موضوعات داغ

چگونه روغن گیربکس یک خودرو تعویض می‌شود؟ [فیلم آموزشی]

قصد داریم تا در سری ویدیوهای کوتاهی با چند فرایند جالب مراقبت و نگهداری خودرو آشنا شویم. این قسمت اختصاص دارد به آشنایی با نحوه تعویض روغن گیربکس‌های اتوماتیک توسط دستگاه تمام اتوماتیک تعویض روغن گیربکس.
همانطور که می‌دانید گیربکس‌های اتوماتیک از قطعات و بخش‌های بسیار زیادی تشکیل شده‌اند که توضیح یک به آن‌ها زمان زیادی می‌برد اما مهمترین بخش‌های این گروه‌ها را باید مبدل گشتاور، دنده‌های سیاره‌ای، پمپ هیدرولیک، کلاچ‌های هیدرولیکی، کلاچ‌های باندی، سوپاپ‌ها و سنسورهای مختلف دانست. قطعات داخلی گیربکس به مرور زمان مستهلک می‌شوند و این کار در کنار حرارتی که درون گیربکس وجود دارد، سبب آسیب به روغن گیربکس می‌شود به همین خاطر لازم است تا در کیلومترهای مشخصی روغن گیربکس اتوماتیک را تعویض کرد تا گیربکس آسیبی نبیند.
دستگاه‌های زیادی در سطح کشور وجود دارند که روغن گیربکس را با روش‌های مختلف تعویض می‌کنند. از دستگاه‌های تمام دستی تا دستگاه‌های تمام اتوماتیک. دستگاهی که ما قصد آشنایی با آن را داریم دستگاهی تمام اتوماتیک است. این دستگاه توسط دو شلنگ که یکی از آن‌ها به خنک‌کننده گیربکس و دیگری به خود گیربکس متصل می‌شوند، شروع به تخلیه روغن گیربکس قدیمی می‌کند و بعد از مدت زمانی مشخص که دمای روغن جدید را به دمای روغن داخل گیربکس رساند، شروع به تزریق روغن جدید به داخل گیربکس می‌کند. بد نیست بدانید که در مسیر تخلیه روغن قدیمی فیلتری بر روی دستگاه وجود دارد که از آسیب رساندن ذرات موجود در روغن قدیمی به دستگاه جلوگیری می‌کند. بعد از اینکه روغن تازه به طور کامل به داخل گیربکس تزریق شد، شلنگ‌های دستگاه تعویض روغن گیربکس از خودرو جدا می‌شوند.
اینکه چه زمانی باید اقدام به تعویض روغن گیربکس شود معمولاً در دفترچه راهنمای خودرو قید شده است اما معمولاً این عدد برای خودروها حدود ۵۰ یا ۶۰ هزار کیلومتر است و بالاترین حدی که مشاهده شده است حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر است البته در صورتی که احساس کنید گیربکس شما لرزش دارد و در هنگام تعویض دنده عمل تعویض دنده را با ضربه انجام می‌دهد نیز باید خودروی خود را به یک مکانیک ماهر نشان دهید تا روغن و فیلتر آن را چک کنند چون نحوه رانندگی و شرایط دیگر نیز می‌تواند بر روی کیفیت روغن گیربکس تاثیر منفی بگذارد و شاید نیاز باشد تا روغن را زودتر از موعد مقرر شده توسط سازنده تعویض کنید.
اما چرا تعویض روغن گیربکس اهمیت دارد. در صورتی که روغن گیربکس اتوماتیک را به موقع عوض نکنیم سبب آسیب دیدن کلاچ‌ها و باندهای داخلی گیربکس خواهد شد و کلاچ‌ها روی یکدیگر سر خورده و دیگر انتقال نیرو صورت نمی‌گیرد. یکی از دلایلی که باید روغن گیربکس اتوماتیک را عوض کرد وجود براده درون روغن است براده‌های کوچک و ریزی که درون روغن قرار دارند می‌توانند وارد مجراهای روغن کاری شده و مانع روغن کاری صحیح گیربکس شود و به این ترتیب به مرور زمان و قطعات دیگر گیربکس آسیب خواهند رساند. این قطعات می‌تواند شامل سوپاپ‌ها و خود دنده‌ها شوند به همین خاطر در هنگام سرویس خودرو باید روغن گیربکس چک شود و در صورتیکه درون آن براد مشاهده شود باید روغن را تعویض کرد. همچنین باید در نظر داشت که از روغن‌های نامرغوب جهت تزریق در گیربکس استفاده نشود.

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/2/22
فوق العاده بود و مفید و مختصر
توی این وضعیت اسفناک خودرو این فیلمهای شما یکم آدمو سرحال میاره
1398/2/22
فیلم مفید و جالبی بود
1398/2/23
سلام خودروبانک عزیز .. برخلاف بقیه فیلمای اموزشی که داشتید این دفعه خیلی کم حجم تر و غیر مفید جلوه شد ! اصلا متوجه هدف دایرکتور نبودم که دنبال تبلیغ داتیس خودرو بود یا تبلیغ اون دستگاه جدیده !! منی که به عنوان مشتری میخوام روغن گیربکس عوض کنم باید چه کار مفیدی انجام بدم ؟! فقط از این فیلم یاد گرفتم روغن گیربکس حتما سر موقع باید عوض بشه .. یکم فنی تر و با اموزش بیشتر فیلم بزارید .. مرسی
1398/2/23
عالی بود، مرسی از ویدیوهای کاربردی و مفید تیم خودرو بانک
1398/2/24
به نظرم این دستگاه ها فقط هزینه نگهداری رو بالا میبره چون اصلا نیازی به تعویض کامل روغن گیربکس نیست اگر دفترچه ماشین رو ببنید حجم قابل تعویض رو به دو صورت تعویض عادی و تعویض بعد از تعمیر اساسی نوشته و کیلومتر کارکرد هم بر اساس تعویض عادی یا به وسیله پیچ کارتل (کاملا دستی) بیان شده حالا اگر همیشه به موقع روغن گیربکس عوض بشه اصلا نیازی به دسگاه نیست مگر اینکه رنگ روغن از البالویی عوض شده باشه
1398/2/24
سلام
اصلا این موضوع رو به صورت علمی بررسی نکردید.مشکل اساسی ماشینها در قسمت توربین هم هست که مقدار یک لیتر داخل توربین باقی می مونه که هیچ اشاره ای به اون نشد.
1398/2/25
مگن هر 40 هزار تا به جای روغن گازوئیل بریزید داخل موتور تا شسته بشه.ولی اگه این کارو نکردین دگه انجام ندین.مثلا من 110 هزار تا کار کردم و نباید این کارو بکنم.لطفا توضیحی یا ویدیویی در این مورد بزارین
1398/3/5
خیلی مفید وخوب بود خیلی ممنون از سایت خوبتون.
1398/6/9
سلام خودرو بانک
این ویدئو هاتون بیشتر جنبه تبلیغاتی داره تا آموزش !
من الان فقط میدونم که روغن باید بموقع عوض بشه چه بار آموزش و علمی دیگری داشت روغن خوب با بد چه تفاوتی داره ؟ از کجا بفهمیم نمایندگی روغن رو درست تعویض کرده ؟ چه حجم روغنی لازم هست ؟ از کجا میشه متوجه شد که گیربکس نیاز به تعویض روغن و یا حتی کمبود روغن داره ؟ در صورت کم شدن و یا کم بودن سطح روغن گیربکس چه اتفاقی میوفته ؟ اینها رو بفرمایید ممنون میشویم
1400/2/19
فیلتر هم باید بعد از ۲ بار تا ۱۰۰ کیلومتر تعویض بشه ؟
1400/5/26

با سلام من برای تعویض روغن گیربکس ماشینم که آریزو اتومات هستش رفتم تعویض روغنی ،البته دو تا چهار لیتری و یک یه لیتری روغن آیسین خودم خریده بودم ، فقط سوالی که برام پیش اومد این بود که مگه برای تعویض روغن گیربکس با دستگاه نباید شیلنگ های دستگاه رو از بالا وصل کرد ، چون طرف برای ما رو از زیر به گیربکس وصل کرد ، میخواستم ببینم آیا از این طریق مشکلی پیش نمیاد یا همه روغن داخل گیربکس می‌ره یا نه ؟