موضوعات داغ

بررسی فنی و تجربه رانندگی با سی اف موتور NK 150 ناشناخته ای از دیوار بزرگ

27 آذر 1399

بازار روبه رشد چین و از طرفی سرعت بسیار بالای رشد اقتصادی و تجاری در این کشور باعث شد تا در دو دهه گذشته، کشور اژدهای زرد در زمینه ساخت خودرو، موتورسیکلت و محصولات دیجیتال، به یک قدرت بسیار بزرگ تبدیل شود. در این میان محصولات مختلفی روی کار آمدند که ابتدا از کشور چین و سپس با تصرف بازارهای روبه رشد آسیایی و آفریقایی، حالا حرف های زیادی در سطح بین المللی دارند. شرکت موتورسیکلت سازی سی اف موتو که سه دهه از روی کار آمدن آن می گذرد، یکی از این برندهای نسبتا نوظهور و کم سن و سال این کشور است که اکنون در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان موتورسیکلت در دنیا است.

آشنایی با سی اف موتو

شرکت سی اف موتو در سال 1989 تاسیس شد و امروزه یکی از بزرگ ترین عرضه کنندگان موتورسیکلت و موتورهای چهارچرخ در دنیا است که در این بین، تجهیزاتی مثل پیشرانه و دیگر قطعات موتوری نیز در اختیار دیگر شرکت ها قرار می دهد. نماینده سی اف موتو در کشورمان، شرکت جهانرو است که قدمتی بیشتر از CF MOTO دارد. این شرکت امروزه در یک همکاری تنگاتنگ با KTM است که دلیل شباهت زیاد برخی از محصولات این سازنده چینی نیز در همین همکاری خلاصه می شود.

این شرکت در ابتدا به ساخت پیشرانه های کوچک برای فروش به دیگران و مونتاژ محصولات شرکت های دیگر مشغول بود تا اینکه در سال 2005 اولین موتورسیکلت خود را روی خط تولید برد. شرکت سی اف موتو اهمیت زیادی به تحقیق و توسعه دارد و به گفته مدیران آن، یک چهارم از نیروهایش در این بخش مشغول به کار هستند به نحوی که سالی دو محصول جدید را معرفی می کنند و نتیجه این رویکرد خاص به تحقیق و توسعه باعث شده است که بیش از 450 نوآوری به نام CF MOTO ثبت شده باشد. با بررسی آمار و تیراژ تولید این شرکت می توان گفت که CF MOTO با ظرفیت تولید بیش از 800هزار پیشرانه در سال و تولید 600هزار دستگاهی چهارچرخه های ATV و UTV ( این چهارچرخ در واقع نوع دیگری از ATV است با طراحی متفاوت، به نام باگی نیز شناخته می شود) بیش از 65 درصد از بازار چین را در اختیار دارد.

توضیحات

این شرکت از ابتدا حضور محکمی در اروپا و آمریکا داشت و از همان آغاز به کار تولید موتورسیکلت، در این دو منطقه از دنیا نیز خط تولید خود را بنا کرد. به نحوی که در سال 2008 تا 2010 به عنوان دومین برند از نظر آمار فروش چهارچرخ ها در اروپا شناخته می شود. این موفقیت باعث شد تا کمپانی مشهوری مثل KTM که علاقه زیادی به همکاری با شرکت های بزرگ آسیایی دارد، امتیاز تولید محصولات کم حجم و سبک خود را به CF MOTO بدهد و در ادامه شرکت KISKA اتریش که همکاری تنگاتنگی با KTM دارد، همکاری خود با سی اف موتو را نیز آغاز کند که دلیل شباهت زیاد برخی محصولات سی اف به ساخته های KTM مثل مدل Duke به همین خاطر است. این حضور پر قدرت در مناطقی مثل روسیه، آفریقا و آمریکای لاتین نیز دیده می شود به نحوی که یک سوم از بازار چهارچرخ های روسیه در دست این برند چینی است. اما موفق ترین بازار این شرکت در منطقه استرالیا و نیوزیلند است که فروش و رشد فروش آن در این منطقه بسیار بالاست. در حال حاضر پیشرانه های 125 تا 700 سی سی بر روی محصولات دوچرخ این شرکت نصب می شود که موتور استفاده شده برای چهارچرخه ها نیز از 250 تا 800 سی سی حجم دارند و یک موتور پر قدرت هزار سی سی نیز برای برخی از بازارهای خاص آن قابل دسترسی است. بازار ایران برای سی اف موتو بعد از عربستان، یمن، مصر و ترکیه به عنوان پنجمین بازار منطقه خاورمیانه انتخاب شده است.

نمای ظاهری

همان طور که گفته شد طراحی محصولات CF MOTO توسط شرکت اتریشی kiska صورت می گیرد که البته بازهم بخاطر همکاری KTM با سی اف موتو که در موتورسیکلت های کم حجم بسیار زیاد است، طراحی ساخته های سبک وزن CF شباهت زیادی به محصولات KTM دارند. در نمای ظاهری می توان به وضوح رگه هایی از حضور طرح KTM Duke را در این موتور دید که در بخش هایی مثل گلگیر عقب و جلو عینا پیاده شده است. فرم کلی نیز شباهت زیادی به این موتورسیکلت معروف دارد. طراحی خوب موتور و زین آن باعث شده است تا هم ارگونومی راننده و سرنشین روی آن در حد خوبی باشد و هم کنترل و مانوردهی با این موتور بالا رود. ابعاد و اندازه های این موتورسیکلت، در حد متوسطی است و نه می توان به آن گفت کوچک و جمع و جور و نه بزرگ. اما بی شک اگر با پیشرانه قوی تری عرضه می شد و روی اسم و رسم آن مانور تبلیغاتی بیشتری می دادند، موفقیت این برند در کشورمان بسیار بالا می رفت.

توضیحات

البته در این میان باید به پدال ترمز عقب آن که در جای نامناسبی و بالایی قرار گرفته نیز اشاره کرد که تا عادت کردن به این موضوع، راننده اذیت خواهد شد و این وضعیت برای افراد بلند قد کاملا سخت و آزار دهنده است. کیفیت مونتاژ و ساخت قطعات خوب است اما در برخی از قسمت ها کمی بی سلیقگی می بینیم. برای مثال جوشکاری سرشاسی در عقب موتور کمی ابتدایی است که حتی جوش روی تنه دوچرخه ها نیز تمیزتر و حرفه ای تر به نظر می رسد. بخش نمایشگر و صفحه کیلومتر نیز به سبک موتورهای امروزی، ترکیبی از دو قسمت آنالوگ و دیجیتال است که نکته جالب در این بخش، اختصاص بخش آنالوگ به نمایش دور موتور است و نه سرعت.

به لطف بهره گیری از یک طراح خوب و همکاری با شرکت بزرگ KTM، از هر زاویه ای که به این موتور نکاه کنید، می توان زیبایی را در آن دید. اگزوز و باک، فلاپ های بغل و تناسب بین قطعات، به خوبی در این موتورسیکلت دیده می شود و باعث شده است تا در نهایت یک طرح پخته و کامل از آب درآید.

مشخصات فنی و حرکتی

سی اف موتو 150 از یک پیشرانه به حجم 149.5 سی سی استفاده می کند. موتوری تک سیلندر و تک میل سوپاپ و البته با وجود حجم کم آن، به صورت آب خنک با استاندارد آلایندگی یورو4 که بیشترین قدرت تولیدی آن برابر با 12.3 اسب بخار و بالاترین گشتاورش نیز 11.5 نیوتن متر است. این موتور هرچند مصرف سوخت کمی دارد که برابر با 2.4 تا بیشتر از 3 لیتر در هر صد کیلومتر است اما برای چنین استایل و البته حجمی با وجود تکنولوژی بالای ساخت آن، کم است. این نقیصه خصوصا در کنار وزن 142 کیلوگرمی آن و البته با نشستن راننده، کاملا به چشم می آید که در صورت نشستن نفر دوم، اصلا از آن انتظار شتاب و سرعت بالایی نداشته باشید. برای درک بهتر این موضوع همین بس که این موتورسیکلت با داشتن یک گیربکس 6 سرعته، سرعت نهایی 98 کیلومتر در ساعت دارد که البته گفته می شود بعد از تغییر برنامه کامپیوتر آن و برداشتن محدودیت ها می توان به سرعت های بالاتر نیز رسید. اما در نهایت باید اعتراف کرد که از یک پیشرانه 150 سی سی انژکتوری، انتظار خروجی بالاتری داریم. هرچند که برای این پیشرانه یک گیربکس 6 سرعته نصب شده است اما باید بدانیم که وقتی نهایت سرعت یک موتورسیکلت در شرایط استاندارد به 100 کیلومتر در ساعت می رسد و در بهترین حالت می توان به حوالی 120 کیلومتر رسید، تعویض دنده های پشت سرهم در یک گیربکس 6 سرعته بیشتر جنبه تزیینی و وقت گذرانی دارد. چرا که در بسیاری از دنده ها تفاوت چندانی بین ضرایب دنده حس نمی شود و از طرفی در دنده های آخر مثل دنده 6 و حتی دنده 5، اگر کمی شرایط مخالف جریان حرکت باشد مثل حرکت در باد مخالف یا سربالایی یا داشتن سرنشین، نیاز به استفاده از دنده معکوس حس می شود و در واقع گشتاور پیشرانه، توانایی حرکت موتورسیکلت را در این وضعیت ندارد. به نحوی که امکان استفاده از دنده های آخر ممکن نبوده و موتور سریعا به اصطلاح دنده مرده می شود که در این شرایط، فشار زیادی به پیشرانه وارد می شود. اما باید بدانیم که این اسکلت و شاسی برای پیشرانه های حجم بالاتر با وجود این گیربکس می توانست بسیار کاربردی تر باشد که عرضه نمونه 250 سی سی این موتورسیکلت در همین راستا بوده است. اما در این میان باید به نکته مثبت این پیشرانه در کنار مصرف سوخت مناسبش اشاره کرد که آن، خنک بودن پیشرانه به خاطر داشتن سیستم آب خنک و رادیاتور در زیر فشار بالا، حرکت با دوپر موتور بالا و هرگونه شرایط آب و هوایی است.

توضیحات

این موتورسیکلت حرکتی نرم و دلنشین دارد و ارگونومی بالای آن باعث می شود تا راننده آرامش و راحتی بالایی داشته باشد. زین در ارتفاع نسبتا پایین تری نسبت به اکثر موتورهای این کلاس قرار دارد که باعث شده است تا اکثر افراد توانایی سواری گرفتن راحتی از آن داشته باشند. ترمز ها با اینکه بدون سیستم ضد قفل هستند اما به لطف وجود دیسک در هر دو چرخ، توانایی خوبی در توقف ها دارند. مانور با آن لذت بخش بوده و اصطلاحا کاملا در دست است. در مجموع می توان گفت که CF MOTO 150NK یک موتورسیکلت خوب برای تردد در معابر شهری و با سرعت نه چندان بالاست که هم از نظر طراحی ظاهری و هم مصرف سوخت کاملا راضی کننده است. به شرط آنکه انتظار عملکرد خارق العاده ای از پیشرانه آن نداشته باشید و اگر به دنبال همین شاسی و بدنه با سرعت و شتاب بالاتر هستید، به سمت خرید نمونه 250 سی سی آن بروید.

در انتها جا دارد از آقای میثم سلیمانی جهت همکاری با خودروبانک برای تهیه این گزارش کمال تشکر را داشته باشیم.

نام موتور سیکلتCF MOTO 150 NK
شرکت عرضه کنندهجهانرو
کلاس موتور سیکلتنِیکد
مدل ساختاز 2015 میلادی
حجم پیشرانه / سیکل احتراق149.5 سی سی / چهار زمانه
سیستم تزریق سوختانژکتوری
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپتک سیلندر / 2 سوپاپ
بیشترین قدرت @ دور موتور12.3 اسب بخار@ 8250 rpm
بیشترین گشتاور @ دور موتور11.5 نیوتن متر@6500 rpm
ضریب تراکم10.5به یک
بیشترین سرعت (کیلومتر در ساعت)98 km/h اعلامی کارخانه
استاندارد آلایندگییورو4
نوع خنک کاری پیشرانهآب خنک
نوع استارتالکتریکی
وزن کامل با سیالات (کیلوگرم)142
نوع گیربکس6  سرعته دنده ای
نوع کلاچروغنی چند صفحه ای
سیستم انتقال قدرتزنجیری
حجم باک سوخت10 لیتر
مصرف سوخت ( L/100km)حدود 2.4 لیتر
ترمز جلو / عقبتک دیسک / تک دیسک
طول/ عرض/ ارتفاع ( میلیمتر)2020 / 770 / 1070
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ1360 میلیمتر
ارتفاع زین از زمین ( میلیمتر)795
ارتفاع کف موتور از زمین( میلیمتر)150
سیستم تعلیق جلو / عقبتلکسوپی جفت معکوس/تلسکوپی تکی

31 عکس

نظرات کاربران

15 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/9/27
سلام
منتظر بررسی نسخه 250 سی سی هستیم
1400/1/14
سلام.من مدل ۹۹ رو خریداری کردم.سواریش به شدت خشکه.در حدی که موقع حرکت اگه شروع کنم به حرف زدن،صدام میلرزه!! راه حلش چیه؟؟
1400/4/16
فنر موتور رو با مدل های مشابه برندهای دیگه عوض کن ی سری از مدل های قدیمی این موتور این مشکل خشکی رو نداره
1400/5/12
سلام
جدیدا آمپر موتور من میره بالا در حدی که چراغ چک روشن میشه ...دلیلش چیه؟
1400/5/29
احتمالا فشنگی آب ولی احتمال داره از جای دیگه هم باشه ولی به هر تعمیرکاری بگی اول میگه فشنگی آب
1400/6/27
سلام دوستان من cf150 مدل ۹۹ خریداری کردم موتورم موقع حرکت گاهی اوقات خاموش میشه جاده صاف باطری او شارژر عوض کردم باز همان مشکل دارم انجین هم ب شدت داغ میکنه بیشتر تو اون مواقع که ۱ساعت رانندگی میکنم این مشکل پیش میاد ممنون میشم راهنمایم کنید
1400/8/18
میدونم سئوالم بی ربطه ولی برام خیلی مهمه. بنظرتون میشه باکس برای پیک موتوری رو صندلی عقبش بست؟ مثلا با طنابی چیزی میشه؟
1400/8/18
من میخوام موتور رو دست دوم بخرم، میشه راهنمایی کنید از مدل 98 تا 95 کدوم مدل بهتر و باب میل تره؟ (کاری به ظاهر ندارم)
1400/11/29
سلام این مدل که گذاشتین مال سال چند هست 97 یا 1400؟؟؟
1401/1/9
سلام
میخوام cf150nkبخرم خواستم نظرتون رو در مورد این موتور و شرایطی که دارم بگید.
شهرستان کاشان هستم و تحقیق کردم نمایندگی در شهرستان ندارع ،شرکت جهان رو، با این وضعیت اگه موتور تهیه کنم مشکلی خواهد بود.
1401/2/8
سلام
همونجا ک گفتین محدودیت را برداریم میشه راهنمایی کنید چطوری محدودیتش برداریم البته من الان با این حالت ۱۱۵ میره راحت با اینکه هیچکاری هم ب سیستمش نکردم
و با کیلومتر ماشین هم گرفتم ک میگم ۱۱۵ میره

لطفا ی توضیح در رابطه با کیلومتر و جزییات و کار باهاش بدین
1401/7/25
Cf 150 که داری مدل چنده که ۱۱۵ تا میره بدون دستکاری؟
1402/1/10
برای من بدون دست کاری ۱۲۵تا میره مدل ۹۵دارم البته اینم بگم که سوخت مکمل استفاده میکنم و شمع سوزنی
1401/7/15
من مدل ۱۴۰۱ دارم . صفر خریدم. مزایا و معیاب رو میخوام ب صورت دقیق براتون توضیح بدم
مزایا
۱_سواری نرم
۲_زییا
۳_مصرف پایین
۴_زین راحت برای هردو نفر
و...
معایب
۱_واقعا جای ترمز عقب بدجایی هستش . ینی فوق العاده افتضاحه . ولی میشه جاشو تغیر داد ب راحتی (توسط متخصص و تعمیرکار)
۲_حرارت موتور و انجین ب زین موتور میزنه ینی صندلی ها داغ میشن ک باعث عرق کردن شما میشه
۳_شتاب و سرعتش خوبه ولی اگه ملاک شما این دوتا مورد هستش میتونید موتور های دیگه بگیرید
ولی این موتور نسبت ب بقیه موتور ها واقعابهتره
مخصوصا سال ۱۴۰۱
طراحی عوض شده خرابی و راحتی و.. هم بهتر شده
انید وارم کمک کرده باشم
1402/11/3
سلام من سی اف ۱۵۰خشک ۱۴۰۲گرفتم چراغ جلو عقبا هنگام روشن شدن خاموش نمیشه