موضوعات داغ

تجربه رانندگی با نسل دوم لکسوس RX350 در تهران، ژاپنی تمام ناشدنی

25 اسفند 1399
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

خودروهای کراس‌اوور که نزدیک به دو دهه از پیدایششان می‌گذرد، به دلیل قابلیت‌های حرکتی بیشتر نسبت به سدان‌ها و همچنین ظاهر با ابهت‌تری که دارند، توانستند به سرعت جایگاهی با ثبات در بازار برای خود بدست آورند. کمپانی لکسوس نیز برای عقب نماندتن از این قافله، اوایل دهه 90 میلادی با معرفی کانسپتی از یک شاسی‌بلند جمع‌وجور، رسما ورود خود را به این حیطه اعلام کرد. سرانجام در سال 1998 شاهد معرفی رسمی نسل اول لکسوس RX بودیم. در واقع این محصول پاسخی قاطع از سوی گروه خودروسازی تویوتا به نیازها و خواسته‌های جدید مصرف‌کنندگان بود.

این محصول تاکنون چهار نسل را به خود دیده و توانسته سیری موفقیت‌آمیز را پشت ‌سر بگذارد. نکته جالب توجه درخصوص این محصول، حضور مکرر و مداوم از نسل دوم به بعد در بازار ایران است که همین امر سبب شده به عنوان خودرویی محبوب و مورد علاقه ایرانیان نیز شناخته شود.

در این مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب نسل دوم لکسوس RX350 در بازار ایران بپردازیم.

تاریخچه

کمپانی لکسوس که به نوعی محصولات لوکس تویوتا را تولید و عرضه می‌کند، نخستین‌بار در سال 1998 میلادی از مدل جدید RX پرده‌برداری کرد. در واقع این محصول را می‌توان نخستین کراس‌اوور این خودروساز ژاپنی دانست که به منظور سهم‌خواهی از بازار تازه متولد شده کراس‌اوورها پا به میدان گذاشته بود. تولید نسل اول RX تا سال 2003 ادامه داشت. اما در این میان طراحان لکسوس در سال 2000 نسخه‌ای فیس‌لیفت شده از Rx را نیز معرفی کردند.

سرانجام نسل دوم این محصول نوپا در سال 2003 با کد XU30 به بازار معرفی شد و تا سال 2007 توانست جایگاهی با ثبات برای خود در بسیاری از کشورها بدست بیاورد. اما عرضه نسل اول RX به بازار ایران پس از چندسال تاخیر و در اواخر سال 2006 آن هم برای نسخه فیس‌لیفت شده صورت گرفت. به همین منظور غالبا نمونه‌های موجود در کشور با سال ساخت 2007 و 2008 هستند. در واقع RX در آن زمان به دلیل نبود تنوع در این بخش از بازار، توانست رنگ و بوی تازه‌ای به خیابان‌های کشور بدهد و به نوعی گوی سبقت را از ب‌ام‌و X3 برباید.

توضیحات

سرانجام در سال 2009 میلادی سومین نسل از RX پا به بازار ایران گذاشت و تحولی در بازار خودروهای وارداتی لوکس ایجاد کرد. این محصول با وجود پرستیژ ذاتی که دارد، دارای روحیه‌ای کاملا اسپرت و جسور بود که همین امر سبب شده بود نظر بسیاری از سخت ‌‍پسندان هم جلب شود. اما عرضه این محصول تنها سال 2014 ادامه داشت و پس از وضع قانون منع واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی دیگر شاهد عرضه لکسوس RX به بازار کشور نبودیم.

در نهایت چهارمین نسل از لکسوس RX به دلیل سیاست‌های جدید این کمپانی و بهره‌مندی از پیشرانه‌های کم حجم مجهز به سیستم توربوشارژ، توانست از اواخر سال 2017 و به صورت بسیار محدود راهی بازار ایران شود. چرذا که تا پیش از آن پیشرانه‌ شش سیلندر 3.5 لیتری نصب شده روی این خودرو مشمول قانون منع واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی می‌شد.

با وقار اما جسور

با نگاه کلی به ظاهر نسل دوم لکسوس RX، می‌توان به خوبی رگه‌هایی از طراحی شرقی را در آن مشاهده کرد. هیروشی سوزوکی طراح نهایی این محصول با استفاده از خطوط سایل و روان بر روی بدنه این خودرو، سعی داشته ظاهری مدرن و فراتر از انتظار را خلق کند که البته باید اذعان داشت در این زمینه توانسته کاملا موفق عمل کند. چرا که پس از گذشت بیش از یک دهه از عرضه این محصول، همچنان می‌تواند نگاه‌ها را در خیابان به خود جلب کند. همچنین الگو برداری و استفاده از پلت‌فرم این خودرو توسط خودروسازان چینی گواهی است بر موفقیت و محبوبیت زبان طراحی این محصول.

در نمای جلوی این کراس‌اوور خوش قد و قامت شاهد ظاهری تهاجمی و رو به جلو هستیم که به خوبی روحیه و ذات اسپرت RX را به نمایش درآورده است. در این قسمت برخلاف انتظار هیچ‌گونه پیچیدگی و استفاده از خطوط تند و تیز مشاهده نمی‌شود. این در حالی است که سپر با طرحی بسیار ساده و ارتفاع کوتاه، نمایانگر قابلیت‌های حرکتی خارج از جاده اینم کراس‌اوور لوکس زاپنی است.

توضیحات

طراحی ظاهری در نمای جانبی نیز اما کمی متفاوت‌تر شده است، چرا که در این بخش شاهد پروفیل‌های حجیم بدنه هستیم که ظاهری تنومند و عضلانی را ابجاد کرده‌اند. همین امر سبب شده تا RX خودرویی فراتر از انتظار ظاهر شود و تصویری از یک شاسی‌بلند قدرتمند را در ذهن تداعی کند.

در نمای عقب لکسوس RX350 نسل دوم نیز مانند سایر بخش‌ها با طرحی مینیمال مواجه هستیم که بیش از هرچیز وقار و پرستیژ این محصول را به رخ می‌کشد. همچنین در عین حال چراغ‌های کریستالی به اصطلاح برفی و اسپویلر نصب شده در قسمت فوقانی شیشه عقب، ظاهری اسپرت و جوان‌پسند به ارمغان آورده‌اند که جذابیت این بخش را دوچندان کرده است.

کابینی سرشار از چرم و چوب

با ورود به کابین این خودرو در همان ابتدا با حجم زیادی از متریال با کیفیت شامل چرم و چوب طبیعی مواجه خواهید شد که حس خوشایندی را در شما ایجاد می‌کند. این دقیقا همان مفهومی است که گروه خودروسازی تویوتا با معرفی زیرمجموعه لوکس‌ساز خود یعنی لکسوس، قصد خودنمایی میان رقبا داشته است.

فضای جادار کابین در کنار طراحی ارگونومیک از موارد مثبتی است که می‌توان از همان ابتدا به خوبی متوجه آن شد.

طراحی خاص و متفاوت داشبورد و کنسول میانی در این خودرو از دیگر مواردی است که در آن سال‌ها نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کرده بود. موقعیت قرارگیری اهرم تعویض دنده در این خودرو به گونه‌ای است که ممکن است تا به حال در خودروهای سواری بسیار اندکی مشاهده کرده باشید ( یا حتی تاکنون ندیده باشید!)، اما با این حال می‌توان گفت کاملا کاربردی بوده و موقعیت قرارگیری‌اش برای راننده مناسب است.

توضیحات

همچنین استفاده از تریم چوبی در این خودرو علاوه ‌بر ایجاد هماهنگی با تودوزی چرمی و طراحی منحصربه فرد کابین، نقش بسزایی در هرچه لوکس‌تر نشان دادن این کراس‌اوور بازی می‌کند. کنسولی مملو از دکمه و کلیدهای کنترلی از دیگر مواردی است که جذابیت‌های کابین این محصول را افزایش داده است. چرا که سبک از طراحی تا پیش از این در کراس‌اوورهای آسیای شرقی مشاهده نشده بود. صفحه پشت آمپر نیز با طرحی موسوم به سیلندرهای نمایشگر که مواردی از جمله سرعت، دور موتور، میزان سوخت و سایر موارد را به نمایش درمی‌آورند، در زمان خود جدید و خلاقانه بودند.

ارتفاع مناسب کابین سبب می‌شود حتی سرنشینان بلند قامت نیز به راحتی روی صندلی‌ها بنشینند از سفر با این کراس‌اوور ژاپنی لذت ببرند. از طرفی فاصله 2720 میلی‌متری بین دو محور فضای پای مناسبی برای سرنشینان جلو و عقب مهیا کرده است..

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لکسوس RX350 که موجب برتری‌اش در زمان خود بود، امکانات رفاهی و آپشن‌های کاربردی و نسبتا زیاد است. امکاناتی از قبیل سانروف، زنون چرخشی، چراغ شور جلو، درب صندوق برقی، مانیتور پشت سری، دوربین دنده عقب، آینه‌های برقی، آینه وسط فتوکروم، تریم چرم و چوب، سیستم تهویه هوای دوگانه به همراه دریچه عقب، صندلی های جلوی برقی با قابلیت تنظیم در شش حالت، سیستم ناوبری با قابلیت اتصال به بلوتوث، CD چنجر 6 تایی، سیستم صوتی مارک لوینسون (آپشن)، سیستم کروزکنترل هوشمند، سنسور باران، سنسور نور، سیستم تعلیق بادی اتوماتیک، کنترل فشار باد لاستیک‌ها، 8 عدد ایربگهای شامل جلو، پرده‌ای و جانبی جلو و ایربگ زانویی راننده، سیستم کنترل کشش (TRAC)، کنترل ثبات خودرو (VSC)، ترمز ABS، سیستم ترمز کمکی (BA) و ... اشاره کرد.

مشخصات فنی قوای محرکه

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، لکسوس RX از همان ابتدا به دلیلی بهره‌مندی از پیشرانه قدرتمند و امکانات رفاهی فراوان، بسیار مورد توجه خریداران قرار گرفته است. نسل دوم لکسوس RX350 از یک پیشرانه شش سیلندر V شکل با حجم دقیق 3456 سی‌سی بهره گرفته که توانایی تولید نیرویی معادل 270 اسب‌بخار در 6200 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 346 نیوتون متر در 4700 دور در دقیقه را دارد.

این نیرو توسط جعبه‌دنده 5 سرعته اتوماتیک هوشمند با قابلیت تعویض دستی دنده‌ها به هر چهار چرخ خودرو انتقال می‌یابد. بر این اساس طبق اعلام رسمی کمپانی لکسوس، شتاب صفر تا صد این کراس‌اوور 1.8 تنی حدود 8.4 ثانیه است که این اعداد روحیه اسپرت و ذات چالاک RX را به خوبی نمایان می‌کند.

سیکل ترکیبی مصرف سوخت 11.2 لیتر در هر صد کیلومتر و حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت از دیگر مشخصات فنی این خودرو محسوب می‌شود. همچنین ایمنی بالای این خودرو از دیگر موارد قابل توجهی است که باید به آن اشاره داشت. زیرا لکسوس RX350 توانسته در آن سال 5 ستاره ایمنی را از موسسه EURO NCAP دریافت نماید.

تجربه رانندگی

زمانی که پشت فرمان لکسوس RX350 نسل دوم می‌شوید، ممکن است در لحظه اول به دلیل نوع طراحی داشبورد و محل قرارگیری اهرم تعویض دنده، کمی دچار سردرگمی شوید. چرا که این سبک از طراحی در خودروهای مینی ون رایج است. همچنین به دلیل نبود کنسول میانی صندلی‌ها در این خودرو، از دو عدد زیر آرنجی متصل به صندلی‌های جلو استفاده شده که دقیقا مشابه با نمونه‌های به‌کار رفته در خودروهای مین ون است.

با این حال با روشن کردن پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری، صدای غرشی هیجان‌انگیز از نهاد موتور به گوش می‌رسد که نوید رانندگی لذتبخشی را به راننده می‌دهد. با قراردادن اهرم دنده در حالت درایو و آماده شدن برای شروع تست و بررسی، پدال گاز را حدودا تا نیمه فشار می‌دهیم که ناگهان میزان قابل توجهی گشتاور را می‌توان به خوبی احساس کرد. چرا که شروع حرکت در این خودرو با شتاب قابل قبولی همراه است.

در ادامه حرکت، موردی که بیش از سایر موارد توجه را به خود جلب می‌کند، سواری نرم و بدون تنشی است که به لطف سیستم تعلیق بادی پیشرفته، تجربه سواری با یک سدان لوکس را برای سرنشینان تداعی می‌کند. اما از طرفی هندلینگ و سواری این خودرو در مقایسه با رقبای اروپایی کمی تمایل به کندی و سفتی دارد.

توضیحات

از طرفی موقعیت قرارگیری مرکز ثقل در این خودرو به گونه‌ای است که ممکن است سر پیچ‌های تند و ناگهانی، حرکت موجی و عرضی بدنه داخل کابین احساس شود. اما این بدان معنا نیست که لکسوس RX350 قرار است از مسیر خود منحرف شود و دچار بیش فرمانی و یا کم فرمانی شود. بلکه به دلیل فرم بدنه و نوع سیستم زیربندی و فنربندی، امکان بروز چنین مواردی وجود دارد.

همچنین تعویض هوشمند و بدون تنش دنده‌ها از دیگر مواردی است که لذت راندن با این کراس‌اوور ژاپنی را دوچندان می‌کند. صدای گوش‌نواز و جذاب موتور حتی در دورهای بالای 3000 rpm، می‌تواند به خوبی گویای روحیه اسپرت و تهاجمی این کراس‌اوور خانوادگی لوکس باشد. در واقع می‌توان گفت که لکسوس RX350 خودرویی اسپرت و جوان‌پسند، در قامت یک کراس‌اوور خانوادگی با پرستیژ است.

از طرفی به دلیل آن‌که جعبه‌دنده به کار رفته در این خودرو از نوع 5 سرعته اتوماتیک است، ضرایب دنده‌ها به نسبت کاهش می‌یابد که همین امر به دلیل دورگیری بیشتر موتور برای رسیدن به دنده‌های سبک‌تر، موجب ایجاد صدایی اسپرت و جذاب از موتور می‌شود.

نتیجه‌گیری

اگر بخواهیم در انتها نتیجه‌گیری کلی از این محصول ژاپنی داشته باشیم، باید ابتدا به کیفیت بالای آن اشاره کنیم. چرا که این خودرو با وجود گذشت بیش از اده سال از تولید و عرضه، همچنان کیفیت خود را حفظ کرده است. همچنین از دیگر مواردی که می‌تواند نقش موثری در انتخاب آن داشته باشد، موتور بسیار قوی و امکانات رفاهی مناسب است. اما در کنار تمامی این موارد، باید به هزینه بالای نگهداری و کمبود قطعات یدکی نیز توجه داشته باشید. چرا که به دلیل مستهلک شدن بسیاری از قطعات فنی و ظاهری به دلیل استفاده مداوم طی این سال‌ها، بسیاری از قسمت‌ها نیازمند تعمیر و یا تعویض قطعات هستند که همین امر موجب بالا رفتن هزینه‌های نگهداری خودرو می‌شود. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که عموما خودروهای ژاپنی دارای استهلاک کم هستند که همین موضوع می‌تواند ضمانتی برای هزینه نگهداری کم در دراز مدت نسبت به خودروهای هم رده اروپایی باشد. با این وجود ممکن است با خرید نمونه‌های کارکرده این خودرو، به ناچار هزینه‌های اضافی و پیش‌بینی نشده را بابت نگهداری آن پرداخت کنید.

توضیحات

همچنین بازار خرید و فروش این خودرو در مقایسه با سایر خودروهای همرده و رقیب از جمله نیسان مورانو و تویوتا پرادو، از وضعیت نسبتا مطلوبی برخودار است. چرا که معمولا محصولات لکسوس در بازار ایران متقاضیان خاص خود را دارد. شایان ذکر است این خودرو در زمان نگارش این مقاله یعنی اواسط اسفند ماه 1399 قیمتی حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و 100 میلیون تومان دارد که این عدد متغیر و بسته به میزان کارکرد خودرو و سلامت فنی و ظاهری آن می‌تواند کاهش و یا افزایش یابد.

37 عکس

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/12/25
بدم نمیاد ازش ولی کراس اوور ها و شاسی بلند های اروپایی و امریکایی از همه نظر بهتر هستن و تو همه زمینه ها برتری زیادی دارن. نسبت به این و هموطناش.
1400/1/24
اسطورس. با تشکر از گروه خودرو بانک
1400/3/22
خیلی دوسش دارم
خیلی بهتر از اشغال های کره ای هستش