موضوعات داغ

ملاقات با آلفارومئو جولیتا تیونینگ شده در تهران، 300 اسب ایتالیایی

23 شهریور 1399
عکس نویسنده
حسین ریاحی
نویسنده

آلفارومئو جولیتا محصول هاچ بک خودروساز پرطرفدار ایتالیایی است که در سال ۲۰۱۰ و به عنوان جایگزین مدل ۱۴۷ معرفی شد. آلفارومئو جولیتا از همان سال‌های نخست به بازار کشور نیز راه پیدا کرد و در ابتدا قیمت بسیار مناسبی هم داشت به طوری که اختلاف قیمت آن با یک مزدا ۳ تنها در حد چند میلیون تومان بود. با این وجود گسترده نبودن خدمات، ناشناخته بودن خودرو برای بسیاری از مشتریان و البته بازار دست دوم ضعیف‌تر این خودرو باعث شد تا جولیتا هیچ وقت نتواند در فروش به پای مزدا ۳ برسد.

جولیتا با وجود اینکه جایگاه واقعی خود را در بازار ایران پیدا نکرد، ولی خودرویی بسیار قابل توجه از نظر توانایی‌های حرکتی است و باید آن را جزو سریع‌ترین خودروهای هاچ بک بازار کشور دانست. تا قبل از آمدن فولکس واگن گلف GTi، بی ام و سری ۱ جدید و سئات لئون، جولیتا از نظر پیشرانه پادشاه هاچ بک‌های بازار کشور بود.

مهندسی برتر، راندمان بالا، گیربکس پیشرفته و طراحی ناب ایتالیایی همگی از جولیتا یک هاچ بک اسپرت تمام عیار ساخته‌اند. با این وجود برای برخی مشتریان همین میزان توانایی‌های جولیتا نیز راضی کننده نیست و به سراغ تیونینگ خودرو می‌روند، اتفاقاً جایی که جولیتا باز هم توانایی‌های برتر ایتالیایی خود را می‌تواند به رخ بکشد.

در ادامه از این مقاله خودروبانک قصد داریم تا یک آلفارومئو جولیتا تیونینگ شده را بررسی کنیم که با جدیدترین قطعات موجود در بازار جهانی و به صورت کاملاً اصولی و صحیح تیونینگ شده است.

نگاهی اجمالی به جولیتا

طراحی خارجی جولیتا کاملاً جوهره ایتالیایی را درون خود دارد. جلو پنجره مثلثی کوچک، چراغ‌های حبابی خاص و فرم خاص بدنه از نمای نیم رخ، ظاهری کاملاً خاص را به این خودرو بخشیده‌اند. یکی از نکات جالب طراحی جولیتا در نمای جانبی پنهان بودن دستگیره درهای عقب است که سبب شده تا خودرو در نگاه اول دو در دیده شود.

آلفارومئو جولیتا تیونینگ

عادی‌ترین بخش خودرو نمای عقب آن است که البته با وجود عادی بودن زیبایی بسیاری دارد. نمای داخلی نیز مشخصه‌های محصولات آلفارومئو را در خود دارد. پشت آمپرهای جذاب، ارگونومی بالا و شیفترهای پشت فرمان همگی خبر از یک رانندگی پر هیجان را با جولیتا می‌دهند. نکته منفی کابین جولیتا را تنها می‌توان در فضای نسبتاً کم عقب عنوان کرد و سایر بخش‌ها کاملاً در حد عالی هستند.

در بخش امکانات نیز جولیتا خودروی دست و پا بسته‌ای نیست و امکاناتی همچون صندلی‌های برقی، سقف پانوراما، تودوزی چرمی، تعویض دنده از پشت فرمان، مانیتور روی داشبورد، پدال‌های آلومینیومی، تهویه خودکار دوگانه، سیستم استاپ استارت و سنسور کمکی پارک جلو و عقب در جولیتا دیده می‌شود.

موتور و گیربکس

آلفارومئو جولیتا در بازار جهانی با انواع موتورها عرضه می‌شود که شامل موتورهای بنزینی، دیزلی و گازسوز هستند. در ادامه به معرفی موتورهای مختلف این خودرو هم خواهیم پرداخت که البته تنها یکی از آنها در بازار ایران موجود است. ابتدا با موتورهای بنزینی شروع کنیم. ضعیف‌ترین موتور بنزینی جولیتا با ۱.۴ لیتر حجم از نوع چهار سیلندر سری TB فیات است که ۱۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۰۶ نیوتن‌متر گشتاور دارد. موتور بعدی نیز با حجمی یکسان ۱۱۸ اسب بخار قدرت و ۲۰۶ نیوتن‌متر گشتاور دارد. موتور بعدی نیز ۱.۴ لیتری ولی از سری مولتی ایر فیات است و ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. قوی‌ترین مدل بنزینی جولیتا از موتور ۱.۸ لیتری توربو استفاده می‌کند که در نسخه‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ قدرت ۲۳۲ اسب بخار و گشتاور ۳۴۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. در مدل‌های پس از ۲۰۱۴ قدرت این موتور به ۲۳۷ اسب بخار و ۳۴۰ نیوتن‌متر افزایش پیدا کرد. زمانی زمزمه‌هایی از ورود این نسخه قدرتمند نیز به ایران شنیده می‌شد که با ممنوعیت واردات خودرو همگی به تاریخ پیوستند. شتاب صفر تا صد کیلومتر این مدل به ۶ ثانیه می‌رسد و در صورتی که شانس حضور در بازار کشور را پیدا می‌کرد می‌توانست خودروهایی بسیار گران‌تر از خود را به چالش بکشد.

آلفارومئو جولیتا تیونینگ

موتورهای دیزلی جولیتا نیز در دو حجم ۱.۶ و ۲ لیتری در بازارهای غالباً اروپایی دیده می‌شوند. دو موتور اول از سری مولتی جت فیات با حجم ۱.۶ لیتر هستند که اولی ۱۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر و دومی ۱۱۸ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

موتور بعدی ۲ لیتری مولتی جت با قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتن‌متر است. نسخه دیگر این موتور نیز ۱۷۳ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. یک موتور گازسوز LPG نیز برای جولیتا در برخی بازارها موجود است که ۱.۴ لیتر حجم دارد و می‌تواند ۱۱۸ اسب بخار قدرت و ۲۰۶ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

برای آلفارومئو جولیتا در بازار جهانی گیربکس ۶ دنده دستی یا ۶ دنده دوبل کلاچ قابل سفارش است که فقط نسخه دوبل کلاچ آن در بازار کشور عرضه شد.

مدل تیونینگ شده در کشور

حالا به اصل ماجرا یعنی خودرویی که در تصاویر می‌بینید می‌رسیم. خودروی مورد نظر یک نمونه از مدل‌های ۲۰۱۴ است که توسط مالک خوش ذوق خود ارتقا قابل توجهی را تجربه کرده است. پیشرانه ۱.۴ لیتری جولیتا که از فناوری MultiAir استفاده می‌کند، بسیار پیشرفته و قدرتمند است و همین سبب شده تا توانایی ارتقای آن نیز خوب باشد.

تغییراتی که در خودروی مورد بحث اعمال شده‌اند شامل بادی کیت اسپرینت، رینگ‌های بررا، اسپیسر نوویتک، دیسک‌های ترمز برمبو، فنرهای کویل اور KW Variant 2، ورودی هوای BMC، واتر متانول AEM، بوست کنترل گرید، کیت کامل اگزوز با کاتالیست اسپرت، دیفیوزر ولوچه، میل سوپاپ اسپرت Stage 2، آپگرید توربو، شارژرپایپ، اینترکولر، دانپایپ، سوزن انژکتورهای ۳۸۰ سی سی، قاب سوییچ، قاب آینه‌های جانبی و لوگو QV کربن هستند.

آلفارومئو جولیتا تیونینگ

همانطورکه در تصاویر می‌بینید، یک پنل کنترل متعلق به سیستم بوست کنترل در سمت چپ راننده بالای داشبورد نصب شده که با استفاده از آن می‌توان بوست توربوشارژر را دقیقاً تنظیم کرد. پس از اعمال این تغییرات قدرت موتور به حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده و تست‌های داینو نیز روی خودرو انجام شده‌اند. با این حساب حتی با در نظر گرفتن قدرت ۲۸۰ اسب بخاری نیز، این جولیتا قوی‌ترین هاچ بک موجود در بازار است و می‌تواند حسابی از خجالت بی ام و 125i با موتور ۲ لیتری توربو ۲۴۵ اسب بخاری در بیاید.

گرچه تست شتاب رسمی روی این مدل انجام نشده ولی می‌توان شتابی در حدود ۶ ثانیه را برای آن متصور شد. کنترل چنین قدرت و گشتاوری در یک خودروی کوچک دیفرانسیل جلو کار ساده‌ای نیست اما ترمزهای تقویت شده و سیستم تعلیق ارتقاء یافته کنترل این جولیتا را بهبود بخشیده‌اند.

تیونینگ این خودرو چقدر هزینه داشت؟

قطعاً تیونینگ یک خودرو کاری بسیار دشوار، حرفه ای و با دانش مربوطه است و جمع آوری قطعات لازم مستلزم خرید از خارج از کشور و واردات آن است که می تواند هزینه گزافی را به دوش صاحب خودرو بیاندازد. برای این خودرو قطعات زیادی خریداری شده که هزینه های آن حداقل بیش از 15 هزار یورو بوده است که با نرخ امروز ارز، بین 450 تا 500 میلیون تومان قطعات روی این خودرو استفاده شده است. همچنین تهیه و نصب و تنظیمات این قطعات و تیونینگ خودرو در حدود یکسال زمان برده است.

در انتها از مالک خودرو جناب آقای محمد فرزانه بابت همکاری با خودروبانک تشکر می‌کنیم.

32 عکس

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/23
در خوش ذوق بودن و زحمت و هزينه اي كه مالك براي اين ماشين ارزشمند صرف كرده هيچ شكي نيست و قابل تقديره اما جوليتا با همون موتور ديفالتش مشكلات فراواني با بنزين بي كيفيت ما داشت و ناك زدن هاي گاه و بي گاه ماشين حاكي از همين موضوعيه كه عرض كردم...ديگه حالا شما خودتون حساب كنيد با چنين اسب بخار و گشتاوري كه از اين موتور با چنين تيونينگ سنگيني استخراج شده چه اسيب هايي مي تونه در كوتاه مدت و دراز مدت به موتور وارد بشه (هم به خاطر تيونينگ و هم به خاطر بنزين) من به شخصه مخالف صد در صد تينينگ و خارج كردن ماشين از حالت استاندارد هستم
1399/6/24
ماشینای فرانسوی مثل پژو و رنو قابلیت تیونینگ بسیار بالایی دارن مثلا پژو 205 رو میشه تا دو هزار اسب بخار تقویت کرد و برای درگ استفاده کرد
1399/6/25
آره دیگه دوتا بال هم بهش وصل کنی جنگنده f16 به گرد پاش نمیرسه...خدا شفات بده
1399/6/24
این ماشین در حالت عادی بدون هیچگونه تقویت و
تیونینگی به شدت، تکرار می کنم به شدت به بنزین و ترافیک
خصوصا در شهری مثل تهران که دارای سربالایی و سراشیبی
(کوهپایه ای) هستش حساس بود.
با کوچکترین بی دقتی مثل عدم خلاص کردن گیربکس در ترافیک یا سربالایی که دقیقا باید عین ماشین دنده ای مدام
حواستون به لیور دنده باشه گیربکس و کیت دوال کلاچ
مرخص میشه و تو این اوضاع حداقل ۸۰ میلیون خرج رو دستتون می زاره.
راجب بنزین هم بهتون بگم حتی با بنزین سوپر هم عملکرد خوبی نداره و کامپیوتر ماشین اگر دیاگ بزنید ارور Low Octane می ده و بعد کارکرد حدود ۱۰.۰۰۰ کیلومتر باید
حداقل ۱۰۰ میلیون خرج موتور ماشین بکنید تو این اوضاع.
البته قدیم این مخارج خیلی خیلی کمتر بود.
ولی خواستم اینو بهتون بگم درسته این ماشین
یک ماشین خاص و لوکسه و همه هم راجب فراری و ...
اینا می دونیم دیگه ولی‌مخارجش کمر شکنه....
فوق کمر شکن...
حتی از بنز و ب ام و که بهش میگن سرطان هم بدتره
حیف و هزار حیف که شرکت وارد کننده این ماشین رو برای ایران شخصی سازی نکرد....
1400/5/21
سلام
من مدل ۲۰۱۵ رو صفر خریداری کردم که میگویند بسیار حساستر به بنزین معمولی هست به نسبت مدل های قبل و بعدش ولی بعد ۶ سال تنها قطعهه ای که عوض کردم به جز قطعات مصرفی مثل شمع و لنت تنها کیت کلاچ رو تعویض کردم روی ۸۶۰۰۰ کیلومتر همواره سعی کردم بنزین سوپر بزنم ولی بارها شده بنزین معمولی استفاده کردم و نه موردی پیش اومده برای موتور نه چیز دیگر، هزینه هایی که دوستان میگویند بسیار بالاست قطعا یا اطلاع از قیمت ندارند یا هزینه ها را با ماشین های چینی و ایرانی و یا نهایتا قطعات نسبتا کم کیفیت هیوندایی مقایسه میکنند ، در صورتیکه قیمت اروپایی این ماشین همتراز بی ام او سری ۱ یا بنز c کلاس هست و مبلغ قطعات ان رو با این ماشین ها چک کنید
1399/12/19
ماشین خوبیه
ولی هزینه هاش فضایی هست
انشالله هر کی میخواد بهش برسه
1399/12/19
خیلی خوبه
قیمتش چنده؟
1399/12/19
۴۵۰ میلیون هزینه!
۱ سال زمان!