موضوعات داغ

چالش بزرگ شاسی‌بلندهای دو لیتری در بازار ایران؛ سانگ‌یانگ رکستون G4 یا هاوال H9؟

14 شهریور 1399
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

‌سال‌های 95 و 96 را می‌توان روزهای شکوفایی صنعت خودرو کشور دانست، زیرا پس از توافقات برجام بسیاری از برندهای معتبر جهانی رو به بازار ایران آوردند و با سرما‌یه‌گذاری‌های کلان قصد توسعه تجارت و همچنین سهم‌خواهی از بازار تشنه ایران را داشتند. از همین‌رو طی این سال‌ها شاهد معرفی و رونمایی محصولات متنوعی در سگمنت‌های گوناگون از برندهای اروپایی و آسیایی در کشور بودیم که به دلیل ایجاد فضای رقابتی، قصد داشتند با جدیدترین محصولات خود پا به بازار ایران بگذارند. بر این اساس نمایشگاه‌ خودرو تهران به محلی برای خودنمایی و جلب توجه برندهایی که قصد داشتند از این فرصت نهایت استفاده را ببرند تبدیل شده بود.

پس از معرفی و رونمایی‌های پی‌در‌پی در این سال‌ها، اکنون بازار تشنه ایران نیازمند عرضه محصولات جدید و پیشرفته‌ای بود که مصرف‌کنندگان برای ورود آن‌ها به خیابان‌ها لحظه‌شماری می‌کردند. اما متاسفانه این‌بار هم بخت با صنعت خودرو کشور یار نبود و رفته رفته مشکلات عدیده‌ای در این بخش شکل گرفت. با برهم خوردن برجام و آغاز دور دوم تحریم‌های بین‌المللی، بسیاری از همان برندهایی که با قصد موفقیت بیشتر پا به بازار ایران گذاشته‌ بودند، به‌منظور حفظ سرمایه و دارایی خود در سایر بازارهای مهم جهان، بازار ایران را ترک گفتند و وضعیت نابه‌سامانی را در صنعت خودرو کشور به‌وجود آورند.

یکی از سگمنت‌هایی که می‌توانست دچار تغییرات گسترده‌ای شود، شاسی‌بلندهای دو دیفرانسیل با قابلیت‌های آفرودی بود که توسط چندین شرکت به‌صورت وارداتی و مونتاژی قصد داشتند به بازار عرضه شوند. هاوال H9 و سانگ‌یانگ رکستون G4 را می‌توان از اصلی‌ترین بازیگران این بخش دانست که با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت قصد داشتند جای خالی محصولات صاحب سبک در این رده را در بازار ایران پر کنند. در ادامه قصد داریم به بررسی ویژگی‌های هر دو این خودروها بپردازیم.

نگاهی به تاریخچه هاوال H9

هاوال یکی از برندهای باکیفیت و معتبر چینی است که به‌صورت تخصصی به طراحی و تولید خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند می‌پردازد. همین موضوع باعث شده تا تجربه کافی در نیازسنجی بازار و همچنین تولید و عرضه محصولی قابل قبول کسب کند. سابقه ‌حضور این برند در ایران باز می‌گردد به سال‌های قبل که شرکت عظیم‌خودرو با همکاری دیارخودرو قصد داشتند برخی از مدل‌های این برند را به بازار کشور عرضه کنند.

هاوال H9 یا رکستون G4

اما با وجود تبلیغات گسترده، این برند در همان ابتدای کار با شکست مواحه شد و تنها تعداد بسیار محدودی از مدل‌های H6، H8 و H9 توانستند راهی بازار ایران شوند. سرانجام شرکت بهمن‌موتور با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و سیاست‌های کلان درخصوص تولید و واردات انواع مدل‌های هاوال، با این برند چینی وارد مذاکره شد و در نهایت سال 96 شاهد معرفی مدل‌های گوناگونی از این برند در نمایشگاه خودرو تهران توسط بهمن‌موتور بودیم. H9 در ابتدا قرار بود که پس از تولید و مونتاژ H2 به‌صورت وارداتی به بازار راه پیدا کند و پس از مدتی با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم به خط تولید این شرکت اضافه شود. اما متاسفانه با بسته شدن 6 ماهه سایت ثبتارش و پس از آن ممنوعیت کلی واردات خودرو، تنها تعداد محدودی از این مدل توانست به گمرکات کشور وارد شود و پس از چندین ماه حاک خوردن، در نهایت اواخر سال 97 ترخیص و به دست مشتریان خاص این شرکت برسد.

رکستون G4، امپراطوری بد اقبال

شرکت رامک‌خودرو نماینده انحصاری واردات محصولات سانگ‌یانگ در ایران که سال‌ها سابقه عرضه برخی از مدل‌های این برند را در کارنامه خود دارد، اواخر سال 96 طی مراسمی با شکوه جدیدترین محصول این برند کره‌ای را به بازار کشور معرفی کرد. رکستون G4 که به‌عنوان یک شاسی‌بلند واقعی که از شاسی نردبانی مستقل بهره گرفته است، پس از غیبت چند ساله شاسی‌بلندهای ژاپنی در بازار، عنوان نخستین شاسی‌بلند پسابرجامی را به خود اختصاص داد.

هاوال H9 یا رکستون G4

G4 که با شعار امپراطور کره‌ای روی بیلبوردهای سطح شهر مشاهده می‌شد، در ابتدا قرار بود با قیمتی حدود 296 میلیون تومان به دست مشتریان برسد. اما با بروز مشکلاتی که پیش‌تر از آن‌ها یاد کردیم، این شاسی‌بلند کره‌ای نیز دچار سرنوشتی ناگوار شد و تنها توانست با تیراژ محدودی راهی گمرکات کشور شود. از همین‌رو با وجود رسیدن چندین محموله از خودروهای رکستون G4 به کشور، فرآیند ترخیص آن‌ها به دلیل مشکلات قانونی که برسر راه این شرکت وجود داشت، متوقف شد و رکستون‌های موجود در گمرک، حدودا یک‌سالی را زیر آفتاب سوزان جنوب کشور خاک خوردند تا سرانجام اوایل سال جاری به تدریج شاهد ترخیص آن‌ها بودیم. با این حال مجوز شماره‌گذاری این خودرو از اوایل پاییز صادر شد و مشتریان توانستند پس از چندین ماه بلاتکلیفی خودروهای خود را تحویل بگیرند.

اصالت یا الگوبرداری؟

طراحی یکی از پیچیده‌ترین مراحل در توسعه یک محصول است که در نهایت موجب می‌شود موفقیت یا عدم موفقیت یک محصول رقم بخورد، زیرا نخستین موضوعی که هنگام برخورد با یک محصول جدید توجه را به خود جلب می‌کند، طراحی آن است. حال این طراحی خود به دو بخش طراحی ظاهری و طراحی فضای کابین تقسیم می‌شود. مقایسه‌ای که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، از یک جهت بسیار جالب توجه است، زیرا یکی از این دو خودرو طراحی منحصربه‌فردی داشته و دیگری با الگوبرداری از محصولات موفق جهانی، توانتسه‌اند طرفداران متعددی را در بازارهای جهانی برای خود بدست بیاورند.

رکستون G4 خودرویی است که از زبان طراحی جدید سانگ‌یانگ بهره گرفته و توانسته ظاهری کاملا مستقل را بر پایه پلت‌فرم LIV-2 به ارمغان آورد. رکستون G4 نخستین‌بار در نمایشگاه پاریس 2016 به همگان معرفی شد که چهره‌ نسل جدید آن در مقایسه با دیگر خودروهای هم‌کلاس از برندهای دیگر، همچنان ساده و قدیمی به نظر می‌رسید؛ اما در مقایسه با نسل پیشین خود، گامی بزرگ برای سانگ‌یانگ محسوب می‌شود.

هاوال H9 یا رکستون G4

اما در آن‌سوی میدان هاوال H9 قرار دارد که اولین‌بار در سال 2014 میلادی به بازار معرفی شده است. این خودرو تاکنون دوبار دستخوش تغییر شده است. نکته جالب توجه درخصوص این شاسی‌بلند چینی، حضور دو نسخه از آن در ایران بوده که در ابتدا هاوال H9 با مدل 2016 توسط عظیم‌خودرو به بازار عرضه شد و پس از آن بهمن‌موتور اقدام به عرضه نسخه فیس‌لیفت آن با مدل 2018 کرد. اما هاوال H9 در بخش طراحی مستقل عمل نکرده و با الگوبرداری از نسل چهارم تویوتا پرادو توانسته ظاهری که پیش از آن مورد قبول مصرف‌کنندگان قرار گرفته بود را برای خود رقم بزند. به همین خاطر اگر بخواهیم در بخش طراحی ظاهری اصالت را ملاکی برای برتری بدانیم، باید بدون شکن رکستون G4 را برنده این رقابت دانست.

اما در حالت کلی ابعاد بزرگ هاوال H9 و همچنین طراحی بزرگ جلو پنجره و چراغ‌های بزرگ و کشیده سبب شده تا ظاهری با ابهت برای این چینی عظیم‌الجثه رقم بخورد. این در حالی است که نمای عقب این شاسی‌بلند چینی به دلیل چراغ‌های بسیار بزرگ عمودی که در طرفین اتاق جا گرفته‌اند، بسیار قدیم و از مد افتاده است که باعث می‌شود توجه کمتری نسبت به این بخش جلب شود.

فضای کابین و امکانات رفاهی

با ورود به کابین هاوال H9، با فضایی بسیار و بزرگ و شیک مواجه می‌شویم که بیش از هر زمان دیگری ما را به یاد محصولات تویوتا مظیر لندکروزر و پرادو می‌اندازد.الگوبرداری از طراحی داشبورد و ادوات نصب شده روی آن از به‌گونه‌ای است که اگر نشان تجاری هاوال را از روی غربیلک فرمان خذف کنیم، شاید تشخیص مدل و برند آن چندان آسان نباشد. زیرا نشانه‌هایی از اصالت و هویت این برند چینی درون کابین H9 دیده نمی‌شود. اما با این حال می‌توان گفت که نسبت به سایر خودروهای چینی موجود در بازار، از کیفیت بهتری برخوردار بوده و حس بهتری را به سرنشینان القا می‌کند.

ترکیب قطعات پلاستیکی، تریم طرح چوب و تودوزی چرمی باعث شده تا فضای بزرگ کابین این خودرو در کنار امکانات رفاهی نسبتا زیاد، احساس مثبتی را در نگاه اول به بیننده منتقل کند. از طرف دیگر سقف شیشه‌ای پاناروما از دیگر مواردی است که می‌تواند نظر خریداران ایرانی را به خود جلب کند. زیرا اصولا تجربه نشان داده که بسیاری از خریداران ایرانی در ابتدا به دنبال آپشن‌های رفاهی هستند تا عملکرد موتور و جعبه‌دنده، به همین منظور چینی‌ها هم در این زمینه دریغ نکرده و تا جایی که امکان دارد محصولات خود را از لحاظ امکانات رفاهی و آپشن مجهز می‌کنند.

هاوال H9 یا رکستون G4

از جمله آپشن‌های هاوال H9 می‌توان به مواردی از قبیل 8 کیسه هوای جلو، جانبی و پرده‌ای،سقف پانورامیک دارای سانروف، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها TPMS، سیستم هشدار خروج از خط، صفحه نمایش 8 اینچی لمسی، 10 بلندگو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه برای سرنشینان جلو، سیستم تهویه جداگانه سرنشینان عقب، ۷ صندلی، تریم داخلی چرم، کامپیوتر سفر، تنظیم الکتریکی حالت انتقال قدرت به چرخ‌ها، صندلی راننده برقی با حافظه، صندلی سرنشین برقی، سردکن و گرمکن صندلی‌های جلو با ماساژور، گرمکن فرمان، تنظیم برقی ستون فرمان در چهار جهت، استارت دکمه‌ای، سیستم استارت/استاپ هوشمند، دنده پشت فرمان، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، سنسور نور و باران، زنون و چراغ‌شور، چرخش چراغ‌ها در پیچ‌ها، تنظیم حالت رانندگی، رادار خطی، رادار نقطه‌کور، دوربین‌های جانبی و عقب، سنسور پارک جلو و عقب، نمایشگر آمپر آنالوگ و دیجیتال، تقسیم نیروی هوشمند در دیفرانسیل عقب و… اشاره کرد. این لیست بلند بالا از امکانات رفاهی می‌تواند نظر هر خریداری را به خود جلب کند، اما باید به این موضوع اشاره کرد که در بسیاری از کشورها، پارامتر اصلی انتخاب یک شاسی‌بلند، قابلیت‌ها و توانایی آفرودی و همچنین عملکرد بی‌نقص قوای فنی خودرو است. از طرف دیگر کیفیت و عمر مفید یک محصول است که می‌تواند تضمینی بر موفقیت آن در مقابل سایر رقبا به‌شمار رود.

اما در آن‌سوی میدان با رکستون G4 مواجه هستیم که دارای کابینی بزرگ و جادار با طراحی نسبتا مستقل است. کیفیت متریال مصرفی در کابین این خودرو در مقایسه با هاوال H9 در رده بالاتری جا داشته که این موضوع می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. همچنین نوع چیدمان ادوات و تجهیزات روی کنسول میانی از دیگر مواردی است که به‌خوبی در این خودرو رعایت شده است، زیرا تمامی امکانات به‌خوبی در اختیار راننده و سرنشینان قرار گرفته است. ترکیب چرم و تریم طرح چوب در این خودرو به دلیل کیفیت بالاتری که نسبت به رقیب خود در این مقاله دارد، سبب شده تا حال و هوای لوکس‌تری در کابین رکستون G4 احساس شود. همچنین نوع طراحی کابین به‌گونه‌ای است که در عین حال که دارای پرستیژ و شخصیت خاصی است، می‌توان نظر مخاطبان جوان را نیز به خود جلب کند و به‌عنوان شاسی‌بلندی اسپرت شناخته شود.

هاوال H9 یا رکستون G4

از امکانات رفاهی رکستون G4 می‌توان به مواردی از قبیل ۹ کیسه هوا، رادار خطی، رادار نقطه‌کور، سیستم کنترل پایداری، سیستم ضد واژگونی، پشت آمپر نیمه دیجیتال با امکان انتخاب نوع طرح، تودوزی چرمی، ۷ صندلی، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی‌های جلو، گرمکن فرمان، سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک، سیستم تهویه ردیف سوم و کمپرس کولر مستقل، رینگ‌های ۲۰ اینچی، تنظیم سه حالته وضعیت دیفرانسیل، سنسور نور، سنسور باران، شستشوی اتوماتیک شیشه‌ جلو، سانروف، خروجی دوشاخه برق 220V با توان 200W، استارت دکمه‌ای، حافظه صندلی راننده، آینه‌های تاشو برقی، دوربین ۳۶۰ درجه 2D و 3D، ترمز پارک برقی، اتوهلد، نوربالای اتوماتیک، آینه وسط حساس به نور، در صندوق برقی، کروزکنترل و… اشاره کرد. با این حال می‌توان گفت که رکستون هم در بخش امکانات رفاهی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد که این حجم از آپشن‌های کاربردی می‌تواند با سلیقه مشتریان ایرانی جور درآید.

مشخصات فنی قوای محرکه

هاوال H9 در بخش قوای محرکه از یک پیشرانه چهار سیلندر 2 لیتری با کد F/INJ بهره می‌گیرد که به سیستم پرخوران توربوشارژ نیز مجهز شده است. این موتور قادر است نیرویی معادل 240 اسب‌بخار در 1800 دور در دقیقه و 350 نیوتون‌متر گشتاور را در 1800 دور تولید کند که از مزیت‌های اصلی آن به‌شمار می‌رود. یکی دیگر از ویژگی‌های هاوال H9، جعبه‌دنده 8 سرعته ZF است که با کد 8HP شناخته می‌شود. این جعبه‌دنده اتوماتیک نیرو را به هر چهار چرخ خودرو منتقل می‌کند.

سانگ‌یانگ رکستون G4 نیز از یک پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری مجهز به سیستم پرخوران توربوشارژ بهره می‌گیرد که قادر است نیرویی معادل 222 اسب‌بخار در دور 5500 و حداکثر گشتاور 350 نیوتون متر در 1500 دور درقیقه را تولید کند. جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیکAISIN نیز وظیفه انتقال نیرو به هر چهار چرخ را برعهده دارد.

هاوال H9 یا رکستون G4

مشخصات فنی هر دو خودرو روی کاغذ قابل توجه به‌نظر می‌رسد، اما باید دید که در عمل این دو شاسی‌بلند چینی و کره‌ای چگونه می‌توانند از پس ناهمواری‌های مسیر برآیند و به‌عنوان خودرویی درخور توجه عرض اندام کنند. لازم به ذکر است که مشخصات فنی هاوال H9 روی کاغذ نشان از برتری این محصول چینی در مقابل رکستون کره‌ای دارد، اما باید دید که این اختلاف 20 اسبی می‌تواند تاثیری در عملکردش داشته باشد یا خیر؟!

تجربه رانندگی

زمانی که بحث مقایسه دو خودرو پیش می‌آید، پارامترهایی نظیر کیفیت سواری، میزان استهلاک، وضعیت خدمات پس از فروش، مصرف سوخت، هزینه نگهداری و مواردی از این دست، حرف اول را می‌زنند. از طرفی با توجه به تست‌های قبلی انجام شده توسط تیم فنی خودروبانک، هر دو خودرو به‌صورت کامل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته‌اند که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به آرشیو، فیلم‌های بررسی هر دو خودرو را مشاهده کنند. با این حال قصد داریم در این مقاله مقایسه‌ای مختصر میان این دو شاسی‌بلند مدعی در بازار انجام دهیم.

هنگامی که پشت فرمان هاوال H9 می‌نشینید، ذهنیتی که از یک محصول چینی بی‌کیفیت وجود دارد، تاحدودی از بین می‌رود. زیرا کیفیت سواری در این خودرو به‌گونه‌ای است که سعی شده بسیار نزدیک به رقبای کره‌ای و ژاپنی باشد. حتی عملکرد سیستم تعلیق و دفع ضربات ناشی از ناهمواری مسیر، ما را یاد خودروهای ژاپنی چند سال قبل می‌اندازد. هماهنگی موتور و جعبه‌دنده در H9 قابل قبول بوده و می‌تواند به دلیل دارا بودن گشتاور کافی، شتاب لحظه‌ای خوبی را در اختیار راننده قرار دهد. از طرفی 8 سرعته بودن جعبه‌دنده یکی از مزیت‌هایی است که می‌تواند میزان مصرف سوخت خودرو را تاحدی کاهش دهد. همچنین عملکرد بسیار خوب این جعبه‌دنده یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند در مواقع ناگهانی موجب نقش بستن لبخند رضایت روی لبان راننده شود. زیرا این جعبه‌دنده به‌خوبی گوش به‌فرمان بوده و با کمترین میزان تاخیر اقدام به تعویض دنده می‌کند.

هاوال H9 یا رکستون G4

همچنین عملکرد هاوال H9 در تست‌های آفرودی دور از انتظار است، زیرا این خودرو یکی از معدود چینی‌های دارای شاسی مستقل در زمان خود بوده که به لطف مهندسی دقیق، توانسته حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. اما باید به این موضوع اشاره کرد که به هرحال کیفیت این خودرو در مقایسه با رقبای مدعی ژاپنی به مراتب پایین‌تر است و نمی‌توان انتظار این را داشت که پس از فشارهای مداوم در شرایط دشوار آفرود، هیچ‌ بلایی بر سرش نیاید و مانند روز اول به کار خود ادامه دهد.

رکستون G4 نیز به دلیل داشتن گشتاور 350 نیوتون متری، شروع حرکت بسیار خوبی دارد، در واقع با توجه به ابعاد بدنه و وزن بیش از 2 تنی که دارد، بسیار سریع‌تر از آن‌چه که فکر می‌کردیم، اقدام به شتاب‌گیری می‌کند. عملکرد جعبه‌دنده 6 سرعته به نحوی است که کمترین ضربه و کوبشی هنگام تعویض دنده‌ها حتی در تعویض ناگهانی دنده‌ها احساس می‌شود که این موضوع از نکات بارز در کیفیت سواری به‌شمار می‌رود. با توجه به این که هر دو این خودروها دارای شاسی‌ مستقل هستند، نمی‌توان سواری بسیار نرمی در شهر را از آن‌ها انتظار داشت. زیرا ماهیت کلی سیستم تعلیق این خودروها به‌گونه‌ای است که کمی خشک و سفت عمل می‌کنند. در واقع این موضوع باعث می‌شود تا عملکردشان در مسیرهای ناهموار خارج از جاده بهبود یابد. با این حال سواری رکستون کمی نرم‌تر از هاوال H9 بوده و تکان‌های عرضی کمتری نسبت به رقیب چینی خود دارد.

هاوال H9 یا رکستون G4

همچنین میدان دید کافی یکی دیگر از مواردی است که با توجه به ابعاد بزرگ بدنه، بسیار حائز اهمیت است. البته که وجود امکاناتی نظیر سنسورهای پارک جلو عقب و دوربین دید 360 درجه، می‌توان در شهرهای شلوغی مانند تهران حسابی به داد راننده رسیده و دید مناسبی از فضای اطراف خودرو در اختیارش قرار دهد.

نتیجه‌گیری پایانی

در پایان اگر بخواهیم نتیجه‌گیری کلی از این دو خودرو داشته باشیم، باید به بررسی وضعیت خدمات پس از فروش و همچنین هزینه نگهداری بپردازیم که در این زمینه باید گفت شرکت‌های بهمن‌موتور و رامک‌خودرو هر دو به دلیل تیراژ کم عرضه این محصولات، توانسته‌اند در شرایط فعلی به میزان لازم قطعات یدکی خودروهای موردنظر را تامین کنندف اما باید دید در آینده و در صورت تداوم محدودیت‌های فعلی، این دو شرکت چگونه می‌توانند نیازهای مشتریان را برطرف سازند.

از سوی دیگر تجربه نشان داده که برندهای کره‌ای همواره از استهلاک کمتری نسبت به چینی‌ها برخوردار هستند که در این صورت هزینه نگهداری رکستون G4 در بلند مدت می‌تواند به مراتب کمتر از هاوال H9 باشد. اما باید این نکته را هم مدنظر گرفت که برخی از قطعات مصرفی هاوال قیمت کمتری نسبت به سانگ‌یانگ دارد که این موضوع می‌تواند در سرویس‌های ادواری قابل مشاهده باشد.

هاوال H9 یا رکستون G4

موضوع دیگر عمر مفید و کارایی خودروها است که در این زمینه نیز می‌توان گفت سابقه طولانی سانگ‌یانگ در زمینه طراحی و تولید خودرو توانسته به کمک‌اش بیاید و محصولاتی نسبتا با کیفیت در رده خود تولید کند. اما با این حال هاوال H9 یکی از خودروهای چینی با کیفیت محسوب می‌شود که در بازار ایران وجود دارد.

و اما مهم‌ترین بخش در انتخاب خودرو، بررسی وضعیت بازار کارکرده است. زیرا در ایران خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای شناخته می‌شود. از همین‌رو بسیاری از مصرف‌کنندگان همواره دغدغه این را دارند که هنگام فروش متضرر نشوند. از این رو می‌توان گفت که رکستون G4 وضعیت بهتری را در بازار کارکرده تجربه خواهد کرد، زیرا هاوال هر چه قدر هم که با کیفیت باشد، باز هم یک خودروی چینی است و این بزرگ‌ترین مشکلی است که بر سر راه خودروهای چینی هنگام فروخته شدن وجود دارد. هر چند که طی سال‌های گذشته دیدگاه بازار نسبت به خودروهای چینی تغییر کرده است، اما زمانی که پای مبالغ هنگفتی حدود یک میلیارد تومان در میان باشد، کشور سازنده هم یکی از پارامترهای مهم در انتخاب محسوب می‌شود.

در پایان از آقایان امیرحسین وحیدی و شاهین‌راد، مالکان خودروهای هاوال H9 و رکستون G4 جهت همکاری به منظور تست و بررسی خودروها کمال تشکر و قدردانی داریم.

63 عکس

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/14
هردو آشغال به تمام معنا
1399/6/15
تو برو همون پرایدت رو سوار شو
1399/6/15
شما پرایدتو سوار شو
1399/6/18
شما هردو خفه اولندش ازکجا می دونی من پراید سوار میشم که خودتونو مثل نخود آش به وسط می اندازین ها این دو کجاش باکیفیت بابا به ولله شما هردو هم ماشین ندیده اید که به اینا میگین اسطوره خوار به شمایی که پول میدین به این چینی های بی اصل و نسب هر دو تون خفه خون بگیرین ندیده قضاوت نکنین
1399/7/3
سانگ یانگ کره ای هستش :)
1399/6/15
تکنولوژی و کیفیت ساخت هاوال بهتره و دقیقا برای افرود سخت ساخته شده و قطعا بهتره
خودروسازهای باکیفیت چین بالاتر نباشن کمتر از کره نیستن
همینطور سانگ یانگ یه جورایی هندی کره ای هست البته هند بد مشکلی نداره ولی 100 درصد کره ای نیست تو مهندسی و از پلت فرم هاو مهندسی های اونا برای احیای سانگ یانگ استفاده میکنن
خود محصولات کره ای معروف مثل هیوندا و کیا هم بیشتر محصولاتشون رو با پلت فرم ها و کمک از فورد انجام میدن خیلی از محصولات کپی محصولات فورد هست
1399/6/15
هر دو اتفاقا بهترین در کشور سازنده هستند هاوال اچ 9 اجازه واردات به استرالیا را گرفته و جز پرفروشترین در استرالیاست و با خرید سنگ یانگ توسط تاتا موتور رکستون عالی شده
1399/7/19
قیمت هاوال اچ ۹ چنده؟
1400/6/5
سلام راستش انتخاب بین این دوتا واقعا سخته اگر قیمتها واقعی بود پیشنهادم این بود که هر دوتاشو بخریم من تست درایو رکستون را گرفتم ماشین خوبیه اما از کیفیت آفرود هاوال بسادگی نمیشه گذشت واقعا خوب عمل میکنه یادمون نره که در مصرف سوخت هر دو ماشالا خوب بنزین میخورند و البته یادمان نرود که هزینه ی نگهداری خودروهایی با توربو شارژ زیاده و اکثرا نیاز به بنزین سوپر دارند که خود داستان خاص خودرا دارد اما اینم بگم نمیتونم بگم که این بهتره یا اون بهتره فقط میتونم بگم همه ی ما آقای گل جهان را خوب میشناسیم ایشان در ادوار مختلف ماشینهایی سوار شدند که جای بحث نمیذاره از سی ال اس تا مازراتی و پرادو و همچنین ال ایکس۵۷۰ اما این اواخر من متوجه شدم ایشان بتازگی با یک اچ۹ در محافل حاضر میشوند و این یعنی که نیازهای ایشان را توانسته ارضا کنه که توسط ایشان خریداری شده البته این هم منطق خوبی نیست برای انتخاب ولی میشه روش حساب باز کرد لیکن آنهایی که آفرودرهای حرفه ای هستند میتوانند نظریاتی ارئه کنند تا بشه با اتکا به نظرات انتخاب کرد رکستون ماشینه خوبی هستش از نظر من اما هرگز لندکروز یا پرادو نمیشه ولی ولی پا پس نمیکشه و از پس خیلی موارد بر میاد درمورد هاوال هم نمیتونم نظری بدهم که شبیه با رکستون باشه چراکه سواری ازش نگرفتم.