موضوعات داغ

تجربه رانندگی و بررسی فنی موتورسیکلت زونتس ZT250R – غریبه‌ای در شهر

23 آبان 1399

یکی از محبوب‌ترین کلاس‌های موتوری در دهه‌های گذشته، موتورسیکلت‌های استاندارد بودند که ظاهری ساده و عاری از قطعات پلاستیکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها بود. این کلاس بعد از چندین دهه کم رونق شدن، دوباره جان گرفت و به عضوی محبوب در دنیای موتوری تبدیل شد. محبوبیت این کلاس باعث شد تا شاهد تولد کلاس‌های دیگری باشیم که یکی از آن‌ها کلاس نِیکد است که در واقع باید آن را یک موتورسیکلت ریس اما با ظاهری خیابانی شده بدانیم. این رده از موتورسیکلت‌های با ساخته‌های شرقی خصوصاً محصولات باجاج در کشورمان معرفی شد و امروزه به یکی از محبوب‌ترین رده‌های موتوری در ایران تبدیل شده است.

زونتس ZT250R

برند زونتس از شرکت هاوجیانگ چین است که محصولات مختلفی در رده‌های گوناگون موتوری عرضه می‌کند. ساخته‌های زونتس در کشورمان از سوی دو شرکت متین خودرو زنجان و کویر موتور عرضه می‌شود که البته کلاس‌های عرضه شده از سوی این دو شرکت از هم متفاوت هستند به نحوی که متین خودرو، ساخته‌های زونتس را در سری ZT که همین مدل است عرضه می‌کند اما کویر چهار کلاس کروزر، اسپرت، نیکد سری Z4 و همچنین مدل مسافرتی این شرکت را در سبد فروش خود دارد. ساخته‌های زونتس در چین طرفداران زیادی دارند و البته کیفیت ساخت آن نیز در مقایسه با دیگر موتورهای چینی موجود در کشورمان نیز بالاست. کل بدنه نه‌تنها کیفیت ساخت خوبی دارد بلکه فاصله بین قطعات نیز بسیار کم بوده که ناشی از طراحی دقیق و مونتاژ خوب آن هاست. زونتس ZT250 در سال 2014 معرفی شد و بعد از مدل S با یک بهینه‌سازی، سری S upgrade روی کار آمد و مدل R در واقع جدیدترین نمونه از این موتورسیکلت به شمار می‌آید.

نمای ظاهری

ظاهر زونتس را باید یکی از خاص ترین طراحی های موتوری در کشورمان بدانیم. این موتورسیکلت که در رنگ های آبی، سبز، نارنجی، مشکی و بنفش عرضه شده است و رینگ های چرخ نیز به رنگ بدنه هستند. زونتس سری ZT طرحی شبیه به شخصیت های تخیلی و فضایی کارتنی و سینمایی دارد و این تناسب را در طراحی بخش هایی مثل کله چراغ جلو با قاب صفحه کیلومتر، آینه ها و چراغ عقب نیز حفظ کرده است. نکته جالب در خصوص طراحی آینه های جانبی در گردش 360 درجه ای آن هاست. این امتیاز باعث می شود تا هر شخصی بتواند آینه را متناسب با دید خود تنظیم کند و از طرفی در برخوردهای سبک نیز آینه دیرتر دچار شکستگی و عیب شود.

زونتس در سری ZT که در کلاس استریت نیکد قرار دارد در دو نوع R و S در بازار ایران عرضه شده است که این دو سری تفاوت های فنی باهم ندارند اما در تفاوت های اندکی در ظاهر با هم متفاوتند. فلاپ های زیر باک که در هدایت هوا به اطراف و افزایش آیرودینامیک آن اثر مطلوبی دارند در همراهی با رادیاتور روغن سرد کن قرار گرفته در بالای پیشرانه و پشت دوشاخه جلو، در عضلانی تر شدن چهره موتورسیکلت نقش به سزایی را بازی می کنند.

توضیحات

دستگیره نقره ای رنگ عقب موتور که برای حفظ تعادل سرنشین دوم است، در انتهایی ترین بخش موتورسیکلت واقع شده است که اگر سرنشین دوم قصد استفاده از آن را داشته باشد، باید کمی دست های خود را به سمت خارج بدن متمایل کند. این نحوه طراحی به خاطر نوع کلاس موتورسیکلت و همچنین شکل خاص زین است که البته استفاده از آن برای سرنشین کمی ناراحت کننده خواهد بود. این عیب در کنار ارتفاع زیاد نشیمن نفر دوم باعث می شود تا زین این موتورسیکلت برای استفاده طولانی مدت برای نفر دوم کمی سخت و ناراحت کننده ظاهر شود. زین این موتورسیکلت در قسمت جلو، پهن و خوش نشین است که البته این روزها به لطف افزایش اهمیت علم ارگونومی در اکثر محصولات موتوری دنیا دیده می شود.

صفحه کیلومتر به صورت کاملا دیجیتال طراحی شده است که در وسط با اعداد بزرگ، سرعت را نمایش می دهد و دور موتور نیز به صورت یک خط در بالا در حال کم و زیاد شدن است. در این صفحه اطلاعات دیگری مثل بنزین، ساعت، وضعیت چراغ ها و چراغ چک پیشرانه، نشانگر سطح روغن و.... به اطلاع راننده می رسد. ضمن اینکه دنده درگیر در مدل های S بهینه شده و R نیز نمایش داده می شود که در مدل S معمولی وجود ندارد. در زیر این صفحه نمایش، مجموعه سوییچ قرار دارد که از یک سوییچ معمولی برای روشن کردن موتور فراتر است. به این معنی که با انداختن سوییچ و چرخش آن در موقعیت های مختلف می توان ادوات و قسمت های مختلفی را باز و بست کرد. این قفل ها شامل درب باک، زین، گردن موتور و سیستم ضد سرقت می شود.

توضیحات

همان طور که می بینیم، طراحی چراغ جلو در واقع مهم ترین عنصر ظاهری و طراحی این موتورسیکلت است که به آن چهره ای شبیه به شخصیت های فیلم های تخیلی و فضایی می دهد. در این کله چراغ، چهار مجموعه نوری قرار دارد که شامل یک لنز به عنوان نور اصلی در وسط و دو چراغ چشم مانند در بالای آن به همراه چندین LED نواری در زیر چراغ نوری می شود. نور اصلی بر عهده لنز و دو چراغ چشم مانند بالای آن است که همگی از نوع LED هستند. متناسب با همین طراحی را می توان در چراغ عقب نیز دید. پایه های راهنمای بغل از جنس نرم و قابل انعطافی ساخته شده اند که شکستن آن را در برخوردها بسیار ضعیف می کند. این راهنماها نیز از نوع LED هستند.

مشخصات فنی و حرکتی

زونتس از از اولین موتورسیکلت های وارداتی انژکتوری چینی به کشور محسوب می شود. این موتورسیکلت از یک پیشرانه تک سیلندر چهار زمانه با چهار سوپاپ و دو میل سوپاپ در بالا بهره می برد که گفته می شود از روی پیشرانه هوندا CBX250 کپی برداری شده است. برخلاف انتظار که همیشه رادیاتور جلوی موتور حرف از خنک کاری پیشرانه با آب می دهد، رادیاتور این موتور برای خنک کردن روغن پیشرانه است. پیشرانه 249 سی سی زونتس ZT250R قادر است تا به بیشترین قدرت 24.1 اسب بخار ( در برخی از مراجع این قدرت برابر با 26 اسب بخار عنوان شده است) و گشتاور 23 نیوتن متر برسد که برای یک موتور تک سیلندر شهری با وزن خشک 144 کیلوگرمی، کافی خواهد بود که شتاب بسیار خوب این موتورسیکلت، بیانگر این تناسب قدرت و وزن است. به نحوی که این موتورسیکلت می تواند به بالاترین سرعت 145 کیلومتر در ساعت برسد که البته سرعت واقعی از این مقدار کمتر خواهد بود. همچنین شتاب صفر تا 60 کیلومتر آن نیز برابر با 3.4 ثانیه اعلام شده است که برای تردد در مسیرهای شهری کافی است و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت به حدود 9 ثانیه زمان نیاز خواهد بود. مصرف سوخت این پیشرانه نیز به شرط حرکت با سرعت 60 کیلومتر در ساعت برابر با 2.3 لیتر ذکر شده است که در صورت تجاوز سرعت به حوالی 100 کیلومتر در ساعت، به حدود 4.5 لیتر خواهد رسید که البته مصرف سوخت پایینی به حساب نمی آید. در حالی که کارکرد این پیشرانه نرم و آرام است، اما صدای اگزوز کمی چاشنی اسپرت بودن دارد که برای عده ای دلچسب و برای برخی از افراد نیز ناخوشایند خواهد بود. اما بالاخره باید درک کنیم که در اینجا با یک موتور اسپرت شهری روبرو هستیم. قدرت و گشتاور تولیدی با یک گیربکس دنده ای شش سرعته و به صورت زنجیری به چرخ عقب منتقل می شود که کارکرد این گیربکس نیز بی عیب و نقص است. در انتهای دوشاخه عقب نیز به سبک موتورهای قدیمی، شاهد زنجیرکش هستیم تا شل شدن زنجیر به مرور زمان به کمک این قطعه ساده، برطرف شود.

توضیحات

یکی از ویژگی های خاص این پیشرانه در سیستم روانکاری و خنک کاری روغن آن است. همان طور که می دانیم یکی از کارکردهای روغن در موتور جدا از وظیفه روانکاری آن، کمک به خنک شدن پیشرانه با جذب و انتقال حرارت پیشرانه است. پیشرانه زونتس ZT250R جدا از اینکه دارای رادیاتوری برای خنک شدن پیشرانه است، سیستم روانکاری آن نیز مثل بقیه موتورها نبوده و روانکاری به صورت کارتر خشک است که این تکنولوژی امروزه در خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت استفاده می شود. در این روش، کارتر روغن حذف می شود و روغن به کمک اویل پمپ فشار بالا به قسمت هایی که باید روانکاری شوند، ارسال خواهد شد. مزیت روانکاری با کارتر خشک در این است که هم از ارتفاع موتور کاسته می شود و هم اصطکاک میل لنگ با روغن درون مخزن روغن زیر موتور دیگر وجود نخواهد داشت. از نقاط قوت زونتس ZT250R باید به سیستم ترمز آن اشاره کرد. این موتورسیکلت در هر دو چرخ عقب و جلو دارای ترمز دیسکی با سیستم ضد قفل ABS است که می تواند موتورسیکلت را با قدرت در هر سرعتی متوقف کند. نسخه های S بدون ترمز ضد قفل هستند اما مدل های S بهینه شده و R دارای ترمز ABS هستند که صفحه شمارنده آن را می توان روی دیسک چرخ ها مشاهده کرد و متوجه شد که موتور پیش روی ما دارای ترمز ضد قفل هست یا نه.

کمک فنرها در جلو به صورت معکوس هستند که باعث افزایش هندلینگ و خوش دستی موتورسیکلت نسبت به مدل های غیر معکوس می شوند. این کمک فنرها کارکرد خوب و قابل قبولی دارند و درواقع یک تناسب بین نرمی و هندلینگ را به وجود آورده اند.

توضیحات

کمک فنر عقب به صورت تکی است که قابلیت تنظیم نیز دارد. بد نیست اشاره کنیم که منظور از سیستم تعلیق مونوشاک که در بعضی از موتورها نیز دیده می شود، به معنی وجود یک کمک فنر در عقب است. دوشاخ عقب با یک طراحی خرپا شکل، کمی از نظر ظاهری با نمونه های معمولی و رایجی که روی موتورهای دیگر می بینیم فرق دارد و شما را یاد یک طراحی خشن و صنعتی می اندازد. در این مجموعه زنجیرکش چرخ عقب نیز کاملا در دید شما قرار دارد که البته باید اعتراف کرد، جایگیری آن کمی ابتدایی طراحی شده است. فرمان حدود 38 درجه آزادی عمل و گردش به طرفین دارد که باعث می شود تردد در خیابان ها راحت و به سهولت انجام شود.

جمع بندی

این روزها می توان نمونه صفر کیلومتر سری R را با قیمتی در حدود 70 تا 73 میلیون تومان خرید. این قیمت برای مدل های کم کار مدل 1396 در حدود 50 تا 55 میلیون تومان، برای نمونه های سال 1397 در حدود 62 تا 65 میلیون تومان و مدل های کم کار و تمیز ساخت سال 1398در حدود چند میلیون تومان گرانتر است. به بخش فنی این موتورسیکلت باید نمره خوبی داد چرا که هم کارکرد پیشرانه خوب و بی نقص است و هم هماهنگی آن با گیربکس. اما در بخش هایی مثل نشیمن نفر دوم، کیفیت رنگ قطعات پلاستیکی در گذر زمان و صدای پیشرانه از نظر برخی از افراد قابل قبول نیست. در پایان باید زونتس را یکی از بهترین چینی های 250 سی سی بازار بدانیم که در بسیاری از موارد تا اینجا خوب عمل کرده است.

نام موتور سیکلتزونتس ZT250R
کلاس موتور سیکلتنیکد
مدل ساختاز 1396 شمسی
حجم پیشرانه / سیکل احتراق249 سی سی / چهار زمانه
سیستم تزریق سوختانژکتوری EFI
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپتک سیلندر / 4 سوپاپ
بیشترین قدرت @ دور موتور24.1 اسب بخار @8000 rpm
بیشترین گشتاور @ دور موتور23 نیوتن متر @ 6500 rpm
ضریب تراکم10.4 به یک
بیشترین سرعت (کیلومتر در ساعت)145 km/h
استاندارد آلایندگییورو4
نوع خنک کاری پیشرانههوا خنک و روغن خنک
نوع استارتهندل پایی و الکتریکی
نوع گیربکس6 سرعته دنده ای
نوع کلاچروغنی چند صفحه ای
سیستم انتقال قدرتزنجیری
وزن خشک (کیلوگرم)144
حجم باک سوخت11 لیتر
مصرف سوخت ( L/100km)حدود 2.3 لیتر
ترمز جلو / عقبدیسکی با ABS
عملگر ترمزنیروی هیدرولیک
طول/ عرض/ ارتفاع ( میلیمتر)1976 / 773 / 1052
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ1384 میلیمتر
ارتفاع زین از زمین ( میلیمتر)790
ارتفاع کف موتور از زمین( میلیمتر)188
سیستم تعلیق جلو / عقبتلکسوپی جفت معکوس/تلسکوپی تکی

32 عکس

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/8/24
بررسی خوبی بود
لطفا بررسی تخصصی موتورسیکلت‌ها رو ادامه بدید
مرسی
1399/8/24
ظاهر خوبی داره.
1399/8/30
سلام
من صفرzontes 250 مدل R رو در تیر 99 خریدم 50 تومن
اما بعد از گذشت 4 ماه تجربیات خودم رو از این موتور بی رقیب در رده 250 سی سی ها میگم

اول اینکه بالاتر از موتورهای پالس و آپاچی هندی قرار میگیره اونا جون بکنن 20 نیوتن متر گشتاور میزنن تازه تو حالت کات اف انجین
اما زونتس کل گشتاور 22 نیوتن متر رو از همون دنده 3 کامل در اختیار میذاره بطوری که اگر روی دنده 3 باشید بخواید برید 4 کافیه گاز بدین موتور مثل موشک شتاب میگیره ضمنا گیربکس این موتور برخلاف شنگ فنگ 250 تقه موقع تعویض دنده ها نداره
پهنای لاستیک عقب این موتور 150 هست اما لاستیک عقب موتورهای هندی و شنگ فنگ 250 )cf هست 130

ضمنا قیمت موتورهای هندی و cf250 الکی بالاست
تازه موتورهای هندی ترمز ضد قفل ندارند چون سر زبون افتادن مردم میرن میخرن
اگر تبلیغات روی زونتس قوی بود فروش اون از هندی ها و بنلی الکی گرون بیشتر و بیشتر و بیشتر بود

در مورد کیفیت قطعات فطق روی جک بغل این موتور دقت کنید
در موتورهای هندی رفتن لوله رو خم کردن بعدش رنگ کردن شده جک بغل موتور
اما در زونتس رفتن یک قطعه شمش چدن رو برداشتن با دستگاه cnc برش دادن ازش جک ساختن
جدیدا هم که کویر موتور مدل 310 سی سی رو آورده اما با همون موتور 250 سی سی زونتس R
قراره با قیمت بالای 100 تومن در بازار بفروشه مثل بنلی که فقط اسم ایتالیایی داره اما خط تولید در چین
1399/10/20
دم خودروبانک گرم که این موتور را بررسی کرد واقعاً این موتور به نسبت پولی که براش می دید اصلاً مفته ولی عالی بود فقط یه چند جایی ایراد داشت که مثلاً نوشته بود این شتاب ۰ تا ۱۰۰ ش ۹ ثانیه هست و این اشتباهه و شتاب ۹ ثانیه برای موتور های هندیه نه زونتس و شتاب صفر تا صد بین ۶ الی ۷ ثانیه است ولی در کل خوب بود و در ضمن این موتور یه رنگ قهوه ای روشن هم داره که به تعداد محدود وارد کشور شده و من یه پیشنهاد برای خودروبانک دارم که برای بررسی موتورسیکلت‌ها سایت جدا بزنه به اسم موتور بانک و تمامی موتورها را اونجا بررسی کند و سایت خودروبانک فقط خودرو بررسی کند
مرسی که تا اینجا مطالعه کردید
1399/11/24
سلام ممنون از بررسی جامع و کامل خوبه این روند بررسی موتور
لطفاً موتور سیکلت اس وای ام لاکی ۲۵۰ رو هم بررسی بفرمایید.