موضوعات داغ

بررسی کامل جی ای سی EMPOW، جذاب ترین سدان وارداتی در راه بازار + فیلم و عکس

10 دی 1402
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

ویدیو بررسی جی ای سی EMPOW

شرکت راسا موتور یکی از شرکت‌های نوپا در زمینه واردات خودرو است که در همین ابتدای کار گام‌های محکمی با معرفی دو برند سوزوکی و GAC برداشته است. در همین راستا دو محصول GAC GS3 و GAC EMPOW در سگمنت کراس‌اوور و سدان توسط این شرکت معرفی شده‌اند.

بدون شک، امپو، از جذابیت خاصی در میان نمونه‌های مختلف این برند برخوردار است. این سدان جذاب و اسپرت، در کنار مدل GS3، هر دو به عنوان محصولات وارداتی برند GAC به بازار ایران راه یافته‌اند. از لحاظ مشخصات فنی، این سدان با نسخه کراس‌اوور، دوقلوهای مشابه‌‌اند، اما از نگاه طراحی ظاهری، هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. عدم دسترسی به سدان‌های اسپرت مطرح اروپایی، ژاپنی و کره‌ای به سبب موانع وارداتی، جی‌ای‌سی امپو را می‌توان یک گزینه مطلوب برای طرفداران این نوع از خودروها دانست.

جی‌ای‌سی امپو در برابر محدودیت‌های وارداتی به فرصتی تبدیل شده تا جای خالی سدان‌های اسپرت بازار را پر کند. اشتیاق علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت را حضور این سدان، با آن هویت خاص و طراحی منحصربفردی که دارد، تا حد زیادی تأمین می‌کند. نه تنها در بخش فنی که در ظاهر و طراحی، امپو موفق به ایجاد تاثیری مثبت شده و به عنوان یک رقیب قدرتمند در مقابل دیگر برندهای معروف، قد علم خواهد کرد.

مروری بر تاریخچه GAC EMPOW

جی‌ای‌سی امپو نخستین بار در نمایشگاه خودروی گوانگژو در سال ۲۰۲۰ به نمایش عموم در آمد و در ادامه، نسخه‌ تولید انبوه آن در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۱ به عرضه گسترده رسید و جایگاهی را که پیش‌تر متعلق به مدل ترامپچی GA4 بود، از آن خود کرد. با این حال، GA4 حتی پس از ورود امپو به بازار نیز همچنان عرضه می‌شد. امپو از آنجایی که بر مبنای پلتفرم نوین گروه چینی جی‌ای‌سی، یعنی پلتفرم ماژولار جهانی (GPMA) پایه‌ریزی و توسعه یافته، دارای ویژگی‌های طراحی خاص و منحصربفردی است.

طراحی ظاهری جی‌ای‌سی امپو

طراحی ظاهری جی‌ای‌سی امپو، چهره تهاجمی و اسپرت

جی‌ای‌سی امپو با ویژگی‌های بارز یک خودروی اسپرت، چشم‌اندازی جذاب را در نگاه نخست ارائه می‌دهد. ابعاد این خودرو، به ترتیب ۴۷۰۰، ۱۸۵۰ و ۱۴۳۲ میلی‌متر است. این ابعاد آن را در دسته سدان‌های کامپکت و سایز متوسط قرار می‌دهد. با این حال، شرکت اعلام کرده است که امپو در دسته سدان‌های کامپکت قرار می‌گیرد تا تمام نیازهای مشتریان را برآورده کند.

اگر به نمای کناری آن دقت کنید، بلافاصله طرح فست‌بک آن نظرتان را جلب می‌کند. طراحان جی‌ای‌سی با هوشمندی خاصی، شیشه عقب و درب صندوق را در یک خط مداوم و بدون وقفه طراحی کرده‌اند تا جلوه‌ای بیش از پیش جذاب به این سدان ببخشند.

علاوه بر این، طراحی قسمت جلویی و به خصوص کاپوت خودرو نیز به گونه‌ای است که ظاهری رو به جلو و کشیده را در ذهن مخاطب القا می‌کند. خطوط تیز و معنا‌دار نمای جانبی امپو به مشخصه‌های اسپرت آن جلوه بیشتری می‌بخشند. همچنین در این بخش رینگ‌های اسپرت مشکی رنگ از دیگر مواردی است که روحیه اسپرت و تهاجمی آن را دوچندان کرده است.

نمای عقب جی‌ای‌سی امپو

یکی از مؤلفه‌های کلیدی در طراحی آیرودینامیک جی‌ای‌سی امپو، ضریب درگ پایین است؛ این مقدار در اغلب خودروها حدود ۰.۳ است، اما جی‌ای‌سی امپو با دستیابی به ضریب درگ اندک ۰.۲۶ برجستگی پیدا کرده است. کاهش در ضریب درگ نشان دهنده افت نیروهای مقاومتی است که به هنگام حرکت خودرو به وجود می‌آیند، به این معنی که امپو با کارایی بیشتری روبرو است و می‌تواند با نیروی کمتری قدرت خود را حفظ کند.

اما نباید از گرافیک جذاب چراغ‌های این خودرو نیز غافل شد. در نمای عقب چراغ‌ها به سبک خودروهای تویوتا امتداد یافته و انتهای آن‌ها کمی رو به پایین متمایل شده‌اند. تکمیل‌کننده این بخش نیز دیفیوزر بزرگ و جذاب و چهار خروجی اگزوز در طرفین سپر است.

کابین محافظه‌‌کارانه با DNA اسپرت

با ورود به کابین جی‌ای‌سی امپو با فضایی ساده‌تر نسبت به بدنه اسپرت و جسور آن مواجه خواهید شد. اما به وضوح می‌توان DNA الگوهای موفق در صنعت خودرو جهان را در جای جای کابین مشاهده کرد. به طور مثال در نگاه نخست کلاستر دوگانه عریض در قسمت بالایی داشبورد توجه را به خود جلب می‌کند. همچنین کنسول میانی به تبعیت از برندهای اروپایی، با ارتفاعی بیشتر از حد نرمال، فضای راننده و سرنشین را کاملا از هم جذا کرده است.

تعداد کم کلیدهای کنترلی بر روی کنسول میانی و داشبورد نشان از تبعیت کردن طراحی از الگوهای مدرن و بروز است. همچنین فرمان D کات تکمیل‌ کننده ظاهر اسپرت داخل کابین است که در قسمت زیرین آن قطعه‌ای کرومی نظیر خودروهای آلمانی خودنمایی می‌کند.

کابین جی‌ای‌سی امپو

ترکیب تودوزی دو رنگ این خودرو در کنار تریم فیبرکربنی کنسول میانی و رودری‌ها، حسی اسپرت و جوان‌پسند را به بیننده القا می‌کند. با این حال برخی از قسمت‌های کابین هم از متریال پلاستیکی خشک ساخته شده که چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد. اما طراحان جی‌ای‌سی سعی کرده‌اند با استفاده از الگوهای مدرن، تاحدی این موضوع را مستتر کنند.

جی‌ای‌سی امپو یک سدان متوسط با ابعاد عرض و ارتفاع ۱۸۵۰ و ۱۴۳۲ میلی‌متر است. حجم صندوق بار آن ۵۴۳ لیتر است و صندلی‌های ردیف دوم قابلیت تاشوندگی با نسبت ۶۰ به ۴۰ دارند. همچنین، صندلی راننده و سرنشین جلو به ترتیب به تنظیم ۶ و ۴ جهته برقی مجهز شده‌اند.

امکانات رفاهی و ایمنی GAC امپو

امکانات رفاهی و ایمنی

جی‌ای‌سی امپو در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز می‌تواند یکی از مدعی‌های بازار باشد. چرا که با نگاهی به لیست امکانات آن، می‌توان دریافت که حجم قابل توجهی از تجهیزات و امکانات پیشرفته‌ای را ارائه خواهد کرد. این خودرو به دستیارهای کمک راننده همچون کروز کنترل تطبیقی، نگهدارنده بین خطوط، هشدار تعویض خط، هشدار برخورد از جلو، دستیار ترافیک و نور بالای هوشمند مجهز شده است. در کنار این سیستم‌ها شاهد نصب شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، دستیار حرکت در سربالایی و ترمز پارک برقی روی جی‌ای‌سی امپو هستیم. ترمزهای این خودرو در چهار چرخ نیز از نوع دیسکی هستند.

در بخش امکانات رفاهی نیز موارد قابل توجهی به چشم می‌خورد. این امکانات شامل سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی به همراه شش بلندگو و نمایشگر 10.25 اینچی لمسی، چراغ مه‌شکن، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران،‌ سیستم تهویه اتوماتیک به همراه فیلتر تصفیه هوا، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، تریم چرمی کابین، کلاستر دیجیتال 7 اینچی، شارژر وایرلس تلفن همراه، سانروف، کیت اگزوز، آینه‌های جانبی تاشو برقی سنسور نور و باران از جمله تجهیزات رفاهی جی‌ای‌سی امپو به شمار می‌آیند.

پیشرانه و قوای محرکه GAC EMPOW

مشخصات فنی قوای محرکه

اما پس از نگاه کلی به طراحی و امکانات این سدان اسپرت، می‌رسیم به جذاب‌ترین بخش ماجرا، یعنی مشخصات فنی پیشرانه و قوای محرکه GAC EMPOW، چرا که این ظاهر اسپرت و فریبنده هر بیننده‌ای را کنجکاو می‌کند که زیر محفظه کاپوت چه خبر است!

زیر کاپوت جی‌ای‌سی امپو، همان موتور 1.5 لیتری چهارسیلندر توربوشارژر مشترک با جی‌ای‌سی GS3 قرار دارد. این پیشرانه با بهره‌مندی از تکنولوژی سیستم تزریق مستقیم سوخت، قادر است قدرت و گشتاور قابل توجهی را تولید و روانه چرخ‌ها کند. همچنین هوای خروجی از توربوشارژ در این موتور توسط سیستم Air To Water خنک می‌شود و به درون موتور راه می‌یابد. امپو قادر است با کمک پیشرانه مذکور حداکثر توان خروجی معادل 167 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 270 نیوتن متر را تولید کند. گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر یا WDCT، وظیفه انتقال نیروی تولید شده توسط موتور به چرخ‌های جلو را در جی‌ای‌سی امپو برعهده دارد. اما نکته قابل توجه در این بخش، شتاب صفر تا صد خارق‌العاده 7 ثانیه‌ای است که ان را در زمره خودروهای اسپرت و گران‌قیمت بازار قرار می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های جی‌ای‌سی امپو، توانایی تغییر در برنامه‌ریزی و عملکرد خودرو در حالت اسپرت است. هنگامی که مود رانندگی به این حالت تغییر می‌یابد، امکانات مختلفی فعال می‌شوند. ابتدا، با اجرای حالت اسپرت، کیت اگزوز خودرو فعال شده و صدای اگزوز تغییر می‌کند. سپس، در برنامه‌ریزی موتور، گیربکس و سیستم فرمان کمکی برقی تغییراتی اعمال می‌شوند که هماهنگی بیشتری بین آنها ایجاد می‌کند و به راننده تجربه‌ی رانندگی پویاتری را ارائه می‌دهد.

سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و مولتی لینک یا چنداتصاله در عقب، به بهترین شکل ممکن برای جلوگیری از ضربات وارده به کابین خودرو طراحی شده است. همچنین، سیستم تعلیق جلو و عقب از یکدیگر مستقل هستند و از سیستم فرمان کمکی برقی نیز برخوردارند، که رانندگی را ایمن و همچنین جذاب می‌سازد.

مصرف سوخت

جی‌ای‌سی امپو برخلاف ویژگی‌های اسپرت و روحیه تهاجمی که دارد، در رده خودروهای اقتصادی و مقرون‌ به صرفه در زمینه مصرف سوخت نیز قرار می‌گیرد. چرا که در سیکل ترکیبی مصرف سوخت، عدد 6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش را به ثبت رسانده است. این در حالی است که با توجه به میزان ظرفیت 47 لیتری مخزن سوخت، برد پیمایش 780 کیلومتری برای آن تخمین زده می‌شود.

نمای عقب جی‌ای‌سی امپو

نتیجه‌گیری

در انتها اگر بخواهیم یک نتیجه‌گیری کلی از این سدان اسپرت و جسور داشته باشیم، باید گفت که جی‌ای‌سی امپو روی کاغذ خودرویی برنده است که در خلا خودروهای اسپرت بازار، می‌تواند به خوبی عرض اندام کند و برای رقبای گران‌تر از خود خط و نشان بکشد. مشخصات فنی و توان خروجی پیشرانه نیز می‌تواند مصداقی بر این ادعا باشد. اما در نهایت باید منتظر ماند و دید که امپو پس از ورود به بازار و پس از گذشت مدت زمانی، چه عملکردی از خود به جا می‌گذارد.

همچنین یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در موفقیت و یا عدم موفقیت آن در بازار، ارائه خدمات پس از فروش مناسب و تامین قطعات مورد نیاز آن است که با توجه به گفته‌های شرکت راسا موتور، این شرکت تمهیدات لازم در این خصوص را پیش‌بینی کرده است.

26 عکس

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/10/10
جالب بود