موضوعات داغ

فیلم - چگونه موتور TU5 پژو ۲۰۶ را بدون توربوشارژ تا دوبرابر تقویت کنیم؟

آشنایی ابتدایی با رویه تقویت به روش اتمسفریک، کلاس جراحی قلب باز

پژو 206 تیپ 5 (و 6) مجهز به پیشرانه معروف 1.6 لیتری دو میل سوپاپ (DOHC/16 سوپاپ) TU5 ساخت پژو فرانسه یکی از محبوب‌ترین پیشرانه‌های چهار سیلندر ساخت این کمپانی است که در طیف گسترده‌ای از محصولات فرانسوی و چینی موجود در بازار ایران از جمله پژو پارس اتوماتیک، 207 و دانگ فنگ H30 کراس نیز به کار رفته است. با توجه به قابلیت‌ها و انعطاف این پیشرانه در برابر انواع ارتقا فنی و تیونینگ به سبک تنفس طبیعی (NA یا اتمسفریک) و پرخوران (توربوچارجر یا سوپرچارجر) باعث شده است بسیاری از علاقه‌مندان در بازار محدود و پوسیده خودرو ایران، برای دستیابی به اندکی هیجان بیشتر به تقویت این پیشرانه روی آورند.

آنچه در ادامه این مقاله از خودروبانک می‌‌خوانید صرفا آشنایی بسیار بسیار خلاصه شده با مهم‌ترین مراحل و بخش‌های مورد تمرکز در فرایند تقویت و تیونینگ نوع NA (تنفس طبیعی) در پیشرانه TU5 است. سطح و شدت اجرای این مراحل می‌تواند در نهایت تعیین کننده توان خروجی نهایی پیشرانه ویژه کاربری بخصوصی باشد که مالک آن را تعیین می‌کند.

تقویت موتور پژو 206

درنتیجه اجرای تمامی این مراحل الزامی نیست اما همزمانی آن‌ها بدون شک به داشتن پیشرانه قدرتمندتری خواهد انجامید. لازم به تاکید است که تقریبا اجرای تمامی این مراحل درمورد تمامی پیشرانه‌‌های پیستونی احتراق داخلی صدق می‌کند و تنها محدود به این پیشرانه بخصوص (TU5) نیست. همچنین در ذهن داشته باشید که در اجرای تیونینگ NA حساسیت‌ و دقت در اجرای فرایند به مراتب بیشتر از تیونینگ پرخوران است چراکه در این روش باید از هر تغییر جزئی و هر ریال خرج شده، حداکثر توان خروجی ممکن را کسب کرد.

1. بهبود تنفس

پیشرانه‌های درون سوز (فارق از نوع) درست همانند یک پمپ هوا عمل می‌کنند. به منظور افزایش و بهبود عملکرد این پمپ هوا لازم است تا مسیر ورود و خروج هوا به داخل این پمپ را مورد بازنگری قرار دهیم. این گفته به این معنا است که باید هرآنچه در توان داریم به خرج دهیم تا هوای ورودی به پیشرانه با کمترین میزان محدودیت وارد و با کمترین اصطکاک خارج شود. به همین دلیل استفاده از دریچه گاز قطورتر، منیفولد هوا بزرگتر یا حتی منیفولد و دریچه گازهای مستقل (ITB) ویژه خودروهای مسابقه ای پدیده‌ای، کاملا رایج است. در بخش خروجی هوای پیشرانه یا همان اگزوز نیز ابتدایی‌ترین کار حذف منیفولد چدنی و جایگزینی آن با هدرزهای لوله بلند با طراحی اصولی و مهندسی است.

2. سرسیلندر

سرسیلندر یکی از مهم‌ترین بخش‌های پیشرانه است که در بخش بهبود تنفس نقشی اساسی بازی می‌کند. از این رو مسیرهای ورودی هوا و خروجی دود را طی فرایندی تحت عنوان پورت و پولیش به میزان مشخصی گشادتر و داخل آن‌ها را صیقلی می‌کنند تا هوا به راحتی وارد و با کمترین محدودیت ممکن از آن خارج شود.

تقویت موتور پژو 206

نکته مهم دیگر استفاده از سوپاپ‌های بزرگ‌تر و از جنس مقاوم‌تر است تا بتواند ضمن عبور حجم هوای افزایش یافته، دمای بالاتر ایجاد شده در پیشرانه تقویت شده را نیز تحمل کند. نکته بعد ابعاد محفظه احتراق (کاسه احتراق سرسیلندر) است که با ضریب تراکم ارتباط مستقیم دارد. هرچه حجم محفظه احتراق سرسیلندر کوچک‌تر باشد، ضریب تراکم بالاتر و قدرت خروجی بیشتر خواهد بود.

3. میل سوپاپ

به عبارت بسیار ساده، در هر پیشرانه، میل سوپاپ وظیفه میزان باز و بسته شدن و مدت زمان باز و بسته ماندن سوپاپ‌ها را تعیین می‌کنند که نقشی بسیار حیاتی در بخش بهبود تنفس، بهبود بازده و دورگیری پیشرانه برعهده دارد. این دو فاکتور به Lift و Duration شناخته می‌شوند که توضیح آن‌ها کاملا از حوصله این مقاله خراج است. اما در یاد داشته باشید که انتخاب میل سوپاپ مناسب کاملا به توان تنفسی سرسیلندر یا همان حجم هوای عبوری سرسیلندر (CFM سرسیلندر) بستگی دارد و فلسفه "هرچه بزرگ‌تر، بهتر" در مورد میل سوپاپ ممکن است نتیجه کاملا معکوس به همراه داشته باشد.

4. نیم بلوک

به بلوک پیشرانه بدون سرسیلندر، نیم بلوک یا بلوک کوتاه (Short Block) گفته می‌شود. مهم‌ترین محتویات درون نیم بلوک شامل ادوات دوار (پیستون، شاتون و میلنگ) است. تغییر در شکل مهندسی شده پیستون، به عنوان مثال استفاده از پیستون تخت یا گنبدی به جای پیستون گود، می‌تواند همانند حجم محفظه احتراق سرسیلندر، به افزایش ضریب تراکم کمک کند. اما به خاطر داشته باشید که افزایش ضریب تراکم یعنی افزایش قدرت ضربه احتراق درون پیشرانه. از آن جایی که این ضربات مستقیما به سطح پیستون، شاتون و میلنگ وارد می‌شود، در تراکم‌های بالا استفاده از ادوات دوار بالانس شده و ساخته شده از جنس‌ها و روش‌های خاص، مانند جنس تیتانیوم یا روش فورج کاری، ضروری است.

تقویت موتور پژو 206

همچنین باید بدانید که برای استفاده از حداکثر توانی که از افزایش ضریب تراکم حاصل شده است، استفاده از سوخت بسیار مرغوب با اکتان بالا (حتی سوخت مسابقه‌ای) غیر قابل چشم پوشی است. در غیر این صورت نه تنها توان ایده‌آل مورد نظر حاصل نمی‌شود، بلکه ممکن است به پیشرانه آسیب جدی وارد شود.

5. سیستم سوخت رسانی

با بهبود توان تنفسی پیشرانه و افزایش دور نهایی موتور (RPM)، باید از سیستم سوخت رسانی توانمندتری استفاده شود چرا که پیشرانه تیون شده توان خود را از قابلیت احتراق حجم بیشتری از ترکیب سوخت و هوا دریافت می‌کند. از این رو استفاده از پمپ بنزین قوی‌تر، خطوط سوخت رسانی قطورتر و فشار بالا و همچنین سوزن انژکتورهای دارای ظرفیت پاشش بیشتر (وابسته به سطح تیونینگ) کاملا ضروری است.

6. چیپ تیون یا ریمپ

Chip Tune یا Remap اصطلاح عامیانه اما تخصصی علم تیونینگ است که به تنظیم مجدد فاکتورهای حیاتی عملکرد پیشرانه گفته می‌شود و از سوی تیونرهای حرفه‌ای و کاربلد و معمولا بر روی دستگاه داینو (گشتاورسنج) یا در تست رانندگی‌های پشت سرهم و به کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری مخصوص انجام می‌شود. با توجه به تغییرات انجام شده در سطح‌های مختلف تیونینگ (چه حرفه‌ای و چه آماتور)، بر اساس نوع کاربری (روزمره یا مسابقه‌ای) و به منظور دستیابی به بهینه‌ترین وضعیت کاری پیشرانه، ممکن است فاکتورهای بسیار مهمی چون جدول نسبت ترکیب سوخت به هوا (AFR)، زمانبندی سیستم جرقه (BIT)، دمای فعال شدن فن سیستم خنک کاری، تنظیمات سنسورهای وکیوم و حجم هوای ورودی (سنسورهای MAP و MAF) و بسیاری از موارد دیگر مورد بازنگری یا تغییرات دستی قرار بگیرند. درصورتی که شخص تیونر به این بخش اشراف نداشته باشد، شاید نتواند به بالاترین توان ایده‌آل پیشرانه نزدیک شده یا حتی به آن آسیب جدی وارد کرده و هزینه و زمان صرف شده را به باد فنا بدهد.

7. سایر موارد

استفاده از عنوان سایر موارد به معنای بی‌اهمیت بودن این نکات نیست بلکه اگر قرار باشد در خصوص این نکات توضیحات کامل ارائه شود باید بیش از سه مقاله مفصل جداگانه را به این موارد حیاتی اختصاص داد. اما باید در نظر داشته باشید که استفاده از رینگ پیستون و یاتاقان‌های ثابت و متحرک جنس مخصوص به منظور تحمل دور، دما و تنش‌های افزایش یافته ممکن است ضروری باشد. استفاده از سیستم روغن‌کاری پرفشار با استفاده از پمپ روغن قوی‌تر یا حتی تغییر سیستم روغن کاری به نمونه‌های پرفشار مسابقه ای کارتر خشک (Dry Sump) نیز باید مد نظر قرار بگیرد. احتمال نیاز به تقویت کامل سیستم انتقال نیرو از دیسک و صفحه کلاچ (یا توربین در گیربکس‌های اتوماتیک) گرفته تا خود گیربکس، اتصالات، چهارشاخ‌ها، مخصوصا پلوس‌ها و تایرهای مخصوص در تیونینگ‌های حرفه‌ای غیر قابل چشم‌پوشی است. درصورت نیت به ارتقا فنی حرفه‌ای در ابعاد مسابقه‌ای (یا حتی حرفه‌ای شهری)، شاسی خودروهای مونوکوک (شاسی یکپارچه) و سیستم تعلیق به منظور حفظ پایداری خودرو، بدون شک نیازمند اعمال تغییرات اساسی خواهد بود. درصورت چشم‌پوشی از مسائل ایمنی و فنی بیان شده در بالا به منظور حفظ سرمایه برای بخش‌های دیگر یا کاهش هزینه‌های نهایی ممکن است خودرو تیونینگ‌ شده در اولین تست جاده‌ای، اولین رقابت حرفه‌ای یا اگر بسیار خوش‌شانس باشید، در مدت زمانی بسیار کوتاه به کلی نابود شده یا از برخی بخش‌های ضعیف‌تر دچار آسیب شود. چنین نوع آسیب دیدگی‌‌هایی بارها و بارها در مسابقات درگ (به عنوان پرفشار ترین رقابت‌های اتوموبیلرانی) در ایران و حتی خارج از کشور دیده شده است که بدترین نتیجه آن در خوشبینانه‌ترین حالت، هدر شدن هزینه‌های مالی، زمانی و از دست دادن عنوان قهرمانی است و نه هزینه جانی.

نویسنده: شهاب انیسی

نظرات کاربران

53 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/21
لطفا تیم خودروبانک بفرمایید تیونینگ ساده در حد اینکه به 150 اسب برسه و استفاده روزمره هم بشه باهاش کرد، چقدر هزینه داره؟
1399/6/21
برای ١۵٠ اسب حدود ۵٠ تومن هزینه داره که میتونی یهو یه موتور rc تر تمیز و سالم بگیری یهو
1399/6/21
اقا ارمین ، محمد توربو۱ با ۳۰ تومن توربوش میکنه!
1399/6/22
توی زندگیم کاری بیهوده تر و چرت تر از ندیدم این زیر دقیقا میگم چرا هر بخش از این کار بیخوده
1-میل سوپاپ با لیفت و تایمینگ متفاوت؟ زمانی که هر کمپانی میخواد موتور جدیدی بسازه موقع طراحی اصلا به تایمینگ و لیفت میل سوپاپ فکر هم نمیکنه چرا؟ چون چیز خیلی پیچیده ای هست و اگه بخوان محاسبه دقیق بکنن سال ها طول میکشه که فقط شکل پورت و سوپاپ توی دیزاین نهایی بشه و تازه بیان به ساختش فکر کنن، کاری که میکنن اینه تمام موتور نمونه اولیه میسازن و سر همش میکنن و با چند ده عدد میل سوپاپ با تایمینگ و لیفت متفاوت تست میکنن و بسته به کاربرد اون موتور بهترینشو انتخاب میکنن اینکه شما بیای میل سوپاپ با لیفت زیاد ببندی شاید تو دور هفت هزار چند اسب بخار بیشتر بهت بده ولی قطعا گند میزنه به گشتاور دور پایینت و این یعنی همیشه باید گاز زیاد به ماشین بدی تا راه بره و دور و فشار بیشتر=استهلاک بیشتر
2-هدرز "مهندسی" شده؟ این یدونه خیلی باحاله، ادعاهایی که فروشنده های این هدرزها میکنن هر سقفی رو فرومیریزه میگن مصرف سوختت کم میشه میگم چجوری؟ میگه دود راحت تر خارج میشه پیستون لازم نیست زور بزنه دود رو هل بده بیرون! اولا که پیستون به قدری کم موقع تخلیه دود "زور" میزنه که اصلا ارزش فکر کردن نداره (دسشویی رفتن قبل رانندگی بیشتر رو شتاب تاثیر داره تا این) میگی چجوری میگم گاز محترق شده داخل سیلندر موقع باز شدن سوپاپ دود فشار زیادی داره و همین باعث میشه خودش به بیرون جریان پیدا کنه و داخل سیلندر فشار افت پیدا میکنه و عملا پیستون زوری نمیزنه میگی برو بابا خودم رو داینو دیدم قدرتش بیشتر میشه میگم بله درسته بیشتر میشه ولی اون به خاطر قضیه برنولی هست هدرز ها جوری طراحی شدن که تخلیه هر کدوم از سیلندر ها به تخلیه سیلندر بعدی کمک کنه بعلاوه قطر هدرز بیشتر از منیفولد فابریک ماشینه و این یعنی دود داغ جای بیشتری برای انبساط داره و راحت تر تخلیه میشه و این که میگن داخلش صیقلیه و اصطکاک هوا کم میشه مضخرفی بیش نیست (جلوتر توضیح میدم) شما بعد دو روز کار توشو نیگا کن اگه بازم صیقلی بود هر چی خواستی بهم بگو هدرز تنها کاری که میکنه اینه که اجازه میده توی دورهای بالاتر خروج دود رو راحت تر میکنه واین فقط به خاطر بزرگتر بودن قطرش و قضیه برنولیه (در مواردی دیده شده که در دور های پایین تر عملکرد موتور نسبت به فابریک بدتر هم شده)
3_پورت و پولیش؟ اول از همه اینکه اگر قرار بود گشاد کردن یا تنگ کردن پورت به این راحتی ها باشه هر کمپانی هفته ای یه موتور جدید میداد بیرون(نزدیک یک سال یا بیشتر فقط روی طراحی و تست پورت کار میکنن! و کسایی روش کار میکنن که چندین ساله شغلشون اینه و حالا شما حساب کن یه تراشکار توی نیم ساعت با یه فرز انگشتی و...) سر هرچی بخوای شرط میبندم اگه امروز تمام این کمپانی های بزرگ به این نتیجه برسن که پورت پولیش شده بهتر جواب میده تک تکشون پورتاشون رو از فردا پولیش میکنن ولی جواب نمیده و چیزی جز ضرر نداره قانونی هست به اسم لایه مرزی طبق این قانون هوای کمی بین پستی بلندی های سطح خشن پورت گیر میکنه و باعث میشه هوا روی هوا حرکت کنه که اصطکاک و مخصوصا آشفتگی کمتری نسبت به پورت پولیش شده داره(هدز هم همینه) تازه همه اینا قبل از اینه که روغن بیاد توی پورت و همه چیو سیاه و کربنی کنه!
4-نیم بلوک؟ تغییراتی که اینجا انجام میشه به این منظوره که موتور راحت تر و بیشتر دور بخوره مثل سبک کردن میل لنگ، شاتون، افزایش نسبت تراکم، کالیبره کردن وزن شاتون ها و... ببینید اسب بخار یعنی مقدار کار موتور در ثانیه یه موتور 4 سیلندر چهار زمانه میتونه توی دور 6000 یعنی 200 احتراق در ثانیه= مثلا 110 اسب توی دور بالاتر مثلا 8000 میشه 266 احتراق بر ثانیه = 146 اسب بخار به شرطی که شرایط تنفس و تغییرات انجام شده بهترین عملکرد رو در اون دور داشته باشه اینم بگم که اینجا خیلی خیلی ساده سازی کردم و بیشمار عوامل دیگه در معادله بالا دخیله و اصلا اعداد اسب بخارش قابل اعتماد نیست ولی تئوری خیلی ساده شدش اینه
دور موتور بالاتر = قدرت و فشار بیشتر = مصرف بیشتر=آلودگی بیشتر=نویز بیشتر = استهلاک بیشتر= هزینه بیشتر= جیب خالی تر = زندگی سخت تر
5-چیپ تیونیگ کلاهبرداری یا دوستی خاله خرسه؟ خب هر جفتش! بحث ریمپ و اینها که میگن خودرو برای آب و هوای ایران تنظیم نشدن همش حرف مفته سیستم انژکتوری هست نه کاربرات صدوچهل سال پیش کلی کشور هستن که آب و هواشون عین ایرانه و با همون تنظیم کارخونه قشنگ کارمیکنه (اگر درمواردی تغییر نرم افزاری هم انجام بشه مطمئنا در صورت تغییر قطعات خودرو هست نه فقط ریمپ خشک و خالی) ببینید تمام خودروهای ایران بر اساس استاندارهای اروپایی هستند طراحی شدن چیزایی مثل آلودگی هوا، آلودگی صوتی،مصرف سوخت کمتر،قیمت رقابتی، آسانی ساخت و تولید، دوام مناسب، دمای موتور در شرایط مختلف و چیزای دیگه اولویت هایی هستن که برای تیونر کارخانه ای موتور محدودیت به وجود میآرن و اون شخص باید تمام این استاندارد ها رو رعایت کنه تیونر های مستقل محدودیت اینجوری ندارن که هیچ حتی کمترین آگاهی از این استانداردها ندارن، اون شخصی که توی کارخانه کارو انجام میده تک تک جزئیات موتور مثل آلیاژ و طراحی قطعات، ضریب تلرانس، دمای اجزا، رفتار هر قطعه نسبت به شرایط رو میدونه ریز ریز رفتار موتور رو اندازه گیری میکنن که بهترین عملکرد رو داشته باشه شما چه انتظاری از یه تیونر مستقل که در پیشرفته ترین حالت یه داینو ساده داره دارین؟ مردم از این افراد چیزای مثل مصرف کمتر یا قدرت بیشتر، حذف سنسور، حذف کپ موتور رو میخوان ولی هیچ ایده ای ندارن که چقدر کار برای پیدا کردن اون عددی که تغییرش میدن انجام شده. به خدا قسم تمام طراحان اون موتور هم نمیتونن دقیق بهتون بگن با هر تغییری دقیقا قراره چه اتفاقی برای اون موتور بیوفته برای همینه بینهایت تست و تکرار انجام میشه و گرنه طراحی اولیه انجین کمتر از یک ماه هم زمان نمیبره بسته به کار ممکنه تا بیش از پنج سال هم نهایی کردن موتور زمان ببره و این بخاطر پاس کردن تمام این استاندارد هاست وگرنه صد سال پیش برادران رایت اولین موتورشونو توی دوماه ساختن از هیچی تا روشن کردن موتور(خیلی هم موتور جالبیه جستجو کنید مطالب جالبی میاد)
6- خدا میدونه این منیفولدای دریچه مستقل بدون فیلتر چقدر به موتور آسیب میزنن فکر کن چیزایی به بزرگی چند میلیمتر میتونن برن توی موتور!
خلاصه این که هیچ کاری بدون ضرر نیست و سیستم گرمایی بسیار پیچیده ای مثل موتور رو نباید انگولک کرد
به نظر من خرید یک ماشین بهتر گزینه مناسب تری هست تا تیونینگ چون به دردسرش نمی ارزه و فقط هزینه اضافی داره(اونم تو این شرایط خوب)
1399/6/21
ویدئو مبتکرانه و جالبی بود . بسیار متشکر . اگر نتیجه کار را هم نشان می دادید یعنی خودرو آماده شد و نحوه شتاب گیری اش را میدیدیم خیلی خوب بود . در ضمن روش محاسبه و یا اندازه گیری توان این خودرو چی بوده ؟ یعنی عدد 170 اسب بخار را چگونه محاسبه و یا اندازه گرفتید ؟
1399/6/22
ایول بازم از این مقاله های تیونینگ بذارید لطفا و بیشتر توضیح بدید.
برای پیست و مسابقه هم بذارید
1399/6/22
در جوابه به jack
بعضی حرفات درسته و قبول دارم
بعضیاشونم نه
به قول خودت تو دنیا تیونینگ خیلی جاها انجام میشه خیلیام وارد دنیاش شدن پس اگه چیز مزخرفی بود کسی نمیرفت سمتش
مشکل اینه ما میخوایم با کمترین هزینه کاخ بسازیم
مث همون ریمپ که گفتی طرف با یه مپه ساده میخواد چهارتا سیلندر دیگه داشته باشه
در مورد میل سوپاپم همین پژو برا یه موتور مث xu
ان تا ورژن و میل و زیر موتور با حجم متفاوت داره
حالا تو اگه بیای لوازمای مدل قوی ترو بریزی تو موتورت کارت اشتباهه علمی نیس؟
1399/6/22
جناب شهروند، من مشکلی با تیونینگ اصولی ندارم توی دنیا کلی شرکت مثل منصوری هستن که این کارو به صورت حرفه ای انجام میدن و خیلی هم کارای تمیزی از آب در میان مشکل من با این قضیه اینه که همه دنبال چیزای جذابی مثل شتاب و اسب بخار بیشتر هستن ولی کسی نمیگه که این کار پول خیلی زیادی(نسبت به سودی که داره) میخواد و اگه به عنوان خودرو روزمره زیر پا باشه این هزینه ها سر به فلک میکشن، تمام اون تیونینگ های خفنی که قدرت خودرو چند برابر میشه فقط برای مسابقه یا تفریح هست چون عمر قطعات خیلی کمتر از خودرو فابریک میشه علاوه بر این که مصرف سوخت و آلایندگی به طرز مسخره ای بیشتر میشه.
در مورد قطعات استوک موتورهای قوی تر مثلا میل سوپاپ و میل لنگ یا بوش بزرگتر، اگر سندی از پژو منتشر شده باشه و ریز کارهایی که برای قوی تر کردن موتور انجام دادن رو توش توضیح بدن(معمولا برای نمایندگی های تعمیرات این اسناد رو میدن بیرون) و شما هم دقیقا همون کارهارو انجام بدین، کار اصولی و علمی هست بالفرض اگر کمپانی سرسیلندر و بوش هارو عوض کرده متناسب با اون ها اومده میل سوپاپ و سوپاپ های جدیدی ساخته، سیستم کلاچ عوض شده،گیربکس متناسب با اتاق جدید انتخاب شده و هزار تا تغییر ریز و درشت دیگه فقط برای اینکه اون موتور جدید درست کار کنه اگر شما صرفاً بیای و میل سوپاپ یا کلاچ موتور قوی تر(مثل زانتیا) رو روی کار ببندی ممکنه هزار جای مشکل بخوره(یا نتیجه نده) و اون کمپانی که این کارو میکنه هم علمشو داره هم پولشو و تجهیزات شو و میتونه مشکلات رو حل کنه مثلا موقع توسعه موتور EF7 توربو، دیسک و صفحه جواب نداد با نمونه زانتیا دو هزار عوضش کردن، اویل ماژول عملکرد مناسبی نداشت چند لایه بهش اضافه کردن و هزار تا تغییر دیگه با تمام اینها عمری که ایپکو برای این موتور تخمین زده پنج سال هست! دیگه خودتون بقیشو حسای کنین
1399/6/22
جناب jack با حرفات موافقم، چراکه مثلا همین موتور ec5 ساخت خود فرانسه با کلی دستکاری روی tu5 تونسته 115 اسب بگیره و فقط 7 اسب افزایش داشته. اگر اینقدر افزایش توان، راحته خب همه این کارو میکردن! بنابراین بهترین راه چیه؟ بنظرم همین استفاده از توربوی آمادست. موافقید؟ کلا اضافه کردن توربو هم مشکلاتی داره یا نه؟
1399/6/22
جناب رامین،
اضافه کردن توربو خیلی دردسر داره نه اینکه سخت باشه یا نشه انجامش داد، مخصوصا الان با این همه ویدیو آموزشی خیلی آسون تر شده و میشه افزایش قدرت خوبی رو هم داشته باشیم ولی اصلا نمیشه انتظار داشته باشیم موتور دوام و هماهنگی سابقشو داشته باشه حتی خودروهایی که به صورت اصولی توسط کمپانی سازنده توربو شدن هم دوام کمتری نسبت به نمونه تنفس طبیعی دارن چه برسه به کیت های توربو که خیلی هاشون حتی خنک کاری درستی هم ندارن و بعد از گرم شدن بازدهشون خیلی کمتر میشه بهترین راه خرید خودرو قوی تر با وزن کمتر هست.
یه مثال هم بزنم حاشیه خالی نباشه! قطعه ای مثل رینگِ پیستون در ظاهر خیلی سادس ولی در حقیقت خیلی قطعه پیچیده ای هست و هزار تا جنبه مختلف داره،جنس رینگ نباید با موادی سروکار تحت هیچ شرایطی واکنش شیمیایی انجام بده، باید گازهای داغ رو تحمل کنه که هیچ باید دیواره سیلندر رو هم زمان آب بندی کنه، باید گرمای پیستون رو به دیواره سیلندر انتقال بده، باید نیروهای وارده به پیستون رو تحمل کنه، نباید نرم باشه که زود خورده بشه و نیاد هم خیلی سخت باشه که سریع سیلندر رو بخوره و همزمان باید اونقدر سخت باشه که دیواره سیلندر رو به شکل خودش دربیاره، بحث فشار روی هم رینگ خیلی مهم هست اگر فرضا شما فشار احتراق رو حالا به هر وسیله ای دو برابر کنی عملا فشاری که رینگ باید نگه داره رو دوبرابر کردی،فشاری که رینگ روی دیواره سیلندر میاره رو دوبرابر کردی، گرمایی که باید تحمل کنه بیشتر میشه گرمایی که باید انتقال بده بیشتر میشه و هزار تا چیز دیگه که نه شما حوصلشو داری نه من علمشو
1399/6/22
باسلام خدمت کارشناسان محترم سایت خودرو بانک
چند روز پیش با یک آگهی در سایت شیپور مواجه شدم که نوشته بود پک آب سوز کردن خودرو با ضمانت افزایش قدرت و شتاب و کاهش 40 درصدی مصرف سوخت، میشه راهنمایی کنید آیا همچین چیزی ممکن هست یا نه از سایر بازدید کنندگان سایت هم خواهشمندم چنانچه اطلاعاتی دارن اعلام کنند اگر تو سایت شیپور کاهش یا آب سوز کردن خودرو رو سرچ کنید می تونید آگهی رو ببینید قیمتش رو هم زده بود سه میلیون تومان با ضمانت
1399/7/16
کلاه برداری و به شدت احمقانه
1401/3/27
با درود . حمید آقا، اگر آب سوز شدن موتور های درون سوز یا احتراقی قابل اجرا بود، آلمانی ها که اولین ابداع کنند و اختراع کننده موتور احتراقی بودن و بدنبال آنها ژاپنیها تا حالا چندین نوع از این موتور ها را ارسال به بازر کرده بودندو البته نه اینکه نشود، موضوع صرفه اقتصادی و مسایل نیروی کار و ایجاد اشتغال در کشورها می باشد . هرقت قیمت بنزین در سطح دنیا به بالای 15
دلار رسید آنوقت شاید انجام بدهند.
1399/6/24
سلام اقا مثل همیشه عالی بود ولی ما نخواستیم ماشین تیونینگ کنیم ما رو ۱ ماه ۲ ماه معتل میکنید اخر سرم یه تیونینگ که فقط هزینشو گفتید بابا یکم یاد بگیرید از سایت های دیگه مثل اسب بخار تنوع کارتونو زیاد کنید توی خودرو بانک پلاس ۲ کارتون خیلی خیلی بهتر بود بهونه هم نمیتونید بیارید که کرونا هست نمیتونیم بریم سر فیلمبرداری الان سایت اسب بخار تو کرونا کلی فیلم تیپ کار گذاشته الان کلی ماشین جدید داره میاد تو بازار خیلی هام اومده قراره k132 بیاد k125 جک x7 بیاد و....
در کل خواستم بگم تنوع کارتون خیلی خیلی کمه تلاش کنید بیشتر فیلم بزارید ببخشید اگه خیلی تند صحبت کردم واقعیت رو بازگو کردم خسته نباشید یاعلی
1399/6/25
من یه ۲۰۷ دنده مدل ۹۶ دارم.این ماشین بتونه راه بره مجدد من خدا و شکر میکنم.خیلی جاهام بردم اما درست نشد.خیلی جاهام خوندم گویا مشکل شایعیه.چراغ چک روشن میشه و ماشین شتاب نمیگیره و میلرزه موتور.هرجام میبرم یه دور‌کوئلشو عوض میکنن اما هنوز درست نشده.
1399/6/26
سلام و عرض ادب . مشكل شما رو من هم دو سال پيش با پرشيا TU5 خودم داشتم و از اونجايي كه موتور اين دو خودرو مشابه هم هستند اميدوارم براي شما هم كارساز باشه . اتفاقا من هم در اولين مواجهه با اين مشكل مجبور به تعويض كوئيل خودرو شدم . مدتي جواب داد اما بعد همون آش و همون كاسه !!!!!
علت اصلي بروز اين مشكل استفاده از صافي بسيار ريز براي روغن اين موتور هاست . زمانيكه موتور سرده و تازه شروع به كار ميكنه روغن خيلي كمي ( بدليل گرانروي در دماي پايين ) از صافي عبور و به قسمتهاي بالايي موتور مي رسه در نتيجه راننده احساس ميكنه موتور به قول بعضيا تك كار ميكنه ، لرزش بسيار بالا ( در حد تراكتور ) و عدم شتابگيري هم از عوارض اين مشكله . واما راه حل بسيار ساده و البته با اندكي هزينه بالاتر ، استفاده از روغن موتور5W40 به جاي روغن موتور متداول 10W40 هست . نيازي به خريد روغن موتورهاي خارجي نيست . همين روغن موتورهاي ايراني هم ميتونن مشكل شما رو حل كنن . اين نوع روغن ها در دماي پايين هم به راحتي از صافي هاي ريز رد ميشن . پيشنهاد ميكنم هر چه زودتر اين كار رو انجام بدي چون با شروع فصل سرد مشكل شما هم بيشتر ميشه .
راستي اميدوارم كوئيل قبليتو رد نكرده باشي چون هيچ مشكلي نداره !!!!!!!!!!!
1399/6/27
سلام دوست عزیز شما به مشکل ماشین فقط کم جون بودن اشاره کردین البته خیلی چیزا ممکن سهم داشته باشن تو کم جون بودن ماشینتون ولی یکی از دوستان مثل شما همین مشکل رو داشت ولی هرکار کرد ماشینش به۳هزار دور میرسید ماشین بی جون میشد کویل عوض کرد سوزن انژکتور ووووووسره اخر سیم کیلومترش یا دور موتورش بود اونو که درست کرد ماشین هم درست شد بعد فهمید این مشکل به خاطر خراب بودن سیم کیلومتر بود بعدا یه مهندس گفت کامپیوتر با ندانستن دور موتور از عملکرد بیشتر جلوگیری میکرده دوستم زیاد هزینه کرد درست نشد حس میکرد فقط میخاد سو استفاده میکنن عصبی بودش شاید مشکل تو هم این باشه تا جلوگیری بکنیم از سود افراد سودجو
1399/7/3
توضیحاتتون کمه ولی مشکلی شبیه به این رو داشتیم با اینکه دیاگ مشکلی رو در سنسور دور موتور نشون نمیداد اما با کلی هزینه و آزمون و خطا با تعویض سنسور دور موتور مشکل حل شد.
1401/9/3
مشکل شما شمع بی کیفیت هستش واسه همین خطا میندازه
از شمع سوزنی تیپ ۵ استفاده کنید مشکل رفع میشه
1399/6/26
سلام,لطفا اسم این مرکز تیونینگ و چند مرکز معتبر دیگه رو معرفی کنید.
1399/6/27
سلام خسته نباشید. جدیدا فعالیتتون خیلی کم شده و به قول خودتون هم که ماشین جدید نیومده بهتره به بررسی یه سری ماشین های دیگه که چند سالی هست تو بازار هستن بپردازید مثل کیا اسپورتیج و هیوندای توسان و هیوندای سوناتا و ... .به هر حال سایت خیلی خوبی دارین و لطفا یکم فیلم های بیشتری بزارید. با تشکر
1399/6/28
سلام بر گروه خودروبانک خسته نباشید. بخاطر اینکه این فیلم‌ها رو منتشر میکنید سپاسگزارم. لطفاً اگه میشه تست و بررسی تویوتا پرادو چهار در رو هم نشون دهید.
1399/7/2
کاشکی یه جایی که مطمئن هست رو هم معرفی میکردین بریم اونجا این کار هارو انجام بدیم
1399/7/5
سلام
لطفا يك فيلم براي مقايسه ي پژو ٢٠٦ تيپ ٢ با كوييك دنده اي تهيه بفرماييد. مطمئنا با توجه به توليد اين خودروها (به عنوان معمولترين هاچبكهاي بازار) بسياري از افراد از آن استفاده خواهند كرد و به آن نياز دارند.
سپاسگزارم
1399/7/5
همینه
لطفا ویدئو جدید بیشتر بدید
منتظر ویدئو های تیون توسط خودتون هستم
1399/7/9
سلام
کسی میدونه مشکل واشر زدن موتور XU7 چجوری میشه حل کرد....؟اگه بچه های خودرو بانک میتونن یه برنامه راجع بهش بسازن....سایت خوبی ارید موفق باشید
1402/1/6
سلام داداش ما ۵سال xu7 داشتیم مشکلش فقد عملکرد فن هستش ببر دستگا بزنن بیارن روی خط اول فن روشن بشه بعد یه کیلید قوی بزار بقل دستت هروقت امپر اب امد بالا دیدی فن کار نکرد سریعا کیلید رو بزن مشکل اصلی xu7 فقد سیستم خنک کاری شه

هوا گیری هم زیاد باید انجام بدی برای آب
1399/7/12
داداش Jakc عزیز ممنون از توضیحات و اطلاعات.
استفاده کردیم.
1399/11/18
با 30 تومن 206 رو میشه تیونینگ کرد چرا یهو صد تومنننننن؟
1399/12/16
چقدر شما ساده به همه چیز اشاره کردین انگار مثلا کار راحت و ارزونی هست!!
دو تا میل سوپاپ افتر مارکت tu5 هست 7 میلیون
طرف میاد این 7 میلیون و میده موتور خودش و کاملا عوض میکنه عقلش کم نیست که بیاد دو تا میل سوپاپ بگیرد که فقط تو یه دور موتور مشخص قدرت و افزایش بده
1400/1/1
آقای Jack
حرفاتون کاملا درست بود ، واقعا تونینگ کردن فقط برای مسابقه هست
متاسفانه دوستا فقط با این کار عمر ماشین شهری رو پایین میارن
بنظرم بهترین کار برای تقویت ماشینتون خرید قطعات فابریک اصل فرانسوی برای tu5 هست کلا ماشین فابریک اصلالت داره لطفا با تغیرات غیر علمی عمر ماشین رو پایین نیارید ، اگر دنبال تقویت هستید یا کلا موتور عوض کنید یا ماشین رو
1400/2/20
سلام. ببخشید حداکثر توانی که بدون توربو از tu5 میشه گرفت چقدره و چقدر خرج داره؟ بعد اینکه بنزین سوپر بهش آسیب میزنه یا نه؟
1400/3/16
سلام دوستان
برای رد کردن تیونینگ با دلیل ( اگر این طور بود کارخانه خودش انجام میداد) در نظر بگیرید که کمپانی خودروساز باید هزینه خط تولید ، هزینه مواد مصرفی ، مصرف کننده و استاتداردهای آلایندگی و خیلی موارد دیگر رو در چندین کشور که هدف صادراتی هستن در نظر بگیرد؛ بنابراین یک طرفه از منظر قدرت اتومبیل ، پای کارخانه را وسط نکشید
1400/3/24
100 میلیون واسه این هزینه کنیم؟ بهتر نیس 70 تومن یه موتور آرسی بخریم ببندبم روش؟
1400/3/30
سلام بر همه دوستان
جناب اقای jack با بیشتر حرفاتون کاملا موافقم و خیلی دوست دارم در این مورد یه مقدار بحث داشته باشیم اگر امکانش بود ایمیلی ارسال کنید که یه مقدار صحبت کنیم یه چیزی یاد بگیریم از شما.
برای دوستانی که بدنیال تقویت کردن با قیمت پایین هستن تراتل یه چیز واقعا مسخره ای هست که فوق العاده اصحلاک بالایی برای موتور ایجاد میکنه توروبو هم خیلی مسئله پیچیده ای داره و هزینه بالا و هزینه بیشتر بابت نگهداری بنا بر تحقیقات من بهترین راه برای تقویت با مبلغ پایین برای 206 استفاده از سوپر شارژره مزیتش اینه که اولا مثل توروبو اینتر کولر نمیخواد برای خنک کردن خود توربو و اینکه قابلیت اینو داره که روش بتونید فیلتر هوا ببندیدن ولی قسمت خوبی اینه که با دور موتور بوست هوا شنا بیشتر میشه و مثل توربو فقط تو یه دور خاص عمل نمیکنه و همیشه داخل مداره ولی برای استفاده از سوپر شارژر حتما باید از هدرز هم استفاده بشه وگرنه فشار زیادی به قطعات میاد و اینکه اگر بتونید از واتر متانول انجکتور هم استفاده کنید در وسط راه فوق العادس چون هم هوای ورودی رو خنک میکنه هم اکتان بنزین رو بالاتر میاره هم باعث میشه دمای موتور خیلی ناچیز کمتر بشه این سه تا قطعه رو باهم اگر استفاده بکنید یه شتاب معقول به یه قیمت مناسب بدست میارید بدون اینکه احتیاج باشه موتور ماشین باز بشه .
1400/6/10
جناب پوریا یه سوال دارم به نظرت من الان میخوام یه ۲۰۶ دست دوم تیپ پنج بگیرم عشقه تقویتم هستم فقط میخوام تو شهر کل بندازم باقدرت زیاد به نظر شما کلا موتور رو عوض کنم موتورارسی و گیربکس عوض کنم؟یا تیپ پنج رو تقویتش کنم بهتره ؟ممنون
1400/6/5
در جواب آقای جک فقط میتونم بگم کی چی ؟ هدفت چیه از این حرف ها .. هر کسی کوچکترین دستی تو این داستان داشته باشه همه این موارد و میدونه ... خرج بیشتر و جیب خالی تر و زندگی سخت تر همش یه مشت بهونه برای امثال شماهاس .. سرعت و قدرت بیشتر یعنی شتاب بالاتر که مساوی هست با استهلاک بیشتر و کاهش عمر قطعات .. خیلی خیلی ساده اس بهش میگن قوانین ترمودینامیک .. شماره یک : میل سوپاپ ..پسرجان کسی که خودروی خودش رو تقویت میکنه دنبال بیرون کشیدن حتی یک اسب بخار توان بیشتر در دورهای بالاتر هست ... «یعنی همیشه باید به ماشینت گاز بدی» ..بله باید همیشه گاز بدی چون این خودرو تقویت شده که گاز بخوره ... مصرف سوخت بیشتر و استهلاک بالاتر بیانش تو این موضوع مثل یه شوخی میمونه 🤣 مثل این میمونه به یه قهرمان ورزشی بگی اگه زیاد تمرین کنی باید آب بیشتری بخوری ..اینو بفهم قشنگم ... تقویت خودرو یعنی ریس ... یعنی سرعت و شتاب ‌‌.. سوخت چیه دیگه ...
شماره دو : هدرز مهندسی شده .. تیم مهندسی انجین آرت بعنوان اولین برند رسمی هدرز در ایران داره فعالیت میکنه این از نظر مهندسی بودن قطعه .. اینکه شما بری تیر دوقلو از لوازم یدکی هدرز بخری پونصد تومن یک تومن و بهت بگن مصرف سوختت میاد پایین مقصرش خودتی پسرجان .. گروه انجین آرت به صورت کاملا شفاف صریح موقع خرید به خریدار اعلام میکنه ... هدرز به خودی خود بصورت انفرادی تاثیری در افزایش شتاب نداره .. عامل افزایش شتاب در واقع عامل روانی و ذهنی قضیه هست .. با نصب این قطعه خودرو راحت تر گاز میخوره ..چون مسیر خروجی گپ بیشتری داره... شما میتونید خیلی بهتر و بیشتر گاز بدین در نتیجه شتاب بیشتر میشه و مصرف بالاتر
شماره سه : پورت و پالیش : مشابه شماره یک ... شما رفتی پیش تراشکار ک تو نیم ساعت برات پالیش کنه تقصیر کسی نیست ... تو تهران تعداد انگشت شماری اینکار و انجام میدن بصورت درست و حساب شده و و مهارت موجود هم حاصل کار تکراری بر روی یک نوع موتور به مدت حداقل یک دهه بوده .. یا ب زبان ساده تر آزمون و خطا .. هیچ بوست کننده ی موتوری ادعا نمیکنه که این کار ساده ای که تو نیم ساعت براتون انجام بده ... کار کاملا تخصصی هست ... نفرات انجام دهنده محدود هستن ... و در آخر کمپانی های تولید کننده خودرو خط مشی کاملا متفاوتی از تولید یه پیشرانه دارند پسر جان ...پارامترهای بسیار متعددی هست که میبایست مد نظر داشته باشند و نتیجه تمامی این افت خیزهای اقتصادی و اجتماعی این میشه که انجام این کار براشون بصرفه نیست ... فک میکنی خودرو ساز نمیتونه ریمپ کنه ایسو خودرو ؟ میتونه ولی چرا باید اینکارو انجام بده اولا مخصوصا داخل ایران ... خودرو ساز میبایست قوانین محدود شدن سرعت و شتاب و صدای خودروهای شهری رو که راهنمایی و رانندگی براش تعیین میکنه پاس کنه ..باید استانداردهای آلایندگی متعددی و پاس کنه و همین امر باعث تبدیل کردن یه خودرو به یک لاک پشت میشه ... خودرو ساز باید در نظر باشه افزایش شتاب ‌..یعنی افزایش دما و مصرف سوخت ..این یعنی افزایش استهلاک ... این یعنی چند برابر شدن استفاده مشتری از گارانتی و خدمات پس از فروش ..و این یعنی ضرر اقتصادی .. ایران خودرو اومد جو گرفتش بدون کوچکترین تمهیدات مناسبی روی خودروی دنا توربو چسبوند ...نتیجه اش شد تبدیل اسم این ماشین از دنا پلاس به شاتون پلاس .. خودرو ساز وظیفه تولید خودروی ریس و درگ و نداره ... خودروی ریس و درگ یعنی استهلاک و مصرف بالا .. تیونینگ و اورهال یک خودرو ...جمع کردن یه ماشین از صفر توسط خود آدم یه کار خیلی لذت بخشه ... دیدگاه تو به تیونینگ دیدگاه یه معلم مدرسه اس که با خانومش شریکی از یک ماشین استفاده میکنن ... کمپانی هایی مثل منصوری کمپانی هایی بسیار خاص هستن ... به تعداد انگشت شمار برای افرادی انگشت شمار خودرو تولید میکنن ... این کلا مسیرش از تیونینگ و بوست خودرو کاملا مجزا هست ... مثل این میمونه به یکی بگی برو ماشین فرومول وان بخر ...اصولی تیون شده ... در تمام سطوح بوست و تیونینگ خودرو؛ استهلاک و افزایش مصرف و خرج زیاد عوامل جدایی ناپذیر هستن چه در. بالاترین سطح و چه در پایین ترین سطح ممکن ... خودروهای فورمول یک بعد طی چند صد کیلومتر حتما باید متورشون کاملا تعویض بشه ... این همیشگی هست و کسی که دنبال این داستان ها هست پیشنهاد میکنم اصلا وارد این قضایا نشه و نهایتا بصورت ظاهری خودروی خودش رو تیون کنه ...ولی کسی که واقعا از ادرنالین و شتاب و لذت میبره ...کسی که ماهی چندبار میره پیست ...کسی که تو کاتاف موتور احساس آزادی و رهایی میکنه ... افزایش سوخت و استهلاک براش یه شوخیه .. اینارو بفهم و کامل در نظر بگیر ‌‌... تیونینگ و بوست بدون ضرر بدون خرج بدون استهلاک بدون مصرف بالا وجود نداشته و نداره و نخواهد داشت .. همه داستان حول میزان و اندازه این پارامترهاس ... یکی مثل ایران خودرو بوست میکنه میشه شاتون پلاس .. خیلی هام مثل خودم ب شخصه هزینه کردم ... به نفرش کارو سپردم وسواس به خرج دادم ‌‌.. کیفیت و کار مهندسی و درست برام تو اولویت بوده ..به اون چیزی ک میخواستم رسیدم .. درسته شاید بقیه چند ماه یبار روغن عوض میکنن من بعد هر دوبار درگ روغن عوض میکنم ...بقیه چند سال یکبار لاستیک عوض میکنن من سالی یکبار عوض میکنم ... ولی تو اون چهارصد متر انگار میرم بهشت و برمیگردم ...
1400/6/21
سلام داداش میشه یه مرکز درست و حسابی برا تقویت بهم بدی؟ ادرس پیجی چیزی
1400/11/16
خودرویی ارزشمند است که هزینه نگهداری پایین وعمر مفید و راندمان بالاتری داشته باشد مگه کلا چند درصد مردم توپیست رانندگی می گنند !؟ وگرنه با موتور جت هم میشه سرعت را تجربه کرد ...
1400/12/13
داداش خسته نباشی
من شغلم چندین سال مکانیکی بوده و در این زمینه درس میخونم و یادمیگیرم، خیلی از جوان ها دنبال تقویت خودروشون هستن که اون جنبه ی منفی قضیه که هزینه زیادش هست رو تا وقتی تجربه نکنن نمیدونن من بارها دیدم طرف خودروش رو تقویت کرده و از هزینه زیادش پشیمون شده و به همین دلیل لازم دونستم که بگم، همه مثل شما دنبال مسابقه به صورت حرفه ای و داخل پیست نیستن... طرف فکر میکنه ماشینی که تقویت کرده و دیشب داشته باهاش توی جاده مسابقه خیابونی میداده رو میتونه فردا باهاش بره سرکار، آخر هفته بره مسافرت و مثل یه خودروی عادی استفاده کنه.
من مدتی توی مرکز تحقیقات ایران خودرو بودم و اونجا بود که واقعا فهمیدم چقدر تقویت کردن یک موتور کار میبره از طراحی و ساخت قطعات و کالیبراسیون و اینها که بگذریم اون خودروساز باید اون محصول رو (EF7 توربو) تولید انبوه کنه که خودش هزار تا دردسر داره.
من هیچوقت دنبال تقویت موتور خودم نبودم اما در این زمینه بی اطلاع هم نیستم. اگر روزی بخوام خودروی سریعی داشته باشم ترجیح میدم موتورش رو کامل عوض کنم و یک موتور استاندارد قوی تر روش ببندم.
1401/10/9
به نظرم صحبت‌های آقای جک علمی و مفید تر و کاربردی تر هست اگر کسی بدون علم و تحقیق بخواد وارد دنیای تجاری تیونینگ بشه کلاه گشادی سرش میره. بعضی ها زود متوجه میشن و برخی ها هم دیر .
البته افرادی هم که عشق ماشین دارند هر کاری که برای ماشینشون می‌کنند لذتش رو می‌برند .
در کل پسر جان اگر حرفه ای داری کار میکنی که هیچی ولی اگه حرفه ای نباشی جوانی و سرمایه باید پاش بذاری . مثل نصب آپشن برای توالت ایرانیه که به صورت فرنگی بخواد استفاده بشه . افتضاحه
1400/7/5
سلام،من یه پژو 405tu5 فابریک دارم که حتی با عوض کردن نوع شمع ها(NGK)و دیسک صفحه ماشین خیلی کنده و به زور به ۱۷۰km میرسه و منیفولدش سرخ سرخ میشه ،دنده ۴ اصلا به کاتاف نمیرسه و در بقیه دنده ها هم موقع کاتاف ماشین کپ میکنه ولی بقیه ماشینهای هم مدلش دیدم اینجور نیست و کاتاف روونی دارن،ممنون میشم راهنماییم بکنیدکلافم کرده
1401/9/3
واسه کاتاف کلا همینن و کپ میکنن مگه با ریمپ کاتاف رگباری کنی
واسه نفس نداشتن و سرخ شدن منیفولد بخاطر کیپ شدن کاتالیزوره اگه راه ارزون میخوای خالیش کن اگه راه عقلانی و بصرفه میخوای بده بشورنش اگه راه اصولی میخوای تعویضش کن
1400/7/15
با سلام اگر من بخوام ۱۰۰میلیون هزینه کنم خوب ماشینم رو میفروشم یه ماشین بهتر میگیرم یا ریمپ میکنم چه کاریه این همه هزینه
1400/8/7
هزینه میکنی و هر ماشینی هم بخری باز میای از یه 206 تقویت به صورت فجیح میخوری و از ماشینت زده میشی
1402/7/29
درود به نظر من با این میزان (۱۰۰ ملیون)هزینه بیشتر کردن نمی‌تونید ماشین بهتری بخرید ، اما شاید بتونید خودروی خودتون رو کمی بهتر کنید
1400/11/20
بابا چي ميگيد شماها....اين جيک کيه اومده يمش چرنديات ميگه يمش کسخلم خايماليشو ميکنن گوه نخور بابا بچه کوني برو درتو بزار تو تقويت و کار موتوري چه ميفهمي....
1400/12/13
😂😂😂😂😂 چند سالته عمویی من کارم تعمیر موتوره خوشگل پسر بیشتر از اونکه تو در تمام طول عمرت توی خیابون ماشین دیدی من موتور تعمیر کردم
1400/12/18
هی جک اره با خود توام تو از اونایی که یه جوون موتورشو تقویت کرده باشه کارش به تو بیوفته که موتورشو تعمییر کنی ۲ تا پیچ سرسیلندرشم میبری میگی اینا همش اثرات گاز دادن به ماشینه . البته بعید میدونم موتور جم کرده باشی شاید موتور داده باشن داغون کنی سرت تا الان تو مشق درس بوده کتابو ولش کن بیا ببین ۱۶۰ اسب از تیو فایو گرفتم دو ساله فقط کاتاف دنده میدم ماشینمم ایرانیزس هنو باز نشده .اخه گل پسرم تورو چه به گل پسرم
1400/12/28
با عرض سلام من تمام پیمام ای که گزاشتی خواندم .
فقط هر کسی این جور پول های خرج میکنه برای ماشینش(عشقش)فکر این نیست جیبش خالی بشه یا نه
ما عاشق ماشین بازی هستیم عاشق سرعت عاشق قدرت . عشق بازی هم خرج داره.سالار
من خودم عاشق شتاب هستم با همین کارهای که شما میگید اشتباه شتباب 16 ثانبه ماشینم یه 8 ثانیه رسوندم و برام هم مهم نبود موتور ماشینم برام 5 سال کار کنه یا دو ماه کار کنه
خلاص کلام این حرف های شما میزنید برای ادم های عاقل نه عاشق
1401/1/1
سابقه نداشته من توی جمع کردن موتور پیچ ببرم! چون همیشه تمام پیچ و جا پیچ هارو چک و تمیز میکنم اگه نیاز داشته باشه تعویض میکنم و با ابزار مخصوصش سفت میکنم. غیر از اون من موتوری که به هر شکل تقویت شده دست نمیزنم، گندکاری یکی دیگه رو من چرا باید جمع کنم؟ وقتی خودش که حرفه ای تیونینگ بوده و از موتور فابریک شروع کرده نتونسته، من که حتی نمیدونم روی اون موتور و ایسیو چه تغییراتی داده بیام الکی خودمو صاحب ماشینو عذاب بدم که چی بشه؟
دوسال سوار ماشین شدی میگی هنوز هیچی نشده! خوشگله معیار کارکرد موتور سال نیست معیار کارکرد موتور کیلومتره و گرنه منم یه انجین cg125 دارم 350 اسب بخار قدرت میده توی RPM پنجاه هزار! بیست سال هم هست گوشه انباریه
160 اسب از Tu5 گرفتی! آفرین به تو، لطف کن همینجا خرج وسایل و اجرتهایی دادی رو بنویس برای دوستانی که میخوان اینکارو انجام بدن.
1401/9/3
اقای جک گفته های شما برای خودروی شهری صدق میکنه نه خودرویی برای درگ یا مسابقات
توی کلاس شهری گشتاور در دور پایین اهمیت خیلی بالایی داره تا مصرف سوخت حداقل حفظ بشه ولی کسی که میخواد کورس بزاره یا توی مسابقه شرکت کنه مجبوره تیون کنه اینجا اروپا نیست بشه ماشین عوض کرد قدرت بالاتر داشته باشه اینجا ایرانه گل سرسبد خودرو داخلی تا چند سال اخیر حداکثر قدرت ۱۳۵ اسب ( زانتیا اونم داخلی نیست وگرنه داخلی ها نهایت ۱۲۰ بودن) و جدیدا نهایت ۱۵۰ اسب میشن تا مبلغ هفتصد میلیون چیز قوی تری نیست که هیچ تازه با این قدرت شتاب ۱۵ ثانیه‌ای دارن
برای تیونینگ شکل پورت خیلی مهمه که برامدگی تیز نداشته باشه( هوا رو هوا حرکت میکنه ولی هوا قابلیت فشردگی داره جریان آب که نیست شما کافیه نمودار سیال پورت هارو ببینید که در بخش هایی که انحنا نزدیک تنه سوپاپ وجود داره فشار بشکل قرمز بخاطر افزایش فشار و در بخش میانی خطوط بشکل سبز با فشار خلا و در بخش انحنای سقف خطوط بنفش با فشار کمتر از خلا وجود داره که بخش پر فشار خودش رو بسمت بخش کم فشار سوق میده و باعث تشویش جریان میشه و توی تست های زیادی که انجام شده تشویش جریان هوا باعث میشه سیلندر کامل پر نشه)
میل سوپاپ با لیفت و دوریشن بیشتر همیشه دور پایین رو ضعیف نمیکنه برای استیج شهری میشه حداکثر گشتاور رو توی دور میانی بدست اورد تا دور پایین افت گشتاور محسوسی نباشه کسی هم که همیشه تو پیسته میتونه دور پایین رو فدا بکنه
با تراتل موافقم خیلی راحت یه شن ریز میتونه باعث سوپاپ زدن بشه
تو کارگاه خودمون پراید با اینترنتل فابریک رو توربو کردیم و با ۶ پی اس ای بوست تا الان بدون باز کردن موتور ۱۱۸ هزار کیلومتر طی کرده و مشکلی هم نداشته با ماکسیما دنده‌ای هم تا سرعت ۱۴۰ تا پا به پاش میره( از پیستون ریو یا همون موتور b5 استفاده کردیم بخاطر بزرگ بودن پیستون بلوکه رو دادیم تراش برامون بوش رو اصلاح کنن، قسمت های برجسته روی سرسیلندر رو تراشیدیم تا کمپرس سیلندر ها افت بکنه و نیاز به استفاده از تراش پیستون نباشه چون باعث ضعف پیستون میشه، پیستون ها و شاتون ها رو بالانس وزنی با خطای ۵ صدم( توسط ترازو طلا فروشا) کردیم( هر کدوم یه وزنی داشتن بیشتر وزن هارو از کژن پین در دو طرفشون کم کردیم که مشکل فشار نباشه) شاتون و میل لنگ فابریک خود پراید بودن ولی میل لنگ رو ۴ کیلو و فلایویل رو ۲ کیلو سبک کردیم ( دور ایدل رو ۸۵۰ با سبک سازی دچار لرزش بود که دور ایدل روی هزار تنظیم شد)
سرسیلندر تنها پورت هارو اصلاح کردیم
برای فیلتر توربو از باکس و فیلتر تیبا استفاده کردیم( باکس رو جای باتری گذاشتیم و باتری رو به صندوق منتقل کردیم و با سیم ۴ گیج تا کاپوت سیم کشی کردیم همراه فیوز جهت اطمینان)
واسه ریمپ هم بردیم پیش نمایندگی کارکال تیونینگ( اهواز هستیم ) برامون زحمتشو کشیدن و نسبت لامبدا یا ای اف ار رو برامون تنظیم کردن
از توربو و اینتر کولر سمند سورن استفاده کردیم و از خروجی روغن توربو هم دادیم به اویل کولر و از اویل کولر دوباره فرستادیم تو بخش سرسیلندر
از رادیات گرمسیری بصورت دوبل استفاده کردیم( رادیات خود پراید تک لول هستش اومدیم دو تا رادیات رو پشت سر هم گذاشتیم و از خروجی ترموستات سفارش دادیم برامون دو لول طراحی کردن و واسه خروجی رادیات هم دوتا رو یکی کردیم و با یدونه جنت دادیم به ورودی واتر پمپ
کیفیت روغن تا ۵۰۰۰ کیلومتر قابل قبول حفظ میشه
دما توی گرمترین روز سال توی هوای اهواز از ۹۴ بیشتر نمیشه
مورد دیگه بخاطر کمبود جا و چسبیدن رام و سپر مجبور به برداشتن فن کولر شدیم که موقع کولر گیری دیگه سرمای قبل رو نداره و میشه گفت قابل قبوله فقط بشرطی که سرنشین تکمیل نباشه
باقی قطعات فنی منجمله گیربکس و پلوس ها فابریک هستن و توی فشار هم مشکلی نداشتن تنها مشکل صفحه هستش که تحمل قدرت رو نداره با اینکه از فلایویل ۲۰۰ میل و صفحه مناسبش استفاده کردیم درصورت درگ مخصوصا دندهای ۱ و ۲ بوش بلند میشه که مجبوریم ملایم تر شتاب بگیریم
برای جلوگیری از هرزگردی از لاستیک تیبایی با فاق بلند استفاده کردیم که خیلی تاثیر داشت و البته کیلومتر ۵ تا خطا انداخت و کمتر نشون میداد
ارتفاع ماشین قسمت جلو ۴ انگشت بالای گلگیر هستش کمک پوسته کوتاه رو با فنر فابریک گذاشتیم تا فنر تحت فشار باشه و تعلیق یکم خشک بشه( جواب داده تا کیلومتر ذکر شده) عقب رو تنها از فنر سی ان حی استفاده کردیم
دیسک های جلو رو با دیسک تیبا تعویض کردیم و ترمزگیری بهتر شده
کل هزینه های انجام شده توی آبان سال ۹۷ بدون محاسبه اجرت ( اجرت نصب و سبک سازی و تنظیم که خودمون انجام دادیم وگرنه هزینه های تراشکاری و قطعات همه محاسبه شده) ۴۶ میلیون و ۷۶۰ تومن خالص ( تغییرات و قطعات از موتور و توربو گرفته تا کمک ها و لنت ترمز ها و روغن) شد که بازم با این همه هزینه نتیجه رضایت بخش بود با اینترنال فابریک
واسه اتمسفر هم پورت تاثیر داره و پالیش نه زیاد هدرز خیلی موثره مخصوصا توی دور بالا واسه پراید که ما میل ریس کلا پیدا نکردیم ولی تاثیر داره گشتاور رو به دور بالا تر منتقل میکنه کیت مکش تنها لوله‌اش مناسبه فیلتر بدرد نمیخوره بهتره از باکس فابریک استفاده کنید و از باکس یه خرطومی به جلو پنجره بکشید( کنار رادیات کولر بالای کنداستور یه مسیر برای عبور لوله ۲ اینجی جا هست
1402/11/27
سلام بنده یه سورن موتور تیوفایو صادراتی مدل اسفند ۹۴ (تحویل ۹۵) دارم
با وجود حجم پائین TU5 (1600 cc) و لاش سنگین (۱.۳۰۰ کیلوگرم) سمند اما شتاب اولیه خارق‌العاده‌ای داره
به طوری که دنده یکش توی کسری از ثانیه پر می‌کنه و درواقع اگه تجربه نداشته باشی؛ موقع حرکت ابتدائی همش در حال تکاف زدنی
موتورش از ECU 7.4.4 با سوزن انژکتور نارنجی بهره می‌بره که به گفتهٔ اهل فن، بهترین پکیج تیوفایو محسوب می‌شه
شاهین رو نمی‌دونم اما به‌جز زانتیا می‌تونم ادعا کنم که خوروهای هم‌رده خودش مثل پارس، رانا، دنا، تارا، ۴۰۵، ۲۰۷، ۲۰۶، L90، ساندرو، آریسان۲، H30 کراس، برلیانس و... رو به آسونی آب خوردن می‌گیره
مصرفش هم ناچیزه و داخل جاده با ۴ نفر سرنشین و صندوق‌عقب پر، زیر ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزونه
عایق‌بندی نسبتا خوب سورن و صدای کم ذاتی TU5 باعث شده تا سر و صدای به نسبت کمی داخل کابین شنیده بشه
انصافاً سیستم‌تعلیق نرم‌تری در قیاس با خودروهای داخلی دیگه داره
از نظر شخص بنده تنها عیب رایجش تأخیر دریچه‌گاز برقیه که کاملاً توی چشم و شدیداً توی ذوق می‌زنه!
می‌خواستم بدونم فقط و فقط با یه ریمپ خالی، توان خروجیش دقیقاً تا چه اندازه ارتقاء پیدا می‌کنه؟