موضوعات داغ

پنج مشکل فنی در خودروها که باعث از بین رفتن ارزش خودرو در کشورهای پیشرفته می شوند

عکس مطلب اول
وقتی یک ماشین صفر می خریم انتظار داریم وقتی درست از آن نگهداری کنیم هیچ وقت خراب نشود. حتی اگر یک خودروی دست دوم بخریم، قبل از خرید تمام قسمت های آن را کامل بررسی می کنیم. با این حال حقیقتی که درباره خودروها وجود دارد این است که تمام مشکلاتی که برای آنها پیش می آید قابل تعمیر نیست. شاید همیشه بتوانید مشکلات ساده ای مانند خرابی کولر را برطرف کنید یا خودرویی که باتری خالی کرده است را با استفاده از کابل روشن کنید ولی بعضی از نقص های فنی هستند که ارزش تعمیر کردن ندارند. این قبیل نقص های فنی از مشکلات به ظاهر ساده تا مشکلات بسیار پیچیده را در بر می گیرند. متاسفانه در برخی از این موارد حتی متخصصین هم نمی توانند کمکی به شما بکنند. در این موارد تنها به شما پیشنهاد می کنند که یک خودروی صفر خریداری کنید. به عقیده متخصصین این 5 مشکل که در ادامه می خوانید ارزش تعمیر نکردن ندارند.

1 – باتری معیوب یک خودروی هایبرید
با خرید یک خودروی هایبرید از نظر عملکرد از دیگران متمایز می شوید ولی اگر به درستی از آن نگهداری نکنید احتمال دارد آنطور که انتظار دارید عمل نکند. اگر باتری یک خودروی هایبرید خراب شده باشد، تنها راه حل عقلانی خرید یک خودروی صفر کیلومتر است و نباید هزینه هنگفتی صرف تعویض باتری آن کنید زیرا اگر قصد تعویض باتری خودروی هایبرید خود را داشته باشید بسته به مدل خودرو باید بین 1000 تا 6000 دلار هزینه صرف کنید. بنابراین بهتر است یک خودروی صفر خریداری کنید.

2 – مشکلات برقی
مشکلات برقی

مشکلات برقی

با اینکه ممکن است مشکلات برقی در ابتدا خیلی عادی به نظر برسند، ولی هر چقدر خودروی شما جدیدتر و پیشرفته تر باشد تعمیر مشکلات برقی آن پیچیده تر و پرهزینه تر است. به احتمال زیاد در دراز مدت این مشکلات گسترش پیدا می کنند و در نهایت باید از شر خودروی خود خلاص شوید! بنابراین بهتر است به محض اینکه اولین علائم مشکلات برقی پیچیده را شناسایی کردید در جستجوی یک خریدار برای خودروی خود باشید.

3 – سوختن واشر سرسیلندر
سوختن واشر سرسیلندر

سوختن واشر سرسیلندر

وقتی واشر سرسیلندر خودرویی بسوزد ارزش تعمیر کردن ندارد. این یک قانون ثابت و تغییرناپذیر است. واشر سرسیلندر، بلوک سیلندر و سرسیلندر را از هم جدا می کند و وقتی از بین برود خرج زیادی به شما تحمیل می کند تا جایی که ترجیح می دهید یک خودروی صفر بخرید زیرا وقتی واشر سرسیلندر از بین می رود سیال خنک کننده و روغن موتور با هم ترکیب می شوند و بدترین مخلوط ممکن به وجود می آید یا ممکن است سیال خنک کننده وارد محفظه احتراق شود و بسوزد. در چنین حالتی هنگام رانندگی دود سفید از اگزوز خارج می شود. شاید بعد از خنک شدن خودرو همه چیز عادی به نظر برسد ولی این مشکلات دوباره از نو به وجود می آیند. بنابراین در صورت بروز این مشکل سعی نکنید خودروی خود را تعمیر کنید. البته این مورد در خصوص خودروهای موجود در ایران صادق نیست چرا که برای مثال تعمیر واشر سر سیلندر موتور پژو ایکس یو 7 تولید ایران خودرو که در انواع و اقسام خودروهای مربوط به خانواده 405 و سمند مورد استفاده قرار می گیرد، یک هزینه رایج و سالانه محسوب می شود و به کررات اتفاق می افتد. در بعضی موتورهای دیگر نیز به صورت ذاتی به علت ایراد در طراحی یا ضعف بعضی قطعات، مشکل سوختن واشر سر سیلندر به صورت متوالی وجود دارد که از میان آنها می توان به موتورهای سری EJ و EZ سوبارو و موتورهای 5S-FE و 3VZ-FE تویوتا (که در مدل های دهه 90 کمری و لکسوس ES300 نصب شده است) اشاره کرد.

4 – انحراف شاسی
انحراف شاسی

انحراف شاسی

اگر خودروی شما تصادف شدیدی داشته باشد احتمال انحراف شاسی وجود دارد. وقتی بخشی از شاسی انحراف پیدا کند در اکثر موارد به ساختار اصلی خودرو نیز آسیب می رساند و احتمال دارد اجزای درونی خودرو نیز صدمه دیده باشند. شاید بعضی از متخصصین بتوانند انحراف شاسی را برطرف کنند ولی این مورد بستگی به شدت صدمه وارد شده دارد. هر چقدر آسیب وارد شده شدیدتر باشد شانس بازگشت شاسی به حالت اولیه کمتر است. هر حالتی جز برطرف شدن کامل انحراف شاسی می تواند ایمنی سرنشینان را به خطر بیاندازد. اگر آسیب به نقاط شکست شاسی سرایت کرده باشد خودروی شما دیگر ایمن نیست زیرا هدف از طراحی نقاط شکست محافظت از خودرو در برابر ضربات شدید است.

5 – گیربکس معیوب
خرابی گیربکس

خرابی گیربکس

اهمیت گیربکس به اندازه اهمیت موتور است. اگر هر یک از آنها خراب شوند خودروی شما از کار می افتد. تعویض گیربکس کار آسانی نیست و هزینه تعمیر آن نیز بسیار بالاست و بعد از تعمیر هم احتمال دارد مانند قبل درست کار نکند. به همین دلیل خرابی گیربکس یکی از مشکلات عمده در خودرو است که ارزش تعمیر کردن ندارد.
در واقع رفع بعضی از مشکلات ساده و رایج ایده بسیار خوبی است ولی سعی نکنید این 5 مشکل را برطرف کنید.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/3/19
ماشینای وطنی همه‌ی این مشکلاتو با هم دارن ولی حیف که اینجا کشوری "پیشرفته" نـیست
1397/3/19
کاملا مخالفم. 99 درصد مشکلات فنی خودرو قابل حله
1397/3/20
اين مطلب در مورد كشور هايي كه ارزش خودرو كاركرده روز به روز كم ميشه و هزينه تعميرات از تعويض ماشين بيشتره صادقه ولي تو ايران كاملا برعكسه و ميصرفه طرف حتي ماشين چپي رو هم جمع كنه
1397/3/20
بلاد کفر بله صحیحه ولی اینجا تنها چیزی که مهم نیست فنی ماشینه طرف میگه چقدر رنگ داره همین!
قابل توجه آقایونی که میگفتن ژاپنی خرابی ندارد!
1397/3/20
خوشبختانه هیچ کدوم از این مشکلاتو توی تولیدات داخلی نداریم و از طرف دیگه فروشنده ها هم با داشتن تمام این مشکلات عنوان "مشابه صفر" توی اگهیشون عنوان نمی کنن فقط خوبیش اینه با همه این مشکلات و 4 بار چپ شدن باز اون ضربه گیرهای آبی و برچسب کارخونه روی شیشه جلو هست و در حالت بهتر هم صندلی ها هنوز کیسه کشیده شده موندن
1397/3/21
کاش بجای ترجمه مطلب یک ذره به فکر مفید بودنش بودید.این ایرادها در ایران مثل نقل و نبات است و در خودروهای صفر هم وجود داردتنها راه در ایران هم پیدا کردن یک تعمیرکار ماهر است تا ایرادات برطرف شود