موضوعات داغ

چه روغن موتوری مناسب چه خودرویی است؟ [فیلم آموزشی]

تمامی خودروها در سراسر دنیا به مواردی از جمله فیلتر هوا، سوخت، روغن موتور و موارد دیگری همچون لنت ترمزها نیاز دارند که در زمان مشخصی باید تعویض شوند و مدل و نسخه مشخصی از آنها روی خودرو تعویض شوند. به طور مثال یک خودروی سدان شهری همچون رنو تندر 90 که در شهری مانند تهران تردد می کند به یک روغن موتور مشخصی نیاز دارد و دقیقاً همین خودرو در شهرهای گرم و جنوبی کشور به روغن موتور دیگری نیاز خواهد داشت. بسیاری از مردم برای تعویض روغن موتور خود به گاراژهای مختلفی مراجعه می کنند و در هر مکانی با روغن موتورهای متنوعی مواجه می شوند که اگر اطلاعات اولیه در مورد آنها نداشته باشید ممکن است روغن موتور نامناسبی در خودرو استفاده شود. خواندن روی یک روغن موتور کار بسیار ساده ای است و تنها باید بدانید که اعداد روی هر روغن موتور چطور خوانده می شود و به سرعت متوجه می شوید که با توجه به اطلاعات درج شده داخل دفترچه راهنما، کدام مورد بهترین گزینه برای خودروی شما است. در این قسمت از خودروبانک که بسیار فنی و تخصصی تهیه شده، قصد داریم یاد بگیریم که چطور می توان روی یک روغن موتور را بخوانیم و در عدد و حرف چه معنایی دارد و بتوانیم به راحتی متوجه شویم که کدامیک برای خودروی ما مناسب تر است.

نظرات کاربران

147 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/12
چه عجب یه فیلم خوب بعد از چند وقت گذاشتین. خیلی تخصصی و بدرد بخور بود.
1398/11/18
چه روعنی برای ماشین ساینا مناسب
1397/5/12
سلام
در مورد تفاوت روغن پژو ۲۰۶ تیپ پنج و دو توضیحاتی دادید که با دفترچه خودرو و منابع و مستندات شرکت پژو فرانسه متفاوت است.

موتور TU3 و TU5 هر دو باید طبق توصیه شرکت ایران خودرو از روغن 10w40 - SL استفاده کنند.


در پراید هم موتورهای جدید معروف به یورو چهار می‌بایست از روغن 10-40 SL استفاده کنند. اما مدل های قبلی همان 20-50 SG
1397/5/13
به دفترچه نگاه کن
هرچی اونجا نوشته استاندارد هست
اینا که نمیتونن موتور جدید بسازن
هر سال یکم انگولکش میکنن میدن بنام پلاس و ef7 و غیره بیرون
کلا همشون یه ... هستن
در کل فقط باید حواست به گرید باشه که بد موتورو بهم میریزه
یا حق
1400/9/12
اینکه دفترچه روغن با سطح کیفی sj یا sl درج کرده این حداقل استاندارد هست حالا بستگی داره شما چقدر روی موتور خودروی خود حساس هستید شما تا سطح کیفی sn میتوانید استفاده کنید البته این استاندارد مربوط به کشور آمریکا هست و امروزه توی تمام دنیا روغن ها با رعایت این استاندارد ساخته میشه و اینکه در ایران تا چه حد مثلا روغن sn به این استاندار نزدیک هست جای بحث دارد. اما درجه گرانروی روغن مثلا ۵.۴۰ یا ۲۰ .۵۰ بر اساس تکنولوژی ساخت و فاصله میکرونی میل لنگ و یاتاقانها تعیین میشود و معمولا نباید روغن سفت تر از حد تعیین شده باشد زیرا در شروع حزکت موتور زوغن به سطح بین یاتاقان و میل لنگ وازد نشده و فیلم روغن تشکیل نخواهد شد .اما عدد اول برای لحظه استازت تا گرم شدن خودرو است و در فصول سزد بجای ۱۰ میتوان از ۵ یعنی ۵.۴۰ استفاده کرد.
1401/12/29
سلام ِ
با احترام .
من رانا دارم . تی یو فایو . زمستون فقط 10.40 میریزم .
ولی تابستدن و از اول عید . روغن لیرانی 2050 . استفاده میکنم بدون هیچ ماده شیمیایی . بهران یا ایرانول. صدای موتور کم میشع . و مثل سوناتام راه میره . خیلیا از مواد خالص بدون افزودنی استفاده میکنند . به شخصه بهران و ایرانول 8000 میریزم. رو 6000 عوض میکنم . ی بارم در سال انژکتور شور stp میریزم . 10. 40 . به موتور tu5 به خاطر شتاب زیادش مخصوصا رو رانا. که بدنه ایرودینامیک و گیربکس خوش محور و قدرت مانور خوبی داره . راضیم . کلا با کالای. خالص موافقم . مثل شامپوی سر معمولی داروگر. به جای خارجیاش .. و خدمتون بگم رانندگی هم خیلی مهمه . من فشار نمیارم به ماشین. ولی رو 1040 سوپاپام اول کار صدا میدن. آیا واقعا 20. 50 ما 20 50 هست . مطمئنا همون 10. 40 هست و روون . صرف نمیکنه براشون . روونش میکنن . اسپیرو با اون شتاب داشتم همیشه. 20. 50 میریختم سال . 78 . که اومده بود. نظر شخصی گفتم. ممنون
1397/5/12
باورم نمیشه تو ایران همچین فیلم مفیدی دیدیم :O
دست مریزاد
1397/5/12
از اين سري فيلم ها بيشتر بزاريد و لطفاً زود به زود بزاريد
1397/5/12
بسیار عالی ممنون.
دوستان درسته که میگن همه ی روغن های توتال در ایران پر و بسته بندی می شوند؟؟
1397/5/12
منم شنیدم
1397/5/13
عمدتا در شرکت به توتال پر و بسته بندی می شوند.
1397/5/13
هرچی توتال هست برای شرکت بهتام روانکار از زیر مجموعه های بهران هست و کاملا ایرانیه ( بسته بندی پلاستیکی)
الباقی هم که قیمتش نزدیکه به ایرانی هاست داره تو ورامین پر میشه و تقلبیه به خصوص چهارگوش فلزی ها
توتال اصل بالای ۲۵۰ تومن قیمتش درمیاد از دبی وارد بشه زیر این هر کی بده خالی بندیه و تقلبیه
1398/4/5
بله درسته من با چشم خودم دیدم فقط ایرانی بریز اونم بهران پیشتاز اگه روغن خارجی میریزی حتما قوطی فلزی باشه ولی ایرانی بریز خیالت راحتره هرچند تا 6000هزار باید تعویض شه ولی موتورت سالمه
1397/5/12
فیلم بسیار مفیدی بود.دم شما گرم.
1397/5/12
بسیار بسیار عالی و کاربردی بود. خیلی ممنون ار تیم خوب سایت خودرو بانک.
1397/5/13
با سلام تشکر ممنون خیلی آموزنده بود.
1397/5/13
واقعا ممنونم از بایت این اطلاعات مفیدی که در این کلیپ آموزش دادین اقا محسن.
خسته نباشید گروه خودرو بانک.
بی صبرانه منتظر قسمت بعدی این مجموعه هستم
1397/5/14
سلام لطفا در مورد روغن های تمام سینتیک ونیمه سینتیک هم توضیح بدید
1397/5/13
درود بر بچه های درجه یک و محترم خودرو بانک
1397/5/13
سلام مفید بود
حالا اگه گرید بالاتری بریزیم عیبی داره !!!یعنی تو دفترچه زده SL ولی sn بریزیم مشکلی ایجاد میکنه ؟؟؟
1397/5/13
با سلام:
استفاده از روغن موتور با API SN بجای SL مانعی ندارد ولی توجه داشته باشید قیمت روغنهای SN گرانتر از SL می باشد.
1397/5/13
خودروبانک به این موضوع اشاره نکرد ولی بطور کلی سریه sn بالاترین تکنولوژی تولید روغن هست و اگر تمام قوطی های دارای کیفیت sn نگاه کنید تاکید شده در خودروهای بعد از 2001 استفاده بشه و نه برای قبل از اون ولی اگه خودروی شما sl نیاز داره با sn هم کاملا سازگاره و هیچ مشکلی نداره .
1397/5/13
سلام
گرید خیلی مهمه باید حتما گرید رو درست بریزی و سطح کیفی دیگه باید حداقلی که تو دفترچه گفته رو بریزی
هر چند من به نظرم سطح کیفی بالا برای خودرو با تکنولوژی ساخت پایین فقط پول حروم کردنه
مثلا الان توی دبی ماشینا گریدشون اکثرا ۲۰w۵۰ هست ولی سطح کیفی ها همهsn یا sm هست
1397/5/13
خیر کیفیت بالاتر مشکلی نداره
1397/5/13
خیر دوست عزیز گرید بالاتر مشکلی نداره اما به هیچ عنوان نباید

گرید پایین تر استفاده بشه
1397/5/14
با سلام .
دوستان بنده مهندس نفت هستم و خواستم قدری توضیح فنی تریخدمتتون بدم .
درجه ای که روی روغن میخوره گرویتی روغن یا ساده تر بگم روان بودن روغنه . در روغن های اتوماتیک دو درجه میبینید مثلا در ۱۰w40 دو درجه ۱۰ و ۴۰ دیده میشه . این به این معناست که در روغن فوق در هوای سرد و زمانی که موتور سرد است گرویتی ای به اندازه روغن ۱۰ در همان دما دارد ، ولی اگر به دمای کاری موتور برسد دیگر شبیه ۱۰ نیست و شبیه روغن ۴۰ در ان دما میشود . پس یعنی گرویتی روغن شما در هر نقطه ای از زمین در دمای ۹۰ درجه موتور دقیقا یک اندازه است و به شرایط محیطی ربط ندارد . ولی نکته مهم طراحی موتور شماست . روغن های ۲۰w۵۰ همگی معدنی هستند و از نفت ساخته میشوند ، در این روغن ها اندازه مولکول های روغن متفاوت هستند و از مولکول روغن های سنتزی بزرگترند . حال اگر موتور شما دارای طراحی باشد که به روغن ۱۰w40 نیاز داشته باشد یعنی فاصله بین یاتاقانها و ادوات دوار کمتر از موتور های قدیمیتره . حال اگر شما روغن ۲۰w۵۰ استفاده کنید ، در دور های بالا فیلم روغن از بین یاتاقان و ادوات دوار خارج شده و یاتاقان روغن کاری نمیشود . علت تعیین نوع روغن این فاصله طراحی است . در همین موتور اگر از روغن روانتر مثلا ۵w۳۰ استفاده کنید ، به دلیل همین گرویتی کم فشار روغن افت میکند و قسمت های فوقانی موتور ضعیفتر روغن کاری میشود . پس فقط از روغن توصیه شده کارخانه استفاده کنید و کاری به دمای محیط نداشته باشید . متاسفانه برخی با دادن اطلاعات اشتباه شما را به اشتباه می اندازند . به یاد داشته باشید همیشه روغن های سنتزی به دلیل یکسان بودن اندازه مولکولها بهترند ، مگر اینکه با موتور شما سازگاری نداشته باشند .
در مورد درجه API هم ذکر این نکته ضروری است که این درجه فقط به مقدار adtive های موجود در روغن بستگی دارد و به موتور ارتباطی ندارد . یعنی هر چه درجه بالاتر ، پاکسازی ، قابلیت حل دوده در روغن ، جلوگیری از اکسیداسیون و.... نیز بیشتر است ، پس api بالاتر همیشه بهتر است و گرانتر . اگر هزینه براتون مهم نیست بالاترین API سازگار با موتورتون رو استفاده کنید . سازگار از این جهت که گرویتی روغن با موتور همخوانی داشته باشد . مثلا در خودرو های ایرانی هیچگاه از 5w30 استفاده نکید .
به عنوان مثال
پراید فقط ۲۰w۵۰
پژو و سمند وپارس ۱۸۰۰ به دلخواه 20w50 یا 10w40
سمند ef7 ، پژو ۲۰۶ , L90 , ریو ، زانتیا فقط ۱۰w40
1397/6/28
پاسخ به اقا رضا کارشناس نفت. به نظر میرسه شما یه مطلبی رو اشتباه گفتین یا نحوه بیان کردنتون اشتباهه! میدونیم هرچه عدد گرانروی روغن کمتر بشه آن روغن روانتر میشه. مثلا روغن 10 به مراتب روانتر از روغن 40 هستش. وقتی بروی قوطی روغنی نوشته میشه 10W40 یعنی این روغن در بالاترین دمای تعریف شده برای آن روغن به روانی روغن 10 میرسه و در سردترین شرایط دمائی که برای آن روغن تعریف شده، مانند روغن 40 عمل میکنه. یه عبارت ساده تر مثلا در صبح زود و در فصل زمستان این روغن عملکردی شبیه روغنهای 40 داره و هنگامی که موتور گرم میشه عملکرد روغن مثل روغنهای 10 میشود. در زمانهای قدیم که هنوز روغنهای اتوماتیک مرسوم نشده بود، مالکین خودروها در تابستان روغن 40 یا 50 میریختن و در زمستان و برای سهولت در استارت اولیه از روغن 20 یا 30 استفاده میکردن. دلیلش هم کاملا مشخص هستش. اگر میخواستن در زمستان از روغن 40 استفاده کنند، هنگام استارت صبحگاهی و بدلیل برودت هوای شب قبل روغن 40 تبدیل به روغن 50-60 میشد و به استارت خودرو فشار میامد. ( شاید در فیلمها دیده باشین که در زمستان زیر کارتل ماشین آتیش روشن میکنند) ولی برای انتخاب روغن مناسب ( به غیر از کیفیت برندهای مختلف) دو نکته مهم هستش. 1) توجه به درجه گرانروی که همانند توصیه خودرو ساز باشد.2) استفاده از سطح کیفی توصیه شده توسط خودروساز یا سطح کیفی بالاتر. مثلا استفاده از روغن SN و SM به جای SL اشکالی نداره ولی استفاده از روغن SF بجای SL صدرصد اشتباه هستش
1397/5/13
اینکه تو شهرهای جنوبی روغن دیگه استفاده کنه اشتباه هستش دمای کاری موتور دمای محدوده مشخصی هست و
1397/5/13
مهم دمای ثانویه نیست که توی همه خودروها تقریبا یکیه ،مهم دمای موتور در لحظه استارت هست که در کوتاه ترین زمان ممکن روغن خودشو به قطعات برسونه و اینکه فکر نکن مثلا تفاوت 40-10 و 50-20 زیاده و 5 دقیقه فرق داره فرقشون شاید کمتر از 30 ثانیه باشه ولی هر ثانیه حرکت توی موتور بدون روان کننده میشه حرکت بیش از 300 قطعه با اصطحکاک بالا که توی طولانی مدت تاثیرشو نشون میده در کل رعایت کردن این موضوعات در شهر ها و فصل های با اب و هوای سرد خیلی خیلی مهم تر از شهر های با اب هوای گرم هست .
1397/5/13
سلام
من خودم تو دفترچه ماشینم نوشته sl ۱۰w40 ولی توی تابستون ۲۰w۵۰ میریزم موتورم بهتر و کم صداتر کار میکنه
داستان چیه پس؟؟؟؟
1397/5/13
همونطور که نادر گفت دمای محیطه که مهمه نه دمای موتور به همین دلیل هست که اگر روغن سفت ریخته باشی تو زمستون ماشین به زحمت روشن میشه و یه صدار جیرجیر میده که صدای انگشتی های موتوره که روغن بهشون نمیرسه
1398/10/3
سلام و عرض ادب . میخواستم یه راهنمایی بگیرم . من یه پژو 405 GLi مدل 83 دارم . هر روغنی میریزم کم میکنه . و اصلا روغن ریزی تحت هیچ شرایطی نداره . میتونید کمک کنید چه روغنی بریزم موتور ماشین روغن کم نکنه . بیشتر هم 20w50 میریزم . سپاس از شما
1397/5/13
عاااااااالی بود
1397/5/13
عالییییییییییییی بود.ممنون
1397/5/13
ایول عالی بود.ممنون خودرو بانک
1397/5/13
با عرض خسته نباشید خدمت شما عزیزان
واقعا فیلم بسیار مفید و آموزنده ای بود ای کاش بازهم از این دست فیلم ها در رابطه سایر قسمت های خودرو هم بسازید با تشکر از شما
1397/5/13
با سلام و خسته نباشید خدمت تیم محترم و فعال و دانای خودروبانک. آقا حالا که این کارو شروع کردید لطفا لطفا لطفا یه خودرو مشخص مثل همین تندر رو با چند روغن موتور با گرید یکسان ولی با مارکهای متفاوت رو ببرین رو داینو و تست صدا بگیرین تا بهترین روغن برای موتور مشخص بشه و تفاوت قدرت و تولید صدای موتور هم مشخص بشه که آیا روغن موتور با گرید یکسان ولی با مارک متفاوت تفاوت دارن با هم یا خیر...
این خیلی مهمه و همه خواهان همچین تستی هستند.
هرکی موافقه یه لایک بزنه تا این خواسته توسط آقا محسن عزیز برآورده بشه...
ممنون.
1398/11/11
با سلام و ادب و احترام مطالب خوب مفیدی در مجموع گفته شد و مهندسی که در خصوص گرانروی و سطح کیفیت روغن بیان کردن بجا بود و در گرانروی باید گفته شود درجه هوای محیط موًثر است که سردی و گرمی خیلی بالا ی محیط در آن تعریف شده .
در مورد سطح کیفی و یا API نیز باید بیان شود مقدار توان های روغن در کارآیی مانند پذیرش آلاینده ها برای تغییر خصوصیات اولیه و همچنین میزان ایجاد فیبر مابین قطعات و توان در ضربه پذیری مطرح است .
و موضوع برند ها نیز متفاوت است و معیارهای گفته شده تئوری و آزمایشگاهی بوده و عملکردها با توجه به تجربه این حقیر متفاوت است در گذشته که حدود ۴ الی ۵ تولیدی روغن موتور بود در مرکز پژوهشهای وزارت نفت مجموعه ای برای تست عملی روغن موتور وجود داشت که شرایط عملی آن نیز مشخص می شد و مطمئن نیستم ولی مرکز استاندارد نیز می بایست چنین تستی را انجام دهد .
1397/5/13
لطفا توضیح بدین چه روغن موتوری واسه ژیان خوبه
1397/5/14
مارک: برادران قلی پور بجز جعفر
مدل: CA/1920
1397/5/13
فیلم خیلی خوبی بود. دستتون درد نکنه.اگه ممکنه از این فیلمهای آموزشی بیشتر تهیه کنین. خدا قوت
1397/5/13
باسلام ممنون از اطلاعات بسیار مفید و جامع
1397/5/13
سلام. خیلی فیلم عالی و جالبی بود. واقعا جای یه همچین فیلم هایی خیلی خالی بود. اگه لطف کنید و زود به زود از این دسته فیلم ها توی سایت قرار بدید خیلی عالی میشه.
خدا قوت به همه ی شما عزیزان
1397/5/13
عالی بود و مسیر خیلی خوبی رو در سایتهای خودرویی شروع کردید.
1397/5/14
سلام دوستان برای 405 glx چه مارک روغنی با چه مشخصاتی پیشنهاد میکنید ؟
1397/5/14
دوست عزیز من در چند سال اخیر روغن های زیادی واسه پژو 405 با موتور 1800 استفاده کردم. بهترینش روغن توتال کوارتز 7000 با درجه 10 w 40 هستش. البته قوطی فلزی که در امارات پر میشه. روغن خیلی خوبی هست. هر 6000 تا 7000 میتونی عوض کنی. روغن ایرانی و متفرقه توصیه نمیکنم . یه بار روغن ایرانی ریختم که سوپاپ ها صدا میداد و حتی آخرا روغن سوزی داشتم.
1397/5/16
بهران سوپر پیشتاز 50-20 بهترینه . صد هزار تا بدون کوچک ترین مشکل رفتم باهاش
1397/5/14
سلام و درود بر شما .فیلم آموزنده ای بود . یه مورد دیگه ای که من توی یه مقاله از مهندس علی پور صدری ( نویسنده پیشکسوت مقالات تخصصی اتوموبیل در مجله ماشین ) خوندم این بود که ریختن روغن با درجه API بالاتر از استاندارد خودرو مصداق پوشیدن کت و شلوار برای شرکت در مسابقه فوتباله . . کت و شلوار خیلی خوبه ولی برای فوتبال زیادیه. ومورد دیگه در خصوص میزان بالای تقلب در مارک های خارجیه . به دلیل قیمت بالاتر امکان تقلب در محتویات قوطی روغن و تاریخ تولید محصول خیلی خیلی بیشتره . اونم در بازار آشفته این روزها
1397/5/14
کاش می گفتید چه روغنی برای 206 تیپ 6 بریزیم. من همیشه Total9000 میریزم ولی خیلی گرونه. حتی موقعی که Total 7000 می ریزم زمستونها موتور ریپ میزنه. ممنون میشم راهنمایی کنید.
1397/5/16
توتال 9000 بالاترین سطح کیفی رو داره (sn) طبیعیه که قیمتشون الان بالاس . اون 10-40 رو که ریختی کیفیتش sl بوده
1397/5/14
قبلا برای مگان میگفتند از الف استفاده کنید چون از نفت ساخته نمیشه و اگر روغن موتور نفتی داخلش بریزید خراب میشه
1397/5/14
سلام.شخصا از گروه خودروبانک ممنونم و همیشه به مخاطب کمک میکنه تا اطلاعاتش بیشتر بشه..فقط دو نکته اگر در کلیپ های بعدی اشاره کنید ممنون میشم..یکی روغن های تلقبی خارجی و اینکه اگر کسی خواست روغن اورحینال خارجی تهیه کنه از چه طریقی میتونه.. نکته دوم اینکه راحب کیفیت روغن های داخلی صحبت کنید مخصوصا روغن های شرکتی دولتی... با تشکر از تمام دست اندرکاران خودرو بانک
1397/5/14
تشکر فراوان از توضیحات کامل وعالی , فیلم واقعا مفید و خوبی بود .لطفا قسمتهای بعدی را هم هرچه زودتر بگذارید .
1397/5/15
ممنون از زحماتتون و تشکر بسیار بابت اطلاع رسانتیون
اما یک نکته بسیار بسیار بسیار مهم
اگر مقدوره واستون در مورد چگونگیه تشخیص روغن تقلبی از اصلی هم توضیح بدید
1397/5/15
سلام به موضوع خیلی خوبی پرداختید
کیفیت صدا اصلان خوب نیست و مثل فضای باز صدای باد شنیده میشود
1397/5/15
سلام
از همه شما مهندسین گرامی و توانمند بابت تهیه فیلم های فنی و کاربردی سپاسگزاریم.
امیدواریم همواره در عرصه انتشار دانش و فن موفق باشید.
برایتان سلامتی آرزو میکنیم
شادزی و سربلند
1397/5/16
با سلام
من فیلم شما رو در روبیکا دیدم عالی بود و همچنین قبلاً این نکات رو رعایت میکردم و میکنم و خواستم سوال کنم قسمت ۲و۳کی پخش میشه
باتشکر از فیلم آموزشی تون👌👌
1397/5/16
واقعا عالی بود ممنون از برنامه خوبتون
1397/5/16
بسیار عالی و مفید.ممنون از توجه و حسن نیتتون
1397/5/18
سلام. لطفا ساینا اتوماتیک لاکچری رو تست کنید. ممنون
1397/5/20
بسیار آموزنده و عالی بود خسته نباشید و دست شما و همکارانتون درد نکنه محسن خان.
1397/5/21
ممنون از برنامه آموزندتون .ولی مشکل اینجاست که روغن موتورهای خارجی موجود درایران تقلبی هستن. یا ایرانین یا چینی . همین روغنهای کارخونه ای هم بیشترشون بازیافتی از روغن سوخته هستن. jتشخیص روغن موتوری که مستقیم از نفت خام تولید میشه بسیار سخته ضمن اینکه قیمتش هم خیلی بالاست.
1399/2/5
بازیافت بودن روغن عیب نیست. اگر در پالایشگاه روغن این بازیافت انجام شده باشد بین بازیافت و مواد اولیه تفاوتی نیست.
1397/5/21
مرسی
واسه من عالی بود
چون من به ماشین علاقه فراوانی دارم اما از مسائل فنی زیاد سر در نمیارم :)
1397/5/23
نکته مهمی که دوستان معمولا توجه نمیکنند اینه که روغن ۱۰-۴۰ یا ۵-۴۰ به این مفهوم نیست که روغن در حالت عادی گرانروی پایین تری داره نسبت به ۲۰-۵۰ بلکه توانایی بالای روغن را در یکسان نگهداشتن خواص و گرانروی آن در نوسانات دمایی نشان میدهد و دلیل آن سینتتیک بودن روغن در مقابل روغن های مینرال یا همان پایه نفتی! که دوستان ذکر نمودند میباشد.
1397/5/27
سلام میخاستم بدونم چه روغن موتوری برای هایما اس 7 مناسبه البته اینم بگم که ما در شمال کشور سکونت داریم و هوا یکم سردسیره با تشکر مرسی
1397/5/27
سلام
تو انتخاب روغن موتور خیلی موارد دخیل هست یکی از اونا آب و هوا هست که مورد مهمی هم هست اما کافی نیست یکی از مواردی که کمتر توجه میشه میزان کارکرد ماشین هست که ساییدگی بیشتر نسبت به موتورهای نو داره برای جبران این موضوع از روغنهای با ویسکوزیته بالاتر میشه استفاده کرد
این موارد خیلی زیاده و نمیشه همه رو کاملا پوشش داد
اما کار خیلی خوبی شروع کردید مثل همیشه عالی
1397/6/1
خیلی فوق العاده بود خیلی ممنون لطفا بازم از این برنامه ها تهیه کنیید
1397/6/5
سلام. خسته نباشید. مرسی از اینکه این برنامه رو پخش کردین. بشخصه هرجا میرم فقط الف میریزن یه بار خوب مبشه یه بار زیر ۶هزار یک لیتر کم میکنه. تقلبی زیاد شده. حداقل از ابن به بعد یه روغن موتور مناسب انتخاب میکنیم. و یه سوال داشتم اینکه الن چه روغن موتوری بین ایرانول و کاسترول در کل درجه کیفی بهتری دارن؟. ممنون از رحماتتتون
1397/6/5
خسته نباشید و خداقوت به خاطر توضیحات مفیدتون
لطفا در ادامه توضیح بدید توی شهر های متفاوت از چه گرانروی هایی استفاده کنیم به عنوان مثال شهری مثل یزد برای 206 تیپ2 روغن موتور 10w40 یا 20w50 بهتره
1397/6/7
قسمت های 2 و 3 چی شد؟ لولو پرپر >!!!<
1397/6/11
مشکل ماشینای تو خیابون که هر کدوم بالایه صد هزار تا کار کرده رسوب روغن در موتور و عدم اطلاع از استفاده از موتور شوی است.لطفا یه متنی بزارید .مشکل اصلی اینه که رسوبات میره تو اویل پمپ وقتی موتور شو مزنی.اگه گذاشتین یه ایمیل بزنین
1397/6/13
سلام..خودروبانک عزیز یک ماه از قسمت اول کلیپ گذشته و همه منتظر قسمت دوم و سوم هستن.خواهشن فاصله زمانی پخش کلیپ ها رو کوتاه تر کنید این مدت طولانی همه رو کلافه کرده..ممنون میشیم حداقل دو هفته یه بار کلیپ لود کنید
1397/6/26
سلام.برای بررسی روغن و کلیپ ساختن نباید انقدر طول بکشه ها؟؟ مشکل چیه دقیقا آقای آل طه؟ خب اینجوری که نمیشه برنامه سازی کرد
1397/6/15
سلام خیلی چاکریم بیزحمت دنا پلاس توربو رو بررسی کنید من خیلی وقته منتظر این کلیپم تو اولویت باشه و زودتر مطمئنم خیلی طرفدار داره.
1397/6/17
سلام
حرف دوم که بعد از S میاد روی بعضی از روغن‌های بازار پایین تر از N هم وجود داره چرا همین جور میگین پایین تر از N وجود نداره؟؟؟
1397/6/23
واقعا عالی و مفید بود دمتون گرم
1397/6/23
لطفن نحوه تشخیص روغن موتورهای تقلبی رو هم بذارین
1397/6/27
ممنون از فیلم قشنگتون. بخصوص من حجب و حیا و متانت مجری برنامه رو خیلی دوست دارم.
توصیه ای که خواستم به دوستان بکنم این است که :
1- تمامی برندهای خارجی تو ایران پر میشه و اصالتی ندارن پس بیخود پول به برند خارجی ندیدن این موضوع رو حتی رئیس صنف روغن فروشان ایران هم اعتراف کرد
2- بهترین برند ایرانی که قیمتشم مناسب و کیفیت خوبی داره بهران سوپر پیشتاز هست ( من با وجود اینکه ماشینم توسان 2014 هست بازم این روغن رو میریزم)
1397/6/31
به نظرم هر 3 فیلم می تونست در یک فیلم 10 دقیقه ای خلاصه بشه. توضیح موارد واضح و روشن ارائه شده بود و فقط تکرار بود.
1397/7/5
بسیار عالی
1397/7/6
این مسائل خیلی مسئله عادیه ولی متاسفانه حتی سرویس کاران ما هم از اون اطلاعی ندارن و برای اینکه بهشون حالی کنی چی به چیه کلی باید باهاش بحث کنی فقط دوستان ای پی ای sn که بازار هست همشون گرید 5w30 هستن , هستن و من خودم به شخصه مثلا ای پی ای sn با گرید 10w40 ندیدم
1397/10/3
10w40
ایرانول رونیا SN سینتتیک
ایرانول رویال SM سینتتیک
بهران رانا SM نیمه سینتتیک
سپاهان اسپیدی پلاتینوم SM سینتتیک
1397/7/21
سلام . با توجه به گرمای جنوب ( بوشهر ) که بیش از 45 درجه می باشد برای خودرو سراتو مونتاژ سایپا ( 1600 دنده ای مدل 1393 ) چه روغن موتوری مناسب است بنده تازه این ماشین را خریده ام صاحب قبلی روغن 10w40 با کیفیتsL در کرمان استفاده می کرده لطفا ارشاد بفرمایید
1397/7/27
اخر این هایما رو تست و بررسی نکردین ها.......!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1397/9/1
هر روغنی خواستید بریزید غیر از اسپیدی
1397/9/14
الان تو فیلم مال دفترچه ال 90 نوشته ST تو فیلم گفت حرف دوم از a تا n این چجوری شد؟
1397/10/4
سلام من اشتباها به جای روغن 10w40 روغن 5w40 استفاده کردم میخاستم‌ببینم مشکلی نداره؟؟ماشینم تیبا...اول زمستون عوض کردم...امپر ماشین رو خط وسط فنش کار میکنه و یخ‌خط میره پایین‌تر
1397/10/19
دوستان واسه پژو پارس چه مارك روغني توصيه ميكنيد موتور معمولي ??
1397/10/19
سلام چه روغنی مناسب پرادو6سیلندرمیباشدایرانی وخارجی
1397/10/24
سلام
آیا میشه از روغن های صنعتی (بهران مقاوم 68) در موتور خودرو سبک مثل سمند یا پراید استفاد کرد
باتشکر
1397/11/8
سلام ممنون بابت راهنمایی هاتون .میخواستم بدونم برای 206تیپ دو فرانسه یعنی مدل89چه روغن موتوری بهتروچه روغن واسکازینی بهتر ممنون
1397/11/25
روغن موتور مناسب برای پژو ۲۰۰۸ کدامه؟، آیا گرید 5w30SN مناسبه، با توجه به موتور توربو شارژش
1397/12/24
سلام . آموزش مفیدی بود . باتشکر ، یه پرشیا و یه نیسان آبی دارم . واسه هر جفتش بهران سوپر پیشتاز استفاده میکنم .
1398/1/14
با سلا م میخواستم بدونم برای خودرو سانتافه ۲۴۰۰ MPI چه روغن موتوری مناسبه. با توجه به اینکه دمای محیط در تابستان در شهر ما تا ۵۰ درجه سانتی گراد است. باتشکرس
1398/1/22
بسیار عالی بود
1398/1/24
با احترام و سپاس
بسیار کاربردی و مفید بود
1398/2/5
با درود فراوان برای ال 90 توصیه شده 10- 40 استفاده شود آیا میتوان از 5-40 استفاده کرد؟
1398/3/7
باسلام و خسته نباشید
روغن موتور منتخب شما برای موتور ef7 ماشین دنا پلاس برای استانهای گرم(خوزستان) و مدت تعویض آن لطفا توضیح بدید.ممنون
1398/3/23
مطالب خوبی عنوان شد ولی انگار تبلیغ روغن موتور اسپیدی هم بود. به علاوه اینکه سوالی که مطرح میشه اینه که آیا سازندگان این فیلم، از محصولات ایرانی در ماشینهاشون استفاده میکنن ؟
1398/5/30
ممنون ازفیلم آموزشیتون.بسیارمفیدوپرمحتوابود.
1398/6/16
سلام. خیلی عالی و مفید بود. ممنونم
1398/6/23
با سلام و تشکر از توضیحات و اطلاعات ارائه شده، مطالب بسیار مفید و کاربردی بود
1398/6/31
سلام مطالب خیلی عالی و قابل استفاده بود ممنون.
یک سوال : برای چانگان CS35 روغنهای مناسب برای استان آذر بایجان شرقی چه مشخصاتی باید داشته باشد. ممنون اگر بفرمائید.
1398/7/5
دوستان توجه کرده اید تمام سوال و جواب ها از طرف آقایان مطرح شده است؟ :-) یعنی فقط برای ما آقایان موضوع روغن اینهمه مهمه! :-)
1398/7/6
سلام و عرض ادب
خواستم بدونم روغن پیشنهادی مناسب جهت پاترول ۶سیلندر مدل۱۹۷۶ چیه؟
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
سپاس فراوان
1398/7/9
با سلام من که کلا تا این مدت گیج شده بودم ولی با دیدن این فیلم خیلی متوجه خیلی حرفا شدم ممنون بابت تمام زحمات شما
1398/7/17
اگر موتور با تکنولوژی SL باشه و روغن موتوری با تکنولوژی بالاتری مثل SN بریزی برای موتور مشکلی پیش نمیاد
1398/7/17
سلام
اگر تکنولوژی موتور sl باشه یه مدتی از تکنولوژی sn استفاده کرده باشی و دوباره میشه از تکنولوژی sl استفاده کرد
1398/7/21
با سلام عالی بود اگر شنیده شود و عمل شود...موفق باشید
1398/7/25
شرکت های نامدار در عرصه روغن موتور خودرویی در ایران روغن موتورهایی با گرانروی 30-5 و 40-5 تولید میکنن با کیفیت SM و SN که هیچ کم و کاستی از روغن موتورهای باکیفیت خارجی با این کیفیت رو ندارن. دوستان علاقمند به ماشین و حساس در نگهداری و استفاده از اجناس مرغوب در ماشینشون میتونن سراغشون برن.
من خودم برای پژو 405 SLX با موتور TU5 اکثرا از کیفیت SN یا SM با گرانروی 40-5 استفاده میکنم و هیچ فرقی با روغن موتورهای نامداری مثل الف و توتال قوطی فلزی ندیدم. اعتمادی هم به همچین روغن موتورهای معروفی نیست و مدتهاست تو بازار نمونه تقلبی فراوانی جایگزین شده که تشخیص اصالت روغن اصل کار هر شخصی نیست. پس توصیه میکنم از روغن موتورهای باکیفیت وطنی استفاده کنید تا نسبتا خیالتون از بابت کیفیت و اصل بودنش راحت باشه...
1398/7/28
سلام .. درباره سنتتیک و نیمه سنتتیک و مینرال چیزی نگفتین..ماشین من برلیانس ۲۲۰ هست تو دفترچه نوشته روغن sL براش ریخته شه مشکلی نداره sn بریزم واسش؟؟ تو‌دفترچه یاد نشده سنتتیک یا نیمه سنتتیک واسش بریزم نظر شما چیه کدومو واسش بریزم؟؟سنتتیک یا نیمه سنتتیک؟؟
1398/7/28
ممنون از فیلم آموزشی و مطالب مفید دوستان
من امروز برای 405 slx روغن 10-40 لیکومولی (sl) ریختم. اینجوری که دوستان میگن بهتره سریعتر با sn عوضش کنم یا فعلا باهاش 5000 تا برم ؟
1398/7/29
سلام ممنون عالی بود
فقط بخش دوم و سوم در هیچ جا پیدا نکردم
منظورم فرمودید آموزش چه روغن برای چه خدرو داخلی خوب هست و ..لطفا راهنمایی بفرمایید از کجا میتونم بقیش ببینم لینک لطفا بزارید سپاس
1398/7/30
https://www.khodrobank.com/Video/12203

https://www.khodrobank.com/Video/13597
1398/8/5
با سلام
واسه پارس elx موتور زانتیای چه نوع روغنی خوبه ؟
قبلا توتال می ریختم الان هم کیفیتش اومده پایین و هم قیمتش خیلی بالاست.
به نظر شما چه نوع روغنی واسش خوبه ؟
لطفا چند برند رو معرفی کنید.
1398/8/6
سلام چ روغنی برای وانت پیکان خوبه
1398/8/23
سلام دوستانی که مدتهای طولانی است که از روغن موتور بهران استفاده نمودند آیا داستان رسوب نمودن و سیاه شدن موتور صحت دارد ؟
1398/8/23
سلام دوستانی که مدتهای طولانی است که از روغن موتور بهران استفاده نمودند آیا داستان رسوب نمودن و سیاه شدن موتور صحت دارد ؟
1398/9/8
سلام دوستان، ماشین ال نود مدل 91 دارم ،این بار که رفته بودم تعویض روغنی گفت elf دیگه تو ایران نمایندگی نداره، به جاش لیکومولی 10 40 بریز، نظرتون چیه؟
1398/9/10
دمتون گرم
1398/9/26
روغن موتور مناسب برای چانگان معرفی مینمائید
1398/10/4
مطالب خیلی جالب بود فقط فیلمی بذارید که برای هر ماشین چه برندی استفاده کنیم
1398/10/5
درود برشما، ببینید عزیزان مهم نیست چه نوع مارکی میریزید فقط از جای مطمعن تعویض بکنید و هیچ موقع به موتورهایی که ۱۰w40 می خوره 20w50نریزید، روغن سازگار با موتور بریزید و هی شرکت روغن رو عوض نکنید همین که موتور روغن کم نکرد یعنی با موتور شما سازگاره، و دقت کنید روغن پایه اول باشه، ماشین من موتور TU5داره همیشه روغن پارس سوپر پایا میریزم ، یکبار کاسپین ریختم روغن کم کرد یعنی با موتور من سازگار نیست، پدر من ریو داره و کاسترول و gtxو کاسپین میریخت و روغن کم میکرد بهش پیشنهاد کردم پارس سوپر پایا ۱۰w40 بریزه که خداروشکر مشکل کم کردن روغن اش حل شد، همیشه یادتون باشه فیلتر روغن سرکان استفاده کنید ، به یکم گرونیش نگاه نکنید چون بخش مهم تصفیه روغن رو به عهده داره و در هر بار تعویض روغن عوض کنید اگر نکنید باز همون روغن کثیف و سوخته وارد روغن تازه داخل موتور میشه و فیلتر هم نمی تونه عملکرد خودش رو مثل قبل داشته باشه
در مورد روغن گیربکس های اتومات هم بگم که گیربکس های اتومات روغن مختص خودشون رو دارن و حواستون باشه روغن واسکازین نریزن که خرابی های جبران ناپذیری رو به بار میاره
پیروز و سربلند باشید
1398/12/29
سلام، من 405،glx، دارم، نمیدونم از چه نوع روغنی، وچه مارکی، استفاده کنم، اول صبح ماشین یه دقیقه صدلش زیاده بعد ک روغن بالا میاد خوب میشه، لطفا راهنمایی کنید،
1399/9/1
سلام دوست عزیز خوب مسلمه که وقتی اول صبح که استارت می زنی چون موتور ماشین سرده در نتیجه چند ثانیه تقریبا با دور بالا کار میکنه بعد صدای ماشین عادی میشه در واقع اگه قبلنا ماشین داشتی یعنی قبل از اینکه انژکتوری بشه سر شب که ماشین را میخواستن خاموش کنن ساسات را میکشیدن تا اینکه صبح بخصوص در هوای سرد ماشین زود روشن یبشه گرفتی داد اش من.
1398/12/29
سلام، برای 405 glx، چه نو روغنی ومارکی خوبه، اول صبح ماشین یکم صدا اضاف داره بعد یک دقیقه خوب، میشه، الان کاسترول، 20.50، ریختم چه نوع روغنی پیشنهاد میکنید
1399/1/15
سلام پژو ۲۰۰۸ دارم که خود نمایندگی توتال ۷۰۰۰ معرفی کرده10w40بررسی کردم برای خودرو توربوشارژ خوب نیست لطفا راهنمایی کنید که دارای سولفاته وگوگرد باشه
1399/2/31
تور رو خدا میکروفون رو دفعه ی بعد از لبت فاصله بده و قبلش تست کن که دیستورت نباشه صدات..
باشه؟
1399/3/9
سلام چه نوع روغنی برای اسپورتچ sL۲۰۱۴ تو تهران باید استفاده کنم snw5030 یا گرید بالاتر تشکر
1399/4/8
توی دفترچه ۲۰۶ تیپ ۲ نوشته 10w40 ولی اینجا میگه 20w50 کدومش آخرش ؟
1399/4/31
با تشکر، یه سوال داشتم من چون ماشین صفر نگرفتم دفترچه ماشینو ندارم.خواستم بپرسم واسه پژو 405 دوگانه مدل 97 چه روغنی بریزم؟ ممنون میشم جواب بدین؟
1399/5/15
گروه صنعتی اوردل اویل
طراح و سازنده پالایشگاه تصفیه روغن سوخته
با بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه ساخت دستگاه تصفیه روغن سوخته به روش تقطیر
انجام پروژه در بیش از ۱۰ کشور دنیا

1399/6/22
چه روغنی برای ماشین پارس Tu5 سال ساخت 93 مناسبه؟ دفترچه ماشینو گم کردم. ضمنأ روغن 10w40 استفاده میکنم، ماشین خوب روشن نمیشه، میگن 5w40 سینولکس sn استفاده کنم. درسته؟
1399/8/21
سلام درباره حجم تعویض روغن و فیلتر روغن و گرید روغن چند تا ماشین راهنمایی فرمایید.
بطور مثال : ماشینهای نیسان: ماکسیما - رونیز-مورانو - جوک -پیکاپ آلتیما
هیوندایی : ورنا-آوانته -اسپرتیچ -توسان-سانتافه- سوناتا -الانترا - سراتو -i20, i30
1399/11/6
سلام . خیلی عالی بود دم شما گرم آموزنده و کاربردی ، فقط کاش یه قسمت دیگه اضاف میکردید برای روغن گیربکس که خیلی هم مهمه در خودروها متفاوت هست ، مثل L90 واقعا روغن گیربکسش نمیدونیم مشابه فابریکش خودش چی باید بریزیم . ممنون میشم توضیحاتی بدید
1400/4/5
سلام.من یه مقاله خوندم برای ماشینهایی که کارکردشون بالاست.مثلا 250هزار به بالا.روغنهی مخصوصی براشون هست که هرجا میگی سر در نمیارن.الان موندم چی بریزم تو موتورماشینه؟پارس اتومات هست.کمی هم بخار داره.فابریک باید 40-10باشه.این دفعه بخاطر گرما 20-50 ریختم .نمیدونم کاردرستیه یانه
1400/5/13
111 مدل ۹۸ صفر خریدم روغن کم میکنه ممنون میشم راهنمایی کنین چه روغنی بریزم 🙏🏼
1400/5/13
سلام خسته نباشین ، ماشین 111 صفر خریدم مدل ۹۸ حدود ۱۰ هزار کار کردم باهاش سروریس اولیه که ۱ لیتر روغن کم کرده بود
۲تا سروریس انجام دادم هر سرویس حدود نیم لیتر بیشتر کم میکنه ممنون میشم راهنمایی کنین چه روغنی بریزم داخل ماشین
.
روغن هایی که استفاده کردم متاسفانه خوب کار نکرد برا ماشینم
اسپیدی 10w40 , آکسون 10w40 , زیک 10w40
.
ممنون میشم راهنمایی کنین بدونم ایراد از چیه ماشین هم صفره از روز اول دلم چرکی شده 🙏🏼
1400/8/3
سلام روغن پیشتاز میریختم تو ماشین پراید الان اینبار روغن ایرانول 16 هزار ریختم مشکلی نداره
1400/9/2
سلام .روغن موتور پراید مدل ۹۸ sE هرچی میریزم در ۱۵۰۰ تا کم میکنه ۲ لیتر نه خورد و نشتی داره ن روغن سوزی بنظرتون از روغن ۲۰w۵۰ استفاده بکنم
1400/11/30
درود بر شما
فیلم بسیار عالی بود
از مجری و کارگردان ودیو، سپاسگزارم
1401/1/29
سلام عرض ادب .ببخشید برای خودروهای ۸ سوپاپ مثل آردی و پیکان وغیره چه روغنی مناسب و خوب هست. من موتور ماشین تازه تعنیر کردم به اون خاطر میپرسم که بعد از این روعن خوب بریزم ممنونم از اطلاعاتی که در اختیار مردم میزارید‌.
1401/4/25
برای پژو پارس معمولی میتونم ۱۰ ۴۰ بریزم؟ ممنون
1401/5/12
عرض ادب واحترام
دمتونگرم خعلــــی آموزنده باتوضیحی کاملا دلنشین
1401/6/28
سلام من لیفان ۵۲۰ دارم میخواستم ببینم چه روغن موتوری مناسب ماشینم هست
10w -40 بهران sl/cf مناسب هست یا نه ؟
1402/6/19
ممنون