موضوعات داغ

نگاهی به یکی از محبوب ترین های پژو در ایران، پژو پارس سال پیرمرد کم حاشیه ایران خودرو

26 آذر 1401
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

مقدمه

"پژو 405 هیچ وقت از بین نمی‌رود بلکه از مدلی به مدلی دیگر انتقال پیدا می‌کند" بنظر می‌رسد که این جمله سرلوحه فعالیت‌های بزرگترین خودروساز ایران است. ایران خودرو در گذر زمان هیچ‌گاه قصد دست کشیدن از پلتفرم 405 را نداشته و همچنان هم ندارد. پلتفرمی که 40 سال پیش متولد شد و هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد یک روز به پلتفرم قالب محصولات یک کشور تبدیل شود. طراحان و تولیدکننده این پلتفرم نیز احتمالا در قید حیات نبوده و یا به دلیل کهولت سن طراحی همچنین محصولی را کاملا از یاد برده اند اما ما هنوز شاهد محصولات جدیدی بر روی این پلتفرم هستیم که البته فقط به اسم جدید محسوب می‌شوند.

پژو پارس که به عنوان یک فیس لیفت سنگین پژو 405 به حساب می‌آید، در آخرین سال دهه 70 شمسی(1379) به عنوان محصول جدید وارد خطوط تولید ایران خودرو شد. مطابق سنت همیشگی طی سالیان گذشته با پسوندهای مختلف مانند سال، دوگانه‌سوز، ELX، LX و ... با کمترین تغییرات ممکن عنوان یک خودرو جدید به خود گرفت و طبیعتا به قیمت آن نیز افزوده شد.

پژو پارس که به عنوان یک فیس لیفت سنگین پژو 405 به حساب می‌آید

پژو پارس که در ابتدا با نام پژو پرشیا متولد شد در ادامه به دلایلی به نام فعلی پارس تغییر نام داد. این خودرو به اصطلاح جدید که از نظر پلتفرم و ساختار فنی کاملا شبیه پژو 405 است، از نظر ظاهری در نمای جلو شباهت زیادی به خودرو پژو 406 است که طرفداران سینما آن را با فیلم فرانسوی رانندگی محور "تاکسی" می‌شناسند. در نمای عقب این خودرو در مقایسه با پژو 405 کاملا متفاوت شده است و با قوس و خطوط جدید چهره تازه‌ای به خود گرفته است.

در گذر سال‌ها پژو پارس با تغییرات بسیار اندک روبرو بوده است. تغییر کامل طراحی و شکل داشبورد و همچنین رودری‌های آن فضای داخلی را متحویل کرده و البته درادامه تغییرات با کاهش کیفیت متریال ادوات کابین همراه بوده است. به جز این موارد ذکر شده، آپشن‌هایی مانند کیسه‌های هوا و ترمز ABS، نیز به صورت اجباری به خودرو پژو پارس اضافه شد.

در گذشته تقریبا دور، خودرو پیکان برای شرکت ایران خودرو حکم معدن طلا یا گاو صد من شیرده را داشت و با بازنشسته شدن سدان قدیمی پیکان، پژو 405 GLX به عنوان پولسازترین خودرو این شرکت شناخته شد. در سال 1399 و بعد از سالیان متمادی تولید پژو 405 متوقف شد و ادامه مسیر درآمدسازی برعهده برادر کوچکتر یعنی پژو پارس قرار گرفت. پژو پارس نیز در این آزمون کاملا موفق و سربلند بود به طوری که تا همین الان با کمترین تغییر و صرف حداقل هزینه‌های مرتبط با به‌روزرسانی راه درآمدزایی را برای ایران خودرو ادامه داده و به دلیل رنج قیمتی مناسب به گزینه اول خرید در بین خریداران محصولات ایران خودرو تبدیل شده است.

نمای عقب پژو پارس سال سفارشی

در بازاری تشنه و سرشار از کمبود شدید تنوع در رده خودروهای ارزان‌قیمت، سدان اقتصادی و خانوادگی پژو پارس با قیمت مناسب و هزینه نگهداری قابل قبول همچنان پرطرفدار است. در این رنج قیمتی طراحی ظاهری جوان‌پسند، فضای جادار کابین و صندوق، کیفیت سواری و هندلینگ پژو پارس در وضعیت مناسبی قرار داشته و همچنین بازار خرید و فروش آن نیز بسیار پر رونق است.

طراحی ظاهری، عمل زیبایی بر روی پژو 405

فیس لیفت پژو 405 به پارس مطمئنا یکی از موفق‌ترین نمونه‌های فیس‌لیفت در صنعت خودرو کشور بوده است. تغییراتی که در عین سادگی، پژو 405 قدیمی را با یک چهره جذاب و زیباتر و در عین حال کاملا اصولی و بدور از هرگونه اغراق در تغییرات به بازار ارائه کرده است. چراغ‌های کشیده‌ در جلو، تغییر در شکل کاپوت و صندوق عقب و اضافه شدن زه کناری پهن‌تر و آینه‌های جانبی و قالپاق‌های جدید، همه نشان از پیشرفت نسبت به مدل قبلی داشتند.

نمای ظاهری پژو پارس از ابتدای معرفی تا همین لحظه نگارش مقاله طی بیش از دو دهه هیچ تغییری برجسته‌ای را به خودرو ندیده است. تنها تغییرات ظاهری ایجاد شده، آینه‌های جانبی جدید و تعویض قالپاق در نسخه‌های اولیه و جایگزین کردن آن با رینگ‌های آلومینیومی در برخی از نسخه‌های جدید جمله پژو پارس سفارشی سال بوده است که البته اگر بتوان نام تغییرات بر آن‌ها گذاشت. شکل کلی بدنه همان پژو 405 آشنای قدیمی است اما در نمای جلو المان‌ها از جمله سپر و چراغ‌ها یادآور مدل پژو 406 هستند و در نمای عقب چراغ‌ها و صندوق عقب جدید چهره خودرو را تغییر داده است.

نمای جانبی پژو پارس

در مجموع پژو پارس برای زمان پسا پژو 405 و در ابتدای معرفی اتفاق مثبتی از لحاظ طراحی محسوب می‌شد اما با گذشت زمان و عدم تغییرات، این خودرو در همان زمان باقی ماند و کم کم توان رقابتی از لحاظ طراحی خود را نسبت به محصولات جدید از دست داد.

فضای کابین، فضایی جدید در دل محصول قدیمی

در ابتدای معرفی پژو پارس، فضای داخلی تقریبا 99 درصد مشابه محصول قبلی یعنی پژو 405 باقی ماند و بجز چند تغییر بسیار جزئی و سطحی مانند تعویض غربیلک فرمان، سردنده، استفاده از طرح چوب در برخی قسمت‌ها تریم کابین، تفاوت عمده‌ای میان این محصول یا به قولی نسخه لوکس‌تر و گران‌قیمت‌تر با نسخه پیشین وجود نداشت و شما با سوارشدن پژو پارس همان حس و حال 405 را تجربه می‌کردید و موضوعی هیجان‌انگیزی در این فضای داخلی دیده نمی‌شد. این یکی از بزرگترین ضعف‌های این خودرو محبوب محسوب می‌شد.

فضای داخلی پژو پارس

اما داستان در چندسال اخیر فرق کرده است و با وجود تاکید بر عدم تغییرات در ظاهر بیرونی پژو پارس سال، اما فضای داخلی دگرگون شده و چهره مدرن و متفاوتی نسب به مدل قبلی به خود گرفته است البته هنوز نمی‌توان آن را یک فضای داخلی جذاب دانست. داشبوردی موسوم به مدل سوناتایی با تم دو رنگ مشکی و کرمی با خطوط طرح چوب جایگزین داشبورد نوستالژیک قبلی شده است. طراحی رودری‌ها کاملا متفاوت شده و به رنگ کرم است. قربیلک فرمان خودرو نیز تغییر کرده و بعضی از کلیدها مانند کنترل تهویه مطبوع اتوماتیک و کلیدهای کنترلی سیستم صوتی به روی فرمان انتقال پیدا کرده است.

قربیلک فرمان خودرو پژو پارس تغییر کرده است

البته این تغییرات فضای داخلی پژو پارس با کاهش بسیار محسوس در کیفیت متریال مورد استفاده و همچنین مونتاژ همراه بوده است که شدیدا چشم می‌آید. در مجموع فضای جادار کابین، صندوق عقب وسیع و همچنین دید به اطراف مناسب (نقاط کور اندک) از نکات مثبت این خودرو به حساب می‌آید.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی

یکی از مواردی که شرکت ایران خودرو با اضافه کردن پسوند "سفارشی" به انتهای نام پژو پارس سال تلاش کرده تا بزرگ جلوه دهد موضوع آپشن‌های رفاهی جدید است. البته معنی واژه "آپشن" در تولیدات وطنی با تعریف جهانی از این واژه فرسنگ‌ها فاصله دارد و با تولیدات روز دنیا قابل قیاس نیست. با همین پیش درآمد ذهنی می‌توانیم حدس بزنیم که لیست آپشن‌های این خودرو از چند آیتم آشنا فراتر نخواهد رفت. از جمله امکانات رفاهی و ایمنی پژو پارس می‌توان به مواردی مانند چراغ‌های مه‌شکن، آینه‌های جانبی برقی با راهنما، کلیدهای کنترلی روی فرمان، قفل میکروسوئیچی درب‌ها، تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه‌بالابرهای برقی، ایموبلایزر، دماسنج، بازکن درب صندوق عقب از داخل، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD و دو کیسه هوا اشاره کرد.

آینه‌های جانبی برقی با راهنما از آپشن‌های پژو پارس سال

مشخصات فنی، یک قلب کهنه و مشترک

داستان پیشرانه پژو پارس سفارشی سال نیز تکرار مکررات محسوب می‌شود. پیشرانه نام آشنا، قدیمی XU7 با مقداری تغییرات در قطعات به قول معروف بهینه شده و اکنون با نام XU7P در زیر کاپوت این خودرو جا کرده است و هر از چندگاهی و در نسخه‌های مختلف جای خود را دیگر موتور قدیمی TU5 عوض می‌کند. پیشرانه XU7P توان تولید 97 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن‌متر گشتاور را داراست و به کمک یک گیربکس ۵ سرعته دستی نیروی تولیدی را چرخ‌های جلویی انتقال می‌دهد. وزن پژو پارس سفارشی سال در حدود 1165 کیلوگرم و تقریبا سبک محسوب می‌شود و به شتاب‌گیری بهتر خودرو کمک می‌کند. این ماشین در مدت زمان 12 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر می‌تواند دست پیدا کند و حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر ثبت شده است. این پیشرانه آپدیت شده در رانندگی ترکیبی در هر 100 کیلومتر حدود 7,06 لیتر مصرف می‌کند که نسبت به موتور XU7 وضعیت مصرف خیلی بهتری دارد. قطعاتی که نسبت به مدل با پیشرانه XU7تغییر کرده است شامل میل بادامک، میل لنگ، پوسته یاتاقان، سر سیلندر، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، روغن موتور، مجموعه کلاچ، قالپاق سوپاپ‌ها و ورودی هوا به طور کامل تغییر کرده‌اند.

پیشرانه XU7P با تغییرات و بهینه‌سازی در پژو پارس سال

مشخصات فنی پژو پارس سفارشی سال
موتور 4 سیلندر 8 سوپاپه
حجم موتور 1761 سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 97 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 146 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
جعبه دنده 5 دنده دستی
شتاب 0 تا 100 12 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت
وزن 1165 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4498 طول - 1704 عرض - 1410 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2670 میلیمتر
مصرف سوخت ترکیبی 7,06 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 70 لیتر

تجربه رانندگی، پژو 405 زنده می‌شود

پژو پارس سفارشی سال از لحاظ کیفیت رانندگی همچنان همان پژو 405 را برای سرنشینان تداعی می‌کند و حس و حال عادی مشترک و قدیمی در این خودرو و دیگر محصولات خانواده پارس قابل لمس است. پیشرانه XU7P به دلیل حجیم تر بودن گشتاور بالاتری را در دورهای پایین در اختیار راننده می‌گذارد و در مقایسه با TU5 از هماهنگی بیشتری با گیربکس و مجموعه فنی خودرو برخوردار است و در نتیجه چابکی بهتری را در این مدل شاهد هستیم. اما این پرحجمی و شتاب بیشتر، مصرف سوخت و استهلاک پژو پارس سفارشی سال را به طور معناداری بالا می‌برد و در دراز مدت از نظر اقتصادی به صرفه ‌نخواهد بود.

توضیحات عکس

نمای جلویی پارس سال سفارشی XU7P

از رقبای اصلی پارس سال سفارشی XU7P ، می‌توان راناپلاس و سمند EF7 را نام برد. البته دنا، پژو 206 صندوق دار، رنو تندر 90 و سمند نیز از دیگر رقبای پارس به حساب می آیند. خرید پژو پارس سفارشی با توجه به قیمت مناسب کارخانه و به عنوان یک خودروی خانوادگی گزینه مناسبی است اما در صورتی که نو بودن خودرو برای شما ملاک نیست در بازار خودروهای کارکرده گزینه‌های خوبی مانند رنو تندر90 با کیفیت تولید بهتر و البته آپشن کمتر و طراحی متفاوت و ساده‌تر می‌تواند انتخاب منطقی‌تر باشد. پژو 206 صندوقدار برای خانواده 3 نفره یا کم‌جمعیت که طراحی به روزتر را می‌پسندند یکی از گزینه‌های منطقی محسوب می‌شود. خودرو سمند نیز برای کسانی که سفرهای خانوادکی زیادی دارند به دلیل صندلی‌های متفاوت و تعلیق نرم‌تر گزینه خوبی محسوب می‌شود که البته اتاق سمند به دلیل وزن بیشتر زودتر به صدا می‌افتد. در مجموع پژو پارس در گذر زمان و سال‌های حضورش در ایران به صورتی میخ خود را کوبیده است که به جرئت یکی از گزینه‌های اول عمده متقاضیان خرید خودرو ایرانی است و به شدت بازار خرید و فروش قوی دارد.

34 عکس

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/9/26
405 خیلی ماشین خوبیه حیفه دیگه نزنن
1401/9/27
پژو پارس نسخه فیس لیفت شده 405 نیست نسخه کپی شده 407 فیلم تاکسی فرانسوی بود که اول با نام سفیر ، بعد با نام پرشیا و در اخر پارس شد
1401/9/29
میتونی به زیر بندی و گیربکس پژو 405 ،پارس، و 407 نگاه کنی تا متوجه واقعیت بشی شاید باورت نشه ولی دنا پلاس توربو اتوماتیک هم که به نوعی پرچمدار محصولات اصطلاحاً غیر مونتاژی ایران خودرو هستش هم دارای پلتفرم یکسانی با 405هست در اصل خر همون خره فقط پالونش عضو شده
1401/9/27
عذر خواهی 406 بود
1401/9/27
اتفاقا پارس فیس لیفت ۴۰۵ هست و ۴۰۶ زمین تا آسمان از نظر زیربندی و اتاق با پارس فرق داره
1401/9/28
این چه جور بررسیه؟ اطلاعات کاتالوگ ماشین رو نوشتید اینجا اسمش رو گذاشتید بررسی؟
1401/10/19
خداوکیلی چه میشه گفت دیگه؟ کلا ایران خودرو دو تا ماشین داره:
پژو 405 و پژو 206.
یادمه چند سال پیش یه مقاله توی مجله ماشین خوندم که طراحی سمند رو نقد و بررسی می کرد. می گفت پلتفرم این ماشین شبیه 405 نیست کلا خودشه! ببینید ساده بگیم تموم شه بره فاصله بین دو محور سمند 2671 میلی متره و 405 فاصله بین محوراش 2670 که اون یه میلی مترم خطا تو اندازه گیریشونه. تمام زوایای اصلیشون, زیر بندیشون و کلا همه چیشون به جز اتاقشون مثل همه. خب؛
دنا هم که فیس لیفت سمنده؛ پس در کل دو تا ماشین متفاوت در ایران خودرو هست. بقیشون نوه نتیجه های این دو تا هستن.
1401/11/15
از نظر اینها معنی آپشن چیه؟
چرا کادیلاک که زمان شاه با شیشه اتوماتیک و کولر اومد اسمی از آپشن روی ماشین هاش نمیذاشت
سطح توقع مردم شده شبیه مردم شوروی

ضمنا پژو 405 زمانی اومد که هنوز شرکت Euro-Cap تاسیس نشده بود وگرنه پژو 405 تو تست تصادف مردود میشد
پژو پارس هم فرزند ناخلف 405 هست




1401/11/20
من میخواستم قرعه کشی شرکت کنم جاماندم تا ساعت چند وقت هست
1402/1/25
با سلام و احترام
در مورد موتور tu5 و xu7 مشاهده می شود که درب رادیات خودرو در جلوی کاپوت و بالای سپر قرار دارد ؛ اما در این موتور ارتقاء یافته درب رادیات دیده نمی شود!
علت چیست؟
باتشکر از شما
1402/2/3
اینکه در سال ۲۰۲۳ هنوز داره تولید میشه و برای ۱۴۰۴ هم پیش‌فروش شده خودش نشون میده مردم بهش علاقه دارن حالا از روی اجبار یا واقعی. بعد در کامنت‌ها همه ازش بد میگن! خب ایمنی که نداره، کیفیت و امکانات هم نداره، ظاهر هم که قدیمی هست؛ پس چرا می‌خرید و ازش بد میگین ملت؟