موضوعات داغ

ملاقات با کامیون باری 18 تن دوو، محصول کاسپین خودرو

8 شهریور 1401
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

تاریخچه دوو تراکس

سال 1972 در شهر گاتسان کره جنوبی شرکت دوو تراکس با همکاری شرکت جنرال موتورز آمریکا به عنوان تولید کننده‌ی خودروهای تجاری، به عنوان زیر مجموعه کمپانی دوو تاسیس شد. شرکت دوو یکی از بزرگترین شرکت‌های کشور کره‌جنوبی است در صنایع مختلف از جمله خودروهای سواری، لوازم خانگی و الکترونیکی، ماشین‌‌آلات راه و ساختمان و تولید شناور و نفتکش و ... فعالیت دارد. در سال 2004 شرکت دوو تراکس توسط یکی از بزرگترین شرکت‌های هندی فعال در صنعت خودرو یعنی تاتا به عنوان سهام دار خریداری شد گروه تاتا شرکت خوشه‌ای و چندملیتی است، که مقر اصلی آن در شهر بمبئی، هند قرار دارد. گروه تاتا بر حسب بازار سرمایه و درآمدها، بزرگترین شرکت مجتمع خصوصی در هند است

گروه صنعتی تاتا توسط جمشیدجی تاتا که از پارسیان هند بود، در سال ۱۸۶۸ بنیان گذاشته شد. امروزه بخشی از این گروه صنعتی بزرگ را اعضای خانواده تاتا، اداره می‌کنند.

گروه تاتا از طریق شمار فراوان شرکت‌های تابعه، زیرمجموعه و فرعی خود، در حوزه‌های مختلف صنعتی فعالیت می‌کند. از شرکت‌های شناخته‌شده این گروه می‌توان به: تاتا موتورز، تاتا استیل، خدمات مشاوره تاتا، هتل‌های تاج و ... اشاره کرد. شرکت تاتا همچنین سهام دار اصلی شرکت جگوار و لندرور انگلستان نیز است.

مجموعه دوو تراکس با هدف تبدیل شدن به یک شرکت پیشگام در زمینه تولید محصولات تجاری و انواع کامیون با عرصه رقابت در صنعت خودروهای تجاری گذاشته است و همچنین در مسیر توسعه و گسترش سبد محصولات خود، برنامه تاسیس خط تولید کامیونت‌های سبک و همچنین اتوبوس را دارد.

یکی از فعالیت‌هایی که شرکت دوو تراکس بر آن تمرکز دارد راه‌اندازی خطوط مونتاژ و تولید در سایر کشورها است. مراکز مونتاژ دوو تراکس در کشورهای پاکستان، روسیه، اجزایر، ویتنام، کنیا و آفریقای جنوبی فعال است.

در حال حاضر فعالیت های شرکت دوو تراکس بسیار گسترده شده و محصولات این شرکت در 70 کشور در آسیا، اروپا، خاورمیانه، آفریقا، روسیه و آمریکای جنوبی به فروش می‌رسد و این شرکت بیش از 300 نمایندگی فعال در کشورهایی همچون الجزایر، ویتنام، روسیه، امارات متحده عربی، کویت، لبنان، عراق و کلمبیا و ... دارد. همانطور که می‌دانیم محصولات کمپانی دووتراکس به صورت مستقل با برند دوو عرضه می‌شوند.

نمای عقبی کامیون 18 تن دوو Doosan

کاسپین خودرو، تولید و مونتاژ خودروهای تجاری

فعالیت مجموعه کاسپین خودرو فرهنگ از نيمه دوم سال 1395 و با توليد و مونتاژ انواع کامیونت، کامیون و کشنده آغاز گردید. در حال حاضر این مجموعه محصولاتي مانند کشنده ۴۴ تن DAEWOO و کامیون ۱۸ تن DAEWOO را به عنوان محصول مشترک دوو را با هدف كاربری های مختلف از جمله آتش نشانی، جرثقیل، یخچال، حمل طیور، باری چوبی و فلزی و …) مونتاژ می‌نماید. یکی از محصولات این شرکت کامیون ۱۸ تن DAEWOO با نام پریما به عنوان یک محصول روز صنعت خودروهای تجاری به بازار این محصولات معرفی شده است.

چهره کامیون 18 تن دوو Doosan

کابین و طراحی ظاهری، با ابهت و قلدر

از نظر طراحی ظاهری در نمای جلو این کامیون از طراحی ساده و به دور از اغراق و در عین حال مدرن و تقریبا زیبا بهره می‌برد. چهره‌ی متقارن و چراغ‌های دو تکه با طراحی شیب دار به سمت داخل، سپر با رنگ متفاوت از بدنه چهره کامیون 18 تن دوو پریما را با ابهت و عضلانی کرده است.

مشخصات فنی کامیون 18 تن دوو

کامیون 18 تن دوو پریما کاربری های زیادی دارد و از یک پیشرانه 5890 سی سی با استاندارد آلایندگی یورو 5 EEV 6 سیلندر خطی مجهز به توربوشارژ و اینترکولر با تواند تولید حداکثر قدرت 280 اسب بخار و گشتاوری 980 نیوتن متر بهره می‌برد. نیروی تولیدی این پیشرانه از طریق گیربکس ZFXS100 محصول ZF آلمان نوع دستی 6 دنده جلو/یک عقب به چرخ‌ها منتقل می‌شود. از نظر ابعاد کامیون 18 تن دوو 9000 میلیمتر طول، 2495 میلیمتر عرض، 2940 میلیمتر ارتفاع داشته و فاصله بین دو محور چرخ های جلو ,و عقب 5100 میلیمتر است. وزن خودرو بدون بار 5800 کیلوگرم است و حداکثر وزن مجاز ناخالص قابل جمل توسط این کامیون 18000 کیلوگرم است. حداکثر نیرو مجاز وارده به محور جلو 7100 کیلوگرم و حداکثر نیرو مجاز وارده بر محور عقب 11500 کیلوگرم در نظر گرفته شده است. کامیون 18 تن دوو مدل پریما در داخل اتاق ظرفیت حمل 2 سرنشین را داراست.

کامیون 18 تن دوو  Doosan  
مدل DLO6K
نوع 6 سیلندر خطی مجهز به توربوشارژر و اینترکولر
حداکثر قدرت 280 اسب بخار
حداکثر گشتاور 980 نیوتن متر
حجم موتور 5890 سی سی
استاندارد آلایندگی Euro IV
جعبه دنده ZFXS1000
نوع دستی 6 دنده جلو/یک عقب

نمای زیری از کامیون 18 تن دوو

سیستم های پایداری و ترمز

این کامیون از ترمز پنوماتیکی مجهز به ترمز ضد قفل (ABS, ASR) بهره می‌برد و همچنین ترمز دستی و ترمز کمکی یا ترمز موتور موتور نیز در این مسیر کمک حال سیستم ترمز کامیون 18 تن دوو هستند ظرفیت مخزن باد این کامیون 60 لیتر است که از دو تانک 30 لیتری تشکیل شده است. سایز لاستیک 315*80 R22.5 است که با یک رینگ 22.5 اینچی 0/9 R از جنس فولاد در زیر کامیون قرار می‌گیرد و که یکی از نکات مثبت در این خودرو تلقی می شود چرا که می تواند مقاومت این خودروی باری را در برابر چاله ها و سطوح ناهموار به طرز قابل توجهی افزایش دهد.

فضای کابین کامیون 18 تن دوو

امکانات و تجهیزات، کامیون 18 تن دوو مدل Doosan

در کنار مشخصات فنی جالب توجه این کامیون در داخل کابین نیز از امکانات مناسبی بهره می‌برد. فضای داخلی کابین دارای عایق صوت و حرارت است که از ورود حرارت تولید پیشرانه به داخل اتاق جلوگیری می‌کند و در شرایط مختلف آب و هوایی آسایش را برای سرنشینان فراهم می‌کند. صندلی راننده به صورت تمام بادی با قابلیت تنظیمات اتوماتیک است که شرایط را برای راننده مساعد می‌کند. در داخل کابین کامیون 18 تن دوو مدل پریما فضای مناسب خواب در نظر گرفته شده است و با دو تخت‌خواب با قابلیت دید مناسب تکمیل گردیده است. سیستم تهویه مطبوع، کولر و بخاری درجا شرایط را برای سرنشینان راحت تر از پیش نموده است. شیشه بالابر برقی، سیستم صوتی و تصویری، کیسه هوای راننده و سرنشین و ریموت کنترل درب‌ ها از دیگر تجهیزات در نظر گرفته شده برای این کامیون است.

نمای جانبی و طول 8700 کامیون 18 تن دوو

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

کامیون 18 تن دوو به دلیل برخورداری از امکانات فنی مناسب، پیشرانه پرتوان و سطح امکانات خوب توانسته به یکی از قدرتمند ترین کامیون های باری تبدیل شود. طراحی به روز ظاهری، ظریفت مناسب حمل بار و همچنین کیفیت قطعات و تولید و مونتاژ این نوع کامیون باری از برند جهانی دوو از دیگر نقاط قوت این کامیون محسوب می‌شود. اگر کاسپین خودرو بتواند عرضه این خودروی سنگین را به صورت مستمر در بازار ایران ادامه دهد، به نظر می‌رسد که به راحتی می تواند سهم بازار مناسبی را بین رقبای چینی خود کسب کند.

گروه خودروبانک با شعار "دسترسی به بهترین انتخاب" تلاش دارد از طریق این وبسایت به هموطنان عزیز کمک کند تا انتخابی آگاهانه داشته باشند. این وب‌سایت به هیچ گروه یا حزبی تعلق ندارد و تنها از طریق علاقه مندان به صنعت خودروی کشور اداره می‌شود. همچنین در تمامی زمینه ها صمیمانه پذیرای انتقادها و پیشنهادهای شما خواهیم بود تا بتوانیم خدماتی بهتر را ارائه دهیم.

39 عکس

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/6/9
کامیون باری 18 تن با گیربکس 6 سرعته! مگه کامیونته. در حد واگن هود هم نیست. حتما گرونتر هم هست. خدمات پس از فروش هم به عهده خریدار!
1401/9/19
خب تعداد دنده ها همینه اکسور هم کشنده س ولی کلا ۸ دنده داره
گذشت دوره ای که کامیون ها و کشنده ها ۲۰ یا ۲۴ دنده بودن اتفاقا دنده کمتر مانور پذیری بیشتری داره
1401/6/9
چقدر دلم تنگ شده واسه برندهای بین المللی! حضور این دوو حال دلم رو خوب کرد یاد دوو اسپروها افتادم
1401/7/20
منم دقیقا همین حسو داشتم یاد سیلو بخیر
1401/6/19
به نظر من نسبت به قیمتش کامیون خوبی هست
1402/4/2
سلام و تشکر از خودرو بانک بابت توضیحات کامل سوم موفق باشید 🌹