موضوعات داغ

ملاقات با پراید کره‌ای، نوستالژی تراژدیک ایرانیان

5 شهریور 1396
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

مقدمه

در دنیای صنعتی امروز بسیاری از محصولات به عنوان یک نماد از کشور یا فرهنگ شناخته می‌شوند. دنیای خودروهای رنگارنگ و گوناگون نیز از این موضوع مستثنی نبوده، هر کشور خودرویی دارد که به نوعی به نمادی نوستالژیک برای مردمانش تبدیل شده است. در دهه 60 و 70 شمسی خودروی پیکان با وجود تنوع کم محصولات در بازار، به خودرویی محبوب میان خانواده‌های ایرانی تبدیل شد. شاید علت اصلی این موضوع را بتوان جادار بودن و کارایی نسبتا مناسب پیکان در زمان خود دانست. اوایل دهه 70 بود که با اضافه شدن پراید به سبد محصولات گروه خودروسازی سایپا، تحولی در سلیقه عمومی بازار و به خصوص جوان‌ترها صورت گرفت. از همین روی پراید توانست رفته‌رفته خریداران خودروی پیکان را متقاعد سازد که به سوی این خودروی تازه وارد گرایش پیدا کنند. شاید بهتر باشد در ابتدا گریزی به تاریخچه این خودروی چند ملیتی بیاندازیم.

شاید بسیاری از شما فکر کنید پراید از کره به ایران آمده است، اما در حقیقت این طور نیست. این خودروی جنجالی در واقع همان مزدا 121 است که ابتدا در ژاپن تولید می‌شد و مدتی بعد با نام فورد فستیوا به بازار آمریکای شمالی راه پیدا کرد. در آن زمان، مقصد اصلی این خودروی ارزان ‌قیمت دانشجویی، بازار کشورهای آمریکای شمالی، استرالیا و ژاپن بود، اما سازمان امنیت بزرگراه‌های آمریکا با وجود استقبال زیاد از این خودرو، جلوی تولید آن را گرفت. فورد فستیوا یا همان مزدا 121 در سال 1986 لقب ناامن‌ترین خودروی آمریکا را از آن خود کرد. در سال 1987 میلادی، تولید این خودرو به کیا موتورز رسید و به این ترتیب کره جنوبی به بازار هدف جدید آن تبدیل شد. جالب است بدانید که در اوایل دهه 70 بزرگ‌ترین قرارداد خودرویی کیا با ایران بسته شد و پس از آن پراید راهی ایران شد.

تولید پراید از سال 1372 در شرکت خودروسازی سایپا آغاز شد که با این اقدام بسیاری از شرکت‌های قطعه‌سازی نیز فعالیت خود را دوچندان کردند. که از این روی می‌توان پراید را نقطه عطفی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی دانست. اما کار به اینجا ختم نمی‌شود. طی این 24 سال پراید عناوین مختلفی را به دوش کشید، که شاید مهم‌ترین آن را ناامن‌ترین خودروی تولید داخل دانست. طبق آمار منتشر شده طی این سال‌ها، پراید اصلی‌ترین علت مرگ و میر تصادفات جاده‌ای را به خود اختصاص داده است که همین موضوع این خودرو را به یک نوستالژی تراژدیک برای ایرانیان تبدیل کرده است.

پراید کره‌ای مدل 73

در طول سال‌های گذشته شرکت خودروسازی سایپا تلاش زیادی برای بهبود بخشیدن مسائل ایمنی و فنی این خودرو انجام داده است، ولی در واقع می‌توان این تلاش‌ها را به نوعی درجا زدن دانست، چون پراید ایرانی نه در ظاهر تفاوت چندانی داشته و نه از نظر فنی تفاوت چشم‌گیری با نمونه اولیه دارد. نکته قابل توجه، محبوبیت پراید‌های کره‌ای است که پس از گذشت 24 سال هنوز هم متقاضیان و علاقه‌مندان خاص خود را دارد. علت این موضوع را می‌توان در کیفیت بالای پرایدهای ساخت کره دانست. در واقع می‌توان برای درک بهتر این موضوع، پرایدهای مدل 72 تا 75 به پراید کره‌ای معروف هستند که به‌صورت تمام و کمال ساخت این کشور هستند. همچنین از 76 تا 79 برخی از قطعا مصرفی در آن‌ها کره‌ای بوده و پس از آن تماما تولید داخل شده است. که اتفاقا می‌توان سیر نزولی کیفیت پراید را از همان سال‌ها مشاهده کرد.

نگاهی به بخش فنی پراید

خودرویی که در تصاویر مشاهده می‌کنید، پراید هاچ‌بک کره‌ای مدل 73 بوده که باتوجه به قدمت و سن و سالی که دارد؛ از کیفیت و ظاهر قابل قبولی برخوردار است. خودروی مورد نظر دارای پیشرانه چهار سیلندر کاربراتوری است که توانایی تولید 52 اسب‌بخار را در 5500 دور در دقیقه دارد. گشتاور این موتور نیز چیزی در حدود 99 نیوتون متر است که البته در دور موتور 3 هزار دور بر دقیقه در دسترس است و این را باید یکی از مزایای پراید بر شمرد.

یکی از عواملی که علاقه‌مندان به پراید‌های کره‌ای را متقاعد به خرید این خودروها می‌کند، پتانسیل تقویت کردن موتور بوده که باعث می‌شود بسیاری از تیونرهای داخلی اقدام به بهینه‌سازی پیشرانه این خودرو کنند. موتور پراید را به راحتی می توان به توربو شارژر نیز مجهز کرد که البته در این صورت باید قطعات داخلی نظیر پیستون و شاتون ها را نیز تقویت کنید. یک راه دیگر تقویت این خودرو که هزینه ی کمتری دارد اما خوب جواب می دهد استفاده از کاربراتورهای چند دهنه ی وبر است که تاثیر مثبتی بر روی شتاب خودرو دارند و البته مصرف سوخت را نیز افزایش می دهند.

پراید های کاربراتوری دارای کاربراتور خلائی هستند و یک خروجی اضافه ی بنزین نیز در کاربراتور آن وجود دارد که در صورتی که پدال گاز را تا انتها فشار دهید یک مجرای بنزین اضافه فعال می شود و بنزین بیشتری را روانه ی محفظه ی احتراق می کند. در این صورت شتاب خودرو بهبود قابل توجهی پیدا می کند که البته توام با آن مصرف سوخت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اما در صورتی که با موتور آرام رفتار کنید مشکلی از نظر مصرف سوخت نخواهید داشت و با وجود عمر بالا و عدم مجهز بودن خودرو به سیستم انژکتوری همچنان مصرف سوخت پراید پایین و معقول است.

شتاب گیری با پراید در دنده های یک و دو به لطف وزن کم خودرو قابل قبول است اما در دنده های 4 و 5 دیگر موتور ضعیف خود را نشان می دهد.

پرایدهای کره ای فاقد سیستم فرمان هیدرولیک و سیستم ترمز ضد بلوکه هستند. البته اگر سیستم فرمان خودرو مشکلی نداشته باشد عملکرد فرمان آن همانند پیکان سفت نیست و می توان آن را معقول ارزیابی کرد.

از نظر عایق بندی کابین نیز و میزان نفوذ صدا به کابین نیز عملکرد پراید بسیار بد است و هم صدای جاده و موتور نفوذ زیادی به کابین می کند و هم صدای موتور در داخل کابین زیاد است. البته در خصوص کیفیت مونتاژ، باید گفت که مدل های کره ای بهتر از نمونه های مونتاژ داخل هستند و سر و صدای اضافی کمتری دارند.

نتیجه گیری

پراید را باید خودروی مناسب برای استفاده ی شهری عنوان کرد که هزینه ی بسیار پایینی را برای مالک خود دارد و قطعات آن با قیمت پایین و به وفور یافت می شوند و البته خودرویی نیز است که به ندرت دچار خرابی اساسی می شود. بزرگ ترین ایراد این خودرو را باید همان ایمنی اسفناک آن دانست که البته با توجه به عمر قریب به 30 سال طبیعی است که چنین خودرویی دیگر با استانداردهای قرن 21 همخوانی نداشته باشد. امکانات رفاهی نیز در این خودرو معنای چندانی ندارد و تنها می توان به شیشه های جلوی برقی و کولر اشاره کرد.

لازم به ذکر است که پرایدهای کره‌ای در بازار باتوجه به سلامت و مدل خودرو، با قیمتی حدود 12 تا 20 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. در پایان از آقایان ماهان تیموری و حسین تیموری تشکر می کنیم.

19 عکس

نظرات کاربران

137 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/6/5
حدود 30 سال پیش یعنی 3 دهه قبل این خودرو لقب ناامن‌ترین خودروی آمریکا را از آن خود کرده و تولیدش متوقف شده است .
ولی دولت به ازای کشته شدن خانواده های ایرانی بواسطه استفاده از این خودروی ناامن جیب مبارکش رو پرکرده است .
در ضمن رنو ساندرو 60 میلیونی در قرن 21 هم به جز شیشه های برقی عقب چیزی اضافه نداره
1396/6/5
ماشین گداگشنه ها
1396/6/5
لطفا توهین نکنید
1396/6/5
درست صحبت کن اقای غیر محترم،
به خاطر فقر ملت بهشون توهین نکن، بیشتر نمیخوام بگم که مثل خودت از ادب به دور میشم
1396/6/5
انقدر بي فرهنگي كه لفظ گدا گشنه رو به كار ميبري، همه كه مثل تو دزد نيستن. بيشعور
1396/6/5
واقعا متاسفم برای همچین ادم بی فرهنگ و بی شخصیتی که معلوم نیس از پشت کدوم کوه اومده و خودشو برتر از بقیه میدونه
1396/6/5
یکیشم خودت
1396/6/5
تف به شرف نداشتت
1396/6/5
اره خب تا شما پولدارای مرفح جون مملکت رو گرفته باشین
1396/6/5
باید می نوشتی آدم سابق!
1396/6/5
نه که شما بنز سوارین
1396/6/5
گدا خودتی و جد ابادت بیشرف بیشعور !
1396/6/6
خوش به حال شما ثروتمندها که بنز سوار میشی . ما که همین پرایدم نداریم
1396/6/6
داداش تو برو فقر مرامتو حل کن بعد بیا نظر بده
1396/6/6
لطفا یکم ادب داشته باشید زشته این نوع حرف زدن متاسفانه با این اوضاع خراب کشور خرید همین ماشین هم برای خیلی ها سخته درست نیست ادم به یک نفر که سطح مالی پایینی داره توهین کنه
1396/6/6
با سلام
دوست عزیز نمیدونم بچه مایه داری یا هرچی
ولی وقتی تو یک کشور گزینه ای دیگه برای افرادی با درآمد کم وجود نداره چیکار باید کرد؟؟؟!!!!
خواهشا قبل از نوشتن هر چیزی یکم فکر کنیم
1396/6/6
برو از خودت خجالت بکش آدم آَشغال
1396/6/7
کامنتت منو یاد فیلم ضربه شلاق (whiplash) انداخت که به همه توصیه میکنم این فیلم فوق العاده رو ببینن این فیلم داره ماجرای یه پسر معمولی رو روایت میکنه که میخواد یه نوازنده بزرگ بشه و گیر یه مربی میفته که صبح تا شب تحقیرش میکنه و یه کابوسه براش و برای اینکه خودشو به مربی ثابت کنه دست به هر کاری میزنه و تهش هم موفق میشه...
به نظرم این کامنت خیلی مفیده برای کسایی که از وضعیت الانشون راضی نیستن...برای آدمایی که کلی قابلیت دارن ولی تنبلن و بهونه میارن...آدمهایی که میتونستن یه کارآفرین باشن یا یه آدم بزرگ ولی خودشون رو دست کم گرفتن و ...
من یه روزی آرزوی داشتن یه پراید رو داشتم،اگه کسی بهم توهین نمیکرد هیچوقت به خودم نمیومدم و هیچوقت تلاش نمیکردم برای داشتن یه زندگی بهتر
من همیشه بهونه میوردم و خودم رو باور نداشتم و همیشه فکر میکردم مقصر دولته،خانوادست،مقصر اونیه که اختلاص کرده و حق منو خورده ولی همه اینا اشتباه بود مقصر اصلی خودم بودم و بس
1396/6/7
وضعیت نداری این ملت ماحصل لاشخورایی که مثل کفتار چمبره زدن رو پول این مملکت هرسری هم یه جوری مردمو بی نوا رو خام میکنن .هرسری با یه رنگو و ربان و یه جور فریب و حیله .وگرنه اگه مملکت درست حسابی بود با این نفت و گاز و نعمت های خدادادی ملت ایرانو سرتاپاشونو باید طلا میگرفتن
1397/6/26
خوب درسته که تو ندار ها رو ادم حساب نمیکنی ولی خوب ثروتمندتر از شمام خیلی زیاده که اونام جنابعالی رو ادم حساب نمیکنن.دست بالا دست بسیار است....
1397/6/27
خوب امیر سابق شما هم در مقابل علی دایی و خیلی از ثروتمندهاگشنه گدایی بیش نیستی .مطمئنم یه ادم علاف و بی هدفی که بویی از انسانیت نبردی شب به خیررررررر
1397/7/1
منم مرفه هستم ولی فقط درجایی که خواهر و مادر و کلا ناموستو...
1397/8/6
امیر جان خیلی کامنت خوبی گذاشتی جا داره بگم گوه خوریش به شما نیومده سرت تو اخور خودت باشه
1397/8/16
احمق بیشرف تن لش تو ماشین 300 میلیونی داری bk ولی اینو بدون تو امثال تو هیچ عنی نیستین بخواین مقابل پراید سوارا حرف بزنین بی شرف معلومه که حروم زاده ای احمق تازه به دوران رسیده بدبخت فک کرده عزت به داشتن ماشین مدل بالاست هه اگه تو ماشینت 300 میلیونه کسایی تو این مملکتن که ماشینشون بالای 2 میلیارده ولی هیچ فخری نمیفروشن خب معلومه وقتی 4 تا تن لش مثل تو مملکتو غارت کنن معلومه مردم پراید سوار میشن فقط کوفتت بشه اون پولی که از حق مردم گرفتی و باهاش شاخ و نشون میکشی
1397/10/14
این هن نمونه بارز استفاده نکردن از لوازم جلوگیری از بارداری مثل کاندام
1397/10/19
دلیل نمیشه که اگه با پول بابای دزد خون مردم تو شیشه کنت ماشین سیصد میلیونی میخری گدا گشنه به حساب نیای,اون پولایی که امثال تو با کلاه گذاشتن سر مردم بدبخت بدست میارین اونا از دهن گرگ میکشن بیرون.
1397/11/14
منم خواستم یه چیزی بارت کنم چار دست و پاتر بشی دیدم همه رفقا از خجالتت در اومدن.ولی محض اطمینان، گدا گشنه باباته.
1398/1/20
تقصیر منو مثل منه که اقلیت هایی مثل تو ضر زیادی میزنه .اره دیگه تو جنگی که شیراش عقب کشیده باشن کفتار میشه پادشاه ...ببین اقا قشنگه نوبت ما به قول تو گداگشنه هاهم میشع ...زمین گرده میدونی که
1398/3/11
سلااااام ثروتمند خخخخ
1398/4/27
تو از اون کارتن خوابایی هستی که ادا پولدا ها رو در میاری چون خودت جز کارت ملی و شناسنامه و یه کارتن برا خوابیدن توش چیز دیگه ای نداری داری حسودی می کنی تف تو هیکل ناقص تو
1398/5/4
مراقب رفتارت با آدما باش، یه روزی میای پایین همون آدم ها رو میبینی
1398/8/19
داش گلم شما مک لارن دارید یا شیرون یارولرویز تحش یه لیفان داری که موتور اردی روشه وظاهرشم یه کپی از ماشینای دیگس
1398/9/12
بنده خدا یه چی گفت درست نیست این همه قهوه ایش کنید آقای محترم بااین پول که به پراید میدن باید بنز سوار بشن لعنت کنه اون کسایی که باعث شدن پول بنز بدی ولی پراید سواربشی
1398/9/18
با عرض سلام و خسته نباشید
در جواب این دوست بی شرف و بی خانواده و احمق که خودش گشنه تر از ادمایه نداره
خودش از ک.... در میاره به دهنش میکنه که یه وقت پول خرج نکنه تو تو وجدان کثیفت کثاااااافت
خودم یه هاچبک دارم که فقط رینگو لاستیکش قیمت خونته
زنده باد هرچی هاچبک سواره زنده باد هرچی آدم خاکی و نداره که حداقل وجدان و شرف داره
1398/10/5
این چه ادبیاتیه دوست عزیز!
من خودم ماکسیما اتومات دارم اما به دلیل راحتی و مصرف سوخت بهینه مثل خیلی از دوستان برا تو شهرم یه پرایدم دارم که خیلیم راضیم بنظرم ما ها باید فرهنگمون درست کنیم تا بدونیم چی بگیم چی نگیم.
1398/11/14
الانم اینطور نیست.... من خودم سراتو آپشنال دارم.... اما یه پراید 111 صفر هم گرفتم و از رانندگی و نرمی سواری باهاش واقعا لذت میبرم.
1398/11/24
پلشت جان همین هاچ بك وقتی بهش میرسی تو خیابون ك دور دور كنی باهاش از همه ماشین ها چشم گیر تره.
1398/12/6
بدبخت عشق باز نیستی حالیت نمی شه
1399/3/12
باباااا!!! ب ام و ۷۳۰ و بنز اس ۵۰۰ داری؟ پس چرا تو اوین آب خنک نمی خوری؟
1399/3/30
لاستیک پراید کره ام خانوادتو میخره بی ناموس .رینگش امریکایی پنج میلیونه از بقیه چیزاش نگم.کسانی که ماشین باز نیستن نظر ندن shoti- carx
1399/6/20
خرپوله و کلاسش
داداش اگه تو از بالا مارو ریز میبینی مام از پایین تورو ریز میبینیم
1399/10/6
نه عزیزم جناب بی......... همه مث شما بی فرهنگ نیستن
درضمن فقط ماشین گدا گشنه ها نیست دکتر دندانپزشکی که من میرم جاش از همین ماشینا داره دکتر با سابقه ای هم هست
1399/11/13
داداش به تو ربط نداره که ماشین گدا گشنه های یا نه به تو چه ربطی داره شاید کسی پول نداشته باشه از این بهتر بهره پس لطفاً حرف مفط نزنین من اصلا پراید نداشتم ولی درکل میگم
1399/11/13
اگر کسی فقیر بود باید بش توهین کنی خیلی از آدمها قیمت ماشینی که سوارندصد تا هزار برابر برابر قیمت خودشونه خیلی ها پراید سوارند اما شرف دارند اما اگر تو تو بوگاتی هم داشته باشی قطعا و یقینا شرف نداری
1399/11/29
الان میخوام بزنم دهنتو سرویس کنم بی نامس بی ادب بی فرهنگ الدنگ گور به گر شده
1399/12/6
به نظر من تو برو آشغال سوار شو بهت میفهمونم گداگشنه کیه (سانسور فحش) یاد بگیر من فحشی که به تو دادمو سانسور کردم
1399/12/12
آقا الان پراید ۱۱۰ میلیونه این مثل یک پولداری میمونه بعدش میری به این بدبخت توهین می کنی😡😡😡😡😡😡😡😡 بی ناموس تازه گداگشنه هم جد آباد سابقت😂😂😂😂😂😂
1399/12/12
ما درسته اپتیما سواریم ولی نمیخوایم پرو بازی در بیاریم اگر دفعه ی دیگه اسمتو شنیدم کاری می کنم که دیگه مادرتو بخاطر زاییدن یک بچه بی شرف گور به گور شده دوست نداشته باشی
1400/1/9
گاو در سال گاو!
1400/3/10
خوبه همه فهمیدن توی مرده خوار سیری!!!!!
1400/11/22
سلااااااااام واقعا چرااا اااا
1400/12/7
واقعا آدم بی شعور و نفهمی هستی. تو داری برو بنز بخر.اینقدر بی شعور و بی ادبی که نمیفهمی داری چه حرف مفتی میزنی.دست بالا دست زیاد الان یکی هم که پولدارتر تو رو به آدم حساب نمیکنه بی شعور نفهم خل بی ادب بی خانواده
1401/4/31
اینقد بیشعوری ک ادب نداری این عشقه ک بعضیا از رو علاقه ب ماشین بازی اینکارو میکنن
1401/6/14
این همون ماشینیع ک تو خیابون میبینیش اب از لبو لوچت میریزه البته ب لطف همکاران کره ای بازمون
1401/10/9
پدرته
1396/6/5
پرایدای کاربرات به نسبت پرایدای انژکتور واقعا شتاب خوبی دارن من خودم چندروز پیش ی درگ از صفر با ی 111 سالم گذاشتم به اندازه ی ماشین عقب افتاد.ینی سپر جلوش به سپر عقب من نزدیک بود تازه اونم 111 ک وزنشم کمتر از بقیه مدلاشه
1396/6/5
میگن میخواییم از جون و شرف ایرانی دفاع کنیم درست میگی چطور یک عمر کشت و کشتار راه انداختی جلوشو هم نگرفتی میدونی چرا چون برات نفع داشت بهت اسکناس میرسید
1396/6/5
سلام...چند نکته راجع ب پراید مدل 96 خودم می گم که امیدوارم بدرد بخوره....بالاخره داریم کسایی که تا به حال سوار ماشین ارزون نشدن !...بالاخره همه که مثل "امیر سابق" شکم سیر و بی درد ندارن %
1. پول ماشین رو نقدا در نمایندگی سایپا کارت کشیدم و قرار بود 2 یا 3 روزه تحویل بدن ولی بالاخره بعد 26 روز تحویل دادن، در این مدت من هر 4 روز یک بار زنگ میزدم و می گفتن 2 روز دیگه تحویل میدیم !! کلا یه 5 باری زنگ زدم و یه 5 باری وعده دروغ شنیدم !...خداروشکر تحویل داده شد.
2. یه نکته جالب در مورد پراید؛ میدونستید اگر سیستم تهویه هوا پراید رو روی دریچه های جلویی داشبورد ( دریچه هوای صورت ) تنظیم کنید، فقط می تونید از کولر استفاده کنید ؟؟ !! یعنی اگه بخواین بخاری رو روشن کنید باید حتما دریچه های هوای شیشه یا زیر پاها رو فعال کنید در غیر این صورت بخاری کار نمی کنه ! :( راستی پرایدم هم کولر خوبی داره ها...من از سرمای کولرش راضیم .
3. چنتا مورد توی پراید های جدید تغییر کرده : موتور یورو4 شده و 72 اسب بخار قدرت داره، صندلی های پراید عوض شدن و صندلی هاش بزرگتر شدن، فضای کابین هم بخاطر بزرگی صندلی ها کوچیک تر شده، آمپرها ها هم تغییر کرده و طراحی زیباتری داره...شیشه باریک روی ستون گلگیر عقب هم که برداشته شده.
4. مصرف سوخت ماشین خیلی خوبه و داخل شهر با بنزین سوپر و کولر روشن حدودا زیر صدی 8 و در جاده هم با همین شرایط و 4 سرنشین حدود 5.8 هستش میشه گفت بدون کولر مصرفش بهتر از این ها هم میشه.
5. تمام سیم کشی ها در داخل اتاق و اطراف موتور ماشین با "چسب برق" عایق شدن و همگی آویزان هستند !! وقتی درب صندوق عقب رو باز می کنی، سیم مربوط به چراغ بالای پلاک، سیم مربوط به چراغ سقفی صندوق عقب و...همینطور آویزون طراحی شدن، بنابراین پس از تحویل خودرو یک چسب برق از بازار تهیه کنید و سعی کنید سیم ها رو به یه جایی بچسبونید... :))
6. ماشین کلا ضبط صوت نداره و اینکه مدیرفروش محترم شرکت سایپا فرمودن ما پولش رو توسط کارت به خریداران تقدیم کردیم، دروغ محضه...بنده هیییییییچ کارت حاوی مبلغی بابت کسری های خودرو دریافت نکردم از بقیه هم پرسیدم اکثرا همین شرایط رو دارن...کیف آچار هم به ما داده نشد.
7. پراید من از نوع 131 بنزینی هستش که 2 سال یا 40 هزار کیلومتر گارانتی داره.
8. ماشین من 5500 کیلومتر کارکرده و تا الآن چن باری به نمایندگی رفتم، در مورد نمایندگی سایپا باید بگم، اگر آشنا داشته باشی سریعا کارتو راه میندازن و الا به خاطر شلوغی زیاد تقریبا 20 تا 50 دقیقه طول می کشه تا یکی بیاد فقط ماشینتو >>نگاه<< کنه...اگر هم 1 ساعت مونده تا پایان ساعت کاری بری اونجا، ردت می کنن میگن برو فردا صبح زود بیا ! داخل نمایندگی سایپا پر از خودرو های صفر کیلومتره ! اونایی که ماشین صفر دارن مجبورن به خاطر استفاده از گارانتی، نمایندگی سایپا رو تحمل کنن...اونایی هم که ماشین کارکرده قدیمی دارن که اصلا نمایندگی نمیان....تعمیرگاه های بیرون سریع تر و بهتر کارشون رو راه میندازن.
9. سوت کشیدن لنت ترمز و خوب بسته نشدن درب و آب زدن یکی از درب ها اولین ایرادات ماشین من بود...درها رگلاژ شد؛ لنت ترمز هم عوض شد با گارانتی، یک ساعت بعد دوباره لنت ترمز شروع کرد به سوت کشیدن ! بردم نمایندگی گفتن باید دوباره لنتش رو عوض کنیم، اما برای دفعه دوم بهش گارانتی تعلق نمیگیره و باید پولشو بدی ! این هم از گارانتی ! البته یکمی باهاشون صحبت منطقی کردم، قبول کردن که این بار هم با گارانتی مشکلشو حل کنن ...خخخ ...هرچند بازم مشکلش حل نشده...درکل توی این 6 ماهی که ماشین دست منه فقط 34 هزارتومان بابت روغن موتور و فیلتر روغن و... پرداخت کردم و هزینه دیگه ای نداشته و در کل راضیم%
10. در مورد رانندگی با پراید باید بگم، ماشین من روز اول خییییلی خوب بود و اصلا اتاقش صدا نداشت، روز اول احساس می کردم که از سوناتا خودم هم بهتره ! اما بعد 5000 کارکرد در 6 ماه تقریبا اتاق داره خودش رو ول می کنه و احتمالا تا یک ساله دیگه به جمع سایر زباله های خودرویی در خیابان ها می پیوندد %
11. پراید ماشینیه که در خشک بودن رانندگی، نداشتن هندلینگ، نفوذ صدا به کابین و عدم تعادل حرف اول رو میزنه
همچنین
در راحتی رانندگی در شهر، کم خرج بودن یا بی خرج بودن، ارزانی و دسترسی آسان به قطعات و تعمیرکار، خوش فروش بودن و افت قیمت کم، نداشتن استرس رانندگی و نترسیدن از تصادف باز هم حرف اول رو میزنه.
12. اگر کولر ماشین خاموش باشه؛ صادقانه می گم که دنده 2 پراید از دور موتور 2000 به بعد خیییلی راحت پژو 1800 رو هم می گیره و شتاب دنده 2 عالییییییه، جدا شتابش خوبه
اما در دنده 4 و 5 پراید اصلا خوب نیست و تقریبا بادنده 4 یا 5 پدال گاز رو فشار دادن بی فایده ست . خیلی و قتا باید از دنده 3 استفاده کنی تا بتونی شتاب گیری اندکی داشته باشی
در کل اگر با پراید خواستید تست بذارید، سعی کنید از دنده 2 شروع کنید، با دنده 2 میشه حتی سمند و پارس رو هم گرفت...البته سعی کنید قبل از 120 تا کورس رو به پایان برسونید تا ضایع نشید ! :))...از سرعت 100 به بعد کاملا حس خواهید کرد که ماشین رو هوا سوار شده و باد جابه جاش می کنه.
13. ترمز های پراید خییییلی خوبن و خیلی بهتر از پژو های جدید یا قدیم هستن و قطعا از ترمز هاش راضی خواهید بود.
14. پراید بهترین ماشین برای رانندگی در شهره، من با پراید از جاهایی که >> گربه ها << بزور رد میشن هم راحت عبور می کنم...خخخخ..اصلا هم استرسی بابت برخورد با سایر ماشین ها نخواهید داشت، ابعادش هم بسیار مناسب برای شهره و دیدش هم عالیه، اگر هم آسیبی بهش برسه با کمترین هزینه ممکن کارتون راه میفته.
15. پراید بهترین خودرو برای کل کل با ماشین های گرون قیمت و لوکس :
اگر در خیابان خودرو لوکسی قصد پز دادن و تحقیر شما را داشت، پراید خود را در دنده 2 قرار داده و پدال گاز را تا انتها بچسبانید، بعد از اینکه کنارش رسیدید، فرمان ماشین را ناگهانی به سمت خودرو فوق بچرخانید...در این شرایط ؛
یا اونقدر راننده خوبی هستید که هم فرد خاطی را ادب کرده اید وهم از برخورد ماشین و تصادف جلوگیری کرده اید...
یا اینکه راننده خوبی نیستید و ماشین خود و ماشین لوکس فرد خاطی را به ______ داده اید !! خخخخ....نگران نباشد، خرج ماشین شما قطعا بیشتر از 200 هزار تومان نیست مگر اینکه چپ کرده باشید...در عوض چنان صدمه ای به فرد خاطی زده اید که تا قیوم قیامت یادش نمیره که با پراید شوخی نکنه...خخخ...خرج ماشینش رو هم بیمه شما میده %
جمع بندی : پراید با توجه به قیمت و ابعادش یک خودرو کاملا اقتصادی برای استفاده شهری و بسیار کم مصرف، کم اصطهلاک، خوش فروش و به صرفه ست که برای استفاده هایی مثل رفتن تا نونوایی، خرید مایحتاج زندگی، پشت سرگذاشتن ترافیک ها سنگین شهری، سفرهای خیلی کوچیک و جمع و جور عالیه و من از انتخابم راضیم...البته منکر این نمی شم که 20 تومن پول کمی نیست و خیلی جاها میشه باهاش تویوتا یاریس کارکرده برای شهر خرید...ولی ما ایران زندگی می کنیم و اگر همین شرایط رو بپذیریم میشه به پراید هم برای استفاده شهری اعتماد کرد .
بابت کامنت طولانی عذرخواهم و تشکر از خودروبانک+
1396/6/7
عزیزم اون ماشین خارجی تو گشنه رو مگه ادم حساب میکنه که تو گشنه ادبش کنی؟ اون حتی بهت نگاه نمیکنه که کلاسش پایین نیاد. کاری با این شاخ بازی های مجازی ندارم اما واقعا واس خودرو بانک متاسفم که 98 درصد کاربراش گداگشنه ها هستن و تو نون شبشون موندن و اینم کامنت هر کس و ناکسی رو تایید میکنه.
عزیزم تو برو با پرایدت 20 ملیونیت که گویا قسطی هم خریدی بازی کن و عقده هات رو خالی کن. این جامعه با وجود افراد بی بضاعتی مثل شما به این روز افتاده.
اینم بگم یه روز داشتم با ماشین 300 ملیونیم تو خیابون میرفتم که پراید خواست زرنگی کنه پیچید جلوم . منم با کمال راحتی نگهش داشتم و شیشه های ماشینش رو آوردم پایین و طرف رفت شکایت کنه منم گفتم ندارم بدم و بیمه هم خوشبختانه نذاشتم کوپن بندازه. حالا یا رو گدا باید پول شیشه های لگنش رو هم از جیبش میداد. به همین دلیل من و امثال منی که ماشین گرون سوار میشم از تو ندار خیلی زرنگ هستیم تا تو جوجو بخوای چوب لای چرخ ما دراز کنی. برو عمو جون دیگه کلاسم پایین میاد با تو پراید سوار حرف بزنم. برو قسطات روبده نتونستی پاس کنی بگو کمکت کنم
1396/6/7
بدبخت طوری از پراید تعریف میکنی انگار ماشین خارجیه. این لگن حتی ارزش اسقاط هم نداره داری راجب چی حرف میزنی؟ این ماشین کلا یه جاش نیس که سالم باشه. شما جسارتا از آقایون سایپا نیستی؟ 30 سال خون ملت رو تو شیشه کردید خوش نشدید؟
1396/6/7
پراید حتی از پیکان هم بی ارزش تره . تو با سوناتات مقایسه میکنی؟ توهم زدی بدبخت با 20 تومن ارزون ترین ماشین رو خریدی توهم زدی؟
1396/6/8
امیرسابق دمت گرم داداش خیلی خندیدیم...قشنگ بود عموجان%
1396/6/5
به ارابه مرگ قشر ضعیف جامعه هیچ جا نمیگن نوستالژی !!
1399/6/24
سلام آقا من خودم 12 سالمه از بچگی عاشق پراید بودم ما پراید صبا مدل 84 داشتیم اونوقت من خودم برای خودم میخوام 132 بخرم اونوقت شما و دیگر اعضای که تو این سایت پیام میدین دارین پراید بدبخت رو محکوم می کنید . خب آدم محترم شما ها بلد هستید از خودرو تون مثل بچتون نگهداری کنید. آقا اگه یه بار دیگه به پراید همچین ادبیاتی به کار ببرید . اونوقت من می دونم با شما ها گفته باشم
1396/6/5
😄این به جز بدنه هیچ چیزش کره ای نیست مطمعن باشید تمامی قطعاتش عوض شده .در مورد مساله جون مردم اینا اصلن ۱درصد هم فکر نکنید که مسولان محترم مملکت به فکر جون عزیز شماها هستن اونا اصلان بود و نبود شما براشون مهم نیست😄
1396/6/5
يعني پرايد انقدر ماشين جديد و به روزي است كه برسي كردين؟؟؟؟؟؟؟اين ماشين 30 سال هست كه مثل بختك افتاده رو صنعت خودرو كشور.هر ايراني حداقل يه بار با اين ماشين رانندگي كرده.ماشيني كه تمام ايراني ها تجربه رانندگيشو دارند و مثل كف دست ميشناسن برسي نداره اخه.
1396/6/6
این ماشین نوستالژی برای افرادی هست که با انحصاری کردن بازار و تولید این لگن بی کیفیت و ناامن با جون مردم بازی کردن و هنوز هم دست بردار نیستن
1396/6/6
خدا بیامرزتش
1396/6/6
الان صاحاباش داره مث خر کیف میکنه که کنار لکسوس و بی ام دبلیو تست و بررسیشو تو سایت گذاشتن، آره، خوشحال باش بدبخت...
1396/6/7
بدبخت توی عقده ای هستی که به خودت اجازه توهین به هموطنت رو میدی . بدبخت بیچاره مردمی که صبح تا شب دارن تلاش میکنن تا نون حلال برای زن و بچشون ببرن و با این گرونی هر روز قیمت ها و تورم و وضعیت تاسف بار اقتصادی و فشار روزافزون وسعش بیشتر از یه پراید نمیرسه که اونم به لطف دوستان با بدترین کیفیت و بیشترین قیمت ممکن میتونه بخره بدبخت هست یا تو که فکر میکنی بنز و بی ام و و لکسوس شعور و انسانیت میاره ؟؟؟!!!!
1396/6/7
داداش قشر بدبخت و ضعیف جامعه ( همون پراید سوارا ) رو خدا زده دیگه . بیا ما نزنیم دیگه
یه پراید قسطی در کنار یه خونه اجاره ای + سهام عدالت
1399/4/23
بیشعور احمق آدم به کسایی که ضعیف تر از خودش هستن نباید توهین کنه هر کسی که الان به به یه جایی رسیده از کف شروع کرده مگه اینکه شغلش باباپولداری باشه من نمی‌دونم توی آشغال کی هستی و از کدوم طویله ای اومدی که اینجوری داره جفتک می‌ندازی ولی هر خری که هستی هیچ وقت به قشر ضعیف تر از خودت توهین نکن یه موقعی به یه جایی می‌رسی میبینی همونا دارن میزنن تو سرت بدبخت
1396/6/6
اگه از همین الان تولیدش متوقف بشه 20 سال طول میکشه وجود نحسش از این مملکت پاک بشه
1396/6/6
من قبلا پراید داشتم حتی یک بار هم گذرم به تعمیرگاه نیفتاد ولی از روزی که پژو ۲۰۶ خریدم هر روز تعمیرگا هستم
1396/6/22
دقیقا من برعکس تو اول پراید داشتم هروز تعمیرگاه بودم اما از وقتی ۲۰۶ گرفتم تا به حال تعمیرگاه نرفتم
1396/9/2
منم دقیقا همینطور. حتی یک بار هم برای پراید تعمیرگاه نرفتم. ولی امان از ۲۰۶ . با اینکه صفره از همه جاش روغن ریزی داره، موتور گیربکس ...
حیف پرایدم :'(
1396/6/6
با این بررسی ارزش سایت رو پایین میارین ما دلمون خونه از پراید حالا شما می ریرد تجربه رانندگی تهیه میکنید والا نوبره
1396/6/6
عشق است پراید
1396/6/7
لطفا ام جی ۶ مدل ۲۰۱۱عیرفیس لیفت را بررسی کنید..چون قصد خریدش دارم..مرسی
1396/6/7
ای کاش جای این ماشین حداقل دوو ماتیز رو تولید می کردن
چون هم از ابتدا محصول مشترک شورلت (اسپارک) و پونتیاک بود و جالب اینجاست ایمنیش در زمان تولید از زانتیا بیشتر بود و یک ستاره ایمنی از اتحادیه اروپا بیشتر از زانتیا داشت
موتور کم مصرف قدرت بالا و دینامیک هم به مراتب از پراید قوطی کبریتی بیشتر بود
اما حیف سایپایی های راهزن و باجگیر دزد اقدام به توسعه و مونتاژ این تابوت کوچیک کردن
.
هر چن هنوزم از تیبا قشنگ تره حداقل :)))))
1396/7/3
داداش به خاطر اینه که زانتیا اصلا ایمنی نداره! اول یه ستاره ایمنی داشته که بعدا همونم گرفتن ازش
1396/6/7
دایی من که 20 سال پیش که برای تحصیل آمریکا زندگی میکرد میگفت همون موقع این ماشین تازه اومده بود به عنوان ماشین دانشجویی فروخته میشد و تقریبا همه اونایی که تازه اومده بودن کالج و وضع مالی خوبی نداشتند یه پراید زیر پاشون بود! چون قیمتش خیلی پایین بود و کسی که شغل پاره وقت داشت میتونست با حقوق یک ماهش سه تا پراید بخره !!! اما همین حالا بعد از گذشت 24 سال از تولید و عرضه این ماشین تو ایران هنوز هم یک شخص ایرانی باید بعد از تحصیلات دانشگاهی سال ها کار کنه و زحمت بکشه تا بتونه با وام این خودرو که از همه لحاظ محکوم به فنا است رو خریداری کنه !!!!!! دقیقا همین دیروز بود که مدیر عامل سایپا آقای مهدی جمالی گفت: "پراید با این قیمت و کیفیت در دنیا بی رقیب است!"
1396/6/7
چقدر آدمای بی گناه به خاطر پر کردن جیب این زالو صفتا قربانی شدند فقط می تونم بگم خدا لعنتشون کنه....
1396/6/8
تنها چیزی که می دونم اینه کسی از بی ماشینی نمیمیره همین ملت بفکر به بهانه نداری میرن جیب اقایون رو پر میکنن همین ملت به قول شما بیچاره نه اون گردن کلفتا فقیر هستین چول ماشین خوب ندارین هر چی جرا باید ماشین سوار شین به هر شکلی؟ تو تمام دنیا کلی ادم هست که ماشین ندارن و پولشونو نمیدن لگن بخرن اره هر جی می کشین خود شما قشر ضعیف از بیفکری خودتونه و عامل تولید همین لگنا خرید خودتونه ! بجای اه و ناله و بهانه و شکایت و توجیه نداری بهتره پولتونو تو راه درست تری هزینه کنید باور کن بی ماشینی واسه سلامتی مضر نیست کلی هم مفیده تو مملکتی که داشتن پورش هم تورو متمایز نمیکنه چون پره ! پراید رو نخر اشغال چینی نخر ! هر چیزی که کمیاب می شه 2 برابر صف نکش واسش بخریش ! حتی بدون نون هم میشه زندگی کرد ! دوست من شما دارای عضوی هستی بنام مغز ازش استفاده کن قبل انکه کاری رو انجام بدی .
1399/5/25
توی این همه کامنت و هرزه گوئیها که فقط نشانگر فقر ادب و شعور پدر و مادر طرف و بیان میکنه این یه دونه کامنت از همه بجا تر و درست تر بود. دوست عزیز دمت گرم احسنت
1396/6/8
شما به این اشاره نکردی که همین امکانات اولیه برای خودش یک زمانی اوج بود چون به اصطلاح فولش DM بود و اون یکی مدلش که شیشه ها دستی و فاقد کولر cd-5
در ضمن چراغهای پارک(چراغ کوچک) این ماشین تعویض شده چون مدل کره ای داری یک راهنمای کوچک و چراغ کوچک هست
ممنون از تستتون که خاطرات کودکی ما رو زنده کردین
1399/11/7
جناب آقای فراز پراید ها بعضی ها اینجوری هستند پراید من هم فابریک کره است و چراغش اینجوری روش کیا زده ولی راهنما نداره روش بیشتر نمونه ها هم تو گوگل تو کره دیدم چراغ راهنما رو چراغ کوچیک ها نداره
1396/6/9
سلام .موتور پراید های ایرانی که در کل دنیا هم ب b3 معروف هستند 64 اسب قدرت دارند چرا نوشتید 52 ؟؟؟
1397/2/5
چون این پراید ها کاربراتی هستند
1396/6/28
سلام به دوستان گرامی
من سال 88 یه پراید132 دوگانه سوز خریدم. اونموقع که هنوز پراید7 میلیون بود من 8900 دادم و 45 روز بعد تحویل گرفتم. ابتدای امر باتوجه به اینکه قبلا یه ماشید دیگه داشتم و اون موقع ماشین سمند ال ایکس86. پژو405 اس ال ایکس سری اول/ قبل تولید انبوه، سیتروئن زانتیا هم که مال ابوی بود سوارشده بودم بشدت از مونتاژ ماشین ناراضی بودم. اما باتوجه به کارمند بودن و اینکه بایستی برای خرید منزل پس انداز مینمودم و همزمان دانشجوی دانشگاه هم بودم چشمم را روی عیوب ماشین بستم تا زمان گذشت. پس از مدتی باتوجه به اطلاع از هزینه های سایر اتومبیلها دیدم عجب.... این ماشین اصلا خرابی ندارد و اگر نیاز به چیزی هم دارد قیمت آن بسیار مناسب است. قبل بحران اقتصادی 91 تصمیم به تعویض ماشین گرفتم، توی یکی از نمایندگیهای ایرانخودرو 206 sd V20 که تازه با دو ایربگ آمده بود دیدم و خواستم بخرم. اما باتوجه به احتمال گرانی سوخت و اینکه آپارتمان خریده بودم و قسط داشتم بازم منصرف شدم. بعداز گرانی دلار و بالطبع گرانی دستمزد و قطعات، دیدم دوستان چه هزینه هایی بابت تعمیرات و قطعات میپردازند. اما پرایده همچنان مثل یک سرباز جان برکف بی منت و خرج داشت خدمت میکرد. پس از مدتی یک مشکل مالی بزرگ اتفاق افتاد که حسابی به خانواده فشاراقتصادی وارد نمود. من از اینکه این ماشین چون دیگه وقت خرجشه اگه خراب بشه چه خاکی بسر کنم استرس داشتم، اما پراید همچنان بی منت داشت خدمت میکرد. بعد از پشت سرگذاشتن بحران دیگه تصمیم به عوض کردن ماشین گرفتم که خورد به جریان فروشهای قسطی و ...... که ماشین های بی کیفیت تو پاچه ملت رفت. من چون جزو کمپین تحریم بودم بازم نخریدم ، بازم پراید داشت کم هزینه بی آزار به ما خدمت میکرد. پارسال دیگه تصمیم گرفتم ماشین را عوض کنم! اول ماشین چینی(....) ثبت نام کردم اما بعد پشیمان شدم بدلایلی. از روی ناچاری به سمت ایران فرغون رفتم و در نهایت سمند LXEF7 گازسوز ثبت نام کردم. وقتی سوار اون یکی شدم با همه ی مزایا، و اینکه قبلا تجربه رانندگی پارس/ رنوتندر/ ام وی ام 513/زانتیا رو داشتم و بررسی هزینه ها، هر چه باخودم کلنجار رفتم نتوانستم پراید را بفروشم (باوجود چندمشتری دست به نقد) و علیرغم بارمالی داشتن دوخودرو این همراه کم توقع را نگه داشتم. این روهم بگم این پراید از تبریز گرفته تا ماسوله و گرگان، مشهد تا چابهار و شیراز رو همراهی مون کرده. الان برای خرید ماشین بالاتر مشکل مالی ندارم ولی با این اوضاع بازار ماشین ها و خدمات مربوط شخصا تصمیم گرفتم این یار فرسوده شده روزهای سخت رو که همه توسرش میزنند دست کسی بدم و باهمه مخارجش بازهم به عنوان وسیله ی کم خرج و مطمئن و لی برای فواصل کوتاه و احتیاط لازم نگه ش داشتم و برای جاده هم به سمند قناعت کردم. ببخشید سرهمه رو به درد آوردم. هرچیز درجای خود نیکوست!!!!
1396/7/22
شما اشتباه اولت خریدن پراید گازسوز بوده، اشتباه دومت سمند و اشتباه سوم سمند گازسوز
سمند ماشین بدی نیست اما نه کیفیت مونده براش نه قیافه، موتورشم که هیچی
هم رنج سمند همون جی ال اکس بهتره، بیشترم بخای بدی پرشیا
تک باشی فقط 206
1396/6/31
رضا جان چیزی مصرف کردی .نئشه ای ها فک کنم داستان زندگیتو میگی
1396/7/2
الان پراید در جای خودش نیکوست؟
1396/7/3
باعرض سلام و نخسته باشی به همه دوستان
راستی گذشته از این همه بحث و جدل و تیکه بازاری به هم دیگه سر خریدن و نخریدن و سوار شدن و نشدن به قوطی کبریت با *وفا* خواستم بدونم نظرتون راجع به پرایدو141sx چیه ؟
1396/7/3
چرا جراغ جلوش کره ای نیست چراغ ایرانی و جلوپنجره مدل بالایی ایرانی انداخته خرابش کرده
1396/8/1
لطفا وقتی چیزی رو نمیدونین الکی در موردش مقاله ننویسید.پراید تا نیمه اول 77 کره ای هستن نه تا 75.من خودم یه 77 دارم نه موتورش مگاموتور هست نه قطعاتش.حتی کوچک ترین قطعشم ایرانی نیست.
1396/10/1
مکانیکا هم قربونش برم، فقط پولو می شناسن و از تخصص هم که ... ، تعهدشون هم بماند!!!
1397/1/18
من خودم هاچ بک 75 رو دارم که از رانندگی باهاش لذت میبرم و خیلی بیشتر از پراید 111 صفر ازش خوشم میاد.
1397/1/20
سلام جناب من تازه یه هاچبک مدل 75 خریدم ولی اتاق و داشبورد خیلی صدا داره، راهی هست درستش کنم؟
1397/4/17
يادش بخير سال 89 يه پرايد مدل 1973 از تهران خريدم هاچبك از نيمه در به يالا مشكي بود و ستون وسط . وارداتي بود و پلاك داخل كاپوت مدل رو به ميلادي زده بود.
1397/1/29
هر چی باشه باز از پراید الان بهتره همون کیسه پلاستیکی که فک کنم بهش میگن ایربگ اگه به احتمال%99/99999999درصد بخاد باز بشه جنازه آدمو بدتر داغون میکنه...
1397/4/20
باسلام من یه پراید کره ای مدل هفتاد و چهار صندقدار کره ای دارم و با اینکه خیلی از عمرش گذشته ولی هنوزم مثل یه اسب سرحال و کاریه خدایش ازش راضیم باور کنید با پراید صفر کیلومتر مسافرت رفتم نصف این مدل پاین خودم سواری نداشته من نمیخوام تبلیغ کنم ولی اگه آدم یه کره ای سالم گیرش بیاد بهتر از هر ماشینی براش کار میکنه خلاصه برای قشر ضعیف ماشین خوبیه در کل از پراید صفر ساخت این آشغال کله ها که همش فکر جیب خودشونن بهتره
1397/9/18
آقای که میگی ماشین گداگشنه ها
وقتی عشقشو نداشته باشی میای همچین حرفی میزنی
کره ای باز نیستی
1397/10/4
ببخشید درجواب اقای بی شخصیت امیرسابق باید بگم ایشون ک از پولداریشونو ماشین300میلیونی شون صحبت میکنن و ب همه توهین چرا تو سایت خودروهای سایپا مثل پراید نظرمیذارن اصلا چ لزومی داره؟؟!!! من ادمهای پولدار زیاد دیدم ک واقعا درحد پولدارها رفتارمیکنن یعنی با شخصیت ن مثل ایشون بی شخصیت. کاملا مشخصه ک اگرهم پولدارباشن تازه بدوران رسیده ان راست میگن ک ادب و شعور و شخصیت و نمیشه باپول خرید.برای این اقامتاسفم ک اونقدر راحت میتونه ب افراد جامعه اش توهین کنه و بدبختی جامعه و ب گردن اونا بندازه.
1397/10/19
اقای امیر سابق من پراید سوار نیستم ولی توهین و فخر فروشی هم نمیکنم به کسی حتی اگه بهم توهین کنن درضمن اگه ادعای زرنگیت میشه قرار بزار تا حالیت کنم کی زرنگه تو هر ضمینه مالی رانندگی دعوا ادمای دوزاری مث تو فقط لب و دهنن هنوز جای سفت ...... بگذریم به نظر من هرکس باید با داشته هاش خوش باشه هرچی میخاد باشه
1397/11/5
سلام من دنبال حاشیه نمیگردم فقط میخوام تشکر کنم از دانشجویی این مقاله من خودم پراید کره ای دارم و سگشو برای دوام به پراید دهه ی هشتاد ایران نمیدم لعنت به اون کسایی که بعد سی سال خودروی ناامنو نا امنتر کردن و سلامت وعمر مفید موتورشو به ده سال رسوندن
1397/11/30
هر وقت واسه بدست اوردن چیزی زحمت کشیدی و بدستش اوردی اون چیز میشه با ارزش حالا میخواد ماشین باشه یا هر چی.پراید کره ای و پراید صبا هم واسه خیلی ها اینجوریه.چون با زحمت بدستش اوردن...درکل انتظار نداشته باشیم که مفهوم لذت های این چنینی رو بچه ژیگولی که تا جوراب پاشو باباش براش میخره درک کنه...
1398/3/15
منم با حرف شما موافقم هرکسي براي هرچيزي که تلاششو ميکنه بدست بياره براش باارزشه به نظر من اين طبيعيه خوب هرکسي که اولين بارش ماشين ميخره خوب مثلما از پرايد شروع ميکنه ميره بالا که اونم بستگي به موقعيت و تلاش اون طرف داره،و ايني که بعضيا ميان پولدار بودن خودشونو با مردماي عادي اصلا نبايد به رخ کسي بکشن اين کاملا اشتباهه اينجوري آبروي پولداراي ديگرو هم ميبرن،من خودم همون جور که تو زندگيم از 0 شروع کردم تو ماشين خريدنم همينجور بودم الان يه شلبي مدل 1978 دارم اين چهارمين ماشينمه که عوض کردم اولين ماشينيم که خريده بودم پرايد هاچبک کره اي بود،هرکسي اگه بخواد ميتونه تلاش کنه و به يک جايي برسه بعضي از همين پولداراهم يه زماني مثل مردم عادي بودن که با تلاش کردن به اينجاها رسيدن،خواستن توانستن است.
1398/3/10
عالی آقا به جان خودت داال همین منم مدل۷۳ فابریک فابریک دارم طلا ست طلا ۲۴
1398/3/28
سلام به همه دوستان.
کسی میتونه راهنمایی کنه شیشه درب جلو سمت شاگرد پراید کره ای از کجا تهیه کنم؟اگه کسی تهیه کرده قیمتش چند بوده؟ممنون که پاسخ میدید.
1398/6/22
سال ۷۱ اولین نسل پراید کره ای وارد ایران شد که ما یه هاچ بک گوچه ای خریدیم به قیمت دومیلیون و سیصد هزار تومان
هنوزم دارمش .. با اینکه ماشینهای زیادی خریدم و فروختم ولی این پراید خوشگل رو نگه داشتم بیشتر گوشه پارکینگ خوابیده بوده ولی با این حال یه پیچ این پراید می ارزه به کل یه پراید ساخت ایران
مخلص همه پراید سوارها هم هستیم .. دم بچه های لاکچری سوار هم گرم .. امیدوارم یه روزی پراید ماشین دوم یا سوم هر ایرانی باشه و تو خونه هر ایرانی به غیر از پراید دوتا ماشین درجه ۱ هم وجود داشته باشه ...
1398/8/22
سلام داداش ماشينتو نميفروشي؟ ☹️
1398/10/13
هرکی به اندازه داراییش ماشین میخره ولذتش میبره این حرف اصلا درست نیست توهین به انسانیت است متاسفم واقعا
1398/10/20
اشتباه نکن امیر سابقه دار این جامعه با دزدان و مواد فروشانی مثل شما به این روز افتاده .منم روزگاری وضع مالی عالی داشتم و به وضعیت حال حاظر رسیدم ولی یادم نمیاد چنین توهینی به فقرا یا قشر متوسط کرده باشم .متاسفانه شما درست تربیت نشدید و گویا از قشر تاقاری شکسته و ماستی ریخته هستید.
1398/10/24
قابل توجه بروبچهای لوکس سوار و اونایی که نقش مایه دارو بازی میکنن و بقیه رو بدبخت بیچاره خطاب میکنن.
ببینید عموییا شماهایی که دارید و سوارش میشید مطمعنا سوارش میشید و اونایم که یعنی ماهم داریم مثل این امیرسابق که ظاهرا سابق سوارش میشده الانم حتما سوارش میشه باید بگم تو فقط سوار شو کاری به بقیه نداشته باش عمو جون راستی شمارتو بزار شاید مال ماهم سواریش خوب باشه هرچقدم پول بخوای بهت میدم ها. میبوسمت بای.
1398/10/26
اینها کسانی هستن که فقط انسانیت را توی تجملات میبینن بنابر این من به شما حق میدم که چنین لفظی برایشان بکار بردی بقول بچهای پایین دمتون گرم
1398/10/30
😎😎😎سوارچی منم میخوام آخه ماهم بچه پولداریم😑😑😑
1399/1/9
سلام خدمت هموطنان عزیزم.امیر خان تو که به کامت میزاری ماشین گدا گشنه هاست ثروت داری چی داری برادر.من هرچی داشته باشی بازم جلوی بیشتر مردم توهم گشنه گدایی دست بالای دست زیاده برادرمن ماشین اگه داری بگو ببینم چیه یا شاید همون موتورشم نداری خجالت بکن که به هموطن خودت توهین میکنی
1399/1/15
بچه قشنگ قرار بزار بیا هر جای شهر تنها میام گدا گشنم ببینم چه کاره ای ماکسیماتو میکنم اونجای ننت که حرف تو دهنش نموند بهت گفت خواهرتو پراید کره ای سوار کرده .جوجه کونی انی مثل تو گیرم بیفنه به شیشه ماشینم که هیچ به سر کیرمم نمیرسی از کون تا گردنتو جر میدم
1399/1/19
ممنون از اطلاعاتتون ولی اونجا که گفتید پراید های کره ای مدل های 72 تا 79 وارد ایران شدند اشتباه چون من داییم یک پراید هاچ بک کره ای مدل 77 داره همه قطعاتشم کره ای سالم سالم هست بدنشم خیلی مهکمه پراید های کره از سال 1366 تولیدشان اغاز شد در سال 1372 وارد ایران شدند و در اواخر سال 1377 کاملا متوقف شدند
1399/1/24
همون بنزم از باباش خرید از دم قسط ماهی هزار تومن
1399/2/26
نمیدونم چه هدفی توی اولین نظرها بود که این همه کامنتم پشتش اومد؟!!!
ولی اینو میدونم که اگه اگه اگه واقعا دارا باشی......
منم یروز شاید خیلی بهتر از تو با بهترین ماشین ها تو بهترین مهمونی ها سرم با کوکولی و..... گرم بود که دیدم سوای پولم خودمم دارم از دست میرم
ولی خداروشکر با اصل ونصب خودم و با یه خانواده قوی و از همه مهمتر با یه هاچ بک ۷۷ تونستم خودم و پیدا کنم و الان دارم با همینا بهترین روزارو سپری میکنم
خوب بودن خیلی سخته وگرنه بد بودن و همه بلدن مشتی🔫💲
1399/3/21
پراید شده یک میلیارد ریال معادل یکصد میلیون تومان ..... اینجانب سال هزار و سیصد و هشتاد تا هشتاد و دو ، دو سال در ارتش خدمت سربازی کردم یه عالمه بیگاری و نگهبانی کردم ، بعد درس خواندم برای آزمون دانشگاه و همزمان کارگری سخت در شهرداری کردم بعد جواب رد به ما دادند دوباره درس خواندم و دانشگاه در رشته کشاورزی روزانه قبول شدم و بعد از لیسانس دنبال کار گشتم تا یکسال نبود تا اینکه دوسال در یک شرکتی در شهرستان دوری هفته ای سه چهار بار میرفتم و با پول خودمان پول بیمه تامین اجتماعی دادم ولی بعد از دوسال پی بردم ای دل غافل تامین اجتماعی پولم را خورده و پس نمیده!!! بعد چند مدت کارگری ساده کردم گاهگداری ولی چه فایده کاری پیدا نکردم مناسب من مهندس باشه ! چندین مدرک فنی گرفتم نفر اول استان شدم ولی چه فایده فقط بیگاری توی این کشور شامل من شد ، چند سالیه با بدبختی دستفروشی آنهم در جایی خلوت و بیابان گاهگداری میرم و گاهی کارگری با پول اندک زیر بیست و یک هزار تومان، بیکارم ، مجردم ، در این کشور به هیچ وجه سهام عدالت به من ندادند در صورتی که ثبت نام در کافی نت کردم ، سبد کالا به من ندادند ، بیمه درمانی ندارم ، وام مهر امام رضا به من ندادند ، مسکن مهر به خاطر مجرد بودن به من ندادند اکنون هم بسته معیشتی و کمک به اقشار بدبخت گفته اند میکنند کمکم نکرده اند .، نمیدانم سهم من که آنهمه بیگاری و شکنجه و نگهبانی برای اینکشور انجام دادم و دیدم و کردم چیه و کی پاسخگو میباشد ؟؟! اکنون هم سیاتیک کمرم زده بیرون دچار درد خیلی شدید شدم و حتی نمیتوانم بلند بشوم نمیتوانم بشینم و یا بخوابم و یا خوراک بخورم درد در قوزک و پشت ساق و ران و لگنم و کمرم امانم را بریده ! کیست مرا یاری کند .
1399/4/8
عرض ادب خدمت هموطنای زحمتکش و انسان.
الان داشتن خودرو مثل داشتن گوشی هست بدون وسیله اصلا امکان زندگی کردن خیلی سخته حتی اگر پراید باشه خیلی کار راه میندازه . و دیگه کالای لوکس حساب نمیشه . مثلا تا رنج صد تومن . حتی میخوام بگم تو تهران داشتن ی موتور کنار پراید خیلی کار راه بندازه . پس داشتن وسیله تو شهرهای بزرگ و ابر شهری مثل تهران ضروریه. دیگه اینکه هنوز متوجه نشدین که تو عالم واقعیت دو دوتا همیشه چهار تا نمیشه. زحمت میکشی درس میخونیم تمیز میپوشیم مودب مصاحبه کاری انجام میدیم دوسال دینمونو به کشور ادا میکنیم اما دست اخر شغل مناسب گیرت نمیاد در واقع دو دو تا بعضی مواقع یکی هم نمیشه برعکسش هم هست . که تلاش کم و مدرک تحصیلی غیر مرتبط داریم به لطف پارتی و پاچه خواری کار مناسب و پست خوب و درجه بالاتر هم میگیریم اینجا دو دو تا شبش تا میشه . متاسفانه. حالا من که پراید سوارم هر وقت اومدم به ی مایه دار فارغ از شعور پول خواستم بهم ندین . داشتن و نداشتن من به کسی ربطی نداره که بخواد فخر فروشی کنه یا برعکس من حسادت کنم . نکته این که هر وقت دو دو تا چهار تا شد اون کشور اقتصادش رفاه مردمش فرهنگ مردمش مطلوب خواهد بود . حالا اگر کسی باور داره پول شخصیت و شعور و درک بالا به همراه داره کافیه به کامنتهای افراد به اصطلاح محترم ی نگاهی بندازه. تربیت نا اهل را چون گردکان بر گنبد است.
1399/4/28
خدا برای این مملکت نسازه پراید شده 100 میلیون گفتن تا سال 1410 هم تولید میشه در زم چرا اکی می گید تا سال 75 پراید کره ای تا سال 77 تو ایران بود چون برای سال 1378 خط تولیدش به سایپا فرخته شد
1399/5/15
خودرو بانک عزیز این پراید کره ای نیست و راستی چرا تو بیشتر عکستش رو کاپ رینگ هاش سایپا زنده و چرا رو بقیه شیشه ها و شیشه عقب و چراغ هاشم سایپا زده قشنگ معلومه طرف توشو عوض کرده در رم این رودری های که همه پز کره ای بودنش رو می دن بدونید که مال پراید ۱۳۲ های قدیمی نه پراید کره ای
1399/5/24
من خودم پراید اصل کره مدل ۷۴ دارم فرمانش کاملا هیدرولیکه دزدگیر هم داره پراید های وارداتی هیدرولیک بودند ولی آنهایی که ساخت سایپا بودند فرمان هیدرولیک و دزدگیر نداشتند
1399/8/12
اقای امیر سابق که همون سابقم هیچ پوخی نبودی چه رسد به امیر حاضرم قسم بخورم تو حتی دوچرخه هم نداری چه رسد به ماشین اونوقت دم از ماشین گرون قیمت میزنی بعدشم درسته به خاطر بی عرضگیمون الان پراید سواریم ولی به موقعش ماشینای خوب دنیا رو سوار میشیم و از خجالت امثال تو شپشکی ها هم در میایم منتظر باش زود نوبت ما میشه خیلی زود
1400/4/24
واقعا متاسفام که در ایران چنین انسان های بی ادب و بی شعوری وجود دارن.گدا گشنه؟ادب مرد به از دولت اوست خاک بر سرت.
1400/4/24
من خودم پراید مدل ۸۲ دارم کاربراتور .تمیز وبی رنگ.خیلی ازش راضیم و دوسش دارم و داخل شهر ازش استفاده میکنم.ماشین خیلی خوبی برای داخل شهره ولی تو جاده نباید خیلی روش حساب کنید.واقعا با دوام و کم استهلاکه.
1400/7/18
اون آقا درست گفته شما اگه می تونستید تلاش می کردید البته شما هم بسیار محترمند. شاید برخی از راه حلال به دست آورده باشند.
البته کسی که از راه حلال به دست بیارد فخر فروشی و توهین نمی کند
1400/7/22
من خودم یدونه از اینا دارم .فقط هاشبک نی.کسی خواست چیزی بدونه ازش در خدمتم.
1401/1/7
چرت نگین ماشین خیلی عالی هست هرکی باهاش تصادف کرده بلد نبوده برونه ماخودمون عین ای پراید (هاچبک) داریم سیاهشو تاز با پورشه مسابقه دادیم پرایدمون برنده شد
1401/3/5
سلام. دنده یک و دنده عقب پراید رو هیچ ماشینی به قددرت اون نداره. :)
1401/9/3
ماشبن پرایداقساطی
1401/10/12
امروز ۱۴۰۱/۱۰/۱۲ قیمت پراید هاچبک ۲۵۰م و صندوق دار از ۲۲۰ الی ۲۵۰م، با وجود تمام چرت و پرتایی که توی کامنت ها میبینم خواستم بگم پراید(کیا،سایپا) فورد فستیوا مزدا ۱۲۱ یا هرچی که افراد ماشین باز و ماشین شناس نما اسمش رو میذارن! , عموم مردم دیدگاه های عجیبی نسبت به خودرو های داخلی دارن یسری ها فقط ۲۰۶ رو ماشین حساب میکنن و دلیلشونم اینه که ماشین بی اصالت سوار نمیشن!!! الهی فدام بشی مامانم اینا ازکی تاحالا فرانسوی شده پر اصالت! خطاب دوستانی که تفکرات عجیب غریب نسبت به ماشینای داخلی دارن چند نکته رو یادآوری میکنم، یک: پراید اصیل تر از ۲۰۶ حساب میشه اگه فکر میکنی خیلی باکلاسی! دو: تمام خودرو های دنیا دارای مزایا و معایب و ویژگی های خاص خودشون هستن حتی خودرو های بروز ۲۰۲۲و۲۰۲۳ سه: ملت ما از ماشین توقع همه کار دارن میخوان بجای اسباب کشی براشون بار جابه جا کنه باهاش برن مسافرت کوه تپه بیابون و حتی به جای قایق شنا کنه! ((اون دوستانی که تو سال ۹۷ کامنت گذاشتن ماشین ۳۰۰ میلیونی داریم و خیلی آدم حساب میشیم بیا با ماشینت تا خودتو ماشینتو بشورم پهن کنم بالا پشت بوم حالیت شه ماشینت همچین ادمت نکرده)) چهار: اتفاقا پراید درنوع خودش ماشین خیلی خوبی بود و این شمایی که باید نوع رانندگی و نوع کاربرد ماشین رو درست تشخیص بدی پنج: روح ماشین بازی در وجود مالک هر خودرو باعث ارزش اون خودرو میشه پس احترام بذار تا قابل احترام باشی هرماشینی ارزش و احترام خودشو داره حتی اگه خوشت نیاد!
1401/12/2
خیلی ماشین خوبیه منکه همه جای ایرانو باهاش گشت زدم موتورشم تقویت کردم مثه موشک میره 😁
1402/1/20
سلام پراید مدل 83کره ای هم دتریم