موضوعات داغ

بررسی هاچ بک سوزوکی بالنو، یک وارداتی جدید در راه بازار ایران + فیلم و عکس

22 دی 1402
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

ویدیو بررسی سوزوکی بالنو

از سرگیری مجدد واردات خودرو به کشور هرچند که طبق روال گذشته نیست، اما به تدریج شاهد تنوع بخشی محصولات وارداتی از برندهای محتلف خصوصا آسیای شرقی هستیم. در این بین برندهای نام‌آشنا نظیر تویوتا، نیسان، سوزوکی و ... با محصولات ارزان قیمت و اقتصادی خود فرصت رقابت در بازار محدود شده ایران را پیدا کرده‌اند.

سوزوکی که سابقه حضور طولانی مدت با مدل‌های ویتارا و کیزاشی در بازار ایران را در کارنامه خود دارد، اکنون با دو مدل سیاز و بالنو توانسته بار دیگر به سهم‌خواهی در این بازار تشنه اما پر از محدودیت بپردازد. شرکت راسا موتور خاورمیانه به عنوان یکی از واردکنندگان نوپا، اخیرا اقدام به معرفی و عرضه سوزوکی بالنو کرده، تا خلاء هاچ‌بک‌های اقتصادی و جوان‌پسند را با محصولی قابل و توانمند پر کند.

سوزوکی بالنو این‌بار فرصت پیدا کرده تا باهدف قرار دادن مخاطبین جوان، گوی رقابت را از رقبای چینی و مونتاژی موجود در بازار ایران برباید. در ادامه با خودروبانک همراه باشید تا به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات این تازه‌وارد با اصالت ژاپنی بپردازیم.

هاچ بک سوزوکی بالنو

دگرگونی به سبک بالنو

سوزوکی بالنو نخستین‌بار در سال 1996 در قالب یک سدان خانوادگی پا به عرصه رقابت گذاشت. اما رفته رفته با معرفی نسل‌های بعدی شاهد کاهش ابعاد این خودرو و معرفی نسخه هاچ‌بک آن بودیم. این تغییر و دگرگونی تا جایی ادامه داشت که مدیران سوزوکی در سال 2015 تصمیم گرفتند بالنو را تنها در نسخه ها‌چ‌بک به بازارهای مختلف علی‌الخصوص کشورهای آسیایی و بازار استرالیا و اقیانوسیه عرضه کنند.

خودرویی که اکنون به یکی از گزینه‌های واردات به کشور تبدیل شده است، در واقع نسل پنجم بالنو است که از سال 2022 به صورت رسمی به بازارهای بین‌المللی معرفی و راه پیدا کرده است. همان‌طور که انتظار می‌رفت از بالنو جدید استقبال خوبی صورت گرفت و آمار فروش بالغ بر 200 هزار دستگاه در کارنامه این هاچ‌بک ژاپنی به ثبت رسید. هرچند که باید به این نکته اشاره کرد بالنو محصول مونتاژی سوزوکی در خط تولید هند است. چرا که سوزوکی همکاری وسیعی با شریک تجاری خود در هند یعنی شرکت جوینت ونجر سوزوکی ماروتی در ایالت گجرات دارد که بر این اساس مدل‌های مختلفی در این کشور تولید می‌شود.

این خودرو در سگمنت هاچ‌بک‌ها قرار می‌گیرد و با طراحی مدرن و جوان‌پسند، تلاش دارد تا قلب نسل جدیدی از مشتریان را به دست آورد. بالنو با بهره‌گیری از نوآوری‌های فناورانه و تکیه بر کیفیت ثابت شده‌ سوزوکی، در عرضه جهانی خود موفق ظاهر شده و اکنون قدم به بازار پر رقابت ایران گذاشته است.

چهره به روز و جوان‌پسند سوزوکی بالنو

چهره به روز و جوان‌پسند

از آن‌جا که بالنو در رده خودروهای ساب‌کامپکت (سگمنت B) قرار می‌گیرد، در ابتدا شایعاتی مبنی بر جایگزینی این مدل با مدل پرفروش و محبوب سوئیفت شنیده می‌شد. اما همزمان با آغاز عرضه بالنو، شاهد فروش همزمان این دو برادر در بازارهای گوناگون هستیم.

بالنو در واقع بر مبنای پلتفرم جدید سوزوکی توسعه یافته که قرار است به زودی سوئیفت نیز برمبنای آن توسعه پیدا کند. این خودرو با ابعادی حدود 3990 میلی‌متر در طول، 1745 میلی‌متر در عرض و 1485 میلی‌متر در ارتفاع، خودرویی با سایز متوسط است که از خطوط سیال و روان روی پانل‌های بدنه بهره می‌گیرد. نکته قابل توجه درخصوص پلتفرم جدید بالنو، کاهش وزن خودرو بدون کاهش مقاوت بدنه است. این یعنی وزن نهایی خودرو با کاهش 200 کیلوگرمی نسبت به نسل قبلی خود، به کمتر از یک تن رسیده است.

در نمای جلوی بالنو شاهد طرحی به وضوح ژاپنی هستیم که به خوبی نمایانگر اصالت سوزوکی است. جلوپنجره بزرگ و کشیده که تا چراغ‌ها امتداد یافته، خودرویی عریض و نسبتا بزرگ را در نگاه نخست برای مخاطب تداعی می‌کند. این در حالی است که استفاده توامان از خطوط تند و تیز و منحنی در طراحی چراغ‌ها، سبب شده چهره‌ای معتدل اما در عین حال اسپرت و جوان‌پسند شکل بگیرد. اما در همین قسمت هم می‌توان به سرعت متوجه شد که با خودرویی اقتصادی و ارزان قیمت سروکار داریم، چرا که قسمت زیرین سپر میزبان چراغ‌های دایره‌ای ساده مه‌شکن است که از هرگونه آلایش به دور هستند.

در نمای جانبی رنگ و بوی اقتصادی بودن بیش از هر جای دیگری نمود پیدا می‌کند. با این حال خطوط سیال و روان که حجم بیشتری به قسمت زیرین درها داده، تا حد ممکن این تصویر ارزان‌قیمت را در ذهن مخاطب کمرنگ می‌کند. رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی در این بخش هم تا حد ممکن توانسته‌اند ظاهر مدرن و بروزتری به این هاچ‌بک اصالتا ژاپنی ببخشند.

نمای عقب سوزوکی بالنو

اما نمای عقب این خودرو شاید در نگاه اول رگه‌هایی از اصالت ژاپنی را به ارث نبرده باشد. چرا که چراغ‌ها به سبک مدل‌های جدید رنو طراحی شده و شباهت زیادی با محصولات فرانسوی دارد. اما با این وجود هارمونی و هماهنگی میان اجزای تشکیل دهنده این بخش به خوبی نمایان است. سپر بزرگ و نسبتا حجیم در این قسمت می‌تواند ایمنی نسبتا خوبی را به هنگام برخورد از پشت فراهم سازد. همچنین خروجی اگزوز گرم از دیگر ویژگی‌های بارز این قسمت به شمار می‌رود. همچنین استفاده از تریم کرومی روی در صندوق بالنو از همان مواردی است که برای دور شدن از فضای اقتصادی و ارازن قیمت تعبیه شده است.

فضای کابین بزرگ و جادار

با نگاه به کابین سوزوکی بالنو می‌توان از ابتدا دریافت که با یک خودروی جادار طرف هستیم. طراحی اصولی و مهندسی سوزوکی به خوبی نشان می‌دهد که از ابعاد نه چندان بزرگ بدنه، می‌توان فضایی کاربردی و جادار را استخراج کرد.

نکته جالب توجه در طراحی کابین بالنو، استفاده از الگوهای مدرن و به روزی است که سبب شده داشبوردی مهیج با خطوط منحنی و سیال فراوان پیش رویتان قرار بگیرد. در قسمت بالایی داشبورد یک صفحه نمایش 9 اینچی لمسی قرار گرفته که سیستم سرگرمی و مولتی مدیا را به نمایش در می‌آورد. همچنین فرمان Dکات و ترکیب آمپرهای آنالوگ و دیجیتال، حس وحال اسپرتی به فضای کابین بخشیده‌اند.

همانطور که در تصاویر رسمی این خودرو آمده، تریم دو رنگ آبی و مشکی برای کابین درنظر گرفته شده است که انتظار می‌رود نسخه‌های وارداتی نیز به همین منوال باشند. تریم نقره‌ای هم در بخش‌های مختلف کابین از جمله، فرمان، قسمت میانی داشبورد و دستگیره‌ها، رنگ‌ و بویی اسپرت و لوکس به کابین داده است.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، فضای کابین بالنو جادار و نسبتا بزرگ به نظر می‌رسد، این در حالی است که حجم قسمت بار حدود 318 لیتر تخمین زده می‌شود. البته با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم با نسبت 60/40، حجم فضای بار به بیش از 700 لیتر افزایش می‌یابد که این اعداد برای یک هاچ‌بک اقتصادی شهری قابل قبول به نظر می‌رسد.

امکانات رفاهی و ایمنی سوزوکی بالنو

امکانات رفاهی و ایمنی سوزوکی بالنو

از ویژگی‌های بارز سوزوکی بالنو وارداتی می‌توان به لیست بلند بالای امکانات رفاهی اشاره کرد که همین موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در موفقیت حضور آن در بازار ایران داشته باشد. از مهم‌ترین آپشن‌ها و امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به مواردی از قبیل چراغ‌های جلو LED با قابلیت تنظیم ارتفاع نور به صورت دستی، دوربین 360 درجه، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت KEYLESS، تنظیم زاویه و عمق ستون فرمان به صورت تلسکوپی و بشکن، هدآپ دیسپلی، سیستم نمایشگر پایش فشار باد تایرها، آینه داخلی الکتروکرومیک، فرمان چرم دوزی شده D-CUT با دکمه‌های کنترلی، دریچه تهویه مطبوع برای ردیف دوم، پورت شارژر برای ردیف دوم، تزئینات کرومی بدنه، تایر زاپاس سایز کوچک، کامپیوتر سفری و مولتی مدیای پیشرفته با قابلیت انتقال اطلاعات تلفن همراه بروی نمایشگر و اتصال WiFi، کروزکنترل، کیسه هوای راننده، سرنشین جلو و پرده‌ای، سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل، سیستم‌های ترمز ABS و EBD به همراه سیستم کنترل پایداری، سنسور پارک جلو و عقب و ... اشاره کرد.

زیر کاپوت سوزوکی بالنو جدید یک پیشرانه 1.5 لیتری چهارسیلندر تنفس طبیعی قرار گفته است

مشخصات فنی قوای محرکه

و اما با نگاهی به جذاب‌ترین بخش ماجرا یعنی مشخصات فنی قوای محرکه، بار دیگر به ما گوشزد می‌شود که با یک خودروی اقتصادی سروکار داریم، چرا که زیر کاپوت سوزوکی بالنو جدید یک پیشرانه 1.5 لیتری چهارسیلندر تنفس طبیعی قرار گفته است. این پیشرانه قادر است نیرویی معادل حداکثر 105 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 138 نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال دهد.

هرچند که بالنو علاوه‌بر جعبه‌دنده اتوماتیک به جعبه‌دنده دستی 5 سرعته نیز می‌تواند مجهز باشد، اما طبق اطلاعات بدست آمده راسا موتور نسخه اتوماتیک این خودرو را برای عرضه به بازار کشور درنظر گرفته است. طبق اطلاعات رسمی منتشر شده این خودرو، بالنو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به مدت زمانی حدود 11 ثانیه زمان نیاز دارد. همچنین حداکثر سرعت اعلام شده برای این هاچ‌بک اقتصادی 160 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. گفتنی است سیکل ترکیبی مصرف سوخت این خودرو حدود 5.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است که این عدد گواهی است بر اقتصادی بودن سوزوکی بالنو.

باک سوخت این خودرو نیز 37 لیتر حجم دارد، بنابراین برد پیمایشی سوزوکی بالنو حدود 685 کیلومتر خواهد بود. سیستم تعلیق سوزوکی بالنو همانند پیشرانه این خودرو ساده است. سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و میله پیچشی نیمه مستقل در عقب، وظیفه دفع و جذب ضربات وارده به اتاق خودرو را برعهده دارند.

سوزوکی بالنو

نتیجه‌گیری

در انتها با مروری بر مشخصات و ویژگی‌های فنی سوزوکی بالنو، می‌توان گفت، این خودرو یک هاچ‌بک کوچک شهری است که با طراحی زیبا، فضای داخلی جادار و امکانات رفاهی مناسب، می‌تواند گزینه مناسبی برای خانواده‌های جوان باشد. این خودرو با پیشرانه‌ای کم حجم و اقتصادی و همچنین جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک، می‌تواند عملکردی راضی کننده از خود به‌جای بگذارد. البته نباید توقع رانندگی چالاک و چابک را از آن داشت، چرا که بالنو ذاتا یک خودروی اقتصادی و ارزان قیمت شهری است که جهت مصارف روزانه و کاربری‌های خانوادگی طراحی و توسعه یافته است.

با این وجود باید منتظر ماند و دید که سوزوکی بالنو با چه قیمتی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. زیرا این روزها بازار خودروهای وارداتی هم رقابتی شده و قیمت تمام شده محصول به یکی از فاکتورهای اساسی و تاثیرگذار در موفقیت محصول بدل شده است.

از آن‌جا که پیش‌بینی می‌شود قیمت بالنو در محدوده 1.5 میلیارد تومان باشد، رقیبی جدی برای این هاچ‌بک ژاپنی الاصل در بازار خودروهای وارداتی مشاهده نمی‌شود، هرچند که مشخصات فنی و ویژگی‌های حرکتی بالنو شباهت زیادی به پژو 207 اتوماتیک دارد، اما فاکتور قیمت در این بخش می‌تواند کفه ترازو را به سمت 207 سنگین‌تر کند. این نکته را هم باید درنظر داشت که جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک پژو 207 می‌تواند یک تهدید جدی برای بالنو به شمار رود.

از سوی دیگر برخی هاچ‌بک کراس‌های چینی بازار نظیر ام‌وی‌ام ایکس 22 پرو، ایکس 33 کراس و ... هم به دلیل شباهت‌های فنی که با بالنو دارند، می‌توانند به عنوان رقبای مونتاژی بالنو در بازار ایران عرض اندام کنند.

21 عکس

نظرات کاربران

0 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد