وی ‌ام ایکس 55 که در سایر بازارها با نام تیگو 4 و یا چری 5X شناخته می‌شود، دارای دو پیشرانه بنزینی است که بسته به نوع سفارش‌گذاری و تقاضای مشتریان قابل انتخاب است. پیشرانه پایه درنظر گرفته شده برای این مدل از نوع چهار سیلندر دو لیتری تنفس طبیعی است که پیش از این با چری تیگو 5 پا به بازار ایران گذاشته است. پیشرانه بعدی که از عملکرد بهتری برخودار است، برای مصرف‌کنندگان ایرانی کاملاً آشنا است. زیرا این موتور پیش از این در محصولات دیگر این شرکت نظیر چری آریزو 5 توربو و تیگو 7 مورد استفاده قرار گرفته است. این پیشرانه از یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر مجهز به سیستم پرخوران تشکیل شده است که قادر به تولید نیرویی معادل 147 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 210 نیوتون متر 1750 تا 4000 دور در دقیقه است. از نکات برجسته در مشخصات فنی این خودرو می‌توان به جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک اشاره کرد که نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

ام وی ام X55

انتظار می‌رود عملکرد این پیشرانه با توجه به وزن کمتر نسبت به تیگو 7 کمی بهتر باشد. با این حال باید پشت فرمان نشست و دید که ایکس 55 در خیابان چگونه عمل می‌کند.

تجربه رانندگی

با نشستن پشت فرمان ام‌ وی ‌ام ایکس 55 حسی تازه نسبت به سایر محصولات مدیران‌خودرو در شما ایجاد خواهد شد. زیرا طراحی فضای کابین این خودرو با وجود برخی المان‌های مشترک با تیگو 7، کاملاً متمایز است. با روشن کردن پیشرانه صدایی آشنا به گوش می‌رسد که پیش از این در آریزو 5 توربو و تیگو 7 شنیده شده است.

برای شروع حرکت پدال گاز را تقریباً تا انتها می‌فشاریم که شتاب اولیه خودرو را مورد ارزیابی قرار دهیم. بر این اساس می‌توان گفت که ایکس 55 خودرویی تند و تیز برای شروع حرکت است. در ادامه حرکت نیز پس از گذشتن از مسیرهای نسبتاً ناهموار دریافتیم که سیستم تعلیق به‌کار رفته در این خودرو به خوبی از پس ضربات ناشی از پستی و بلندی‌ها برآمده و مانع از نفوذ آن‌ها به درون کابین می‌شود.

ام وی ام X55

البته اینکه آیا در بلندمدت کیفیت اولیه متریال و فنی این خودرو می‌تواند دوام داشته باشد را نمی توان در حال حاضر قضاوت کرد زیرا این خودرو به تازگی وارد بازار شده و باید پس از مدتی طولانی، نمونه‌هایی با کارکرد بالا را مورد بررسی قرار دهیم و سپس در مورد کیفیت آن در بلندمدت قضاوت کنیم.

عملکرد جعبه‌دنده و هماهنگی آن با پیشرانه نیز مثبت ارزیابی می‌شود. هرچند که در برخی موارد جعبه‌دنده چندان گوش به فرمان نبوده و با تاخیری کوتاه اقدام به تعویض دنده‌ها می‌کند. اما نکته مهمی که در این خودرو می‌تواند حائز اهمیت باشد، محدودیت میدان دید است که ممکن است در ابتدا برای راننده کمی دردساز باشد. زیرا فضای اطراف خودرو، خصوصاً بخش عقب کابین در برخی مواقع نقطه کور محسوب شده و راننده تسلط کافی از آن بخش را در اختیار نخواهد داشت.

نتیجه‌گیری پایانی

در پایان اگر بخواهیم نگاهی کلی به این محصول تازه‌وارد چینی داشته باشیم، باید بگوییم که ام وی ام X55 خودرویی توانمند است که با بهره‌مندی از امکانات رفاهی مناسب و همچنین پیشرانه قدرتمند، می‌تواند از پس نیازهای بسیاری از مصرف‌کنندگان برآید.

اما در بحث قیمت‌گذاری این خودرو توسط شرکت عرضه کننده، باید یادآوری کنیم که در ابتدا بهای نسخه اکسلنت خودرو را ۳۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت نسخه اکسلنت اسپرت این کراس اوور چینی را ۳۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کرد. اما کمی بعد و با فاصله‌ای کوتاه، روند افزایشی تعیین قیمت این محصول آغاز شد. این رویه تا جایی ادامه پیدا کرد که اکنون این شرکت قیمت مصوب نسخه اکسلنت را 540 میلیون تومان و قیمت نسخه اکسلنت اسپرت را 543 میلیون تومان اعلام کرده است. این روند افزایشی می تواند دلایل مختلفی از جمله بالا رفتن قیمت ارز و هزینه های ثابت در سال جدید باشد، اما هر آنچه هست، هم اکنون با یک ام وی ام جدید سر و کار داریم که هم قیمت محصولات لوکس چری همین شرکت است و شاید از دید بعضی از مشتریان، قیمت این خودرو کمی بالا به نظر برسد. همین موضوع باعث می‌شود که این خودرو به سرعت با دیگر خودروهای این رده قیمتی (حتی در سگمنت‌های متفاوت) مقایسه شود.

در پایان از جناب آقای ملک‌محمدی مالک محترم خودرو جهت همکاری و در اختیار قرار دادن خودرو به منظور تست و بررسی، کمال تشکر و قدردانی داریم.

36 عکس

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/29
کاری به ظاهر ماشین موتورش ندارم فقط یه چیز میخوام بگم , کابین پخته تر از همیشس همه چی جای خودش بدون شلوغ پلوغی بدون کلید اضافی , این چیزیه همیشه از چینیا سخت انتظار میرفت . ولی این کابین شسته رفتس .
1399/5/29
با سلام خدمت شما و دوستان عزیز
میخواستم یک موضوعی را خدمت شما عرض کنم و اینکه نمونه فیس لیفت این ماشین با مدل 2020 هم معرفی شده که در سپر جلو و جلو پنجره دچار تغییر زیادی شده و زیباتر شده و طراحی رینگ هم عوض شده.تغییر اساسی هم داخل خودرو رخ داده که خیلی خیلی زیباتر شده و قسمت های مشترکی با آریزو 6 داره.ای کاش حداقل با این قیمت های فضایی خودروهای بروز توسط خودرو سازها ارائه بشه.
ممنون از سایت خوب خودرو بانک
1399/5/29
با عرض سلام خدمت همه دوستان و بزرگواران.
اولین مرتبه‌ای که این خودرو را در شیراز دیدم تعجب کردم، آخر هم در چین و هم در روسیه این خودرو با موتور 1.5 توربو با سیستم تعلیق کاملاً مستقل ارائه می‌شود و نسخه معمولی آن که موتور توربو ندارد و کم قدرت است با سیستم تعلیق تورشن بیم نیمه مستقل ارائه می شود!!!!
از مدیران خودرو انتظار نداشتم که برای بازار ایران این خودرو را با سیستم تعلیق ضغیف‌تر ولی ارزان‌تر و کم خرج تر نیمه مستقل ارائه کند!!!
همین باعث شده هم دست‌فرمان-هندلینگ- و هم سواری-راید- این خودرو یک پله از همرده‍‌های چینی و روسی اش ضعیف‌تر باشد.
البته فیس‌لیفت آن هم همین اواخر در چین ارائه شده است و شتاب آن از تیگو 7 به دلیل سبک بودنش بهتر است و کمی زیر 10 ثانیه است.
1399/5/29
هر کی میگه چین بده و فلانه ، اینو بدونه که الان چین داره اقتصاد اول جهان میشه و ما همچنان داریم بد میگیم از چین ...
اگه چین نبود ، ایران هم نبود...
چین اون چین سابق نیست.
بفهمین دوستان
1399/5/30
ممنون از اشتراک تجربه. فقط سیستم کنترل حرکت در سراشیبی با اتوهلد متفاوت است.
1399/5/31
این معرفی محصول بود یا تجربه رانندگی یا رپرتاژ آگهی؟!!!؟
چی بود واقعا؟؟؟؟؟
من از مخاطبان بسیار قدیمی این سایت هستم
ولی واقعا دیگه دارین گندش را درمیارین

1399/5/31
در ضمن کیفیت ادوات داخلی ماشین مثل داشبود و تودری ها اصلا خوب نیست و مثل سایر محصولات ام وی ام است
فقط کیفیت فرمان چرمی و صندلی ها از بقیه محصولات این برند بهتر است
معیار مقایسه من هم نسبت به محصولات همین برند است
و اما کیفیت ادوات داخلی نسبت قیمت گذاری مسخره این
ماشین که دیگه اصلا جایی برای حرف نمی گذارد واصلا قابل قبول نیست
معیار برندهای چینی دیگر با قیمت پایین تر و کیفیت داخلی یکسان یا حتی کیفیت ادوات داخلی بسیار بالاتر مثل هاوال
راجع به میزان ورود صدای موتور به کابین هم که توضیحی داده نشد درمقاله؟!!!
اینکه صدای موتور مثل تیگو7 یا آریزو6 است که توضیح واضحات بود(موتورشون یکی است)
پس می خواستی صدای سمند ال ایکس بده!!!

ولی مثل همیشه عکس ها خوب بود
1399/6/1
آشغال به تمام معنا
1399/6/4
خیلی هم عالیه ما رو به مرگ گرفتندتا به تب راضی بشویم چون گزینه ای نداریم میگیم عالیه باپول ما چینیها دارندخوب پیشرفتی میکنندوایران شده آزمایشگاه خودرو چین👎🚗🚗🚗🚗🚗🚗🚗🚗🚗🚗🚗🚗🚗🚗🚗
1399/6/5
منظور از گزینه دیگر چیست؟؟ . آیا گزینه خودروی بی کیفیت داخلی با سیستم تولید 30 سال پیش یا خودروهای کره ای با حدود سه برابر قیمت , گزینه های خوبی نیستند؟ چین تا 3 سال آینده سهم قابل توجهی در بازار جهانی خودرو خواهد داشت . و ما باید همچنان در صف خرید سایپا و ایران خودرو بماینم
1399/6/5
در یک جمله میتوانم بگم دارنده این ماشین لذتش را میبرد و کسی که ندارد حسرتش را .
در تمام زمینه ها با اختلاف بسیار زیاد نسبت به تولیدات داخلی سر است. به طوری که این اختلاف فنی و کیفیتی خیلی بیشتر از اختلاف قیمتی خودش را نشان میدهد.
1401/3/17
قطعا اگه مدیران خودرو قیمت درست حسابی میزاشت موفق میشد. این نیست که مردم از این ماشین خوششون نمیاد نمیخرن، موضوع اینه که این یه کامپکت کراس اووره و از کراس اوور های هم رده با اپشن حتی بیشتر از خودش گرون تره! اقا تو این رنج قیمت شما داری
هایما اس ۷ پلاس
جک اس ۵ نیو فیس
تیگو ۵ توربو
فیدلیتی
دیگنیتی
هایما ۸ اس
اف ام سی تی ۵
فردا اس ایکس ۵ توربو
تازه همه اینا کراس اوورن و هم بزرگتر هستند و هم ۹۰ درصدشون اپشنهای بیشتری دارند و بنظرم این کامپکت کراس اوور تو این رنج قیمت تعجبی هم نداره که اصلا جالب نفروخته. ولی واقعا جای تفکر داره کجای دنیا یه کامپکت کراس اوور از یه کراس اوور هم رده خودش گرون تره من نمیدونم. البته مدیران خودرو که به دزدی معروفه و با قیمت گذاری ماشین جدید تیگو ۸ پروش که ۱.۳ میلیارد با قیمت جهانی فاصله داره اینم به همه ی عالم ثابت کرد. دیگه تموم شد اون زمانا که میگفتن مدیران خودرو قیمت خوب داره و شرایط فروش خوب داره و ... الان فقط میشه گفت واقعا متاسفم که چه کسایی مردم رو گروگان گرفتن و ول هم نمیکنن‌....