موضوعات داغ

معرفی 10 اتومبیلی که موتور آنها متعلق به خودروساز دیگری است

عکس مطلب اول
در دنیای شگفت انگیز خودرو اگر موتور خودرویی متعلق به یک خودروساز دیگر باشد خیلی غیرعادی نیست به خصوص در کلاس خودروهای پر تیراژ این اتفاق بیشتر رخ می دهد. مثال در این مورد فراوان است و این موضوع خصوصا در خودروسازانی که عضوی از یک مجموعه صنعتی بزرگ هستند بیشتر به چشم می خورد.
به عنوان مثال اگر گروه صنعتی فولکس واگن را در نظر بگیرید، موتور 2.0 لیتری توربوشارژ فولکس واگن گلف GTI با چند خودروی اسپرت دیگر که زیر مجموعه این برند هستند مشترک است مانند اشکودا اکتاویا RS و سئات لیون FR.
اما گاهی اوقات حتی خودروسازانی با نگرش های مختلف و از خانواده های مختلف تصمیم می گیرند با هم همکاری کنند و فناوری ها، موتورها، پلتفرم ها و قطعات فنی را با یکدیگر رد و بدل کنند. یکی از دلایل این مشارکت ها این است که هزینه طراحی و توسعه یک موتور جدید و انحصاری برای هر مدل از خودرو بسیار بالاست و دلیل دیگر اینکه بعضی از موتورها به مرور زمان استحکام و دوام خود را ثابت کرده اند و بعضی از خودروسازان ترجیح می دهند در مدل های جدید خود از این موتورها استفاده کنند. استفاده مشترک از یک موتور در چند مدل خودرو باعث صرفه جویی در زمان تولید و مونتاژ نیز می شود که باز هم برای خودروسازان صرفه اقتصادی دارد. بعضی از خودروسازان نیز در زمینه تولید نوع خاصی از موتور تجربه بیشتری دارند که باعث می شود خودروسازان دیگر از موتورهای آنها استفاده کنند. به عنوان مثال خودروسازان اروپایی تجربه بیشتری در زمینه ساخت موتورهای دیزل دارند و به همین دلیل در چند مورد مشاهده شده است که خودروسازان آسیایی از موتورهای دیزل خودروسازان آلمانی استفاده کرده اند. در ادامه 10 نمونه از خودروهایی که موتور آنها متعلق به خودروساز دیگری است را معرفی می کنیم. خودروهایی که در این مقاله معرفی شوند فقط شامل خودروهای رایج در بازار نیستند.

1 – مرسدس بنز A کلاس – موتور رنو
مرسدس بنز A کلاس

مرسدس بنز A کلاس

نسل فعلی مرسدس بنز A کلاس نسل چهارم آن است. مرسدس از زمان معرفی جدیدترین مدل A کلاس، آن را با چند موتور مختلف ارائه کرده است. زیر کاپوت مدل A180d موتور دیزلی 1.5 لیتری dCi رنو قرار دارد که در داچیا و نیسان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این موتور در این هاچبک 116 اسب بخار قدرت و 260 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

2 – آلفارومئو جولیا QV – موتور فراری
آلفارومئو جولیا QV

آلفارومئو جولیا QV

آلفارومئو جولیا QV تنها رقیب ایتالیایی واقعی برای سدان های لوکس اسپرت و کامپکت آلمانی است. جولیا مجهز به یک موتور V6 توئین توربو با حجم 2.9 لیتر است که طراحی و توسعه آن با همکاری فراری انجام شده است. این موتور 510 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

3 – بی ام و 116i نسل F20 – موتور پژو سیتروئن
بی ام و 116i نسل F20

بی ام و 116i نسل F20

موتورهای خانواده پرینس EP حاصل همکاری و مشارکت شرکت بی ام و و گروه خودروسازی پژو سیتروئن هستند. این موتورها شامل یک موتور 1.4 لیتری با کد EP3 و یک موتور 1.6 لیتری با کد EP6 است که در بعضی از مدل های مینی کوپر، بی ام و سری 1، بی ام و سری 3 و محصولات گروه پژو سیتروئن یافت می شوند. قدرت و گشتاور این موتور در بی ام و 116i معادل 136 اسب بخار و 220 نیوتن متر است.

4 – پاگانی هوآیرا – موتور مرسدس AMG
پاگانی هوآیرا

پاگانی هوآیرا

پاگانی هوآیرا یک سوپر اسپرت ایتالیایی است که در سال 2011 معرفی شد. زیر بدنه زیبای این خودرو یک موتور V12 قرار گرفته است که مستقیما از کارگاه های AMG تامین می شود. بسته به مدل خودرو، این موتور قدرت های مختلفی تولید می کند. در مدل برتر این خودرو یعنی هوآیرا BC، این موتور V12 معادل 789 اسب بخار قدرت تولید می کند.

5 – اسمارت فورتو – موتور رنو
اسمارت فورتو

اسمارت فورتو

اسمارت فورتو یکی از محصولات گروه دایملر (مالک مرسدس بنز) است. با این حال حدود 60 درصد از اجزای این خودرو با رنو توئینگو مشترک است. موتورهای بنزینی اسمارت با بعضی از مدل های رنو و داچیا مشترک است.

6 – آستون مارتین ونتیج – مرسدس AMG
آستون مارتین ونتیج

آستون مارتین ونتیج

آستون مارتین اخیرا سوپر اسپرت جدید خود را معرفی کرد که با نام ونتیج شناخته می شود. ونتیج نیز مانند برادر بزرگتر خود DB11، از موتور V8 توئین توربوی 4.0 لیتری مرسدس AMG استفاده می کند. این موتور در آستون مارتین ونتیج 503 اسب بخار قدرت و 685 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که بسیار نزدیک به اعداد و ارقام مرسدس AMG GT S است.

7 – لامبورگینی اوراکان پرفورمنته – موتور آئودی
لامبورگینی اوراکان پرفورمنته

لامبورگینی اوراکان پرفورمنته

لامبورگینی اوراکان پرفورمنته یکی از سریعترین سوپر اسپرت ها در پیست نوربرگ رینگ آلمان است. پرفورمنته یک نسخه اسپرت تر و سبک تر از اورکان مخصوص رانندگی در پیست است. عملکرد فوق العاده این سوپر اسپرت ایتالیایی به لطف موتور V10 FSI آئودی میسر شده است که آئودی R8 نیز از همین موتور استفاده می کند. موتور 5.2 لیتری 10 سیلندر آئودی در این خودرو 631 اسب بخار قدرت و 601 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و می تواند فراتر از 8000 دور در دقیقه دور بگیرد.

8 – دونکرورت D8 GTO-RS – موتور آئودی
دونکرورت D8 GTO-RS

دونکرورت D8 GTO-RS

دونکرورت D8 GTO-RS نیز مانند لوتوس خودرویی است که سازندگان آن برای کاهش هر چه بیشتر وزن، در جستجو برای حذف اجزایی هستند که وزن ناخواسته برای خودرو ایجاد می کنند. این خودرو کمتر از 700 کیلوگرم وزن دارد و از موتور 5 سیلندر 2.5 لیتری توربوشارژ آئودی نیرو می گیرد. همین موتور زیر کاپوت آئودی RS3 و TT-RS نیز یافت می شود.

9 – لوتوس ایوورا – موتور تویوتا
لوتوس ایوورا

لوتوس ایوورا

لوتوس ایوورا در سال 2009 معرفی شد و هنوز هم در بازار حضور دارد. موتور V6 این خودرو در واقع نمونه تقویت شده همان موتور 3.5 لیتری کمری V6 است که در ایوورا GT430 با کمک یک سوپرشارژر معادل 436 اسب بخار قدرت تولید می کند. مدل پایه ایوورا مجهز به همین موتور 3.5 لیتری ولی از نوع تنفس طبیعی است که 280 اسب بخار قدرت دارد.

10 – تویوتا GT86 – موتور سوبارو
تویوتا GT86

تویوتا GT86

تویوتا GT86 یک کوپه اسپرت است که از یک موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی نیرو می گیرد. این خودرو در واقع با سوبارو BRZ رابطه خویشاوندی دارد زیرا شباهت این دو خودرو فراتر از تنها طراحی یکسان آنهاست. موتور 4 سیلندر باکسر در هر دوی آنها 200 اسب بخار قدرت تولید می کند و توسط سوبارو طراحی و ساخته شده است.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/3/25
همه جا همه باهم همکاری اینجا هم دلال ها دارن پدر مردم را درمیارن
1397/3/25
نوشتی هوآیرا عکس هوآیرا بی سی زدی😠😠همه پاگانی ها موتور مرسدس ای ام جی هستش
1397/3/26
فکر کن موتور ال نود رو روی مرسدس میذارن چی میشه!
1397/3/30
اقای نریمان نویسنده متن؛GT86 موتورش ساخت و تولید مشترک بین سوبارو و تویوتا ـس .نه تولید سوبارو.

واقعا قبل از نوشتن یک متن یک تحقیقی راجبش توی سایتهای خارجی انجام بدید ممنون.