موضوعات داغ

نگاهی به قیمت و شرایط مزدا 3 در بازار دست دوم، آشفتگی کامل

عکس مطلب اول
حکایت مزدا 3 در بازار ایران را می توان داستانی از روایت های متناقض والبته ناراحت کننده توصیف کرد. پس از کاهش تولید این خودرو در اواخر سال 90 به علت وضع تحریم های بین المللی بود که قیمت این مدل در بازار افزایش یافت ولی حتی بعد از تولید انبوه دوباره آن در سال 94 نیز عطش بازار به گونه ای افزایش یافته بود که قیمت این خودرو نه چندان جدید به بیش از یکصد میلیون تومان رسید، اما شرایط در طول سال 96 به نحوی پیش رفت که بهمن موتور قیمت این مدل را به 115 و 125 تومان افزایش داد و با توجه به افزایش قیمت قابل توجه در بازار خودرو در تازه ترین شرایط فروش اعلامی در سال 97 حالا به رقمی در حدود 139 میلیون تومان افزایش یافت. با این وجود عرضه سری تازه هنوز نتوانسته عطش خریداران مزدا 3 را سیراب کند و در طی روزهای اخیر شاهد عرضه نسخه های صفر کیلومتر 97 با رقم های رعب آور بیش از 170 میلیونی در بازار هستیم.

مزدا 3

مزدا 3


این شرایط در حالی رخ داده است که به دلیل وضع مجدد تحریم ها ممکن است تا بار دیگر شاهد کاهش تولید مزدا 3 باشیم که خود می تواند به افزایش قیمت مدل های فعلی دامن بزند. از سوی دیگر نامشخص بودن قیمت دلار و احتمال تخصیص نیافتن ارز مبادله ای به خودروهای وارداتی نیز باعث شده تا شرایط بازار در بازه قیمتی 170 الی 220 میلیون تومان به کلی نامشخص باشد و تمامی این عوامل دست به دست یکدیگر داده اند تا حتی در بازار دست دوم نیز قیمت خودروهایی نظیر مزدا سه به کلی نامشخص شود. بنابراین براساس بررسی های خودروبانک به نظر می رسد که مزدا 3 اتاق جدید که در واقع اتاق نسل قبلی مزدا 3 در بازار جهانی محسوب می شود در مدل های 89 تا 90 در بازه قیمتی 90 الی 110 میلیون تومان بسته به تمیزی و مشخصات فنی معامله شوند و قیمت نسخه های دست دوم با سال ساخت بالاتر نیز در محدوده ای بین 120 تا 150 میلیون تومان قرار می گیرد. اما به دلیل وضعیت نامشخص می توان گفت که با تامین چنین بودجه ای، طیف مختلفی از خودروهای کم کارکرد، رنگ شده و یا با کارکرد زیاد را در نمایشگاه ها خواهد دید و از این رو پیدا کردن گزینه مناسب با قیمت صحیح بسیار سخت شده است.
البته در میان مدل های موجود از این خودرو نسخه های هاچ بک که در حد فاصل سال های 1389 الی 1391 تولید می شدند به دلیل شرایط بازار دست دوم ضعیف تر با قیمت های بهتری نسبت به مدل های سدان معامله می شوند.

مزدا 3

مزدا 3


تمام این موارد در حالیست که مزدا 3 با داشتن پیشرانه ای 2.0 لیتری به قدرت حدودی 150 اسب بخار و گیربکس 6 سرعته اتومالتیک و فنربندی اسپرت، رقیب مستقیم چندان شاخصی در میان خودروهای تولید داخل و مونتاژی ندارد و از این رو بسیاری از مشتریانی که بودجه لازم برای خرید خودروهای وارداتی نظیر سراتو یا النترا را ندارند، ناچار هستند تا با پرداخت چنین رقم های به سراغ مزدا 3 بروند، هرچند که به نظر ما با توجه به قیمت 114 میلیونی فعلی سراتو آپشنال سایپا، خرید این خودرو به جای نسخه های کارکرده مزدا 3 از توجیه مناسبی برخوردار است. به خصوص آنکه به نظر می رسد هنوز فضای افزایش قیمت برای سراتو سایپا وجود دارد اما کمی بعید است که بهمن موتور در کوتاه مدت قیمت فروش مزدا 3 را بیش از ارقام فعلی افزایش دهد از این رو احتمالا خرید سراتو سایپا از نظر سرمایه گذاری نیز می تواند نسبت به مزدا 3 توجیه داشته باشد.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/2/25
ای کاش حداقل سراتو های جدید توسط سایپا مونتاژ میشد.این سراتوهایی که سایپا مونتاژ میکنه کاملا دمده شده
1397/2/25
با توجه به قیمت بالای 200 سراتوهای وارداتی شک نکنید که در صورت مونتاژ مدل جدید قیمتی بین 160 تا 190 میداشت
1397/2/25
5 دنده هستش
1397/2/25
5 دنده هستش
1397/2/25
۱۷۲ تومن واسه مزدا مونتاژ ایران ؟؟!! به جای مزدا میرم میتسوبیشی لنسر مونتاژ اصل ژاپن میخرم ۱۸۸ که تازه مشکل ارتفاع و قدیمی بودن اتاق رو هم نداره .
1397/2/26
توروخدا اسم ماشینهای خوب رو نیارین مافیا رو بیدار می کنی انگشت میذاره روش یا دیگه وارداتش ممنوع میشه یا قیمتش دوبرابر میشه.