موضوعات داغ

آزمایش رانندگی لندروور دیفندر ۲۰۲۱ توسط خودروبانک

12 خرداد 1401
عکس نویسنده
فربد امینی
نویسنده و عکاس

روور در سال ۱۹۴۸ بود که برای پاسخ به نیاز بازار اروپا به یک خودروی چهارچرخ محرک، مدل لندروور را معرفی کرد که در مدل اول خود از جیپ ویلیز الهام گرفته بود. این خودروی چهارچرخ محرک سری ۱ نام داشت و از شاسی فولادی با بدنه‌ آلومینیومی بهره می‌برد. این خودرو در انواع بدنه‌ها با کاربری‌های گوناگون و با طول محوری0 متفاوت ساخته و روانه بازار شده بود.

در سال‌های بعدی مدل‌های جدیدتری از لندروور با نام‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه شدند که در نهایت در سال ۱۹۹۰ یک نام برازنده با توجه به کاربری این خودرو برای آن انتخاب شد و آن نامی جز دیفندر نبود.

دیفندر

از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ این بدنه خود را بروز نگه داشت و بیشترین تغییرات در داخل و بخش فنی این خودرو اعمال می‌شد ولی ظاهر خود را همچنان به سبک قدیم حفظ کرده بود با این وجود این طراحی دیگر توانایی رقابت در دنیای مدرن را نداشت و لازم بود تا لندروور فکری به حال قدیمی‌ترین محصول خود کند. کم کم با توجه به قوانین آیرودینامیکی و بازاریابی جدید طراحان دست به قلم شده و تعریف جدیدی از دیفندر را در سال ۲۰۲۰ به نمایش گذاشتند. این خودرو در دو مدل پنج در و سه در تولید شده است. حال می خواهیم با توجه به فرصت پیش آمده یک دستگاه لندروور دیفندر مدل ۲۰۲۱ پنج در با کد P300 را که در بازار ترکیه عرضه شده است را مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی بیرونی و درونی

وقتی برای اولین بار این خودرو را می‌بینید متوجه می‌شوید که بعضی از المان‌های قدیمی در نسل جدید نیز دیده می‌شوند و این خود نوید یک طراحی با اصالت را می‌رساند. به طور مثال دیزاین چراغ‌های جلو با سبک و سیاق دیفیندرهای قدیمی طراحی شده است و اگر به پشت خودرو نیز توجه کنیم چراغ‌های کوچکی روی صندوق تعبیه شده‌اند که بیننده را به یاد دیفندرهای قدیمی می‌اندازند. شیش‌های کوچکی که در قسمت جانبی خودرو و نزدیک سقف به اسم سافاری ویندوز در این نسل نیز در جای خود حفظ شده‌اند. در نمای جانبی نیز ابهت و کاربردی بودن نسل قدیم را با زبان طراحی جدید می‌توان دید با این تفاوت که ابعاد خودرو در مقایسه با مدل‌های قدیمی به وضوح افزایش پیدا کرده است و خودرویی عضلانی‌تر با طراحی نرم‌تری را شاهد هستیم. لاستیک زاپاس نیز همانند قبل روی در صندوق عقب نصب شده است و در صندوق نیز که وزن زیادی دارد به مانند در یخچال به سمت کنار باز می‌شود. یک نکته جالب نیز پنل پلاستیکی است که روی گلگیرهای جلو قرار دارد و ظاهری بسیار آفرودی ایجاد کرده است.

ابعاد

هنگامی که وارد خودرو می‌شویم با یک طراحی ساده ولی چشم نواز و کاربردی روبر می‌شویم. به طوری که همه ادوات در درست‌ترین جای ممکن قرار گرفته و کار با آنها بسیار راحت است. نکته جالب توجه دیگر در طراحی داخلی این خودرو این بود که پیچ‌ها و پین‌هایی که روی رودری‌ها و کنسول میانی قرار دارند همگی در معرض دید هستند و جالب‌تر آنکه در هرجایی که فکرش را کنید خروجی USB نیز برایتان تعبیه کرده‌اند طوری که حس می‌کنید در یک پاوربانک متحرک نشسته‌اید. در قسمت سرنشین روی داشبورد از موادی استفاده شده است در صورت قرار دادن اشیایی مانند موبایل و یا کلید روی آن نیازی نیست نگران سر خوردن وسایل خود باشید و در جای خود باقی می‌مانند. فضای سرنشینان چه در جلو و چه در عقب بسیار خوب و جادار است این نکته منفی‌ای بود که در نسل‌های قبلی بسیار آزار دهنده بود که همین نشان می‌دهد لندروور سعی در رفع نقاط ضعف مدل قدیمی داشته است. حالا این خودروی کاملا آفرودی و کاری تبدیل به یک اس یو وی شده است که امکان استفاده شهری و روزمره از آن نیز وجود دارد و به راحتی می‌توان از آن برای مصارف دیگری نیز استفاده کرد.

دیفندر

مقابل راننده یک کیلومتر شمار تمام دیجیتالی نصب شده است و در وسط داشبورد نیز یک مانیتور لمسی بزرگ در نقش اینفوتیمنت قرار دارد. سیستم تهویه بر خلاف مدل‌های رنجروور که همگی کاملا لمسی شده‌اند، همچنان کلیدهای چرخشی خود را حفظ کرده است. در کنار این دو کلید چرخان، یک دسته دنده جوی استیکی کوچک قرار دارد که ارگونومی بسیار خوبی دارد و خیلی راحت می‌توان با آن کار کرد. فرمان نیز دارای ابعاد نسبتا بزرگی است که حس قدرت و ابهت را در کنار کنترل عالی به راننده منتقل می‌کند.

به این نکته نیز اشاره کنیم که در فضای صندوق از پوشش پلاستیکی استفاده شده‌ بود که کثیفی و خط و خش را نشان نمی‌دهد. این نوع طراحی باعث می‌شود که وسایل شما در صندوق عقب کم‌تر سر بخورند و جابجا شوند.

امکانات و آپشن ها

دیفندر با طیف وسیعی از امکانات ایمنی و رفاهی از ساده‌ترین تا پیشرفته‌ترین، در پکیج‌های مختلف برای یک رانندگی دلچسب در داخل و خارج شهر عرضه می‌شود. خودروی مورد بررسی نیز به تجهیزات ایمنی مانند دوربین ۳۶۰ درجه با قابلیت نمایش خودروی در فضای سه بعدی، کروز کنترل تطبیقی، ترمز هوشمند، هشدار باز کردن درها برای پیشگیری از تصادف در هنگام پیاده شدن، رادار نقطه کور، رادار بین خطوط، هشدار تصادف از جلو و عقب، هشدار اشیای متحرک عقب خودرو و … مجهز بود.

در بخش رفاهی نیز مواردی همچون تهویه خودکار جداگانه برای هر چهار سرنشین، خروجی ۲۲۰ ولت در صندوق عقب، تودوزی چرمی، چهار شیشه برقی اتوماتیک، مموری صندلی‌های جلو، چراغ‌های LED، پنجره سافاری، سانروف پانوراما، ضندلی برقی ۱۴ جهته جلو، گرم کن صندلی‌های جلو و عقب، اتوهلد، مانیتور ۱۱.۴ اینچی لمسی، سیستم صوتی حرفه‌ای Meridian چهارصد واتی با ۱۰ عدد بلندگو، اندروید اتو و اپل کارپلی، شارژر وایرلس، سیستم استارت استاپ، سردکن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی فرمان، ترمز پارک برقی، قابلیت تنظیم نحوه رانندگی در ۵ حالت و … دیده می‌شوند.

یکی از جالب‌ترین آپشن‌ها در این خودرو آینه وسط دیجیتالی بود که می‌توانستید با فشردن یک دکمه بین تصویر معمولی آینه یا تصویر دوربین قرار گرفته روی سقف عقب خودرو یکی را انتخاب کنید. دوربین این سیستم درون آنتن کوسه‌ای روی سقف قرار دارد و حتی می‌توانید ارتفاع تصویر آن را تنظیم کنید.

دیفندر

دوربین ۳۶۰ درجه نیز کیفیت بسیار بالایی داشت و در حالت سه بعدی تصویری گرافیکی از خودرو به همراه محیط پیرامون آن را نشان می‌داد تا به خوبی قسمت‌هایی را که نسبت به آنها دید ندارید ببینید. توجه به جزییات در این بخش بسیار جالب است به طوری که وقتی راهنما می‌زنید، دیفندر دیجیتالی درون مانیتور نیز همان چراغ راهنمایش روشن می‌شود. این آپشن در هنگام آفرود می‌تواند بسیار کارآمد باشد و نقاط کور راننده را پوشش دهد. یک آپشن جالب نیز سیستمی است که می‌تواند با استفاده از سنسورهای مخصوصی عمق آب را در هنگام عبور از رودخانه به راننده نشان دهد.

قابلیت تنظیم ارتفاع نیز از دیگر موارد جالب دیفندر بود که به سادگی و با فشردن یک کلید می‌توانید ارتفاع خودرو را تنظیم کنید. در هنگام باز کردن در صندوق عقب نیز دو کلید در آنجا تعبیه شده اند که با آنها نیز می‌توانید ارتفاع خودرو برای سهولت در جابجایی وسایل کاهش دهید.

مشخصات فنی

لندروور دیفندر با موتورهای مختلفی در بازار جهانی عرضه می‌شود و انواع موتورهای دیزلی، بنزینی و هیبریدی برای آن قابل انتخاب هستند. مدل مورد بررسی ما نسخه P300 بود که به یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو بنزینی با قدرت ۳۰۰ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر مجهز است. مصرف ترکیبی این موتور ۹.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای یک اس یو وی با وزن بیش از ۲.۴ تن عدد خوبی محسوب می‌شود. شتاب صفر تا صد کیلومتر دیفندر با این موتور ۷.۴ ثانیه است.

انتقال نیرو به هر دو محور از طریق یک گیربکس ۸ دنده خودکار انجام می‌شود.

تجربه رانندگی

هنگام رانندگی با لندروور دیفندر، کیفیت عایق بندی و سکوت خودرو را به خوبی حس می‌کنید. سواری خودرو خیلی راحت و بی تنش است و خودرو دست اندازها و ناهمواری ها به خوبی در سیستم تعلیق جذب می‌شوند.

فرمان خوش دست دیفندر بسیار نرم است و اطلاعات دقیقی از مسیر به شما می‌دهد. در هنگام شتاب گیری صدای موتور حجیم به گوش می‌رسد و این با توجه به ۴ سیلندر و کوچک بودن موتور جالب است. شتاب گیری خودرو خیلی خوب است و تاخیری در سیستم توربو مشاهده نمی‌شود که این یک نکته مثبت است. با اینکه در هنگام شتابگیری سنگینی خودرو کاملا احساس می‌شود اما واکنش موتور و گیربکس هماهنگ و سریع است و همین مساله سبب می‌شود که اصلا حس کندی در این خودرو نداشته باشید.

دیفندر

صندلی‌ها نیز ارگونومی بسیار مناسبی دارند و نرم هستند که نشان می‌دهد در مسافت‌های طولانی بسیار راحت هستند و بر خلاف نسل قبل قرار نیست شما را آزار دهند. موقعیت قرار گیری راننده نیز به طوری است که ابتدا و انتهای کاپوت خودرو در معرض دید قرار دارد و کنترل مثال زدنی را برای راننده به ارمغان آورده است. در حقیقت با وجود ابعاد بزرگ، رانندگی با دیفندر اصلا سخت نیست و تسلط خیلی خوبی را در هنگام رانندگی با آن تجربه می‌کنید.

نتیجه گیری

ما خودروی مورد بررسی را از نمایندگی قرض گرفته بودیم و به همین دلیل فرصتی برای تست قابلیت‌های خارج جاده‌ای لندروور دیفندر نداشتیم و تنها تست جاده‌ای انجام شد ولی به طور قطع می‌شود ادعا کرد که قابلیت‌های آفرودی دیفندر به مراتب بهتر از نسل قبل و همپای رقبایی مانند جیپ رانگلر، تویوتا لندکروزر و مرسدس بنز جی کلاس است.

دیفندر

لندروور با طراحی دیفندر جدید نشان داد که علاوه بر قابلیت‌های افرودی، قابلیت‌های شهری و راحتی رانندگی را هم در نظر گرفته است و صرفا خودرویی برای آفرود و کار طراحی نکرده است. با تولید این مدل، نام دیفندر مانند نسل جدید جی کلاس و تویوتا لندکروزر وارد باشگاه خودروهای لوکس با قابلیت آفرودی شده است.

38 عکس

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/3/12
دوستان باید یادآوری کنم که لندروور دیفندر ، نسل جدید همون پاژن خودمونه که توی ایران هست.
1401/3/12
اولین پیام....
انگلیسی ها همیشه خفن ساختن می سازند و خواهند ساخت.
بنده خودم ایووک سوارشدم ...
عجب دسته دنده ای داره این
چه فایده وقتی ایران نمیاد
البته اگه بیاد هم مثل ایووک قیمتش نجومی میشه
1401/3/13
ماشین بسیار خوبی اما حیف که اگر واردات باز بشه باز هم این خودرو وارد نمیشه
1401/3/13
چقدر خوشگل و شیک و دوست داشتنیه
1401/3/18
محال و غیر ممکن برای ایرانی ها
1401/4/18
باسلام
مقاله بسیار جالب و آموزنده بود وخدمت همه عزیزان دست اندر کار تهیه آن خسته نباشید میگویم و امیدوارم با ارائه مقالات بیشتر، اطلاعات مخاطبین را افزایش دهند.
1402/11/21
لندروور قطعا خیلی خوبه ولی اصلا در سطح بنز جی کلاس نیست بهتره مدلهای بالای رنجروور رو با جی کلاس مقایسه کنی