موضوعات داغ

بررسی لکسوس LX570 s - آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری

19 خرداد 1400

مقدمه

من شخصاً علاقه ای به شاسی بلندها ندارم و بدلیل سبک زندگی و سلیقه شخصی همواره ماشین های سدان و کوپه را ترجیح داده ام؛ اما یک چیزهایی در این دنیا هستند که اصلاً کاری به سلیقه شخصی من و شما ندارند و در هر صورت همه را وادار به احترام میکنند. مثل سر الکس فرگوسن، نیکولا تسلا یا فیلم پدرخوانده، که حتی اگر اهل فوتبال، علم یا سینما نباشید، باز هم نمیتوانید به راحتی ها از این اسامی عبور کنید و به احترامشان کلاه از سر برخواهید داشت. لکسوس LX570 نیز یکی از همین موردهای بخصوص و ویژه است. خودرویی با کاراکتری تاثیر گذار که در رده خود، یکی از بهترین ها محسوب میشود و چیزی فراتر از آنچه از یک اتومبیل انتظار دارید را در اختیارتان قرار میدهد. در ادامه با خودروبانک همراه باشید تا به شما بگویم چرا این محصول را فراتر از یک ماشین معمولی میدانم.

طراحی ظاهری

شاید با خودتان بگویید یک شاسی بلند لوکس در سطح لکسوس LX میتوانست ظریف تر یا زیباتر از اینها طراحی شود، اما نباید فراموش کرد که این خودرو یک محصول عادی برای مشتریان عادی نیست و قصد دارد قشر خاصی را راضی نگاه دارد؛ مشتریانی که شاید از ظرافت های یک خودرو لاکچری و اِلمان های اسپرت استقبال کنند، اما بیش از این موارد به ابهت و اصالت اهمیت میدهند. نکته ای که در چهره LX به بهترین شکل ترسیم شده و دراولین برخورد کاملاً مشخص است که با یک جنتلمن قلدر طرف هستیم. این نکته هم از قلم نیفتد که طراحان LX برای ساخت این محصول محدودیت های زیادی داشته اند و مجبور بودند تمامی فانتزی های لاکچری سواران را روی همان اتاق قدیمی و جعبه ای شکل سری J200 تویوتا پیاده سازی کنند که کار چندان ساده ای نبوده است.

توضیحات

البته قبول دارم که لکسوس در ساخت فیس قبلی LX نقطه ضعف هایی داشت به شکلی که برخی افراد حتی ظاهر لندکروزر ارزانتر را جذاب تر و هماهنگ تر از LX میدانستند اما در این فیس جدید که امروز پیش رویمان قرار گرفته، شاهد تغییرات مثبت و جذابی هستیم که اوضاع را به کل تغییر داده و حالا فرزند لکسوس با استفاده از متدهای طراحی مد روز و چاشنی اغراق های مختص ژاپنی ها موفق شده ترکیبی از مدرنیته و اصالت را پیش رویمان قرار دهد. بخصوص اشکال هندسی جلوپنجره عظیم و زوایای تند و تیز فلاپ های سپر که در ترکیب با رینگ های بسیار بزرگ، چهره ای خشن تر و عصبانی تر از همیشه به LX بخشیده اند.

ضمناً همانطور که در تصاویر مشخص است، میهمان ما نسخه اسپرت LX570 است که با کد S شناخته میشود و در برخی ریزه کاری ها مثل سایز رینگ ها، سپرها، تزئینات کابین و.. تفاوت هایی با نمونه ساده دارد.

طراحی داخلی

در داخل کابین اوضاع حتی بهتر هم میشود؛ فرم عضلانی داشبورد و رودری های LX حس قرار گرفتن داخل یک تانک مستحکم و ایمن را در ذهن تداعی میکنند و همزمان نمایشگر خوش استایل مرکزی در کنار خطوط جذاب و نسبتاً ظریف داشبورد باعث شده اند که این حس قدرت و استحکام، از زمختی بیش از اندازه فاصله گرفته و در اوج عظمت و اقتدار، چشم را هم نوازش دهد. در این بین وجود فرمان سه شاخه اسپرت، کلیدهای پر شمار و اهرم کوتاه دنده، حال و هوای اسپرت و جوان پسندانه را هم چاشنی کار کرده اند تا کابین LX تمامی سلایق، از زن و مرد و پیر و جوان را راضی نگاه دارد.

البته رعایت تمامی این ریزه کاری ها، بدون بهره مندی از متریال با کیفیت هیچ ارزشی نداشتند که خوشبختانه لکسوس در این پارامتر هم سنگ تمام گذاشته و تا حد امکان (از نظر قیمتی) در استفاده از چرم و چوب و پلاستیک مرغوب سخاوت به خرج داده تا حاصل کار چه از لحاظ بصری و چه در هنگام لمس قطعات، حس خوبی به سرنشینان منتقل کند.

توضیحات

جدای از اینها فضای بسیار جادار کابین که با مهندسی مطلوب و رعایت ارگونومی همراه است به بهترین شکل نیازهای یک خانواده کامل را برآورده میسازد و وجود آپشن های کمکی پرشمار در کنار طراحی اصولی و فرم جعبه ای شکل بدنه باعث شده اند که نقاط کور به نسبت ابعاد اتاق به حداقل برسد تا راننده تسلط نسبتاً مناسبی روی ماشین داشته باشد. هرچند با وجود تمامی اینها هنوز هم راندن این غول 5 متری در شهرهای پر ترافیک یا پارکینگ های عمومی، ساده و بی دردسر نخواهد بود. در خصوص فضای بار هم فکر نمیکنم نیاز به توضیح باشد که LX جای کافی و حتی بیش از حد کافی را در احتیارمان قرار میدهد، هرچند این محصول در این بخش برترین امتیاز را در میان رقبای خود در جهان بدست نیاورده است.

امکانات رفاهی و ایمنی

میگویند اگر عاشق تویوتا هستید اما از کمبود آپشن هایش شکایت دارید، باید به سراغ لکسوس بروید! این توصیه به وضوح در مورد LX570 نیز صدق میکند و اینجا با یک لندکروزر تا بن دندان مسلح روبرو هستیم. از جمله امکانات رفاهی LX میتوان به مواردی نظیر صندلی های برقی جلو بهمراه حافظه، گرمکن و سردکن، صندلی های عقب مجهز به سردکن و نمایشگر مجزا برای سرنشینان پستی، نمایشگر چند منظوره مرکزی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با امکان تنظیم جداگانه در 4 منطقه، یخچال، خروجی برق 12 ولت در داخل اتاق و خروجی 120 ولت AC در قسمت فضای بار، سیستم کمکی پارک و دوربین دنده عقب بهمراه دوربین های جلو و پیرامونی، گرمکن فرمان، سنسور باران یا همان برف پاک کن هوشمند، ورود و استارت بدون کلید، چراغهای اتوماتیک که در قسمت جلویی مجهز به چراغشور و سیستم تطبیق پذیر و نوربالای اتومات نیز هستند، هداپ، آینه الکتروکرومیک با حافظه، صندوق برقی، سانروف (در خودروهای آفرودر واقعی، بدلیل مسائل امنیتی عموماً از سقف های پانورامیک استفاده نمیشود)، کروزکنترل فعال، شارژر بیسیم، تعلیق و تنظیم ارتفاع هوشمند اشاره کرد. در بخش آپشن های امنیتی هم مواردی از قبیل ایربگ های کامل، انواع سیستم های کمکی ترمز و پایدرای نظیر ABS , EBD , TRC , VSC، پشت سری فعال، رادار نقطه کور، TPMS، کنترل حرکت بین خطوط، هشدار تصادف با عابر و تصادف از عقب و بسیاری موارد دیگر خودنمایی میکنند. در این بین گزینه های مخصوص آفرود مثل امکان تنظیم حالت های مختلف انتقال قدرت، کنترل حرکت در مسیرهای شیب دار و بسیاری موارد دیگر نیز وجود دارند که بر خلاف اکثر کراس اوورهای فانتزی بازار، آپشن های دل خوش کنک به حساب نمی آیند و برعکس در مسیرهای بیراهه، بسیار کارآمد ظاهر میشوند.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت

شاید برای یک شاسی بلند لوکس، شتاب گیری ناب یعنی در حد فرو رفتن داخل صندلی ها چیز واجب و حیاتی نباشد اما بدون شک هیچ کس دوست ندارد خودروی چند میلیاردی اش "حتی اگر یک شاسی بلند باشد" در سبقت گیری ها درمانده بماند. خوب خوشبختانه LX570 در این بخش هم عملکرد مناسبی داشته. البته با توجه به وزن بسیار سنگین حدود 2.7 تنی نمیتوان انتظار چندان زیادی از LX داشت اما محصول خوش قد و قامت لکسوس به اندازه ای سریع هست که لبخند رضایت را بر لبانتان جاری سازد و نگذارد احساس کندی و تنبلی به شما دست بدهد. زیر کاپوت این هیولای غول پیکر یک پیشرانه 8 سیلندر 5.7 لیتری قرار گرفته که در بهترین حالت قادر است 383 اسب بخار قدرت و گشتاور وحشتناکی معادل 546 نیوتن متر تولید نماید. این میزان قدرت و گشتاور برای به پرواز درآوردن یک خودرو سبک وزن کافی است اما LX570 نه سبک وزن است و نه برای مسابقه دادن و اینجور کارها ساخته شده. در واقع LX برخلاف اکثر کراس اوورهای لوکس بازارمان یک شاسی بلند واقعی است و نگاه ویژه ای به آفرود دارد، در نتیجه در هنگام ستاپ کلی موتور و سیستم انتقال قدرت، رفتارهای قدرتی، به شتاب و حداکثر سرعت ترجیح داده شده اند. حاصل اینکه نماینده لکسوس با اینکه در شتاب گیری اعجاب انگیز ظاهر نمیشود اما در عوض برای مسیرهای صعب العبور خارج جاده ای، دست بالاتر را در اختیار دارد. گیربکس هم ازنوع 8 سرعته اتوماتیک است که بازه گسترده تری از ضرائب مورد نیاز را تحت پوشش قرار میدهد.

توضیحات

البته حجم بالای پیشرانه در کنار وزن سنگین اتومبیل باعث شده اند که مصرف سوخت شهری LX570 گاه حتی به فراتر از 20 لیتر در هر صد کیلومتر برسد و در سیکل ترکیبی هم به زحمت میتوان اعداد زیر 14 لیتر را تجربه نمود. مشخصاً این عملکرد در قیاس با ماشین های توربو یا هیبرید امروزی ناامید کننده محسوب میشود. اما این راندمان به ظاهر پایین موتور یک مزیت بزرگ دارد و آن اینکه پیشرانه لکسوس بر خلاف بسیاری از رقبا، قدرتش را از تراکم بسیار بالا یا توربو و اینجور چیزهای پیچیده بدست نیاورده و این نکته در نهایت به سازگاری بهتر با بنزین های کم کیفیت وطنی و طول عمر بالاتر انجین منتهی شده است. به زبان ساده با توجه به اینکه یک بار هزینه تعمیر موتور معادل هزاران لیتر بنزین سوپر در کشورمان است میتوان از این مورد به عنوان یکی از نقاط قوت لندکروزر و لکسوس LX570 یاد کرد و گفت هر چقدر بنزین میخوری نوش جانت!

پیشرانه8 سیلندر تنفس طبیعی
حجم موتور5663 سی سی
گیرباکس8 سرعته اتوماتیک
حداکثر قدرت383 اسب بخار در 5600 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور546 نیوتن متر در 3600 دور بر دقیقه
شتاب 0 تا 1007.5 ثانیه
حداکثر سرعت220 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبیحدود 14.5 لیتر در یکصد کیلومتر
وزنحدود 2.7 تن

تجربه رانندگی

بلافاصله پس از ورود به داخل کابین متوجه خواهید شد که چرا این محصول را فراتر از یک خودرو معمولی توصیف کردیم؛ فضای جادار و لوکس داخلی با این مبلمان راحت و نمایشگرهای مجزا، بیشتر حس وارد شدن به یک سوئیت مجلل را به انسان القا میکند تا یک خودرو! سوئیت مجللی که میتواند در هر مسیر همراه شما باشد و برخلاف سدان های لاکچری یا حتی کارس اوورهای لوکس، حتی در جنگل و دشت و بیابان هم شما را همراهی نماید. البته نباید انتظار داشته باشید که LX570 به خوبی برادر خاکی ترش لندکروزر، از پس مسیرهای صعب العبور برآید چراکه از یک طرف بدلیل اضافه شدن آپشن های پرشمار خیلی سنگین تر شده و از طرف دیگر بدلیل سپرهای بلندتر و رینگ های بزرگ تر و لاستیک های فاق کوتاه تر، تا حدودی قابلیت های خارج جاده ای خود را از دست داده است؛ اما با این حال خصلت ذاتی و ژنتیکی لندکروزر همچنان در رگ های این عضو متمول تر خاندان تویوتا/لکسوس جاری است و با توجه به شاسی مستقل نردبانی، ارتفاع مناسب، گشتاورعالی، سیستم کارآمد و متنوع انتقال قدرت، آپشن های تکمیلی آفرود و از همه اینها مهمتر دوام بسیار بالای قطعات فنی از جمله زیربندی ماشین که تاب و تحمل فشار و ضربات سنگین را دارند، میتوان روی توانایی بیراهه نوردی LX حساب ویژه ای باز کرد.

توضیحات

خوب به اسفالت بازگردیم؛ اگر قرار بود طبق ذات آفرودرها، این مزیت بیراهه نوردی LX به قیمت از دست رفتن کیفیت مطلوب سواری روی اسفالت تمام شود، لقب لوکس بودن LX به کل زیر سوال میرفت چراکه یک خودرو لاکچری قبل از هر چیز وظیفه تامین رفاه و آسایش سرنشینان را بر عهده دارد نه مبارزه در آفرود و و شیب زنی و رمل نوردی! خبر خوب این است که LX570 روی اسفالت هم کارش را خوب انجام میدهد و به غیر از جثه بسیار بزرگش که برای شهرهای شلوغ، دست و پا گیر است مشکل دیگری در تامین صد در صدی رفاه و آسایش راننده و سرنشینان ندارد. صندلی های ارگونومیک و با کیفیت لکسوس در تلفیق با سیستم تعلیق پیشرفته ای که به خوبی دست اندازهای مسیر را در خود هضم میکند آسایش شما را پیشاپیش تضمین نموده اند و همزمان سکوت معنادار کابین و حس امنیت فوق العاده ای که زیر پوست این دژ مستحکم جاری است این آرامش را به نقطه اوج میرساند.

درعین حال هر زمان لازم باشد شتاب بگیرید ناامید نخواهید شد چراکه شتاب صفر تا صد رسمی 7.5 ثانیه ای که البته در تهران مقداری افت میکند، به غیر از مسابقه دادن برای هر چالش دیگری کافی است؛ نکته مهم دیگر اینکه برای LX570 فرقی نمیکند که مسیر پیش رو چقدر شیب دارد یا چند سرنشین و اضافه وزن روی ماشین سوار شده، کافی است پدال گاز را فشار دهید تا اتومبیل با همان صلابت همیشگی از جا کنده شود. عمکلرد جعبه دنده هم در تمامی پارامترهای دقت، سرعت تعویض و نرمی بی نقص نشان میدهد؛ همچنین با وجود مرکز ثقل بالا، پایداری ماشین هم در سطح قابل قبولی قرار دارد و به نظر میرسد که LX بر خلاف برادر بازیگوشش تویوتا پرادو، به این راحتی ها به پهلو نخواهد خوابید! هرچند همانطور که گفتیم اولیت این محصول در حفظ آرامش سرنشینان بوده و در نتیجه سیستم تعلیق LX570 که در جلو از نوع جناغی دوبل و عقب مستقل چهار اتصالی است بر روی راحتی تمرکز داشته و مقداری از قابلیت های فرمان پذیری را فدای نرمی سواری کرده است. نتیجه اینکه در هنگام بازی با فرمان، مقدرای حرکات الاکلنگی احساس میشود. ترمزها نیز با اینکه از لحاظ قدرت مشکلی ندارند اما در هنگام ترمزگیری شدید مقداری از حس سنگینی بدنه را به راننده منتقل میکنند که این قضیه بیشتر بدلیل عملکرد خاص پدال ترمز و دایو نسبی دماغه به سمت پایین (البته در ترمزهای شدید) می باشد.

توضیحات

از نظر هزینه های نگهداری باید گفت که قیمت قطعات یدکی لکسوس هرگز ارزان نبوده ولی بدلیل استهلاک پایین موتور و دوام بالای قطعات فنی، در طولانی مدت هزینه نسبتاً معقولی (با در نظر گرفتن قیمت اتومبیل و رقبای این رده) روی دوش مالک قرار خواهد گرفت.

نتیجه گیری پایانی

اگر قصد مسابقه دادن و شیطنت های خیابانی را داشته باشید، کراس اوورهای چالاک آلمانی با شتاب بهتر و هندلینگ برتر، گزینه های مناسب تری برای شما خواهند بود اما اگر یک خودرو چند منظوره واقعی میخواهید که همزمان در شهر و جاده و حتی در زمین های بیراهه و صعب العبور نیازهایتان را برآورده سازد، میتوانید با خیال راحت به سراغ LX بروید. البته باید در نظر داشته باشید که LX از نظر ابعاد برای شهرهای شلوغی مثل تهران چندان خوشدست نیست اما اگر بیشتر تردد شما در اتوبان و جاده خواهد ربود این تانک امن، شیک، راحت، آپشنال و قدرتمند تمامی آنچه از یک خودرو میخواهید و حتی چیزهایی فراتر از آن را به شما هدیه خواهد داد. در خلاصه ترین حالت ممکن میتوان گفت LX570 مناسب افرادی است که عاشق لندکروزر هستند اما یک نسخه شیک تر و کامل تر از آن را میخواهند.

26 عکس

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/3/19
قیمت توی ایران نا معقوله
با این مقدار پول اگر طرفدار کراس اور یا SUV باشید میشه به کاین یا ماکان یا X4 و X5 یا اگر خاص سوار تر باشید X5 فکر کرد...همچنین رنج روور ایوک که تعداد کمی پلاک ملی هست که همه این گزینه ها در همه چیز بجز توانایی آفرود از این LX برترن...تازه اگر طرفدار سدان باشین گزینه های جذاب تری هم پیش روی خریداران هست
1400/3/23
فکر نمیکنم تا حالا ماشین ژاپنی مخصوصا لکسوس سوار شده باشید اگه حداقل یک بار بشینید پشتش دیگه هیچ ماشین دیگه یی رو نمیپسندید
1400/3/19
با سپاس از دست اندر کاران خودرو بانک ممنون و خسته نباشید
و اما بعد
این خودرو بهترین suv است یک شاسی بلند واقعی و عالی موتور این خودرو جزو بادوام ترین موتور دنیاست اون موتور ۵.۷ لیتری کیفیت ساختش بسیار بالاست کابین با کیفیت داره وا قعا عالیه فقط کاربران گرامی من ازتون یه سوال دارم لندکروز ها و ال ایکس های سفارش آمریکای شمالی که موتور و گیربکس هاش همه و همه یکیند یا سفارش های امارات متحده عربی چرا قدرت بکسل لندکروز ۳.۹ تنه اما لکسوس ۳.۱ تنه که بیشتر لندکروزو قوی میگن اگه جواب بدین ممنون میشم.
1400/3/20
واقعا زیباست
1400/3/20
عالی
بعد از ماه ها یه تست عالی
تشکر
1400/4/2
واقعا این ماشین فوق العادس.جذبه و ابهتش میخوره آدم رو
1400/4/5
در خوب بودن لکسوس شکی نیست اما همه این امکانات بقول شما تا بن دندان مسلح که نام بردی ، امروز در خیلی از محصولات کمپانی‌های دیگه دنیا مرسوم و پایه ای شده و لکسوس هم در همان راستا قرار داره و نه بیشتر ، امروز نوآوری و بروز کردن سالیانه محصولات حرف اول رو میزنه نه دادن تکنولوژی های کمتر بروز و دمده شده به زائقه مصرف کننده های آسیایی از جمله تویوتا