موضوعات داغ

دنسو در برابر NGK، کدام یک شمع بهتری است؟

عکس مطلب اول
شمع نقش حیاتی در نحوه کارکرد موتور خودرو دارد. موتور هر خودرویی به یک شمع با کیفیت و کاملا سالم نیاز دارد تا عملکرد مناسبی داشته باشد. چندین مدل شمع در بازار وجود دارند. دو برند مشهور از میان آنها دنسو و NGK هستند که با تمام انواع خودروها سازگاری بسیار خوبی دارند. این دو برند شمع در کشور ما نیز وجود دارند و با توجه به برند و مدل خودروی خود می توانید مدل مناسب شمع را برای آن انتخاب کنید. اما کدام یک از آنها برتر است؟

دنسو و NGK چگونه شمع هایی هستند؟
قبل از اینکه به بحث مقایسه این دو شمع وارد شویم باید با نوع آنها و ویژگی های خاص هر کدام آشنا شویم تا مشخص شود که آیا نیاز شما را برآورده می کنند یا نه.
دنسو و NGK شمع های ایریدیوم هستند. رسانایی فلز بسیار کمتر از مس است ولی عمر طولانی تری دارد و در دمای پایین کار می کند. علاوه بر این 4 تا 5 برابر گرانتر از پلاتین است.
شمع های ایریدیوم از نظر عملکرد بهترین نوع شمع نیستند اما هیچ شمعی از نظر دوام حریف آنها نمی شود. وقتی یک شمع مسی حدود 30 هزار کیلومتر عمر می کند، متوسط عمر یک شمع ایریدیوم حدود 65 تا 100 هزار کیلومتر است.
از طرف دیگر، شمع های ایریدیوم از نظر عملکرد یکنواخت و دوام گزینه بهتری نسبت به شمع های پلاتینوم هستند. برخلاف شمع های پلاتینوم شمع های ایریدیوم عملکرد پایداری دارند، در طول زمان فاصله بین الکترودهای آنها (گپ یا فیلر شمع) افزایش نمی یابد و فشار اضافی به سیستم جرقه زنی خودرو وارد نمی کنند. این نوع شمع ها به رسیدگی کمتری نیاز دارند و معاینه وضعیت آنها هر 3 تا 6 ماه کافی است.

مقایسه شمع های دنسو و NGK

مقایسه شمع های دنسو و NGK

در یک کلام، شمع های ایریدیوم عمر بیشتری نسبت به دیگر انواع شمع دارند و عملکرد آنها از شمع های پلاتینوم بهتر است.
انتخاب برند برتر از میان شمع های دنسو و NGK دشوار است زیرا هر دوی آنها شمع های ایریدیوم هستند و عملکرد تقریبا یکسانی دارند.
شمع دنسو تقریبا در تمام مدل های خودروهای ژاپنی نصب می شود. ماده ایریدیومی که در شمع های دنسو مورد استفاده قرار می گیرد از نظر سفتی برتر است ولی کاهش قطر الکترود در شمع های دنسو بیشتر از شمع های NGK است. به همین دلیل عمر شمع های دنسو بیشتر از NGK نیست اما جرقه قویتری ایجاد می کنند.
از طرف دیگر، شمع های NGK یک جانشین استاندارد برای نمونه های مشابه پلاتینوم هستند. شمع های NGK به رسیدگی کمتری نیاز دارند و عملکرد پایدارتر و یکنواخت تری نسبت به شمع های دنسو دارند.

نتیجه گیری:
مقایسه شمع های دنسو و NGK

مقایسه شمع های دنسو و NGK

با گذشت زمان، شمع ها به قطعاتی با دوام بسیار بیشتر تبدیل شده اند. شمع های دنسو و NGK هر دو با تمام انواع خودرو از خودروهای سواری سبک گرفته تا وانت های مخصوص کارهای سنگین سازگاری خوبی دارند. در مقایسه بین NGK و دنسو، اگر اسب بخار تولیدی موتور برای شما اهمیت بیشتری دارد شمع دنسو را انتخاب کنید. البته این قدرت بیشتر فقط یک درصد جزئی خواهد بود. اما اگر دنبال یک شمع ارزان تر هستید که عملکرد پایدارتر و عمر بیشتری داشته باشد NGK را انتخاب کنید.

نظرات کاربران

18 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/3/17
ممنون ، جالب بود
1397/3/17
قیمت رکستون به تلاش و همت دلال ها به 650 میلیون رسیده .
1397/3/18
پسر جون چرا بیخود از خودت قیمت میدی؟ ماشینی که هنوز تحویل داده نشده و اصلا تو بازار نیومده براش قیمت میدن.یه عده احمق فقط دنبال بازار گرمی هستن و میخوان قیمتا بیخود و بیجهت بره بالا واز تخیلیات خودشون قیمت میدن. همین ماشین رو که امثال شما فقط دنبال گرونی هستن و قیمت میدن ۶۵۰ نمایندگی خسروانی گذاشته ۳۲۰ کسی هم نیست اصلا بره بخره. مثله بورگارد که قیمتای پرت چهارصد پونصد گذاشتن و اولین و آخرین صاحب این چرندیجات همون دلال هان. از خودرو بانک این درخواستو دارم که اصلا این جور کامنتای دروغ و چرت محض رو که قیمتا و خبرای به وضوح دروغ رو دنبال نشر دادن هستن تو سایتت نزاری. این جور موجودات واقعا موجودات کثیفین که فقط به دنبال بدتر کردن این اوضاع افتضاح هستن.
1397/3/18
چه ربطی داشت! فکر کنم خودت هم دلالی و دارای بازار گرمی میکنی تو این رکود اقتصادی!
1397/3/17
متوسط عمر مفيد شمع هاي معمولي چند كيلومتره البته با پيمايش معمولي نه با كاركرد زياد در ترافيك؟ من چانگان دارم تو دفترچه نوشته هر 30000كيلومترولي نمايندگي ميگه بيشتر از 20000 تا كار نكنه تكليف چيه!؟؟
1397/3/18
نماینگی رو ولش کن به خاطر جیب خودشون میگن، طبق دفترچه عمل کن
1397/3/18
عمر مفید شمع (طبق گفته هم نمایندگی هم تنظیم موتورهای ماهر ) 20 هزار کیلومتر، اما تا 40 هزار میتونه کار کنه (اگرچه بعد از 20 هزار ممکن بد کار کنه و مصرف سوخت بالاتر میره )
مارک خوب و معتبر خیلی مهمه
من ال نود اتومات دارم در نمایندگی سر 24 هزار شمع رو عوض کردم (فابریک مثلا )؛ اما دیدم ماشین بد کار میکنه (شتاب گرفتنش ناپایداره و گاهی میلرزه)، سر کار 30 هزار بردم تنظیم موتور گفت همه چیز خوبه بجز شمع، دنسو ژاپن گذاشت شتابم واضحا بهتر شد و مصرف سوخت قطعا نیم تا 0.7 لیتر در هر صد کیلومتر کم شد
1397/3/18
همه میگن هر ۲۰۰۰۰ تا ولی من هیچ وقت کمتر از ۲۵۰۰۰ تا با هیچ شمعی نرفتم هیچی هم نشده 😄
1398/2/16
من پراید دارم تا الان صد هزار کار کرده هنوزم شمع بد کار نمیکنه ، زیاد درگیر این مساعل نباش
1397/3/18
واقعیت این است با خودروهایی که ما داریم مثل سمند و پارس و...همان شمع نور از
همه بهتر است هم ارزان است هم تا بیست هزار کیلومتر هم کار می کند الکی پول جای
برند خرج نکنید!
1397/3/19
سلام بسیار مقاله خوب و کاربردی بود سپاس گزارم ولی یه نکته ای هست که کاشکه اشاره میشد متاسفانه کشور پر از کالای تقلبی که راههای تشخیص برای افرادی که مکانیک و حرفه ای نیستن مثل بنده و قراره هر 20 هزارتا سری به مغازه های فروش برای تهیه شمع بزنن سخته اگر راهها و مراکز تهیه شمع اصلی معرفی می کردین خیلی عالی میشد
1397/7/22
از کجا مطمئن هستید که اینا ایریدیوم هستند؟ پولتون رو برای این برندهای خارجی حروم نکنید که همشون تقلبی هستن . شمع ایرانی بخرید خیلی هم باکیفیته
1400/5/19
باشه خدافظ
1398/1/6
باسلام
من سمند ef7پایه گازسوز دارم میخوام شمع ماشین رو عوض کنم وشمع ngk7987دوگانه سوز گرفتم براش میخواستم بدونم .آیا کسی استفاده کرده ازاین شمع خوب جواب میده به ماشین فشار نمیاره آیا انتخابه خوبی کردم یانه
1398/3/21
با سلام واحترام ؛
برای سمند ای اف سون بنزینی مدل 1391، شمع ایریدیوم لیزری پایه کوتاه ngk بهتراست یا bosh باسپاس از راهنمایی شما
1398/9/27
مطمئنا ngkمناسب تر هست.بوش تقریبا جنس ارزون حساب میشه و جنس تقلبی زیادی ازش ساخته شده.
1399/7/24
با شمع فابریک تیبا 115کیلومتر رفتم یه شمع معمولی بود چندبار تمیزش کردم فیلر میگرفتم می بستمش سرجاش دیگه این دفه آخر الکترود نداشت صاف شده بود الان شمع هانسا گرفتم شتاب ماشین ده برابر شده مصرف سوخت کمتر کلا مالزی شمعهای خوبی میسازه چند وقت دیگه رو دست کره و ژاپن میزنن و شمع های بوش و موش همشون ساخت چین و روسیه هستن چیزی به اسم المانی تو بازار ایران وجود نداره خاطرتون جمع
1401/11/8
فقط شمع اورجینال بخرید واز فروشگاههای معتبر،پشیمون نمیشید.