موضوعات داغ

بررسی کراس اوور اکستریم VX، لوکس ترین خودرو چینی بازار ایران + فیلم و عکس

5 آذر 1402
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

برند جوان و لوکس اکسید، این روزها در حال توسعه کسب و کار خود در ایران است. خودروهای اکسید نسخه‌های متفاوت و مجهزتری از محصولات چری هستند که اکسید VX نقش نسخه خاص و لوکس تیگو ۸ پرومکس را ایفا می‌کند.

این خودرو به همراه اکسید TX بر پایه پلتفرم مشترکی با چری تیگو ۸ پرو طراحی و ساخته شده‌اند. با این حال هدف از تولید هر یک از این خودروها متفاوت است. اکسید TX نقش کراس‌اوور جوان‌پسند را ایفا می‌کند در حالی که اکسید VX خودرویی خانوادگی به شمار می‌رود.

اکستریم VX علاوه بر موارد یادشده، خودرویی با قدمت بیشتر است که از سال ۲۰۱۹ میلادی توسط این شرکت به تولید می‌رسد. نسل نخست این خودرو علاوه بر چین، در روسیه و عربستان نیز به فروش رسیده است.

همزمان با معرفی نسل دوم چری تیگو ۸ در چین و افزوده شدن پسوند پرو به آن، اکسید VX نیز تغییر چهره داد و در سال ۲۰۲۱ میلادی نسخه به‌روز شده این خودرو وارد بازار شد. نسخه‌ای از این خودرو که قرار است به بازار ایران عرضه شود نیز مربوط به آخرین به‌روزرسانی این خودرو بوده و ویژگی‌های روزآمدی دارد.

با توجه به عدم حضور طولانی‌مدت برندهای لوکس خارجی در ایران و کمبود خودروهای مجلل، انتظار می‌رود مشتریان ایرانی استقبال خوبی از اکسید VX و سایر خودروهای این برند نشان دهند.

ویدیو بررسی اکستریم VX

طراحی خارجی اکستریم VX

همان‌طور که در ابتدای متن اشاره شد، اکسید VX پس از عرضه نسل دوم چری تیگو ۸ تغییرات ظاهری قابل توجهی داشته است.بنابراین طراحی بخش جلوی این خودرو بر اساس زبان طراحی تیگو ۸ پرو بازطراحی شده است.

از جمله این تغییرات می‌توان به جلوپنجره خودرو اشاره کرد که نوارهای افقی جایگزین نوارهای عمودی شده‌اند.همچنین طراحی سپر و چراغ جلو خودرو نیز مطابق زبان طراحی تیگو ۸ پرو بازنگری شده است.

نمای عقب اکستریم VX

نمای جانبی اکستریم VX شباهت زیادی به تیگو ۸ پرو دارد. کروم‌کاری‌های متعدد در این نما، حس یک خودروی لوکس را القا می‌کنند. همچنین یک فرورفتگی در قسمت پایینی درب‌های خودرو وجود دارد. رینگ‌های ۱۹ اینچی نیز تناسب مناسبی با ابعاد خودرو دارند.

در بخش عقب، الگوهای طراحی شبیه به خودروهای تویوتا و لکسوس به کار رفته است. چراغ‌های باریک عقب و درب پنجم عمودی، ظاهری شبیه به خودروهای تویوتا القا می‌کند که بی‌شک برای مشتریان ایرانی جذاب خواهد بود. خروجی‌های دوتایی اگزوز نیز در بخش عقب تعبیه شده است. محل قرارگیری مه‌شکن نیز مطابق با خودروهای جدید چری، در نواحی جانبی سپر عقب قرار دارد.

اکستریم VX

داخلی اکستریم VX

حجم تغییرات داخلی اکستریم VX در مقایسه با تغییرات ظاهری آن بیشتر بوده است، چرا که خودروساز چینی کابین کاملاً جدیدی را با الهام از محصولات مرسدس بنز و BMW برای اکسید VX طراحی کرده است.

صفحه نمایش‌های رنگارنگ سرتاسر کابین این خودرو را فرا گرفته‌اند تا احساس نشستن در یک خودروی کاملاً مدرن را القا کنند.

بخش اصلی داشبورد اکستریم VX را یک صفحه نمایش بزرگ تشکیل می‌دهد که اطلاعاتی را به هر دو سرنشین ارائه می‌دهد.

این صفحه نمایش از سمت راننده آغاز می‌شود و پس از گسترش در بخش میانی، تا سمت دیگر کابین امتداد می‌یابد.صفحه نمایش بخش راننده، اطلاعات حیاتی خودرو را نمایش می‌دهد.صفحه نمایش بخش مرکزی، اطلاعات مربوط به سیستم سرگرمی و تهویه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

صفحه نمایش سمت سرنشین نیز به او امکان کنترل برخی قابلیت‌ها مانند سیستم صوتی را می‌دهد.استفاده از صفحه نمایش‌های بزرگ، باعث شده فضای چندانی برای دریچه‌های سیستم تهویه در اختیار طراحان قرار نگیرد.

به همین دلیل دریچه مرکزی سیستم تهویه به صورت باریک و بلندی در بالای صفحه نمایش تعبیه شده و دو دریچه مثلثی شکل نیز در دو سمت داشبورد قرار گرفته‌اند.

فرمان دوشاخه با جایگاه مخصوص دست، المان جدید طراحی خودروهای اکسید است که در اکستریم VX هم به کار رفته است.

تریم داخلی کابین نیز از چرم بوده و ترکیبی از رنگ‌های قهوه‌ای تیره و مشکی دارد.

همانند بسیاری از خودروهای جدید چینی، دکمه‌های فیزیکی تا حد امکان از کابین حذف شده‌اند و به جای آنها کنترل‌های لمسی قرار گرفته است.

یک پنل بزرگ نیز در میانه کابین وجود دارد که به صورت کشویی باز می‌شود و بخشی از امکانات درون آن قرار گرفته است.سیستم صوتی خودرو نیز شامل تعداد زیادی بلندگو در نقاط مختلف کابین است.

tqhd nhogd اکستریم VX

مشخصات فنی اکستریم VX

اکستریم VX از موتور دو لیتری چهار سیلندر توربوشارژر با حداکثر توان 261 اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر بهره می‌برد.بنابراین راندمان موتور آن اندکی بیشتر از تیگو ۸ پرومکس است.

گیربکس این خودرو ابتدا هفت سرعته دوکلاچه بوده ولی از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی، با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود. اکستریم VX با سیستم دودیفرانسیل در ایران عرضه می‌شود که نکته مثبتی است. اما انتظار می‌رود نسخه دودیفرانسیل با شتاب ۰ تا ۱۰۰ کمتر از ۱۰ ثانیه وارد بازار شود، البته در ازای مصرف سوخت بالاتر حدود ۸.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعت این خودرو ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است و وزن آن به دلیل تجهیزات رفاهی فراوان، حدود ۲ تن است.

اکستریم VX از موتور دو لیتری چهار سیلندر توربوشارژر با حداکثر توان ۲۵۷ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر بهره می‌برد

امکانات و تجهیزات اکستریم VX

چری در فرایند تولید خودروهای اکستریم، همواره سعی در فراهم کردن بالاترین سطح امکانات رفاهی برای مشتریان خود داشته است. اکستریم VX نیز به عنوان یکی از مدل‌های پرچم‌دار این برند لوکس، مجهز به انبوهی از ویژگی‌ها و امکانات پیشرفته می‌باشد که آن را در سطح خودروهای رقیب ژاپنی و کره‌ای قرار می‌دهد.

در بخش سیستم‌های ایمنی، اکستریم VX به سامانه‌های کمک راننده هوشمند سطح 2 مجهز خواهد بود که با نام اختصاری ADAS شناخته می‌شوند. این سامانه‌ها قابلیت رانندگی خودکار در بزرگراه‌ها را برای راننده فراهم می‌آورند، با این حال لازم است دست‌های راننده همیشه بر روی فرمان باشد. ADAS شامل کروزکنترل تطبیقی، هشداردهنده تصادف جلو و عقب، رادار نقطه‌ی کور، نگه‌دارنده خودکار بین خطوط و هشداردهنده تغییر خط به همراه دستیار ترافیک می‌باشد. علاوه بر این‌ها، اکستریم VX حداقل به 6 کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری و کشش، و چراغ‌های جلو هوشمند مجهز خواهد بود.

امکانات و تجهیزات اکستریم VX

از لحاظ امکانات رفاهی نیز، تریم چرم داخل کابین، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف و سقف پانوراما، درب عقب برقی، دوربین دید عقب و 360 درجه، سنسورهای پارک جلو و عقب، سنسور باران و نور، ترمز دستی برقی، حالت‌های متنوع رانندگی، صندلی‌های برقی با امکانات گرمایش و خنک‌سازی و تهویه مطبوع دو منطقه‌ای از جمله ویژگی‌های این خودروی لوکس محسوب می‌شوند.

با توجه به موارد ذکر شده، اکستریم VX یکی از مجهزترین خودروهای شاسی‌بلند حاضر در بازار به شمار می‌رود که می‌تواند نیازهای مشتریان پرطرفداری که به دنبال تجربه رانندگی لوکس و ایمن هستند را برآورده سازد.

36 عکس

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/10/7
همه کلید ها رفته و شده تاچ شاید مد روز و جذاب باشه ولی اینجوری هم خوب نیست بی روح شده. حداقل برای کنترل تهویه کلید های مکانیکی بزارن باشه. یه زمانی داشبورد ماشین ها باهم متفاوت و هرکمپانی سبک خودش داشت الان همه شبیه هم شده. در کوتاه مدت برای بعضی ها و با توجه با سلایق شاید جذاب باشه ولی بلند مدت کسل و خسته کننده هست.