موضوعات داغ

ملاقات با تنها بی ام و 740e پلاک ملی ایران، قدرتمندترین آسمان هفتم کشور

27 بهمن 1399

آشنایی با سری 7

بی ام و سری 7 را باید پس از مرسدس بنز S کلاس، مهم‌ترین خودروی سدان لوکس سایز بزرگ بدانیم. در تمام شش نسلی که از بی ام و سری 7 در بازار عرضه شده، این خودرو همیشه به عنوان پرچمدار محصولات بی ام و فناوری‌ها و نوآوری‌های بسیاری را به نمایش گذاشته است. نسل‌های ابتدایی سری 7 چندان در بازار ایران مطرح نشدند که البته به محدودیت‌های کشورمان بر می‌گردد، اما از قرن بیست و یکم این خودرو همیشه همزمان با بازار جهانی به بازار ایران نیز راه پیدا کرده و علیرغم معروف بودن به هزینه زیاد اما همیشه طرفداران خود را داشته است. آخرین نسل از بی ام و سری ۷ که به ایران وارد شد، اتاق G11 است که در ابتدا با سر و صدای زیاد در کد 730Li توسط پرشیا خودرو به بازار عرضه شد. این خودرو در همان ابتدا مورد توجه زیادی قرار گرفت چون نه تنها امکانات بسیاری را به همراه داشت بلکه از نظر قیمتی و خدمات نیز در وضعیت بهتری در مقایسه با رقیب دیگر خود یعنی مرسدس بنز S500 بود.

بی ام و 740e

با این وجود بی ام و یک نقطه ضعف داشت و آن هم اینکه به دلیل موتور 2 لیتری که زیر کاپوت آن قرار داشت، نمی‌توانست در توانایی‌های حرکتی پا به پای بنزهای موجود در ایران حرکت کند.

اما گویا این نقطه ضعف توسط یک خودرو رفع شده است، در ادامه به یک دستگاه بی ام و سری 7 بسیار خاص و تک در ایران خواهیم پرداخت که با پیشرانه پلاگین هیبریدی خود نه‌تنها خودرویی بسیار اقتصادی است، بلکه توانایی حرکتی آن نیز بالاتر از 730‌های موجود در خیابان‌های کشور است و لقب تنها و قدرتمندترین بی ام و سری 7 پلاک ملی ایران را به دوش می‌کشد.

طراحی خارجی و داخلی

این روزها که مدرنیزه و مدگرایی رادیکال دنیای خودرو را به تصاحب خود درآورده و خودروسازان با سرعت در حال معرفی خودروهای جدید آن هم با طراحی‌های عجیب و غریب هستند، باید بی ام و را جزو معدود خودروسازانی دانست که هنوز اصالت و روح محصولات خود را حفظ کرده است. جدیداً خودروها طوری هستند که گویی ایده‌های زیبای طراحان پایان یافته و تنها در فکر عرضه‌ محصولی متفاوت با قبل هستند و نه لزوما زیباتر اما این مساله در مورد سری 7 اتاق G11 صدق نمی‌کند. این خودرو در تمامی زوایا از جلو تا عقب نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت کرده و ظاهری لوکس توام با آن حس اسپرتی و خشونت بی ام و را با هم دارد. قضیه در مورد داخل کابین نیز صدق می‌کند و بی ام و سری 7 یکی از جذاب‌ترین اتاق‌ها را در بین تمام خودروها دارد. داشبورد خودرو بهترین ارگونومی ممکن را به نمایش می‌گذارد که در کم‌تر محصولی می‌توان آن را یافت. فضای کابین نیز با وجود فاصله محوری 3.2 متری هیچ چیزی کم ندارد. این فضای داخلی حتی در نسخه‌های دارای فاصله محوری کوتاه نیز همچنان بیش از 3.3 متر است و به همین دلیل کم‌تر خودرویی از این نظر می‌تواند با سری7 رقابت کند.

BMW 740e

در مدل هیبریدی از نظر ظاهری تنها دو تفاوت با نسخه عادی وجود دارد که اولی وجود درگاه سوکت شارژر و دیگری نوشته هیبرید روی ستون C خودرو و البته همچون بی ام و i8 روی سپرها است.

امکانات

کلیت داخل کابین بی ام و 740e تفاوتی با مدل‌های 730 ندارد. مشاهده لیست امکانات بلندبالا در این کلاس جای تعجبی ندارد چون به هر حال سری 7 باید به مصاف S کلاس مرسدس برود. امکاناتی نظیر، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو و عقب، تنظیم برقی صندلی‌های جلو و عقب، تودوزی چرم طبیعی، تهویه خودکار چهارگانه، کروز هوشمند، ترمز پارک برقی، هدآپ دیسپلی، شیفترهای پشت فرمان، سیستم کنترل کشش و پایداری، اتوپارک، تعلیق هوشمند، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید جلو و عقب، دوربین 360 درجه، رادار تابلو خوان، رادار تصادف جلو و عقب، رادار هشدار نقطه کور، ترمز اضطراری، سیستم هشدار خودروی پشت سری، سیستم بازیابی انرژی ترمز ها، چراغ‌ها و برف پاک‌کن خودکار، چرخش چراغ‌های جلو، چراغ شور، نورپردازی داخلی، گرمکن فرمان، تنظیم برقی فرمان، مانیتور لمسی 10.2اینچی با قابلیت فرامین صوتی و حرکتی، سیستم صوتی 16 اسپیکر هارمن کاردون، مانیتور عقب، پشت آمپرهای دیجیتالی، 10 عدد ایربگ، ورود و استارت بدون کلید، ماساژور صندلی‌ها، پرده عقب برقی، شیشه‌های دودی و شیشه‌های آنتی ترپ در سری 7 دیده می‌شوند.

این خودرو مستقیماً WiFi شرکت بی ام و را دارد. البته این امکان در ایران متاسفانه کار نمی کند ولی در خارج از کشور، می توانید از طریق همین WiFi سیستم های داخلی خودرو را آپدیت کنید، یا نزدیک ترین مرکزهای شارژ سریع را نشان می دهد. همچنین امکان بسیار جالب دیگر این WiFi این است که در حین رد شدن از هر پمپ بنزین، قیمت های بنزین عرضه شده آن ایستگاه را نشان می دهد تا راننده راحت تر تصمیم به سوخت گیری بگیرد. همانطورکه می دانید، پمپ بنزین ها در بسیاری از کشورها توسط شرکت های خصوصی اداره می شوند و قیمت بنزین در آنها با یکدیگر متفاوت است.

چرا خبری از سانروف نیست؟

اگر به تصاویر این خودرو دقت کنید، متوجه خواهید شد که این 740e فاقد سانروف است. این مساله در حالی که بسیاری از خودروهای چینی بازار و حتی محصولات داخلی نیز سانروف دارند کمی عجیب احساس می‌شود اما باید گفت برخلاف بازار فول آپشن‌پسند ما، در بسیاری از کشورها مشتریان بسته به نیاز و انتظار خود از خودرو، امکانات اتومبیل را انتخاب می‌کنند. سانروف و یا سقف پانوراما نیز گرچه مزایایی مانند قابلیت باز شدن، روشن بودن کابین و دید بهتر را دارد اما معایب آن نیز قابل چشم پوشی نیستند.

امکانات بی ا م و 740e

اولین نکته منفی سقف پانوراما به آسیبی که این خودرو به عایق‌بندی صوتی کابین می‌زند باید اشاره کرد چون شیشه نمی‌تواند در عایق‌بندی صوتی با یک سقف معمولی خوب رقابت کند و به همین دلیل صدای بیرون و باد بیشتر در داخل خودرو شنیده می‌شود. همچنین سقف پانوراما به دلیل شیشه‌ای بودن و همچنین قطعات بیشتری که به همراه دارد، می‌تواند اضافه وزنی گاهاً تا 150 کیلوگرم را برای خودرو به همراه داشته باشد که این نیز یک نکته منفی است، در نظر بگیرید که این وزن در بالاترین نقطه خودرو یعنی سقف آن قرار دارد و می‌تواند با بالا بردن نقطه ثقل خودرو روی پایداری آن تاثیر منفی داشته باشد.

وجود سانروف و یا سقف پانوراما در چنین خودروهایی باعث ضعیف شدن عملکرد خودرو در شتاب اولیه و البته در تصادف ها می شود که نکته خوبی نیست.

این سقف‌ها همچنین به دلیل متعلقات بیشتر ضخامت سقف را افزایش می‌دهند و این افزایش ضخامت تاثیر مستقیم روی فضای سر سرنشینان دارد. در انتها نیز باید به نفوذ بیشتر گرما در تابستان اشاره کرد.

در کل سقف پانوراما آپشنی نیست که آن را جزو ملزومات یک خودرو دانست و بهتر است اگر شدیداً به آن علاقمندید، آن را سفارش دهید.

مشخصات فنی

بی ام و 740e یک خودروی پلاگین هیبریدی است. پلاگین هیبریدی یعنی باتری این خودرو نه تنها با استفاده از موتور بنزینی می‌تواند شارژ شود، بلکه امکان شارژ کردن آن با استفاده از اتصال به پریز برق نیز وجود دارد. این قابلیت، بی ام و 740e را از خودروهایی مانند تویوتا کمری هیبریدی و هیوندای سوناتا هیبریدی و یا لکسوس جدا می‌کند و آن را در دسته‌ای مانند بی ام و i8 یا میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبریدی قرار می‌دهد.

زیر کاپوت 740e یک موتور 4 سیلندر خطی توربو از نوع TwinPower وجود دارد که به کد B48 شناخته می‌شود. این موتور تا اینجای کار با موتور مورد استفاده در مدل‌های 530i و 730Li یکسان است. ضریب تراکم این موتور 10.2 به یک است و قدرت و گشتاور آن به ترتیب 258 اسب بخار و 400 نیوتن متر هستند. موتور B48 قوی‌ترین موتور چهار سیلندری است که بی ام و تا به حال روی محصولات خود قرار داده است. در کنار این موتور احتراق داخلی از یک موتور برقی نیز استفاده شده که 113 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن‌متر گشتاور دارد. موتور برقی از نوع سنکرونیزه ولتاژ بالا است به صورت یکپارچه روی گیربکس 8 دنده خودکار خودرو سوار شده است. انرژی مورد نیاز این موتور برقی از یک باتری لیتیوم یون 9.2 کیلووات ساعتی تامین می‌شود که زیر صندلی‌های عقب کار گذاشته شده است. مجموع قدرت در این خودرو 326 اسب بخار و گشتاور آن 500 نیوتن‌متر است، پس همانطور که می‌بینید کاملاً برتر از 730Li بوده و می‌توان آن را از نظر توان خروجی در رده خودروهای هشت سیلندر قرار داد.

مشخصات فنی بی ام و 740e

الکتروموتور در بی ام و سری 7 نه‌تنها می‌تواند نیروی خود را به چرخ‌ها ارسال کند بلکه به بهبود عملکرد موتور بنزینی نیز کمک می‌کند. همین باعث شده است تا شتاب دادن به وزن بیش از 2 تنی خودرو برای این مجموعه فنی کار سختی نباشد.

با این مشخصات، 740e می‌تواند در 5.1 ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند و در نهایت به حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت برسد. مصرف سوخت ترکیبی بی ام و 740e تنها 2.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

رانندگی

با نشستن در کابین 740e و روشن کردن این خودرو در همان ابتدا و با بستن درب، متوجه عایق‌بندی فوق‌العاده خواهید شد که تفاوت زیادی با سایر مدل‌های دیگر دارد. با روشن کردن موتور نیز هیچ صدایی درون کابین شنیده نمی‌شود و شروع حرکت خودرو در حالت برقی کاملاً بی‌صدا است. بی ام و 740e می‌تواند تا حداکثر سرعت 140 کیلومتر بر ساعت و تا شعاع حرکتی 45 کیلومتر تنها با استفاده از موتور برقی خود حرکت کند. جالب است بدانید که خودروی بی ام و i8 با تنها استفاده از باطری می تواند کمتر از 30 کیلومتر طی کند که برتری تکنولوژی 740e را نسبت به i8 نشان می دهد.

سیستم مدیریت انرژی در این خودرو به طور دائم درگیر بوده و شارژ باتری را بین 30 تا 100 درصد نگه می‌دارد. اگر شارژ باتری‌ به زیر 30 درصد برسد، در این صورت موتور بنزینی روشن شده و باتری را شارژ می‌کند. با عبور سرعت از 140 کیلومتر بر ساعت نیز موتور بنزینی وارد مدار شده و در کنار شارژ کردن باتری، به چرخ‌ها نیز نیرو ارسال می‌کند. البته در مواقعی همچون ورود خودرو به سراشیبی و یا گاهاً در حین ترمز کردن نیز باطری ها شارژ می شوند. همچنین در رانندگی عادی که خودرو با برق حرکت می‌کند اگر راننده پای خود را تا انتها روی پدال گاز بفشارد، خودرو تشخیص می‌دهد که به حداکثر توان نیاز است و موتور بنزینی را هم وارد مدار می‌کند. این پروسه‌ها همگی به صورت آنی و بدون لگ و تاخیر انجام می‌شوند و به همین دلیل راننده حس نمی‌کند که چه زمانی موتور بنزینی درگیر می‌شود یا از مدار خارج می‌شود.

با استفاده از سیستمی به نام eDrive می‌توان حالت‌های رانندگی مختلف (9 حالت رانندگی) را انتخاب کرد که حالت تمام برقی نیز در بین آنها دیده می‌شود. حالت‌های دیگر رانندگی نظیر Adaptive, Sport, Comfort, and Eco Pro نیز مانند دیگر محصولات بی ام و در دسترس راننده هستند. یکی از نکات مهمی که بی ام و در ساخت 740e در نظر داشته، این بود که حس رانندگی با این خودرو با نسخه‌های عادی تفاوتی نداشته باشد و اینطور نباشد که هیبریدی بودن خودرو در سواری و لذت رانندگی تاثیر منفی بگذارد. با قرار دادن حالت رانندگی روی حالت Max eDrive خودرو فقط با نیروی برق حرکت می‌کند. سیستم تهویه مطبوع نیز با موتور هیبریدی خودرو تطبیق یافته و از نوع برقی است تا در هنگام خاموش بودن موتور بنزینی امکان استفاده از کولر و بخاری وجود داشته باشد.

یکی از قابلیت‌های جالب این خودرو امکان تنظیم تهویه مطبوع و فضای کابین پیش از ورود به خودرو است به این صورت که می‌توانید از قبل تنظیم کنید که داخل خودرو در هنگام ورود شما چه دمایی داشته باشد.

نتیجه گیری

بی ام و 740e که در این مقاله به آن پرداختیم، خودرویی نیست که به صورت عمده وارد کشور شده باشد، بلکه همین یک دستگاه در ایران موجود است. این خودرو سفارش انگلستان بوده و به طور شخصی توسط مالک وارد شده و به همین دلیل در لیست فروش نمایندگی یعنی پرشیا خودرو نیز نمی‌توانید 740e را ببینید. با قیمت بیش از 90 هزار دلار در شرایط صفر کیلومتر، 740e خودروی ارزانی نیست اما اینکه یک سری ۷ داشته باشید که قابلیت استفاده روزمره را هم داشته باشد، مزیت بسیار بزرگیست. ترکیب توانایی‌های حرکتی سری ۷ با کم مصرفی و راحتی بالا، 740e را تبدیل به ترکیبی بسیار جذاب و لذت بخش کرده است.

سفارش از انگلستان

با توجه به مصرف سوخت بسیار بالای خودروهای داخلی و تولید آلایندگی که باعث شده بسیاری از شهرهای کلان ما درگیر آلودگی باشند، شاید بهتر باشد لااقل درب‌های واردات را به روی خودروهای مدرن و هیبریدی همچون این خودرو باز کنیم تا با مصرف بسیار کم و البته تولید آلایندگی پایین، کلان شهرها را از آلودگی همیشگی نجات دهیم.

28 عکس

نظرات کاربران

21 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/11/27
وااااااااای خداااایاا
چقد خوبه چقد عالیه اصن کف کردم خدایی

ایشالا نوش جون صاحبش بشه ما که از این پولا نداریم.

من برم از سر صداهای و مونتاژ افتضاح تیبای صفز خودم اذت ببرم

خدافظ
1399/11/27
واردات همچین خودرو گرانی منطقی نیست اقای نویسنده!
اگر واردات ازاد بشه هم بهتره خودرو های ارزانتری وارد بشه که هیبریدی باشن
1399/11/28
نه
1399/11/28
چرا منطقی نیست؟
این خودرو برای قشر مرفه درست شده و استفاده اش هم همونه
چرا ما انتظار داریم پولدارا بیان توی بدترین جاها خونه بخرن بدترین ماشینا رو سوار بشن؟
خب پول دارن استفاده میکنن!!
به جز اینکه پولشون رو برمیدارن میبرن خارج از کشور چه نفعی برای ما داره؟
1399/11/29
حسین جان چرا منطقی نیست؟!
مگه پولدار ها دل ندارن؟!😁😅
اتفاقا منطقی هست هم کم مصرف و هم پر شتاب و پر قدرت
هم خودروی اقتصادی نیاز هست و هم خودروی لوکس
1399/11/29
شما بفرمایید از اونایی که وارداتشون منطقی هست وارد کنن
ملت رو خفه کردین از منطق سخن میگین !؟
1399/12/24
نه
1399/11/27
اقا ممنون بعد مدت ها یه بررسی خفنی دیدیم خیلی خیلی ممنون این خودرو بعد از اس کلاس قدرتمند بهترین و عالی ترین خودروی جهانه سپاس بابت بررسی
1399/11/27
تو بخش فنی نوشتید ی موتور بنزینی ۲۵۸اسبی
و ی موتور برقی ۱۱۳اسبی
ک جمعشون میشه ۳۷۱ اسب بخار،نه ۳۲۶اسب
لطفاً تصحیح کنید
با تشکر از گردانندگان سایت خودروبانک
1399/12/4
با سلام
در خودروهای هیبریدی مچون مصرف سوخت و راندمان خودرو در اولویت هست معمولا دو موتور در زمانی که به صورت موازی کار می کنند حداکثر خروجی خود را استفاده نمی‌کنند تا میزان مصرف برق باعث افزایش مصرف موتور بنزینی نشود. به همین دلیل مجموع قدرت دو موتور لزوما مساوی با قدرت موتور برقی به علاوه قدرت موتور بنزینی نیست. این مساله در مورد سایر خودروهای هیبریدی مانند تویوتا پریوس نیز صادق است اگر دقت کنید مجموع قدرت دو موتور این خودرو باید به عددی حدود 150 اسب بخار برسد ولی مجموع قدرت عملی تنها 122 اسب بخار است. چون اگر موتور برقی بخواهد دائما ماکزیمم توان خود را ارايه کند شارژ باتری ها زودتر تمام شده و موتور بنزینی برای شارژ باتری ناچار است بیشتر سوخت مصرف کند که این راندمان خودرو را کاهش می دهد.
1399/11/27
خونه چقدر آشناست ، فکر کنم همون خونه ای باشه که سریال هم گناه رو توش فیلم برداری کردن خونه خانواده صبوری .
1399/11/28
واردات را هم باز بکنند ورود خودروهای خارجی به خاطر تحریم ها به ایران ممنوع خواهد بود.
1399/11/28
آدم باید اختلاس کنه اینو بخره
1399/11/28
به نظر نمیاد که مدلش بیشتر از ۲۰۱۸ باشه جلو پنجره هاش مدل قدیمی هست و با این احتساب قیمتتش باید حدود ۵۰ هزار دلار باشه الان! البته شاید زیاد توی گمرک مونده
1399/12/6
ارزون ترین سری 7 صفر بالای 90 هزار دلاره مدل این ماشینم 2018 هست و لو اپشنه
1399/11/29
حیف این ماشین که روی آسفالت های افتضاح ایران بخواد حرکت کنه
عجب چیزیه :(((((
1399/12/24
۷۶۰ بهتره
1400/1/28
برای من از خود ماشین جالب تر مالکش است که چطور توانسته بخره، وارد کنه و پلاک کنه.
1400/9/2
نوش جون صاحبش انشالله نصیب منم میشه مطمئنم
1401/8/28
توضیحات نویسنده در مورد آپشن غیر ضروری و به نظر بنده اضافی سقف پانوراما واقعا عالی بود
در مورد این ماشین و تکنولوژی های به کار رفته هم جای هیچ حرفی نیست
فقط ماشین سفارش انگلستان نباید فرمون راست باشه ؟
1402/6/23
نوش جانش انشاالله به خیر و خوشی سوار بشه و حالشو ببره .من نمیدونم این همه آدم حسود چرا توی ایران داریم .