موضوعات داغ

آشنایی با موتورسیکلت کریستال 150 و بررسی فنی آن؛ از کلیک تا کریستال

24 شهریور 1399

مقدمه

وقتی هوندا ویو معرفی شد، کلاس جدیدی از اسکوترها روی کار آمد که در کشورمان نیز به نام طرح ویو شناخته می‌شود. ویو کلاسی از اسکوترها را با خود به همراه آورد که با آنچه که دهه‌ها پیش توسط لامبرتا و وسپا ایتالیایی بنا شده بود، تفاوت‌های آشکاری داشت. اما این روزها در کشورمان گونه دیگری از اسکوترهای طرح ویو معرفی شده که با نام طرح کلیک هوندا شناخته می‌شود. کلیک یکی از اسکوترهای معروف شرکت موتورسازی هوندا است که محصولات طرح و کپی آن در بازار به نام طرح کلیک شناخته می‌شود. کریستال 150 یکی از همین طرح‌هاست که از شرکت کثیر وارد بازار شده است.

کپی‌های طرح هوندا

می‌توان گفت شروع به کار اسکوترسازی هوندا به تولید مدل 70 بر می‌گردد که در کشورمان نیز به تعداد زیادی عرضه شد. این موتورسیکلت در عین اینکه در کلاس اسکوترها بود اما تفاوت‌هایی با دیگر اسکوترها که از طراحی لامبرتا و وسپا استفاده می‌کردند، داشت و آن هم استفاده از قطعات پلاستیکی بیشتر، تایرهای بزرگ شبیه به دیگر موتورها و قرار گرفتن پیشرانه و گیربکس در جلو مثل طرح‌های رایج موتوری در آن زمان بود. این کار هوندا در واقع یک نوآوری در طراحی اسکوترها بود که سال‌ها بعد با محصول جدید دیگری به نام ویو، غوغای تازه‌ای در این کلاس به پا کرد. سر و صدایی که باعث شد تا طرح‌های مشابه ویو در سراسر دنیا روی کار آیند و اکثر موتورسازان، اسکوتری در این طرح و کلاس خلق کنند.

کریستال 150

حالا به نظر می‌رسد که هرچند کلیک هوندا یک طرح فضایی و خاص نیست و شبیه به دیگر اسکوترهای دنیاست اما خوشنامی این موتورسیکلت‌ساز ژاپنی باعث شده تا باز هم در شرق آسیا شاهد کپی‌های مختلفی از این طرح هوندا باشیم. کپی‌هایی که بعضاً تحت لیسانس نیز هستند و به نوعی اجازه هوندا را در پشت سر خود دارند.

طراحی

اول از همه باید بدانیم که شرکت‌های مختلفی اقدام به ارائه موتورسیکلت‌های طرح کلیک هوندا در کشورمان کرده‌اند که با نام‌های مختلفی نیز به فروش می‌رسد. تمام این موتورها در ظاهر کاملاً یک کپی بی‌نقص از هوندا کلیک هستند و از این بابت می‌توان گفت حداقل از نظر لوازم ظاهری و بدنه یک همپوشانی و مشارکت در بین آن‌هاست که به نفع خریداران تمام خواهد شد. چرا که با وجود انبوهی از موتورهای غیر داخلی و با طراحی‌های مختلف، بی‌شک خریداران در تهیه لوازم بدنه آن‌ها در زمان نیاز به مشکلاتی برخورد خواهند کرد. همانطورکه گفته شد، طرح بیرونی همان هوندا کلیک است اما با کیفیتی پایین‌تر به نحوی که برخی از علاقمندان به موتورسیکلت معتقدند این تفاوت در کیفیت را می‌توان از فاصله دورتر نیز مشاهده کرد. هرچند درزبندی قطعات بد نیست اما کیفیت پرداخت نهایی قطعات به واسطه استفاده از پلاستیک ارزان‌تر به خوبی هوندا نخواهد بود. این کپی کاری حرفه‌ای حتی در بخش چراغ‌های جلو، فلاپ‌های دور زین موتورسیکلت، فرمان، زین موتورسیکلت و تمام بخش‌های دیگر نیز دیده می‌شود به نحوی که حتی بخش نمایشگر موتورسیکلت نیز عیناً همان چیزی است که روی هوندا کلیک می‌بینیم و تنها تفاوت در آرم و لوگو شرکت‌هاست که یک مربع کوچک در زیر صفحه نمایشگر است. این شباهت حتی در گرافیک و طراحی داخل بهش نمایشگر نیز دیده می‌شود. اما یک بخش متفاوت با هوندا کلیک، قسمت انتهایی موتورسیکلت یعنی بخش پیشرانه است. این بخش کمی با هوندا تفاوت دارد که البته به خاطر تفاوت در پیشرانه هاست. اما در دیگر قسمت‌های انتهای موتور نیز عیناً همان هوندا را می‌بینیم.

کریستال 150

در نمای جانبی یک اسکوتر با سری بزرگ دیده می‌شود که شاید در نظر همه زیبا نباشد اما یک طرح مدرن در دنیای موتوری محسوب می‌شود. بزرگی کله موتور باعث شده تا چراغ‌های خاصی نیز روی سر آن قرار بگیرد. دو چراغ باریک و کشیده رو به جلو که دارای یک نوار نوری به عنوان چراغ روز است و در زیر این قسمت، دو چراغ کوچک دیگر به عنوان چراغ اصلی و روشن کننده مسیر قرار گرفته‌اند. به طور کلی باید گفت که در تمام قسمت‌ها یک ترکیب خوب از خطوط و هماهنگی در بین آن‌ها دیده می‌شود چرا که این طرح یک نمونه چینی یا تایوانی نیست و هوندا این موتور را طراحی کرده و امروز توسط شرکت‌های دیگر نیز کپی می‌شود. از این نظر در یک جمع‌بندی می‌توان گفت طرح این اسکوتر با آنچه که تا امروز دیده‌ایم کمی تفاوت دارد و استفاده از قطعات در دو رنگ متفاوت با زوایای تیز باعث شده تا با دیدن این شکل ظاهری، انتظار یک رانندگی اسپرت به همراه توان بالایی از پیشرانه داشته باشیم که البته در آخر کمی دلسرد خواهیم شد!

در پایان بررسی این بخش باید به فضای خوب زیر زین نیز اشاره کنیم. فضایی که در حدود 18 لیتر است و برای قرار دادن وسایل و خریدهای روزانه بسیار مناسب خواهد بود. چنین فضایی را در کمتر اسکوتری در این کلاس شاهد هستیم.

مشخصات فنی و حرکتی

برخی از مالکین این موتورسیکلت بیان می‌کنند که با یک پیشرانه و گیربکس جذاب و تند و تیز روبرو نیستیم و این در حالیست که کریستال دارای موتوری به ظرفیت 150 سی‌سی است. هرچند خریدار یک اسکوتر احتمالاً به دنبال سرعت زیاد آن نخواهد بود اما برخی از خریداران این موتورها که از این نظر دلسرد می‌شوند، راندمان پایین پیشرانه را دلیلی بر عدم توانایی موتور در رسیدن به سرعت و شتاب خوب می‌دانند. پیشرانه و بخش فنی از ساخته‌های شرکت Yinxiang است که خود نیز دستی در ساخت موتورسیکلت و دیگر وسایل نقلیه این کلاس مثل سه‌چرخه‌های موتوری و چهارچرخه‌ها دارد. این پیشرانه در حدود 149 سی‌سی حجم دارد و توان آن نیز برابر با 13.2 اسب بخار بوده و بالاترین گشتاور تولیدی نیز در حدود 13.4 نیوتن‌متر بیان شده است. روی کاغذ اعداد و ارقام خوبی را شاهدیم ولی با نهایت سرعت این موتورسیکلت که در حالت اسمی برابر با 115 کیلومتر در ساعت است و برخی از خریداران آن، سرعت واقعی را زیر صد کیلومتر در ساعت می‌دانند، کمی عجیب خواهد بود. البته باید قبول کرد که همین سرعت هم برای یک موتورسیکلت کافی است اما برخی از خریداران، این قضیه را ناشی از کیفیت پایین موتور می‌دانند که البته باید گفت خروجی پیشرانه قابل قبول است و حتی مصرف سوخت آن که در حدود 2 لیتر در هر صد کیلومتر محاسبه می‌شود هم راضی‌کننده خواهد بود.

کریستال 150

شتاب‌گیری موتورسیکلت راضی کننده است و با قرار گرفتن پیشرانه در انتهای موتورسیکلت، پایداری خوبی به قسمت عقب آن می‌دهد. این نحوه قرارگیری که بیشتر در اسکوترها دیده می‌شود باعث خواهد شد تا چسبندگی موتور بر روی زمین حرکت بیشتر بوده و تقسیم وزن بهتری را شاهد باشیم. به طور کلی مانور دادن با موتورسیکلت‌های اسکوتر کمی مهارت بیشتری می‌خواهد چرا که نحوه نشستن و هدایت موتور نیز کمی متفاوت است. در مورد کریستال 150 باید اضافه کرد که با توجه به ابعاد کله موتور، دقت بیشتری در عبور از مسیرهای باریک مثل بین خودروها که موتورسواران علاقه زیادی به این کار دارند، باید داشت.

حرف آخر

این روزها اسکوترها چه در نوع بنزینی و چه نمونه‌های الکتریکی، سهم بالایی از بازار موتورسیکلت را در کشورمان به خود اختصاص داده‌اند. تنوع مدل‌ها و سازنده‌ها به قدری است که گاهی مواقع طرح‌هایی را می‌بینیم که با وجود گذشت چندین سال از ارائه آن‌ها، قبلاً ندیده بودیم. این بدان معنی است که مدل‌های مختلفی از موتورها در کشورمان عرضه شده‌اند که تعداد اندکی از آن‌ها به دست مشتری رسیده و در صورت وجود مشکل برای آن‌ها، تعمیر و تهیه قطعات سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

کریستال 150

موتورهای طرح کلیک هوندا تا امروز از سوی چندین شرکت عرضه کننده فروخته شده و از بابت قطعات ظاهری مشکلات کمتری خواهد داشت اما باز هم تنوع پیشرانه‌ها می‌تواند مشکلاتی را در زمان تعمیر و نگهداری آن‌ها به وجود آورد. از این رو بهتر است تا در زمان خرید و خصوصاً خرید مدل‌های کارکرده، به این نکته توجه کنیم.

این روزها که شاهد افزایش قیمت در تمام وسایل نقلیه هستیم، باید برای کریستال 150 مبلغی بین 31 تا 34 میلیون تومان بپردازیم. برای افرادی که به دنبال داشتن یک موتورسیکلت صفر کیلومتر نیستند باید گفت که می‌توان با قیمتی بسیار کمتر، یک نمونه کارکرده سالم که تهیه لوازم آن نیز در بازار راحت‌تر باشد، خریداری کرد. باید اعتراف کرد که فعلاً کریستال نیز با وجود گذشت چندین ماه از حضورش در بازار، اطلاعات فنی آن حتی به شکلی ضعیف نیز از سوی عرضه‌کننده منتشر نشده پس در زمان خرید، اول درباره قطعات و لوازم یدکی آن خصوصاً قطعات بدنه پرس‌و‌جو کنید و سپس اقدام به خرید نمایید. در ضمن همین موتور با همین طراحی اما با پیشرانه 125 سی‌سی نیز عرضه شده که این روزها می‌توان آن را از خریداران شخصی با قیمتی در حدود 22 میلیون تومان خرید و اگر سرعت کمی بالاتر آن را فاکتور بگیریم، خرید منطقی‌تری خواهد بود.

32 عکس

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/24
سلام.ممنون از مقاله خوبتون
موتور سیکلت کریستال توسط چند شرکت در کشورمان به فروش میرسد ،مثل کثیر یا کویر که این امر باعث دو دل شدن خرید این موتور شده است
لطفا در خصوص کیفیت بهتر انجین و بدنه موتور سیکلت توسط سازنده ها ما را راهنمایی کنید...
مچکر
1399/6/25
خب کو این موتور؟ به یه ماه نمیرسه اینم میره قاطی تورم و گرونی و مافیا..اخه یه موتور پیزوری چیه که نزدیک 100 میلیون پول بدی؟؟!! هر چند میلیون بی ارزش شده ....بعد ما بازنشسته ها یک ماااااااااه انتظار میکشیم 3 تومن بگیریم که دقیقا یه هفته بعد تموم میشه.حالا پیدا کنید پرتقال فروش را