موضوعات داغ

تست چهار گاز خودرو در مراکز معاینه فنی چیست؟ [فیلم آموزشی]

قصد داریم تا در سری ویدیوهای کوتاهی با چند فرایند جالب مراقبت و نگهداری خودرو آشنا شویم. این قسمت اختصاص دارد به آشنایی با نحوه کار دستگاه تست چهار گاز یا پنج گاز خودرو در مراکز معاینه فنی خودرو کشور.
احتمالاً تا بحال گذرتان به مراکز معاینه فنی افتاده است. محلی که چندین تست مختلف و تعریف شده بر روی خودرو انجام می‌گیرد و با توجه به نتیجه تست‌ها، سلامت فنی خودرو تایید یا رد می‌شود. یکی از تست‌های مهم و معروف در مراکز معاینه فنی، تست چهارگاز است. اما تست چهار گاز چیست؟
یکی از بخش‌های تنظیم موتور، تنظیم گازهای خروجی از اگزوز خودرو است. در این تنظیم با کمک یک دستگاه مقدار آلاینده‌های موجود در خروجی اگزوز خودرو را بطور دقیق می‌توان تنظیم نمود. نحوه کار دستگاه به این صورت است که حسگر دستگاه را در اگزوز خودرو قرار داده و تا مدت زمان مشخصی خودرو کار می‌کند و دستگاه دود و گاز خروجی را آنالیز می‌کند.
دستگاه چهار گاز همانطورکه از اسمش پیدا است، چهار گازی که در معاینه فنی سنجیده می‌شود را اندازه‌گیری می‌کند. گازهای HC ، CO، O2، CO2 در این دستگاه اندازه‌گیری می‌شوند که طبق سایت معاینه فنی این چهار گاز در بخش تنظیم موتور خودرو معیار قرار می‌گیرند.
بعضی از دستگاه‌ها قابلیت آنالیز پنج گاز را دارند. گاز پنجم NOX است. این پارامتر فعلاً در سیستم معاینه فنی خودروهای سواری گاز تعیین کننده در سلامت فنی نیست.

پارامترهای معاینه فنی تنظیم خودروهای سواری به سه دسته تقسیم می‌شود:
پارامترهای معاینه فنی خودروهای کاربراتور، پارامترهای معاینه فنی خودروهای خودروهای انژکتور زیر مدل ۱۳۸۴ و پارامترهای معاینه فنی خودروهای مدل بالای ۱۳۸۴
میزان مجاز گازهای اصلی در هریک از دسته‌بندی‌های خودروهای سواری نیز به شرح زیر است:
خودروهای کاربراتور
میزان CO مجاز : کمتر از ۴
میزان HC مجاز : کمتر از ۴۰۰
میزان O2 مجاز : کمتر از ۳

خودروهای انژکتور مدل پایین تر از ۱۳۸۴
میزان CO مجاز : کمتر از ۲
میزان HC مجاز : کمتر از ۲۵۰
میزان O2 مجاز : کمتر از ۳

میزان انژکتور بالاتر از مدل ۱۳۸۴
میزان CO مجاز : کمتر از ۰٫۷
میزان HC مجاز : کمتر از ۲۵۰
میزان O2 مجاز : کمتر از ۳

نظرات کاربران

0 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد