موضوعات داغ

طراح ساماندهی بازار خودرو مسکوت ماند؛ رای نمایندگان به ادامه آشفتگی

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
پس از بیش از سه ماه کشمکش بر سر تغییر شرایط بازار خودرو در طرحی موسوم به ساماندهی بازار، این طرح سرانجام در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و پس از بررسی موافقان و مخالفان در نهایت تصمیم نمایندگان مجلس کشورمان مبنی بر مسکوت ماندن 6 ماهه طرح مذکور اعلام شد. این در حالیست که بازار خودرو در شرایط فعلی آشفته ترین روزهای خود در طی سالیان اخیر را سپری می کند و مسکوت ماندن طرح ساماندهی را می توان بر نظر مجلس نشینان بر ادامه آشفتگی تعبیر کرد.
طرح ساماندهی شامل پیشنهادهایی مبنی بر کاهش دوباره تعرفه واردات به رقم های ابتدای سال 96 و اعمال فشار بیشتر بر روی ایران خودرو و سایپا برای بهینه سازی محصولاتشان تمرکز داشت، اما نمایندگان مخالف این طرح بر این عقیده بودند که در شرایط ارزی فعلی که با خروج آمریکا از برجام تشدید شده است، چنین طرحی به معنای افزایش حجم واردات و آسیب دیدن منابع ارزی خواهد بود. از این رو بخش واردات طرح مذکور عملا در شرایط فعلی جایی برای مطرح شدن نداشته است. در بخش داخلی نیز شرکت های تولید کننده و قطعه سازان با افزایش تساعدی قیمت ارز روبرو هستند و از سوی دیگر سازمان استاندارد نیز به فشار خود برای اجرای استاندارد های 85 گانه در سال جاری ادامه می دهد. بنابراین از دید نمایندگان اعمال فشار بیشتر بر روی خودروسازان نیز نمی تواند مثمرثمر باشد و از آنجا که واردات خودروها دست دوم (قیمت ارزان و کیفیت مناسب) نیز از بین بردن فرصت های شغلی در کشور محسوب می شود، عملا نتیجه امر این است که کارشناسان مجلس، عملا راهی برای برون رفت از شرایط موجود ندارند.
البته که مسکوت ماندن این طرح برای شش ماه آینده نیز دردی از مشتریان دوا نخواهد کرد، چرا که بعید است در ظرف شش ماه آینده شاهد تغییر مثبت شگرفی در شرایط فعلی باشیم و احتمالا این طرح پس از شش ماه یا به دست فراموشی سپرده خواهد شد و یا بار دیگر مسکوت خواهد ماند.

نظرات کاربران

15 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/3/26
به یاد آرزوهایم سکوتی میکنم بالاتراز فریاد...😔
1397/3/26
اینها که نمایندگان ما نیستن.. اینا یک مشت خائن بیشتر نیستن و تمام
1397/3/26
آنها که مخالفت کردن با طرح ساماندهی یک مشت جیره خوار و خاءن هستن !!آقا امام زمان تا کی ما باید این همه ظلم را تحمل کنیم !
1397/3/28
عزیزم وقتی لیستی رای میدی از لیستت درخواست داشته باش نه از امام زمان!
1397/3/28
عزیزم وقتی لیستی رای میدی از لیستت درخواست داشته باش نه از امام زمان!
1397/3/26
سازماندهی میخوان چکار..اینجوری جیبشون بیشتر پر میشه..به بهانه گرون شدن ارز هم ماشین خارجی گرانتر میفروشن هم ماشین بی کیفیت داخلی شون تحفه نطنز میشه..حیف
1397/3/26
شک نکنید نمایندگان از خودروسازان پول و امتیازاتی گرفتن که رای ندن به ساماندهی شرایط بازار
خدا ازشون نگذره که خون مردم رو توشیشه کردن و تو فکر مردم نیستند...
1397/3/26
عجب ادمای منفوری هستن فقط خودشون و ایران خودرو و سایپا میدونن چقدر زیر میزی شرعی گرفتن ولی عوض امنیت داریم
1397/3/26
خودمونو باید به این تعرفه ها و قیمتها عادت بدیم. هییییچ گونه امیدی نیست..
1397/3/26
مشکل ما ایرانیا اینه که توی هر کاری و هر شرایطی امید داریم یکی بیاد کارا و وضعیت رو برای ما رو درست کنه خودمون هم فقط نشستیم کاری نمیکنیم فقط هی ناله میکنیم .
هر کس باید فقط امیدش به خودش باشه و کاری انجام بده !!
هر کس توی این شرایط و گرونی ماشین نخره , اونوقت مشتری هم برای اینا باقی نمیمونه و دیگه این شرکت ها یا حتی دولت نمیتونه قیمتارو بالا ببره !
تجربه ی تحریم خودوی صفر معلومه کرد که اگه مردم دو سه ماه نخرن حداقل با وام و قستی ماشیناشون رو میفروشن نه اینکه مثل الان ماشین انبار کنن و نفروشن .

1397/3/26
وقتی یکسری هموطن عزیز بدون شناخت میرن به یه لیست رای میدن نتیجش همینه از ماست که بر ماست
1397/3/26
شما کجایید نماینده ها هر سال چطور میخوان ماشین نو بگیرن تا این کار ها رو نکن ماشین نو خبری نیست این روز ها هرکس به فکر خودشه
1397/3/26
ما باید چکار کنیم خدا
شکایتمون رو پیش کی کنیم خدا
به داااادمون برس خدا
خدااااا ما تورو فراموش نکردیم
تو هم ما رو فراموش نکن خدا
تنها امید مون تویی فقط
یا اینا رو به راه بیار یا . . .
1397/3/26
سلام خدمت خودرو بانک عزیز لطفا در مورد خبر زیر که آیا واقعی هست یا امیدی وجود دارد توضیح دهید ممنون.//////

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از صدا و سیما، ولی ملکی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد، از ساماندهی بازار خودرو طی یک ماه آینده خبرداد و افزود: تعرفه خودروهای وارداتی که تا ۴۰ درصد افزایش یافته بود، باید در مدت سه ماه به تعرفه های مشخص شده در سال ۹۶ برگردد.
1397/3/27
اگر غیر از این رای می دادند باید تعجب می کردیم نه الان. اینها وکیل مردمند؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!! یا وکیل وزرا ؟؟؟ یا وکیل پولدارها؟؟؟