موضوعات داغ

بررسی فنی و حرکتی سوزوکی GSX-R1000 تیون شده؛ پوست اندازی به سبک موتوجی پی

10 شهریور 1399

یکی از خاص‌ترین کلاس‌های موتوری، کلاس هزار سی‌سی است. این رده از موتورسیکلت‌ها هم چابکی بسیار بالایی دارند و هم ابعاد و اندازه‌های سنگین کلاس‌های بالاتر را با خود به دوش نمی‌کشند. از این رو می‌توان گفت موتورسیکلت‌های هزار سی‌سی یکی از ایده‌آل‌ترین‌های این صنعت است. موتورهای هزار سی‌سی از سال 2012 و با کم شدن تعداد اعضای کلاس 800 سی‌سی، عضو فعلی مسابقات موتوجی‌پی هستند و از این سال، پیشرانه‌های این مسابقه معروف که حکم فرمولا وان خودرویی را دارد، به حجم هزار سی‌سی رسیده‌اند. بعد از ملاقاتی که با مدل‌های سوزوکی 600 سی‌سی، 750 و هزار سی‌سی و موتورسیکلت خاص هایابوسا 1300 داشتیم، حال فرصتی دست داد تا در خودروبانک با یک نمونه منحصربفرد از هزار سی‌سی‌ها که به طور کلی دچار تغییر و تقویت شده است، روبرو شویم. موتورسیکلتی که به گفته بسیاری می‌توان از آن به عنوان قوی‌ترین هزار سی‌سی فعلی کشور یاد کرد.

کلاس هزار سوزوکی

کلاس هزار سوزوکی در رده موتورسیکلت‌های اسپرت در سال 2001 متولد شد. این رده از ساخته‌های سوزوکی جانشین مدل‌های GSX-R1100 شدند تا از نظر حجمی با رقبای خود همخوانی بیشتری داشته باشند. خصوصاً که بعدها نیز موتوجی‌پی که سوزوکی از مدعیان قهرمانی آن است، با دویست سی‌سی افزایش حجم با موتورهای هزار سی‌سی برگزار شد.

Suzuki GSX-R1000

سوزوکی در کلاس هزار سی‌سی حرف‌های زیادی در مقابل رقبایش دارد و به نوعی یک کلاس خاص و مهم برای این شرکت ژاپنی به حساب می‌آید. سوزوکی در سال 2012 و با تغییر در حجم پیشرانه‌های موتورسیکلت‌های حاضر در مسابقات موتوجی‌پی، تغییراتی در این محصول خود ایجاد کرد. با افزایش ضریب تراکم کمی در قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه بهبود حاصل شد که رقم بسیار اندکی بود اما برای زنده نگاه داشتن این موتورسیکلت و تغییرات ظاهری آن لازم به نظر می‌رسید.

تغییرات فنی و تقویتی

پیشرانه فابریک سوزوکی هزار سی‌سی به خودی خود یک قلب تپنده پرقدرت و با بازدهی خوب است. این پیشرانه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپه با نسبت تراکم 12.9 به یک، توانایی تولید 182.5 اسب بخار در دور موتور 12 هزار دور در دقیقه به همراه 117 نیوتن‌متر گشتاور در دور ده هزار RPM را دارد که می‌تواند به این موتورسیکلت شتاب 2.8 ثانیه‌ای و ماکزیمم سرعت 299 کیلومتری دهد. اما همانطورکه گفته شد، موتورسیکلت هزار سی‌سی روبروی ما یک موتورسیکلت خاص است که در تمام جنبه‌ها چه وضعیت ظاهری و چه فنی دچار تغییرات اساسی شده است.

Suzuki GSX-R1000

این موتورسیکلت مدل 2014 بوده که برای تقویت آن از بهترین لوازم تیونینگ استفاده شده است. برای مثال کامپیوتر یا همان ECU فابریک و اصلی موتور با یک نمونه ساخت یوشیمورا تعویض شده است. این شرکت هرچند عمده شهرت خود را در ساخت سیستم‌های اگزوز دارد اما گستره فعالیت این شرکت آنقدر وسیع است که از جای پلاک تا ECU موتورسیکلت را شامل می‌شود. اما استفاده از وسایل یوشیمورا فقط محدود به کامپیوتر این موتورسیکلت نبوده و میل سوپاپ‌های پیشرانه نیز با محصول ساخت این شرکت تعویض شده است. این دقیقاً مشابه همان کاری است که در دنیای خودرویی به میل سوپاپ ریس شناخته می‌شود. یعنی استفاده از میل سوپاپ‌هایی با بادامک‌های متفاوت با نمونه اصلی تا زمان و میزان باز شدن سوپاپ‌ها متناسب با تغییرات صورت گرفته روی دیگر قسمت‌های پیشرانه باشد تا بتوان حداکثر بازدهی را از پیشرانه به دست آورد. همچنین برای تنفس بهتر موتور، پورت‌های ورود و خروج هوا و دود یا همان مسیرهای سوپاپ‌ها نیز پورت و پولیش شده‌اند. برای توضیح این تغییرات باید بدانیم که ورودی‌های هوای پیشرانه و مسیر خروج دود به مرور زمان دچار گرفتگی شده و از حجم این مسیرها کاسته می‌شود. این عیب را می‌توان خصوصاً در قسمت خروج دود به وضوح دید. با پورت و پولیش کردن این قسمت‌ها، نه‌تنها هوا راحت‌تر به داخل موتور راه پیدا می‌کند و دود نیز سریع‌تر خارج می‌شود، بلکه رسوب و نشست آلودگی مثل دوده در این مسیرها نیز بسیار کمتر خواهد شد.

Suzuki GSX-R1000

پیستون‌ها از نمونه‌های فورج کربن شده استفاده شده‌اند تا در کنار وزن کمتر، توانایی بالاتری در تحمل فشار داشته باشند. وزن کمتر پیستون باعث می‌شود تا این قطعه راحت‌تر به سمت بالا حرکت کند و در نتیجه دورگیری و شتاب‌گیری پیشرانه سریع‌تر باشد. ضمن اینکه در این وضعیت، اینرسی حرکتی قطعه نیز کاهش پیدا می‌کند که خود مزیت‌های زیادی خصوصاً در زمان کاهش دور موتور و شتاب‌گیری بعد از آن خواهد داشت. سیستم کلاچ با نمونه حرفه‌ای‌تر که به Safe Clutch ریسینگ شناخته می‌شود تغییر کرده است که عملکرد بهتر و سریع‌تری در زمان کلاچ‌گیری و تعویض دنده از خود نشان می‌دهد. ترمزها همچنان از ساخته‌های برمبو هستند و برای کنترل بهتر فرمان در سرعت‌ها و سر پیچ‌ها از دمپر بهتری استفاده شده است. این دمپر از ساخته‌های شرکت معروف و شناخته شده Ohlins است که تخصص بالایی در ساخت کمک فنر و فنرهای اسپرت برای خودرو و موتورسیکلت دارد. اما بی‌شک برای یک موتور تقویت شده باید از سیستم تنفسی حرفه‌ای نیز بهره برد. از این رو هواکش با یک مدل اسپرت و حرفه‌ای‌تر از برند BMC معاوضه شده که هرچند تولیداتی برای خودرو و موتورسیکلت دارد اما در بخش موتورسیکلت بسیار شناخته شده‌تر است و به نوعی می‌توان گفت تخصص این شرکت در زمینه موتورسیکلت است.

Suzuki GSX-R1000

اما از دیگر تغییراتی که برای گرفتن قدرت بیشتر از پیشرانه ایجاد شده، استفاده از سیستم پاور کامندر است. این سیستم برای تنظیم زمان جرقه و مخصوصاً ادوانس کردن سیستم احتراق استفاده می‌شود. به طور خلاصه می‌توان گفت پاور کامندر حکم همان چیپ تیونینگ‌های خودرویی را به شکل حرفه‌ای‌تری دارد تا همیشه موتور در بهترین وضعیت کاری خود قرار بگیرد. این قطعه به شکل قطعه‌ای مجزا در مسیر ECU قرار می‌گیرد تا با تغییراتی که در احتراق و زمان جرقه می‌گذارد، در قدرت تولیدی موتور موثر باشد. اما بد نیست بدانیم که گشاد شدن دانه‌های زنجیر در تمام سیستم‌های انتقال قدرت از موتورسیکلت و دوچرخه تا سیستم تایم پیشرانه یکی از معضلاتی است که به مرور رخ می‌دهد و همیشه مشکلات زیادی به همراه دارد. از این رو برای انتقال یک قدرت و گشتاور بالا نیاز به سیستم انتقال قدرت قوی و خاص داریم. برای این منظور دنده زنجیرها با مدل‌های حرفه‌ای‌تر و با کارایی بالاتر تعویض شده‌اند و برای اینکه زنجیر نیز تحمل شتاب‌گیری‌ها و گشتاورهای ناگهانی ایجاد شده را داشته باشد با نمونه مسابقه‌ای جایگزین شده تا در شتاب‌گیری‌های سریع و سنگین و به مرور زمان دچار عیب و ایراد نشود. اما تغییرات پیشرانه محدود به موارد گفته شده نیست و بخش ورودی هوا و سوخت پاش‌ها نیز تغییر کرده‌اند. یکی از ویژگی‌های خاص موتورهای سوزوکی در بخش ورودی هوای آن هاست که سیستمی خاص بوده و به نام RAD شناخته می‌شود. بهینه‌سازی این بخش در کنار استفاده از تراتل‌های اسپرت که سوزوکی به آن‌ها SDTV می‌گوید با انژکتورهای ریسینگ باعث می‌شود تا در کنار بازدم عالی از اگزوزهای آکراپوویچ، ورود هوا و پاشش سوخت نیز به شکل ایده‌آلی باشد. برای تکمیل این وضعیت از کویل‌های ولتاژ به همراه باتری لیتیومی نیز استفاده شده تا جرقه تولیدی برای به آتش کشیدن مخلوط سوخت و هوا نیز کاملاً کاری و موثر باشد. اما یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های موتورهای اسپرت در صدای تولیدی آن‌هاست. جایی که هم در بهبود کیفیت کاری پیشرانه موثر است و هم می‌تواند نظر علاقمندان را بیشتر به خود جلب نماید. موتورسیکلت سوزوکی هزار سی‌سی مورد نظر دارای سیستم اگزوز ساخت آکراپوویچ است. این شرکت از معروف‌ترین سازندگان اگزوز در دنیا برای خودرو و موتورسیکلت بوده که ساخته‌های تیتانیومی آن آرزوی بسیاری از علاقمندان به خودرو و موتورسیکلت در دنیاست. این اگزوز خاص نه تنها در کارکرد و صدا بلکه در ظاهر نیز تفاوت فاحشی با اگزوز اصلی و فابریک موتورسیکلت دارد.

Suzuki GSX-R1000

اما روی دیگر سکه تقویت و تیونینگ در کاهش وزن است تا وقتی پیشرانه به قدرت بالاتری می‌رسد، وزن نیز کمتر شده تا دینامیک و پویایی موتورسیکلت بیشتر شود. از این رو فلاپ‌ها با مدل‌های سبک‌تر که ظاهری شبیه به موتورهای مسابقات موتوجی‌پی دارند تعویض شده و برای اینکه چسبندگی موتور در سر پیچ‌ها کاملاً تضمین شود، تایرهای اسلیک با نمونه‌های فابریک جایگزین شده‌اند. در کنار این تغییرات، دسته گاز و سیم رگلاژ ترمز نیز تعویض شده‌اند و از یک دسته تغییر وضعیت قدرت نیز استفاده شده که تا حدودی حکم همان وضعیت‌های رانندگی فابریک این موتورسیکلت را دارد.

قیمت سوزوکی GSX-R1000

شاید نتوان به این سادگی قیمتی روی چنین موتورسیکلتی گذاشت ولی مدل های 2014 و با سند صحیح و البته استاندارد (تیونینگ نشده) بین 350 الی 400 میلیون تومان قیمت دارد. اما همانطورکه در این مقاله اشاره شده، روی این موتورسیکلت که در کشور تیون شده، هزینه بسیار زیادی انجام شده و قیمت این موتورسیکلت بسیار بیش از مدل‌های استاندارد است.

جا دارد از مالک این موتورسیکلت آقای یاسر سجادی و همچنین هماهنگی آقای محمد سلیمی کمال تشکر را داشته باشیم.

35 عکس

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/10
سوزوکی هایوسابا و کاوازاکی نینجا سریع ترین موتور سیکلت های جهان 👍