موضوعات داغ

بررسی فنی تویوتا پرادو 2005 فیس‌لیفت شده به 2021، ثمره خود تحریمی‌ها

30 مرداد 1400
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

تحریم، ممنوعیت واردات خودرو، افزایش نرخ ارزش؛ عبارت‌هایی هستند که طی دو سال گذشته شایان هزاران بار به گوشمان خورده باشد. اما واقعیت آن است که تعدد دفعاتی که از این عبارات در طول روز به گوشمان می‌رسد سبب شده از اثرات ناشی از آن‌ها بر وضعیت صنایع تولیدی و شرکت‌های واردکننده غافل شویم.

اما با نگاهی عمیق‌تر و ریشه‌یابی این موضوع، می‌توان تبعات جبران ناپذیر آن را بر پیکره صنعت خودرو کشور مشاهده کرد. از طرفی خود تحریمی‌هایی که شاید کمتر به آن‌ها پرداخته شود، خسارات جبران‌ناپذیری را به صنایع تولیدی و شرکت‌های واردکننده بخش خصوصی وارد کرده است.

در این میان مصرف‌کنندگان نیز بسیار متضرر شده و نتوانسته‌اند نیازهای خود را بروز کرده و بر اساس نیاز‌هایشان از صنایع تولیدی مطالبه‌گری کنند. بدین ترتیب شاهد پیدایش مسائل جدید و ایجاد زیرشاخه‌های جدید در بخش خدمات خودرویی هستیم. به طور مثال به دلیل خودتحریمی‌ها در بخش واردات خودرو، حدودا دو سالی است که شاهد تبدیل ظاهر خودروها به نمونه‌های به‌روز و یا به اصطلاح فیس‌لیفت‌های غیررسمی در مراکز خدماتی در سطح کشور هستیم. این پدیده که در برخی از کشورها هم مشاهده می‌شود، در غالب پروژه‌های رتروفیت و یا تغییرات شخصی‌سازی صورت می‌گیرد. اما این روزها در بازار ایران این موضوع بسیار رواج یافته و دارندگان خودروهای وارداتی با وجود احتمال بروز حوادث جبران ناپذیر به دلیل تغییر در سیستم الکترونیکی خودرو، اقدام به تغییر ظاهر و فضای داخل خودرو در مراکز غیر معتبر و غیررسمی می‌کنند.

توضیحات

جالب است بدانید که این تغییرات، هزینه‌های گزافی را در پی خواهد داشت که همین موضوع باعث شده بسیاری از افراد که حتی تجربه کافی در این زمینه را ندارند، اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکاری تازه در این زمینه کنند. اما مراکز معتبری هم در کشور وجود دارد که به دلیل تجربه بالا و همچنین استفاده از تکنسین‌های کارآزموده و تجهیرات پیشرفته، اقدام به تغییر ظاهر خودروها می‌کنند. تویوتا لندکروزر یکی از محبوب‌ترین خودروها در این زمینه است که از چند سال گذشته پا به بازار فیس‌لیفت گذاشته است. البته که سایر خودروها هم وارد این جریان شده‌اند. به طور مثال چندین دستگاه مرسدس بنز S کلاس در کشور موجود است که ظاهرشان از نمونه استاندارد به نمونه‌های بروز تبدیل شده‌اند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی یک دستگاه تویوتا پرادو مدل 2005 بپردازیم که در یکی از مراکز خدماتی شهر تهران، دستخوش تغییرات ظاهری شده و چهره‌اش به مدل 2021 تغییر یافته است. جالب است بدانید که این جراحی پلاستیک هزینه‌ای حدودا 100 میلیون تومانی را برای مالک‌اش به همراه داشته است. در ادامه با ما در خودروبانک همراه باشید تا با تغییرات این خودرو بیشتر آشنا شویم.

مروری بر تاریخچه تویوتا پرادو

اگر شما هم جزو طرفداران پروپاقرص شاسی‌بلندهای تویوتا باشید، قطعا می‌دانید که لندکروزر پرادو نخستین‌بار در سال 1984 میلادی با کد اتاق J70 پا به بازار گذاشته است. این محصول تاکنون چهار نسل را به خود دیده و چندین فیس‌لیفت را تجربه کرده است. در ایران نیز این شاسی‌بلند ژاپنی بسیار پرطرفدار بوده و یکی از محبو‌ب‌ترین خودروهای وارداتی طی سال‌های اخیر شناخته شده است.

فیس لیفت تویوتا پرادو

نسل سوم تویوتا پرادو در سال 2002 پا به بازار ایران گذاشت و پس از آن نسل چهارم با تیراژ بسیار کمتری توانست در سال‌های گذشته وارد بازار شود. البته باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر تویوتا پرادو در بازارهای جهانی با ظاهری فیس‌لیفت شده و مدرن عرضه می‌شود که تفاوت‌های زیادی با نمونه‌های فعلی موجود در کشور دارند. به همین خاطر برخی از دارندگان تویوتا پرادو در ایران طی دو سال گذشته، اقدام به تغییر ظاهر خودروی خود به نمونه‌های جدیدتری کرده‌اند.

از این رو خودروی موردنظر در این مقاله نیز نسل سوم تویوتا پرادو است که با سال ساخت 2005، دستخوش تغییرات ظاهری فراوانی شده و چهره‌ای بروز پیدا کرده است.

بررسی تغییرات ظاهری

همانطور که پیش‌تر گفته شد، خودروی موردنظر در این مقاله یکی از نمونه‌های فیس‌لیفت شده است که تغییرات ظاهری نسبتا زیادی را به خود دیده است. در واقع می‌توان گفت پرادوی مدنظر پوست‌اندازی کرده و ظاهر خود را به‌روز کرده است. پروسه تغییر چهره این خودرو حدودا یک ماه زمان برده و هزینه 100 میلیون تومانی را در پی داشته است. از تغییرات بارز در نمای جلوی این خودرو می‌توان به تعویض سه تیکه درب موتور، گلگیرها و سپر جلو اشاره کرد. همچنین چراغ‌ها و جلوپنجره نیز با نمونه جدید جایگزین شده است.

شایان ذکر است که بنا به درخواست و سلیقه مالک خودرو، از چراغ‌ها و جلوپنجره افترمارکت استفاده شده که با نمونه استاندارد متمایز است. جلوپنجره به‌کار رفته در این خودرو از نوع TRD بوده و چراغ‌های جلو به دلیل گرافیک داخلی متفاوتی که دارد، به چراغ‌های طرح بوگاتی شیرون معروف است.

فیس لیفت تویوتا پرادو

اما در نمای جانبی این خودرو تفاوت چندانی مشاهده نمی‌شود. از بارزترین تغییرات این بخش می‌توان به رینگ‌های آلومینیومی جدید اشاره کرد. همچنین قوس و برجستگی‌های گلگیرها نیز از جمله تغییرات اندکی است که با دقت بیشتر می‌توان به آن‌ها پی برد. در نهایت به قسمت عقب خودرو می‌رسیم، جایی که مانند فسمت جلو دستخوش تغییرات اساسی به واسطه تعویض گلگیرها شده است. همچنین سپر، خروجی‌های اگزوز، چراغ‌های عقب و بچه‌ گلگیرها از دیگر مواردی است که به واسطه این فیس‌لیفت تغییر یافته‌اند. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در حالت کلی نمای عقب تویوتا پرادو چندسالی است که بدون تغییر باقی مانده و طراحان تویوتا تنها به تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها و تغییرات جزئیات سپر بسنده کرده‌اند.

نگاهی به فضای کابین

شاید شما هم با دیدن این خودرو تصور کنید که فضای کابین هم ارتقا پیدا کرده و با ظاهر جدید نمایان شده است. اما واقعیت آن‌طور که تصور می‌کنید نیست. درون کابین این خودرو همه چیز مانند روز اول بوده و تنها تغییرات جزئی باعث نوسازی این فضا شده است. در واقع تعویض تودوزی این خودرو و همچنین استفاده از سقف جیر، غربیلک فرمان جدید و سقف کهکشانی، موجب شده حس و حال بهتری درون کابین به سرنشینان منتقل شود. هرچند که صفحه نمایشگر تمامی لمسی بزرگ یا به اصطلاح نمایشگر تسلایی در مرکز داشبورد خودنمایی می‌کند، اما این تغییرات به منزله فیس‌لیفت فضای داخل کابین نیستند.

فیس لیفت تویوتا پرادو

به عبارت دیگر می‌توان گفت کابین تویوتا پرادوی مدل 2005 مدنظر نوسازی شده و با برخی شخصی‌سازی‌ها، ارتقا پیدا کرده است. اگر بخواهیم کمی در مورد فضای کابین تویوتا پرادو توضیح دهیم، باید بگوییم که این خودرو یکی از شاسی‌بلندهای جادار و راحت در بازار است که علاوه‌بر کاربری‌های خارج از جاده‌ای، گزینه‌ای مناسب جهت استفاده روزمره در شهر است. چرا که فضای کافی برای سرنشینان جلو و عقب تعبیه شده و صندلی‌ها از راحتی کافی برخوردارند. همچنین قسمت عقب این خودرو علاوه‌بر اینکه فضای زیادی را جهت قراردادن بار و اشیا در اختیار شما قرار می‌دهد، امکان اضافه شدن دو ردیف صندلی نیز را دارد.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

تویوتا پرادو یکی از شاسی‌بلندهای محبوب در بازار است که به واسطه قابلیت‌های حرکتی بالا و همچنین امکانات رفاهی مناسبی که دارد، همواره مورد توجه خریداران قرار دارد. از جمله آپشن‌ها و امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به مواردی از قبیل 7 کیسه هوا با سیستم SRS شامل کیسه هوای راننده، کیسه هوای زانویی راننده، کیسه هوای سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پرده‌ای سراسری، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD به همراه چنجر 6 تایی، چراغ‌های جلو هالوژنی با قابلیت تنظیم لامپ‌های مه‌شکن جلو، سیستم کنترل کشش و پایداری، ABS، EBD، BA، TRC، VSC و همچنین در مدل Off-Road سیستم‌های Multi-Terrain ABS، A-TRC، HAC و DAC نیز وجود دارد، سانروف، تودوزی چرمی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سنسور نور و باران و سنسور پارک عقب اشاره کرد.

مشخصات فنی قوای محرکه

قانون ممنوعیت واردات خودرو به کشور که حدودا دو سالی از زمان وضع آن می‌گذرد، سبب شده تا شاهد چنین تغییراتی روی ظاهر خودروها باشیم. همچنین پیش از آن نیز محدودیت‌های واردات خودرو بر اساس حجم موتور، تنوع بخشی را در بازار خودروهای وارداتی کاهش داده است. اما این نکته را باید به خاطر داشت که این تغییرات نمی‌تواند استهلاک وارد شده بر خودروها را کاهش دهد. چراکه در پروژه‌های فیس‌لیفت انجام شده در کشور، کمتر به مسائل فنی خودروها پرداخته می‌شود. این بدان معناست که بسیاری از خودروهای فیس‌لیفت شده نیاز به نوسازی در بخش قوای محرکه دارند.

بگذریم، خودروی موردنظر ما یک دستگاه تویوتا پرادو 6 سیلندر مدل 2005 است که از یک موتور V6 با حجم دقیق 3956 سی‌سی بهره می‌گیرد. این پیشرانه قادر است نیرویی معادل 240 اسب‌بخار در 5200 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 400 نیوتون متر در 3800 دور در دقیقه را تولید کند. جعبه‌دنده 5 سرعته اتوماتیک این نیرو به هر چهار چرخ خودرو انتقال می‌دهد. طبق اعلام رسمی کمپانی تویوتا، شتاب صفر تا صد این شاسی‌بلند حدودا 2 تنی، نزدیک به 9.8 ثانیه است. همچنین سیکل ترکیبی مصرف سوخت آن حدودا 13 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

توضیحات

بد نیست نگاهی هم به مشخصات فنی تویوتا پرادو 2021 داشته باشیم تا تفاوت‌های نمونه‌های فیس‌لیفت شده موجود در کشور با نمونه‌های مشابه مدل 2021 بیشتر نمود پیدا کند. پیشرانه ارتقایافته 2.8 لیتری چهار سیلندر توربو دیزل گزینه‌ای جدیدی است که تویوتا برای این محصول درنظر گرفته است. قدرت این پیشرانه هم‌اکنون به ۲۰۰ اسب‌بخار در بازه ۳۰۰۰ تا ۳۴۰۰ دوربردقیقه و گشتاور آن به ۵۰۰ نیوتن‌متر در بازه ۱۶۰۰ تا ۲۸۰۰ دوربردقیقه می‌رسد. به عبارت دیگر ۲۶ اسب‌بخار قدرت و ۵۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری نسبت به نسخه قبلی دارد. در نتیجه تویوتا لندکروزر پرادو ۲۰۲۱ (که در اروپا با نام لندکروزر فروخته می‌شود) ۳ ثانیه سریع‌تر است و هم‌اکنون به 9.9 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت دست یابد و حداکثر سرعت آن نیز به ۱۷۵ کیلومتربرساعت می‌رسد.

نتیجه‌گیری

در پایان اگر بخواهیم جمع‌بندی درخصوص این خودرو و سایر خودروهای فیس‌لیفت شده در کشور داشته باشیم، باید بگوییم که در دوران تحریم‌های بین‌المللی و البته خود تحریمی‌های داخلی و ممنوعیت واردات خودروهای جدید و به‌روز، انجام چنین اقداماتی دور از انتظار نیست. چرا که مصرف‌کنندگان ایرانی لایق جدیدترین و پیشرفته‌ترین محصولات روز دنیا هستند. اما همین محدودیت‌ها سبب شده تا خطرات تغییرات غیراستاندارد و همچنین هزینه‌های گزاف این تغییرات را به جان بخرند تا کمی از خواسته‌هایشان برطرف شود.

توضیحات

اما باید در این میان برای کاهش خطرات و پایین آوردن ریسک مشکلات احتمالی، چند نکته حائز اهمیت را مدنظر داشت. ابتدا مراکز معتبر و افراد با تجربه در این زمینه را برای فیس‌لیفت خودروی خود انتخاب کنید. سپس از قطعات اورجینال و استاندارد برای خودروی خود استفاده کنید و در نهایت از انجام هرگونه تغییر و اضافه کردن آپشن غیراستاندارد به خودروی خود اجتناب کنید. چرا که این امر نیازمند ایجاد تغییر در سیم‌کشی و سیستم الکترونیکی خودرو است که می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیر از جمله اتصال و آتش‌سوزی را در پی داشته باشد.

28 عکس

نظرات کاربران

10 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/5/30
درود.
نويسنده ي عزيز كه در اوايل متن نوشتيد خود تحريمي و عدم واردات به توليد ضربه زده لطفا يك دليل منطقي هم براش بياريد.
اخه مگه ميشه عدم واردات و استفاده از توليد داخلي به توليد يك كشور ضربه بزنه؟؟!!!
1400/6/2
ادمی که نخواهد بفهمه هیچ وقت نخواهد فهمید
1400/6/2
تا وقتی که خیال خودروسازان داخلی راحت باشد و با قرعه کشی و مسخره بازیا پول و سود هنگفت مفت به جیب بزنن و بازار و خریدار تضمین شده داشته باشن هیچ وقت روی پیشرفت و پروژه های جدید واقعی (نه از اینا که چراغ عوض میکنه پلاس و آر میشه) سرمایه گذاری نمی کنند چون نیازی نیست ولی اگه واردات آزاد باشه تعرفه صفر باشه خودروساز برای بقای خودش میجنگه (چاره ای جز این نداره)و این باعث پیشرفتش میشه
1400/6/2
تا وقتی که خیال خودروسازان داخلی راحت باشد و با قرعه کشی و مسخره بازیا پول و سود هنگفت مفت به جیب بزنن و بازار و خریدار تضمین شده داشته باشن هیچ وقت روی پیشرفت و پروژه های جدید واقعی (نه از اینا که چراغ عوض میکنه پلاس و آر میشه) سرمایه گذاری نمی کنند چون نیازی نیست ولی اگه واردات آزاد باشه تعرفه صفر باشه خودروساز برای بقای خودش میجنگه (چاره ای جز این نداره)و این باعث پیشرفتش میشه
1401/4/5
بله که عدم واردات به تولید ضربه میزنه، باعث میشه فضای رقابتی از بین بره و تولید کننده داخلی به خاطر نداشتن رقیب به فکر رشد و پیشرفت نیست،نمونه بارزشم ایرانخودرو و سایپا، این یکی از بی شمار دلیلی هست که میشه مطرح کرد
1400/5/30
چرا آخه همچین بلایی میارید سر ماشین؟ :))
1400/5/30
یا سم و السامعین
1400/5/31
کاش فقط آینه هاشم عوض میکرد. تو ذوق میزنه
1400/5/31
دیگه این مدلش رو ندیده بودم که دیدم😂
1400/9/25
سلام دوستان الان کسیرو میشناسین این کارو روی خودرو انجام بده؟
متشینم پرادپ ۲۰۰۶ میخوام تبدیل به ۲۰۲۱ بشه هم داخل هم بیرون