موضوعات داغ

بررسی کامل تویوتا لندکروزر سری 200؛ ژاپنی محبوب و کاربردی

14 مرداد 1402
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

ویدیو بررسی تویوتا لندکروزر اتاق ۲۰۰ در ایران

خودروهای شاسی‌بلند دو دیفرانسیل یا به اصطلاح عموم مردم خودروهای آفرودی، از گذشته تاکنون مورد توجه طبیعت‌گردان و دوست‌داران سفرهای ماجراجویانه قرار داشته است. کمپانی خودروسازی تویوتا نیز از همان ابتدا سعی داشته پاسخ قابل اعتمادی به این نیاز داشته باشد و محصولاتی توانمند با قابلیت‌های بالا عرضه کند. لندکروزر یکی از همان سری تولیدات این خودروساز ژاپنی است که طی سال‌های متمادی موفق به سهم‌خواهی بخش قابل توجهی از بازار خودروهای شاسی‌بلند آفرودی شده است.

این خودرو در بازار ایران نیز طرفداران دوآتیشه داشته و به عنوان خودرویی محبوب و پرفروش نیز شناخته می‌شود. در این مقاله به معرفی جامع تویوتا لندکروزر سری 200 خواهیم پرداخت، از تاریخچه و ریشه‌های آن تا توانمندی‌های آفرود، امکانات و ویژگی‌های مهم این خودرو.

در این مقاله قصد داریم به سراغ یکی از خاص‌ترین لندکروزرهای موجود در کشور برویم که توسط نمایندگی مرکزی تویوتا در ایران تغییراتی خاص در داخل کابین نظیر صندلی‌های VIP و ... روی آن صورت گرفته است. این خودرو به منظور تست و بررسی توسط نمایندگی مرکزی تویوتا در ایران در اختیار تیم فنی خودروبانک قرار گرفته است. شایان ذکر است این نمایندگی واقع در ابتدای خیابان دماوند بین سازمان آب و سه راه اتحاد شماره 27 کلیه خدمات خودروهای تویوتا و لکسوس را طبق استانداردهای کمپانی مادر توسط تکنسین های حرفه‌ای ارائه می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت جهت انجام خدمات و سرویس‌های خودروهای تویوتا و لکسوس با شماره تلفن 02173451 و 0217263 تماس حاصل فرمایند.

تویوتا لندکروزر سری 200

تاریخچه و ریشه‌ها

نسل اول تویوتا لندکروزر نخستین بار در سال 1951 با مدل BJ تولید و تا سال 1955 عرضه شد. این خودرو اولین 4WD تولیدی ژاپن بود و برای مقابله با شرایط سخت آب و هوایی و مسیرهای دشوار طراحی شده بود. نسل دوم با کد FJ25 در سال 1955 با تغییراتی جذاب نسبت به نسل اول معرفی و تا سال 1960 روی خط تولید قرار داشت. با طراحی کلاسیک و کاربردی به‌خصوص در مناطق سخت‌تر شناخته می‌شد. نسل سوم لندکروزر به‌عنوان سری 40 شناخته می‌شد و با مدل‌هایی نظیر FJ40، FJ43 و FJ45 از سال 1960 تا 1984 عرضه می‌شد. نسل چهارم از سال 1984 تا 1990 به عنوان سری 60 تولید و عرضه می‌شد و با مدل‌هایی نظیر FJ60 و FJ62 در بازار حضور داشت که با ارتقا‌های طراحی و توانمندی‌ها، مورد استقبال خریداران قرار گرفت.

نسل پنجم به عنوان سری 80 شناخته می‌شد و در سال‌های 1990 تا 1997 در قالب مدل‌هایی نظیر FJ80 و FZJ80 توانست نظر بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب کند. در سال 1998، لندکروزر سری 100 معرفی شد که با طراحی مدرن‌تر و تکنولوژی‌های پیشرفته، به بازار عرضه شد. این مدل با موفقیت‌های بزرگی در بازارهای جهانی مواجه شد و عملا رقیبی برای بسیاری از خودروهای لوکس و آفرودی معروف شد.

بررسی کامل تویوتا لندکروزر سری 200

در سال 2007 با پایان دوران سری 100، لندکروزر سری 200 به‌عنوان جانشین این مدل محبوب معرفی شد. سری 200 با توجه به نیازهای مشتریان و تکنولوژی‌های روز، با ارتقا‌های چشم‌گیری در زمینه طراحی، امکانات و توانمندی‌ها به بازار عرضه شد. در واقع می‌توان گفت که نسل هفتم لندکروزر یا همان J200 محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین نسل در میان نسل‌ها مختلف این شاسی‌بلند ژاپنی بوده که اتفاقا در بازار ایران نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

لندکروزر سری 200 در سال 2012 با یک فیس‌لیفت متوسط به روز شد. این فیس‌لیفت شامل تغییراتی در طراحی جلو و عقب خودرو، فضای داخلی جدید و ویژگی‌های جدید است. لندکروزر سری 200 در سال 2015 با یک فیس‌لیفت دیگر به روز شد. این فیسلیفت شامل تغییرات جزئی در طراحی خودرو و ویژگی‌های جدید بود.

سرانجام پس از وقفه‌ای چند ساله در سال 2021 نسل جدید لندکروزر با کد J300 معرفی شد. این نسل تغییرات بنیادی را در طراحی و مشخصات فنی تجربه کرده است.

بدنه‌ای عضلانی و تنومند تویوتا لندکروزر سری 200

بدنه‌ای عضلانی و تنومند

تویوتا لندکروزر شاسی‌بلندی بزرگ با طراحی بدنه جعبه‌ای و بدور از هرگونه آلایش و زرق و برقی است. بدنه این خودرو بر روی شاسی مستقل نردبانی سوار شده که آن را مناسب برای بیراهه نوردی و آفرود کرده است. در نمای جلو با چراغ‌های بزرگ و جلوپنجره کرومی بزرگ سروکار داریم که چهره‌ای با ابهت و در عین حال اصیل و با صلابت را به نمایش می‌گذارد. همچنین طراحی سپر جلو به گونه‌ای است که زاویه ورود خودرو را به حداقل رسانده است. این امر موجب می‌شود لندکروزر در مسیرهای خارج از جاده‌ای با خیالی آسوده و کمترین میزان تردد کند.

در نمای جانبی نیز پیچیدگی خاصی در طراحی مشاهده نمی‌شود. پانل‌های جانبی بدنه نظیر درها و گلگیرها در نهایت سادگی در جای خود قرار گرفته‌اند و در کنار یکدیگر بدنه‌ای عضلانی و تنومند را تشکیل داده‌اند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که یکی از راهکارهای تشخیص لندکروزر هشت سیلندر از نمونه شش سیلندر، وجود دکمه کی‌لس روی هر چهار دستگیره در است. در واقع این آپشن در نمونه‌های شش سیلندر موجود نیست. تقریبا میشه گفت در سایر قسمت‌های دیگر بدنه تفاوت خاص دیگری میان این دو نسخه مشاهده نمی‌شود. البته اگر از بج‌های نصب شده VXR و GXR روی در صندوق چشم پوشی کنیم.

تویوتا لندکروزر شاسی‌بلندی بزرگ با طراحی بدنه جعبه‌ای و بدور از هرگونه آلایش و زرق و برقی است.

در نمای عقب نیز مانند سایر بخش‌ها با طرحی ساده و کلاسیک مواجه هستیم که علاوه‌بر حفظ اصالت، توانسته تاحدودی مطابق با طرح‌های مدرن آن زمان پیش برود. نکته قابل توجه درخصوص قسمت عقب بدنه لندکروزر، نوع در عقب است که در برخی نمونه‌ها به صورت دو در بازشو به طرفین و در برخی دیگر صندوق دوتکه است که قسمت پایینی آن به سمت پایین و قسمت بالایی آن رو به بالا باز می‌شود.

در این قسمت نیز چراغ‌ها با ابعادی نسبتا بزرگ طراحی شده‌اند که در نسخه‌های فیس‌لیفت شده گرافیک داخلی چراغ‌ها تغییر کرده و جای خود را به چراغ‌های LED داده‌اند. سپر عقب نیز دقیقا مشابه با سپر جلو از ارتفاع کمی برخوردار است تا زاویه خروج مناسب برای خودرو فراهم شود. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که برخی نسخه‌های خاص دارای سپرهای بلندی هستند که ادوات جانبی از جمله لیپ بلند به قسمت زیرین آن‌ها اضافه شده است. این نسخه‌ها ممکن است برای سفرهای آفرودی و خارج از جاده‌ای چندان مناسب نباشند.

کابین تویوتا لندکروزر سری 200

کابین جادار، راحت و با دوام

زمانی که وارد کابین تویوتا لندکروزر سری 200 می‌شویم، در همان نگاه نخست تصویری از یک خودروی شاسی‌بلند آمریکایی در ذهن تداعی می‌شود، چرا که صندلی‌های جلو به وسیله کنسولی بزرگ و حجیم از یکدیگر جدا شده‌اند. همچنین داشبورد ساده با طراحی مینیمال از دیگر ویژگی‌های لندکروزر است که اصالت آن را حفظ کرده و تمرکزش را بر روی کاربردی بودن معطوف کرده است.

در نسخه‌های شش سیلندر فضای کابین به مرا اقتصادی‌تر از نمونه‌های هشت سیلندر است. به طوری که تودوزی پارچه‌ای برای صندلی‌ها و تریم پلاستیکی در همان ابتدا ممکن است کمی ناخوشایند به نظر برسد. حتی دستگیره درها نیز از جنس پلاستیک بوده که برای یک خودرو در این رده چندان مورد قبول نیست. اما نسخه VXR از امکانات بیشتر و تریم داخلی جذاب‌تری برخوردار است. به طور کلی تریم مشکی و کرم برای کابین لندکروزر قابل سفارش است. هرچند که تویوتا تمام تلاش خود را روی کاربردی بودن این محصول متمرکز کرده است.

با این حال کیفیت سواری و راحتی که لندکروزر در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد، تاحد زیادی این کمبود امکانات رفاهی را جبران می‌کند.

کابین تویوتا لندکروزر سری 200

همانطور که پیش‌تر گفته شد، نباید توقع چندان زیادی در بخش امکانات رفاهی و آپشن‌ها داشت، چرا که تویوتا زمان بیشتری را صرف نیروگاه تولید نیروی پیشران در زیر کاپوت کرده است و توجه چندانی به امکانات رفاهی نداشته است. با این وجود نسخه VXR نسبت به نسخه GXR امکانات بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد که اگر بخواهیم به مهم‌ترین امکانات و آپشن‌های آن اشاره کنیم، باید به مواردی از قبیل ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای به همراه ایربگ‌های زانویی، کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، سیستم تعلیق پیشرفته KDSS، سیستم کرال کنترل، تهویه مطبوع چهارکاناله برای سرنشینان جلو و عقب، صندوق برقی، سنسورهای جلو و عقب، ترمزهای مجهز به سیستم ضد قفل و توزیع الکترونیکی به همراه سیستم ترمز کمکی، سیستم کمکی حرکت در شیب، کنترل کشش و پایداری هوشمند، کروز کنترل، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، تنظیم ارتفاع اتومات نور چراغ‌های جلو، چراغ‌شور، فرمان حساس به سرعت، سیستم صوتی حرفه‌ای با 9 اسپیکر و DVD چنجر، نمایشگر مرکزی و سقفی، دوربین دید عقب، قطب‌نما، سانروف برقی، آینه الکتروکرومیک، صندلی‌های برقی مجهز به گرمکن، تهویه و ماساژور اشاره کرد.

داشبورد تویوتا لندکروزر سری 200

مشخصات فنی قوای محرکه

به جرات می‌توان گفت که جذاب‌ترین بخش در توصیف تویوتا لندکروزر سری 200، قوای محرکه و نیروگاه قدرتمندی است که درون سینه این شاسی‌بلند 2.5 تنی ژاپنی قرار گرفته است. در ابتدا از نسخه VXR یا همان نسخه قوی‌تر شروع می‌کنیم. زیر کاپوت لندکروزر VXR یک پیشرانه حجیم 8 سیلندر تنفس طبیعی 32 سوپاپ با حجم دقیق 4664 سی‌سی قرار گرفته است. توان خروجی این موتور 284 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور آن 445 نیوتن متر است. اعداد خروجی موتور سبب شده تا این غول 2590 کیلوگرمی ظرف مدت 9 ثانیه از حالت سکون به شتاب 100 کیلومتر بر ساعت برسد. از ویژگی‌های لندکروزر می‌توان به سیستم تعلیق جناغی دوبل در جلو و مولتی لینک عقب، سامانه دو دیفرانسیل با قفل الکترونیکی و محدودکننده لغزش و انواع و اقسام سیستم‌های کمکی نظیر سیستم کرال (Crawl) کنترل و سامانه تعلیق KDSS اشاره کرد.

پیشرانه درنظر گرفته شده برای لندکروزر GXR نیز از نوع شش سیلندر چهار لیتری تنفس طبیعی است که 271 اسب‌بخار قدرت و 385 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس پنج سرعته اتوماتیک نیز وظیفه ارسال قدرت به چهار چرخ را برعهده دارد. شتاب صفر تا صد در این نسخه حدود 11 ثانیه است. سیستم انتقال قدرت تویوتا لندکروزر GXR به صورت دو دیفرانسیل یا 4WD است و قفل الکترونیکی و محدود کننده لغزش نیز روی آن نصب شده‌اند.

زیر کاپوت لندکروزر VXR یک پیشرانه حجیم 8 سیلندر تنفس طبیعی 32 سوپاپ با حجم دقیق 4664 سی‌سی قرار گرفته است

توانمندی‌های آفرودی

یکی از جذابیت‌های اصلی لندکروزر سری 200، توانمندی‌های آفرود آن است. این خودرو با سیستم چهار چرخ محرک و تکنولوژی‌های مهندسی پیشرفته، به راحتی با شرایط سخت آب و هوایی و مسیرهای دشوار مقابله می‌کند. از ویژگی‌های آفرودی لندکروزر سری 200 می‌توان به مواردی از قبیل سیستم چهار چرخ محرک اشاره کرد که توانایی حرکت در شرایط مختلف مسیرها را ارائه می‌دهد. این سیستم از موقعیت و شرایط سطح جاده و زمین استفاده می‌کند تا بهینه‌ترین کارکرد را فراهم کند.

سیستم کرال کنترل یکی دیگر از مواردی است که تویوتا نخستین بار در سال 2008 بر روی مدل لندکروزر معرفی کرد. این سیستم در واقع عملکردی مشابه با کروزکنترل دارد. با این تفاوت که این سیستم در مسیرهای آفرودی کاربرد دارد. کرال کنترل توانایی کنترل خودرو در مسیرهای سنگلاخی، شنی، برفی و گلی را دارد. در واقع این سیستم با مدیریت ارسال نیروی موتور و نیروی ترمز به هر چرخ به صورت جداگانه، می‌تواند عملکرد بهینه‌تری برای خودرو داشته باشد. در واقع با کمک سیستم کرال عبور از مسیرهای ناهموار و صعود از مسیرهای گلی یا شنی، با سهولت انجام شود.

سیستم تعلیق KDSS یکی دیگر از ویژگی‌های جذابی است که به نوعی سیستم تعلیق هیدرولیکی اطلاق می‌شود. در واقع این سیستم به شما این امکان را می‌دهد که در مسیرهای آفرودی بهترین عماکرد را داشته باشید، چرا که از بلند شدن هر یک از چرخ‌ها از روی زمین به واسطه اختلاف ارتفاعی در مسیرهای ناهموار جلوگیری می‌کند تا بیشترین تماس چرخ‌ها با سطح زمین حفظ شود. همچنین در مسیرهای صاف و هموار نیز از چرخش بیش از اندازه بدنه جلوگیری می‌کند و سواری پایداری را مهیا می‌کند. این سیستم به صورت آپشنال روی برخی از مدل‌های تویوتا لندکروزر وجود دارد.

توانمندی‌های آفرودی

نتیجه‌گیری

در این روزهایی دورانی که واردات خودرو به کشور ممنوع بوده و خبری از خودروهای باکیفیت ژاپنی و اروپایی نیست، خریداران ومصرف کنندگان به ناچار مجبور به خرید خودروهای کارکرده سال‌های قبل هستند. همین امر نیز سبب شده قیمت این خودروها برخلاف واقع افزایش چشمگیری داشته باشند. تویوتا لندکروزر یکی از همان خودروهایی است که در حال حاضر با قیمت‌های بسیار بالایی خرید و فروش می‌شوند. در واقع تقاضای بالا برای این خودرو سبب شده قیمت‌های کاذبی برای این شاسی‌بلند ژاپنی اعلام شود.

هرچند که نبود رقبای جدی در بازار نیز به این موضوع دامن زده است. زیرا ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی در سال‌های گذشته سبب شد تا لندکروزرهای موجود در کشور آخرین بازمانده‌های واردات خودروهای قدرتمند به کشور باشند. با این حال کسانی که اهل سفرهای طبیعت‌گردی و آفرودی هستند، به سراغ این دسته از خودروها می‌روند. چرا که عملکرد بالا و هزینه نگهداری نسبتا معقول باعث می‌شود که لندکروزر در صدر جدول خودروهای دو دیفرانسیل بازار قرار بگیرد.

تویوتا لندکروزر

از ویژگی‌های مثبت تویوتا لندکروزر می‌توان به مواردی از قبیل موتور قدرتمند، سواری نرم و راحت، استهلاک کم، کیفیت ساخت بالا، کابین جادار و قابلیت آفرود بالا اشاره کنیم. از نکات منفی آن نیز می‌توان به مصرف سوخت بالا، هندلینگ نه چندان جذاب، ترمزهای نه چندان قوی، امکانات رفاهی پایین و قیمت نه چندان معقول و بالا در بازار اشاره کرد.

47 عکس

نظرات کاربران

0 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد